Jump to content

Algemeen discussietopic tactieken

Fantasy
 Share

Recommended Posts

Ben ik weer! Ik ben zojuist gestart bij Vitesse in het 4e seizoen en dit is het team dat ik heb! Welke tactiek kan ik hier het best gebruiken en kunnen jullie mij daarmee helpen? Ik wil het graag zelf leren maar heb er totaal geen verstand van!

357766588_Schermafbeelding2021-01-27om14_12_42.thumb.png.84ecb28efe90f98a01fd07c3f0748f76.png

28 minuten geleden zei Wesleym1912:

Ben ik weer! Ik ben zojuist gestart bij Vitesse in het 4e seizoen en dit is het team dat ik heb! Welke tactiek kan ik hier het best gebruiken en kunnen jullie mij daarmee helpen? Ik wil het graag zelf leren maar heb er totaal geen verstand van!

357766588_Schermafbeelding2021-01-27om14_12_42.thumb.png.84ecb28efe90f98a01fd07c3f0748f76.png

Het eerste wat ik doe als ik bij een nieuw team begin is

a) kijken welke staff member het beste judging current ability heeft

b) laat hem de teamreports en beoordelingen doen (in staff responsiblilites)

c) check in team report naar squad depth en suggesties van de assistent.

Ook zou ik sorteren op positie, is wat makkelijk om te zien dan waar er gaten zitten

@Wesleym1912- ik ben zelf ook (weer) aan het uitvinden hoe het werkt om goede tactieken te bouwen, dus wellicht kan ik je een beetje helpen. 

De tips van @AntiChrist7lijken me zeker een goed begin. Daarna kun je ook kijken van welke spelers je het belangrijk vindt dat ze optimaal gebruikt worden (Olivera? Karatsis? Koning?) en kijken welke speelstijlen daarbij mogelijk zijn. Ik ken je spelers niet echt, even snel gekeken naar Olivera en dat lijkt me geen speler die je als targetman wilt gebruiken. Als je een idee hebt wat voor type voetbal je wilt spelen, krijg ik hier een beetje mee dat je het best kunt beginnen met het zo simpel mogelijk te houden en vanuit daar aanpassingen te doen. 

Ten slotte wacht ik altijd met het instellen van mijn dode spelmomenten tot vlak voor het seizoen, anders geeft dat soms een beetje een vertekend beeld over hoe goed het voetballen gaat - met xGs bijv. - maar daar kun je natuurlijk ook zo doorheen prikken. 

17 uur geleden zei Abe:

@Wesleym1912- ik ben zelf ook (weer) aan het uitvinden hoe het werkt om goede tactieken te bouwen, dus wellicht kan ik je een beetje helpen. 

De tips van @AntiChrist7lijken me zeker een goed begin. Daarna kun je ook kijken van welke spelers je het belangrijk vindt dat ze optimaal gebruikt worden (Olivera? Karatsis? Koning?) en kijken welke speelstijlen daarbij mogelijk zijn. Ik ken je spelers niet echt, even snel gekeken naar Olivera en dat lijkt me geen speler die je als targetman wilt gebruiken. Als je een idee hebt wat voor type voetbal je wilt spelen, krijg ik hier een beetje mee dat je het best kunt beginnen met het zo simpel mogelijk te houden en vanuit daar aanpassingen te doen. 

Ten slotte wacht ik altijd met het instellen van mijn dode spelmomenten tot vlak voor het seizoen, anders geeft dat soms een beetje een vertekend beeld over hoe goed het voetballen gaat - met xGs bijv. - maar daar kun je natuurlijk ook zo doorheen prikken. 

Super bedankt voor de tips @AntiChrist7en @Abe

Ik heb nou door jullie tips deze tactiek kunnen maken. Hieronder zie je paar screens en daarbij ook nog screens van paar regens in de save. Ik ben pas ingestroomd als manager in het 4e (huidige) seizoen. Ik heb nog geen aankopen kunnen doen dus evt. dat jullie wat aanbevelingen hebben of hoe ik spelers kan zoeken die in een bepaalde formatie passen?

Screens:

1894308205_Schermafbeelding2021-01-28om13_10_47.thumb.png.4634abd93254043b2018aa99d327fd0b.png

811594085_Schermafbeelding2021-01-28om13_14_29.thumb.png.b1b7e5db3b21458f3bf39813ac42e9a1.png1348635283_Schermafbeelding2021-01-28om13_12_06.thumb.png.bd3e2489cdf43af9517155d74e0de960.png1401583037_Schermafbeelding2021-01-28om13_11_51.thumb.png.d64df90084b1f869fe8e2aa72c724b51.png816886997_Schermafbeelding2021-01-28om13_11_00.thumb.png.a4f554f64ff338a2af089e8d5617d336.png

57 minuten geleden zei Wesleym1912:

Super bedankt voor de tips @AntiChrist7en @Abe

Ik heb nou door jullie tips deze tactiek kunnen maken. Hieronder zie je paar screens en daarbij ook nog screens van paar regens in de save. Ik ben pas ingestroomd als manager in het 4e (huidige) seizoen. Ik heb nog geen aankopen kunnen doen dus evt. dat jullie wat aanbevelingen hebben of hoe ik spelers kan zoeken die in een bepaalde formatie passen?

Screens:

1894308205_Schermafbeelding2021-01-28om13_10_47.thumb.png.4634abd93254043b2018aa99d327fd0b.png

811594085_Schermafbeelding2021-01-28om13_14_29.thumb.png.b1b7e5db3b21458f3bf39813ac42e9a1.png1348635283_Schermafbeelding2021-01-28om13_12_06.thumb.png.bd3e2489cdf43af9517155d74e0de960.png1401583037_Schermafbeelding2021-01-28om13_11_51.thumb.png.d64df90084b1f869fe8e2aa72c724b51.png816886997_Schermafbeelding2021-01-28om13_11_00.thumb.png.a4f554f64ff338a2af089e8d5617d336.png

Die Griek is een leuk talent!

Een paar aandachtspunten voor je tactiek:

- Je hebt 3 spelmakers (SVD, VSM en 10) (waarvan de voorste 2 zelfs op dezelfde positie in het veld zullen lopen bij balbezit)

- Bij balverlies zul je behoorlijk kwetsbaar zijn, vooral aan je links/centraal. De VL en AML spelen zeer aanvallend en de MEZ zal ook naar die kant uitwijken. Dit is misschien op te lossen door je VL als naar binnenkomende verdediger in een verdedigende of ondersteunende rol te laten spelen. Kogeldans kan toch niet goed voorzetten :D

- In je teaminstructies combineer je een aantal instellingen om snel te spelen (Hoger tempo, counter, snelle hervatting) met geduld opbrengen (en voetballend uitverdedigen).

De basis is er zeker, nu nog wat finetunen.

Succes en laat maar weten als je nog vragen hebt.

Op 28-1-2021 om 14:23 zei FlyD:

Die Griek is een leuk talent!

Een paar aandachtspunten voor je tactiek:

- Je hebt 3 spelmakers (SVD, VSM en 10) (waarvan de voorste 2 zelfs op dezelfde positie in het veld zullen lopen bij balbezit)

- Bij balverlies zul je behoorlijk kwetsbaar zijn, vooral aan je links/centraal. De VL en AML spelen zeer aanvallend en de MEZ zal ook naar die kant uitwijken. Dit is misschien op te lossen door je VL als naar binnenkomende verdediger in een verdedigende of ondersteunende rol te laten spelen. Kogeldans kan toch niet goed voorzetten :D

- In je teaminstructies combineer je een aantal instellingen om snel te spelen (Hoger tempo, counter, snelle hervatting) met geduld opbrengen (en voetballend uitverdedigen).

De basis is er zeker, nu nog wat finetunen.

Succes en laat maar weten als je nog vragen hebt.

Super! Ik heb nou de tactiek zo aangepast op basis van jouw tips! De eerste wedstrijd is aankomend!

Mijn eerste idee is dat je linies te ver uit elkaar staan waardoor het middenveld te weinig helpt in de verdediging/ er veel plaats is ertussen. Als je middenvelders  over de middellijn staan maar je verdedigers ver terug, ligt daar een hele hoop ruimte waar de tegenstander makkelijk ballen in kan pompen/kan combineren

45 minuten geleden zei LiverpoolFC:

ik krijg zoveel tegendoelpunten.. niet meer normaal..

Kan iemand mij helpen wat ik her beste kan doen om minder tegen doelpunten te krijgen?

image.png.a8f5ca02781c7168461a102ef68182ba.png

Er mist wat informatie. Wat is de kwaliteit van jouw team t.o.v. je tegenstanders?

Het gat tussen je aanval, middenveld en verdediging is waarschijnlijk ook erg groot waardoor de tegenstander juist veel ruimte heeft. Je defensieve lijn is erg laag, maar je wil wel redelijk vroeg en veel druk zetten. Ik zou kijken of je dit iets logischer kan maken zodat er geen grote gaten ontstaan.

46 minuten geleden zei LiverpoolFC:

ik krijg zoveel tegendoelpunten.. niet meer normaal..

Kan iemand mij helpen wat ik her beste kan doen om minder tegen doelpunten te krijgen?

image.png.a8f5ca02781c7168461a102ef68182ba.png

Je gebruikt zowat de meest verkeerde combinatie van interventielijn en defensieve lijn. 

Verdedigend moet je altijd een bepaalde mate van compactheid creëren, zeker als je een mindere ploeg hebt die veel naar achter gedrukt wordt. 

Goede combinaties zijn:
- Standaard defensieve lijn / Lagere interventielijn
- Hogere defensieve lijn / standaard interventielijn

Een hogere defensieve lijn zou ik alleen gebruiken bij snelle, goede centrale verdedigers. 

Daarnaast zou ik geen slidings uitvinken evenals korter dekken maar alleen meer dringend druk zetten en feller de duels aangaan aanvinken. 

Heeft er eigenlijk iemand tips voor een tactiek met wat directer passen? ik ben met een nieuw team begonnen en 1 van de opmerkingen in teamreport is "high quality of passing. in mijn ervaring zorgt direct passing voor meer balverlies. Maar korter passen orgt dan weer voor tragere opbouw en meer tijd voor de verdediging om zich te organiseren. Al hangt het natuurlijk ook af van het tempo.

Wat zijn een paar goede combinaties en wat zijn de vereisten?

Op 2-2-2021 om 22:34 zei Goatruida:

Wat zijn goede plekken met guides over tactieken? Over de spelersrollen, instructies, eigenlijk alle ins & outs? 

Hier wat interessant leesmateriaal:

https://www.footballmanager.com/the-byline/how-create-simple-winning-tactics-fm21

https://www.guidetofm.com/tactics/

https://www.passion4fm.com/football-manager-player-role-combinations-duty-pairs/

20 uur geleden zei Rossini':

Dank!

Altijd vrij veel moeite gehad om zelf een tactiek te maken waardoor ik snel overstapte naar gedownloade, moet toch een keer over zijn. 

Wat zijn goede rollen voor een defensievere/countertactiek met een 4231?

Als ik favoriet of gewlijkwaardig ben gebruik ik een overlappende fullback op rechts, met DLP+BBM+AM als de centrale 3. Maar ik heb nog niet echt iets gevonden dat Defensieve stabiliteit brengt tegen moeilijkere tegenstanders.

11 minuten geleden zei AntiChrist7:

Wat zijn goede rollen voor een defensievere/countertactiek met een 4231?

Als ik favoriet of gewlijkwaardig ben gebruik ik een overlappende fullback op rechts, met DLP+BBM+AM als de centrale 3. Maar ik heb nog niet echt iets gevonden dat Defensieve stabiliteit brengt tegen moeilijkere tegenstanders.

DLP+BBM+AM is persoonlijk mijn favoriete combinatie, maar dan wel de DLP op defend, want je hebt toch wel minimaal één verdedigende duty nodig centraal in een 4231.

Wat ook nog zou kunnen werken is:

DLPde - BWMsu

CMde - BWMsu

CMde - CAR

Op 8-2-2021 om 17:21 zei Goatruida:

Dank!

Altijd vrij veel moeite gehad om zelf een tactiek te maken waardoor ik snel overstapte naar gedownloade, moet toch een keer over zijn. 

Spelersrollen heb ik ook goeie artikelen voor, het maken van een tactiek ben ik nog mee bezig.

https://strikerless.com/2020/03/01/understanding-roles-in-fm-the-defenders/

https://strikerless.com/2018/05/23/understanding-roles-in-football-manager-and-real-life-part-2/

https://strikerless.com/2018/05/16/understanding-roles-in-football-manager-and-real-life-part-1/

Qua speelstijlen heb je hier wellicht iets aan:

https://strikerless.com/category/tactics/inside-my-mind/

En het zelf bouwen:

https://strikerless.com/2020/12/29/fm21-i-play-it-my-way-03/

https://strikerless.com/2020/12/13/fm21-i-play-it-my-way-02/

https://strikerless.com/2020/12/13/fm21-i-play-it-my-way-intro/

Zo, eventjes klaar met zelfpijperij. :D 

10 minuten geleden zei Karlo:

DLP+BBM+AM is persoonlijk mijn favoriete combinatie, maar dan wel de DLP op defend, want je hebt toch wel minimaal één verdedigende duty nodig centraal in een 4231.

Wat ook nog zou kunnen werken is:

DLPde - BWMsu

CMde - BWMsu

CMde - CAR

Ja je hebt sowieso 1 verdedigende duty nodig, dus de DLP staat op defend

in mijn altenatieve tactiek had ik een BWM op defend ernaast gezet, maar defensief bleef  het nogal openliggen. Zal een gewone CM-de eens proberen

Zojuist zei AntiChrist7:

Ja je hebt sowieso 1 verdedigende duty nodig, dus de DLP staat op defend

in mijn altenatieve tactiek had ik een BWM op defend ernaast gezet, maar defensief bleef  het nogal openliggen. Zal een gewone CM-de eens proberen

(y) Vergeet niet dat de BWM van zichzelf een vrij agressieve rol is, waarbij de kans bestaat dat de speler uit positie gaat lopen vanwege het doorjagen op de bal. Wat niet wegneemt dat het een heerlijke, enigszins ondergewaardeerde rol is. 

Ik vind op de counter een DLPde op de DM positie ook wel prettig spelen, zeker nu daar mijn beste speler staat. Keeper en de verdedigers leveren de bal bij hem in en hij legt hem aan de zijkanten achter de verdediging. 

Nu met een DLPde / CARsu / MEZat aan 't spelen. 

Edited by Abe

• 2 weeks later...

Vroeg druk zetten

Ik ben er tijdje uit geweest maar hoe zorg je ervoor dat je vroeg druk zet? Met name mijn 2 spitsen en de vleugels spitsen. Vroeger werkte het nog met spelersinstructie kort dekken met feller tackelen ( Toen was het zo feller tackelen is eerder ingrijpen maar nu volgens mij dat ze harde tackelen?) Ik heb de tactiek nu voor zo 70% in orde alleen op paar punten loopt het nog niet zoals ik het wil :P

ik speel overigens 4-4-2 plat.

Ben bezig om mijn oude legende tactiek te gebruiken in FM21 alleen wel aangepast. De bedoeling is aanvallend voetbal met veel pressie en op de counter. Maar dan bedoel ik niet afwachten maar meer in de zin van bij bal verlies snel bal terugkrijgen en in de tegenaanval toeslaan.

9 uur geleden zei Martin18071982:

Vroeg druk zetten

Ik ben er tijdje uit geweest maar hoe zorg je ervoor dat je vroeg druk zet? Met name mijn 2 spitsen en de vleugels spitsen. Vroeger werkte het nog met spelersinstructie kort dekken met feller tackelen ( Toen was het zo feller tackelen is eerder ingrijpen maar nu volgens mij dat ze harde tackelen?) Ik heb de tactiek nu voor zo 70% in orde alleen op paar punten loopt het nog niet zoals ik het wil :P

Ben bezig om mijn oude legende tactiek te gebruiken in FM21 alleen wel aangepast. De bedoeling is aanvallend voetbal met veel pressie en op de counter. Maar dan bedoel ik niet afwachten maar meer in de zin van bij bal verlies snel bal terugkrijgen en in de tegenaanval toeslaan.

In de omschakeling counterpressing aanzetten en bij balverlies het drukzetten op 'meer dringend' zetten en de interventielijn hoger. Daarnaast heb je ook nog de rol van 'drukzettende spits' voor de aanvallers die je kunt gebruiken. Je moet ze daarom niet allemaal tegelijk gebruiken, dan verlies je mogelijk de balans.

10 uur geleden zei Martin18071982:

Vroeg druk zetten

Wat @FlyD zegt met als aanvulling:

Als je druk zetten als teaminstructie gebruikt, kun je niet meer individueel je spelers laten druk zetten. Dus wil je met een zogenaamd 'split block' werken - waar je je teampressing op standaard zet, maar de meest aanvallende spelers laat druk zetten - dan moet je dus je teaminstructie qua pressing op standaard zetten en bij een speler dit aanzetten:

image.png.0f850b4439a0dfbd49cfb1647dbb78ac.png

Zet je je teampressing op more urgent of extremely urgent, kun je dit niet meer per speler aanpassen maar zal je gehele team als een gek gaan pressen. 

Bij een pressing forward kun je het ook niet aanpassen, want dit is hard-coded.