Jump to content

Algemeen discussietopic tactieken

Fantasy
 Share

Recommended Posts

12 uur geleden zei FlyD:

De basis van je tactiek prima. De verdeling van de mentaliteit bij de rollen lijkt me prima, alleen moet je zien of je niet te kwetsbaar bent op je linker flank.

In je teaminstructies zou ik het iets simpeler houden. Je kiest voor een aanvallende mentaliteit waarbij je sowieso in een hoger tempo zal spelen. Dit vul je nog aan met 'veel hoger tempo' en 'counter', maar tegelijk vraag je om 'geduld op te brengen'. Als je wilt gaan voor dat snelle spel en counters mis je ook wat diepgang in de rollen en waarschijnlijk ruimte voor je spelers om in te lopen (aangezien je heel hoog speelt).

Je speelt met 2 vleugelspitsen en legt de focus op spel over de flanken. Op die manier trek je het spel weg van je spelmaker en word je vrij voorspelbaar. Ik vermoed dat de bedoeling is dat ze voorzetten geven op Hendriks, maar in deze rol zal hij regelmatig wegtrekken uit het strafschopgebied en als hij er dan wel komt is hij helemaal alleen.

'Breed' spelen is niet nodig met deze formatie omdat ze sowieso al breed staan. In combinatie met het hoge tempo, het hoge maar smalle verdedigen vraag je ook fysiek wel heel veel van je spelers.

Het komt er op neer dat ik zou aanraden ongeveer de helft van je TI's weg te halen. Welke precies dat is afhankelijk wat je precies wil bereiken. Hopelijk helpt dit al een beetje. Stel vooral nog meer vragen als er iets niet duidelijk is en hou ons op de hoogte van je vorderingen!

wat bedoel je hier mee  TI's weg te halen. ik hou je op de hoogte

57 minuten geleden zei eagles2005:

Ik zou je MEZ een ondersteunende rol geven anders krijg je in balbezit een groot gat in het midden. 

Verder lijkt het me een prima tactiek die je obv je wedstrijden nog een beetje kan bijsturen indien nodig. Droste als 'naar binnenkomende vleugelverdediger' op links lijkt me bijvoorbeeld een interessante aanpassing. Daarmee krijg je meer mensen centraal om te voetballen en om counters eruit te halen. De flank wordt toch al bemand door de buitenspeler.

3 uur geleden zei FlyD:

Ik zou je MEZ een ondersteunende rol geven anders krijg je in balbezit een groot gat in het midden. 

Verder lijkt het me een prima tactiek die je obv je wedstrijden nog een beetje kan bijsturen indien nodig. Droste als 'naar binnenkomende vleugelverdediger' op links lijkt me bijvoorbeeld een interessante aanpassing. Daarmee krijg je meer mensen centraal om te voetballen en om counters eruit te halen. De flank wordt toch al bemand door de buitenspeler.

vleugelverdediger links na binnen snijden. ok en rechts dan?

42 minuten geleden zei eagles2005:

vleugelverdediger links na binnen snijden. ok en rechts dan?

Enkel links. Daar kan die het gat opvullen dat de aanvallende spelmaker zal openlaten en de linkerflank is al gecoverd door de vleugelspits op ondersteunen. 

2 uur geleden zei FlyD:

Enkel links. Daar kan die het gat opvullen dat de aanvallende spelmaker zal openlaten en de linkerflank is al gecoverd door de vleugelspits op ondersteunen. 

ik snap het bedankt.

merk nu wel dat mijn balbezit minder word maarja

Passen op standaard

TI play out of defence

PI minder risico + korter passen

En toch blijven mijn verdedigers de bal wegkeilen terwijl ze niet eens onder druk staan... iemand een idee? Zit momenteel niet achter de pc.dus kan mijn tactiek niet tonen. Het is zo frustrerend dat ze totaal niet luisteren, want je ziet het zo aankomen...

7 uur geleden zei AntiChrist7:

Passen op standaard

TI play out of defence

En toch blijven mijn verdedigers de bal wegkeilen terwijl ze niet eens onder druk staan... iemand een idee? Zit momenteel niet achter de pc.dus kan mijn tactiek niet tonen. Het is zo frustrerend dat ze totaal niet luisteren, want je ziet het zo aankomen...

Nog steeds die counter-tactiek met die degradatiekandidaat? 

Ik heb er wel veel over gelezen, maar zelf niet ondervonden omdat ik toch vaker met wat grotere clubs speel, maar ik ben bang dat het dus vooral ligt aan de kwaliteit van je spelers. Vaak zijn het (N)CB's en die zijn allang blij dat ze de bal naar de goede kleur hebben gespeeld of het stadion uitgerost hebben. 

7 uur geleden zei AntiChrist7:

Passen op standaard

TI play out of defence

Feedback geven is toch makkelijker als we de volledige tactiek kunnen zien.

Het eerste wat in me opkomt:

- Staat het tempo hoog?

- Zijn er wel afspeelmogelijkheden?

- Heb je een targetman?

- Kunnen je verdedigers wel voetballen?

1 uur geleden zei Karlo:

Nog steeds die counter-tactiek met die degradatiekandidaat? 

Ik heb er wel veel over gelezen, maar zelf niet ondervonden omdat ik toch vaker met wat grotere clubs speel, maar ik ben bang dat het dus vooral ligt aan de kwaliteit van je spelers. Vaak zijn het (N)CB's en die zijn allang blij dat ze de bal naar de goede kleur hebben gespeeld of het stadion uitgerost hebben. 

Ben een seizoen verder en word nu gezien als playoff kandidaat (7de prediction, 3de bij de preseason odds). Volgens de game zijn mijn nieuwe verdedigers zelfs de betere spelers in mijn ploeg...

1 uur geleden zei FlyD:

Feedback geven is toch makkelijker als we de volledige tactiek kunnen zien.

Het eerste wat in me opkomt:

- Staat het tempo hoog?

- Zijn er wel afspeelmogelijkheden?

- Heb je een targetman?

- Kunnen je verdedigers wel voetballen?

Tempo en passen staat op standaard, en elke keer als het gebeurt zie ik toch een DM of WB vrij staan, dusja;...

hoeveel maakt een targetman uit? Want het is niet hun job die te bereiken, daarom dat ik het net op short simple passing voor hen  heb gezet.

1 minuut geleden zei AntiChrist7:

Ben een seizoen verder en word nu gezien als playoff kandidaat (7de prediction, 3de bij de preseason odds). Volgens de game zijn mijn nieuwe verdedigers zelfs de betere spelers in mijn ploeg...

Tempo en passen staat op standaard, en elke keer als het gebeurt zie ik toch een DM of WB vrij staan, dusja;...

hoeveel maakt een targetman uit? Want het is niet hun job die te bereiken, daarom dat ik het net op short simple passing voor hen  heb gezet.

In mijn ervaring is een Targetman een heel dominante rol (dominanter dan de spelmakers) waardoor alle spelers de bal bij hem proberen te krijgen.

Veranderd naar een DLF, maar heb niet veel verschil gezien. laatste redmiddel is mijn CD's de short simple passes trait te leren....

EDIT: nvm, dat werkt ook niet. een van mijn CD's heeft het al en hij deed net dit na een korte uittrap:

Er staan 5 spelers vrij, play out of defence, standaard passen, lager tempo. Toch knalt hij hem weg....

bug.jpg

Edited by AntiChrist7

37 minuten geleden zei rich ruzzian:

Is dat elke keer zo? Wat als je een wedstrijd eens compleet bekijkt via de hoogtepunten? 

Ik kijk altijd comprehensive. En dit gebeurt makkelijk 5 keer per  match, bij al mijn verschillende central defenders.

Dit gaat dom klinken, maar ik kan bijna niet anders denken dan dat het een Match Engine issue is. Ik werd er zo geirriteerd van dat ik er altijd maar moest op kijken (en het is zo voorspelbaar), dat ik gewoon nog instant result doe. Resultaat van 15 matchen is 11x winst, 3x gelijkspel, en en 1-0 verlies in de beker tegen ploeg uit de competitie boven ons... Voor de rest was het haast altijd betere Xg en schoten + pass completion...

Op 21-3-2021 om 11:16 zei AntiChrist7:

Veranderd naar een DLF, maar heb niet veel verschil gezien. laatste redmiddel is mijn CD's de short simple passes trait te leren....

EDIT: nvm, dat werkt ook niet. een van mijn CD's heeft het al en hij deed net dit na een korte uittrap:

Er staan 5 spelers vrij, play out of defence, standaard passen, lager tempo. Toch knalt hij hem weg....

bug.jpg

Speel je nog met een countertactiek qua instructies etc? Wat is je gekozen mentaliteit?

1 uur geleden zei r4vje:

Speel je nog met een countertactiek qua instructies etc? Wat is je gekozen mentaliteit?

Nee heb het wat meer controlerend ingesteld. Maar ik weet natuurlijk niet hoeveel de ass-man verandert bij instant result.

Ik kijk wel naar de doelpunten, en het is een mengeling: lange ballen vanuit de verdediging, stilstaande fases, paar voorzetten, soms een counter....

Sta op één punt van promotie, maar ik ga wss 85% van mijn team moeten vervangen om in league 2 mee te kunnen, dus weet nog niet direct wat ik volgend seizoen ga doen.

20210322213231_1.jpg

• 2 weeks later...
2 uur geleden zei Nom de Guerre:

Heeft iemand hier zin en tijd om binnenkort een podcastavontuurtje te doen? We hebben het onderwerp spelmakers op de planning staan...

lijkt me leuk!

• 1 month later...

Ik speel normaal een 4231 of 424 afhankelijk van het aantal goede spitsen/amc's dat fit is. Mijn vraag is: als je ultiem verdedigende tactieken tegenkomt met 3 dcs, 2 wingback, 1 dmc en 2 mc's, hoe speel je die kapot. Ik zou denken het breed houden met overlap en lopende mensen centraal, echter dit werkt voor mij niet echt goed. Ik kan wel een screen maken van de tactiek (op dit moment) maar ik laat het geen 2 wedstrijden exact hetzelfde staan. 

Gepost (edited)
1 uur geleden zei VictorKros_Fan:

Ik speel normaal een 4231 of 424 afhankelijk van het aantal goede spitsen/amc's dat fit is. Mijn vraag is: als je ultiem verdedigende tactieken tegenkomt met 3 dcs, 2 wingback, 1 dmc en 2 mc's, hoe speel je die kapot. Ik zou denken het breed houden met overlap en lopende mensen centraal, echter dit werkt voor mij niet echt goed. Ik kan wel een screen maken van de tactiek (op dit moment) maar ik laat het geen 2 wedstrijden exact hetzelfde staan. 

Ligt er een beetje aan hoe je normaal speelt natuurlijk. Zelf speel ik direct aanvallend voetbal. Als het mij niet lukt door een verdedigende ploeg heen te voetballen, gaat als eerst de mentaliteit 1 of 2 tikkies achteruit. Hierdoor nemen mijn spelers dan overal iets meer de tijd voor en gaan ze wat geduldiger op zoek naar dat ene gaatje.

Ook spelen we daardoor wat minder ver vooruit en geven we die tegenstanders wat meer ruimte om ook te gaan voetballen, waardoor vaak wat meer/vaker ruimte ontstaat achter hun laatste linie. 

Mocht dat niet genoeg zijn kun je ervoor kiezen om wat minder te pressen waardoor ze verder op jouw helft kunnen komen in balbezit (opnieuw om ruimte te creëren achter de verdediging die moet aansluiten). 

Krijg je wel kansen maar gaan ze er niet in? Dan ga ik instructies gebruiken of rollen tweaken. Meer geduld opbrengen, breder staan, wingers i.p.v. inverted wingers, deep lying forward i.p.v. advanced forward. Echter is meestal ruimte de issue. 

Mensen denken dan ook vaak om nog aanvallender te moeten gaan spelen omdat ze niet scoren maar eigenlijk is het altijd het probleem dat je eigen spelers de gaten gaan dichtlopen. Vaak is het gewoon te druk en moet je de boel wat uit elkaar trekken. 

Ik doe eerder genoemde trouwens niet allemaal tegelijk (slechts enkele voorbeelden), dan wordt het weer te gek en gaat het allemaal te langzaam. Vaak zijn 1 of 2 kleine accenten wijzigingen voldoende. Je moet het zien als een spelletje om een balans te vinden tussen ruimte geven en daarvoor in ruil ergens anders op het veld ruimte terug te krijgen. Bijvoorbeeld hun backs de ruimte geven om op te komen(door niet te pressen bijv.) om andere spelers achter hen op te laten duiken. 

Edited by Daniell