Spring naar bijdragen
De FMusic 100 - stem op jouw favoriete liedjes allertijden. ×
FM - Christmas Challenges - Win een MU Sjaal of Beanie ×

Champions League [2021/2022]

Satyr

Aanbevolen berichten

18 minuten geleden zei Rogier.:

Deze hak ik even in stukjes.

Ja, en nee. Wij vinden het interessant om naar Ajax te kijken, maar kijken we ook naar een groepsfasewedstrijd van pak 'm beet Olympiakos (ook een hele grote club uit Griekenland)? Nee. Kijken we naar een Real Madrid? Ja. Diezelfde redenatie gaat op voor de knock-outfase. Als je het aantal kijkers per wedstrijd / ronde bekijkt, is de verdeling echt zo gek nog niet. 

Waar je wél over kan twisten is of dit een wenselijke situatie is en of je niet meer richting het Amerikaanse verdeelconcept moet willen bewegen. Dat gebeurt nu ook deels doordat iedere club ook heel veel geld krijgt door überhaupt deel te nemen. Maar de topclubs gaan niet zomaar een nog groter gedeelte van hun taart opgeven, en de UEFA gaat niet zomaar de topclubs dwingen allemaal dingen te doen die ze niet willen.

Klopt zeker. Gelukkig is de bal rond en kan goed en creatief beleid veel opleveren, zeker gezien veel topclubs echt bizar bezig zijn (wat is jouw club Arsenal aan het doen bijvoorbeeld, dan roep je het over jezelf af..).

Begrijpelijk. Maar je zegt het zelf al deels, wordt die kloof niet nu ook al groter? Tuurlijk is het te dichten, maar er gaat zoveel geld om in de Europese topcompetities (tv-gelden in Engeland als voorbeeld), dat je er alleen bij kan komen als je een club in zo'n land bent. Zie een Leicester City (Engeland), Granada & Getafe (Spanje), Leipzig (Duitsland), Atalanta (Italië). Er is sowieso een grote basis nodig aan eliteclubs in waar je vandaan komt, met daarnaast een grote supportersschare.

Ajax doet het in dat opzicht echt belachelijk goed, maar als je elk jaar (tot 2025 ook nog eens) maar 10 miljoen aan tv-geld ontvangt, terwijl een degradatiekandidaat in Engeland start op (zo uit mijn hoofd) 40 miljoen, dan ben je het haasje. Die kloof gaat dus nooit gedicht worden. Ajax is in dat opzicht samen met een Benfica & Porto (die het voordeel van Zuid-Amerikaanse paspoorten die vaak gelden in Portugal) de concurrentie in dat opzicht ver vooruit. Een Europese Super League (in competitievorm) gaat aan die verhoudingen niet veel veranderen.

Maar zo'n degradatiekandidaat geeft dat geldt uit aan spelers van het niveau Beugelsdijk en betaalt daar grof voor. De absolute top vind ik ook steeds minder worden. Misschien komt het door de verandering in het spel en gewenste types, maar naar mijn inzicht waren er zo'n 12-15 jaar geleden veel meer topvoetballes. Nu worden veel topclubs aangevuld met pure middelmaat. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

3 uur geleden zei Rossi:

Maar zo'n degradatiekandidaat geeft dat geldt uit aan spelers van het niveau Beugelsdijk en betaalt daar grof voor. De absolute top vind ik ook steeds minder worden. Misschien komt het door de verandering in het spel en gewenste types, maar naar mijn inzicht waren er zo'n 12-15 jaar geleden veel meer topvoetballes. Nu worden veel topclubs aangevuld met pure middelmaat. 

Ik snap je punt en ben het daar ook mee eens hoor, maar dat moet je ook vergelijken met het financiële plaatje in andere landen van 10 jaar terug t.o.v. nu. In pak 'm beet Polen kunnen ze tegenwoordig ook aardige salarissen betalen, waardoor je gewoon een spreiding van spelers hebt, wat zorgt voor een daling aan goede beschikbare spelers in Nederland. Ik heb de data daar niet van, maar ik durf wel geld op in te zetten dat er voor elke 20 spelers die er in 2010 beschikbaar was voor de topclubs, dat er nu 10-15 zijn. Beleid maken is dan ook moeilijk, en al helemaal nu er heel veel clubs boven hun stand geleefd hebben de afgelopen jaren (FFP heeft er ook voor gezorgd dat er niet bovenmatig geïnvesteerd kan worden door eigenaren e.d.)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Je zou als rechtsback maar net terugkeren van een blessure en je eerste wedstrijd weer spelen tegenover zo'n beetje de snelste aanvaller van de wereld (Mbappé), met in je rug de eveneens voor het eerst weer spelende sloomste centrale verdediger van de Europese top na eveneens een blessure. Arme Dest. Wel mooi dat hij terug is tho, maakt die rechterkant meteen een stuk attractiever weer. 

Blijft wel shaky dat centrale duo. Foutenfestival Lenglet (gelukkig geen Umtiti, die is de laatste tijd ook weer in vorm met cadeautjes weggeven) en schildpad Pique. Heb je nog geluk dat PSG Neymar en Di Maria mist. Had liever Mingueza centraal gezien of De Jong, met Puig op het middenveld.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goede post Zeus. Alleen "geluk" ze Neymar missen. Niet per se. Die man is enorm blessure gevoelig. Net geteld alleen al vanaf seizoen 19/20 tot nu, 153 dagen geblesseerd geweest. Das wel echt erg veel. Als verder terug ga wordt nog veel meer. 

bewerkt door Kyrill
Link naar opmerking
Deel via andere websites

9 uur geleden zei Vitesse88:

Kyliannnnn :< 

Heerlijke payback voor een van de grootste schandalen uit de CL geschiedenis. 

Let op hè: dat was ook de return. Voor je het weet hebben een nieuwe Remontada. Als de scheids weer meewerkt dan :)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het is en blijft Barcelona en voetbal en je weet nooit hoever de arbitrage hun voor zoveelste keer gaat helpen. Maar dit Barcelona wat achterin niks is, middenveld niks en voorin alleen kan leunen op bevliegingen van Messi, zie ik absoluut niet in Parijs 0-4 of 1-5 winnen, in verste verte niet. Ik zie ze eerder tegen nog een nederlaag aanlopen of met heel veel pijn en moeite misschiein gelijkspel. Busquets is niet meer wat ie geweest is, Pique niet, Griezmann is te wisselvallig, Dembele tja.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

2 uur geleden zei Kyrill:

Wat ben ik blij ik Sevilla-Dortmund kijk. Heerlijk voetbal. 

Mbappe en Haaland zijn Messi en Ronaldo van deze generatie voetballers. Het gaat titanen strijd worden net als Messi en Ronaldo en Federer en Nadal

Ja, met name de eerste helft was echt gruwelijk hoog niveau. Sevilla werd compleet overdonderd. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ben ik de enige die raar vind ze bij Ziggo in Voorbeschouwing andere wedstrijd bespreken dan ze uitzenden? Nu gaan ze Lazio-Bayern Munchen uitzenden maar ze bespreken alleen maar Atletico Madrid-Chelsea. En vorige week was het Sevilla-Dortmund en bespraken ze ook allleen maar Porto-Juventus?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

8 minuten geleden zei Regis:

Hopen dat Suarez die gek Tuchel even sloopt.  Wel bizar dat je Atleti soms in een 631 ziet staan. Zie je toch niet veel in het voetbal

Alles zodat Suarezje niks hoeft te doen, he. Simeone snapt het. Nu nog al die simplistische zieltjes die roepen dat Barca veel beter was geweest nu met Suarez en de titel al binnen hadden enzo. Barca met Suarez én Messi gapend voorop hadden nu al 3 doelpunten op hun kloten gekregen. Zeker met het materiaal wat zij dan erachter hebben staan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 minuut geleden zei Zeus:

Alles zodat Suarezje niks hoeft te doen, he. Simeone snapt het. Nu nog al die simplistische zieltjes die roepen dat Barca veel beter was geweest nu met Suarez en de titel al binnen hadden enzo. Barca met Suarez én Messi gapend voorop hadden nu al 3 doelpunten op hun kloten gekregen. Zeker met het materiaal wat zij dan erachter hebben staan.

Tsja Barca is ook niet serieus te nemen. Jarenlang honderden miljoenen uitgeven aan spelers als Dembele en Coutinho. En denken dat je achterin wel weg kan komen met opa Pique, Lenglet en Umititi en wat er ook allemaal staat. Ook nog een tactisch incapabele coach ala Koeman aanstellen. Zoveel medelijden met mn boy Frenkie. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites