Jump to content

Algemeen discussietopic tactieken

Fantasy
 Share

Recommended Posts

Op 24-2-2021 om 09:10 zei FlyD:

In de omschakeling counterpressing aanzetten en bij balverlies het drukzetten op 'meer dringend' zetten en de interventielijn hoger. Daarnaast heb je ook nog de rol van 'drukzettende spits' voor de aanvallers die je kunt gebruiken. Je moet ze daarom niet allemaal tegelijk gebruiken, dan verlies je mogelijk de balans.

Dank je wel voor de uitleg :-) Counter pressie en meer dringend staat al aan. ik gebruik in de voorhoede een afmaker naast een complete spits. Eventueel tips of feller tackelen helpt icm druk zetten? (spelerinstructie) 

Op 24-2-2021 om 11:06 zei Karlo:

Wat @FlyD zegt met als aanvulling:

Als je druk zetten als teaminstructie gebruikt, kun je niet meer individueel je spelers laten druk zetten. Dus wil je met een zogenaamd 'split block' werken - waar je je teampressing op standaard zet, maar de meest aanvallende spelers laat druk zetten - dan moet je dus je teaminstructie qua pressing op standaard zetten en bij een speler dit aanzetten:

image.png.0f850b4439a0dfbd49cfb1647dbb78ac.png

Zet je je teampressing op more urgent of extremely urgent, kun je dit niet meer per speler aanpassen maar zal je gehele team als een gek gaan pressen. 

Bij een pressing forward kun je het ook niet aanpassen, want dit is hard-coded. 

Dit is een goede uitleg, wel iets om even te testen. Ik zal eens gaan testen om pressie per speler in te vullen en pressie als team normaal te zetten. Want ik wil natuurlijk niet dat mijn CV en backs ook nog vol druk gaat zetten :P

12 minuten geleden zei Martin18071982:

Dank je wel voor de uitleg :-) Counter pressie en meer dringend staat al aan. ik gebruik in de voorhoede een afmaker naast een complete spits. Eventueel tips of feller tackelen helpt icm druk zetten? (spelerinstructie) 

Zie de uitleg van Karlo ;) Voor de 'afmaker'-rol weet ik niet zeker of je het drukzetten kunt verhogen. Het doel van die rol is vooral dat de spits voorin staat te wachten op zijn kansen, dat kan niet als hij overal druk moet gaan zetten.

6 uur geleden zei FlyD:

Zie de uitleg van Karlo ;) Voor de 'afmaker'-rol weet ik niet zeker of je het drukzetten kunt verhogen. Het doel van die rol is vooral dat de spits voorin staat te wachten op zijn kansen, dat kan niet als hij overal druk moet gaan zetten.

Dat weet ik, maar zal even uitleggen wat ik precies wil met druk zetten.

Beide spitsen moeten vroeg druk zetten op de CV en de keeper, dit om te voorkomen dat ze rustig kunnen opbouwen. De vleugelspitsen moeten vroeg druk zetten op de backs. En mijn CVM zet druk op de CAM van de tegenpartij. Mijn backs mogen klein beetje drukzetten en mijn beide CV helemaal niet. Ik hanteer hierbij dus het volgende hoe meer aanvallend de speler hoe meer druk ze mogen zetten.

2 minuten geleden zei Martin18071982:

Dat weet ik, maar zal even uitleggen wat ik precies wil met druk zetten.

Beide spitsen moeten vroeg druk zetten op de CV en de keeper, dit om te voorkomen dat ze rustig kunnen opbouwen. De vleugelspitsen moeten vroeg druk zetten op de backs. En mijn CVM zet druk op de CAM van de tegenpartij. Mijn backs mogen klein beetje drukzetten en mijn beide CV helemaal niet. Ik hanteer hierbij dus het volgende hoe meer aanvallend de speler hoe meer druk ze mogen zetten.

Klinkt als:

Teaminstructies

- higher line of engagement

- higher defensive line

- pressing intensity standard

- prevent short gk distribution

Spelerinstructies

- meest aanvallende MC > close down more

- AMR/AML/ST > close down more

- DM > man-marking op hun AMC

- DR en DL > man-marking op hun AMR en AML

1 uur geleden zei Karlo:

Klinkt als:

Teaminstructies

- higher defensive line

Spelerinstructies

Haha je hebt het voor groot gedeelte goed. Ik speel met een hoge defensieve lijn, directe speeltstijl en vroeg voorzetten. Uiteraard veel pressie, mijn backs geven meer voorzetten maar wel van diep. Mijn dynamische middenvelder schiet veel van afstand en geeft meer steekballen met een gemixte pass. Op zich gaat nu goed (Legia uit 0-4 winst en Willem II thuis 6-0) Veel balbezit hoe gek het ook klinkt en veel schoten/kansen probleem is af toe nog dat we te weinig kansen benutten. Mijn idee is dat als je je spelers te veel instructies individueel geeft dat je spelers dan te statisch speelt wat te koste gaat van het spel. Zeker als je met Utrecht of zo speelt.  

Inmiddels ben ik stuk verder nu en gaat al wat beter. Naast dat ik spelers apart instructies geef voor het druk zetten doe ik dat ook bij manier van pass.  Dat leverde mij veel goals op en daarnaast wordt er goed en effectief druk gezet. 

wie doet dat nog meer met druk zetten en pass per speler ipv team?

Nou inmiddels loopt de tactiek als een trein met veel goals. Het collectief druk zetten gaat erg goed. Op paar punten na dezelfde tactiek die ik in 2001 gebruikte. Hoewel ondanks de goede uitslagen wel mijn vraagtekens over het volgende...

We krijgen nog wel eens een goal tegen waarvan ik denk dat mag nooit gebeuren. Met name maak ik mijn zorgen over de instructies voor mijn beide vleugel verdedigers ondersteund. Betreft druk zetten wil ik niet ze uit positie gaan lopen maar wil ik niet dat de tegenstander er te gemakkelijk voorbij komt. Moet je ze veel of minder laten druk zetten en kort laten dekken of juist niet? 

@Karlo @FlyD nogmaals bedankt voor jullie feedback :-) Daar heb ik zeker aan gedacht

screenschot-fcu.jpg

11 uur geleden zei Martin18071982:

Met name maak ik mijn zorgen over de instructies voor mijn beide vleugel verdedigers ondersteund. Betreft druk zetten wil ik niet ze uit positie gaan lopen maar wil ik niet dat de tegenstander er te gemakkelijk voorbij komt. Moet je ze veel of minder laten druk zetten en kort laten dekken of juist niet? 

Hoe heb je je tactiek in zijn geheel nu? En welke teaminstructies hebben de backs?

7 uur geleden zei Karlo:

Hoe heb je je tactiek in zijn geheel nu? En welke teaminstructies hebben de backs?

Hierbij de teaminstructies:

opzich niks geks denk ik, voetballend uitverdedigen past niet bij counter voetbal maar denk dat het beter werkt omdat ik wil dat ze de counter over de grond opzetten en niet zomaar lange ballen door de lucht gaan geven.  De passing wordt per speler apart ingesteld. Zoals mijn vleugelspelers en SVD direct passing heeft en de dynamische middenvelder gemixt. De tactiek is erop gericht om vroeg druk te zetten omdat ik de bal bij balverlies snel terug wil hebben om vervolgens onmiddellijk in de tegenaanval te gaan. balbezit is in deze tactiek niet belangrijk hoewel we over algemeen best veel balbezit hebben soms wel 60%. Maar merk ook dat we achterin kwetsbaar zijn tegen sterke tegenstanders die snelle technische spitsen hebben. (Inter en Ajax bijvoorbeeld)

Wat mij meeste zorgen baat is de manier van drukzetten en dekken van de verdedigers

Standaardsituaties: Gebruik lange inworpen naar 2e paal en scoor dan regelmatig uit en corners naar de 2e paal ook effectief. Vrije trappen naar beste kopper.

Trainingen: 2 oefeningen per dag, dag voor de wedstrijd alleen wedstrijd tactiek en wedstrijd voorbereiding. Dag na de wedstrijd alleen Herstel de rest van de dag rust

20210303152611_1.jpg

20210303152623_1.jpg

20210303152629_1.jpg

20210303152900_1.jpg

20210303152915_1.jpg

Edited by Martin18071982

De balans in je rollen zit goed volgens mij. Je vraag wel veel van je spelers, zowel fysiek als technisch. Het drukzetten voor de verdedigers is niet gemakkelijk omdat het team wat uit mekaar getrokken wordt door de combi van counterpressie en veel hogere interventielijn. Voor wat je wil bereiken met je backs klinkt 'korter dekken' het meest logisch voor mij.

Voetballend uitverdedigen kun je trouwens perfect combineren met counter. Of een ploeg een counter inzet is vooral afhankelijk van de opportuniteit en de ruimte. Door voetballend uitverdedigen aan te vinken voorkom je vooral dat ze kiezen voor een lange bal, maar dat betekent niet dat ze er niet snel kunnen uitkomen.

Op het YouTube kanaal van Zealand (aanrader) hoorde ik dat het trio shadow striker, fals nine en advanced forward alle records verbreekt.

Ik speelde hier voor met een shadow striker en twee AF's, nu dus met die drie. Dit was het resultaat na 8 minuten.

Naamloos.thumb.png.cec02501b60add162b6bd0ec0a923ba5.png

17 uur geleden zei Martin18071982:

Bij deze :D 

20210303175622_1.jpg

Ik vind dit een hele lastige kwestie, allereerst omdat je gewoon 1e staat met FC Utrecht, dus je zou kunnen denken, waarom zou ik iets veranderen? ;)

Persoonlijk vind ik zowel de combinatie van formatie + spelersrollen als de hoeveelheid teaminstructies too much. Ik zou het enorm versoberen en vanuit een totaal gestripte versie de tactiek opnieuw gaan opbouwen, maar ik vind dit ook niet helemaal eerlijk t.o.v. van jouw ideeën en de game die je hebt opgebouwd tot dusver.

Om puur even op je vraag terug te komen qua backs, je geeft ze naast de hard-coded instructies ook nog een aantal extra instructies mee waardoor ze bijna al als een soort van wingbacks moeten acteren. Daarom zou ik voor beide gewoon de rol WBsu hanteren in plaats van FBsu. Om meer druk op de buitenspelers te houden en het risico beperken dat ze teveel uit positie gaan lopen kun je ze mandekking meegeven. Verder zou ik gewoon 'simpel' houden en je spelers niet teveel opdracht meegeven.

48 minuten geleden zei Satyr:

Op het YouTube kanaal van Zealand (aanrader) hoorde ik dat het trio shadow striker, fals nine en advanced forward alle records verbreekt.

Ik speelde hier voor met een shadow striker en twee AF's, nu dus met die drie. Dit was het resultaat na 8 minuten.

Naamloos.thumb.png.cec02501b60add162b6bd0ec0a923ba5.png

Loopt als een trein.

Naamloos.thumb.png.d431408ee30f0637fae77052f0ba5d2b.png

2 uur geleden zei Karlo:

Ik vind dit een hele lastige kwestie, allereerst omdat je gewoon 1e staat met FC Utrecht, dus je zou kunnen denken, waarom zou ik iets veranderen? ;)

Persoonlijk vind ik zowel de combinatie van formatie + spelersrollen als de hoeveelheid teaminstructies too much. Ik zou het enorm versoberen en vanuit een totaal gestripte versie de tactiek opnieuw gaan opbouwen, maar ik vind dit ook niet helemaal eerlijk t.o.v. van jouw ideeën en de game die je hebt opgebouwd tot dusver.

Om puur even op je vraag terug te komen qua backs, je geeft ze naast de hard-coded instructies ook nog een aantal extra instructies mee waardoor ze bijna al als een soort van wingbacks moeten acteren. Daarom zou ik voor beide gewoon de rol WBsu hanteren in plaats van FBsu. Om meer druk op de buitenspelers te houden en het risico beperken dat ze teveel uit positie gaan lopen kun je ze mandekking meegeven. Verder zou ik gewoon 'simpel' houden en je spelers niet teveel opdracht meegeven.

Ja het is ook erg aanvallend en deze tactiek is niet zonder risico's. Betreft de Wing back daar heb ik goede ervaringen mee alleen nog nooit gebruikt in een 4-4-2. Maar dat ga ik zeker even uit testen.  Ook overweeg ik om veld breedte in balbezit extreem breed te spelen en zonder balbezit smal. Zou je dat zelf ook zo doen? De resultaten zijn opzich prima nu. Zit in begin seizoen 3. Na 3 wedestrijden 9 punten met 13 goals voor en 0 tegen. En ja misschien ben ik gewoon te kritisch :P

26 minuten geleden zei Martin18071982:

Ook overweeg ik om veld breedte in balbezit extreem breed te spelen en zonder balbezit smal. Zou je dat zelf ook zo doen?

Dat is bij een 4-4-2 plat niet extreem nodig, want je staat van nature al vrij breed. Ligt er een beetje aan wat voor soort voetbal je wilt hanteren.

Zo te zien wil je graag over de vleugels spelen doordat je 2 wingers gebruikt + de focus play left en right. Dan is het niet nodig om de breedte op extreem breed te zetten, da's overkill. Ik zou hem op breed laten staan of misschien zelf helemaal weghalen omdat je de focus play al gebruikt.

Zonder balbezit smal zetten met een 4 mans-verdediging vind ik zelf totaal overbodig en laat ik vaak afhangen van wat de tegenstander doet. Zie je tijdens de wedstrijd dat ze continu door het midden door komen dan zou je smal kunnen gaan staan, waardoor je backs wat meer naar binnen komen richting de centrale verdedigers. Zie je dat ze steeds over de flanken door komen dan zou ik 'm gewoon op standaard zetten en wellicht zelfs breder om ze te dwingen om binnendoor te gaan.

Verder klinkt het alsof je prima bezig bent, en extreem goed begonnen aan seizoen drie, dus misschien iets te kritisch inderdaad ;c

Zo ben eens men echte eerste LLM begonnen. Ik weet dat de physicals vooral uitmaken op dat niveau, maar jammer geoeg heb ik die niet echt (geen grote/sterke spelers), en ok geen vleugelspelers. ben dus met dit opgekomen:

Enige duidelijke fouten/contradicties die ik er zou moeten uithalen? ben nog in de friendlies, waar het ok gaat, maar niet echt schitterend. eerste transferwindow staat uit trouwens

tactic1.jpg

Edited by AntiChrist7

20 uur geleden zei Martin18071982:

Ja het is ook erg aanvallend en deze tactiek is niet zonder risico's. Betreft de Wing back daar heb ik goede ervaringen mee alleen nog nooit gebruikt in een 4-4-2. Maar dat ga ik zeker even uit testen.  Ook overweeg ik om veld breedte in balbezit extreem breed te spelen en zonder balbezit smal. Zou je dat zelf ook zo doen? De resultaten zijn opzich prima nu. Zit in begin seizoen 3. Na 3 wedestrijden 9 punten met 13 goals voor en 0 tegen. En ja misschien ben ik gewoon te kritisch :P

Ik ben benieuwd hoe dit gaat qua blessures en vermoeidheid, ik heb zelf het idee dat je voor zo'n hoge intensiteit vanaf november een prijs gaat betalen. Hoop van niet natuurlijk. 

9 uur geleden zei Abe:

Ik ben benieuwd hoe dit gaat qua blessures en vermoeidheid, ik heb zelf het idee dat je voor zo'n hoge intensiteit vanaf november een prijs gaat betalen. Hoop van niet natuurlijk. 

Natuurlijk vergt het veel energie, dat is niet erg zolang ze maar fit zijn voor de volgende wedstrijd.  Daarnaast krijgen ze altijd een dagje rust na de wedstrijd. Blessures ja daar ontkom je niet aan maar niet echt meer dan als je met een andere tactiek speelt. Ik heb nog 1 verandering doorgebracht en dat is voetballend uitverdedigen uit. Daardoor krijg je wel meer lange ballen maar dat geeft toch wat minder risico's. Ik laat het nu zo en zal een hele seizoen met deze tactiek spelen. sinds de laatste verandering 2 wedstrijden gespeeld. Vitesse thuis 5-1 gewonnen en in de CL uit bij Shakthar 1-2 winst, de marge winst hebben we aan ons zelf te danken we hebben de hele wedstrijd gedomineerd, geloof dat Shakthar 2x heeft geschoten.

Voor wie n.a.v. de MU Podcast benieuwd was hoe het seizoen met Arsenal en Özil is afgelopen.

Tactisch gezien ben ik hiermee geëindigd:

image.png.68f3dc32efeb7cfac8c8b2ccfac59db8.png

Voor mijn gevoel heb ik op die manier het meeste uit Özil weten te halen. Ik begon het seizoen met hem als Trequartista, daarna een tijdje APsu en dus geëindigd als Enganche. Dat is eigenlijk een iets statischere rol dan de AP waarmee het nog meer om hem draait. Tevens was dat de reden dat ik in de rest van mijn rollen geen spelmaker wilde, zodat alles om Özil draaide.

De prestaties waren naar verwachting, we kwalificeerden ons voor de CL door 4e te eindigen in de Premier League, daarnaast kwamen we redelijk ver in de EL en de bekertoernooien. Statistieken:

image.png.480859c11898fec1162922bd56aaaf56.png

image.png.982d33749eeedf4b2cb423fd86488929.png

Zoals gezegd nam hij alle standaardsituaties. Wat overigens leidde tot extreem veel slechte genomen vrije trappen en corners :cab: Smetje op zijn seizoen was een heupblessure, die hem 2 maanden aan de kant heeft gehouden. 

Experiment geslaagd, Özil vertrekt transfervrij en we gaan lekker doorselecteren :)

Edited by Karlo

Op 25-2-2021 om 21:14 zei Karlo:

Klinkt als:

Teaminstructies

- higher defensive line

Spelerinstructies

Ik had hier een vraag over...Als je bij spelerinstructie kiest voor een speciefieke positie om te dekken, hoe gaat dat dan in de praktijk? Ik denk erover om mijn SVD e CAM te laten dekken alleen ik wil niet dat hij te ver uit positie gaat lopen. Zelfde voor de backs als ik die de LAM en RAM laat dekken.