Jump to content

Algemeen discussietopic tactieken

Fantasy
 Share

Recommended Posts

20 minuten geleden zei DavyDepuydt:

Ik heb jaren en jaren tactics gedownload, en dan ging ik die tactics tweaken zodat ze mij wat minder een "exploit-gevoel" gaven... of zoals dit jaar zit ik dan varianten te maken en te simuleren en simuleren tot ik iets plug&play vind dat toch redelijk realistisch aanvoelt...

En als ik dan op socials FM groepen volg ben ik altijd jaloers op mensen die het spel "gewoon" spelen, normale formatie, bijna een default preset style en toch veel succes hebben... soms denk ik dan dat ik het gewoon te ver zoek...

Daarom eens helemaal opnieuw begonnen, wat volgens mij een gebalanceerde 4231 is qua roles & duties + bijna de default gegenpress erop (ja ik weet het gegenpress... misschien de gemakkelijkste keuze :p ) met enkel het tempo ééntje naar beneden tov default style.

Voorlopig lijkt het erg goed te werken, iemand die hierop wat aan te merken of toe te voegen heeft?

image.png.b49b84e6e2d617dbf2c3df087b3115d0.png

Heel herkenbaar, ik lees nu al vanaf de Corona-uitbraak bijna dagelijks mee op het Tactics forum van SI en als je adviezen van de moderator en andere deskundigen daar zou opvolgen dan heb je uiteindelijk best een logische - niet al te extreme - tactiek die best goed zou kunnen werken. 

Alleen dan heb je aan de andere kant de plug & play-tactics van o.a. Knap in de downloadsectie en dan zie je gewoon dat die veel minder 'logisch' zijn en toch beter werken. Enorm frustrerend, maar ik heb me er al bij neergelegd dat ik het een beetje combineer voor mezelf. De ene game heb ik zin om me enorm op tactieken te focussen, de selectie helemaal uit te pluizen om te zien wat er bij past en in een andere game gebruik ik een gedownloade tactiek om me meer te kunnen focussen op transfers bijvoorbeeld. 

En allebei is goed. Het is en blijft een spel en zelfs FM kan daarin niet de perfectie bereiken en het voor elke gebruiker naar het zin maken.

Als ik naar bovenstaande tactiek kijk, dan zou deze best prima kunnen werken met een grote(re) club. Zelf ben ik niet zo'n fan van een back met een defend duty, zou ik te alle tijde een centrale middenvelder met defend duty willen in een 4231 wide en zou ik geen pass into space gebruiken terwijl je al zulke hoge lijnen hanteert. Maar voor de rest kan dit prima.

Ik volg @Karlo grotendeels.

Combinatie WB-DE en IF-At lijkt me niet zo ideaal op links.. Ik zou voor WB-SU kiezen.

En pass into space lukt volgens mij beter met een iets lager blok.

Op rechts kan je misschien kiezen voor een WB/FB op AT? Je IW staat op support + je DL-SU heeft normaal ook 'Hold Position' dus daar heb je wel voldoende dekking.

Ik heb 2 vragen..

Vraag 1: Als mijn buiten spelers richting punt 16 lopen schieten ze vaak zelf en komt er een afzwaaier.

Mijn spits staat er veel beter voor, hoe kan ik instellen dat ze hem afspelen naar de spits zodat die een kans krijgt om te scoren.

Vraag 2: Ik wil eerder mijn spits in stelling brengen.

Vaak hebben de buitenspelers de bal en lopen ze door tot de achterlijn.

Hoe krijg ik ingesteld dat ze de voorzetten eerder geven?

image.png

Edited by LiverpoolFC

50 minuten geleden zei LiverpoolFC:

Vraag 1: Als mijn buiten spelers richting punt 16 lopen schieten ze vaak zelf en komt er een afzwaaier.

Mijn spits staat er veel beter voor, hoe kan ik instellen dat ze hem afspelen naar de spits zodat die een kans krijgt om te scoren.

1) Al jaren een probleem in FM. Vleugelspelers lopen helemaal zelf richting goal en schieten dan in het zijnet, in plaats van terug te trekken op een vrijstaande spits. Je kunt kijken of je je buitenspeler een trait kunt aanleren 'looking for pass rather than score' o.i.d. Weet even niet hoe die in het Nederlands heet. 

2) Vroege voorzetten heb je al aan, je zou nog meer directe passing kunnen proberen. Het tempo moet dan wel omhoog, en ik zou dan voetballend verdedigen ook uitzetten. Krijg je wel gelijk een veel directere speelstijl, dus je moet wel ff kijken of je spelers dat aankunnen. 

Op 15-9-2021 om 20:01 zei LiverpoolFC:

Ik heb 2 vragen..

image.png

Aanvullend op @Karlo

1) Je kunt 'geduld opbrengen' aanzetten.

2) Je buitenspelers hebben beide een aanvallende mentaliteit waardoor ze eerder zullen dribbelen of diepte zoeken dan de voorzet geven. Daar kun je ook aan sleutelen, maar dan verlies je wel je diepgang op de flanken natuurlijk. 

Op 15-9-2021 om 09:07 zei DavyDepuydt:

Ik heb jaren en jaren tactics gedownload, en dan ging ik die tactics tweaken zodat ze mij wat minder een "exploit-gevoel" gaven... of zoals dit jaar zit ik dan varianten te maken en te simuleren en simuleren tot ik iets plug&play vind dat toch redelijk realistisch aanvoelt...

En als ik dan op socials FM groepen volg ben ik altijd jaloers op mensen die het spel "gewoon" spelen, normale formatie, bijna een default preset style en toch veel succes hebben... soms denk ik dan dat ik het gewoon te ver zoek...

Daarom eens helemaal opnieuw begonnen, wat volgens mij een gebalanceerde 4231 is qua roles & duties + bijna de default gegenpress erop (ja ik weet het gegenpress... misschien de gemakkelijkste keuze :p ) met enkel het tempo ééntje naar beneden tov default style.

Voorlopig lijkt het erg goed te werken, iemand die hierop wat aan te merken of toe te voegen heeft?

image.png.b49b84e6e2d617dbf2c3df087b3115d0.png

Wel een goede tactiek toch? Zelf speel ik nu een aantal seizoenen met!! De volgende opstelling

sweeper (at)
aanvallende(o) vbv (o) vbv(o) aanvallende(o)
dynamisch(o) svd(o)

Hangende(o) enganche(o) hangende(o)
diepe spits (a)

allemaal op de spits na ondersteunend en doen mee aan het spel, hierdoor oogt het heel dynamisch. Speel voor het eerst met een enganche en moet zeggen dat die veel kansen creert , ook de SVD komt veelvuldig op de 16 meter en de backs blijven er overheen vliegen. 

2562c77e2798a782c794511bb98ca1ba.png

Ik ben op zoek naar een 4-2-3-1 tactiek. Ik speel de youth only challenge dus ik  moet een tactiek maken die bij mijn spelers past. Ik kan dus geen tactiek maken en daarop spelers kopen.

Ik heb de afgelopen seizoenen met een 4-3-3 met de punt naar achteren gespeeld. Dit is meer een counter tactiek waar we inzakken en er dan in de counter uit komen. Echter ben ik nu toe aan een tactiek waar ik wat meer het spel maak want ik verspeel te veel punten tegen mindere teams. Uit zijn we ook beter dan thuis.

Een aantal dingen heb ik al ingevuld. Ik heb geen backs die aanvallend sterk zijn. Daar kies ik voor fullbacks on support. Ik heb 2 simpele wingers. Een rechtsbenige speler op rechts en een linksbenige op links. Maar moeten de buitenspelers op aanvallend of op ondersteunend. Wat is het verschil tussen die 2?

Het middenveld vind ik lastig om in te vullen. Ik wil sowieso 1 spelmaker. Op zowel AMC als op de MC positie heb ik iemand die als spelmaker kan spelen.

De spits is die ik heb is een afmaker of diepe spits. In mijn 4-3-3 tactiek speelt hij als afmaker en moet hij bediend worden door met name de buitenspelers. De spits scoort makkelijk. Zou eventueel ook als diepe spits kunnen spelen. Het liefst behoud ik hem als afmaker want echt meevoetballende kwaliteiten heeft ie niet echt

De spits

Spoiler

b37e63891ce961b7578db019bc1255b0.png

De teaminstructies heb ik bewust leeg gelaten. Hier sta ik volledig open voor feedback. Het betreft overigens een team op het Portugese 4e niveau, LLM dus

Heb online al gekeken maar ik zie bijna alleen maar 4-2-3-1 tactieken met inverted wingers of inside forwards

Edited by Thomassje123

Een winger op ondersteunen gaat proberen zijn man voorbij te gaan en dan (snel) de bal voor te zetten.

Op aanvallen probeert hij eerder zijn man voorbij te gaan en dan richting zestien te gaan om van daaruit te trappen naar doel of voor te zetten. Ik zou kiezen voor een op voorzetten en een op aanvallen persoonlijk. Daarnaast zou ik ook voor lage voorzetten gaan, gezien je spits allesbehalve kopbalsterk is.

Ik zou voor zoiets gaan:

DS(A)

W(O)                  W(A)

AM (A)

BBM(on) - SVD(on)

6 uur geleden zei DGremlin:

Een winger op ondersteunen gaat proberen zijn man voorbij te gaan en dan (snel) de bal voor te zetten.

Op aanvallen probeert hij eerder zijn man voorbij te gaan en dan richting zestien te gaan om van daaruit te trappen naar doel of voor te zetten. Ik zou kiezen voor een op voorzetten en een op aanvallen persoonlijk. Daarnaast zou ik ook voor lage voorzetten gaan, gezien je spits allesbehalve kopbalsterk is.

Ik zou voor zoiets gaan:

DS(A)

W(O)                  W(A)

AM (A)

BBM(on) - SVD(on)

17c40c88a4ee1c050c70e429c754e74d.png

Ik had deze gevonden maar die is veel te aanvallend, kost ons te veel tegengoals. De combi BBM en DLP zie ik vaker dus die ga ik behouden. Als ik zelf een tactiek dan zou maken kom ik hier op uit:

0e9a73c0475500b58780680db99bbac1.png

Op aanraden van @nevapost ik mijn vraag even hier. Ik ben bezig met een 5212 tactiek bouwen met Valencia, ik heb als basis gegenpress genomen maar heb volgens mij een hoop instructies alweer aan en uit gezet. Ik merk vooral dat we vreselijk wisselvallig zijn, dat is wat ik vooral probeer op te lossen. Ik zat vooral in de maag met de rollen voor mijn wingbacks en ''10'' posities.  Hieronder een aantal punten hoe ik graag zou willen spelen. Ik hoor graag welke tips en feedback jullie hebben! Ik ben na een hoop proberen het overzicht een beetje kwijt als het gaat om welke roller en instructies nu zouden moeten werken of juist met elkaar botsen. Alle hulp wordt gewaardeerd!

- Ik speel met een DLP(s) en AP(s) omdat ik deze plekken als verbinders zie, Dit zijn spelers waar mijn verdediging de bal moet inleveren, zodat deze mannen snel met de '10''  kunnen combineren of richting 1 van de wingbacks openen. Ik las ergens online dat een combinatie van een redelijk statische cm met een dynamische goed werkt. Misschien dat ik probeer om straks de AP naar Mezalla te vervangen

- Mijn wingbacks moeten kunnen voorgeven of kunnen inleveren bij een middenvelder. Dat voorgeven gaat goed, maar er komen weinig spelers zich aanbieden in het midden van het veld. Ik heb mijn AMC van Shadow Striker naar AM(at) gezet, ik hoop dat dat helpt.

- Verdedigers moeten simpel tegenhouden en inleveren, zo min mogelijk gekkigheid wil ik hier (Al vind ik een Libero erg interessant maar daar heb ik het personeel niet voor).

- Qua aanval heb ik heel veel moeite om ze consequent aan de praat te krijgen. Ik speel met een loper (AF) en een speler die vooral moet dienen als aanspeelpunt, ik gebruik dan om Gomez als TM (s) of Gameiro als  DLF om meer met het middenveld te kunnen doen.

Spoiler

image.png.135bf7e2dc5cdfc41516b65bbebca87e.png

Spoiler

image.png.b65edb323c72af011e1c76c8f996e83e.png

Spoiler

image.png.a958dea73a01f62d914ed2fde6972b62.png

Spoiler

image.png.af7549a582230b1d0874453a8afcb049.png

2 uur geleden zei Yoozt:

Op aanraden van @nevapost ik mijn vraag even hier. Ik ben bezig met een 5212 tactiek bouwen met Valencia, ik heb als basis gegenpress genomen maar heb volgens mij een hoop instructies alweer aan en uit gezet. Ik merk vooral dat we vreselijk wisselvallig zijn, dat is wat ik vooral probeer op te lossen. Ik zat vooral in de maag met de rollen voor mijn wingbacks en ''10'' posities.  Hieronder een aantal punten hoe ik graag zou willen spelen. Ik hoor graag welke tips en feedback jullie hebben! Ik ben na een hoop proberen het overzicht een beetje kwijt als het gaat om welke roller en instructies nu zouden moeten werken of juist met elkaar botsen. Alle hulp wordt gewaardeerd!

- Ik speel met een DLP(s) en AP(s) omdat ik deze plekken als verbinders zie, Dit zijn spelers waar mijn verdediging de bal moet inleveren, zodat deze mannen snel met de '10''  kunnen combineren of richting 1 van de wingbacks openen. Ik las ergens online dat een combinatie van een redelijk statische cm met een dynamische goed werkt. Misschien dat ik probeer om straks de AP naar Mezalla te vervangen

- Mijn wingbacks moeten kunnen voorgeven of kunnen inleveren bij een middenvelder. Dat voorgeven gaat goed, maar er komen weinig spelers zich aanbieden in het midden van het veld. Ik heb mijn AMC van Shadow Striker naar AM(at) gezet, ik hoop dat dat helpt.

- Verdedigers moeten simpel tegenhouden en inleveren, zo min mogelijk gekkigheid wil ik hier (Al vind ik een Libero erg interessant maar daar heb ik het personeel niet voor).

- Qua aanval heb ik heel veel moeite om ze consequent aan de praat te krijgen. Ik speel met een loper (AF) en een speler die vooral moet dienen als aanspeelpunt, ik gebruik dan om Gomez als TM (s) of Gameiro als  DLF om meer met het middenveld te kunnen doen.

Inhoud verbergen

Inhoud verbergen

Inhoud verbergen

Inhoud verbergen

Om te beginnen is het belangrijk om niet teveel op korte tijd aan te passen. Spelers moeten ook kunnen wennen aan wat je hen vraagt.

Wat je tactiek betreft zie ik enkele tegenstellingen en dat zorgt vaak voor problemen. Daarnaast heb je 3 spelers die het spel naar zich toe zullen trekken (DLP, AP en de TM), dat is veel, zeker als ze dicht bij mekaar staan.

- Je kiest voor een hoog tempo en een directe speelstijl. Dit, zeker in combinatie met een TM, zal ervoor zorgen dat het middenveld veel wordt overgeslagen. Daar spelmakers neerzetten heeft dan niet veel nut. Je vraagt ook om over de flanken te spelen terwijl al je spelmakers centraal staan en je centraal een overtal hebt.

- Je kiest voor een hoog tempo, directe speelstijl en de counter, maar daarnaast vraag je om te wachten op de overlap van de wingbacks en om te spelen voor dode spelmomenten. Dat is eerder een tegenstelling.

- Je verdedigt enorm hoog waardoor er weinig ruimte zal zijn om 'into space' te passen.

Je hebt dus meerdere opties om te kiezen:

1. Een snelle directe speelstijl: in dit geval zou ik de spelmakers weghalen en er bv een CM(d) en BWM (Su) van maken zodat ze de balans bewaken

2. Een speelstijl gericht op balbezit en een rustige opbouw: dan zou ik kiezen voor bv een DLP (su) en een CM(d). En voorin de TM vervangen door een DLF (Su). Verder dan ook de teaminstructies aanpassen met korte passing en een iets lager tempo.

De overlaps zou ik sowieso weglaten, net als het 'wide' spelen, de focus op de flanken en het spelen voor set pieces.

Hopelijk kan dit je helpen. Als er nog vragen zijn dan laat het maar weten en houd ons sowieso op de hoogte van je prestaties ;)

2 uur geleden zei Yoozt:

Inhoud verbergen

Toon verborgen inhoud

Toon verborgen inhoud

Toon verborgen inhoud

Leuk!

Als basis de gegenpress-instructies gebruiken is geen verkeerd uitgangspunt, aangezien deze opvatting goed werkt in FM. Het gaat er dan vooral om dat het geheel logisch en kloppend is met je formatie en rollen. Daar valt nog wel wat winst te behalen. En ook zal ik verderop nog wel iets over de instructies zeggen.

Laten we beginnen met je formatie, een 5-2-1-2 met wingbacks. In deze formatie zijn je wingbacks ontzettend belangrijk. Daarom vraagt deze formatie bij uitstek ook om het gebruik van CWB, aangezien ze de spelers zijn die de hele flank bestrijken. Doen dus (y) en aangezien de DLP hard-coded 'hold position' heeft kun je het aan die zijde wel permitteren om de CWB op aanvallend te hebben. Aan de andere kant zou ik 'm dan op support zetten.

Als 10 is het prima om een AMat te gebruiken, mits je ook een spits gebruikt die deze in stelling kan brengen. Een TMsu kan dit minder goed, aangezien de TM van van nature (en ook weer hard-coded) een 'ball-magnet' is. Tel daar nog eens bij op dat je more direct passing aan hebt staan, is waarschijnlijk de eerste bal vanuit de verdediging richting Gómez en wordt je 10 dus vaak overgeslagen. Ik zou in dit geval een DLFsu aanraden. De AFat kan blijven, alleen voor balans in de formatie dan wel van kant veranderen zodat de DLF aan de kant van de CWBat staat en de AFat aan de kant van de CWBsu.

Met drie centrale verdedigers, zonder DM ervoor is het ook logischer om je centrale CD op stopper te zetten, en de buitenste op defend. Verder hangt het er een beetje van af wat voor verdedigers je hebt, maar heb je twee die kunnen opbouwen, dan zou ik er juist voor kiezen om de buitenste BPD's te maken. BPDe - CDst - BPDde dus.

De enige rol die ik echt radicaal zou veranderen in je tactiek is de APsu. Twee spelmakers op één middenveld is overkill, en je hebt naast de conservatieve DLP een 'runner' nodig, die bereid is het vuile werk op te knappen. Dan moet je denken aan een BWMsu / BBM of mijn favoriet, een simpele CMsu. Een erg ondergewaarde rol waar Soler in mijn ogen goed zijn ei in kwijt kan. 

Dan je instructies. Ontzettend agressief, voor zonder bal. Hoge lijnen, hoogste pressing, hoog tempo, directe passing ... je vraagt wel erg veel van je spelers. Niveau Liverpool, City of PSG kan dit aan, maar Valencia niet ben ik bang.

Ik zou schrappen, veel schrappen. En meer vertrouwen op de kwaliteiten van je spelers;

DLFsu          AFat

AMat

DLPsu          CMsu

CWBat                                              CWBsu

BDPde     CDst     BPDde

SKsu

mentality - positive

in possession - more direct passing, higher tempo, play out of defence, hit early crosses, focus play left/right

in transition - counter, distribute quickly, distribute to FB's and CB's

out of possession - higher D-line, standard LOE, more urgent, prevent short GK distribution, tighter marking

Jullie zijn beide klasbakken! Ik heb aanpassingen gedaan obv jullie aanbevelingen. 

47 minuten geleden zei Karlo:

je vraagt wel erg veel van je spelers. Niveau Liverpool, City of PSG kan dit aan, maar Valencia niet ben ik bang.

Ik denk dat dit ook verklaart waarom iedereen zo moe en blessuregevoelig is elke keer ;) 

Ik ga dit even 5 tot 10 wedstrijden proberen en dan kom ik bij jullie terug. De CM(su) is een rol waar ik in mn ADO save veel succes mee heb, maar heb die hier even gemist.

16 uur geleden zei Thomassje123:

17c40c88a4ee1c050c70e429c754e74d.png

Ik had deze gevonden maar die is veel te aanvallend, kost ons te veel tegengoals. De combi BBM en DLP zie ik vaker dus die ga ik behouden. Als ik zelf een tactiek dan zou maken kom ik hier op uit:

0e9a73c0475500b58780680db99bbac1.png

Ziet er allemaal vrij logisch uit denk ik. Evt. kan je nog kiezen voor hergroeperen in de omschakeling ook.

Misschien dat iemand anders hier nog iets aan kan toevoegen ergens?

@Yoozt: Met Lee Kang-In heb je wel een speler die totaal niet past binnen een gegenpress-stijl.. Zijn inzet en teamwork zijn toch wel heel laag.

Ik heb in mijn game ook geprobeerd om een 5-3-2 werkende te krijgen met Valencia, maar ik ben er helaas niet in geslaagd. Hopelijk heb jij meer succes.

Ohja kleine tip, kijk even in het B-elftal of jeugdelftal, Bashiru Mohammed is een bij mij een beest als diepe spits.

@DGremlin Bashiru zit helaas niet in mijn save. Jammer ik kon wel een diepe spits gebruiken... Het gaat nog niet van harte maar ik blijf hopen dat het ineens op zn plek valt. Lee Kang-in is eigenlijk ook derde keuze, hij speelde door wat blessures. Moet zeggen dat mijn eerste keuzes ook niet de grootste werkpaarden zijn maar als ik naar de wedstrijden kijk zie ik ze wel veel jagen dus daar ben ik niet ontevreden mee

7 minuten geleden zei Yoozt:

@DGremlin Bashiru zit helaas niet in mijn save. Jammer ik kon wel een diepe spits gebruiken... Het gaat nog niet van harte maar ik blijf hopen dat het ineens op zn plek valt. Lee Kang-in is eigenlijk ook derde keuze, hij speelde door wat blessures. Moet zeggen dat mijn eerste keuzes ook niet de grootste werkpaarden zijn maar als ik naar de wedstrijden kijk zie ik ze wel veel jagen dus daar ben ik niet ontevreden mee

Dan spelen we waarschijnlijk niet met dezelfde database, want bij mij zat hij gewoon al bij Valencia B of U19.

Dit is hem bij begin van seizoen 2:

Bashiru.png

Spoiler

image.thumb.png.679d28239e54c0ebaa5132fd8d861ace.png

Het lijkt een stuk beter te gaan na alle aanpassingen. Mijn spitsen zijn nog super wisselvallig, zou het helpen om van de AF een poacher te maken? Want ik zie dat er heel weinig goals uit echte sprint counters komen, heeft het dan nut om met een echte loper te spelen? Ik heb beide wingbacks op support gezet, ik merkte dat de aanvallende CWB echt uit de raarste hoeken op doel aan het schieten was terwijl de CWB op support de goals maakte. 

Ik ben alleen niet zo'n fan van de CD stopper, Ik weet niet wat helemaal zeker wat het is, misschien dat ik komend seizoen een Libero ga proberen.

Ik wil overgaan van een 4-4-2 opstelling naar een 3-5-2. Mijn '10' is mijn beste speler dus die wil ik op die specifieke positie laten staan. Na wat geknutsel ben ik hier op uitgekomen. Nu twijfel ik of er teveel spelers in de as staan of valt dat wel mee door de twee Mezzala's. Ik ben echt wel een leek op dit gebied dus kan alle tips gebruiken.

3pEh50P.png

Edited by JesseNL

Ik zou denk de BWM dan veranderen in een speler die meer in zijn positie speelt. Eem bvm geeft veel druk op de bal ongeacht waar de bal op het veld zich bevind. Ik zou daar sowieso dan ook een dlp van maken. 

Zou ook je backs complete wingbacks maken. 

Edited by rich ruzzian

6 minuten geleden zei JesseNL:

Ik wil overgaan van een 4-4-2 opstelling naar een 3-5-2. Mijn '10' is mijn beste speler dus die wil ik op die specifieke positie laten staan. Na wat geknutsel ben ik hier op uitgekomen. Nu twijfel ik of er teveel spelers in de as staan of valt dat wel mee door de twee Mezzala's

Je middenveld is in deze samenstelling zeer gevaarlijk in verdedigend opzicht. Mezzala's zetten hoog druk en een BVM verlaat zijn positie om ballen te veroveren. Op deze manier wordt je dus overlopen op het middenveld. 

In aanvallend opzicht zal de NBV de MEZ in de weg kunnen lopen, al zou dat ook mooie overloads kunnen creëren, zeker in combinatie met die 10 maar dat zou je gewoon even moeten proberen. Je zou de NBV op verdedigen kunnen zetten om dat iets te voorkomen. Ik zou beginnen met die BVM aan te passen naar bijvoorbeeld CMd.

In balbezit heb je ook wel heel veel instructies aangeduid precies. Zit daar een idee achter?

Ik zou het persoonlijk met een pak minder doen..

Zo lijkt de combo korter passen + voetballend uitverdedigen + geduld opbrengen + spelen voor dode spelsituaties er toch wel wat over.

• 2 weeks later...

Ik zit inmiddels aan het eind van seizoen 3 met Ajax en ik krijg mijn tactiek nog niet helemaal super. Ik wissel vaak topwedstrijden af met slechtere wedstrijden. Daarnaast krijg ik vaak nog tegengoals in wedstrijden die ik volledig domineer. Iemand die naar mijn tactiek kan kijken en nog verbeterpunten heeft? 

Tactiek 1.png

Instelling.png

4 uur geleden zei Bazoer:

Ik zit inmiddels aan het eind van seizoen 3 met Ajax en ik krijg mijn tactiek nog niet helemaal super. Ik wissel vaak topwedstrijden af met slechtere wedstrijden. Daarnaast krijg ik vaak nog tegengoals in wedstrijden die ik volledig domineer. Iemand die naar mijn tactiek kan kijken en nog verbeterpunten heeft? 

Tactiek 1.png

Instelling.png

Hoe krijg je de tegengoals?

Op zich ziet het er vrij goed uit. Het grootste issue dat ik zie is dat je geen 'holding' middenvelder hebt. Deze rollen, zeker icm 'expressiever spelen' en 'zwerven' zal ervoor zorgen dat je regelmatig centraal op het middenveld niemand hebt staan, dat maakt je kwetsbaar voor counters. Je kunt dit bijvoorbeeld oplossen door de Regista te vervangen door een SVD of een gewone VM. 

Verder ben ik geen fan van de 'over elkaar heengaan' instructie omdat het enkel het spel zal ophouden.