Jump to content

Racesimulator

Recommended Posts

Laatste tijd natuurlijk veel in het nieuws met het stilleggen van de echte sporten en promoten van e-sports.

Aantal jaar geleden was hier geloof ik een heuse Project Cars hype, omdat het zo'n gave sim zou zijn.

Zit er aan te denken weer een beetje een redelijk stuurtje aan te schaffen, geïnspireerd door een collega die een set van fanatec heeft gehaald, die ik a. nu niet kan betalen en b. alleen mag kopen als ik er een echtscheiding bij doe :D 

Dus zit er aan te denken om een beetje redelijk stuurtje te halen, maar niet te  gek. Maar nu is de vraag, welke race sim hoort daarbij? Heb op de PS4 F1 2018 en dat is best grappig, heb op de PC toen Project Cars gehaald, vond ik ook wel OK. Maar nu zijn iRacing en rFactory 2 helemaal 'hot'.

Heeft iemand van jullie hier ervaring mee? Is het aan te raden? Of alleen als je een high-end setup hebt?

Heb hem zelf nooit geprobeerd, maar iRacing schijnt een goede te zijn, ja. Systeem met strafpunten zag er ook interessant uit. Zo krijg je punten als je iemand raakt, de muur raakt, de bocht mist etc. Wat dan weer invloed heeft op je licentie die bepaalt waar je kan rijden, volgens mij.

Nadeel is wel dat je alles moet kopen. Circuits, auto's etc. Maar dat komt dan weer doordat het spel op basis van een abonnement is. Je betaalt per maand.

Edited by Richarð.

Ik heb zelf F1 2019 aangeschaft in combinatie met de Logitech G29 stuur en pedalen. Beviel mij echt erg goed, je mist wel eventueel een racestoeltje, ik heb toen gekeken naar de inklapbare Playseat, ik mocht immers geen hele installatie in de woonkamer. 

Vond het erg leuk, realistisch en een meerwaarde voor het spel. 

Gepost (edited)

O die stoel valt me enorm mee zeg. Is ie een beetje handig en comfortabel?

Gisteren had ik het er over met mijn vrouw toen ik bij m'n ouders zat, zei m'n moeder dat er nog een stuurtje op zolder lag te verstoffen. Is dus deze:

https://kijkshop.nl/gaming-en-speelgoed/gaming/race-accessoires/thrustmaster-t80-ferrari-488-gtb-edition?gclid=EAIaIQobChMIoqyayMeA6QIVGOd3Ch3uWAPaEAQYASABEgJsxfD_BwE

Kan me er geen reet meer van herinneren, waarschijnlijk omdat ik geen goede racegame had toentertijd. Maar ga hem rapido eens proberen. Is alleen wel een PS3/PC wheel, dus ik weet nog niet of hij hem pakt op de PS4 (waar ik F1 2018 heb). Zag dat mijn computer ook weer net wel/net niet sterk genoeg is voor iRacing, dus het wordt sowieso even een puzzel.

10 uur geleden zei Richarð.:

Heb hem zelf nooit geprobeerd, maar iRacing schijnt een goede te zijn, ja. Systeem met strafpunten zag er ook interessant uit. Zo krijg je punten als je iemand raakt, de muur raakt, de bocht mist etc. Wat dan weer invloed heeft op je licentie die bepaalt waar je kan rijden, volgens mij.

Nadeel is wel dat je alles moet kopen. Circuits, auto's etc. Maar dat komt dan weer doordat het spel op basis van een abonnement is. Je betaalt per maand.

Ja, heb me er even in verdiept. Nu wel 50 procent korting op de abonnementen, maar je krijgt 20 cars en 21 tracks en nieuwe tracks kopen kost al gauw 11,95 per stuk. Wel dollar, dus zal nog wel iets vanaf gaan, maar is verdomd prijzig. Wordt een dure hobby zo, lastig uit te leggen thuis. "Ja dag je bent verdomme al 30, geen 15 meer", krijg ik dan te horen ;c 

Edited by neva

Heb zelf ook IRacing gedaan, voor mij bood F1 2019 meer dan voldoende uitdaging, zeker door steeds de assistants uit te schakelen en het niveau op te schroeven. Op een bepaald moment wilde ik mij kwalificeren voor de online-leagues, erg leuk maar kost vreselijk veel tijd. 

Stoeltje moet je echt hebben in mijn ogen, zonder stoeltje (heb ik ook gedaan) is het vreselijk moeilijk en krijg je snel last van rug, bovenbeen en bekken. Stuurtje van G29 (aanrader) kocht ik destijds voor 220 euro inclusief F1 2019 bij MediaMarkt, je ziet meerdere aanbiedingen hiervoor. Stoeltje voor 200. Gelukkig kon ik alles verkopen voor 400 euro :), kostte me dus uiteindelijk maar 20 euro. 

O, dat is zeker niet verkeerd. Zie inderdaad wel heel veel marktplaatsadvertenties, maar vooral waar 'gezocht' staat in plaats van aangeboden. 

Dat een stoel nodig was wist ik eigenlijk ook wel, maar was er vanuit gegaan dat alleen die dure (600+) stoelen een beetje comfortabel zouden zijn eigenlijk. Ga me er nog even wat meer in verdiepen.

Wat vond je van iRacing dan? Te lastig? Of gewoon het geld niet waard?

4 minuten geleden zei Lazy:

Ik had een playseat en logitech g28. Uiteindelijk weg moeten doen van de vrouw des huizes :classic_laugh: 

Ik had ook dit @neva 'Ja dag je bent verdomme al 30, geen 15 meer' :D

Haha, ja verschrikkelijk. Je wil ook niet weten wat ze over FM zegt.. 'Je zit al bijna je hele leven naar die stomme schijfjes te kijken'.. Ach, verder is ze wel lief.

Mooi stuurtje wel, zie nu die G29 dan ipv die G28. Toch wel een tikkie duurder dan de standaardstuurtjes, maar ook niet al te gek.

Ik heb hem toen via marktplaats gekocht, zowel stoel als stuur, daar kun je ook nog even kijken.

Betaalde toen iets van 250 in totaal. Heb er toen nog dik winst op gemaakt vanwege de doorbraak van Max Verstappen :mrgy: Dus dat was nog enigszins troostend.

22 minuten geleden zei neva:

O, dat is zeker niet verkeerd. Zie inderdaad wel heel veel marktplaatsadvertenties, maar vooral waar 'gezocht' staat in plaats van aangeboden. 

Dat een stoel nodig was wist ik eigenlijk ook wel, maar was er vanuit gegaan dat alleen die dure (600+) stoelen een beetje comfortabel zouden zijn eigenlijk. Ga me er nog even wat meer in verdiepen.

Wat vond je van iRacing dan? Te lastig? Of gewoon het geld niet waard?

Ik kreeg hetzelfde gezeur: "Kevin, kom je nog helpen koken. Hoelang moet je nog. En inderdaad: je bent toch geen 16 meer"

Vandaar maar weggedaan.

F1 boodt mij genoeg uitdaging, naast het carriere gedeelte dat ik erg leuk vond heb je genoeg andere opties tot vermaak, ook online. IRacing vind ik te duur, alles is gericht op e-sports, wil je nieuwe circuits dan betaal je al snel nieuwe euro's dat kan snel oplopen. Daarnaast had IRacing geen regeneffecten, dat vond ik zelf juist erg tof aan F1. 

• 1 month later...

Ik ben van plan een playseat te kopen omdat ik met mijn huidige setup (Thrustmaster T300 aan het bureau met een eetkamerstoel) in combinatie met de toestand van mijn rug maximaal een half uur kan spelen zonder last te krijgen. Vroeg me af of er hier mensen zijn met een playseat (en welke jullie hebben) en welke ervaringen jullie ermee hebben. Met name als het gaat om comfort.

Op basis van eerdere posts maar wat tags: @El Principito @neva @Lazy

Heb er afgelopen week via marktplaats 1 op de kop getikt.. Gratis! 

Geen idee welk type, wel van het merk Playseat.. het is zeer zeker een oude maar ziet er nog wel goed uit. Comfort is heerlijk alleen nu ruzie met de vrouw want neemt teveel ruimte in beslag :blush:

Zelf vind ik het een verademing ten opzichte van een eetkamerstoel en bureau. Je moet er alleen wel de ruimte voor hebben. Maar qua comfort is het heerlijk.

Wel kijken dat het goed past bij je tv/monitor, je wil ook niet gaan gamen en dan alleen maar omhoog kijken alsof je op de eerste rij in de bios zit.

Toevallig heb ik hetzelfde @Keko, merk ook dat ik al vrij snel last krijg van de rug ed. Dus ben ook op zoek gegaan naar een Playseat. Zelf ben ik nu Marktplaats een beetje aan het afspeuren voor de Playseat Challenge, omdat die is in te klappen en hij gewoon wat minder ruimte inneemt. Lijkt mij een prima ding verder, moet alleen even wachten tot iemand hem bij mij in de regio gaat aanbieden. Want ga niet helemaal naar Noord-Holland of Brabant rijden. 

6 minuten geleden zei neva:

Heb er afgelopen week via marktplaats 1 op de kop getikt.. Gratis! 

Geen idee welk type, wel van het merk Playseat.. het is zeer zeker een oude maar ziet er nog wel goed uit. Comfort is heerlijk alleen nu ruzie met de vrouw want neemt teveel ruimte in beslag :blush:

Zelf vind ik het een verademing ten opzichte van een eetkamerstoel en bureau. Je moet er alleen wel de ruimte voor hebben. Maar qua comfort is het heerlijk.

Wel kijken dat het goed past bij je tv/monitor, je wil ook niet gaan gamen en dan alleen maar omhoog kijken alsof je op de eerste rij in de bios zit.

Goede tips, knap dat het je is gelukt op Marktplaats, zie dat er weinig wordt aangeboden in de Coronacrisis. Is het vergelijkbaar met een Playseat Challenge of een Playseat Evolution? Of is het echt iets anders dan dat? Ik heb momenteel mijn scherm gewoon op mijn bureau staan, bureau is ongeveer 70cm hoog, weet niet of dat vergelijkbaar is met de jouwe?

M'n vriendin heeft toestemming gegeven ;c Mits ik 'm enigszins op kan bergen. Dan is die Challenge natuurlijk ideaal, maar ik let persoonlijk liever op een goede houding dan op de opbergbaarheid.

Zojuist zei Christian.:

Toevallig heb ik hetzelfde @Keko, merk ook dat ik al vrij snel last krijg van de rug ed. Dus ben ook op zoek gegaan naar een Playseat. Zelf ben ik nu Marktplaats een beetje aan het afspeuren voor de Playseat Challenge, omdat die is in te klappen en hij gewoon wat minder ruimte inneemt. Lijkt mij een prima ding verder, moet alleen even wachten tot iemand hem bij mij in de regio gaat aanbieden. Want ga niet helemaal naar Noord-Holland of Brabant rijden. 

Denk ook dat dat een prima ding is, Tweakers podcast was er in ieder geval vrij lovend over. Heb echter een hernia achter de rug (pun intended) en vraag me dan af of deze goed genoeg is of dat ik gewoon beter voor een duurdere kan gaan. Heb het geld er op zich wel voor over.

Ik ben er bijna 100 procent zeker van dat het een oudere uitvoering van de Evolution is.

@Keko

Standaard kan best wel ver uit elkaar, stoel helaas totaal niet. Maar comfortabel is ie zeker.

Gepost (edited)
8 minuten geleden zei neva:

Ik ben er bijna 100 procent zeker van dat het een oudere uitvoering van de Evolution is.

@Keko

Standaard kan best wel ver uit elkaar, stoel helaas totaal niet. Maar comfortabel is ie zeker.

Ah nice, dat was wel eentje waar ik serieus naar keek.

PLAYSEAT EVOLUTION ALCANTARA kopen? | MediaMarkt

Op internet staat dat die zo maximaal ingeklapt is, kan dit onder een bureau van 70cm? :) Staan dus nergens afmetingen van wanneer die is ingeklapt.

Oh, en is die stang tussen je benen vervelend (wederom pun intended) of stoor je je er niet aan?

Edited by Keko
Gepost (edited)
13 minuten geleden zei Keko:

Ah nice, dat was wel eentje waar ik serieus naar keek.

PLAYSEAT EVOLUTION ALCANTARA kopen? | MediaMarkt

Op internet staat dat die zo maximaal ingeklapt is, kan dit onder een bureau van 70cm? :) Staan dus nergens afmetingen van wanneer die is ingeklapt.

Oh, en is die stang tussen je benen vervelend (wederom pun intended) of stoor je je er niet aan?

Netjes. Mijn stoel is niet in te klappen, verder oogt het min of meer hetzelfde. In de lengte is ie bij mij nu net geen meter, max ingeklapt.

Zit een oud setje op trouwens, G25. Ga ik binnenkort vervangen.

Dit is hem trouwens:

Spoiler

20200528_151240.thumb.jpg.c86f3a97790f5e2003985ea1ced9cddc.jpg

Stang is wel even wennen, maar als je eenmaal goed zit is het goed te doen. Pest bij mijn set is dat de pedalen niet lekker gepositioneerd zitten. Rem zit dichter op koppeling dan op gaspedaal.

Bovenkant stoel zit op 1.05. Dus denk dat ingeklapt wel lager is dan 70cm.

Edited by neva
9 minuten geleden zei Keko:

Ah thnx for the info. Ziet er wel naar uit dat je echt laag op de grond zit, wel iets om rekening mee te houden.

Klopt ja, daarom ook dat je monitor niet te hoog moet hangen.

Je zit meer in raceautovorm dan dat je in je gewone auto zit. Laag bij de grond en benen ver vooruit, meer gestrekt dan in de auto doorgaans het geval is (al zit iedereen natuurlijk verschillend).

Vandaag in de winkel de verschillende playseats maar even uitgeprobeerd, en ben toch voor de goedkope variant gegaan (playseat challenge). Die vond ik verrassend genoeg echt een stuk fijner zitten dan de evolution, omdat je echt een stuk meer in een liggende houding zit.

Op 2-6-2020 om 16:13 zei Keko:

Vandaag in de winkel de verschillende playseats maar even uitgeprobeerd, en ben toch voor de goedkope variant gegaan (playseat challenge). Die vond ik verrassend genoeg echt een stuk fijner zitten dan de evolution, omdat je echt een stuk meer in een liggende houding zit.

En? Wat zijn je ervaringen tot dusver?

30 minuten geleden zei Christian.:

En? Wat zijn je ervaringen tot dusver?

Kan nog steeds niet al te lang, maar dat heeft meer met mijn eigen rug/been te maken, maar het gaat wel een stuk beter dan eerst. Tot nu toe vind ik het een prima ding, zit echt een stuk relaxter in die stoel en je hebt ook veel meer vrijheid in hoe je alles afstelt ipv eetkamerstoel aan het bureau en de pedalen ergens vastpinnen waar die niet schuift. Daarnaast kan 'm ook goed kwijt.

15 minuten geleden zei Keko:

Kan nog steeds niet al te lang, maar dat heeft meer met mijn eigen rug/been te maken, maar het gaat wel een stuk beter dan eerst. Tot nu toe vind ik het een prima ding, zit echt een stuk relaxter in die stoel en je hebt ook veel meer vrijheid in hoe je alles afstelt ipv eetkamerstoel aan het bureau en de pedalen ergens vastpinnen waar die niet schuift. Daarnaast kan 'm ook goed kwijt.

Top, thanks. Klinkt over het algemeen behoorlijk positief dus. Vind eigenlijk alleen de prijs nog een probleem, want denk verder dat het wel echt een goede toevoeging is. Zat al wel een beetje te kijken op Marktplaats, maar er wordt vrijwel niks in de buurt aangeboden. En om nou dat bespaarde geld weer uit te geven aan benzine vind ik ook weer zonde. 

16 minuten geleden zei Christian.:

Top, thanks. Klinkt over het algemeen behoorlijk positief dus. Vind eigenlijk alleen de prijs nog een probleem, want denk verder dat het wel echt een goede toevoeging is. Zat al wel een beetje te kijken op Marktplaats, maar er wordt vrijwel niks in de buurt aangeboden. En om nou dat bespaarde geld weer uit te geven aan benzine vind ik ook weer zonde. 

Je ziet het ook aan de marktplaatsprijzen; het blijft wel restwaarde houden. Als je er zuinig op blijft en je wil er weer vanaf, maak je er helemaal niet zo heel veel verlies op volgens mij.