Spring naar bijdragen

Aanbevolen reacties

Geplaatst

Eerder speelde ik niet graag met wingers, maar toen ik met AZ Alkmaar aan de slag ging had ik weinig andere keuze. Met Idrissi en Stengs op de vleugels heb je werkelijk waar goud in handen en daarnaast loopt er voldoende talent rond om de creativiteit in het spel te brengen. Hiermee ging ik dan ook aan de slag toen ik de 4-2-3-1 samenstelde waar ik met AZ mee aan de slag gin.

645608323_Tactiek1.png.bc1ca9d0632863e243ac4c21d5458baf.png

Weinig spannends. Op links had ik de beschikking over Wijndal en Idrissi, dus net als dat afgelopen seizoen in de Eredivisie verliep kwam de back veelvuldig mee op terwijl Idrissi de vrije ruimte in het centrum opzocht. Op rechts was ook Svensson aanvallend ingesteld als back, maar iets minder dan Wijndal. Hij had Stengs op als een '10' voor zich staan, dus onze rechtsbuiten dook veelvuldig de vrije ruimte in naar eigen inzicht. De twee centrale middenvelders stonden er meer voor de balans in een dienende rol.

Doelman

Bizot speelde als meevoetballende keeper in een verdedigende rol. Snelle spelhervattingen konden gevaarlijke situaties opleveren, dus wanneer het mogelijk was zocht hij direct de vrije ruimte. Over het algemeen speelde hij de bal 'gewoon' af aan de verdedigers om rustig op te bouwen

Verdediging

Twee aanvallende backs en twee centralen die voor rust en zekerheid zorgden. Op links een aanvallend ingestelde vleugelverdediger die aan de flanken blijft plakken, ver vooruit speelt en meer dribbelt om vervolgens een voorzet vanaf de achterlijn te geven. Rechts een gewone aanvallende vleugelverdediger die ook veelvuldig voorzetten geeft en ver vooruit speelt. De RVC speelt als risicoloze centrale verdediger en zorgt voor rugdekking. Hij staat er maar voor één ding en dat is ballen tegenhouden en wegwerken. Soms is een lange peer naar voren ook een prima oplossing. De linker centrale verdediger neemt weinig risico en blijft ook veelvuldig op positie. Verdedigen hoeft niet heel ingewikkeld te zijn, maar effectief is het wel.

Middenveld

Een spelmaker voor de defensie in een ondersteunende rol en een 'gewone' centrale middenvelder in de as van het veld. De linker centrale middenvelder neemt zo nu en dan wel wat risico, maar zal niet te veel zijn positie centraal op het middenveld verlaten en vaker de splijtende pass verzorgen richting de vier aanvallende spelers voorin. De rechter centrale middenvelder krijgt als enige instructie mee niet te veel te dribbelen en de as van het veld niet te veel te verlaten. Als zij wel zouden gaan zwerven, zou er een te groot gat op het middenveld kunnen ontstaan.

Aanval

De eerste aanvaller is de vooruitgeschoven spelmaker op 'tien'. Met zijn korte passes en het zoeken van de vrije ruimte zorgt hij dat de vleugelspelers én spits in stelling kunnen worden gebracht. Hij houdt de bal vast en wacht op het moment dat een van de andere drie een vrije ruimte induikt. Met risicovolle passes staat hij als het goed is vaak aan de basis van doelpunten en grote kansen. Op links een naar binnen komende vleugelspeler die het veld breed houdt én naar binnen snijdt. Dubbel? Ja, beetje wel. Maar door in balverlies het veld breed te houden en in balbezit naar binnen te duiken vindt hij altijd een mogelijkheid om de juiste oplossing te vinden. Op rechts een '10' die veel dribbelt, zwerft, risico neemt en korte passes aflevert. In de spits tot slot een diepe spits die de als spil van elke aanval in de punt van de voorhoede staat. 

92368917_Tactiek2.png.b1bac31b8312716fd074eec2a930ea84.png

1116087702_Tactiek3.png.3adda22aa2afd68e163389c07ba6aa2b.png

1321739550_Tactiek4.thumb.png.c50930d6bb7e91d4be27782e74c68efe.png

Download 'm hieronder en ik ben benieuwd naar jullie bevindingen en resultaten met deze tactiek :D

4231 Fantasy - AZ v3.fmf

Geplaatst
  • Auteur
Zojuist zei Titan:

Ga hem eens een paar potjes proberen met de Kazakken, beetje getweakt wel waarschijnlijk :classic_smile: 

Dat zou ik ook zeker doen. Als je geen creativiteit op de vleugels hebt of spelers die geen goed schot in de benen hebben, zou ik ze gewoon als vleugelspitsen gebruiken en voorzetten laten geven :D 

Geplaatst

Wil in deze editie toch nog eens proberen een spelmaker / nummer 10 te hebben die 50+ assists neerlegt in een seizoen. Was in FM10 nog goed haalbaar. Zal nu lastiger worden, maar een 10 vanaf de flank had ik nog nooit bij stilgestaan.

Geplaatst

Heb een paar principes meegenomen naar mijn eigen tactiek. Grootste verandering is dat mijn VM nu een AMC is geworden. Op AMR is het nog een beetje zoeken, speelt nu vooral in dienst van het team. Uitslagen tot dusver, gevolgd door spelersstatistieken sterkste elf en de wedstrijdstatistieken:

9v5to77.png

eog89x0e8c.png

Spoiler

yrjnb6cuo.png

chatez1azso.png

eq6qf5cj.png

lavzq292td.png

rds532jw1ggf.png

Geplaatst
  • Auteur

Kan die Aubarikov wel iets? Of heb je die van de straat geplukt omdat je een Kazak tekort kwam :mrgy:

Nette resultaten wel, mooie pot tegen Aktobe (0 kansen tegen :<) en overtuigend tegen het grote Astana.

Geplaatst

Hij was al van straat geplukt door een vorige manager. Dacht dat er een betere AMR rondliep, maar die had ik per ongeluk verkocht ;e 

Spoiler

d1gl892oc7.png