Spring naar bijdragen

Aanbevolen reacties

Geplaatst

Door de coronacrisis is bij veel mensen de FM-verslaving weer aangewakkerd, mijzelf incluis. 'Gelukkig' heb ik een fulltime baan die ik vanuit huis kan doen, maar anders had ik hoogstwaarschijnlijk een fulltime baan als football manager gehad. Dit topic is gemaakt voor alle zin en onzin over jouw (voormalige) FM-verslavingen.

Te denken aan:

- Hoeveelheid uur die je volgens Steam al gespeeld hebt

- Hoeveelheid seizoenen die je hebt afgewerkt

- Hoeveelheid edities die je op je computer hebt staan

- Verhalen over vakanties dat je continu FM aan het spelen was

- Etc.

Om zelf even af te trappen, ga ik terug naar FM 2012. Via RKC en Anderlecht, kwam ik na een seizoen of 7 terecht bij Lyon. Met deze club won ik jarenlang elke prijs die er te winnen viel. Dit was mede te danken aan René Guichard. Deze regen maakte elk seizoen minstens 50 doelpunten en was niet te stoppen. Als 'dank' heb ik dat jaar een shirt gekocht van Lyon, met zijn naam achterop. Toegegeven; het was wel via zo'n Thaise website en het was niet de officiële bedrukking, klein smetje...

Nu ben ik benieuwd; hoe verslaafd ben jij (geweest) aan FM?

Geplaatst

Pohhhhhh, vroeger was FM (en ook zeker MU) helemaal hot hiero. Nam mijn laptop overal mee naar toe. School, vakantie, in het OV, naar vrienden, zolang mijn game maar meeging. Elk jaar weer van VfB Germania Halberstadt de grootste ter wereld maken. Heerlijk.

FM18 en 19 heb ik overgeslagen, eigenlijk geen idee waarom. Dacht dat mijn Macbook het niet meer zou trekken. Nu door, inderdaad, het corona-gedoe mijn laptop helemaal teruggezet naar fabrieksinstellingen en waarachtig: hij trekt het spel prima. _O_ Mijn twee beste maten hebben het ook direct gekocht en zitten nu met z'n drietjes in de League 2 te kloten. Geniaal man, beetje appen over wie er als eerste ontslagen is. 'SACKED IN THE MORNING!' Ik ben weer helemaal verslaafd.

Geplaatst

Mijn eerste versie was denk ik FM 07, sindsdien ontzettend veel gespeeld. Zat in collegezaal vaak FM te spelen, misschien reden dat ik twee studies niet heb afgerond... :D Heb lang op ander forum gezeten maar dat is echt al lang geleden. Tot en met FM 17 speelde ik minstens 1000 uur in totaal volgens Steam, 18 en 19 werd het wat minder (900 en 600) en bij deze editie zit ik alweer boven de 1000. Komt ook vooral door de afgelopen weken waar weinig te doen is en het spel staat vaak op de achtergrond te draaien terwijl ik andere dingen doe.

Geplaatst

Even gekopieerd uit de inleiding van mijn novelle:

Zelf speel ik het zo'n beetje sinds CM01-02, nadat ik eerder al kennis gemaakt had met 'Football World Manager', een spel dat op een illegale twilight cd stond (waar dan weer tientallen spellen op stonden die je kon installeren).

Nog eerder had ik met Competitie Manager 96-97 van Davilex al een beetje kennis gemaakt met managen, al was dat zeer basic en kon je de wedstrijden (flink) beïnvloeden door ze zelf te spelen (en zo alles met 20-0 te winnen).

Ik kreeg de smaak te pakken en heb vrijwel alles gespeeld of in ieder geval geprobeerd te spelen, van USM (of zoiets) tot de oude in DOS speelbare managers, eentje op volgens mij een Atari of iets dergelijks, een heel tof spel dat 442-manager heette (en maar 1 soundtrack had, You & Me song, schijtirritant) tot zelfs spelletjes welke verschrikkelijk slecht in elkaar zaten, zoals een basketbal manager en een hockey manager (veldhockey).

Wel succesvol waren/zijn Pro Cycling Manager en Eastside Hockey Manager (ijshockey, van Eidos, lijkt erg op CM0304 qua interface en wordt ook gemaakt door iemand die nauw betrokken is bij FM en dit als side-job erbij doet). Oftewel, ik hou van managen.

Hoop rare dingen meegemaakt, van 's nachts over je tactiek dromen tot 's ochtends wakker worden met het idee dat je de CL hebt gewonnen. Na de nachtdienst (waarin ik de laptop uiteraard mee nam) nog even de laptop aan in bed en 's middags om vier uur wakker worden met heel je toetsenbord onder de kwijl. Laatste jaren is het wat minder geworden, meerdere versies niet/nauwelijks gespeeld (16-19 was minder actief, ook door geboorte kind). Dit jaar weer de smaak te pakken. Punt is een beetje dat ik wat ouder begin te worden, met een serieuze baan en een gezinnetje waarvoor gezorgd moet worden. Maar veel tijd gaat nog altijd in FM, al gaat het de laatste jaren gewoon in fases. 

Weet nog dat ik 2e ben geworden op het NK, waar we de wedstrijden live in Rotterdam speelden onder toeziend oog van iemand van SEGA ook. Ik denk dat dit 2007 ofzo was. Moest mijn pa per se mee omdat mijn moeder geen vreemden vertrouwd en bang was dat ik aangerand zou worden ofzo ;c 

Paar vette games gehad hoor, 2014 of 2015 (moet ik eens terugzoeken in de archieven) waar ik 10 jaar lang ongeslagen was in alle competities met PSV. Scoorde toen tegen de 200 keer in één eredivisieseizoen. Kicken is dat.

En verder ook hier wisselend actief, vroeger veel, toen een paar jaar niet, een tijd lang nauwelijks en nu alweer een jaartje wat meer. Prima vertoeven hier.

FM blijft gewoon de ultieme manier van ontspannen, ook omdat het niet altijd je volledige aandacht nodig heeft. Je hoeft het niet per se te pauzeren als je tussendoor iets wil doen en vroeger tijdens het MSN'en was het heel fijn om dit er naast te doen. Nu krijg ik nog op m'n flikker van m'n vrouw als ik tijdens het stofzuigen even stop om een tactische wissel door te voeren of even mijn toespraak bij rust moet houden. Gek wordt ze er van. Ach ja, shit happens :D 

Overigens vond ik één feature die in een oude CM zat wel tof, volgens mij was het CM 4 of opvolger CM 03-04 (die met die gekke Diablo tactiek). In één game had je namelijk zo dat er clubs konden omvallen als ze financieel in de put zaten. Daarmee verdwenen ze ook echt uit het spel. Heb nooit meer iets er over terug kunnen vinden, maar ik zou zweren dat het er in zat..

Geplaatst

Ik speel iedere dag FM minimaal 2 uur. Ik zit nu alweer op 1027 uur met deze editie. Ik kan wel zeggen dat ik verslaafd ben, maar ook dat ik het rustig een middag los kan laten. Met alle delen hele mooie games gehad en ik heb toch aardig wat graphics verzameld in de loop der jaren. Ik heb denk zo'n 16 gig aan facepacks, logo's, prijzen, kits denk ik. Misschien wel meer. 

Geplaatst

Haha mooi topic dit man. Zie ook veel herkenbare dingen voorbij komen. Heerlijk! 

Om te beginnen heb ik op steam FM2012 t/m FM2017 staan. Zoals Neva hierboven al aangeeft is het inmiddels een stuk minder geworden door een gezinnetje en een fulltime baan. Echter, zoals zovelen, is de verslaving weer aangewakkerd door het Coronavirus en je zo meer tijd hebt om FM weer te spelen.

Vroeger vaak zat meegemaakt dat ik tot middenin de nacht bezig was met FM en dat je dan twee uurtjes sliep om vervolgens een soort van fit op je werk moest verschijnen. En daar dan op een A4 een strategie en tactiek uit te dokteren. Besluiten maken welke spelers je wil gaan kopen en verkopen. Om na werk gelijk je uitgewerkte plan in werking te zetten door de laptop weer aan te slingeren haha. Goede tijden man!

Geplaatst

FM15: 519 uur

FM16: 390 uur

FM19: 431 uur.

Eerdere versies ook nog gehad, maar dat kan ik niet terugvinden omdat het niet in steam staat. 

Geplaatst

Mijn verslaving is eigenlijk begonnen met Championship Manager. Op het moment dat men het spel CM een nieuw leven in wilde blazen ben ik begonnen met dit soort games. De jaren ervoor snapte ik er maar niks van ;c.  Ik begon met de 2008 editie. Daarin kon je ervoor kiezen dat je club een suikeroom had. Je kreeg niet superveel geld,  maar wel meer dan je club normaal gesproken zou krijgen.  Toen een lange save gehad met Kettering Town en tot de Championship gekomen. Helaas, crashte mijn game en was ik een halve seizoen kwijt. Ook een leuke save gehad met een 3de Bundesliga club. Uiteindelijk kampioen ermee geworden.

De 2010 editie van CM heb ik helemaal grijs gespeeld. veel overzichtelijker dan FM in die tijd en de scouting/analyse/trainingsopties waren voor mijn gevoel stukken beter. Volgens mij zouden zie die scoutingsoptie nog steeds in FM moeten stoppen. Helaas, besloot men te stoppen met het ontwikkelen van een pc-versie.  Een mislukte marketing campagne, 1 pond + vrijwillige donatie voor het spel, bracht niet op wat men ervan het verwacht.

Ik heb hierna nog jarenlang met deze editie gespeeld. Zelf ook nog een persoonlijke database gemaakt en bijgehouden, maar met alleen bestaande spelers was dat al snel onmogelijk (met name in Nederland).

FM heb ik pas weer opgestart bij de FM14 editie. Daarna heb ik vanaf FM16 alle edities aangeschaft. Meeste wat ik gespeeld heb is 321 uur en met deze editie 174.  Veel kunnen genieten van de databases die deze community maakt en een paar leuke avonturen gehad. Dit spel is ook ideaal als je een game op de achtergrond wil spelen als je een voetbal wedstrijd kijkt. 

Geplaatst

Als we het over FM verslavingen hebben dan mag onze legendarische netwerkgame uit FM15 natuurlijk niet ontbreken. Oorspronkelijk met zes man begonnen (volgens mij met @The Kerfts, @Juca, @lennard95, @Kelvin en @joostmakaay) in de Eredivisie. Na een seizoen of 6 a 7 waren Kerft, Kelvin en ik nog over en werden we gejoind door @Stefanos. Op het gegeven moment is Kerft ook uit de game verdwenen en ondertussen heeft Kella zeker twintig keer gewisseld tussen wel of niet meedoen. De laatste seizoenen hebben Stefan en ik de game behoorlijk verder gespeeld en inmiddels zijn we geëindigd in 2053. 

Het mooiste is dat je door de jaren heen ook echt bepaalde 'running gags' creëert die van toepassing zijn op de game. Spelers kopen voor 30K. Goede spelers van tegenstanders kopen en omtrainen tot rechtsback. En zo waren er nog veel meer :D De mooiste was misschien wel dat Stefan nooit de Champions League wist te winnen. In 2052 is het hem eindelijk gelukt en niet geheel verrassend is de game daarna vrijwel doodgebloed. 

Spoiler

3c1f909b956c779e775ca59ea7bce4c8.jpg

Geplaatst

recordhouder Cl finales verliezen met Fortuna. 

Mooiste moment was wel de EL finale van mijn 1e seizoen bij NAC, 

Geplaatst
Op 27-4-2020 om 13:59 zei Thierryvane:

Pohhhhhh, vroeger was FM (en ook zeker MU) helemaal hot hiero. Nam mijn laptop overal mee naar toe. School, vakantie, in het OV, naar vrienden, zolang mijn game maar meeging. Elk jaar weer van VfB Germania Halberstadt de grootste ter wereld maken. Heerlijk.

FM18 en 19 heb ik overgeslagen, eigenlijk geen idee waarom. Dacht dat mijn Macbook het niet meer zou trekken. Nu door, inderdaad, het corona-gedoe mijn laptop helemaal teruggezet naar fabrieksinstellingen en waarachtig: hij trekt het spel prima. _O_ Mijn twee beste maten hebben het ook direct gekocht en zitten nu met z'n drietjes in de League 2 te kloten. Geniaal man, beetje appen over wie er als eerste ontslagen is. 'SACKED IN THE MORNING!' Ik ben weer helemaal verslaafd.

Ik mis je man

Geplaatst
Op 29-4-2020 om 18:42 zei Christian.:

Als we het over FM verslavingen hebben dan mag onze legendarische netwerkgame uit FM15 natuurlijk niet ontbreken. Oorspronkelijk met zes man begonnen (volgens mij met @The Kerfts, @Juca, @lennard95, @Kelvin en @joostmakaay) in de Eredivisie. Na een seizoen of 6 a 7 waren Kerft, Kelvin en ik nog over en werden we gejoind door @Stefanos. Op het gegeven moment is Kerft ook uit de game verdwenen en ondertussen heeft Kella zeker twintig keer gewisseld tussen wel of niet meedoen. De laatste seizoenen hebben Stefan en ik de game behoorlijk verder gespeeld en inmiddels zijn we geëindigd in 2053. 

Het mooiste is dat je door de jaren heen ook echt bepaalde 'running gags' creëert die van toepassing zijn op de game. Spelers kopen voor 30K. Goede spelers van tegenstanders kopen en omtrainen tot rechtsback. En zo waren er nog veel meer :D De mooiste was misschien wel dat Stefan nooit de Champions League wist te winnen. In 2052 is het hem eindelijk gelukt en niet geheel verrassend is de game daarna vrijwel doodgebloed. 

Toon verborgen inhoud

3c1f909b956c779e775ca59ea7bce4c8.jpg

Schaamteloze bump, maar kom hem toevallig tegen. Echt geniale game, de tering wat hebben we veel gelachen destijds met al die rare transfers, onderlinge transfers, John Goossens, MUHREH, Tiny en Lau en alle andere rotzooi tussendoor. Echt geniaal. Zoiets zou nu ook echt niet meer kunnen nu iedereen een fatsoenlijke baan heeft en niet meer tot 2-3 uur in de nacht kan doorgaan :D