Jump to content

[FM2021] Discussie-topic!

Recommended Posts

Met de naderende komst van FM21 is een centraal discussie topic misschien wel handig daar ik al enkele FM21 berichten in andere topics tegen kwam.

Wat verwachten we ervan? Waar hopen we op? Brand los heren!

• Replies 344
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

1. Meer opties voor het nationale elftal. Nu is het voor niemand die FM speelt aantrekkelijk om alleen een NT te managen, zonder een club daarnaast. Ook moeten er meer opties komen tot interactie met

Appeltje eitje. Ik speelde met Ajax trouwens.

Nice!  

Posted Images

4 uur geleden zei Mordurette:

Ik hoop dat vleugelspelers gewoon weer naar de achterlijn sprinten en daar een voorzet geven ipv weer een keer terug kappen en dan vervolgens de bal kwijt raken... 

Je bedoelt op goal schieten, vanuit een onmogelijke hoek :classic_ninja:

15 uur geleden zei Mordurette:

Ik hoop dat vleugelspelers gewoon weer naar de achterlijn sprinten en daar een voorzet geven ipv weer een keer terug kappen en dan vervolgens de bal kwijt raken... 

Ik ben al blij als ze überhaupt voorgeven want normaal schieten ze bijna altijd zelf bij mij...

Dat de bugs er uit zijn dat VVV opeens in het station van PSV speelt na 1 seizoen en Almere in het stadion van Spakenburg. 

Dit komt bij meerdere saves voor dat een club waar geen verbouwing plaats vindt opeens in een ander stadion speelt. 

1. Instant Result!

2. Gezichten van regens kunnen van huidskleur veranderen. Die bug mag ook eens aangepakt worden.

3. Stafleden nuttig maken. Er zijn diverse functies die ik nu gewoon niet aanneem, omdat ze niks toevoegen.

4. Landencompetities aanpakken in Azië. Er zitten nu nog een paar fouten in. Ik heb het gemeld aan SI en hopelijk pakken ze dat aan.

5. Transfers in Nederland. We zijn er eindelijk vanaf dat er teveel oude Zuid-Amerikanen komen, maar dat de topclubs steeds van elkaar kopen voor forse bedragen klopt ook weer niet.   

6. Meer realistische transferbeleid en selectie voor nationale elftallen op basis van prestaties. Clint Leemans schiet de gehele PL aan flarden, maar het spel vind hem nog steeds ongeschikt voor Oranje en grote clubs kijken niet naar hem om.  Dit zal natuurlijk een forse aanpassing vragen van de AI, maar ik denk dat meerdere spelers hier wel mee eens zijn.

7. Die overnamegeruchten blijven ook irritant. Soms krijg ik gewoon om de twee maanden z'n gerucht. Echt irritant, omdat het vaak gewoon niet doorgaat.

8. Graag weer alle jeugdelftallen in het standaard taakbalk/overzicht (of hoe je dat ook noemt). Nu moet je zelf die elftallen trainen om die tabs te krijgen.

9. Weer simpel maken om alle elftallen van je team of land te coachen. In sommige gevallen kun je dat dus nu niet, omdat er een manager bij die ploeg zit.

Edited by FMNOOB

1. Meer opties voor het nationale elftal. Nu is het voor niemand die FM speelt aantrekkelijk om alleen een NT te managen, zonder een club daarnaast. Ook moeten er meer opties komen tot interactie met de spelers die je oproept/kan oproepen. Zo had ik in FM19 een save met Kazachstan en waren er twee Duits/Kazachse voetballers, die beide nooit voor nationale team van Duitsland uit zouden komen. Maar de opties om ze te overtuigen om voor Kazachstan uit te komen, was niet aanwezig. Je kon vragen of ze voor je land uit wilde komen, maar je kon niks zeggen, niks beloven etc. Gewoon klikken op een knopje en hopen op een antwoord dat nooit volgde. Er is een aantal jaar terug een heel interactie systeem ingevoerd voor het managen van het clubteam, maar internationaal is er helemaal niks.

2. Uitbreiden van jeugdinstoom. Nu is het zo dat je een aantal random spelers krijgt, waarvan er 99/100 niet goed genoeg zijn om überhaupt in je tweede elftal te spelen én degene die er wel wat van kan, speelt op een positie die niet in je tactiek voorkomt. Waarom kan ik niet specifiek scouten op jeugdspelers die op een plek spelen die wél in mijn tactiek voorkomt. Ik krijg regelmatig wingers in mijn jeugd. Leuk, maar ik speel zonder wingers. En ze zijn niet eens goed. Dus het is ook niet zo van "Oh, we hebben geen wingers, maar hij heeft wel kwaliteit dus daarom zit hij erbij."

3. Samenwerkingsverbanden nuttig maken. In real life maken teams regelmatig gebruik van samenwerkingsverbanden. En dan niet alleen om spelers te verhuren. Terwijl ik in FM alleen de nut er van zie voor het verhuren. Dit moet toch dieper en beter uitgewerkt kunnen worden, zodat het echt zin heeft om goede/leuke samenwerkingsverbanden te zoeken. Zie bijvoorbeeld een Ajax dat in China en Qatar (?) gaat helpen bij het opleiden van de trainers, zodat die bij hun club beter kunnen opleiden. Zoiets is in FM totaal niet mogelijk.

4. Een korte; dynamic PA. Laatbloeiers a la Vardy in FM? Nah, je potentie is van te voren bepaald. Natuurlijk hebben faciliteiten en speeltijd een invloed op hoe je potentie uitpakt, maar een speler die regelmatig speelt, moet gewoon een groeiende potentie kunnen hebben.

5. Één tactiek, twee formaties. Ook genoemd in de FM21 wishlist op FMInside. Een formatie bij balbezit en eentje voor als je bal niet hebt. BIjvoorbeeld een 5-3-2 die bij balbezit veranderd in een 3-5-2, waarbij de backs verder naar voren staan en middenvelders worden. Geeft veel meer variatie in tactieken, meer opties en leuker om te puzzelen aan een tactiek.

6. Een degelijke Match Engine... Wingers die niet normaal kunnen voorzetten en de bal snel kwijtraken. Ingooien dat standaard leidt tot balverlies. Om nog maar te zwijgen over de standaard 1 schot op doel = 1 goal en verlies wedstrijd.

7. De nieuwe clubvisie uitwerken. Nieuw gekomen in FM20, maar nauwelijks uitgewerkt. Vooralsnog is het gewoon het scherm met verwachtingen van je bestuur. SI beloofde dat teams een eigen identiteit zouden hebben hierdoor, maar daar is echt totaal niks van te merken.

Geen van deze zal uiteraard FM21 of een van de komende 10 FM's halen. Bij SI kiezen ze liever voor nutteloze redesigns of "features die geen features zijn" zoals een medisch- of ontwikkelingscentrum wat niemand gebruikt.

@Richarð. Inderdaad mag er meer aandacht komen voor landenteams. Lijkt mij ook handig om qua contracten hetzelfde te werken als met clubs. Nu moet je per direct in dienst en moet je per direct ontslag nemen. Lijkt mij veel realistischer dat je als coach een toernooi kan afmaken of  dat je na een toernooi in dienst kan komen.

En er mag ook wel weer realisme komen in de transfers. Twee seizoenen in game nu en de prijzen voor spelers gaan door het dak. Toptransfers Eredivisie deze zomer tot op heden: Boadu van AZ naar Liverpool voor 109 miljoen en Nunumete van Heerenveen naar Ajax voor 21,5 miljoen. Ik kan met goed fatsoen geen jonge Nederlandse speler meer aantrekken

Het (wereldwijde) transferoverzicht mag weer zijn zoals in de vorige edities. Toen kon je per maand (bijvoorbeeld) de jeugdinstroom bekijken en nu is het overzicht alleen per jaar. Heel erg onoverzichtelijk, vooral als je veel landen hebt ingeladen.

Op 3-10-2020 om 23:33 zei Richarð.:

2. Uitbreiden van jeugdinstoom. Nu is het zo dat je een aantal random spelers krijgt, waarvan er 99/100 niet goed genoeg zijn om überhaupt in je tweede elftal te spelen én degene die er wel wat van kan, speelt op een positie die niet in je tactiek voorkomt. Waarom kan ik niet specifiek scouten op jeugdspelers die op een plek spelen die wél in mijn tactiek voorkomt. Ik krijg regelmatig wingers in mijn jeugd. Leuk, maar ik speel zonder wingers. En ze zijn niet eens goed. Dus het is ook niet zo van "Oh, we hebben geen wingers, maar hij heeft wel kwaliteit dus daarom zit hij erbij."

Dit heeft te maken met je HJO, de spelers die doorkomen passen qua positie in zijn favoriete speelstijl en formatie. 

Ik zie weer veel extra knopjes klikken voorbij komen ;c Zie liever dat ze bestaande dingen beter uitwerken. 

En wat Richard zegt over clubvisie; leuk die nieuwe features, maar ze voegen vrij weinig toe. Ander voorbeeld is die communicatie met spelers, nou dat voegt een hele nieuwe dimensie toe (not). Werk die dingen beter uit in plaats van het uitbreiden met praten met zakenwaarnemers en media (waar je waarschijnlijk ook maar op een vaste knop of drie kunt drukken en dus 20942830992132193 keer precies hetzelfde gesprek voert).

Tjah en die uitgebreidere analyses; is er iemand die daar ooit naar kijkt nu? Check de heatmaps wel eens, maar niet veel meer andere dingen. 

Op 3-10-2020 om 12:40 zei FMNOOB:

6. Meer realistische transferbeleid en selectie voor nationale elftallen op basis van prestaties. Clint Leemans schiet de gehele PL aan flarden, maar het spel vind hem nog steeds ongeschikt voor Oranje en grote clubs kijken niet naar hem om.  Dit zal natuurlijk een forse aanpassing vragen van de AI, maar ik denk dat meerdere spelers hier wel mee eens zijn.

Dit echt he. Geen interesse in mijn spits die topscorer is, maar wel voor die twaalfde man. 

Verder ook nooit gezien dat een speler die uitblinkt in een internationaal toernooi opeens een transfer maakt, terwijl dat in het echt juist wel het geval is. 

Edited by Sophomore
10 uur geleden zei Sophomore:

Ik zie weer veel extra knopjes klikken voorbij komen ;c Zie liever dat ze bestaande dingen beter uitwerken. 

En wat Richard zegt over clubvisie; leuk die nieuwe features, maar ze voegen vrij weinig toe. Ander voorbeeld is die communicatie met spelers, nou dat voegt een hele nieuwe dimensie toe (not). Werk die dingen beter uit in plaats van het uitbreiden met praten met zakenwaarnemers en media (waar je waarschijnlijk ook maar op een vaste knop of drie kunt drukken en dus 20942830992132193 keer precies hetzelfde gesprek voert).

Tjah en die uitgebreidere analyses; is er iemand die daar ooit naar kijkt nu? Check de heatmaps wel eens, maar niet veel meer andere dingen. 

Dit echt he. Geen interesse in mijn spits die topscorer is, maar wel voor die twaalfde man. 

Verder ook nooit gezien dat een speler die uitblinkt in een internationaal toernooi opeens een transfer maakt, terwijl dat in het echt juist wel het geval is. 

Second that ja. Bij Bari ook gehad. 2 jaar achter elkaar promoveren van de Serie C naar de Serie A, spelers winnen alle competitie prijzen die er te winnen zijn ( topscoorder, meeste assists, etc. etc.) en geen enkele club wil de spelers hebben. Ik heb uiteindelijk gewoon een paar gratis de deur uit moeten doen richting de Serie C. Om te janken.

12 uur geleden zei FMNOOB:

We kunnen gebruik maken van xG-data bij deze versie. Eens zien wat je daarmee kan doen met het spel. Voor de rest lijkt het erop dat men licenties heeft voor bepaalde PL-clubs. Niet de gehele competitie. 

Ik hoop gewoon dat 'xG' geen naamswijziging is van 'Clear Cut Chances'.. want dan ben je er nix mee..