Jump to content

Algemeen discussietopic tactieken

Fantasy
 Share

Recommended Posts

7 uur geleden zei Martin18071982:

Ik had hier een vraag over...Als je bij spelerinstructie kiest voor een speciefieke positie om te dekken, hoe gaat dat dan in de praktijk? Ik denk erover om mijn SVD e CAM te laten dekken alleen ik wil niet dat hij te ver uit positie gaat lopen. Zelfde voor de backs als ik die de LAM en RAM laat dekken.

Je kunt het op twee manieren doen:

- van te voren instellen bij je tactiekenscherm dat je DM standaard hun AMC dekt

- aan het begin van een wedstrijd naar de spelerinstructies van je DM > mandekken *specifieke speler* (bijv. hun AM of meest aanvallende middenvelder)

In principe kan beide, als je hem via je tactiekenscherm op hun AM instelt en ze spelen niet met een AM dan gaat je DM niet lopen 'zoeken'. Zo slim is het spel gelukkig wel. 

Als je echt wil dat-ie niet teveel uit positie gaat lopen, dan zou ik 'hold position' aanvinken bij de spelerinstructies van je DM en backs (in hoeverre die al niet aanstaat, want die is hard-coded bij DLPde / DLPsu / DMde)

Ik ben zojuist begonnen bij AS Roma en ik zit een beetje te stoeien met de tactiek. Normaal gesproken ben ik niet zo van de asymmetrische formaties, maar in dit geval moet ik daar toch aan.

Roma heeft veel goede cv's en met Karsdorp en Spinazzola twee puike wingbacks, zodat ik voor vijf verdedigers wil en moet kiezen. Eigenlijk maar een goede spits (Dzeko te traag en te hoog salaris) en een flink aantal spelers die op de posities achter de spits kunnen spelen.

Is dit idee een beetje werkbaar naar jullie mening? Gaan de SS, IW en BBM niet elkaar in de weg lopen? Of valt er juist een gat op het middenveld? 

Ik hoor graag van jullie! 

Schermafbeelding 2021-03-08 om 12.04.42.png

@Paul.

Dat je Karsdorp een puike wingback noemt zal ik je vergeven :D

De SS, BBM en IW zullen mekaar niet in de weg lopen vermoed ik. 

Ik denk wel dat er een gat gaat vallen linkscentraal op het middenveld (tussen Diawara en Mkhitaryan).

Daarnaast vraag ik me af waarom je voor 'more direct passing' kiest.

Verdedigend ben je behoorlijk kwetsbaar op de flanken. Vooral links, maar rechts ook.

Toevallig keek ik gister nog stukje AS Roma, Karsdorp doet het niet onaardig hoor :) Zijn attributen in FM zijn misschien wel een tikkeltje teveel van het goede.

Wat raad je aan voor het gat het middenveld? Ik heb de wingback links nodig voor breedte en diepte op de flank.  Of de twee CM's omdraaien qua rol?

Directe passing staat aan om wat sneller en met wat meer risky passes naar de goal toe te spelen als de bal eenmaal veroverd is. 

De cv's aan de zijkanten staan in balbezit breder om iets te compenseren. Op zich staat er een blok van vier achterin (met Diawara), maar de flanken blijven wel wat kwetsbaar. 

9 minuten geleden zei Paul.:

Toevallig keek ik gister nog stukje AS Roma, Karsdorp doet het niet onaardig hoor :) Zijn attributen in FM zijn misschien wel een tikkeltje teveel van het goede.

Wat raad je aan voor het gat het middenveld? Ik heb de wingback links nodig voor breedte en diepte op de flank.  Of de twee CM's omdraaien qua rol?

Directe passing staat aan om wat sneller en met wat meer risky passes naar de goal toe te spelen als de bal eenmaal veroverd is. 

De cv's aan de zijkanten staan in balbezit breder om iets te compenseren. Op zich staat er een blok van vier achterin (met Diawara), maar de flanken blijven wel wat kwetsbaar. 

Misschien kun je Mkhitaryan een andere (ondersteunende) rol geven zodat hij die ruimte bespeelt? Of je kunt proberen Spinazzola een ondersteunende rol te geven zodat hij iets minder diep staat en makkelijker aanspeelbaar is op die hoogte.

Ik ben net naar Vanaram national gepromoveerd en heb 75% van mijn team laten gaan, dus redelijk ruimte in het budget. Probleem is dat de prognose laatste is, en vorig seizoen kon ik eenvoudig aanvallen. Ik heb niet echt ervaring met defensief voetbal/ het zwakke kneusje zijn, wat zijn goeie counter/cattanacio tips/installingen?

heb wel mijn beste AF kunnen houden, alsook mijn beste verdediger, en mijn middenvleder is redelijk goed. maar heb geen idee welke rollen of formatie ik zou moeten gebruiken. Zeker neits met wingers, want die heb ik niet...

Competitie begint al over een maand dus echt veel tijd om te experimenteren is er niet

8 uur geleden zei AntiChrist7:

Ik ben net naar Vanaram national gepromoveerd en heb 75% van mijn team laten gaan, dus redelijk ruimte in het budget. Probleem is dat de prognose laatste is, en vorig seizoen kon ik eenvoudig aanvallen. Ik heb niet echt ervaring met defensief voetbal/ het zwakke kneusje zijn, wat zijn goeie counter/cattanacio tips/installingen?

heb wel mijn beste AF kunnen houden, alsook mijn beste verdediger, en mijn middenvleder is redelijk goed. maar heb geen idee welke rollen of formatie ik zou moeten gebruiken. Zeker neits met wingers, want die heb ik niet...

Competitie begint al over een maand dus echt veel tijd om te experimenteren is er niet

LLM is normaal gesproken KISS = Keep it simple, stupid

En dat is vaak een platte 442 in Engeland, maar als je geen wingers hebt wordt lastig. Wellicht een 4-4-2 narrow?

GK

WB    CD    CD    WB

DM

MC            MC

AM

ST             ST

Rollen en instructies kunnen we het later over hebben. 

1 uur geleden zei Karlo:

LLM is normaal gesproken KISS = Keep it simple, stupid

En dat is vaak een platte 442 in Engeland, maar als je geen wingers hebt wordt lastig. Wellicht een 4-4-2 narrow?

GK

WB    CD    CD    WB

DM

MC            MC

AM

ST             ST

Rollen en instructies kunnen we het later over hebben. 

Ik had een goede AM/SS on trial, laar hij vroeg veel te veel, dus de diamond gaat voorlopig in de prullenbak.

Zoiets als dit kwam ik mee:

20210311100631_1.jpg

Deze heb ik voorbij zien komen op SI ;)

Leuke formatie, kan zeker werken denk ik. Alleen dit is wel veel te verdedigend, zeker in combinatie met de erg behoudende instructies. 

Voor de balans in de formatie zou ik de FB's veranderen in WB's, je BWM op support zetten en switchen met je BBM. Dan heb je een betere wisselwerking met de DLF.

Qua instructies, play for set pieces vind ik altijd heel lelijk en gebruik ik eigenlijk in de laatste fase van een wedstrijd, als ik aan het tijdrekken ben. Fairly narrow hoeft ook niet bij deze formatie, die al vrij narrow is. Stay on feet inruilen voor Get stuck in, en je bent al een heel eind op weg. 

1 minuut geleden zei Karlo:

Deze heb ik voorbij zien komen op SI ;)

Leuke formatie, kan zeker werken denk ik. Alleen dit is wel veel te verdedigend, zeker in combinatie met de erg behoudende instructies. 

Voor de balans in de formatie zou ik de FB's veranderen in WB's, je BWM op support zetten en switchen met je BBM. Dan heb je een betere wisselwerking met de DLF.

Qua instructies, play for set pieces vind ik altijd heel lelijk en gebruik ik eigenlijk in de laatste fase van een wedstrijd, als ik aan het tijdrekken ben. Fairly narrow hoeft ook niet bij deze formatie, die al vrij narrow is. Stay on feet inruilen voor Get stuck in, en je bent al een heel eind op weg. 

Ja k probeer zoveel mogelijk meningen te vinden.

Is het issue met get stuck in niet dat a) je riskeert veel vrije trappen weg te geven + kaarten (en mijn kern is vrij klein) en b) dat als spelers zich in de tackle gooien, het doel van formatie houden/ruimte beperken wat tegenwerkt?

Play for set pieces weet ik nog niet. Er worden nu eenmaal veel goals gemaakt op standaardsituaties (zeker corners), en wie weet kom ik nog een goeie vrije trapnemer tegen op trial, maar kan idd wel weg

16 minuten geleden zei AntiChrist7:

Ja k probeer zoveel mogelijk meningen te vinden.

Is het issue met get stuck in niet dat a) je riskeert veel vrije trappen weg te geven + kaarten (en mijn kern is vrij klein) en b) dat als spelers zich in de tackle gooien, het doel van formatie houden/ruimte beperken wat tegenwerkt?

Play for set pieces weet ik nog niet. Er worden nu eenmaal veel goals gemaakt op standaardsituaties (zeker corners), en wie weet kom ik nog een goeie vrije trapnemer tegen op trial, maar kan idd wel weg

Het nadeel van play for set pieces is dat dit soms ten koste kan gaan van de counter en daar wil je ook op spelen. Verder ga ik mee met Karlo. Je moet wel eens zien of een BWM niet teveel uit positie loopt waardoor er aan die kant een gat ontstaat. Als dat zo is kun je de rol aanpassen naar een CM of een CAR.

Ik neem aan dat die spitsen klein zijn gezien de lage voorzetten?

27 minuten geleden zei FlyD:

Het nadeel van play for set pieces is dat dit soms ten koste kan gaan van de counter en daar wil je ook op spelen. Verder ga ik mee met Karlo. Je moet wel eens zien of een BWM niet teveel uit positie loopt waardoor er aan die kant een gat ontstaat. Als dat zo is kun je de rol aanpassen naar een CM of een CAR.

Ik neem aan dat die spitsen klein zijn gezien de lage voorzetten?

ja, ik heb niet echt een fysieke presence vooraan, De AF is vrij snel, en heb ook een poacher op trial die goede snelheid heeft. ben nog niet zeker over de rollen voor die twee, want de huidige DLF is al 34...

Wat vinden jullie van mijn tactiek met De Graafschap? Het moet ik de praktijk een soort PSV-achtig countervoetbal opleveren met veel pressing. Ik twijfel vooral aan hoe ik het beste de passing en tempo instellingen moet instellen.

Naamloos.png

31 minuten geleden zei Paul.:

Doet me een beetje denken aan een tactiek die ik veel in FM19 gebruikte. Volgens mij ook van SI geplukt. 

Schermafbeelding 2019-04-11 om 19.08.32.png

Ik heb het spel niet in het nederlands, wat is een DYM?

Ik heb mijn tactiek nu wat aangepast naar dit: Pass into space om de ruimte te gebruiken die vrijkomt als je underdog bent + heb een snelle spits. Heb nog niet getweaked met persoonlijke instellingen:

Nu wel nog tegen volgende week een keeper geregistreerd krijgen.

20210311133910_1.jpg

14 minuten geleden zei Bas0314:

Wat vinden jullie van mijn tactiek met De Graafschap? Het moet ik de praktijk een soort PSV-achtig countervoetbal opleveren met veel pressing. Ik twijfel vooral aan hoe ik het beste de passing en tempo instellingen moet instellen.

Naamloos.png

Waarom kies je voor Focus op spel via de flanken?

Ik zou kiezen voor of of 'hoger tempo' of meer direct passing, maar niet beide tegelijk. Als je de 2 combineert, zeker op een lager niveau, ga je volgens mij veel balverlies lijden. 

Verder moet je eens testen of je linkerflank niet teveel open ligt voor counteraanvallen van de tegenstander.

@AntiChrist7 : DYM is een Dynamische middenvelder = BBM in het engels.

Op 8-3-2021 om 08:33 zei Karlo:

Je kunt het op twee manieren doen:

- van te voren instellen bij je tactiekenscherm dat je DM standaard hun AMC dekt

- aan het begin van een wedstrijd naar de spelerinstructies van je DM > mandekken *specifieke speler* (bijv. hun AM of meest aanvallende middenvelder)

In principe kan beide, als je hem via je tactiekenscherm op hun AM instelt en ze spelen niet met een AM dan gaat je DM niet lopen 'zoeken'. Zo slim is het spel gelukkig wel. 

Als je echt wil dat-ie niet teveel uit positie gaat lopen, dan zou ik 'hold position' aanvinken bij de spelerinstructies van je DM en backs (in hoeverre die al niet aanstaat, want die is hard-coded bij DLPde / DLPsu / DMde)

Dank je wel, ik zal dit eens testen. Vroeger was het nog een aanrader om druk te zetten icm korte mandekking op de LV en RV aanvallers. Zou je dat nu nog steeds aanraden?

Sorry voor de late reactie, ben net terug van een korte vakantie in Belgie.

8 minuten geleden zei Martin18071982:

Dank je wel, ik zal dit eens testen. Vroeger was het nog een aanrader om druk te zetten icm korte mandekking op de LV en RV aanvallers. Zou je dat nu nog steeds aanraden?

Sorry voor de late reactie, ben net terug van een korte vakantie in Belgie.

Dat geeft niet. Ik hoop dat je een leuke vakantie hebt gehad.

Als je wilt dat je spelers er extreem kort op zitten, wel ja. Tegen mindere tegenstander zou ik het eerder doen dan tegen ploegen die beter zijn, want dan kun je genadig worden afgestraft. 

2 minuten geleden zei Karlo:

Dat geeft niet. Ik hoop dat je een leuke vakantie hebt gehad.

Als je wilt dat je spelers er extreem kort op zitten, wel ja. Tegen mindere tegenstander zou ik het eerder doen dan tegen ploegen die beter zijn, want dan kun je genadig worden afgestraft. 

Oke dus niet standaard, dan kies ik liever voor niks te doen, want mocht het nodig zijn tijdens de wedstrijd geeft mijn assistent dat ook aan en kan het als nog worden toegepast. 

Ja was wel even fijn! :-)

2 minuten geleden zei Martin18071982:

want mocht het nodig zijn tijdens de wedstrijd geeft mijn assistent dat ook aan en kan het als nog worden toegepast.

Dit doe ik meestal wel ook ja, dus niet standaard instellen maar op anticiperen tijdens de wedstrijd als mijn assistent dat advies geeft. Meestal zit-ie daar wel redelijk goed mee.

Sowieso doe ik sinds FM21 veel meer met opposition instructions waarbij ik die eigenlijk t/m FM20 links liet liggen. 

9 minuten geleden zei Karlo:

Dit doe ik meestal wel ook ja, dus niet standaard instellen maar op anticiperen tijdens de wedstrijd als mijn assistent dat advies geeft. Meestal zit-ie daar wel redelijk goed mee.

Sowieso doe ik sinds FM21 veel meer met opposition instructions waarbij ik die eigenlijk t/m FM20 links liet liggen. 

Ja ik deed dat vroeger juist vaak, vooral de vleugel spitsen druk zetten en korte mandekking. naar nu is het spel slimmer dus ben daar nu erg voorzichtig mee. Betreft trainingen ben ik nog zoekende. Heb ergens iets gedownload wat richt op tactische stylen. Wel zelf wat kleine aanpassingen gedaan voor voldoende rust en juiste wedstrijd voorbereiding. Individuele trainingen doet me assistent.  Heb een idee dat de trainingen ook mee speelt of je tactiek werkt en dus resultaten behaald.  We zijn de CL groep goed doorgekomen in een groep met o.a. Bayern en Inter. 

Je kunt met een hogere lijn spelen om de tegenstander verder van je doel te houden.

Of je kunt je spitsen of de middenvelders de opkomende backs laten opvangen via specifieke instructies (mandekking, instructies tegenstander) of met bepaalde rollen (drukzettende spits, Carillero).

46 minuten geleden zei FlyD:

Je kunt met een hogere lijn spelen om de tegenstander verder van je doel te houden.

Of je kunt je spitsen of de middenvelders de opkomende backs laten opvangen via specifieke instructies (mandekking, instructies tegenstander) of met bepaalde rollen (drukzettende spits, Carillero).

Ik hou de lijn liever standaard omdat het een lower league is waar nogal veel lange ballen worden gebruikt over de verdediging. Ik gebruik al 1 carrilero, zal proberen hem wat specifiekere instructies te geven

1 uur geleden zei AntiChrist7:

In een systeem zonder wingers (4132) komen de helft van mijn tegengoals uit voorzetten van de flanken. Ik doe al force opponent inside, wat kan ik  meer doen? Ik gebruik fullbacks (sup).

Als je een narrow formatie als 4132 zonder wingers gebruikt, zou ik de backs iets aanvallender maken dan FBsu. Het zijn je enige spelers op de flanken, mits je geen CAR of MEZ gebruikt, want die drijven ook af naar de flanken in balbezit. Hierdoor kan het ook zijn dat je tegenstander veel gevaar sticht over de flanken.

Een combinatie WBsu met MEZ of WB/FBat met CAR zou prima kunnen. Ik merk zelfs dat een combinatie WBat met DLPsu ook erg lekker werkt.