Jump to content

Algemeen discussietopic tactieken

Recommended Posts

• 4 weeks later...
  • Replies 308
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Spelersrollen heb ik ook goeie artikelen voor, het maken van een tactiek ben ik nog mee bezig.   https://strikerless.com/2020/03/01/understanding-roles-in-fm-the-defenders/ https://stri

Voor wie n.a.v. de MU Podcast benieuwd was hoe het seizoen met Arsenal en Özil is afgelopen.   Tactisch gezien ben ik hiermee geëindigd:   Voor mijn gevoel heb ik op die manie

Je speelt extreem verdedigend. Per definitie is het al een verdedigende formatie, daarnaast gebruik je 6 verdedigende rollen en heb je 8 man die in principe de middenlijn niet over komen. Daarbij heb

Posted Images

15 uur geleden zei vlietje:

Tips om tactiek beter te maken. Ben met deze tactiek tweede geworden en finale beker verloren met Atalanta en EK finale verloren met Italië.

Opstelling.png

Lijken me op zich al mooie resultaten!

Mij lijkt de combi 'lage voorzetten' - 'vroege voorzetten' niet ideaal.

Daarnaast dwing je de tegenstander naar de flanken, maar daar ben je waarschijnlijk het meest kwetsbaar omdat je bijna altijd in ondertal zal zijn.

En lopen Bonucci (L) en Verratti (SVD) mekaar niet in de weg in balbezit?

Op 26-11-2020 om 14:58 zei FlyD:

Lijken me op zich al mooie resultaten!

Mij lijkt de combi 'lage voorzetten' - 'vroege voorzetten' niet ideaal.

Daarnaast dwing je de tegenstander naar de flanken, maar daar ben je waarschijnlijk het meest kwetsbaar omdat je bijna altijd in ondertal zal zijn.

En lopen Bonucci (L) en Verratti (SVD) mekaar niet in de weg in balbezit?

Waarom zouden lage voorzetten en vroege voorzetten geen goede combi zijn?

Ik denk bij lage voorzetten vooral aan het terugleggen vanop de achterlijn. Bij een vroege lage voorzet zou ik denken dat er veel tegenstanders in de weg staan om hem te onderscheppen. Behalve als je hem achter de verdediging geeft, maar dat is volgens mij de bedoeling van 'scherpe' voorzetten.

Edited by FlyD
2 uur geleden zei FlyD:

Ik denk bij lage voorzetten vooral aan het terugleggen vanop de achterlijn. Bij een vroege lage voorzet zou ik denken dat er veel tegenstanders in de weg staan om hem te onderscheppen. Behalve als je hem achter de verdediging geeft, maar dat is volgens mij de bedoeling van 'scherpe' voorzetten.

Een vroege voorzet is niets anders dan dat een speler de bal voor gaat zetten zodra hij in een positie komt waarop dat kan. Dus niet vanaf de achterlijn maar eerder. Een lage voorzet is bedoelt voor spelers die niet goed zijn in kopen maar wel sneller zijn dan hun directe tegenstander (dus voor de man komen). Dit hoeft ook niet een voorzet over de grond te zijn, bal kan ook hoger gegeven worden zolang in principe het koppen niet plaats vindt.

Ik gebruik deze combi al jaren met veel succes en ook in FM21 zie ik dat het weer lijkt te werken. Genoeg vroege voorzetten die achter de verdedigers van de tegenstander belanden waarna mijn rappen spitsen 1 op 1 met de doelman van de tegenstander komen te staan.

3 uur geleden zei bingo11:

image.thumb.png.89c567d19a1ae4a01ab9bc19a49d7a27.pngVerdedigend gaat het de laatste tijd uitstekend, maar we scoren ineens niet meer. Creëren vaak genoeg, maar maken geen goals. Laatste drie duels eindigden 0-0. Iemand die kan helpen?

Linkerkant is niet echt in balans met én een extreem aanvallende back (ook nog eens een CWB) en een BBM (ik gebruik even de Engelse termen). Vervolgens heb je op rechts weer weel te weinig support met een verdedigend ingestelde back + DLP op defend. 

Dit zou je simpel kunnen oplossen door de BBM en DLP te switchen en vervolgens beide backs een andere rol te geven. In een 4-2-3-1 is het vrij risky om WB te gebruiken, dus ik zou kiezen voor een FBat op links en een FBsu op rechts.

In een 4-2-3-1 zou ik ook niet snel voor BBM kiezen, omdat deze in dezelfde ruimtes duikt als de AP. Daarom zou ik van de BBM een BWMsu maken.

Als je dan nog één tweak doet, namelijk van de APat een APsu maken, dan is je overall tactiek een stuk beter in balans. 

AFat

IWsu        APsu       Wat

DLPde     BWMsu

FBat    CDde   BPDde  FBsu

SKsu

Heb ik het nog niet eens gehad over je instructies, die ik - vooral bij balverlies - veel te extreem vind. 

12 uur geleden zei Karlo:

Linkerkant is niet echt in balans met én een extreem aanvallende back (ook nog eens een CWB) en een BBM (ik gebruik even de Engelse termen). Vervolgens heb je op rechts weer weel te weinig support met een verdedigend ingestelde back + DLP op defend. 

Dit zou je simpel kunnen oplossen door de BBM en DLP te switchen en vervolgens beide backs een andere rol te geven. In een 4-2-3-1 is het vrij risky om WB te gebruiken, dus ik zou kiezen voor een FBat op links en een FBsu op rechts.

In een 4-2-3-1 zou ik ook niet snel voor BBM kiezen, omdat deze in dezelfde ruimtes duikt als de AP. Daarom zou ik van de BBM een BWMsu maken.

Als je dan nog één tweak doet, namelijk van de APat een APsu maken, dan is je overall tactiek een stuk beter in balans. 

AFat

IWsu        APsu       Wat

DLPde     BWMsu

FBat    CDde   BPDde  FBsu

SKsu

Heb ik het nog niet eens gehad over je instructies, die ik - vooral bij balverlies - veel te extreem vind. 

Ben me eigenlijk pas sinds deze FM echt meer gaan verdiepen in tactieken dus alle tips zijn welkom. Over de instructies, die heb ik juist extremer gemaakt omdat we weinig scoorden en daardoor werd het verdedigend ook stabieler, waarschijnlijk omdat we de tegenstander meer van de goal konden houden.

Maar sowieso heel erg bedankt voor je tips! Zal er vanavond eens goed naar kijken.

Edited by bingo11
19 uur geleden zei Rossi:

Iemand tips voor corners?

Defensief of offensief? Defensief heb ik een stuk over geschreven, kan je via DM link sturen. Offensief gebruik ik momenteel korte corners die werken aardig. Daarover moet ik nog een stuk schrijven.

28 minuten geleden zei r4vje:

Defensief of offensief? Defensief heb ik een stuk over geschreven, kan je via DM link sturen. Offensief gebruik ik momenteel korte corners die werken aardig. Daarover moet ik nog een stuk schrijven.

Alles is welkom ik heb wat geprobeerd maar zie niet veel verschillen dus terug naar standaard, dat werkte nog het best..

Wat ik vooral heb zijn counters vanuit een corner wat vaak een tegentreffer oplevert. Heb al geprobeerd verschillende (snelle) spelers achterin te houden maar krijg ze alsnog tegen.

4 minuten geleden zei Rossi:

Alles is welkom ik heb wat geprobeerd maar zie niet veel verschillen dus terug naar standaard, dat werkte nog het best..

Wat ik vooral heb zijn counters vanuit een corner wat vaak een tegentreffer oplevert. Heb al geprobeerd verschillende (snelle) spelers achterin te houden maar krijg ze alsnog tegen.

Zie DM.

Op 8-12-2020 om 19:29 zei rick_burgsted:

image.thumb.png.2827194ec83d33447e1f2059d61e4056.png

Verder ben ik wel benieuwd of jullie nog tips hebben voor mijn tactiek. Resultaten in seizoen 1 zijn prima maar ben benieuwd of de spelersrollen goed gecombineerd zijn en/of jullie nog tips hebben voor mij :) 

Ben tactisch echt geen expert maar wat me sowieso opvalt is dat je heel veel ondersteunende rollen gebruikt. Zou in elk geval proberen om iets meer variatie toe te passen en vooral een paar aanvallende rollen in te stellen, zonder daarbij uiteraard de balans te verliezen. Daarnaast weet ik niet of een tikitaka goed samen gaat met een lager tempo, maar correct me if I'm wrong.

Edited by bingo11

Zou de centrale middenvelders lekker een linie terughalen naar de DM-posities, omdat 4-2-4 in combinatie met jouw teaminstructies extreem aanvallend is. Dan van de AML een IFsu maken en van de DMRC een BWM/DMsu. Als je de DMLC dan een DLPsu maakt, kun je zelfs nog de linksback een WBat maken als je zou willen.

Pat         DLFsu

IFsu                              IWsu

DLPsu      BWM/DMsu

WBat     CDde    CDde   WBsu

SKsu

Teaminstructies zijn mij veel te extreem, zou er een hoop schrappen. En deze overhouden:

Mentality: positive
In possession: shorter passing, run at defence
In transition: counter-press, distribute to FB's en CB's
Out of possession: higher D-line, standard LOE, more urgent pressing