Jump to content

Algemeen discussietopic tactieken

Fantasy
 Share

Recommended Posts

Heren, mag ik jullie even pesten met mijn eigen probleem? :D

Ik ben mijn eerste game met FM21 begonnen met mijn grote Engelse liefde, Stoke City (FM12 is de laatste die ik full-time gespeeld heb, en FM20 nadat 'ie gratis was op Epic ook wel wat, maar met een top-ploeg (in eigen land in ieder geval, PSV) .

Ik loop echt enorm te klooien met de tactiek. Resultaten zijn dramatisch, creëer amper tot geen kansen (dus ook geen goals) en ook achterin is het zo lek als wat. Het grote nadeel van Stoke, met name achterin, is dat er totaal geen snelheid in de ploeg zit, zo'n beetje al mijn verdedigers hebben 10 of 11 pace. Het grootste wapen voor zover ik kan zien in lengte, heb denk ik 2 spelers in de basis die onder de 1.90m zijn. Ik ben alleen zo'n tactisch onbenul dat ik geen idee heb hoe m'n ploeg aan de praat te krijgen.

Dit zijn de tactieken die ik op dit moment heb staan, iedere hulp is meer dan welkom :mrgy: (Just and FIY, de 3e tactiek is een Catenaccio zoals FM die zelf neerzet, mijn hoop was dat dat defensief wat sterker zou staan...)

tac1.jpg

tac2.jpg

tac3.jpg

GP.jpg

3 uur geleden zei sherwin92:

Heren, mag ik jullie even pesten met mijn eigen probleem? :D

Ik ben mijn eerste game met FM21 begonnen met mijn grote Engelse liefde, Stoke City (FM12 is de laatste die ik full-time gespeeld heb, en FM20 nadat 'ie gratis was op Epic ook wel wat, maar met een top-ploeg (in eigen land in ieder geval, PSV) .

Ik loop echt enorm te klooien met de tactiek. Resultaten zijn dramatisch, creëer amper tot geen kansen (dus ook geen goals) en ook achterin is het zo lek als wat. Het grote nadeel van Stoke, met name achterin, is dat er totaal geen snelheid in de ploeg zit, zo'n beetje al mijn verdedigers hebben 10 of 11 pace. Het grootste wapen voor zover ik kan zien in lengte, heb denk ik 2 spelers in de basis die onder de 1.90m zijn. Ik ben alleen zo'n tactisch onbenul dat ik geen idee heb hoe m'n ploeg aan de praat te krijgen.

Dit zijn de tactieken die ik op dit moment heb staan, iedere hulp is meer dan welkom :mrgy: (Just and FIY, de 3e tactiek is een Catenaccio zoals FM die zelf neerzet, mijn hoop was dat dat defensief wat sterker zou staan...)

tac1.jpg

tac2.jpg

tac3.jpg

Ik ken de meeste spelers niet, dus dat maakt het wat moeilijker om te oordelen, maar op het eerste zicht zou ik het volgende aanpassen:

Tactiek 1: Balanced ipv Cautious (formatie en instructies zijn al verdedigend genoeg)

Kiezen tussen more direct passing of higher tempo, niet beide (anders ga je teveel balverlies leiden)

Counterpress uitzetten gezien je werkt met een Lower LOE

Clucas een meer aanvallende rol geven (CM At?) zodat je spits niet volledig geïsoleerd staat.

Tactiek 2: Kiezen tussen more direct passing of higher tempo, niet beide (anders ga je teveel balverlies leiden)

Wide uitzetten. Formatie is al breed genoeg, zeker met deze rollen

Besic een meer 'holding' rol geven. CM(Su) of DLP(su) bijvoorbeeld

De linksachter iets meer behouden bv FB(At) of Wb (Su)

Force opposition to the outside aanzetten.

Tactiek 3: Voor de Team instructies zie Tactiek 1 (of 2)

Verder staat Mikkel daar vooral in de weg voor de libero (en voor de DLP) Je kunt hem beter naast Besic zetten (bv als BWM) en dan Powell op de AMC plaats.

Hopelijk kun je hier al mee vooruit. Bekijk ook zeker je instellingen voor Set pieces als je zo'n grote spelers in je ploeg hebt.

Is er in FM21 wel een degelijke counteroptie mogelijk? Ik zit in de situatie dat ik in de competitie tegen gelijken of lager gerangschikten vrij eenvoudig win, maar als ik naar de grote jongens toe moet, kom ik er gewoon niet aan te pas. Highlight na highlight voor de tegenstander, en als je eens de bal wint en denkt "ok, nu counter?" dan stampen ze hem maar vooruit en ben je hem kwijt, ook al heb ik geen no nonsense verdedigers ofzo. Ik vertrek vanaf de basis fluid counterattack, maar blijf gewoon veel schoten op doel en xG incasseren.

7 uur geleden zei AntiChrist7:

Is er in FM21 wel een degelijke counteroptie mogelijk? Ik zit in de situatie dat ik in de competitie tegen gelijken of lager gerangschikten vrij eenvoudig win, maar als ik naar de grote jongens toe moet, kom ik er gewoon niet aan te pas. Highlight na highlight voor de tegenstander, en als je eens de bal wint en denkt "ok, nu counter?" dan stampen ze hem maar vooruit en ben je hem kwijt, ook al heb ik geen no nonsense verdedigers ofzo. Ik vertrek vanaf de basis fluid counterattack, maar blijf gewoon veel schoten op doel en xG incasseren.

Toevallig Pass into space aan staan? Of more direct passing?

1 uur geleden zei Karlo:

Toevallig Pass into space aan staan? Of more direct passing?

Nee, gewoon shorter passing zoals basis fluid counter, maar echt luisteren doen ze niet. En echt defensief solide is het ook niet, de keeper doet al het werk

Edited by AntiChrist7

33 minuten geleden zei AntiChrist7:

Nee, gewoon shorter passing zoals basis fluid counter, maar echt luisteren doen ze niet. En echt defensief solide is het ook niet, de keeper doet al het werk

Meer kun je dan inderdaad niet echt doen. Ligt waarschijnlijk dan gewoon aan het niveau van de spelers.

Je zou kunnen overwegen om dan toch iets minder verdedigend te staan zonder balbezit en dan hopen dat je iets hoger op het veld te bal kunt veroveren. En dan niet als teaminstructie te gaan pressen, maar door middel van losse speler-instructies (close down more) en wellicht zelfs man marking. 

Gezellige username heb je trouwens ;)

Goede dag allen,

Mijn eerste seizoen begonnen met Feyenoord, dus moest er proberen wat van te maken.

Eerste tegenslag was natuurlijk de verkoop van Senesi, maar door de verkoop heb je dus wel geld om spelers/talenten te halen.

Het eerste seizoen 4e geworden, ook meer dan terecht, elke topper werd verloren en wel werd er van de kleintjes gewonnen. 

Het begin van het 2e seizoen heb ik veel spelers moeten verkopen omdat ik geld nodig had en mijn doelstelling had bijgesteld (Champions League). Zodoende diverse spelers kunnen verkopen om zo een paar talenten aangeschaft te hebben (Fausto Vera, Majer, Komar, Tuta).

Wat is het eindresultaat geworden?? --->> DE TREBLE! Ongeslagen kampioen geworden na 31 wedstrijden, de beker van PSV gewonnen en de finale van de Europa League gewonnen met 1-0 van Hertha.

En dat met een tactiek dat ik had bedacht dat niet zal werken, maar resultaten bleven komen, dus niet meer aan gesleuteld.

Hieronder een paar print screen shots:

stand.png

Tactiek treble Feyenoord.png

Treble Feyenoord.png

Wedstrijden part 1.png

Wedstrijden part 2.png

Wedstrijden part 3.png

Edited by VenTheGeer

14 uur geleden zei Karlo:

Meer kun je dan inderdaad niet echt doen. Ligt waarschijnlijk dan gewoon aan het niveau van de spelers.

Je zou kunnen overwegen om dan toch iets minder verdedigend te staan zonder balbezit en dan hopen dat je iets hoger op het veld te bal kunt veroveren. En dan niet als teaminstructie te gaan pressen, maar door middel van losse speler-instructies (close down more) en wellicht zelfs man marking. 

Gezellige username heb je trouwens ;)

Ik denk eerder dat het aan de premade tactics ligt. Als wat nieuwere speler denk je al snel "ok, die zullen wel vrij goed zijn" en probeer je er niet teveel van af te wijken (want dan begint de assman te pingen/zeuren). Heb er nu zelf eentje gemaakt, en daar zijn de resultaten al beter mee (ruimte verkleinen, ze meer op je helft uitnodigen). Hun shots beperken  (en beperken tot slechte shots) ishet doel. Moet me gewoon nog even inprenten dat ondanks een goed vorig seizoen, ik niet overal over ga heenstampen nu, integendeel :) En soms verlies je alsnog.

Het enige minpunt nu nog is dat het bestuur direct voetbal wil zien, maar daar heb ik de spelers niet voor dus laat ze maar zeuren

Ja de nickname is een Uplay naam van 15j geleden ofzo. Hoe minder logins ik moet onthouden, des te handiger ;)

Hallo Managers!

Ben momenteel een save aan het spelen met FC Emmen. Het loopt niet zo lekker en ik hoop eigenlijk dat een van jullie mij kan helpen. Ik zal hieronder twee screens plaatsen van mijn team en mijn resultaten. Ik snap het tactiekgedeelte niet zo heel goed, aangezien ik redelijk nieuw ben op het spel.844292764_Schermafbeelding2021-01-14om17_13_07.png.a2532f88a4a45e918e703539db1efffe.png1460210203_Schermafbeelding2021-01-14om17_12_50.thumb.png.8d5419ff8aa1873950a90b6d93552db2.png

Je speelt extreem verdedigend. Per definitie is het al een verdedigende formatie, daarnaast gebruik je 6 verdedigende rollen en heb je 8 man die in principe de middenlijn niet over komen. Daarbij heb je gekozen voor een verdedigende mentaliteit. Verder laat je ze hergroeperen en zak je nog verder in zonder bal. Je Libero zal ongeveer naast je keeper staan denk ik ;)

Ik zou aanraden om te vertrekken vanuit een 'balanced' mentaliteit en vervolgens met 1 of 2 instellingen/ je formatie ervoor zorgen dat je defensief goed staat.

Aanvallend zie ik niet wat je plan is eerlijk gezegd. Je kiest voor directer passen en counter, maar tegelijk ook voor tijdrekken, een lager tempo en het spelen voor dode spelmomenten.

Opnieuw zou ik voorstellen om het hier simpel te houden en met 2 of 3 instellingen/spelersrollen proberen je gewenste manier van spelen op te leggen.

Hopelijk heb je hier al iets aan. Probeer zeker wat uit en laat het maar weten als er nog vragen zijn.

Op 11-1-2021 om 01:29 zei AntiChrist7:

Goede vraag. Probeer zelf ook al enige tijd een countertactiek te maken, maar gaat nog niet echt. Misschien hebben jullie wat feedback op deze. Ik heb een vrij matige ploeg, net gepromoveerd naar de Veikkuasliiga, hoogste niveau in Finland, dus wil het allemaal niet te lastig maken. 

Grootste probleem lijkt te zijn dat we er gewoon simpelweg niet uit komen, laat staan wat voor elkaar krijgen. Als ik dus niet slightly more direct passing speel, maar met higher tempo bijvoorbeeld dan heb ik het idee dat ik nog meer

Verdere toelichting is misschien nodig rondom de pressing forward, dat heeft ermee te maken dat hij in die rol er wel voor zorgt voor redelijk wat balwinst, al is het redelijk laag. Verder komen beide vleugelspelers naar binnen, durf niet precies te zeggen wat daar het resultaat van is. 

image.png.662ed62b343bee6501ca528bb1ab4a14.png

36 minuten geleden zei Abe:

Goede vraag. Probeer zelf ook al enige tijd een countertactiek te maken, maar gaat nog niet echt. Misschien hebben jullie wat feedback op deze. Ik heb een vrij matige ploeg, net gepromoveerd naar de Veikkuasliiga, hoogste niveau in Finland, dus wil het allemaal niet te lastig maken. 

Grootste probleem lijkt te zijn dat we er gewoon simpelweg niet uit komen, laat staan wat voor elkaar krijgen. Als ik dus niet slightly more direct passing speel, maar met higher tempo bijvoorbeeld dan heb ik het idee dat ik nog meer

Verdere toelichting is misschien nodig rondom de pressing forward, dat heeft ermee te maken dat hij in die rol er wel voor zorgt voor redelijk wat balwinst, al is het redelijk laag. Verder komen beide vleugelspelers naar binnen, durf niet precies te zeggen wat daar het resultaat van is. 

image.png.662ed62b343bee6501ca528bb1ab4a14.png

Volgens mij ben je al aardig goed op weg. Met een paar aanpassingen kan dit best een goede counter-tactiek worden.

CMat > APat

IFsu > IFat

Weghalen:

Play for set pieces
Lower D-line > Standard D-line

Toevoegen:

Higher tempo

Hit early crosses

Wat je ook nog zou kunnen overwegen om mentality op positive te zetten aangezien je dan automatisch al directere passing hebt als je deze dan op standard zet. More direct passing wil soms nog wel eens tot veel onnodig balverlies leiden.

1 minuut geleden zei Abe:

Paar potjes gespeeld met deze wijzigingen, dat gaat wel wat beter. Ik twijfel alleen een beetje over die CMat > APat, mag ik vragen wat je gedachtegang daarachter is? 

Mooi dat het beter gaat (y) de APat is ideaal voor in een snel en direct-counter systeem, de CMat is een wat statischere rol.

Daarnaast heb je verder geen spelmaker in de tactiek, ook niet op DM bijvoorbeeld dus zal de APat een beetje als draaischijf dienen om snel je aanvallers te bedienen. Een andere optie zou nog zijn, als je wilt vasthouden aan de CMat om van de DM een DLPde te maken. 

Hallo allemaal, ben ik weer met nood!

Speel momenteel bij de graafschap. Eerste seizoenshelft won ik redelijk wat wedstrijden en stond netjes op de 5e plek. De 2e seizoenshelft heb ik maar 1 wedstrijd gewonnen vd 10! Iemand die mij kan helpen met mijn tactiek? Hieronder wat foto's van de tactiek en spelers:

978195070_Schermafbeelding2021-01-23om01_06_54.png.80a6ed7db707faf221ab5a4d20816894.png1266168395_Schermafbeelding2021-01-23om01_06_30.thumb.png.92673cd720dcc95d7749f5a966ed61e1.png811081995_Schermafbeelding2021-01-23om01_06_47.thumb.png.0b6e53ad163bce271c31380ff9700d33.png

Ik hoop dat jullie hier iets mee kunnen!

Het lijkt erop dat je wat balans mist en teveel vraagt van je spelers.

Ik heb even uitgetekend hoe je vraagt aan je spelers om te gaan staan in balbezit:

331346823_Schermafbeelding2021-01-23om09_12_10.thumb.png.021d95a58e2ec4ea0cbf6258bef45495.png

Centraal op het middenveld heb je niemand maar staan. Dit maakt het voetballen moeilijk en maakt je heel kwetsbaar in de omschakeling. Daarnaast zie je ook dat je aan de AM en AML vraagt om in dezelfde ruimte te duiken. Verder speel je heel aanvallend en op een hoog tempo met veel risico/creativiteit wat waarschijnlijk teveel gevraagd is voor deze kwaliteit spelers.

Nog enkele tegenstellingen die ik zie: 

- Hoog tempo, maar je vraagt wel om te wachten op de vleugelspelers die erover moeten komen

- Hoog tempo, meer diepte passes, maar wel 'op positie blijven' en zoals je ziet op de tekening hierboven weinig ruimte voor de steekpassen

Is dit je vaste opstelling? Want bv Goudmijn zou je beste speler zijn, maar staat er niet in. Hij is een perfecte speler om dat gaat in het midden op te vullen (bv als SVD).

Ik denk dat je het beste een beslissing neemt of je rustig op balbezit wil spelen of eerder op een hoogte tempo met meer risico.

Hopelijk kun je hier al een begin mee maken. Laat maar weten als je nog meer info wilt.

Stel de buitenspelers in als vleugelspelers ondersteunen, dit levert mij veel goals op bij NEC.

Verder zou ik op het middenveld niet met 2 dezelfde ingestelde spelers spelen.

En zoals FlyD zich ook afvraagt, waarom speelt je beste speler niet?

Bij mij staat Goudmijn onder contract bij Lazio en ik heb hem dit seizoen (3e) ook gehuurd.

Ik heb mijn mentaliteit overigens op voorzichtig staan.
Je hebt de intentie om deze op aanvallen te zetten, maar juist op voorzichtig vallen bij mij de goals.

Dank jullie wel! Goudmijn was een tijdje geblesseerd en daarom dat die even op de bank zat! Hij is al 2 seizoenen op rij een vaste waarde en volgend seizoen ook voor de 3e keer!

Hoe zou ik dan in deze formatie het beste kunnen spelen? 

Ik weet iniedergeval dat Goudmijn dan op de SVD moet komen te staan, en dat ik voorzichtig moet spelen!

Edited by Wesleym1912

2 uur geleden zei Wesleym1912:

Dit is hoe ik ga spelen nadat ik tips heb gekregen! Als jullie nog eventueel wat toevoegingen hebben hoor ik het graag! Ben redelijk onervaren.

Schermafbeelding 2021-01-23 om 13.04.11.png

Heb je al beslist hoe je wilt voetballen (want dat zie ik niet echt in je tactiek)? Je vraagt nog altijd veel (verschillende) dingen van je team.

13 minuten geleden zei Wesleym1912:

Ik zou graag op balbezit willen spelen maar dan toch wel aanvallend 

Dan zou ik de 'voorzicht' in elk geval veranderen naar 'positief'.

Als balbezit belangrijk is zou ik ook 'elke schietkans benutten' en 'verdediging opzoeken' uitzetten en eventueel het tempo iets lager zetten.

Mannen! Is er uberhaupt nog ergens een goede "handleiding" te vinden wat een duidelijk beeld geeft over welke formatie je bijvoorbeeld het beste tegen een bepaalde formatie van de tegenstander kan gebruiken etc?

Hebben jullie ook zoveel blocked crosses? Ik haal vaak 15+ corners per match, meestal de winger die te lang wacht met een voorzet geven of niet naar de wingback past en dan maar tegen de aankomende verdediger trapt. Zelfs met early crosses (e ik speel niet voor setpieces)

Moest ik nu nog iemand hebben die goed is in corners kan ik er gebruik van maken, maar is niet echt de bedoeling...