Jump to content

Algemeen discussietopic tactieken

Recommended Posts

@VictorKros_Fan ik sluit me volledig aan bij de uitleg van @Daniell. In die gevallen werkt het vak goed om de tegenstander uit zijn stellingen te lokken om vervolgens toe te slaan in de vrijgekomen ruimte. 

In de tactiek die je beschrijft van de tegenstander is er vaak ook een grote ruimte tussen zijn aanval en middenveld. In dat geval verander ik mijn 4231 soms naar een 433 met de punt naar achter. Dan plaats ik mijn spelmaker voor mijn defensie en dus in die vrije ruimte. Zo heeft hij alle tijd om te zoeken naar een opening.

• Replies 308
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Spelersrollen heb ik ook goeie artikelen voor, het maken van een tactiek ben ik nog mee bezig.   https://strikerless.com/2020/03/01/understanding-roles-in-fm-the-defenders/ https://stri

Voor wie n.a.v. de MU Podcast benieuwd was hoe het seizoen met Arsenal en Özil is afgelopen.   Tactisch gezien ben ik hiermee geëindigd:   Voor mijn gevoel heb ik op die manie

Je speelt extreem verdedigend. Per definitie is het al een verdedigende formatie, daarnaast gebruik je 6 verdedigende rollen en heb je 8 man die in principe de middenlijn niet over komen. Daarbij heb

Posted Images

Ik ben bezig met mijn tweede seizoen met Ajax en ben een beetje aan het googelen met mijn taktiek. Ben nu van 4231 naar 433 gegaan met de punt naar achter. Zit nu in de winterstop en heb dit bedacht. Iemand op- of aanmerkingen?

image.png.d24fbe5541c2aaf1e4d9070925faddcc.png

8 uur geleden zei JC14:

Ik ben bezig met mijn tweede seizoen met Ajax en ben een beetje aan het googelen met mijn taktiek. Ben nu van 4231 naar 433 gegaan met de punt naar achter. Zit nu in de winterstop en heb dit bedacht. Iemand op- of aanmerkingen?

image.png.d24fbe5541c2aaf1e4d9070925faddcc.png

Complete wingbacks werken het beste in een tactiek zonder wingers, dus ik zou er gewone WB's van maken. Daarnaast vind ik je linkerkant te kwetsbaar en zou ik kiezen voor een WBsu. Je rechterkant is ook risicovol met een WBat en een BBM maar hier kom je met Ajax nog wel mee weg.

Op de flanken zou ik voor iets meer variatie kiezen, door van je AMR een IWsu te maken.

Qua instructies ziet het er niet heel verkeerd uit, alleen vind ik het zonder balbezit onnodig agressief. Higher LOE i.p.v. Much higher LOE en een tikkie minder pressing zorgt er waarschijnlijk voor dat je de tegenstander wat meer uit de tent lokt. Want ervan uitgaande dat je domineert met Ajax, zullen tegenstanders zich ingraven tegen jou en dan kan het geen kwaad om ze ook wat ruimte te gunnen, zodat jij die ruimte bij het krijgen van balbezit juist kunt benutten.

Persoonlijk vind ik Get stuck in niet bij Ajax passen, maar zolang je niet teveel kaarten pakt kun je dit blijven gebruiken. (y)

43 minuten geleden zei Karlo:

Complete wingbacks werken het beste in een tactiek zonder wingers, dus ik zou er gewone WB's van maken. Daarnaast vind ik je linkerkant te kwetsbaar en zou ik kiezen voor een WBsu. Je rechterkant is ook risicovol met een WBat en een BBM maar hier kom je met Ajax nog wel mee weg.

Op de flanken zou ik voor iets meer variatie kiezen, door van je AMR een IWsu te maken.

Qua instructies ziet het er niet heel verkeerd uit, alleen vind ik het zonder balbezit onnodig agressief. Higher LOE i.p.v. Much higher LOE en een tikkie minder pressing zorgt er waarschijnlijk voor dat je de tegenstander wat meer uit de tent lokt. Want ervan uitgaande dat je domineert met Ajax, zullen tegenstanders zich ingraven tegen jou en dan kan het geen kwaad om ze ook wat ruimte te gunnen, zodat jij die ruimte bij het krijgen van balbezit juist kunt benutten.

Persoonlijk vind ik Get stuck in niet bij Ajax passen, maar zolang je niet teveel kaarten pakt kun je dit blijven gebruiken. (y)

Thanks @Karlo😃 ik zal vanmiddag eens kijken hoe het gaat 👍🏻

Nav de FMU-podcast over spelmakers een vraagje voor @Nom de Guerre. Mbt 2 spelmakers in 1 formatie, mits die genoeg ver genoeg uit elkaar staan. Wat is dan ver genoeg in jouw optiek? Een DM en een AM? Kan het volgens jou ook met een verdedigende DM en een aanvallende MC? Uiteraard even los van alle 'ligt aan andere spelers' en 'kijk wat voor jou werkt'. Ben benieuwd naar jouw visie.

DM en AM kan, mits je dan niet voor een roaming playmaker en een statische AM (zoals de Enganche) kiest. Ik denk dat het beter is wanneer de spelmakers niet in elkaars vaarwater komen, omdat het voor de rest van de ploeg verwarrend is. Als die spelers dicht op elkaar staan, moeten ze de bal dan inleveren bij de ene of bij de andere spelmaker? Als er ruimte ligt tussen die spelers, is dat geen probleem. Ik kies zelf voor een Libero en een AP in AMC, die staan ver genoeg uit elkaar om geen problemen te veroorzaken voor elkaar.

Kijkend naar je voorstel, het kan. Een DLP(D) bijvoorbeeld is vrij statisch. In combinatie met een reguliere AM spelmaker kan dat werken.

1 uur geleden zei Nom de Guerre:

DM en AM kan, mits je dan niet voor een roaming playmaker en een statische AM (zoals de Enganche) kiest. Ik denk dat het beter is wanneer de spelmakers niet in elkaars vaarwater komen, omdat het voor de rest van de ploeg verwarrend is. Als die spelers dicht op elkaar staan, moeten ze de bal dan inleveren bij de ene of bij de andere spelmaker? Als er ruimte ligt tussen die spelers, is dat geen probleem. Ik kies zelf voor een Libero en een AP in AMC, die staan ver genoeg uit elkaar om geen problemen te veroorzaken voor elkaar.

Kijkend naar je voorstel, het kan. Een DLP(D) bijvoorbeeld is vrij statisch. In combinatie met een reguliere AM spelmaker kan dat werken.

En de twee spelmakers in mijn taktiek hierboven? Die lopen elkaar ook niet in de weg lijkt me🤔
Fijne podcast overigens👌🏻👌🏻

23 minuten geleden zei JC14:

En de twee spelmakers in mijn taktiek hierboven? Die lopen elkaar ook niet in de weg lijkt me🤔
Fijne podcast overigens👌🏻👌🏻

Gezien hun looppatronen hoeft dat geen issue te zijn, omdat de DLP statisch is en de AP vooral zwerft.

Ik speel nog FM18, dus ik beschik niet over de libero. Heb twee varianten. Eerste is

DMCL - REG (s)

MCR - CM (d)

AMC- AP (a)

Tweede:

DMC - DLP (d)

MCL - AP (s)

MCR _MEZ (a)

Vond het idee dat voetballende Cv's met een spelmaker ervoor niet zo veel doet wel interessant btw. Kijk daarom nu naar de mogelijkheid om van de DLP een DM te maken, ook voor meer verdedigende balans. Ook aan het kijken om de AP juist attack te maken en de MEZ support. Wil met twee IF's gaan spelen, met een MEZ (a) kan dat op rechts onhandig uitkomen. Eerder had ik 1 IF en de ander als Winger. De MEZ aan de kant van de winger werkte dan heel goed.

Kan op zich wel, die Regista schuift door, maar dat doet de AP ook wel, waardoor de onderlinge afstand groot genoeg blijft. 

Je speelt met een tweemansmiddenveld, toch? Wat wil je dat die Mez doet? Welke rol moet hij gaan vervullen? Welke taken moet hij verrichten? Ik vraag nu niet naar welke taken een Mezzala verricht, maar wat moet die speler doen in jouw ideaalbeeld?

1 uur geleden zei Hwb:

Wil met twee IF's gaan spelen, met een MEZ (a) kan dat op rechts onhandig uitkomen. Eerder had ik 1 IF en de ander als Winger. De MEZ aan de kant van de winger werkte dan heel goed.

Een MEZat - IWsu vind ik persoonlijk één van de betere combinaties, geeft een hele fijne wisselwerking qua looplijnen.

8 uur geleden zei Nom de Guerre:

Kan op zich wel, die Regista schuift door, maar dat doet de AP ook wel, waardoor de onderlinge afstand groot genoeg blijft. 

Je speelt met een tweemansmiddenveld, toch? Wat wil je dat die Mez doet? Welke rol moet hij gaan vervullen? Welke taken moet hij verrichten? Ik vraag nu niet naar welke taken een Mezzala verricht, maar wat moet die speler doen in jouw ideaalbeeld?

Ik had daar de verdeling gemaakt tussen de creatieve man (AP) en (aanvallende) loper. De speler die in de 16 komt en zo goals en assists meepikt. De Siem de Jong/Davey Klaassen bij Christian Eriksen, zeg maar. Ik speelde echter met het idee om de AP ook echt meer de '10' te maken, dus de meest aanvallende middenvelder. Door die dan op attack te zetten, wilde ik dat compenseren door de mezzala te laten ondersteunen. Komt hij nog steeds wel in de 16, maar ook iets meer defensieve taken. Bovendien komt er meer ruimte voor de buitenspeler aan die kant, die belangrijker is voor mijn goals en assists.

Kwam hier btw op door jouw Cerberus, waarbij ik zag dat een mezzala op support nog steeds vrij vaak aanvallend opduikt en vaak in het gat van de second striker dook (waardoor hij ook geregeld dieper kwam te staan in de aanval dan de second striker).

1 uur geleden zei Hwb:

Ik had daar de verdeling gemaakt tussen de creatieve man (AP) en (aanvallende) loper. De speler die in de 16 komt en zo goals en assists meepikt. De Siem de Jong/Davey Klaassen bij Christian Eriksen, zeg maar. Ik speelde echter met het idee om de AP ook echt meer de '10' te maken, dus de meest aanvallende middenvelder. Door die dan op attack te zetten, wilde ik dat compenseren door de mezzala te laten ondersteunen. Komt hij nog steeds wel in de 16, maar ook iets meer defensieve taken. Bovendien komt er meer ruimte voor de buitenspeler aan die kant, die belangrijker is voor mijn goals en assists.

Kwam hier btw op door jouw Cerberus, waarbij ik zag dat een mezzala op support nog steeds vrij vaak aanvallend opduikt en vaak in het gat van de second striker dook (waardoor hij ook geregeld dieper kwam te staan in de aanval dan de second striker).

Het gevaar met die combinatie lijkt me alleen dat er een gat gaat vallen op je centrale middenveld. Dat kun je eventueel wel opvullen met bv IWB (o)'s

ik zie heel vaak gebeuren, Dat de speler de bal rustig kan aannemen zonder dat er een tegenstander in de buurt is.

Maar wat doet de speler: 

Hij kopt/schopt hem gewoon weg naar een tegenstander.

Zie onderstaand filmpje,

Kan ik hier iets aan doen?

2 minuten geleden zei LiverpoolFC:

Kan ik hier iets aan doen?

Nee, betere spelers kopen ;c

Zonder gekheid, dit gebeurt best veel ja. Ook vaak net na de aftrap, dat iemand 'm zonder reden zo de tribunes in peert.

Waarschijnlijk heeft dit te maken met de rol en welke instructies je de speler meegeeft en hoe goed de attributen van die speler zijn om dat goed uit te kunnen voeren. Dus dan zouden we een screen van zijn eigenschappen en je tactiek moeten zien om daar iets zinnigs over te kunnen zeggen.

29 minuten geleden zei FlyD:

@Liverpool FC: ik ga ervan uit dat die bal te hoog/lastig is om aan te nemen (voor een speler van zijn niveau). En hij kan hem moeilijk naar een medespeler koppen in deze situatie.

Is het niet ook een mentaliteits dingetje? De backs hebben beide een aanvallende taak op een positieve mentaliteit. Denk dat ze beide aanvallend of zeer aanvallende individuele mentaliteit hebben. Die willen toch altijd graag de bal snel weer naar voren brengen. 

@LiverpoolFC doen alleen je backs dit?

Ik weet dat het sowieso gebeurt in deze ME hoor, echter zie ik het zelf niet zo heel veel. Speel dan ook gebalanceerd en heb maar 1 back op aanvallen staan.

1 uur geleden zei Daniell:

Is het niet ook een mentaliteits dingetje? De backs hebben beide een aanvallende taak op een positieve mentaliteit. Denk dat ze beide aanvallend of zeer aanvallende individuele mentaliteit hebben. Die willen toch altijd graag de bal snel weer naar voren brengen. 

@LiverpoolFC doen alleen je backs dit?

Ik weet dat het sowieso gebeurt in deze ME hoor, echter zie ik het zelf niet zo heel veel. Speel dan ook gebalanceerd en heb maar 1 back op aanvallen staan.

Als de bal over de grond bij die back was gekomen lijkt me dat een zeer logische uitleg inderdaad. Maar aangezien het hier een hoge bal is vermoed ik eerder dat het te lastig is om deze aan te nemen. Als dit vaak gebeurt en tot balverlies leidt zou ik vooral kijken of er een manier is om vaker die 2de bal te winnen. 

• 2 weeks later...
Gepost (edited)

Beste managers.

inmiddels zit ik met Burnley in seizoen 2030-2031.

Eerste seizoenen wat lastig gehad en daarna kampioen en top 4 kunnen bereiken.

ECHTER... tegenstanders in de Premier League passen zich vaak aan mijn tactiek aan waardoor ik genoeg kansen creer maar te weinig scoor. daarnaast , het welbekende, "1 kans tegen is een doelpunt"voor de tegenstander waardoor ik met 20 tegen 1 kans een 0-1 de bietenbrug op ga of met veel pijn en moeite een gelijkspel uit kan slepen.

Nu is mijn vraag, zouden jullie eens mee willen kijken naar mijn tactiek en jullie bevindingen hieruit willen halen?

Ik hoor het graag!

groeten Ronald

opstelling.png

balbezit.png

omschakeling.png

zonder balbezit.png

Edited by RonaldCahill

@RonaldCahill Kampioen worden met Burnley lijkt me een mooie prestatie. En het aantrekken van Haaland ook.

In je tactiek vraag je enorm veel van je spelers, soms tegenstrijdigheden en neem je grote risico's om tegen een counter aan te lopen. 

Hoe zou je willen spelen? Want dat is niet helemaal op te maken uit je instructies, vooral niet in balbezit. Bij balverlies lijkt het me de bedoeling om heel hoog druk te zetten en de bal snel terug te winnen? Zijn je centrale verdedigers snel genoeg om zo hoog te spelen?

Als ik het zo een beetje inschat(heb wat moeite met de NL spelersrollen;c) lijkt het mij ook dat er een heel groot gat ontstaat op je veld. Waardoor de tegenstander als ze er eenmaal onder je druk uitspelen zeeën van ruimte krijgen.  Dit zou je bijv. kunnen op lossen door je interventie lijn wat terug te zetten (op standaard bijv). Zorgt ervoor dat je nog steeds intensief druk zet, maar je ploeg zal wat compacter staan; een belangrijk apsect in fel pressie spel. 

1 uur geleden zei FlyD:

@RonaldCahill Kampioen worden met Burnley lijkt me een mooie prestatie. En het aantrekken van Haaland ook.

In je tactiek vraag je enorm veel van je spelers, soms tegenstrijdigheden en neem je grote risico's om tegen een counter aan te lopen. 

Hoe zou je willen spelen? Want dat is niet helemaal op te maken uit je instructies, vooral niet in balbezit. Bij balverlies lijkt het me de bedoeling om heel hoog druk te zetten en de bal snel terug te winnen? Zijn je centrale verdedigers snel genoeg om zo hoog te spelen?

Oke bedankt voor je snelle respons.

Aangezien ik laatste seizoenen telkens Europees haal moet het wel te doen zijn om met pressie te spelen.

Inderdaad daar loop ik wel eens tegen counters aan, waar de verdedigers opzichtelijk in de fout gaan.

Wellicht dat inderdaad "wanneer het balbezit is gewonnen" beter kan uitzetten.

De snelheid van mijn verdedigers liggen tussen de 15-17. dat zou dus geen probleem moeten zijn.

27 minuten geleden zei RonaldCahill:

Oke bedankt voor je snelle respons.

Aangezien ik laatste seizoenen telkens Europees haal moet het wel te doen zijn om met pressie te spelen.

Inderdaad daar loop ik wel eens tegen counters aan, waar de verdedigers opzichtelijk in de fout gaan.

Wellicht dat inderdaad "wanneer het balbezit is gewonnen" beter kan uitzetten.

De snelheid van mijn verdedigers liggen tussen de 15-17. dat zou dus geen probleem moeten zijn.

Die snelheid is inderdaad prima. 

Wat betreft de rollen van spelers is het soms interessant om eens uit te tekenen hoe het komt te staan in balbezit. Bij jou gaat het er ongeveer uitzien zoals het onderstaande plaatje. Dan zie je direct dat je zeer kwetsbaar bent op de counter met een groot gat centraal en een boulevard op de flanken (en daar dwing je de tegenstander naartoe). Aangezien ik de kwaliteiten van de meeste van je spelers niet ken weet niet niet hoe je het het beste kunt veranderen, maar ik zou de Mez (A) veranderen in bv een CM (o) en de vleugelbacks iets minder aanvallend maken.

Wat betreft de teaminstructies heeft het 'over elkaar heengaan' weinig nut met de huidige rollen in elk geval. De vleugelbacks gaan sowieso al volledig opkomen. Daarnaast kan deze instelling het spel soms vertragen omdat ze gaan wachten op de backs terwijl je verder voor een hoger tempo kiest. Doordat je enorm hoog speelt is er geen ruimte voor je diepe spitsen en linksbuiten om in te lopen. Dat verklaart waarom je veel meer kansen nodig hebt dan de tegenstander om te scoren. 'Meer diepte passes' heeft ook weinig nut op die manier. Dat zal enkel de foutenlast en daarmee de kans op gevaarlijke counters van de tegenstander verhogen.

Het combineren van 'geduld opbrengen' (=de bal rondspelen op zoek naar een opening) met 'verdediging opzoeken' (=dribbelen en acties maken) en 'gedisciplineerd spelen' (=weinig beweging zonder bal) is wat tegenstrijdig.

Zoals gezegd, bedenk goed wat je wil doen in balbezit (bv op balbezit spelen, tiki taka, snelle counters,...) en focus je daarop. Hopelijk ben je hiermee al op weg gezet. Ben benieuwd hoe je het aanpakt en of het werkt.