Jump to content

[FM 20] Finland, een groot voetbal land?

Recommended Posts

Hallo daar zijn we weer. En ja, je ziet het goed! Deze jongen heeft FM 20 aangeschaft en FM 14 is de deur uit. In het verleden heb ik een challenge gedaan die ik in deze FM wederom wilde doen. Na het spel een beetje onder controle te hebben is het tijd om dit te gaan doen en dat wil ik graag met jullie delen.

We gaan weer spelen met HJK. HJK is de grootste club van Finland maar je kunt nou ook weer niet zeggen dat ze heel dominant zijn. laat staan hoge ogen gooien in Europa. Het gebeurt zelden dat deze club de groepsronde van een Europees toernooi haalt. Dit gebeurde voor het laatst in het seizoen 2014/2015 en daarvoor zelfs pas in 1999. Het is nu aan mij om van HJK een club te maken die structureel mee doet in de groepsfase van een Europees toernooi. Of dat nou de Europa League of de Champions League is maakt in de eerste seizoenen niet zo veel uit.

Er zijn meerdere manieren om beleid te voeren. De club wil graag een goede jeugdopleiding en Finse spelers met een grote reputatie halen. Prima, klinkt leuk maar ik denk niet dat dit realistisch is. Mijn redenering is simpel: Goed scouten en spelers halen die je snel succes kunnen bieden. Met name de huurtransfers vind ik hierin erg interessant. Het meerendeel van de spelers zal worden gehuurd of transfervrij aangetrokken. Natuurlijk wil ik ook Finse spelers en een goede jeugdopleiding. Maar de eerste seizoenen zijn gericht op snel succes en financiële groei.

Het begint bij allemaal bij het scouten en ik was verbijsterd toen ik naar de staf keek. HJK had geen enkele scout op de club en zo is het wel heel lastig om spelers te scouten. Ik heb dan ook direct 4 scouts er bij gehaald die er voor moeten gaan zorgen dat ons spelersbestand vergroot wordt.

Transfers seizoen 1

Dan zijn we aangekomen bij de transfers. Dit ga ik kort houden. De ploeg die er was, was simpelweg niet goed genoeg. Er moesten wat betere spelers bij en ook de breedte moest aan gewerkt worden. Er waren wel veel spelers maar veel zijn er niet goed genoeg. Helaas kan ik er vrij weinig mee. Ik zal moeten wachten tot al die contracten aflopen. Toch is het wel gelukt om enkele transfers te doen. Je ziet ze hieronder, spot zelf de bekende namen:

d572ef5634aace41bdb4fe32ff7bba12.png

Competitie

cffdbff545dd584ca40de87ee8fd5e53.png

Dat HJK nog niet dominant is in de competitie is al wel gebleken. Het gaat nog best moeizaam en er worden aardig wat punten verspeeld. Ook tactisch ben ik nog wat zoekende. Vooral het scoren gaat ons in sommige wedstrijden moeilijk af. Gelukkig laten andere clubs ook punten liggen waardoor alles nog open ligt. Op papier zou KuPS de grootste uitdager moeten zijn maar zij draaien een zeer teleurstellend seizoen.

Tactiek

c86a1526b9ca759d7f0c57ea6b68898e.png

In de tweede seizoenshelft is dit de tactiek geweest waarmee we zijn gaan spelen. De tactiek is gebaseerd op gegenpressing, druk en balbezit. De focus ligt op het spelen door het midden daar waar simpelweg de meeste spelers staan. De backs staan heel hoog en vallen veel aan. Dat zorgt er voor dat de tegenstander terug moet zakken maar dat wij ook best kwetsbaar zijn voor de counter. Maar we zijn de grootste club van Finland en daar hoort aanvallend voetbal bij. Betekent overigens niet dat we spelen a la Barcelona. Verre van zelfs. In In laag tempo willen wij proberen om een opening te vinden. Dat lukt vaak ook met onze diepgaande spelers (Dit zijn de backs en de nummer 10). Als we in een wedstrijd te weinig creëren kunnen we er alsnog voor kiezen om in een hoger tempo te spelen.

48140e5f1d9c1bf3ff8ad1683cf87546.png

En met die tactiek ging het een heel stuk beter. Met name het doel werd meer gevonden. Door het lage tempo wordt er rustig naar een opening gezocht daar waar het eerst allemaal te gehaast was. 2 wedstrijden voor het einde waren we al kampioen door in eigen huis van de nummer 2 HIFK te winnen. Daarmee hebben we ons ook gekwalificeerd voor de voorronde van de Champions League.

3d5fcd45507c38dce8729ef84082fbdb.png

HJK is de kampioen van Finland

Doelen

Tot slot wil ik het nog even hebben over de doelen. Er zijn korte termijn doelen en lange termijn doelen. Lange termijn doelen houd ik me nog niet mee bezig. Snel succes is het belangrijkste want dat stelt ons in staat financieel door te groeien en hogere salarissen te kunnen bieden. De volgende doelen wil ik op korte termijn behaald hebben:

Kampioen worden

Scouts aanstellen

Scoutingsbestand vergroten

5 miljoen op de rekening

2 van deze korte termijn doelen hebben we al gehaald. We zijn kampioen geworden wat essentieel is want daardoor kwalificeren we ons voor de voorronde Champions League. Er zijn 4 scouts gehaald. Deze scouts kunnen binnenkort hun eerste opdrachten verwachten.

Champions League

HJK is vorig seizoen kampioen geworden en mag dus spelen in de voorronde Champions League. Helaas stromen we wel in in de 1e kwalificatieronde. De weg naar een groepsfase in Europees verband is dus wel heel ver weg. In de 1e voorronde spelen we tegen Valletta uit Malta.

PS. In de Finse competitie zijn er een aantal regels wat betreft transfers. Deze heb ik er via de editor uit gehaald. Er moesten onder andere 9 Finse spelers in de opstelling staan. Om mijn spelplezier te vergroten heb ik deze regels er uit gehaald. Ik ga wel proberen om zo veel mogelijk Finse spelers te halen en op te leiden

Edited by Thomassje123
  • Replies 901
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Voorronde Europa League   Opstellingen Quarabag - HJK     Wedstrijd tegen Quarabag     na de 2-0 in eigen huis was de taak om deze vast te houden. Wat

Loting groepsfase Europa League     In de Europa League zijn we gekoppeld aan Ludogorets, Malmo en AS Roma   Financiën         De

Groepsfase Europa League   Wedstrijd 3: AS Roma - HJK     De op papier moeilijkste wedstrijd stond op het programma in de derde wedstrijd waar we tegen AS Roma moesten. G

@Fantasy @spaansetukker @Nummerke10 @Marius @ElMarcos @Zorsky @Titan @delichris @ElPrincipito @Rijswijk94

Thnx voor de follow!

@komodo25 Daar heb je gelijk in, voordeel is wel dat de andere Finse clubs ook buitenlandse transfers kunnen doen. Echter ga ik me wel bezig houden met Finnen en mijn eigen jeugdopleiding.

@Mordurette Dan moet ik de knock-out fase van de CL halen. Dat lijkt nog zo ver weg haha

1e voorronde Champions League

Heenwedstrijd

56a261b935f6da50a40a472b461e45b5.png

In de eerste voorronde moesten we spelen tegen Valletta uit Malta. Vooraf wist ik niet goed wat te verwachten maar een club uit Malta moet toch wel te verslaan zijn? Omdat ik niet wist wat ik kon verwachten en ik geen risico wilde nemen besloot ik met de sterkste opstelling te starten. Al heel snel bleek dat overkill te zijn. Na 5 minuten lagen er al 3 ballen in het netje. Na 15 minuten was het zelfs 5-0. Een monsterscore die zijn weerga niet kende leek in de maak maar na een half uur vonden de spelers het wel welletjes. De competitie is nog in volle gang op dit punt dus we moeten niet te veel energie verspillen. Uiteindelijk laten we het bij 8-0.

Terugwedstrijd

7e20d34b0abe1f4b3dc063591251dd73.png

De uitwedstrijd was dan natuurlijk voor de formaliteit. De beste spelers heb ik dan ook in Finland gelaten. Ik kon andere spelers laten spelen en zelfs een aantal op verkeerde posities. Het maakte allemaal niet uit, het klassenverschil was simpelweg te groot. Ik hoef er ook geen woorden aan vuil maken, eindstand 0-3.

Loting 2e kwalificatieronde

03af48be68c7c21bc2202c33a1b1f882.png

In de tweede kwalificatieronde spelen we tegen Dinamo Zagreb uit Kroatië. Dinamo staat 51e op de coëfficiëntenlijst. Een pittige klus, het lijkt mij duidelijk wie de grote favoriet is

Tegen Valetta is zelfs HJK aan de stand verplicht om dat te winnen, wat je overtuigend hebt gedaan! Dinamo Zagreb ik nu wel direct een heel erg lastige tegenstander, maar wie weet zit er een stuntje in.