Jump to content

Algemeen discussietopic tactieken

Fantasy
 Share

Recommended Posts

Ik ben een save begonnen waarbij ik alleen Strikerless mag spelen, gaat best wel redelijk met Sochaux. Maar ik merk wel dat ik weinig aan kansen/doelpogingen kom en dat de bezetting in de 16 best wel matig is. Heeft iemand een idee hoe ik dat kan verbeteren met Strikerless?

Naamloos.png

49 minuten geleden zei Pascal...:

Ik ben een save begonnen waarbij ik alleen Strikerless mag spelen, gaat best wel redelijk met Sochaux. Maar ik merk wel dat ik weinig aan kansen/doelpogingen kom en dat de bezetting in de 16 best wel matig is. Heeft iemand een idee hoe ik dat kan verbeteren met Strikerless?

Naamloos.png

Mag ik vragen waarom je met twee Mezzala's op attacking speelt?

2 minuten geleden zei Pascal...:

Om zo te proberen spelers in de 16 te krijgen, dat is zo weinig.

Ik ben bang dat daardoor de balans in je formatie niet optimaal is. Heb je alleen centrale middenvelders die de rol Mezzala kunnen spelen, of je heb je nog meer opties?

Als je nou eens begint om ze op support te zetten, in plaats van attacking. Vervolgens je linksback ook op IWBsu en je beide buitenspelers als IWat, zou dat gek genoeg nog wel kunnen werken ook denk ik.

IWat            SSat                IWat

MEZsu               MEZsu

IWBsu        HBde              IWBsu

CDde                   CDde

SKsu

Wil je iets meer variatie en verrassing in je spel zou dit ook nog kunnen

IWsu            SSat                Wat

DLPsu               BWMsu

WBat          HBde              WBsu

CDde                   BPDde

SKsu

Als je niet teveel wil/kan veranderen zou ik de linker centrale middenvelder veranderen naar CM (Att) en de rechtse MEZ (Su).

Met je huidige samenstelling is het wel logisch dat je weinig/geen bezetting voor het doel hebt. Bijna al je spelers gaan naar de half spaces waardoor er centraal niemand overblijft.

Ziet er op zich wel goed uit wat mij betreft. Mogelijk ben je wat kwetsbaar over je linkerkant. Daarnaast vraag ik me af hoe 'lower tempo' zal combineren met 'counter' en 'distribute quickly'.

Ah ja. Ik heb Hapsie nu naar WBsu. Dat lagere tempo is eigenlijk vooral bedoeld voor wat verder in de aanval en niet in de directe omschakeling, maar misschien zit dat al wel genoeg in WBIB. Even mee spelen. 

Lower tempo + Work ball in box = overkill en kan ervoor zorgen dat aanvallen wel heel erg stroperig ogen. 

Verder ziet het eruit als een gebalanceerde en logische tactiek, nadat je van Haps een WBsu gemaakt hebt. Overigens zou ik persoonlijk van je rechtsback ook een WBsu maken, aangezien CWB het beste passen in een systeem zonder wingers (352 etc.).

Ohja, en ik zou je BPD altijd contra je andere spelmaker zetten, dus je rechter centrale verdediger ;c en je DM op defend, maar waarschijnlijk kom je met Feyenoord in de Eredivisie er wel mee weg om die op support te hebben. 

Edited by Karlo

Mijn voornaamste reden voor een CWBsu is dat ik twee WB's zo saai vindt. ;c En ik had Hoogma (linksbenig) als BPD, omdat hij voetballend stuk sterker is dan degene die naast 'm staat (Geertruida meestal). In hoeverre maakt het uit dat je een linksbenige ook daadwerkelijk links in de verdediging staat? Lees daar verschillende dingen over.

Wat is het grootste verschil tussen een HBde en een DMde? Ik speelde hiervoor met een HBde die (dus) te veel tussen de verdedigers kwam in de opbouw, dus daarom de aanpassing naar de DM gemaakt. Dacht alleen dat een DMde dat nog steeds zou doen? Of is dat nou precies het verschil, dat die dat niet doet? 

Dank beiden @Karlo @FlyD

27 minuten geleden zei rich ruzzian:

Wat wil je precies van die DM/HB @Abe
Over de HB rol: https://www.thehighertempopress.com/2020/10/know-your-role-the-half-back/

Goede vraag. Voornaamste rol is als de verdedigende balans op het middenveld met die APat. Balbezit tegenpartij zie ik 'm liever wat passiever voor de defensie, meer als slot, niet de boel afjagend als een BWMsu/de.

Opbouwend zou ik graag willen dat ie meedoet in het korte spel, maar hij vervult geen rol als spelmaker (DLP/RGA/RPM). Wel dat het in de aanval een optie achteruit is om de bal van de ene kant naar de andere kant te krijgen, heb het idee dat de DMde zich daar minder voor leent dan de DMsu.

Dan zou ik sowieso niet met een Half Back spelen.  IK heb hier een engelse beschrijving van de dm:  The defensive midfielder in a defensive duty will tend to be near the centerback, acting like a guard, while its support duty mode will see the defensive midfielder move a bit higher up the pitch and attempt to participate more in the build up phase of the game.

Dus dan als ik zo lees wat jij van hem wil, zou ik support duty geven. 

Op 16-3-2021 om 10:29 zei Karlo:

Als je een narrow formatie als 4132 zonder wingers gebruikt, zou ik de backs iets aanvallender maken dan FBsu. Het zijn je enige spelers op de flanken, mits je geen CAR of MEZ gebruikt, want die drijven ook af naar de flanken in balbezit. Hierdoor kan het ook zijn dat je tegenstander veel gevaar sticht over de flanken.

Een combinatie WBsu met MEZ of WB/FBat met CAR zou prima kunnen. Ik merk zelfs dat een combinatie WBat met DLPsu ook erg lekker werkt.

Ik ging wachten tot volgend seizoen, maar gelukkig gaan de loans tot maart in LLM engeland, heb geswitched naar dit. Op het einde wel goede resultaten, al was het ook tegen zwakkere teams.

2 vraagjes nog:

-is deze combinatie redelijk of zou ik switchen naar 2 mezzala's/carrilero's naargelang de tegenstander ipv elk 1?

-Ik gebruik een AP, maar die heeft hardcoded shoot less often, net waar hij goed met long shots is. Kan ik dat vervangen door een CM(A)? Dan heb ik wel geen enkele playmaker role.

20210318005327_1.jpg

7 uur geleden zei AntiChrist7:

Ik ging wachten tot volgend seizoen, maar gelukkig gaan de loans tot maart in LLM engeland, heb geswitched naar dit. Op het einde wel goede resultaten, al was het ook tegen zwakkere teams.

2 vraagjes nog:

-is deze combinatie redelijk of zou ik switchen naar 2 mezzala's/carrilero's naargelang de tegenstander ipv elk 1?

-Ik gebruik een AP, maar die heeft hardcoded shoot less often, net waar hij goed met long shots is. Kan ik dat vervangen door een CM(A)? Dan heb ik wel geen enkele playmaker role.

20210318005327_1.jpg

- Zelf hou ik meer van een complementaire rollenverdeling, die elkaar aanvullen in plaats van dezelfde dus ik zou niet met twee MEZ's of twee CAR's spelen, maar gewoon van ieder eentje.

- Een CMat is meer een runner, in plaats van een AP, wat meer een creatieve draaischijf kan zijn in deze formatie. Opzich is dat niet een hele verkeerde rol om hier te gebruiken. Wel zou ik hem zelf op support zetten, omdat je ook al een CAR en een MEZ hebt die beide uitdrijven, als je AP dan ook nog richting de #10 gaat in balbezit, kun je een mannetje tekort komen centraal. Word je beter als team en heb je tijdens steeds meer wedstrijden de controle, dan kan de AP wel op attack. 

In jouw tactiek heb je een HB en een CAR aan de rechterkant van je formatie, wat betekent dat de rechtsback nog wel iets meer risico kan nemen, dus ik zou daar een WBat van maken.

Ik maak me wel een beetje zorgen om je teaminstructies, die je team wat passief kunnen maken. Zelf zou ik iets meer van je proberen af te bijten, ondanks dat je tegen degradatie vecht. 

Edited by Karlo

2 uur geleden zei Karlo:

- Zelf hou ik meer van een complementaire rollenverdeling, die elkaar aanvullen in plaats van dezelfde dus ik zou niet met twee MEZ's of twee CAR's spelen, maar gewoon van ieder eentje.

- Een CMat is meer een runner, in plaats van een AP, wat meer een creatieve draaischijf kan zijn in deze formatie. Opzich is dat niet een hele verkeerde rol om hier te gebruiken. Wel zou ik hem zelf op support zetten, omdat je ook al een CAR en een MEZ hebt die beide uitdrijven, als je AP dan ook nog richting de #10 gaat in balbezit, kun je een mannetje tekort komen centraal. Word je beter als team en heb je tijdens steeds meer wedstrijden de controle, dan kan de AP wel op attack. 

In jouw tactiek heb je een HB en een CAR aan de rechterkant van je formatie, wat betekent dat de rechtsback nog wel iets meer risico kan nemen, dus ik zou daar een WBat van maken.

Ik maak me wel een beetje zorgen om je teaminstructies, die je team wat passief kunnen maken. Zelf zou ik iets meer van je proberen af te bijten, ondanks dat je tegen degradatie vecht. 

Ja het is een beetje een blueprint. dingen zoals tempo/play out of defence, WBIB pas ik aan naargelang de tegenstander. maar goed punt dat de CM miss beterop supprt komt, anders heb ik niemand meer centraal. gaat ie dan ook de bal meebrengen uit het middenveld, of moet ik daarvoor nog extra instructies aanzetten?

58 minuten geleden zei AntiChrist7:

Ja het is een beetje een blueprint. dingen zoals tempo/play out of defence, WBIB pas ik aan naargelang de tegenstander.

(y)

58 minuten geleden zei AntiChrist7:

gaat ie dan ook de bal meebrengen uit het middenveld, of moet ik daarvoor nog extra instructies aanzetten?

Het enige verschil tussen APsu en APat is 'dribble more'. Die kun je eventueel aanzetten dan bij je APsu als spelerinstructie, of kijken of hij eventueel een trait heeft die dit ook aanmoedigt. Even uit mijn hoofd.. Runs with ball often

Op 16-3-2021 om 22:42 zei Karlo:

Lower tempo + Work ball in box = overkill en kan ervoor zorgen dat aanvallen wel heel erg stroperig ogen. 

Verder ziet het eruit als een gebalanceerde en logische tactiek, nadat je van Haps een WBsu gemaakt hebt. Overigens zou ik persoonlijk van je rechtsback ook een WBsu maken, aangezien CWB het beste passen in een systeem zonder wingers (352 etc.).

Ohja, en ik zou je BPD altijd contra je andere spelmaker zetten, dus je rechter centrale verdediger ;c en je DM op defend, maar waarschijnlijk kom je met Feyenoord in de Eredivisie er wel mee weg om die op support te hebben. 

Ik kon natuurlijk ook nog de AP op de andere plek op het middenveld zetten ;) 

Spoiler

image.png.e59f6dd0101558ede3714e408eea4c27.png

17 uur geleden zei Abe:

Ik kon natuurlijk ook nog de AP op de andere plek op het middenveld zetten ;) 

Inhoud verbergen

image.png.e59f6dd0101558ede3714e408eea4c27.png

Prima oplossing. Ziet eruit als een gebalanceerde en logische tactiek. Ben benieuwd hoe het je vergaat!

19 minuten geleden zei eagles2005:

https://ibb.co/QM2nXvn

tactiek gemaakt.

probleem met scoren vind ik zelf

wie kan mij helpen

Wat is het probleem precies (kom je niet voor de goals, veel balverlies, weinig schoten,...?)

Hoe wil je graag spelen?

Want op dit moment vraag je heel veel van (met alle respect) spelers met vrij beperkte kwaliteiten. Ik denk dat je daar keuzes in gaat moeten maken.

1 minuut geleden zei FlyD:

Wat is het probleem precies (kom je niet voor de goals, veel balverlies, weinig schoten,...?)

Hoe wil je graag spelen?

Want op dit moment vraag je heel veel van (met alle respect) spelers met vrij beperkte kwaliteiten. Ik denk dat je daar keuzes in gaat moeten maken.

opzicht staat het wel goed maar wel scoren te weinig

heb veel balbezit

wil gewoon lekker aanvallend voetbal spelen.

kijk ik ben ook niet echt goed in tactieken maken maar ik probeer het!

3 minuten geleden zei eagles2005:

opzicht staat het wel goed maar wel scoren te weinig

heb veel balbezit

wil gewoon lekker aanvallend voetbal spelen.

kijk ik ben ook niet echt goed in tactieken maken maar ik probeer het!

De basis van je tactiek prima. De verdeling van de mentaliteit bij de rollen lijkt me prima, alleen moet je zien of je niet te kwetsbaar bent op je linker flank.

In je teaminstructies zou ik het iets simpeler houden. Je kiest voor een aanvallende mentaliteit waarbij je sowieso in een hoger tempo zal spelen. Dit vul je nog aan met 'veel hoger tempo' en 'counter', maar tegelijk vraag je om 'geduld op te brengen'. Als je wilt gaan voor dat snelle spel en counters mis je ook wat diepgang in de rollen en waarschijnlijk ruimte voor je spelers om in te lopen (aangezien je heel hoog speelt).

Je speelt met 2 vleugelspitsen en legt de focus op spel over de flanken. Op die manier trek je het spel weg van je spelmaker en word je vrij voorspelbaar. Ik vermoed dat de bedoeling is dat ze voorzetten geven op Hendriks, maar in deze rol zal hij regelmatig wegtrekken uit het strafschopgebied en als hij er dan wel komt is hij helemaal alleen.

'Breed' spelen is niet nodig met deze formatie omdat ze sowieso al breed staan. In combinatie met het hoge tempo, het hoge maar smalle verdedigen vraag je ook fysiek wel heel veel van je spelers.

Het komt er op neer dat ik zou aanraden ongeveer de helft van je TI's weg te halen. Welke precies dat is afhankelijk wat je precies wil bereiken. Hopelijk helpt dit al een beetje. Stel vooral nog meer vragen als er iets niet duidelijk is en hou ons op de hoogte van je vorderingen!