Jump to content
ArVinna

[FM20] Afelee Ale - De droom van Tuvalu

Recommended Posts

Nu toch sneller de overstap kunnen maken waar je al langer op aasde. Er ligt nu wel wat druk om ook snel de titel te pakken natuurlijk.

En dan ben je er toch weer; een wereldstap op de eilandjes. Veel succes!

je bent terecht op het oude nest, maar de druk lijkt er wederom meteen op te staan.

Prima voorbereiding waarin je drie keer op rij de 0 hebt gehouden. 

De verdediging lijkt in ieder geval op orde na de laatste drie oefenduels.

Leuke update weer! Mooi gemaakt ook. De voorbereiding lijkt alvast prima te zijn verlopen!

Je update ziet er weer mooi uit! Het verschil in niveau is wel zichtbaar en je topspeler kan in ieder geval hard rennen ;)

Gepost (edited)

1208652303_BannerdedroomvanTuvaluNauti.png.086fd2a281ce621173bc1a0f28e14349.png

Het eerste seizoen als hoofdcoach van Nauti loopt uitstekend. Na 14 duels staan we met een kleine marge aan de leiding en staan we in de halve finale van de beker. Ik heb in de kern drie spelers met een bepaald talent. Stanley, onze spits, is redelijk snel en weet de ballen goed af te maken. Valloa is een ervaren kracht op het middenveld en een ware ster op Tuvalu. Met zijn techniek, kracht en snelheid domineert hij ieder vrijwel in ieder duel. Alamoana Sieni heeft zich onder mijn leiding in de basis gespeeld en ontwikkelt zich daar in razend tempo. Ik weet van hem dat hij net als mij graag de stap naar het buitenland ooit zou willen maken, maar om eerlijk te zijn begin ik zijn kansen steeds lager in te schatten. Hoe langre hij op amateurniveau blijft spelen, hoe kleiner de kans dat hij ooit een stap hogerop kan zetten.

Mijn vader was uiteraard verheugd over mijn aanstelling, al moet ik bekennen dat hij in het begin ook erg zenuwachtig was. De eerste twee duels gingen dramatisch en dus bleef de onrust. Toen keerde het tij, en daarmee het humeur van zowel het eiland als mijn vader. Inmiddels spreekt men volop over een mogelijke titel, ondanks de krappe voorsprong van 2 punten op Lakena United.

Afgelopen januari kwam er een delegatie Nederlanders naar het eiland, die hun tijd op Tuvalu zowel gebruikte om de winter in hun thuisland te ontspringen als mee te helpen met de verdere voetbalstructuur. Vanuit hen is er veel aandacht voor de jeugdopleiding, waardoor ik vanuit de jeugdteams van Nauti met verschillende Nederlanders in aanraking kwam. Deze keer was het een vrij nieuwe groep mensen, op één na: Henk. Hij was een beetje de ‘senior’ van de groep en het viel hem op dat ik coach van Nauti was geworden. Op zijn initiatief spraken we af in het Vaiaku Lagi Hotel. Voor wie het niet kent: het is veruit de meest luxe plek van het eiland. Een normaal café beperkt zich tot houten tafels met banken binnen bepleisterde muren. Bij het Laki Hotel zaten we tussen de palmbomen aan de oceaan op een prachtig terras. Hij had sinds zijn komst een aantal wedstrijden bekeken en complimenteerde mij met de tactische aanpak in de wedstrijd. Nog niet persé met de uitvoering of uberhaupt het plan van aanpak, maar het feit dat er een plan leek te zijn. Bij de meeste clubs op Tuvalu worden de beste 11 spelers opgesteld in een formatie en moeten die vervolgens onderling bepalen hoe de wedstrijd gaat uitpakken. In mij zag hij een mogelijke trainer, waarvan hij wist dat ik het worden.

“Maar wat is je plan? Ik bedoel Nauti is een goede club voor Tuvalu, misschien word je kampioen. Maar je brood ga je hier niet met voetbal verdienen. Heb je een idee wat je wilt bereiken in het voetbal?”, vroeg Henk(H) plots.  “Ik wil beter worden dan Foppe de Haan.” antwoordde ik (A).

H: “Haha, dan moet je naar Heerenveen, waar ik vandaan kom. Dat is ongeveer de enige plek waar je jezelf met hem kunt proberen meten.”

A: “Kan dat?!”

H: “Nee, dat kan niet. Een club als Heerenveen heeft een miljoenenbegroting en kijkt voor trainers vooral in de eigen regio of competitie. Je zult jezelf moeten opwerken als je daadwerkelijk trainer wilt worden in het betaalde voetbal, laat staan Europa of Nederland bereiken.”

A: “Hoe kan ik dat doen? Ik ken enkel mensen van Tuvalu. Wat zou ik moeten doen om Europa te halen?”

H: “Allereerst: je ambitie bijstellen haha! Er is nog nooit een trainer uit Tuvalu geweest die op enig niveau heeft gecoacht, laat staan Europa. En je kent niemand? Je kent mij! Het grootste deel zul je zelf moeten doen, waarbij presteren het belangrijkste is. Wij zijn vanuit de Nederlandse betrokken bij een collectief van zaakwaarnemers, die onder andere een overzicht bijhouden welke clubs trainers zoeken. Via daar zijn we actief op ieder werelddeel, via waar Europese spelers en trainers ook op zoek kunnen naar een avontuur. Misschien kan dat je helpen bij het leggen van nieuwe contacten.”
A: “Dankuwel! Dat zou mij ontzettend helpen, ik had anders helemaal geen idee waar te beginnen. Maar ik ben nu net coach van Nauti. Mijn vader en eiland zouden het mij nooit vergeven als ik nu op avontuur ga naar het buitenland. Als ik dan misluk heb ik niks meer..

H: “Zorg daarom eerst maar dat je hier prijzen gaat pakken, zonder prijzen kom je sowieso nergens binnen. Daarna kun je dromen je dromen langzaam achterna.

Uitslagen eerste seizoenshelft:

400979609_Uitslageneersteseizoenshelft.thumb.PNG.42d3920b2563aa27a13aedeb69606d9d.PNG

Thanks voor het lezen en de reacties allemaal!

Marius, @delichris, @StanleyW, @ElMarcos, @KeZZaaaa, @komodo25, @Copywriter, @boydjoman, @Isco22, @Vis, @Titan, @Fantasy, @ErikEagles, @ElPrincipito

22 uur geleden zei Titan:

Je update ziet er weer mooi uit! Het verschil in niveau is wel zichtbaar en je topspeler kan in ieder geval hard rennen ;)

Thanks! Verschil is er inderdaad flink, eigenlijk zou geen vd spelers bij Nui de selectie halen. Best gek eigenlijk, want op het oog zijn reputatie en faciliteiten in-game helemaal niet zo heel verschillend

Edited by ArVinna

Goede start bij je nieuwe club. Ik blijf dit verhaal ook volgen!

Een uitstekend begin zeg! Wel even een reality check die je krijgt van Henk.

Eerst op Tuvalu gaan presteren, die opmerking was niet aan dovemansoren gericht! Dus toch de ambitie om uiteindelijk naar Europa te kunnen - ik ben benieuwd of en wanneer dat mogelijk is.

Prima start bij Nauti! Goed om je kennissenkring te verbreden met het oog op de toekomst.