Geplaatst 18 mei 20205 jr. Inleiding Scandinavië is hot. Niet letterlijk, wel figuurlijk. Dit deel van Europa staat in de eerste plaats natuurlijk bekend om zijn prachtige natuur. De uitgestrekte bossen, de prachtige fjorden van Noorwegen en de meren in Finland. Een prachtige omgeving waar veel mensen van smelten. Maar voetbal en Scandinavië is niet zo’n hele goede combinatie. Er zijn wel grote voetballers geboren en opgegroeid, maar voetbal is nog altijd niet de volkssport nummer één zoals in Duitsland, Engeland of Nederland. Toch kent Scandinavië prachtige clubs met dito stadions en logo’s. Tijd om daar aan de slag te gaan. Niet bovenaan de ladder, maar onderaan. Het doel lijkt me helder: proberen te promoveren naar het hoogste nationale niveau en uiteindelijk Europees voetbal te bereiken. Het zal écht een tocht worden van een lange, vooral koude, adem. Het ticket naar Stockholm is inmiddels geboekt. Van daaruit maar eens kijken of ik een toffe club kan vinden waarmee ik kan worden wat iedereen graag wil zijn: King of the North Citaat Een nieuwe novelle van mijn hand. Naast mijn FC Twente-game ben ik een paar dagen terug ook in Scandinavië begonnen. Daar wil ik jullie middels deze novelle graag van op de hoogte houden. 29 mei 20205 jr. bewerkt door Cicchio
Geplaatst 18 mei 20205 jr. Heel veel succes in Scandinavië. Ook deze novelle ga ik volgen, naar je novelles met Bologna en FC Twente.
Geplaatst 18 mei 20205 jr. Altijd een zwak voor Scandinavië. En in jouw vorige novelles heb je ook al bewezen dat je het aantrekkelijk kan brengen. Ik volg aandachtig. Succes!
Geplaatst 18 mei 20205 jr. Scandinavië heeft leuke clubs om mee te spelen, enkel is het vaak even wennen omdat de competities niet parallel lopen met de grote, Europese competities.
Geplaatst 18 mei 20205 jr. Je vorige/andere novellen met veel plezier gevolgd, dus dat zal ik nu ook zeker weer doen!
Geplaatst 19 mei 20205 jr. Auteur 1. Stockholm, de stad die altijd goed voelt Als ik uit het vliegtuig stap en richting de pendelbus loop voel ik de koude wind in m’n nek. Het is 20 januari en in Stockholm echt een stuk frisser dan in Nederland. Ik grijp in mijn rugzak naar de sjaal die m’n grootmoeder nog voor me heeft gebreid. Een donkerblauwe sjaal die, als je niet oppast, van die pluisjes achterlaat in je getrimde baard. Ik denk dat ik die sjaal al twintig jaar heb. Oma is er inmiddels niet meer. Misschien dat ik daarom, onbewust, nog altijd de sjaal blijf gebruiken. Het is al laat en het wordt snel donker in Zweden. In de trein naar het centrum van Stockholm pak ik mijn iPad erbij en kijk nog een aflevering van The Bridge. Scandinavische crimi’s heb ik altijd tof gevonden. Misschien daarom ook wel mijn voorliefde voor deze regio. Of het nou Zweeds, Noors, Fins of Deens is, maakt me niet uit. Ze weten hier gewoon net iets beter hoe je zo’n serie in elkaar moet zetten. Het is in ieder geval een stuk beter dan die Nederlandse series. Als de aflevering van The Bridge is afgelopen, rijdt de trein het centrale station van Stockholm binnen. Vanaf het station is het een kleine tien minuten lopen naar mijn luxe hotel. Ik verblijft drie dagen in Stockholm, dus heb ik wel voor wat comfort gekozen. Ik vind dit zo’n fijne stad, dat ik bewust hier mijn reis door Scandinavië wil beginnen. En, als de club in de buurt ligt, ga ik hier zeker wonen. Op de kamer in het hotel probeer ik nog een aflevering van The Bridge te kijken, maar ik ben moe van de reis. Ik besluit te gaan slapen. Morgen begint mijn reis door het Scandinavische voetballandschap écht. Ik heb een afspraak met Anders Lomskadt. Een voetbaljournalist die me veel kan en wil vertellen over voetbal in de regio. Citaat Bedankt voor het reageren! @ElMarcos @spaansetukker @Marius @delichris @Le Saux @Fantasy @Nummerke10 @Mordurette @StanleyW 19 mei 20205 jr. bewerkt door Cicchio
Geplaatst 19 mei 20205 jr. Ben met middelbare school eens naar Zweden geweest, prachtige uh... natuur daar in Stockholm
Geplaatst 19 mei 20205 jr. Genoeg voetbalclubs daar in de hoofdstad, dus ik ben benieuwd waar je aan de slag gaat
Geplaatst 19 mei 20205 jr. Wat een heerlijke banner Groot fan van Scandinavië en leest lekker weg. Ben benieuwd bij welke club je terecht komt. Al is Djurgarden de club van Stockholm
Geplaatst 19 mei 20205 jr. Leuke update! Bij de EL-finale van 2017 in Stockholm geweest, maar kan me weinig van de stad zelf herinneren...
Geplaatst 19 mei 20205 jr. Auteur 2. Verhalen van Anders Ik heb geslapen als een roos. Gedroomd over het winnen van de Champions League als trainer. En weet je? Misschien wordt die droom ooit wel werkelijkheid? Ooit, want dat gaat op korte termijn niet gebeuren. Zeker niet als ik als trainer onderaan de ladder moet beginnen. De afspraak met Anders is om 11.30 uur in een typisch Zweeds koffiebarretje. Omdat ik op tijd wakker was en nooit uitgebreid ontbijt, besluit ik eerst nog een wandeling te maken door Rålambshovsparken. Een prachtig uitgestrekt park in de stad. Hoewel het januari is, ligt er geen sneeuw. De kale bomen maken de sfeer ietwat kil. In de zomer moet het hier fantastisch zijn. Iets voor half twaalf ben ik in het koffiebarretje. Ik zie Anders aan het raam zitten. Hij zit aan zo’n verhoogde tafel met twee krukken. “Casper?” vraagt hij hardop. Ik groet vriendelijk op afstand en loop naar ‘m toe. Hij geeft me in stevige handdruk. “Welkom in Zweden”, zegt hij. Anders is een journalist zoals je die verwacht. Hij heeft halflang grijs haar, draagt een bril en aan zijn gezicht kan je zien dat hij veel heeft gerookt. Sigaren, vermoed ik. Zijn stem verraad dat ook. “We hebben in Zweden niet zo heel veel met voetbal”, zegt hij. “Natuurlijk kent iedereen Zlatan, maar de focus ligt wel iets meer op ijshockey. Al maakt voetbal de laatste jaren wel een groei door. Maar groot? Nee, zeker niet.” Ik praat twee, drie uur met Anders over het voetbal in Zweden. Hij schijnt zelf ook ooit nog op een blauwe maandag te hebben gevoetbald. Hij vertelt mooie anekdotes over zijn avonturen als journalist. Hij wilde ooit misdaadjournalist worden, maar was te bang aangelegd. "Ik durf niet eens alleen naar beneden als ik 's avonds laat geluiden hoor beneden", lacht hij. Hij ging pas in de jaren negentig voetbal volgen voor de krant. "Het Ajax van 1995? Beste team dat ik ooit heb gezien", zegt hij zonder blikken of blozen. Ik heb veel van Anders’ verhalen over de Zweedse voetbalwereld opgestoken, veel notities gemaakt. Ik heb zoveel geschreven dat ik kramp in m'n vingers heb. Eén ding is me wel duidelijk geworden. Ik ga niet beginnen in Zweden. En tof land, dat zeker, maar qua voetbal moet ik het waarschijnlijk toch in Denemarken of Noorwegen zoeken. Maar waar? Eerst nog een paar dagen genieten in Stockholm en een ticket naar Oslo boeken. Citaat Dank voor het reageren! @ElMarcos @spaansetukker @Marius @delichris @Le Saux @Fantasy @Nummerke10 @Mordurette @StanleyW @DGremlin @Isco22 @Reinoud @RubenS2
Geplaatst 19 mei 20205 jr. Lekkere plottwist, niks Zweden dus haha Als je toch in Oslo bent, boek even een retourtje (of enkeltje, nog toffer) naar Bergen. Ben benieuwd waar je terecht gaat komen!
Geplaatst 19 mei 20205 jr. Een zeer leuke plottwist, ik ben erg benieuwd waar je uiteindelijk gaat beginnen.
Geplaatst 19 mei 20205 jr. Succes in het hoge noorden. Ik ben wel benieuwd waar je terecht gaat komen.