Jump to content

Algemeen discussietopic tactieken

Fantasy
 Share

Recommended Posts

2 minuten geleden zei Karlo:

Dat hangt van de rest van je rollen af. Wat heb je er nu achter staan, nog steeds een MEZat en een IWBsu?

Als je kiest voor een AMsu, dan zou ik hem centraal zetten evenals je AFat.

image.png.43420339535b2603bf29af389b83c42e.png

Zou zelf dan nog twee aanpassingen doen:

MEZat > CAR

IWBsu > CWBsu

Je hebt minimaal één speler nodig om het veld breed te houden, een CWB - mits goed genoeg - zou dit qua rol aan moeten kunnen. 

Is ondertussen CWB en minder druk naar voren. De VCL houdt het veld breed. De CAR werkt niet zo goed in het systeem momenteel. De kansen liggen een pak lager. 

1 minuut geleden zei soler:

Is ondertussen CWB en minder druk naar voren. De VCL houdt het veld breed. De CAR werkt niet zo goed in het systeem momenteel. De kansen liggen een pak lager. 

Je hebt daar dan in ieder geval een holding middenvelder nodig voor de opkomende CWB, een andere optie is dan de DLPsu of CMsu met 'hold position' als PI. 

ik ben recent begonnen met het maken van men eigen tacktieken maar stoot telkens op hetzelfde probleem namelijk ik krijg er geen regelmaat in en alles wat ik verander lijkt dan te werken maar de volgende wedstrijd is het terug van ouds iemand tips hoe ik men verdediging kan tweaken ? en hoe plaats ik een screen op dit forum dan kan ik men tacktiek laten zien 

23 minuten geleden zei Pharrell:

Doe iets minder intstructies. De.niet cruciale weghalen. Hoe minder instructie hoe beter ze het snapoen.

welke zou je weghalen ? ikzelf vind dat het zo redelijk goed speelt ik zou gewoon een manier moeten vinden om sneller die 2de en 3de goal te maken 

4 minutes ago, suptirior said:

welke zou je weghalen ? ikzelf vind dat het zo redelijk goed speelt ik zou gewoon een manier moeten vinden om sneller die 2de en 3de goal te maken 

Ik zou de eerst voorzet instructie weghalen en de verdediging opzoeken (verdediging op zoeken gaat tegen tacktiek in.)

Kort af splen ook weg, want je kan al een instructie aangeven om naar een bepaald del van het veld te passen en gaat tegen de directe tacktiek in.

Niet afspelen naar keeper ook, zelfde geld voor buitenspelval gebruiken (overbodig).

6 minuten geleden zei Pharrell:

Ik zou de eerst voorzet instructie weghalen en de verdediging opzoeken (verdediging op zoeken gaat tegen tacktiek in.)

Kort af splen ook weg, want je kan al een instructie aangeven om naar een bepaald del van het veld te passen en gaat tegen de directe tacktiek in.

Niet afspelen naar keeper ook, zelfde geld voor buitenspelval gebruiken (overbodig).

welke bedoel je met de eerste voorzet instructie ? lage voorzetten ?

@suptirior: Wisselvallig en geen regelmaat klinkt wel realistisch als je met Anderlecht speelt :D

Maar zoals @Pharrell al aangeeft zijn een aantal van je teaminstructies overbodig of tegenstrijdig. Hoe wil je precies spelen, want dat is mij obv die instructies niet helemaal duidelijk.

Je spelersrollen zijn redelijk in balans, alleen gaan Gomez en Verschaeren mekaar in de weg lopen en zullen Raman en El Hadj ook soms in diezelfde ruimte komen. De linkerkant zal ook zo nu en dan open liggen vermoed ik. Gomez veranderen naar een SVD (o) zou al veel oplossen.

Tenslotte moet je niet teveel en te vaak veranderen, laat de spelers ook wennen aan je tactiek en de aanpassingen.

Mijn eerste advies zou zijn om niet naar @Pharrell  te luisteren.

4 uur geleden zei suptirior:

heb het gevonden dit is men tacktiekimage.thumb.png.e0d7d4e0e7923c436e11dfee45fa706d.png

Wat enorm belangrijk is en onderschat wordt in een 4-2-3-1 wide zijn de twee centrale middenvelders. Je hebt minimaal één middenvelder nodig die centraal de boel blijft bewaken. Een BWMde en een APsu zijn dat beide niet. Mijn eerste tweak zou zijn om van de APsu een DLPde te maken en van de BWMde een BWMsu.

Vervolgens heb je twee CWB op je backs staan, dit zijn rollen die het beste werken als die back ook de enige speler op de flank is, bijvoorbeeld in een 3-5-2. In een 4-2-3-1 wide is het sowieso gewaagd om WB's te gebruiken, vooral vanwege het ontbreken van een DM voor de verdediging. Nu kom je daarmee in België met Anderlecht waarschijnlijk wel mee weg, maar in Europa zou ik toch iets aanpassen. Ik zou van de CWBsu een FBsu maken en van de CWBat een FBat.

De voorhoede ziet er qua rollen wel prima uit (y)

Dan de instructies, tja waar te beginnen. Je klaagt over de verdediging, maar je vraagt ook enorm veel van je defensie. Je speelt met hoge lijnen (defensie en interventie) maar zet vervolgens wel 'pass into space' aan. Welke space dan? Er is letterlijk geen ruimte voor je spelers om in te lopen, omdat ze er al staan.

Ook snap ik de meer directe passes niet echt, als je ook van achteruit wilt opbouwen en geduld wilt opbrengen. Ik zou zelfs overwegen om over te stappen naar shorter passing, of misschien eerst op standaard zetten en daarnaast 'be more expressive' aanzetten naast 'work ball in box' zodat je meest creatieve spelers toch hun ei kwijt kunnen voorin en het niet een eeuwig 'gebrei' wordt in de zestien.

Lang verhaal kort;

DLFat

IWsu     AMsu     Wat

DLPde     BWMsu

FBat     CDde     CDde     FBsu

SKsu

mentality - positive

in possession - play out of defence, low crosses, run at defence, work ball in box, be more expressive (en evt. dus shorter passing)

in transition - counter-press, counter, distribute to FB's and CB's

out of possession - higher D-line, standard LOE, more urgent, prevent short GK distribution, get stuck in, use offside trap

Edited by Karlo

1 uur geleden zei Karlo:

Mijn eerste advies zou zijn om niet naar @Pharrell  te luisteren.

Wat enorm belangrijk is en onderschat wordt in een 4-2-3-1 wide zijn de twee centrale middenvelders. Je hebt minimaal één middenvelder nodig die centraal de boel blijft bewaken. Een BWMde en een APsu zijn dat beide niet. Mijn eerste tweak zou zijn om van de APsu een DLPde te maken en van de BWMde een BWMsu.

Vervolgens heb je twee CWB op je backs staan, dit zijn rollen die het beste werken als die back ook de enige speler op de flank is, bijvoorbeeld in een 3-5-2. In een 4-2-3-1 wide is het sowieso gewaagd om WB's te gebruiken, vooral vanwege het ontbreken van een DM voor de verdediging. Nu kom je daarmee in België met Anderlecht waarschijnlijk wel mee weg, maar in Europa zou ik toch iets aanpassen. Ik zou van de CWBsu een FBsu maken en van de CWBat een FBat.

De voorhoede ziet er qua rollen wel prima uit (y)

Dan de instructies, tja waar te beginnen. Je klaagt over de verdediging, maar je vraagt ook enorm veel van je defensie. Je speelt met hoge lijnen (defensie en interventie) maar zet vervolgens wel 'pass into space' aan. Welke space dan? Er is letterlijk geen ruimte voor je spelers om in te lopen, omdat ze er al staan.

Ook snap ik de meer directe passes niet echt, als je ook van achteruit wilt opbouwen en geduld wilt opbrengen. Ik zou zelfs overwegen om over te stappen naar shorter passing, of misschien eerst op standaard zetten en daarnaast 'be more expressive' aanzetten naast 'work ball in box' zodat je meest creatieve spelers toch hun ei kwijt kunnen voorin en het niet een eeuwig 'gebrei' wordt in de zestien.

Lang verhaal kort;

DLFat

IWsu     AMsu     Wat

DLPde     BWMsu

FBat     CDde     CDde     FBsu

SKsu

mentality - positive

in possession - play out of defence, low crosses, run at defence, work ball in box, be more expressive (en evt. dus shorter passing)

in transition - counter-press, counter, distribute to FB's and CB's

out of possession - higher D-line, standard LOE, more urgent, prevent short GK distribution, get stuck in, use offside trap

ik ga ermee aan de slag heb je mss ergens een goede gids waar de rollen en combinaties van rollen uitgelegd worden ? snap wel ongeveer wat er veranderd maar als ik eventueel een andere game zou starten zal ik in dezelfde problemen komen vrees ik :p haha 

29 minuten geleden zei suptirior:

ik ga ermee aan de slag heb je mss ergens een goede gids waar de rollen en combinaties van rollen uitgelegd worden ? snap wel ongeveer wat er veranderd maar als ik eventueel een andere game zou starten zal ik in dezelfde problemen komen vrees ik :p haha 

O.a. deze

https://community.sigames.com/forums/topic/473790-creating-tactics-the-book-of-roles/

https://community.sigames.com/forums/topic/474720-basic-principles-of-defending-an-unofficial-guide-for-tactical-beginners/

https://community.sigames.com/forums/topic/513829-pairs-combinations-the-ultimate-guide-released/

41 minuten geleden zei Karlo:

heb even je tips geprobeerd na 3 goede matchen nu 0 op 6 3de plaats gaat niet veel beter als met de tips van pharrel ben ik bang heb de meeste kansen kan iet scoren en bijna elke kans van de tegenstander is een goal ben benieuwd wat het in de play offs gaat geven

10 uur geleden zei suptirior:

heb even je tips geprobeerd na 3 goede matchen nu 0 op 6 3de plaats gaat niet veel beter als met de tips van pharrel ben ik bang heb de meeste kansen kan iet scoren en bijna elke kans van de tegenstander is een goal ben benieuwd wat het in de play offs gaat geven

Geef het de tijd. Spelers moeten wennen aan andere instructies. Daarnaast zijn er natuurlijk nog wel meer factoren van invloed, ik weet bijvoorbeeld niet of je wel goed squad management toepast, spelers rust geeft op momenten dat het nodig is, enz. 

Ik vind wel dat je wel heel erg snel post nadat ik je feedback heb gegeven + de links naar topics waar ontzettend veel bruikbare informatie staat. Je moet niet ineens verwachten dat je dan alles met 5-0 wint hè.

11 uur geleden zei suptirior:

Kompany is al 3 jaar bezig en het loopt nog altijd niet helemaal goed ;) Heb je zelf al in je hoofd hoe je precies wil spelen? Want dat is niet volledig duidelijk op basis van je instructies. En is het realistisch met de selectie die je tot je beschikking hebt? Wij kunnen wel helpen met hoe je dat kunt overzetten naar FM.

Op 21-8-2021 om 09:51 zei Karlo:

Geef het de tijd. Spelers moeten wennen aan andere instructies. Daarnaast zijn er natuurlijk nog wel meer factoren van invloed, ik weet bijvoorbeeld niet of je wel goed squad management toepast, spelers rust geeft op momenten dat het nodig is, enz. 

Ik vind wel dat je wel heel erg snel post nadat ik je feedback heb gegeven + de links naar topics waar ontzettend veel bruikbare informatie staat. Je moet niet ineens verwachten dat je dan alles met 5-0 wint hè.

je had gelijk ben uiteindelijk mooi kampioen geworden nu in het 2de seizoen merk ik toch dat het iets minder loopt team scoort iets minder vlot en krijgt af en toe een domme tegen goal tegen heb je hier mss tips voor ?

2 uur geleden zei suptirior:

je had gelijk ben uiteindelijk mooi kampioen geworden nu in het 2de seizoen merk ik toch dat het iets minder loopt team scoort iets minder vlot en krijgt af en toe een domme tegen goal tegen heb je hier mss tips voor ?

Goed dat je hebt volgehouden en gefeliciteerd met de titel! (y) 

Win je nog wel steeds, ondanks minder doelpunten? Dan zou ik namelijk niet adviseren om te veranderen van tactiek, maar bijvoorbeeld zoeken in het vervangen van één of twee spelers. Mochten je prestaties minder worden dan zou je het kunnen overwegen wat dingen aan te gaan passen in je tactiek.

Hoe heb je het nu staan?

1 uur geleden zei Karlo:

Goed dat je hebt volgehouden en gefeliciteerd met de titel! (y) 

Win je nog wel steeds, ondanks minder doelpunten? Dan zou ik namelijk niet adviseren om te veranderen van tactiek, maar bijvoorbeeld zoeken in het vervangen van één of twee spelers. Mochten je prestaties minder worden dan zou je het kunnen overwegen wat dingen aan te gaan passen in je tactiek.

Hoe heb je het nu staan?

heb het staan zoals aangegeven heb de middenvelders en vleugelverdedigers verandert van rol ik scoor idd nog maar mis heel veel hierdoor verspeel ik regelmatig de 3 punten maar ik denk dat het komt omdat ik iets te veel transfers heb gedaan 

12 uur geleden zei suptirior:

maar ik denk dat het komt omdat ik iets te veel transfers heb gedaan 

Je geeft zelf waarschijnlijk het antwoord al. ;)

Uit nieuwsgierigheid, kun je eens een screenshot laten zien van je huidige tactiek?

8 uur geleden zei Karlo:

Je geeft zelf waarschijnlijk het antwoord al. ;)

Uit nieuwsgierigheid, kun je eens een screenshot laten zien van je huidige tactiek?

ben momenteel op het werk maar staat exact zoals jij voorgesteld hebt 

59 minuten geleden zei suptirior:

ben momenteel op het werk maar staat exact zoals jij voorgesteld hebt 

Oké, mogelijk tweaks die je nog zou kunnen overwegen zonder je hele tactiek op de schop te gooien;

AMsu > AMat

DLFat > DLF/CFsu

(R)CDde > BPDde

En qua instructies;

+ shorter passing

- work ball in the box

standard LOE > high LOE

hey ik ben nieuw op dit forum en dit spel :p ben er achter gekomen dat ik tactisch toch ( nog ) niet de beste ben. ik ben begonnen met arsenal en ik zou graag een soort tiki taka spelen ga nu men eerste voorbereiding match spelen ( begin voor de 5dex opnieuw na januari :D ) men tacktiek staat nu zo maar ben er eigenlijk niet zeker van of deze wel goed is zou er hier mss iemand kunnen helpen ?

image.thumb.png.9dda66d7d406b4a175f307d2c736e391.png