Jump to content

Algemeen discussietopic tactieken

Fantasy
 Share

Recommended Posts

1 uur geleden zei MarcFR:

Thanks voor je reply, hier kan ik wat mee!

Zou jij wat lager gaan spelen en/of counterpressie uitzetten?

Laatste zal ik ook zeker eens bekijken! Las wat leuke dingen over de verre inworp.

Je kunt het zeker eens proberen, maar ik zou het achter de hand houden als een plan B. 

Op 24-12-2020 om 13:36 zei Abe:

Ik ga dit gewoon es effe proberen. Dus regroup > counterpress, geen counter aan staan, disciplined > expressive en APsu naar BBMsu. :D 

Laat het weten!

Werkte eigenlijk niet echt. Geen idee waar het precies aan ligt, heb m'n transitietaken weer teruggezet. Waar m'n Wa eerder dus wel rendeerde, maar niet deed wat ik wilde, leek het er wel op dat iem eer deed wat ik wilde, maar rendeert ie niet meer ;c 

Wat is de beste tactiek die je kunt gebruiken?

speel nu een 4-3-3 tactiek, maar ik krijg zoveel tegen doelpunten.

Mijn spits scoort niet, en op 1 op 1 situaties mist die ze allemaal.

Ook heb ik het gevoel dat je de tactiek maar een paar wedstrijden kunt gebruiken en dan weer opzoek moet naar een nieuwe.

Dan win je eens een paar keer achter elkaar, daarna verlies je weer tegen de mindere tegenstanders.

Misschien een 4-4-2 tactiek proberen, maar welke eigenschappen moet ik dan gebruiken?

Edited by LiverpoolFC

Zojuist zei LiverpoolFC:

Misschien een 4-4-2 tactiek proberen, maar welke eigenschappen moet ik dan gebruiken?

Niet dat ik de expert ben, maar een formatie is maar een klein onderdeel van de tactiek. Wat voor type voetbal wil je spelen? 

Wat ik meestal doe, is dat ik een beetje bedenk hoe ik wil voetballen met het materiaal dat ik heb en de daaruitvolgende meest logische formatie. Welke club speel je? Wat is je doelstelling? Heb je een aantal kernspelers die je goed wil benutten? Dan ga ik kijken welke tactieken er online te vinden zijn, hier en elders, en dan van daaruit beetje sleutelen. Dat laatste deel vind ik superleuk, maar ook heel lastig. 

2 uur geleden zei LiverpoolFC:

Ook heb ik het gevoel dat je de tactiek maar een paar wedstrijden kunt gebruiken en dan weer opzoek moet naar een nieuwe.

Dan win je eens een paar keer achter elkaar, daarna verlies je weer tegen de mindere tegenstanders.

Google maar eens naar de Cheeseball 4231 .. die tactiek werkt best lekker.

18 uur geleden zei Abe:

Werkte eigenlijk niet echt. Geen idee waar het precies aan ligt, heb m'n transitietaken weer teruggezet. Waar m'n Wa eerder dus wel rendeerde, maar niet deed wat ik wilde, leek het er wel op dat iem eer deed wat ik wilde, maar rendeert ie niet meer ;c 

Spelers hebben ook tijd nodig om te wennen aan een andere invulling hè, en was degene die je als APsu wel geschikt om als BBM te spelen? 

18 uur geleden zei LiverpoolFC:

Naast hetgene wat Abe al terecht zegt, klinkt het ook alsof je de tactiek niet echt een kans geeft. Dat betekent ook wedstrijden uitgebreid(er) kijken en goed opletten wat er gebeurt zodat je aanpassingen kunt doen.

Daarnaast ligt het er inderdaad ook helemaal aan wat voor team je bent, wat je media-prediction is etc. Er is niet één beste tactiek. Zelf heb ik de plug & play tactieken die je op internet vindt ook lang gebruikt hoor, met succes ook, maar op een gegeven moment krijg je er weinig voldoening meer uit en is het ook leuker om zelf vanaf scratch iets op te bouwen wat ook echt goed bij je selectie past. (y)

De tactiek is geïnspireerd door het PSV van Roger Schmidt.

Het idee is dat Max en Dumfries constant over de vleugelspelers heen denderen maar hoe kan ik dit het beste doen want verdedigend moet het ook kloppen. Over de rollen van de twee spitsen twijfel ik ook nog.

Ik zou graag wat feedback krijgen.

tactiek psv.png

De backs aanvallend(er) maken kan op twee manieren, of een natuurlijke rol gebruiken die al veel opkomt, of overlap aanvinken. CWB (links) zorgt al voor een natuurlijke overlap, dus wat dat betreft zit je al goed. Rechts niet met een FB, je zou hier dus een WB kunnen gebruiken, of overlap aanvinken. Ben alleen bang dat de tactiek in zijn geheel niet echt in balans is, waardoor je niet kunt verwachten dat de backs zit 'even' goedmaken.

4-2-4 is behoorlijk aanvallend, daarnaast speel je ook nog eens zonder verdedigend ingestelde middenvelder. AF en P voorin zijn niet echt complementaire rollen, oftewel ze lijken teveel op elkaar en ondersteunen elkaar niet echt. Als je wilt kan ik wel wat tips geven, alleen zal het dan een 4-4-2 of 4-2-3-1 dm wide worden in plaats van 4-2-4.

Edited by Karlo

1 uur geleden zei Bas0314:

Het idee is dat Max en Dumfries constant over de vleugelspelers heen denderen maar hoe kan ik dit het beste doen want verdedigend moet het ook kloppen. Over de rollen van de twee spitsen twijfel ik ook nog.

tactiek psv.png

Het lijkt me in elk geval een goed begin. Je kunt eens proberen om van Dumfries bv een VV-Aa te maken. Gakpo zou ik op 'NBV-On' zetten, Rosario op CM-Ve en van Sangeré kun je een BWM of een CAR maken. Voorin zou ik dan nog van Romero een DZ maken (op Aa). Daarnaast kun je overwegen om 'Counter' uit te zetten (met het hoge tempo en de aanvallende plaatsing van je spelers zal die counter er sowieso wel uitkomen als het kan) en eventueel mentaliteit op gebalanceerd. Op die manier is het misschien wel mogelijk om de 4-2-4 te behouden.

1 uur geleden zei Bas0314:

tactiek psv.png

Cool experiment. 

Over het algemeen vind ik je rollen wat te aanvallend. Ik zou de backs wijzigen naar wingbacks, en deze op automatisch zetten.

Er is vooral wat meer balans nodig op het middenveld. Probeer hier eens een BWM? Of misschien zelfs 2? Ik zou sowieso eentje kiezen met een verdedigende rol.

Tenslotte zou ik Ihattaren de VSM rol geven, en Romero misschien inzetten als F9. Een afmaker doet te weinig imo.

Op 25-12-2020 om 14:40 zei Abe:

Niet dat ik de expert ben, maar een formatie is maar een klein onderdeel van de tactiek. Wat voor type voetbal wil je spelen? 

Wat ik meestal doe, is dat ik een beetje bedenk hoe ik wil voetballen met het materiaal dat ik heb en de daaruitvolgende meest logische formatie. Welke club speel je? Wat is je doelstelling? Heb je een aantal kernspelers die je goed wil benutten? Dan ga ik kijken welke tactieken er online te vinden zijn, hier en elders, en dan van daaruit beetje sleutelen. Dat laatste deel vind ik superleuk, maar ook heel lastig. 

Ik speel graag een 4-4-2 op balbezit.

Waarbij mijn 2 centrale middenvelders eigenlijk de belangrijkste pionnen zijn.

heb het eens uitgevogeld en nu ben ik dus wel benieuwd naar de resultaten.

image.png

Hallo, iemand die me verdere tips kan geven bij mijn tactiek?

Het idee is verzorgd voetbal, waarin geduldig naar een opening wordt gezocht. In balverlies wil ik zo snel mogelijk hoog op het veld druk zetten en de bal veroveren.

Tot nu toe gaat het heel goed, met 82 punten uit 30 matchen. Welke hulp heb je dan nodig hoor ik iedereen al zeggen, wel dit hoge puntenaantal verbloemd dat ik veel te afhankelijk ben van Onuachu (201cm) en de stilstaande fases. Ik zou dit wat meer willen zien evolueren naar meer uitgespeelde goals. Want in de laatste 5 duels was Onuachu geblesseerd, en kwamen we toch vaker in de problemen.

Ook naar volgend jaar Europees voetbal (daar ga ik toch van uit :D) zou ik een behoudende versie willen maken, maar weet niet goed hoe hieraan te beginnen.

Tactic.png

56 minuten geleden zei roodey14:

Hallo, iemand die me verdere tips kan geven bij mijn tactiek?

Het idee is verzorgd voetbal, waarin geduldig naar een opening wordt gezocht. In balverlies wil ik zo snel mogelijk hoog op het veld druk zetten en de bal veroveren.

Tot nu toe gaat het heel goed, met 82 punten uit 30 matchen. Welke hulp heb je dan nodig hoor ik iedereen al zeggen, wel dit hoge puntenaantal verbloemd dat ik veel te afhankelijk ben van Onuachu (201cm) en de stilstaande fases. Ik zou dit wat meer willen zien evolueren naar meer uitgespeelde goals. Want in de laatste 5 duels was Onuachu geblesseerd, en kwamen we toch vaker in de problemen.

Ook naar volgend jaar Europees voetbal (daar ga ik toch van uit :D) zou ik een behoudende versie willen maken, maar weet niet goed hoe hieraan te beginnen.

Tactic.png

Waarom laat je ze lage voorzetten geven op een spits van 201cm?

Ook heeft snelle spelhervatting weinig zin als je rustig wil opbouwen en lijkt het me niet nodig tijdrekken standaard aan te zetten.

Verder ziet het er wel goed uit. Eventueel kun je proberen om van Heynen eens een CM(A) te maken. Dan komt hij meer in de 16 ipv in dezelfde half space als Buitink te lopen.

Als je behoudener wil spelen kun je de verdedigingslijn en interventielijn achteruit halen en eventueel meer op de counter spelen, maar dan moet je er wel de spelers voor hebben. Als je vrij kleine snelle CV's heb zou ik het zo laten, dan houd je de tegenstander beter ver van je doel.

1 uur geleden zei FlyD:

Waarom laat je ze lage voorzetten geven op een spits van 201cm?

Ook heeft snelle spelhervatting weinig zin als je rustig wil opbouwen en lijkt het me niet nodig tijdrekken standaard aan te zetten.

Verder ziet het er wel goed uit. Eventueel kun je proberen om van Heynen eens een CM(A) te maken. Dan komt hij meer in de 16 ipv in dezelfde half space als Buitink te lopen.

Als je behoudener wil spelen kun je de verdedigingslijn en interventielijn achteruit halen en eventueel meer op de counter spelen, maar dan moet je er wel de spelers voor hebben. Als je vrij kleine snelle CV's heb zou ik het zo laten, dan houd je de tegenstander beter ver van je doel.

Die lage voorzetten had ik nog niet aangepast, dat stond aan tijdens dat onuachu out was, vergeten terug te zetten 😅

heynen als cm(a) ga ik eens proberen!

Ik had snelle verdedigers, maar lucumi is in februari voor 28 miljoen naar China vertrokken, niet te houden. Dus nu is het even behelpen en verlies ik veel snelheid. Volgend jaar komt er een nieuwe cv. Ook arezo komt erbij dan, ik vrees dat onuachu ook onhoudbaar wordt. 

In de CL kan ik met deze tactiek weinig doen vrees ik. EL moet nog lukken in de eerdere fases.

Vanmiddag m'n mysteryshirt binnen gehad, en de keuze is op Middlesbrough gevallen. Heb al jaren moeite (en misschien wel te weinig geduld) om een eigen tactiek te maken, maar bij zo'n save wil ik het wél laten slagen.

Defensief gezien heb ik gekozen voor hergroeperen. Ik heb op m'n centrale duo achterin na, weinig kracht/koppers in het team, dus daarom dwing ik de tegenstander naar binnen. De interventielijn is lager, omdat m'n spits erg snel is en ik gebruik wil maken van zijn snelheid met dieptepasses (en daarom een directe speelstijl). Dit is de reden waarom ik snelle voortzetting en counter aan heb staan. 

M'n spelers zijn niet zo goed in mandekking, tackelen/felheid (daarom kies ik voor hergroeperen ipv pressie naar voren).

Zijn er al dingen die jullie opvallen? Bijv. combinaties in rollen of instructies die botsen? Heb vanavond niet heel veel tijd om te spelen, daarom zou ik het fijn vinden als er mensen naar kunnen kijken. Dan kan ik morgen gewoon mijn oefenpotjes benutten om de tactiek te tweaken ipv de competitie! 

Schermafbeelding 2020-12-28 om 18.21.39.png

19 minuten geleden zei RicardoKaka8:

Vanmiddag m'n mysteryshirt binnen gehad, en de keuze is op Middlesbrough gevallen. Heb al jaren moeite (en misschien wel te weinig geduld) om een eigen tactiek te maken, maar bij zo'n save wil ik het wél laten slagen.

Defensief gezien heb ik gekozen voor hergroeperen. Ik heb op m'n centrale duo achterin na, weinig kracht/koppers in het team, dus daarom dwing ik de tegenstander naar binnen. De interventielijn is lager, omdat m'n spits erg snel is en ik gebruik wil maken van zijn snelheid met dieptepasses (en daarom een directe speelstijl). Dit is de reden waarom ik snelle voortzetting en counter aan heb staan. 

M'n spelers zijn niet zo goed in mandekking, tackelen/felheid (daarom kies ik voor hergroeperen ipv pressie naar voren).

Zijn er al dingen die jullie opvallen? Bijv. combinaties in rollen of instructies die botsen? Heb vanavond niet heel veel tijd om te spelen, daarom zou ik het fijn vinden als er mensen naar kunnen kijken. Dan kan ik morgen gewoon mijn oefenpotjes benutten om de tactiek te tweaken ipv de competitie! 

Schermafbeelding 2020-12-28 om 18.21.39.png

Ziet er qua instructies niet verkeerd uit.

Als je wilt inzakken, om er dan snel uit te komen met directe passing op de counter, is het inderdaad een goed idee om een lagere interventielijn te gebruiken in combinatie met meer dieptepasses (y) zou zelf een lagere interventielijn doen i.p.v. een veel lagere. 

Qua rollen zou ik in de Engelse lagere divisies niet zo snel kiezen voor twee voetballende verdedigers, zeker in jouw geval met ook nog een spelverdeler voor de defensie.

Daarnaast kan het zijn dat de Diepe spits geïsoleerd komt te staan in deze formatie, let maar eens op de gemiddelde positie-heatmap na een wedstrijd. Als je dit constateert zou je kunnen overwegen om een PFat (wat Akpom goed zou passen) of DLFat te proberen (drukzettende spits of hangende spits).

7 minuten geleden zei Karlo:

Ziet er qua instructies niet verkeerd uit.

Als je wilt inzakken, om er dan snel uit te komen met directe passing op de counter, is het inderdaad een goed idee om een lagere interventielijn te gebruiken in combinatie met meer dieptepasses (y) zou zelf een lagere interventielijn doen i.p.v. een veel lagere. 

Qua rollen zou ik in de Engelse lagere divisies niet zo snel kiezen voor twee voetballende verdedigers, zeker in jouw geval met ook nog een spelverdeler voor de defensie.

Daarnaast kan het zijn dat de Diepe spits geïsoleerd komt te staan in deze formatie, let maar eens op de gemiddelde positie-heatmap na een wedstrijd. Als je dit constateert zou je kunnen overwegen om een PFat (wat Akpom goed zou passen) of DLFat te proberen (drukzettende spits of hangende spits).

Bedankt voor je snelle reactie! Ik had eigenlijk gekozen voor 2 voetballende verdedigers omdat deze rol het beste bij de spelers paste, al snap ik wat je bedoeld in de lagere divisies. 

Ik ga de heatmap is in de gaten houden. Thanks voor de tip! Pressing Forward past ook goed bij Akpom inderdaad, maar omdat ik niet echt druk wou zetten dacht ik dat dit niet handig was. 

Edited by RicardoKaka8

1 minuut geleden zei RicardoKaka8:

Waar kan je de gemiddelde heatmap zien? Ik wist wel van die pass map af waarmee je assistent komt. Bij wedstrijdanalyse zie ik ook wel gemiddelde positie, maar aangezien ik in de voorbereiding iedereen minuten geef schetst dit ook niet een fijn beeld. 

Ja daar, je kunt ook alleen van je basiself selecteren volgens mij.

Nog even aanvullend op je teaminstructies, wat ook wel lekker werkt in combinatie met directe counter is een tikje meer pressing dan standaard + feller de duels ingaan. Die laatste alleen wel weer uitvinken als je merkt dat je spelers beginnen te kwartetten met gele en rode kaarten.

2 minuten geleden zei Karlo:

Ja daar, je kunt ook alleen van je basiself selecteren volgens mij.

Nog even aanvullend op je teaminstructies, wat ook wel lekker werkt in combinatie met directe counter is een tikje meer pressing dan standaard + feller de duels ingaan. Die laatste alleen wel weer uitvinken als je merkt dat je spelers beginnen te kwartetten met gele en rode kaarten.

Dank, ik ga 't is proberen. Net voor je reageerde was ik er al achter gekomen hoe 't werkte, dus had hem al aangepast. Liepen elkaar net mis. 

Kan iemand mij feedback geven op deze tactiek?

Ik ben de bovenliggende partij, krijg kansen, maar scoor gewoon niet.

Als de tegenstander een tegenaanval opzet is het 9 vd 10x een tegendoelpunt.

Dan verlies ik de wedstrijd..

Ik snap niet meer wat ik fout doe, of is het een dip?

Terwijl het voor de winterstop best lekker ging.

image.png

image.png

5 uur geleden zei LiverpoolFC:

Kan iemand mij feedback geven op deze tactiek?

Ik ben de bovenliggende partij, krijg kansen, maar scoor gewoon niet.

Als de tegenstander een tegenaanval opzet is het 9 vd 10x een tegendoelpunt.

Dan verlies ik de wedstrijd..

Ik snap niet meer wat ik fout doe, of is het een dip?

Terwijl het voor de winterstop best lekker ging.

image.png

image.png

Speelde je voor de winterstop met de tactiek die je eerder postte? Die ziet er veel logischer uit.

Je zou eens moeten bekijken hoe je team bij balbezit staat. Ik vermoed dat er een groot gat valt tussen Haazer en Vosselbelt. Dat kun je al oplossen door de rol van de middenvelders of die van de spitsen om te draaien.

In je eerder post zet je dat je graag op balbezit speelt. Dan zou ik in je teaminstructies 'elke schietkans' benutten uitzetten. Daarnaast laat je ze enorm hoog drukzetten. Op die manier ben je kwetsbaar voor ballen over je verdediging. Als je CV's en keeper dat aankunnen is dat prima natuurlijk, maar ik ken hun kwaliteiten niet. Door het hoge drukzetten ga je de bal ook vaak veroveren als je al dicht bij het doel van de tegenstander staat. Dan blijft er weinig/geen ruimte over voor een counter of dieptepassen. Ik denk dat je dus best een keuze maakt. Of je gaat voor hoog drukzetten en balbezit (dan zet je best counter, dieptepassen,... uit), of je gaat voor de counter en dan laat je je beter meer inzakken zodat je ruimte hebt om in te spelen.

Ik ken je spelers niet goed genoeg om te zeggen wat het beste bij deze spelersgroep past, maar hopelijk heb je hier al wat aan.

Op 29-12-2020 om 17:34 zei FlyD:

Speelde je voor de winterstop met de tactiek die je eerder postte? Die ziet er veel logischer uit.

Je zou eens moeten bekijken hoe je team bij balbezit staat. Ik vermoed dat er een groot gat valt tussen Haazer en Vosselbelt. Dat kun je al oplossen door de rol van de middenvelders of die van de spitsen om te draaien.

In je eerder post zet je dat je graag op balbezit speelt. Dan zou ik in je teaminstructies 'elke schietkans' benutten uitzetten. Daarnaast laat je ze enorm hoog drukzetten. Op die manier ben je kwetsbaar voor ballen over je verdediging. Als je CV's en keeper dat aankunnen is dat prima natuurlijk, maar ik ken hun kwaliteiten niet. Door het hoge drukzetten ga je de bal ook vaak veroveren als je al dicht bij het doel van de tegenstander staat. Dan blijft er weinig/geen ruimte over voor een counter of dieptepassen. Ik denk dat je dus best een keuze maakt. Of je gaat voor hoog drukzetten en balbezit (dan zet je best counter, dieptepassen,... uit), of je gaat voor de counter en dan laat je je beter meer inzakken zodat je ruimte hebt om in te spelen.

Ik ken je spelers niet goed genoeg om te zeggen wat het beste bij deze spelersgroep past, maar hopelijk heb je hier al wat aan.

Ik ga nu ook naar de 1ste tactiek die ik poste..

dus ben eens benieuwd.. begin nu aan nieuw seizoen. Heb weer terecht promotie misgelopen. 2de keer al.

Hoi, het is mijn eerste FM in lange tijd, na wat geprutst te hebben met de Epic FM20 freebie paar maanden geleden.  Ben begonnen met een Belgische middenmotor (niet veel geld maar ook niet veel druk/verwahctingen), en heb vooral problemen met de tactische kant. Ik wil een direct counter attack doen (omdat het bestuur direct voetbal wilt zien + de AM raadde het aan), dus heb grotendeels de preset overgenomen:

uG8CyQA.jpg

Inmatch merk ik echter dat er van de direct counter bitter weinig in huis komt. Of de omschakeling gebeurt erg traag (veel passen achteruit), of de bal wordt gewoon weggewerkt ipv naar spelers vooraan . Ik weet niet goed wat ik moet aanpassen om dat te verhelpen. Ook heb ik enorm veel blocked crosses.

Heeft er iemand succes kunnen boeken met een goeie counter strategie? Ik sta wel 4de, maar ik outperform mijn xG + de keeper is in vorm, dat blijft niet eeuwig duren. Laatste 2 wedstrijden bijvoorbeeld al vrij kansloos verloren