Jump to content

Algemeen discussietopic tactieken

Fantasy
 Share

Recommended Posts

Hier mijn 433 bij Birmingham met de punt naar achter. Tegen de grote teams gaat het vrij lekker en win ik aardig wat potjes op de counter maar tegen de kleinere clubs gaat het soms erg wisselvallend. Zo kan ik everton met 0-5 oprollen maar krijg ik puntverlies tegen degradatiekandidaten. Speel zelf om CL voetbal en sta 4e.

• Verdediging: linksachter speelt relatief lafjes maar heeft niet de aanvallende kwaliteiten die de rechtsachter wél heeft. Verder zijn mijn beide BPD vrij snel (16+) dus ik zou eventueel nog de linie naar voren kunnen zetten. Bonusvraag: beiden BPD's zijn technisch erg prima en heb ze in deze rollen beiden op 4*. Aanrader om alsnog 1 ervan als pure centrumverdediger te zetten?
  • Middenveld: de vraag der vragen: raad iemand het aan om met een DLP + AP, oftewel 2 spelmakers te spelen? Wil Gaytan eigenlijk in een Frenkie rol voor de verdediging hebben maar gezien m'n verdedigers beiden gewoon prima kunnen ballen is dat ook weer niet zo erg nodig. 
  • Aanval: mijn links en rechtsbuiten maken ieder 20+ goals in de premierleague en mijn spits laat het afweten. Is met 3* ook niet de beste speler van m'n team en heb het geprobeerd als pressing forward en nu als advanced forward. Iemand tips? Zit eraan te denken deze vent als False Nine te spelen...

433 Birmingham.png

@EmileSteele: Het ziet er allemaal vrij goed en logisch uit vind ik. Is er iets specifiek dat er soms misloopt tegen die kleinere ploegen?

Het centrale middenveld zal mogelijk soms wat overlopen worden als de MEZ een aanvallende actie heeft gedaan. Een BWM (Su) is soms nogal een ongeleid projectiel, dus ik kan me voorstellen dat er dan soms ruimte ontstaat. Je zou daar kunnen kiezen voor een gewone DMC (s). Een DLP lijkt me vrij nutteloos gezien de BPD's erachter en de AP er vlak voor. Je kunt er ook voor kiezen om van de rechtsachter een IWB (s) te maken. Die zal dan indien nodig de ruimte centraal opvangen. Een vergelijkbare opzet werkt bij mij meestal heel goed.

In je TI's is de 'play for setpieces' niet echt logisch in combinatie met 'higher tempo' en 'counter'. En vanwaar de combinatie 'take shorter kicks' en 'distribute to playmaker' in de omschakeling?

Op 31-5-2021 om 14:50 zei FlyD:

@EmileSteele: Het ziet er allemaal vrij goed en logisch uit vind ik. Is er iets specifiek dat er soms misloopt tegen die kleinere ploegen?

Het centrale middenveld zal mogelijk soms wat overlopen worden als de MEZ een aanvallende actie heeft gedaan. Een BWM (Su) is soms nogal een ongeleid projectiel, dus ik kan me voorstellen dat er dan soms ruimte ontstaat. Je zou daar kunnen kiezen voor een gewone DMC (s). Een DLP lijkt me vrij nutteloos gezien de BPD's erachter en de AP er vlak voor. Je kunt er ook voor kiezen om van de rechtsachter een IWB (s) te maken. Die zal dan indien nodig de ruimte centraal opvangen. Een vergelijkbare opzet werkt bij mij meestal heel goed.

In je TI's is de 'play for setpieces' niet echt logisch in combinatie met 'higher tempo' en 'counter'. En vanwaar de combinatie 'take shorter kicks' en 'distribute to playmaker' in de omschakeling?

Thanks!

Ik snap je qua middenveld. Ik heb die BWM er als stofzuiger lopen die erg veel oplost voor die 2 daarvoor. Hoewel mijn DM eigenlijk liever DLP speelt is een rol als BWM wat neutraler. 

Die IWB op rechtsback ga ik zeker proberen. Is een rechtsback met goede passing dus zou prima kunnen.

Play for setpieces had ik aanstaan omdat Alena nogal eens een corner op de mm nauwkeurig plaatst en mijn 2 CV's samen net geen 4 meter lang zijn en goed kunnen koppen. Maar ivm higher tempo haalt het misschien ook de essentie naar het doel eruit. Dus heb m eruit gehaald. 

Die distribute to playmaker. Het is aan de bal de meest getalenteerde dus was een no-brainer ;-) Heb m nu op distribute to centre backs gezet die er nu mee aan de slag gaan.

2 uur geleden zei EmileSteele:

Thanks!

Ik snap je qua middenveld. Ik heb die BWM er als stofzuiger lopen die erg veel oplost voor die 2 daarvoor. Hoewel mijn DM eigenlijk liever DLP speelt is een rol als BWM wat neutraler. 

Die IWB op rechtsback ga ik zeker proberen. Is een rechtsback met goede passing dus zou prima kunnen.

Play for setpieces had ik aanstaan omdat Alena nogal eens een corner op de mm nauwkeurig plaatst en mijn 2 CV's samen net geen 4 meter lang zijn en goed kunnen koppen. Maar ivm higher tempo haalt het misschien ook de essentie naar het doel eruit. Dus heb m eruit gehaald. 

Die distribute to playmaker. Het is aan de bal de meest getalenteerde dus was een no-brainer ;-) Heb m nu op distribute to centre backs gezet die er nu mee aan de slag gaan.

Top, laat me weten hoe het loopt!

Misschien nog een suggestie @EmileSteeleom juist de AP(su) om te zetten naar DLP(su). Ik zie mijn APs wat hoger op het veld, denk door de take more risks, waar de DLP volgens mij op de helft van de tegenstander de spelmaker achter de bal probeert te zijn. Hierdoor hou je wat meer ruimte over voor je IW en zeker als je hoog op hun helft komt te staan, is die ruimte soms wel nuttig. Het is ook niet zo dat je WB(de) daar gaat lopen. 

Gepost (edited)
Op 27-5-2021 om 20:20 zei FlyD:

Die snelheid is inderdaad prima. 

Wat betreft de rollen van spelers is het soms interessant om eens uit te tekenen hoe het komt te staan in balbezit. Bij jou gaat het er ongeveer uitzien zoals het onderstaande plaatje. Dan zie je direct dat je zeer kwetsbaar bent op de counter met een groot gat centraal en een boulevard op de flanken (en daar dwing je de tegenstander naartoe). Aangezien ik de kwaliteiten van de meeste van je spelers niet ken weet niet niet hoe je het het beste kunt veranderen, maar ik zou de Mez (A) veranderen in bv een CM (o) en de vleugelbacks iets minder aanvallend maken.

Wat betreft de teaminstructies heeft het 'over elkaar heengaan' weinig nut met de huidige rollen in elk geval. De vleugelbacks gaan sowieso al volledig opkomen. Daarnaast kan deze instelling het spel soms vertragen omdat ze gaan wachten op de backs terwijl je verder voor een hoger tempo kiest. Doordat je enorm hoog speelt is er geen ruimte voor je diepe spitsen en linksbuiten om in te lopen. Dat verklaart waarom je veel meer kansen nodig hebt dan de tegenstander om te scoren. 'Meer diepte passes' heeft ook weinig nut op die manier. Dat zal enkel de foutenlast en daarmee de kans op gevaarlijke counters van de tegenstander verhogen.

Het combineren van 'geduld opbrengen' (=de bal rondspelen op zoek naar een opening) met 'verdediging opzoeken' (=dribbelen en acties maken) en 'gedisciplineerd spelen' (=weinig beweging zonder bal) is wat tegenstrijdig.

Zoals gezegd, bedenk goed wat je wil doen in balbezit (bv op balbezit spelen, tiki taka, snelle counters,...) en focus je daarop. Hopelijk ben je hiermee al op weg gezet. Ben benieuwd hoe je het aanpakt en of het werkt.

Beste FlyD,

hierbij een terugkoppeling.

Opstelling is gewijzigd naar:

afbeelding.png.5d1cc1cb3dbc39f5357c6631f9aea86e.png

middenvelders met de rollen Dynamische en zwervende spelmaker.

Dynamisch middenvelder is een "loopwonder" onvermoeidbaar, zowel aanvallend als defensief staat hij zijn mannetje.

Zwervende Spelmaker, normaliter ben ik wel een liefhebber van een mezzala alleen doordat ik nog wel eens tegen een stomme counter aanliep gekozen voor deze rol. Ook in deze rol is de middenvelder iemand die achterin balletje kan komen ophalen en door zijn precisie in passing is hij ideaal voor deze positie.

Verder nog 1 wijziging, doordat de 2 middenvelders dus ook wel eens voorin te vinden zijn, is het fijn om er een mannetje achter de hebben. In dit geval gekozen voor een Naar binnenkomende vleugel verdediger.

Deze kan counters proberen onschadelijk te maken, of zorgen dat er vertaging in de aanval komt.

Daarnaast merkte ik in FM19 al dat een NBV redelijk vaak rond de 16 metergebied van de tegenstander te vinden is. Dit lijkt toch wat vaker tot gevaar dan zijn voorzetten vanaf de flank.

Tactiek verder aangepast:

afbeelding.png.adb894f26942b04a858865b5d4a88ee6.png

afbeelding.png.ba101e5f91ca13f96bd430d9e1dc4be4.png

afbeelding.png.3ad0b8a119489c198327818d1d8e5c92.png

de ranglijst:

afbeelding.thumb.png.8aff07ec2d507a03c9f9eb8f575483ad.png

Zoals je kunt zien gaat het nu wel stukke beter :)

- meeste goals

- minste tegengoals

mochten er zich nog ontwikkelingen voorkomen dan deel ik deze.

afbeelding.png

afbeelding.png

Edited by RonaldCahill

Gepost (edited)

Goed om te lezen @RonaldCahill en prachtige resultaten!

Lukt het Europees ook een beetje met deze tactiek? Het blijft toch redelijk risicovol, maar met klassespelers (die je blijkbaar hebt) wel mogelijk.

Edited by FlyD

@FlyD  In Europees verband gaat het elk seizoen wel aardig.

Het probleem ligt hem meer in de competitie, teams passen zich elk seizoen toch weer naar mijn systeem aan.

Wat bedoel je met redelijk risicovol? heb je daar suggesties voor ?

ben benieuwd.

1 uur geleden zei RonaldCahill:

@FlyD  In Europees verband gaat het elk seizoen wel aardig.

Het probleem ligt hem meer in de competitie, teams passen zich elk seizoen toch weer naar mijn systeem aan.

Wat bedoel je met redelijk risicovol? heb je daar suggesties voor ?

ben benieuwd.

Je linkerkant is zeer aanvallend. Daar kun je bijvoorbeeld de rol of de mentaliteit van de linksachter aanpassen. De rechterflank zal zo nu en dan ook weleens open liggen. Daarnaast heb je 2 dynamische rollen op het middenveld. Lastig te verdedigen voor de tegenstanders, maar er gaan momenten zijn dat je niemand centraal hebt (als 'restverdediging') als de tegenstander de bal verovert. 

Maar je hebt ongelofelijk getalenteerde spelers en je haalt heel mooie resultaten. Dus het lijkt erop dat je spelers het kunnen opvangen in het veld ;)

• 1 month later...

@jordydepaling: Op zich ziet het er goed uit. De centrale middenvelders zijn in balbezit weinig op hun plaats te vinden, mogelijk valt daar een gat waar de tegenstander van profiteert op de counter. De rechterflank kan zo nu en dan ook wel open liggen en op links zal je back er soms alleen voor staan. Als je team sterk genoeg is (en snelle verdedigers heeft) zou ik overwegen om de achterste lijn een beetje op te schuiven en iets meer druk te zetten).

Je kunt er ook voor kiezen om de balans van je spelersrollen iets aan te passen. Zo kun van je MEZ bv een CM (on) te maken. Of de MEZ juist aanvallender, maar dan de ZS en VS behoudener. 

Ik zou voorstellen om daar een beetje mee te spelen. Verander niet teveel in 1x zodat je weet of iets wel of niet werkt.

En houd ons op de hoogte! ;) 

• 3 weeks later...

Onlangs in 2037 na 8 jaar Barcelona aan de slag gegaan bij OH Leuven. Hier heb ik gekozen voor een 4-4-2 die ik in CM 01-02 (mijn eerste CM) heb gemaakt. Het is een 4-4-2 aanvallende counter tactiek. Dat houd in aanvallend met vroeg druk zetten, direct via de flanken en met name bij balverlies de bal snel terug veroveren en toeslaan in de tegenaanval. 

Voor het grootste gedeelte klopt het tactiek, resultaten zijn goed maar krijgen nog onnodige tegengoals tegen.

Met name de verdediging en de backs daar zit ik nog tegenaan. Zie de afbeeldingen. Wat zouden jullie aanraden?

verd.png

LV.png

stand.png

yac.png

Edited by Martin18071982

Stel, je wilt een eigen tactiek maken maar hebt dit nog (te) weinig gedaan. Bij wat voor type club zou je dan het best kunnen beginnen?

Bij een topclub, zodat je daar de mogelijkheden en middelen hebt om dingen uit te proberen? Kan het beeld wel vertekenen lijkt me omdat je kan worden gedragen door individuele krachten.

Bij een subtop club, zodat je je ideeën kan uitvoeren maar niet de druk van presteren hebt die je wel bij een topclub hebt? 

Een lagere club lijkt mij uitgesloten, maar goed, ik ben benieuwd naar jullie keuze en redenatie. 

Op 1-8-2021 om 23:43 zei Martin18071982:

Onlangs in 2037 na 8 jaar Barcelona aan de slag gegaan bij OH Leuven. Hier heb ik gekozen voor een 4-4-2 die ik in CM 01-02 (mijn eerste CM) heb gemaakt. Het is een 4-4-2 aanvallende counter tactiek. Dat houd in aanvallend met vroeg druk zetten, direct via de flanken en met name bij balverlies de bal snel terug veroveren en toeslaan in de tegenaanval. 

Voor het grootste gedeelte klopt het tactiek, resultaten zijn goed maar krijgen nog onnodige tegengoals tegen.

Met name de verdediging en de backs daar zit ik nog tegenaan. Zie de afbeeldingen. Wat zouden jullie aanraden?

verd.png

LV.png

stand.png

yac.png

Zou ik de gehele tactiek inclusief spelersrollen mogen zien? Want dit heeft invloed op hoe een back acteert.

Overigens zie ik weer dat je gewoon 1e staat dus één van mijn eerste adviezen zou wederom zijn om niets te veranderen

;) 

24 minuten geleden zei RotterdamZuid:

Bij een topclub, zodat je daar de mogelijkheden en middelen hebt om dingen uit te proberen? Kan het beeld wel vertekenen lijkt me omdat je kan worden gedragen door individuele krachten.

Dit zou ik doen.

Dan kun je zien dat je geraamte klopt, je logische spelersrollen gebruikt die goed met elkaar combineren, enz. Probeer nog niet teveel instructies mee te geven vanaf het begin, maar deze geleidelijk toe te voegen tijdens het spelen van wedstrijden.

Op die manier vertekenen de resultaten ook minder. Als je meteen een plug & play-tactiek toepast zonder eerst te hebben geanalyseerd of deze bij je spelers past, kun je het net zo goed niet doen.

2 minuten geleden zei Karlo:

Dan kun je zien dat je geraamte klopt, je logische spelersrollen gebruikt die goed met elkaar combineren, enz. Probeer nog niet teveel instructies mee te geven vanaf het begin, maar deze geleidelijk toe te voegen tijdens het spelen van wedstrijden.

Bedankt voor je snelle reactie! Bedoel je hiermee dat je in de wedstrijd zelf al dingen toevoegt, of dat je dit na afloop doet nadat je ziet wat er verkeerd is gegaan? 

1 minuut geleden zei RotterdamZuid:

Bedankt voor je snelle reactie! Bedoel je hiermee dat je in de wedstrijd zelf al dingen toevoegt, of dat je dit na afloop doet nadat je ziet wat er verkeerd is gegaan? 

Tijdens wedstrijden al, maar pas wel op dat je niet teveel tweaks tegelijk doet. Anders kun je moeilijk het resultaat van die desbetreffende aanpassing zien.

15 minuten geleden zei Karlo:

Zou ik de gehele tactiek inclusief spelersrollen mogen zien? Want dit heeft invloed op hoe een back acteert.

Overigens zie ik weer dat je gewoon 1e staat dus één van mijn eerste adviezen zou wederom zijn om niets te veranderen

;) 

Dit zou ik doen.

Op die manier vertekenen de resultaten ook minder. Als je meteen een plug & play-tactiek toepast zonder eerst te hebben geanalyseerd of deze bij je spelers past, kun je het net zo goed niet doen.

Natuurlijk ik zou straks wat screens maken :-) 

Trouwens is er een verklaring voor dat zonder je ook maar iets hebt aangepast na reeks van 22 gewonnen wedstrijden vervolgens 3x op rij verliest van minder tegenstanders? :P 

Zojuist zei Martin18071982:

Natuurlijk ik zou straks wat screens maken :-) 

Trouwens is er een verklaring voor dat zonder je ook maar iets hebt aangepast na reeks van 22 gewonnen wedstrijden vervolgens 3x op rij verliest van minder tegenstanders? :P 

Nee, dat gebeurt. Het is net echt voetbal soms hè ;) kijk naar Liverpool afgelopen seizoen. 

Oproep! - Tactiekenmakers gezocht!

We willen de frontpage van MU graag nog meer beleving geven en daarom zijn we op zoek naar jou! We zijn op zoek naar tactiekenmakers die hun eigen gemaakte tactiek willen uitlichten op Managers United. Uiteindelijk zou het mooi zijn als we een mooi aanbod aan verschillende succesvolle tactieken kunnen aanbieden. Denk hierbij aan strikerless, catenaccio of een driemansverdediging. 

Ben je benieuwd hoe dit eruit zou komen te zien? Kijk dan vooral eens hier en hier

De bedoeling is dat er op het forum een topic wordt aangemaakt in het subforum Tactieken & Spelers met de tactiek + downloadlink. Daarna krijg je van mij het format toegestuurd om in te vullen voor de frontpage. Als je inspiratie op wilt doen voor de topics op het forum, kijk dan eens hier en hier

Op dit moment zijn er twee tactieken uitgelicht op de website, maar het zou mooi zijn als we tot 5-10 verschillende tactieken kunnen aanbieden. Ben je geïnteresseerd? Stuur dan de ondergetekende een PM!

5 uur geleden zei Karlo:

;) 

Dit zou ik doen.

Bij deze hier de screens :-)  

Won met deze tactiek de titel en de beker. 

balbezit.png

formatie.png

omschakeling.png

zonder-bal.png

Op 4-8-2021 om 19:30 zei Martin18071982:

Bij deze hier de screens :-)  

Won met deze tactiek de titel en de beker. 

Tja, dan kan ik er moeilijk wat op aan te merken hebben hè ;c

Maar omdat het je vooral ging om de backs, wil ik daar best iets over zeggen. 

Allereerst is me deze tactiek veel te extreem, zowel qua spelersrollen als qua instructies. Je beide backs heb je ingesteld als FBsu. Standaard heeft de FBsu geen instructies, jij kiest ervoor om ze deze mee te geven:

• korter dekken
  • feller tackelen
  • veld breed houden
  • op positie blijven
  • flanken opzoeken
  • verre voorzetten
  • meer voorzetten geven
  • minder op doel schieten

Korter dekken, feller tackelen kan ik nog inkomen, de rest zou ik lekker schrappen. Sowieso is "op positie blijven" en "flanken opzoeken" i.c.m. met "meer voorzetten geven" behoorlijk tegenstrijdig. Moeten ze nou opkomen of niet? 

Ik zou meer vertrouwen op de kwaliteiten van je spelers. In deze tactiek moet je het niet van de backs hebben in aanvallend opzicht.

Wel zou ik wat meer asymmetrie in je rollen willen terug zien. Zelf ben ik fan van complementaire koppeltjes, oftewel zoiets:

Wsu

FBat

of

Wat

FBsu

Om de balans in je gehele formatie te houden zou je het als volgt neer kunnen zetten:

CFsu          AFat

Wat     DLPsu     BWMsu     Wsu

FBsu     CDde     CDde     FBat

Gde

Is je linksback juist meer aanvallend ingesteld dan je rechtsback, dan kun je de formatie spiegelen.

Teaminstructies zou ik ook de meerderheid van schrappen en eerst eens goed bedenken hoe je wilt spelen. Het analyseren van je selectie, welke type spelers heb je en wat zou goed kunnen werken? En dan de teaminstructies opnieuw gaan opbouwen.

5d61ea17f27eb5991b52d1d8d9d3b4e8.png

Ben nog bezig met deze tactiek. Ik heb bijna alle puzzelstukjes in elkaar, alleen het middenveld nog niet. Ik wil sowieso met een spelmaker spelen en ik wil het proberen met de AMC als spelmaker. Maar welke 2 rollen daar achter passen goed? Is dit een goede combi op het centrale middenveld?

Of kun je ook met 2 spelmakers spelen?

Edited by Thomassje123

5 uur geleden zei Thomassje123:

Ben nog bezig met deze tactiek. Ik heb bijna alle puzzelstukjes in elkaar, alleen het middenveld nog niet. Ik wil sowieso met een spelmaker spelen en ik wil het proberen met de AMC als spelmaker. Maar welke 2 rollen daar achter passen goed? Is dit een goede combi op het centrale middenveld?

2 spelmakers kan, maar als ze dicht bij mekaar staan heeft het weinig nut. Misschien eens de Carilerro proberen ipv de DYN? Dan creëer je een mooie ruit en die kan de ruimte achter de back ook afdekken voor de counter als het nodig is.

6 uur geleden zei Thomassje123:

Ik weet niet in hoeverre de Mezzala in dezelfde ruimte duikt als je CVV? Of valt dat mee? Zoals FlyD ook zegt, een meer verdedigend ingestelde Carrilero zou ook kunnen werken. 

04f075047a7d309b64a096779ee09422.png

Welke rollen zal ik de centrale middenvelders dan geven?

We spelen smal en door het midden, dit is bewust omdat de backs dan de ruimtes in kunnen lopen en in scoringspositie kunnen komen. De laatste wedstrijden weten de backs het doel ook te vinden