Jump to content
Zorsky

[FM19] Voetbal en Financiën

Recommended Posts

LI. Europese tweestrijd

Achter de naam Alashkert zag ik (ARM) staan. Hieruit kon ik afleiden dat we een Armeense tegenstander troffen. Meer informatie over de club kon ik vinden via Google.  Alashkert is in de jaren 10 drie keer kampioen geworden van Armenië.  De club is gevestigd in Yerevan, de hoofdstad van Armenië. Het aparte is dat de naam Alashkert afkomstig is van een oude historisch stad genaamd Eleskirt. Eleskirt ligt tegenwoordig in Oost-Turkije.

Zoals gezegd beginnen we het tweeluik met een thuiswedstrijd. Ik heb geen idee wat de sterkte van de tegenstander is. Daarom beginnen we in een 4-1-4-1 om zo een extra slot op de deur te creëren. In het begin van de wedstrijd zijn wij duidelijk de betere partij. Dit resulteert al snel in de openingstreffer via Isaac Sciberras, die hiermee zijn officiële debuut opluistert met een doelpunt.  Voor de rust weten we de voorsprong te verdubbelen dankzij Michael Grech die een corner raak kopt. In de tweede helft gaan we vrolijk verder. Spiteri mag vogelvrij de 3-0 binnen koppen na een knappe voorzet van Azzopardi. In de slotfase schiet ook Marco Camilleri nog raak. Wat een debuut in Europa!

We staan met anderhalf been in de eerste voorronde van de Europa League. Er kon ons weinig gebeuren in de return. Ik waarschuw de jongens dat we vooral in de beginfase scherp moeten zijn. Deze waarschuwing bleek aan dovemans oren gericht. Na 41 seconden stonden we al achter. We zijn even van slag, maar Alashkert komt niet tot grote kansen. Halverwege de eerste helft komen via een prachtig goal van Carabott op gelijke hoogte en is het tweeluik beslist. Hij trekt vanuit links naar binnen en streept de bal in de verre kruising. In het vervolg van de wedstrijd weten beide ploegen nog een keertje te scoren.

Spoiler

image.thumb.png.970e3067f6520cf9b672925a887ab763.png

833360418_1.ronde1overleefd.png.bced5338cb0ee0cf4e2b13b5697e44ad.png

Een prachtig resultaat tegen Alashkert. Dit levert weer de nodige centjes op voor de balans. Met een beetje gunstige loting sluit ik niet uit dat we nog een rondje verder mogen. In deze ronde zie ik namen als Paide LM, Mons Calpe, Rijeka, AEK Larnaca en Inter Turku als mogelijke tegenstanders. Ook tijdens deze loting komen we als eerste uit de loting. Dit betekend wederom dat we eerst thuis spelen. Uit het volgende balletje komt CSF Speranta Nisporeni (MDA). Watte? We gaan maar weer Googlen..

@komodo25 Bleek in Armenië te liggen. Volgende halte is Moldavië.  Zo kom je nog eens ergens.

Hoppa, laat dat geld maar rollen! CSF Speranta Nisporeni (MDA), ik gok dat die MDA voor Moldavië staat :D 

Tegenstander zegt me helemaal niks. Geen idee of dat een goed teken is :D

Gepost (edited)

LII. Naar Moldavië. 
Ditmaal mochten we het gaan uitvechten met een Moldavische tegenstander. Een korte zoektocht via Google leert ons dat CSF Speranta Nisporeni uit Nisporeni komt. Hoe verrassend. De gemeente Nisporeni blijkt helemaal niet groot te zijn. De gemeente herbergt rond de 14.000 inwoners. De club zelf heeft geen lange geschiedenis. Het ging failliet in 2000, maar werd heropgericht in 2010. Sinds het seizoen 2014/2015 zijn ze weer terug op het hoogste niveau.

In de eerste wedstrijd op Malta begonnen we wederom in een 4-1-4-1 opstelling. Het was me al snel duidelijk dat deze Moldavische tegenstander meer voetballend vermogen had dan Alashkert.  In de beginfase ging de wedstrijd gelijk op met kansen voor beide ploegen. Halverwege de eerste helft was het eerste doelpunt te noteren. Andrei Ivanov profiteerde van slechte anticipatie achterin en schoot de bezoekers op voorsprong. Deze voorsprong duurde precies 43 seconden, want Mark Agius schoot de bordjes weer in evenwicht.  Verder kwamen we helaas niet. Dit betekend dat we uit moeten scoren.

Het idee voor de uitwedstrijd is om vanaf de aftrap vol op het gas te trappen. Er moet gescoord worden. De goal viel ontzettend snel. Dit keer scoort Mark Agius na 33 seconden.  Ook in deze wedstrijd staan de bordjes weer snel in evenwicht als Speranta een penalty krijgt en benut.  Onze tweede goal maken we na ongeveer twintig minuten spelen. Isaac Sciberras laat in de eerste weken zijn waarde zien. Azzopardi schiet de 1-3 binnen net voor rust en hiermee lijkt het gespeeld. Net na de rust begon ik toch te zweten toen Speranta al snel de 2-3 liet aantekenen.  Dit bleek niet nodig, want in een periode van tien minuten scoorde zowel Agius als Sciberras hun tweede. Op naar de volgende ronde.

Spoiler

image.thumb.png.5d11e04375a92fae6f8334fd41cb7632.png

4129361_2.schipmetgeld.png.74523c492e212024bb0d7c5777b40329.png

Weer een lekker resultaat en financieel geeft dit de club een prima boost. We zijn doorgestoten naar de tweede voorronde van de Europa League. In deze ronde komen serieuze tegenstanders om de hoek kijken zoals Trabzonspor, Zenit, Levski, Steaua en Rode Ster Belgrado. Als je een van eerder genoemde clubs loot mag je blij zijn als het over twee wedstrijden geen 10-0 wordt. Weer worden de balletjes een voor een getrokken. Deze keer beginnen we met een uitwedstrijd. Ik vrees dat we twee keer een flinke pandoening gaan krijgen..

Spoiler

1676887262_2.2devoorrondee.png.0540b95db253f8cb03e59b935df7b32e.png

@Fantasy Het was inderdaad Moldavië.  Was weer een barre reis om daar te komen. Gelukkig blijven nu wel in Centraal Europa al zie ik weinig kansen.

@Marius Beide eerdere tegenstanders kende ik niet. De tegenstander die we geloot hebben wel, dus ik vrees het ergste.

Edited by Zorsky

Na twee prima Europese rondes tref je wederom een team waarbij ik alleen mijn wenkbrauwen kan doen fronsen. Geen idee wie ze zijn Xd

Meteen al een Europees succes kunnen boeken; heel erg knap, zeker na de heenwedstrijd! De Oostenrijkers gaan zeker een pak meer weerstand bieden, maar je hebt op zich niets te verliezen natuurlijk.

Twee knappe rondes gespeeld in Europa. Zo kom je inderdaad nog ergens. Deze ronde is een stuk zwaarder

Gepost (edited)

LIII. Naar Oostenrijk

Met Sportclub Rheindorf Altach hebben we een serieuze tegenstander getroffen. Niet dat de twee vorige rondes appeltje eitje waren. In tegendeel zelfs. Het verschil is dat nu we nu een club treffen uit een serieuze Europese competitie.  Altach heeft Europa gehaald door het beste te presteren in de play-offs voor Europees voetbal in de Oostenrijkse Eredivisie. Het stadion draagt de 'prachtige' naam CASHPOINT Arena. Wat een verschrikkelijk naam zeg.

We beginnen met een uitduel.  De kunst is om de schade zo beperkt mogelijk te houden en heel heel misschien kunnen we thuis nog wat. Onze hoop was binnen twintig minuten aan diggelen geschoten door twee goals van Marvin Egho. Net voor rust werd het ook nog 3-0 en het tweeluik was daarmee al over. Ondanks vele kansen voor Altach zal het uiteindelijk 4-0 worden.

In de thuiswedstrijd willen wel afscheid nemen van het Europese voetbal. In ieder geval voor dit seizoen. Ik wil dat de jongens knokken voor elke meter en laten zien dat een uitwedstrijd op Malta voor elke ploeg lastig kan zijn. Het resultaat was nog beroerder dan de uitwedstrijd. Thuis stonden we met de rust al 0-4 achter. Na rust prikte Altach er nog twee goals bij. 0-10 over twee wedstrijden. Dit doet wel eventjes zeer, maar we hebben wel mooi de kas gespekt.

Spoiler

image.thumb.png.e5225fc2a697e863d2fd543e260480c7.png

1217107776_2.meergeelldd.thumb.png.9570d07342eebddeb9c0e53b35400a3d.png

@ElMarcos Altach was maar een paar maatjes te groot..

@Marius Hadden eigenlijk niks te verliezen. We waren twee keer compleet kansloos.
@komodo25 Kwamen helaas net te kort :-D

Edited by Zorsky

Duidelijke cijfers. Maar sowieso weer een ervaring rijker! En de clubkas ook!

LIV. Upgrades en start eredivisie

Door de zes Europese wedstrijden en het bijbehorende prijzengeld zijn er financieel uitstekende zaken gedaan. Alleen het prijzengeld leverde al een slordige €720.000 op. Dit geld kan mijn inziens uitstekend besteed worden om de club naar een hogere niveau te tillen. Het was een fijn gesprek met president Paul. In dit gesprek kwamen we overeen om zowel het junior coaching budget als het verwerven van nieuwe jeugd naar een hoger niveau te tillen.

Spoiler

1300155113_2.jeugdbudgetstijgtt.thumb.png.e16b5d50911a008a36afcadc01201eea.png

686211123_7.jeugdbudgett.thumb.png.bd69c19e3db118e50621e230c468ff60.png

Het eredivisiedebuut werd geopend tegen mede-promovendus San Gwenn. In het begin ging de wedstrijd gelijk op. Er waren kansen over en weer. Dankzij Azzopardi kwamen we op voorsprong, alleen was dit van korte duur. Kort na de openingstreffer kreeg San Gwenn een penalty en die werd benut. In de tweede helft namen we wel afstand dankzij een dubbeslag van Zammit. In de absolute slotfase prikte Grech ook een doelpuntje mee. Een geflatteerde uitslag.

In de tweede speelronde speelden we weer thuis. Deze keer tegen Vittoriosa Starts. In deze wedstrijd vielen er ook weer vijf doelpunten te noteren. Drie voor ons (tweemaal Spiteri en eenmaal Grech).  Het eerste puntverlies volgde uit bij Hamrun Spartans. Dankzij Spiteri kwamen we op voorsprong, maar helaas wisten we dit niet vast te houden. Het werd 1-1.

Speelronde vier bracht ons een uitwedstrijd bij Birkirkara. De dominante ploeg in Malta. Vorige jaar ongeslagen kampioen met 23 overwinningen, 3 maal gelijk en een doelsaldo van 61-9. Zoals verwacht kregen we deze wedstrijd alle hoeken van het veld te zien. De enige kans die wij kregen ging erin. Birkirkara scoorde er vier.  De laatste wedstrijd in deze periode wisten we ook winnend af te sluiten. De wedstrijd tegen Gzira leek lang op een gelijkspel af te steven, maar Spiteri besloot drie minuten voor tijd anders. 

Spoiler

1896911006_3.startcompetitie.png.bbd0ccea9b11f4a3e186076a78bb918f.png

479025354_3.tussenstandna5duels.png.d1e31baf53fccf8e66f61948f0d581aa.png

@Marius Absoluut. Gelijk maar naar het bestuur gestapt voor een aantal verbeteringen.
@komodo25 Ik had thuis inderdaad meer verwacht, maar helaas. 
@ElMarcos Zeker niet. Wel een ontzettend harde leerschool

Het prijzengeld verstandig geïnvesteerd in ieder geval. De start op het hoogste niveau is in feite ook een droom als promovendus!

Europees nipt verloren tegen Altach ;c Nee, geen schande natuurlijk en je hebt in ieder geval flink weten te cashen met de eerdere voorrondes. Hele knappe start van de competitie ook wel. Dit doortrekken en je speelt volgend jaar opnieuw Europees!

LV. Maanden oktober en november

Ons eerste seizoen in de eredivisie waren we uitstekend gestart. We behaalden tien punten uit de eerste vijf wedstrijden en de vraag is of punten kunnen blijven pakken. In oktober staan er drie thuiswedstrijden op het programma. De tegenstanders zijn Balzan, Floriana en Gudja Utd. In november treffen we Valetta, Pieta Hotspurs en Hibernians.

Tegen Balzan speelden we een prima partij.  We hadden grote delen van de wedstrijd de bal en kwamen tot maar liefst 30 schoten. Kanttekening is wel dat 22 schoten niet tussen de palen gingen. We wonnen met met minimaal verschil van Balzan dankzij Mark Agius. Mark laat zien dat hij moeiteloos aanpast aan het niveau van de eredivisie.

Soms heb je van die wedstrijden dat alles in goud veranderd. Dit gebeurde tegen Floriana. De wedstrijd zelf ging gelijk op, maar we waren ontzettend efficiënt met de kansen die we kregen. De eerste drie schoten op doel gingen er allemaal in. Grech, Spiteri en Azzopardi tekenden voor de doelpunten. In de slotfase ging schot vijf er op doel er ook nog in.

Kunnen we de maand afsluiten met louter overwinningen? Dat zou sensationeel zijn. En ja. ook Gudja Utd wordt aan de zegekar gebonden. Twee goals in drie minuten zorgen ervoor dat Gudja met 2-1 verliest.  Grech en Agius tekenen voor de doelpunten. Een blik op de stand leert dat we nu al in niemandsland staan.

Spoiler

108364180_5.wedstrijdenoktober.png.e82c7f552c641769eee866233f152f9a.png

532120114_4.standna8duels.png.4f91d6b0bdf70f28027f055bb130652f.png

In november spelen we de uitwedstrijd tegen Valletta. Dat zou een ontzettende moeilijke pot worden. Valletta heeft nog een 100% score met een doelsaldo van +15. In de eerste helft krijgen we alle hoeken van het veld te zien. Met kunst- en vliegwerk lijken we de rust te halen zonder schade. Helaas besluit onze jonge rechtsback, Roderick Debrincat, een harde charge uit te voeren. Hij kan vertrekken en we mogen verder met 10. In de tweede helft hetzelfde spelbeeld en halverwege de tweede helft wordt de score geopend. Het is niet Valletta die dat doet, maar de tien man van Santa Venera. Uit een ingooi draait Azzopardi weg en krult de bal in de verre hoek. 0-1. Schoten op doel 6-1.  Dat eigenlijk alles meezit zien we net voor tijd waarin we de wedstrijd beslissen. Azzopardi draait weer weg en geeft de bal voor op Carabott. Die tikt de 0-2 binnen.

Uit bij Pieta spelen we de beste wedstrijd van het huidige seizoen. Kans op kans wordt er gecreëerd en dit resulteert in een 1-4 overwinning. De laatste wedstrijd van de maand lijkt ons geluk op, omdat Hibernians ons met 1-2 verslaat. Ze creëren welgeteld twee kansen. Ach ja, soms zit het mee en soms zit het tegen.

Spoiler

579788078_6.wedstrijdennovember.png.b4e2b3373a54cc4dde8cf09696638949.png

2090489468_6.tussenstandnovember.png.dbafd14889c535e4e2cd53433d295569.png

@Marius We blijven maar gaan!
@komodo25 De goede lijn wordt in ieder geval doorgezet.
@Fantasy Er is al een gat ontstaan met plek 5. De 4de plek geeft alleen recht op Europees voetbal als de beker wordt gewonnen door een team die in de top drie van de competitie eindigt.

Je blijft uitstekende resultaten neerzetten. Maar de koploper lijkt ongenaakbaar. Wat een seizoen spelen die tot nu toe.

Best of the rest, maar wat is Birkirkara aan een ongekend seizoen bezig zeg. Ontzettend knappe zege natuurlijk ook wel op Valetta :D 

Jammer van die laatste wedstrijd. Maar goed daarvoor ben jij ook een paar keer goed weg gekomen