Jump to content
Bolderbast

[FM20] Wat er toen gebeurde, zal je versteld doen staan

Recommended Posts

Je leest een kort verhaaltje over de apotheose van de Eredivisie in het seizoen 2020-2021. Met nog drie wedstrijden te gaan kijkt voetbalminnend Nederland halsreikend uit naar de laatste speelrondes. De vergelijking met de onwaarschijnlijke finale van seizoen 2006-2007 wordt al vaak gemaakt. Toen werd PSV op onvergetelijke wijze kampioen, maar de ploeg uit Eindhoven speelt hoogstwaarschijnlijk geen rol in het kampioenschap van 2021. 

We starten dit verhaaltje op 12 april 2021 als er nog drie wedstrijden te spelen zijn. Zojuist heeft Heerenveen de uitwedstrijd bij AZ Alkmaar verloren en verliest daardoor de koppositie aan Feyenoord:

image.thumb.png.1ed626bccbbb9ba95fdec0a203e9bfa1.png

De grootste kanshebber op dit moment is Feyenoord. Zij hebben 1 punt meer dan Ajax en Heerenveen en hebben een relatief makkelijk programma:

image.thumb.png.851499cd94041a3ba610acc0fd6ef356.png

Heerenveen, de equipe van Bolderbast, heeft een best lastig programma met alleen nog maar wedstrijden tegen clubs uit het linkerrijtje:

image.thumb.png.d7c49f605fc03115ad90341c0cd888f5.png

Gaat Heerenveen de beker winnen? Laat Feyenoord punten liggen in Kerkrade? De spanning is niet te snijden. De ontknoping komt eraan. Wat er toen gebeurde, zal je versteld doen staan.

Feyenoord, Ajax en jijzelf verliezen alles en PSV gaat er met de titel vandoor? :D 

Nee zonder dollen, dat is wel een ongekend spannend slot. Succes met Heerenveen!

We schrijven 18 april 2021. De afgelopen week konden we in alle rust toewerken naar de bekerfinale. Het is een fijn toetje na een heerlijke maaltijd, maar gek genoeg moeten we na het dessert toch nog de maaltijd afmaken. Deze metafoor slaat als kut op dirk en dat brengt ons bij de bekerfinale. 

PSV is de tegenstander. Ik weet niet zo goed wat Fred Rutten allemaal aan het doen is - want ik vind PSV het meest talentvolle team - maar de Eindhovenaren staan 4e in de competitie. Dit seizoen wist Heerenveen nog niet eerder te winnen van PSV. In de uitwedstrijd werd het 1-0 (door Donyell Malen, 85e minuut) en thuis werd het in de laatste minuut 1-1 dankzij de overschatte Bruma. 

We zijn dus gewaarschuwd dat PSV in de laatste minuten weet toe te slaan. We gaan de wedstrijd in met de volgende usual suspects:

image.png.5988d83302f990450d91d88e9bf82872.png

We beginnen en gaan direct gelijk op. In de 30e minuut een flinke domper, want mijn sterspeler Mitchell van Bergen raakt geblesseerd en moet gewisseld worden. Mijn grootste talent Arjen van der Heide heeft dit seizoen al redelijk wat vlieguren gemaakt en mag Van Bergen vervangen. Vijf minuten later kunnen we juichen! Chidera Ejuke scoort de 1-0. PSV begint wat meer aan te dringen en vlak na rust weet Malen (weer hij) de 1-1 te scoren na een fout in mijn verdediging. Na nogmaals een wissel (Evander uit, Veerman in het veld) weten we steeds meer aan te dringen, maar het lijkt toch op een verlenging af te stevenen. Maar wat er toen gebeurde, zal je versteld doen staan! Jeremy Toljan (mijn vleugelverdediger) weet met een verwoestend afstandsschot te scoren! Juichen! Na nogmaals een wissel en wat tijd gerekt te hebben, klinkt het fluitsignaal. Heerenveen pakt de beker. 

image.png.0529748fe288f62e55a95ae11ceb78e5.png

Na een enorm dronken avond (wat Ricardo van Rhijn bij assistent-trainer Harry van der Laan deed kon echt niet) gaat het vizier na de laatste drie wedstrijden. Te beginnen met Heracles Almelo. 

Bedankt voor het lezen en tot de volgende update.

@Fantasy @ElMarcos

Edited by Bolderbast

16 minuten geleden zei Bolderbast:

Wat Ricardo van Rhijn bij assistent-trainer Harry van der Laan deed kon echt niet

Haha, hier ben ik wel benieuwd naar nu!

Leuk en origineel dat je gewoon eind seizoen 2 begint. Succes!

We schrijven 25 april 2021. Het goede gevoel na de bekerwinst heeft een kleine optater gekregen, want de verrekte hamstring van Mitchell van Bergen gooit wat roet in het eten. Toch een behoorlijke aderlating, want met 11 doelpunten en 14 assists is hij mijn belangrijkste speler. De tweede aderlating komt op vrijdagavond, want Ajax wint met 5-1 van AZ. Daardoor staan de Amsterdammers nu aan kop:

image.thumb.png.48ff27019e11cbac3493943e49e604ac.png

Op zondag speelt Feyenoord tegen Roda JC (kat in 't bakkie) en wij spelen tegen Heracles Almelo (moet te doen zijn). De enige wijziging ten opzichte van de vorige wedstrijd is dat Van Bergen wordt vervangen door Van der Heide. Daardoor verhuist Ejuke na de rechterkant.

Het is saai in de eerste helft. Weinig kansen en Heracles dat niet mee kan voetballen. De eerste gaapjes zijn al zichtbaar op de tribune totdat in de 40e minuut de 1-0 valt. Na een fraaie voorzet van Toljan kopt Romero de 1-0 binnen. In de 5e minuut volgt de 1-1 door Dos Santos. Het gaat niet goed. We missen creativiteit voorin en ik heb er een hard hoofd in dat we dit weten recht te trekken. 

Na wat tactische wissels en nog aanvallender spel stevenen we af op vrij bloedeloos gelijkspel. Ik bedenk me meteen dat dit topic dan ook wel de prullenbak in kan. Een titelstrijd met vier punten achterstand en twee wedstrijden te gaan, kan niet meer interessant zijn.

Maar je voelt hem al aankomen: wat er toen gebeurde zal je versteld doen staan. In de 80e minuut krijgen we een vrije trap aan de rand van het veld. De bal wordt voorgeslingerd en wederom Romero weet te scoren met het hoofd. 2-1! Tien minuutjes later zit deze moeilijke overwinning in de zak en kunnen we opgelucht adem halen.

image.png.be6e68ba07b613e2b73f4f4a909100c6.png

In Rotterdam weet Feyenoord met 4-0 te winnen van Roda. Ik heb er een hard hoofd in dat ze uberhaupt nog gaan verliezen en onze eerstkomende wedstrijd tegen Vitesse vind ik ook niet erg plezierig. Nog twee wedstrijden te gaan!

Bedankt voor het lezen en tot de volgende update.

@Fantasy, @StanleyW, @Titan, @ElMarcos, @komodo25

Edited by Bolderbast

Gefeliciteerd met de beker! Spannend einde van de competitie, hopelijk trek je aan het langste eind. 

Leuk begin ook trouwens.

We schrijven 2 mei 2021.  Speelronde 33 komt eraan. Het recordaantal punten (71) is al gehaald en de beker is al binnen. Eigenlijk kan het seizoen al niet meer stuk, maar een eerste of tweede plek zou wel erg fijn zijn. PSV is inmiddels definitief afgehaakt en de top drie ziet er nu zo uit:

image.thumb.png.e85c3beb69da17fe7b47f7ddd8bf849f.png

Dit zijn de wedstrijden die traditiegetrouw gelijktijdig gespeeld gaan worden: 

image.thumb.png.869f0cf6005b921f76121cced578270c.png

Mijn hoop is gevestigd op puntverlies van Feyenoord op het kunstgras van Heracles. Ajax gaat sowieso wel drie punten pakken. 

Ik moet met Heerenveen drie puntjes afsnoepen van Vitesse. Daar ben ik niet geheel gerust op en ik besluit met iets meer risico dan gewoonlijk te voetballen. Dat doe ik wel met dezelfde elf als vorige wedstrijd. De eerste helft is voor Heerenveen, maar hele grote kansen krijgen we niet. Bultink (die ik overigens graag zou willen toevoegen, maar prijskaartje is te hoog) krijgt de beste kans. Het slechte nieuws komt overigens van de andere velden. Ajax staat 1-0 voor en Feyenoord 0-2. De kans op het kampioenschap is dan wel verkeken. Ik zie beide clubs deze wedstrijd wel winnen. 

Dan zelf maar doen wat ik moet doen, zoals @ElMarcos en @komodo25 al aangaven. En dat lukt in de 58e minuut als aankoop Evander van afstand raak schiet in de lange hoek. Mijn andere aankoop Sven van Beek doet daar in de 65e minuut een schepje bovenop en weet 2-0 binnen te koppen. Vitesse dringt nog een keer aan in de slotfase en weet te scoren via Buitink en dan klinkt het eindsignaal. Een toch makkelijke overwinning zorgt voor 74 punten. 

image.png.1574d3d4eb3d6082b5ca9e09d719de6d.png

En op de andere velden? Daar weten zowel Ajax (2-1) en Feyenoord (0-2) te winnen. Dat houdt in dat de situatie ten opzichte van het begin van dit verhaal niet gewijzigd is. Feyenoord staat aan kop en heeft de beste papieren om kampioen te worden. Ajax volgt op plek 2 met een veel beter doelsaldo. Het enige wat we kunnen (en moeten) doen is winnen bij FC Twente. Gaat het een zenuwslopende laatste speelronde worden of krijgt dit verhaal een enorm suf einde doordat Dusan Tadic in de 2e minuut weet te scoren? Dat lees je in de volgende update!

@Fantasy, @StanleyW, @delichris, @Isco22,@Titan, @ElMarcos, @komodo25

Zelf eerst nog maar eens winnen van FC Twente, meer kun je niet doen. Hopelijk verspelen Ajax en/of Feyenoord dan punten, want waar twee vechten om een been, gaat de derde er mee heen ;) 

We schrijven 9 mei 2021. Het laatste hoofdstuk van dit verhaaltje. Het enige opmerkelijke moment van deze week was dat Ricardo van Rhijn werd verkocht voor 4 miljoen aan Astana. Dat akkefietje met Harry van der Laan heeft hem de das omgedaan. Verder volgden er wat aanmoedigingen van Klaas-Jan Huntelaar en gooide Lucas Woudenberg (speelt nu bij aankomend tegenstander FC Twente) wat olie op het vuur. 

Het wordt dus duimen deze zondag. Deze elf starten:

image.png

Van Bergen mag zowaar op de bank zitten. Hebben we in elk geval nog wat achter de hand mocht het niet goed lopen. 

Genoeg gebazeld. Laten we maar kijken waar het schip strandt. 

We volgen op deze laatste speeldag de drie belangrijkste wedstrijden: Almere City - Ajax, Feyenoord - FC Groningen en natuurlijk FC Twente - Heerenveen.

Minuut 1: 

Spoiler

Overal klinkt het beginsignaal. Gaat dit een epische middag worden?

Minuut 5:

Spoiler

Ai! Ejuke schiet net naast. Had de 0-1 moeten zijn.

Minuut 7:

Spoiler

Ajax krijgt een strafschop, maar Dusan Tadic mist.

Minuuut 10:

Spoiler

Romero moet scoren, maar laat dat na. De 0-1 is in elk geval nabij.

Minuut 15:

Spoiler

Almere City weet te scoren tegen Ajax. Heerenveen gaat daardoor naar de 2e plek!

Minuut 20:

Spoiler

Berghuis weet ook het net te vinden. 1-0 bij Feyenoord - FC Groningen

Minuut 22:

Spoiler

Net op het moment dat Ejuke wederom moet scoren, doet David Neres dat in Almere wel. Daar staat het 1-1.

Minuut 34:

Spoiler

Tadic maakt zijn fout goed en zet Ajax op een voorsprong: 1-2

Minuut 43:

Spoiler

Over en sluiten. Feyenoord weet wederom te scoren en ditmaal is Bozenik de boosdoener: 2-0.

Rust:

Spoiler

Op de andere velden is het wel gedaan. Feyenoord gaat dat sowieso niet verprutsen. Bij FC Twente- Heerenveen is het volledig in evenwicht. Waar wij het eerste kwartier heer en meester waren is dat helaas omgedraaid en is FC Twente aan de betere hand. 

Minuut 56:

Spoiler

Jawohl! 1-0 door Ejuke door een mooi schot in de verre hoek. Zou het dan toch nog kunnen?

Minuut 63:

Spoiler

Pikante beelden van Harry van der Laan en Ricardo van Rhijn blijken gelekt te zijn op TikTok. Dat ziet er niet fraai uit.

Minuut 70:

Spoiler

Romero ramt nog maar een keer de lat.

Minuut 81:

Spoiler

Ejuke schiet naast. 

Minuut 88:

Spoiler

En wat toen gebeurde, zal je versteld doen staan.

Spoiler

Nee geintje. Er gebeurt vrijwel niets noemenswaardig. Feyenoord vindt het wel goed en Ajax kan ook weinig meer uitbrengen.

Minuut 90:

Spoiler

Eindsignaal. Feyenoord is kampioen, Ajax wordt 2e en Heerenveen wordt 3e. Geen heroïsch einde op deze slotdag. Sprookjes bestaan, maar helaas vandaag niet. Wat er toen gebeurde, deed je helaas niet versteld staan.

---------------------------------------------------------------------------

Noot van de auteur:

Je las een kort verhaaltje. Dit was voor mij de eerste keer om te proeven of ik het schrijven van zo'n verhaal leuk vond. Helaas was het concept wel lastig, want ik heb in drie dagen tijd drie wedstrijdjes gespeeld. Normaliter jas ik er dan een heel seizoen door.

Bedankt voor de reacties en wie weet tot een volgend verhaaltje dat je misschien wel (of juist niet) versteld doet staan.

@Fantasy, @StanleyW, @delichris, @Isco22, @ciccio, @Titan @ElMarcos, @komodo25

Edited by Bolderbast

Je hebt er in ieder geval een leuke testnovelle van gemaakt voor jezelf, dat is het belangrijkste! Helaas geen kampioen met Heerenveen, maar spannend was het zeker.

Hahah ik vind dit wel leuk, zo'n kort verhaal. Hopelijk beviel dit en kom je eens terug met een wat langere novelle! Jammer dat je het niet hebt gered.