Geplaatst 4 oktober 20204 jr. Inleiding Het is jaren geleden, maar het bloed kruipt soms waar het niet gaan kan. Pas enkele weken geleden heb ik FM20 aangeschaft en inmiddels ben ik toe aan mijn derde game. Na twee succesvolle games met Borussia Dortmund (3 seizoenen) en Johor DT (2 seizoenen) ben ik op zoek gegaan naar een club waarmee ik wat meer seizoenen kan en wil doorbrengen. Ik had al een long list gemaakt met clubs om te managen, na wat wikken en wegen is het uiteindelijk FC Zürich geworden. Zürich is niet alleen de grootste stad van Zwitserland, maar ook het financieel en economisch centrum van het land. Het is een interessant land en een leuke competitie om eens te proberen. FC Zürich is opgericht in 1896, maar niet de grootste club van Zürich. Grasshopper Club Zürich is de grootste club van de stad, maar komt inmiddels uit op 2e niveau. Beide clubs maken gebruik van het Letzigrund. FC Zürich is twaalf keer kampioen van Zwitserland geworden en won negen keer de Zwitserse beker. Let's play the game Hoe gaan we invulling geven aan deze game? De game bestaat uit een database met meerdere competities en +/- 65.000 spelers. We zijn de carrière gestart met een zogenaamd alter-ego; Bastian Hass. Een Zwitser van 39 jaar met een hoop internationale ervaring. Bastian Hass is een manager die zich vooral bezig houdt met hoofdzaken en veel verantwoordelijkheden neerlegt bij zijn technische staf. Op die manier houdt hij de gang er lekker in. Hass is ook erg honkvast en zal ook niet van club wisselen gedurende deze game. Ook op tactisch vlak laat Hass zich graag inspireren door tactische meesters en probeert op die manier zijn elftallen naar succes te leiden. De game is gestart zonder transferbudget, deze zijn uitgeschakeld in het eerste window. Daarnaast spelen we met de standaard winterupdate van SI. Aanvullende info; Clubvisie & financiën Spoiler Zoals het stukje hierboven al doet vermoeden; Ik speel dus niet met een eigen tactiek. Na 17 jaar FM weet je inmiddels wel waar je goed in bent. En tactieken maken is niet mijn kracht. Ik speel daarom met een drietal tactieken van KNAP. Ook heb ik lang niet meer zo veel tijd als vroeger en laat daarom ook een flink aantal zaken over aan de technische staf. Op die manier kan ik de vaart er in houden en kunnen we lekker door knallen. Het doel van deze novelle is dan ook vooral om op een leuke, maar beknopte, manier mijn ervaringen en voortgang te kullen delen. Tot de volgende update! 4 oktober 20204 jr. bewerkt door Michaelinho*
Geplaatst 4 oktober 20204 jr. Hele toffe club en gezien je prestaties met de andere clubs verwacht ik ook snel successen in Zürich! Succes, deze gaan we volgen
Geplaatst 4 oktober 20204 jr. Auteur Inleiding In deze update staat de voorbereiding centraal. We lichten de selectie kort toe per linie, om vervolgens ook wat aandacht te schenken aan het tactisch plan. Daarnaast is ook de oefencampagne inmiddels afgesloten en hopen we daarmee klaar te zijn voor het seizoen. De selectie Omdat er geen transferwindow was voor aanvang van het seizoen blijft de volledige selectie dus in tact. We beschikken gelukkig over een uitgebalanceerde selectie meer meerdere opties op verschillende posities. Daarnaast beschikken we bij FC Zürich over een bijzonder goede jeugdopleiding. In de verschillende jeugdelftallen beschikken we over een aantal potentiële pareltjes. Of dat alleen voor het Zwitserse niveau is of daar er ook nog meer in zit zal de tijd moeten uitwijzen. Doelmannen We beschikken over drie doelmannen in de selectie. Yanick Brecher zal onze 1e keus onder de lat zijn, met daarachter Andris Vanins. Nico Feusi komt over uit de onder 21 en mag daar ook gewoon zijn wedstrijd blijven spelen. Maar een 3e keeper achter de hand hebben in het geval van blessures is natuurlijke bittere noodzaak. In de jeugdelftallen beschikken we nog over 2 talentvolle keepers, die op dit moment allebei verhuurd zijn. Verdediging In de verdediging zijn er voldoende optie beschikbaar, zowel centraal achterin als op de backs. Naast dat we voldoende opties hebben, beschikken we hier ook over een heel groot talent; Becir Omeragic. Maar ook het potentieel van Kevin Rüegg mag niet worden onderschat. Het zal dan ook lastig worden hen in toekomst voor de club te behouden. Middenveld (defensief) Centraal op het middenveld beschikken we over 4 goede middenvelders, waarvan er drie nog erg jong zijn. Zowel Domgjoni, Janjicic en Sohm beschikken over voldoende potentie om uit te groeien tot zeer waardevolle spelers. Met Hekuran Kryeziu hebben we een meer ervaren kracht die deze jonge gasten aan de hand moet nemen. Aanval Ook in aanvallend opzicht hebben we de keuze uit een breed scala aan spelers. Enkele van jullie zullen hier ook een bekende naam terug vinden, namelijk; Mimoun Mahi. In de aanval beschikken over een groot aantal jonge spelers, met daarbij een aantal speler die al wat ouder en dus meer ervaren zijn. Met Blaz Kramer hopen we een spits in huis te hebben die ons van de nodige doelpunten gaat voorzien. Tactisch plan In tactisch opzicht is er gekozen voor de welbekende 4-2-3-1 formatie, waarbij de filosofie van spelen volledig overgenomen is van KNAP. Het draait in deze tactiek om aanvallend voetbal, waarbij er snel een hoog druk gezet wordt. Op die manier hopen we de tegenstander snel onder druk te zetten en de bal snel weer te veroveren. Dit seizoen spelen we alleen nationaal en verwacht ik met deze tactiek in vrijwel alle wedstrijd prima uit de voeten te kunnen. Maar in de toppers tegen bijvoorbeeld Basel en Young Boys kan er ook gekozen uit 2 alternatieven. Beide alternatieven zijn er ook alvast met het oog op eventueel Europees voetbal volgend seizoen. Spoiler Oefencampagne De voorbereiding is voor mij altijd een moment om de assistenten aan het werk te zetten en zelf de ploeg te observeren. We wisselden daarin hele goede wedstrijden af met minder goede. Dit is dan ook terug te zien in de resultaten. Hoe dan ook heb ik er vertrouwen in dat we goed zullen beginnen aan het seizoen! Tot de volgende update! Bedankt voor de reacties; @delichris @Fantasy
Geplaatst 4 oktober 20204 jr. Leuke uitdaging! Zeker omdat de eerste transferperiode is uitgeschakeld. Dat vind ik persoonlijk toch altijd een meerwaarde. De namen zijn voor mij grotendeels onbekend, maar ik vermoed dat Zürich toch één van de betere selecties heeft in de Zwitsere competitie. Succes alvast!
Geplaatst 4 oktober 20204 jr. Heel veel talent bij Zürich, zeker met Omeragic een heel groot talent in huis waarbij het nog moeilijk zal worden om hem uit de handen van de grote clubs te houden.
Geplaatst 5 oktober 20204 jr. Auteur juli & augustus 2019 Eindelijk is het dan zover! Het seizoen in de Raiffeisen Super League is begonnen en de eerste 5 van 36 wedstrijden zijn gespeeld. Daarnaast stond er ook nog een wedstrijd in de 1e ronde van de Zwitserse beker op het programma. Kijkend naar de prognoses voor dit seizoen begonnen de nummers 4 en 5 tegen elkaar; FC Zürich - St. Gallen. We begonnen wervelend tegen St. Gallen zonder heel goed te spelen. Al na 20 minuten stonden we met 0-3 voor, waarbij ook ieder schot een goal opleverde. St. Gallen nam daarna het heft weer in handen en scoorde voor rust de aansluitingstreffer. In de tweede helft bleef St. Gallen de sterkste ploeg, maar dat resulteerde pas in de 85e minuut in de 2-3. Het werd voor ons daarna even billen knijpen, maar de eerste 3 punten van het seizoen waren een feit. In de wedstrijden die daarop volgden hadden we beduidend minder moeite om de punten binnen te hengelen. Het spel werd per wedstrijd beter, maar we weten dit nog niet altijd om te zetten in meerdere doelpunten. Om die reden bleven we tegen Thun dan ook steken op 1-0. Uit bij Lugano speelde zich min of meer hetzelfde af. We waren beduidend de betere ploeg, maar wisten onze kansen niet makkelijk in doelpunten om te zetten. Dat resulteerde in een 1-1 stand bij rust. Lavdim Zumberi viel echter sterk in en wist ons toch nog de winst te bezorgen, 1-2 winst. Het scoren ging ons thuis tegen Luzern al een stuk beter af. Binnen het uur stonden we comfortabel op 3-0 en waren de drie punten binnen. Een klein smetje is natuurlijk de tegengoal in de laatste minuten van de wedstrijd. De voorlaatste wedstrijd van de maand werd gespeeld in de beker, die we slechts met 2-1 wisten te winnen. Een matig resultaat, maar uiteindelijk is het de winst die telt. In de laatste wedstrijd van augustus stond er een semi-topper op het programma. We mochten op bezoek bij FC Sion, altijd een lastige wedstrijd. We speelden een geweldige wedstrijd waarin we veel en veel beter waren dan Sion. Maar ook hier hadden we nog een beetje moeite met scoren. In het begin van de 2e helft wist Blaz Kramer ons op voorsprong te zetten. Maar als vrij snel wist Sion de score weer gelijk te trekken. Er volgde daarna nog een grote aantal kansen, maar deze wisten we helaas niet te verzilveren. Daarmee is het eerste puntverlies van het seizoen een feit, 1-1. Na de eerste vijf speelrondes staan we op een prima tweede plek. Alleen Young Boys blijft ons voor met een perfecte reeks zonder puntverlies. Opvallend is de reeks van Basel, die in de eerste vijf wedstrijden al drie keer punten lieten liggen. In de spotlight - Blaz Kramer Met drie goals in zes wedstrijden is Blaz Kramer sterk aan het seizoen begonnen. De jonge Sloveen is een belangrijke afmaker in de punt van de aanval en zal in het restant van dit seizoen hopelijk nog voor de nodige goals gaan zorgen! Tot de volgende update! Bedankt voor de reactie! @delichris @glennix @Fantasy @Marius @Mordurette 5 oktober 20204 jr. bewerkt door Michaelinho*
Geplaatst 5 oktober 20204 jr. Een goede reeks in de eerste vijf wedstrijden. Zeker opvallend dat Basel al zoveel verliespunten heeft.
Geplaatst 5 oktober 20204 jr. Meer dan prima start natuurlijk met een dertien op vijftien. Alleen YB doet nog beter en ook hun doelsaldo is impressionant. Aftellen naar die eerste confrontatie!
Geplaatst 5 oktober 20204 jr. Leuk ook die 'In the spotlight' Uitstekende start, YB gaat ook nog wel her en der een puntje laten liggen de komende tijd.
Geplaatst 5 oktober 20204 jr. Leuke clubkeuze en je hebt een goede start gemaakt! Prima spits heb je ook met Kramer.
Geplaatst 5 oktober 20204 jr. Een club uit een iets minder bekende competitie, altijd leuk. Goed begonnen alvast.
Geplaatst 5 oktober 20204 jr. Een goede start van het seizoen hoor. Basel is een stuk minder gestart.
Geplaatst 6 oktober 20204 jr. Auteur september & oktober 2019 Na een goede start in de competitie was het doel vanzelfsprekend om die lijn door te trekken. In de maanden september en oktober stonden er twee zware wedstrijden op het programma. Een uitwedstrijd bij Young Boys, een thuiswedstrijd tegen Basel en vervolgens ook nog uit naar Thun. Naast competitievoetbal stond er ook een wedstrijd in de 2e ronde van de beker op het programma. We begonnen de maand september met een thuiswedstrijd tegen Neuchâtel Xamax. En wedstrijd die we vrij eenvoudig wisten te winnen, een klinkende 3-0 zege. Na een korte break, vanwege interlands, was het tijd voor de 2e ronde van de Zwitserse beker. De loting koppelde ons aan Chiasso, dat uit komt op het 2e niveau. Er werd wat gerouleerd en zo kregen onder andere Mirlind Kryeziu en Lavdim Zumbeli een kans. Beide heren grepen deze kans met beide handen en wisten daarbij zelfs allebei een goal te maken. Groeibriljant Omeragic maakte de andere goal, wederom een 3-0 overwinning. Daarna stond de eerste topper van het seizoen op het programma, uit naar Young Boys. De wedstrijd ging gelijk op en dat deed het ook qua score verloop. Antonio Marchesano wist een vroeg gegeven penalty te verzilveren, maar enkele minuten later trok Young Boys de stand alweer gelijk. Het spelbeeld bleef daarna hetzelfde en tot de 73e minuut gebeurde er niets. Tot dat Simon Sohm, die was ingevallen, met een heerlijke pegel ons op een 1-2 voorsprong zette. Young Boys bracht ons daarna niet meer in de problemen en we leken af te stevenen op een overwinning. Niets was minder waar.. In de laatste seconden was diezelfde Simon Sohm die knullig balverlies leed rond de middencirkel waaruit de 2-2 in de 94e minuut viel. Doodzonde, maar tevens een goede les dat we tot het einde scherp moeten blijven. De rest van de maand werd vervolgens afgesloten met twee keer 3 punten. Zowel Servette als St. Gallen werden relatief eenvoudig opzij gezet. In oktober begonnen we wederom met een topper, nu kwam Basel op bezoek op het Letzigrund. Zo enerverend en spannend als de wedstrijd tegen Young Boys was, zo eenzijdig was deze partij. Basel wist ons geen moment in de problemen te brengen en met een prachtige goal van Toni Domgjoni wisten we eenvoudig met 2-0 te winnen. Uit bij Thun werd het, zeker voor de supporters, een stuk leuker. Met in totaal zes goals was er voldoende spektakel. Gelukkig voor ons maakten wij 2 goals meer dan Thun en resulteerde dat in een 4-2 overwinning. We zaten daarmee in een heerlijke flow en niemand leek ons te kunnen verslaan. Tsja.. Lugano zette ons weer even met beide benen op de grond, al was het volkomen onterecht. We waren vele malen sterker dan Lugano en kregen kans op kans. Maar een gouden regel in het voetbal, als je niet scoort dan kun je niet winnen. De enige kans die Lugano kreeg wisten ze te verzilveren en zo was de eerste nederlaag van het seizoen een feit. Uitgelicht; FC Zürich - Basel Spoiler Na de eerste twaalf speelrondes staan we op nu op een prachtige eerste plaats. We zijn echter pas op een derde van het seizoen en er is nog van alles mogelijk! In de spotlight - Toni Domgjoni Toni is één van de grote talenten van deze ploeg en dat liet hij zien deze maand. Met constant goede prestaties en een prachtige goal tegen Basel is hij wat mij betreft de meest in het oog springende speler van deze periode. Tot de volgende update! Bedankt voor alle reacties! @FlyD @Mordurette @Fantasy @Marius @delichris @Baresi @DGremlin @TeamWesil
Geplaatst 6 oktober 20204 jr. Prachtige periode afgewerkt. Het lijkt me duidelijk dat de ploeg capabel is om mee te doen om de titel.
Geplaatst 6 oktober 20204 jr. Uit een punt halen bij YB, niks mis mee. Die Domgjoni ziet er wel uit als een fijn talent ook, kan zich nog behoorlijk ontwikkelen afgaan de op de sterren.
Geplaatst 6 oktober 20204 jr. Je doet het voortreffelijk en er is duidelijk een top drie in de ranglijst ontstaan. Nu deze vorm vasthouden!