Jump to content
Zeus

[Sign-up] MUCI 2020

Recommended Posts

2 minuten geleden zei Zeus:

Bora - Hansgrohe of Team Sunweb

Doe maar Bora - Hansgrohe. :)

1 uur geleden zei Zeus:

Groupama - FDJ of Bahrain McLaren

Bahrain McLaren

28 minuten geleden zei Richarð.:

Doe maar Bora - Hansgrohe. :)

Daar gaat mijn hoop

Naam ploegleider: Ez Juca

Geboorteland: Italië

Karakter in één woord: Expressief

Specialiteit (klimmen, heuvels, tijdrijden of sprinten): Heuvels

Voorkeursfocus: Etappes

Gepost (edited)

Ik heb een paar vragen over de +/- regels. (Misschien ook handig voor de andere managers.)

De hele ploeg in dienst: ik neem dat dat betekent één kopman in de ploeg. Kan er dan wel een sprinter bij zitten?

Krijgt voldoende/onvoldoende knechten mee: hoeveel knechten is voldoende? ;)

-En, telt elke niet-kopman en niet-aanvaller als knecht? Moet je ze toewijzen aan een kopman, zodat je één kopman kan hebben met voldoende knechten en één zonder voldoende knechten?

Andere specialiteit én voorkeurfocus: betekent dit in mijn geval dat al mijn sprinters -1 krijgen?

Renner met grote reputatie geen kopmanschap of moet het delen:

Wie heeft wel of niet een te grote reputatie om te knechten of het kopmanschap te delen?

En tenslotte, geldt die - en + voor alle stats van de renner, of slechts één (te kiezen door de ploegleider)?

Alvast bedankt. :)

Edited by D.J.

1 uur geleden zei Zeus:

EF Pro Cycling of Team Jumbo-Visma

Jumbo-Visma

Heb je bericht even in stukken uiteengezet om er fatsoenlijk op te kunnen reageren @D.J..

48 minuten geleden zei D.J.:

De hele ploeg in dienst: ik neem dat dat betekent één kopman in de ploeg. Kan er dan wel een sprinter bij zitten?

Klopt, één kopman in de ploeg. Er kan dan wel een sprinter nog in de ploeg zitten, maar ik zal dat zien als een knecht. Als het een pure sprinter is met een zekere reputatie dan is dat nadelig en zal dat hoogstwaarschijnlijk minpunten qua vorm opleveren. Een kopman is iemand waar het team (afhankelijk van het ritprofiel) volledig voor gaat. In vlakke ritten zal dat een sprinter zijn, in bergritten een klimmer, etc. In PCM gaat de AI dan vaak gewoon voor degene met de beste SP-stat of KL-stat. Dat kan je met een positieve vorm dus extra beïnvloeden/benadrukken. 

50 minuten geleden zei D.J.:

Krijgt voldoende/onvoldoende knechten mee: hoeveel knechten is voldoende? ;)

-En, telt elke niet-kopman en niet-aanvaller als knecht? Moet je ze toewijzen aan een kopman, zodat je één kopman kan hebben met voldoende knechten en één zonder voldoende knechten?

Hoeveel knechten voldoende zijn hangt af van de renner. Een heuvelsprinter (Matthews, Colbrelli) die normaliter vooral ereplaatsen zou verzamelen kan aan twee, drie man genoeg hebben in de finale. Een pure machtsprinter (Groenewegen, Bennett) met grote winstkansen zal normaliter pas tevreden zijn en vertrouwen voelen met een deftige trein. Dan gaat het toch al om wat meer mannen, twee is dan bijvoorbeeld echt te weinig.

Elke niet-kopman en niet-aanvaller zie ik inderdaad als knecht. Toewijzen aan een kopman is niet nodig, daar heb ik verder ook geen invloed op. Maar stel je hebt twee kopmannen waarvan één een klassementsrenner en één een sprinter is het dus zaak daar een balans in te vinden. Je hebt dan zes renners over. Een kandidaat grote ronde-winnaar zal normaliter niet erg blij zijn met slechts twee mannetjes die hem bij kunnen staan als de weg serieus omhoog loopt. Een jonge klimmer met top-10 ambities zal er daarentegen al meer 'oké' mee zijn. Ligt dus ook aan de renner. 

57 minuten geleden zei D.J.:

Andere specialiteit én voorkeurfocus: betekent dit in mijn geval dat al mijn sprinters -1 krijgen?

Niet al je sprinters. Alleen je beste sprinter per selectie, mits hij ook werkelijk een sprinter is volgens PCM. Komt verder gewoon wel over met de realiteit, dus met een beetje wielerkennis zullen de meesten hier dat zelf ook wel kunnen bedenken. 

1 uur geleden zei D.J.:

Renner met grote reputatie geen kopmanschap of moet het delen:

Wie heeft wel of niet een te grote reputatie om te knechten of het kopmanschap te delen?

Dat is een goede vraag, want dat is natuurlijk wat arbitrair. Er is in PCM wel zoiets als 'reputatie', maar ook dat klopt niet altijd geheel met de realiteit. In mijn ogen gaat het hier vooral om klassementsmannen die al eens op het podium van een grote ronde hebben gestaan (en dan wel enigszins recentelijk). Een Froome zal er bijvoorbeeld meer moeite mee hebben dan een Mollema.

1 uur geleden zei D.J.:

En tenslotte, geldt die - en + voor alle stats van de renner, of slechts één (te kiezen door de ploegleider)?

Voor alle stats behalve de ATT-stat, want die gaat puur om koersgedrag van de AI. 

Tot slot zou ik ook zeggen: maak het ook niet te ingewikkeld en denk rationeel na. Zoals het in de kalender staat, gaat hem om drie grote rondes in drie elkaar opvolgende maanden. Een dubbele grote ronde is dus sportieve zelfmoord en ze alle drie rijden al helemaal. Enige nog enigszins doenbare combi kan de eerste en de laatste zijn. En teams met duidelijke doelen en een duidelijke kopman doen het vaak op hun specialiteit beter dan opgesplitste ploegen. Iedereen met een beetje wielerkennis zal ook wel begrijpen dat een Bernal of een Roglic niet graag zal knechten voor iemand, afgaande op wat ze sportief in hun mars hebben zitten. Qua karakter zou het allemaal heel vaag worden, dus daar doe ik dan ook verder niks mee. Staar je verder ook niet volledig blind op die vormbepalingen. Met wat logisch denken en toch hier en daar wat stevige knopen doorhakken zal je vaak wel aan het goede eind zitten.

4ArQeAH.png

17 uur geleden zei Kelvin:

Naam ploegleider: Joseba Beloki

Geboorteland: Spanjaard

Karakter in één woord: Roekeloos

Specialiteit (klimmen, heuvels, tijdrijden of sprinten): Klimmen

Voorkeursfocus: Klassement

Movistar Team of Groupama - FDJ

17 uur geleden zei NicoHaak:

Naam ploegleider: Nico Haak

Geboorteland: Nederland

Karakter in één woord: Relaxed

Specialiteit (klimmen, heuvels, tijdrijden of sprinten): Sprint

Team Sunweb of Israel Start-Up Nation

Gepost (edited)

Bedankt voor je uitgebreide antwoorden. @Zeus

Toch weet ik niet goed of ik met Mikel Landa de gok moet wagen als kopman, of hem het te laten delen, of hem als superknecht uit te spelen. Dat is echt zo'n grensgeval superknecht/(gedeeld) kopman voor thuisronde. In deze ploeg wel meer het laatste, maar gewend om het kopmanschap te delen op zijn minst.

Ik hoop dat het wel duidelijk zal zijn voor we het insturen want op -2 vorm zit ik zeker niet te wachten. ;c

Dan ben ik kansloos. ;e

De ++(+) gelden die ik ook alleen voor je beste renner (in die koers), trouwens?

Ik kan niet zowel Landa als Bilbao met +2 of 3 aan de start van de Vuelta krijgen?

Als dat zo is, vraag ik me af wat het voordeel is van twee kopmannen? Puur om minnen te vermijden?

Edit:

er kwam nog een vraag in me op. 

Stel: ik laat een renner Giro/Vuelta rijden.

In de Giro is de hele ploeg aan hem gewijd, in de Vuelta gedeeld kopmanschap. 

Krijgt hij dan toch de maximale bonus van hele ploeg aan hem gewijd?

Edited by D.J.

3 uur geleden zei D.J.:

Bedankt voor je uitgebreide antwoorden. @Zeus

Toch weet ik niet goed of ik met Mikel Landa de gok moet wagen als kopman, of hem het te laten delen, of hem als superknecht uit te spelen. Dat is echt zo'n grensgeval superknecht/(gedeeld) kopman voor thuisronde. In deze ploeg wel meer het laatste, maar gewend om het kopmanschap te delen op zijn minst.

Ik hoop dat het wel duidelijk zal zijn voor we het insturen want op -2 vorm zit ik zeker niet te wachten. ;c

Dan ben ik kansloos. ;e

De ++(+) gelden die ik ook alleen voor je beste renner (in die koers), trouwens?

Ik kan niet zowel Landa als Bilbao met +2 of 3 aan de start van de Vuelta krijgen?

Als dat zo is, vraag ik me af wat het voordeel is van twee kopmannen? Puur om minnen te vermijden?

Edit:

er kwam nog een vraag in me op. 

Stel: ik laat een renner Giro/Vuelta rijden.

In de Giro is de hele ploeg aan hem gewijd, in de Vuelta gedeeld kopmanschap. 

Krijgt hij dan toch de maximale bonus van hele ploeg aan hem gewijd?

Ik ga niet al te veel inhoudelijk reageren bij iedereen - er komt ook een stukje eigen inzicht/wielerkennis bij kijken - maar Landa is intrinsiek wel één van de betere klimmers van het huidige peloton. Heeft alleen vaak pech waardoor het er niet altijd uit komt. Is daarnaast geen hele complete renner. Ik kan zonder al te veel verklappen wel zeggen dat zijn stats ook ongeveer hetzelfde beeld laten zien. 

Een duo dat het kopmanschap deelt (en dan beide voor het klassement) zou allicht kunnen als ze enigszins van hetzelfde niveau zijn en niet direct dé favoriet zijn om de ronde te winnen. Natuurlijk kan het wel, je kan ook met andere zaken een minpuntje compenseren, dus maak je er ook niet al te veel zorgen over. Maar als je een specifieke renner écht een boost wil geven qua vorm dan is het wel handig om hem belangrijk te maken en hem zodoende ook het vertrouwen te geven.

Op je laatste vraag is het antwoord: ja in de Giro, nee in de Vuelta. Het kopmanschap moeten delen is dus niet een hele ploeg in dienst van jou hebben. Hoewel het zeker relevante en goede vragen zijn, graag verdere inhoudelijke vragen via PM, zeker in combinatie met jouw team/renners uit jouw team.

4ArQeAH.png

23 uur geleden zei komodo25:

Naam ploegleider: Juan Antonio Flecha

Geboorteland: Spanje

Karakter in één woord:Aanvalluhhh

Voorkeursfocus: Etappes/Nevenklassementen/Klassement : Bergklassement evt klassement

Movistar Team of Cofidis, Solutions Crèdits

13 uur geleden zei CrisChivu:

Naam ploegleider: Michael Boogerd

Geboorteland: Nederland

Karakter in één woord: Georganiseerd

Specialiteit (klimmen, heuvels, tijdrijden of sprinten): Tijdrijden

Voorkeursfocus: Klassement

EF Pro Cycling of Mitchelton-Scott

Heb hier weinig kaas van gegeten, maar lijkt me wel geinig om mee te doen.

Ik keek nog uitgebreid wielrennen in de tijd van Indurain en Fernando Escartin (man wat zat die scheef op zijn fiets).

Naam ploegleider: Fernando Escartin

Geboorteland: Spanje

Karakter in één woord: Onderdanig

Specialiteit (klimmen, heuvels, tijdrijden of sprinten): Klimmen

Voorkeursfocus: Bergklassement

59 minuten geleden zei Zeus:

4ArQeAH.png

Movistar Team of Cofidis, Solutions Crèdits

EF Pro Cycling of Mitchelton-Scott

Movistar

17 uur geleden zei Zeus:

4ArQeAH.png

Movistar Team of Groupama - FDJ

Team Sunweb of Israel Start-Up Nation

Sunweb svp

Naam ploegleider: Jopie Zoetekous

Geboorteland: Nederland

Karakter in één woord: Passioneel

Voorkeursfocus: Klassement

4ArQeAH.png

Op 8-7-2020 om 08:31 zei Erwin.:

Naam ploegleider: Karcel Mittel

Geboorteland: Duitsland

Karakter in één woord: Flamboyant

Specialiteit (klimmen, heuvels, tijdrijden of sprinten): Sprinters

Israel Start-Up Nation of NTT Pro Cycling

Op 8-7-2020 om 14:21 zei Juca:

Naam ploegleider: Ez Juca

Geboorteland: Italië

Karakter in één woord: Expressief

Specialiteit (klimmen, heuvels, tijdrijden of sprinten): Heuvels

UAE-Team Emirates of CCC Team

17 uur geleden zei Geppiej:

Naam ploegleider: Fernando Escartin

Geboorteland: Spanje

Karakter in één woord: Onderdanig

Specialiteit (klimmen, heuvels, tijdrijden of sprinten): Klimmen

Voorkeursfocus: Bergklassement

Cofidis, Solutions Crédits of AG2R La Mondiale

42 minuten geleden zei Zeus:

4ArQeAH.png

Israel Start-Up Nation of NTT Pro Cycling

1807676641_2020-07-0916_43_55-AndrGreipelblijftnogtweejaarbijIsraelStart-UpNation_WielerFlits.png.47d57c2facc671c3d6fcd35e75507838.png

4ArQeAH.png

Stukje over vorm overigens wat aangepast om het (hopelijk) wat duidelijker te maken. Daarnaast waren sommige punten wat overbodig.

1 uur geleden zei Zeus:

4ArQeAH.png

Cofidis, Solutions Crédits of AG2R La Mondiale

Doe mij maar AG2R! 

3 uur geleden zei Zeus:

UAE-Team Emirates of CCC Team

UAE svp.