Jump to content
KeZZaaaa

[FM20] Voetballen in Tsjernobyl

Recommended Posts

chernobyl.jpg

Aangezien in de huidige tijd van veel binnen zitten de verveling al snel toe wil slaan, ben ik in de database los gegaan en heb FC Stroitel Pripyat nieuw leven ingeblazen, de club die in de jaren '70 en '80 vlakbij de kernreactors van Tsjernobyl speelde. Ik heb hiervoor een database gebruikt die ik had gevonden op fmfan.ru, waarbij ook al het amateurvoetbal van Oekraïne is aangemaakt. FC Stroitel Pripyat heb ik een plek gegeven in de tweede divisie, de Druha Liha. Zij hebben de plek ingenomen van Obolon-Brewer-2, die nu actief zijn in de hoogste amateurcompetitie. Reden waarom ik Stroitel Pripyat niet helemaal onderin heb laten beginnen, is omdat ik in eerste instantie een database had gebruikt die terugging tot de tweede divisie en daar alles op had in gesteld. Toen ik vervolgens deze database bij toeval tegen kwam, heb ik alles samengevoegd om het makkelijker te houden.

Buiten wat directieleden heeft FC Stroitel Pripyat geen personeel en geen spelers, alles moet vanaf het begin beginnen. De wedstrijden worden gespeeld in het zeer vervallen Avangard stadion in Pripyat, waar plek is voor 5000 toeschouwers.

Sinds de ramp in 1986 is er geen wedstrijd meer gespeeld in Pripyat. Nu tegen alle verwachting in het weer mogelijk is om te kunnen leven in Pripyat zijn twee zakenlieden teruggekeerd naar de stad waar zij geboren zijn en hopen ze dat Pripyat weer de bruisende stad wordt die het ooit geweest is. Om de mensen te kunnen lokken is de voetbalclub nieuw leven ingeblazen. Zakenman Georgi Orlov is de nieuwe president van de club, terwijl Aleksej Protasov de algemeen directeur is. De eveneens uit Pripyat afkomstige Igor Likarov heeft zich bij de club gevoegd als het hoofd van de medische staf. De secretaresse van Orlov, Olga Zavarov, maakt ook deel uit van de directie van FC Stroitel Pripyat en de uit Kiev afkomstige Natalia Hurmanov is aangesteld als de clubarts.

Waar lang werd gedacht dat de inmiddels overleden toptrainer Oekraïense toptrainer Valeriy Lobanovskyi alleen een dochter had, blijkt hij ook een zoon te hebben gehad. De 52-jarige Yegor Lobanovskyi is aangesteld als de trainer van FC Stroitel Pripyat. Het nieuws dat de zoon van de voormalig toptrainer naar Pripyat is vertrokken moet nog meer mensen richting de stad krijgen.

Mocht er overigens belangstelling voor zijn, wil ik de database best online gooien.

Dit klinkt in ieder geval als een leuk concept! Mooi ook hoe je het allemaal zo realistisch beschrijft. Succes alvast!

Hele toffe uitdaging, succes. Ben benieuwd wat je kunt klaarspelen daar!

Interessant! Het blijft een locatie die tot de verbeelding spreekt. Veel succes.

Gepost (edited)

shirts.jpg

De tenues waarin gespeeld gaat worden zijn ook gepresenteerd. Met het Oekraïense Syndicate als kledingsponsor zal in drie verschillende tenues worden gespeeld.

Als thuistenue zal het team gaan spelen in een wit shirt met lichtblauwe accenten,  een groene broek en witte sokken, zoals het in de jaren '70 en '80 ook al deed.

Het uittenue is zeer opvallend en oorspronkelijk ontworpen door het Amerikaanse Icarus FC. In een geel shirt met rode en blauwe driehoeken is van een afstand al duidelijk te zien welke ploeg op het veld staat. Het tenue wordt afgemaakt met een rode broek en gele sokken.

Omdat wit en geel beide lichte kleuren zijn, is besloten om ook een derde tenue te presenteren. Als eerbetoon aan het team van de voormalig Sovjet Unie zal dat tenue bestaan uit een rood shirt, witte broek en rode sokken. Het tenue is in dezelfde stijl als het witte thuistenue.

Het wodkamerk Nemiroff is daarbij gepresenteerd als hoofdsponsor. Het logo van het bedrijf zal op alle drie de shirts groot te zien zijn en is ook terug te zien op de broeken.

Edited by KeZZaaaa

Hele mooie kits hoor en probeer wel je volgers te taggen zodat men weet dat er een nieuwe update is anders haakt men af.

Hele mooie shirtjes. Heb je die zelf gemaakt? :< Ik sluit mij ook aan bij bovenstaande opmerking trouwens.

Leuk concept. Ben zelf niet zo bekend met de Oekraïense competitie, dus laat me graag verrassen.

Erg mooie shirts! Graag een tag bij de volgende update als dat mogelijk is, maakt het volgen makkelijker.

Mooie kit inderdaad, zeker dat uittenue is erg opvallend!

PS: Tip > tag je volgers bij een update (@ +username) zodat ze niets missen.

Credits voor het uitshirt gaat volledig naar Icarus FC, ik heb alleen de sponsornamen aangepast. Het shirt als texture namaken heeft me overigens vele uren aan werk gekost, zodat hij in FM ook in 3D te zien is :classic_biggrin:

Ik kom zo meteen met een eerste update. Ik zal daarbij ook zorgen dat iedereen getagd wordt. Dank aan degenen die me hiervoor getipt hebben.

Gepost (edited)

01.jpg

Aangezien er geen enkele speler onder contract stond bij FC Stroitel Pripyat werd in overleg met het bestuur gekozen om op zoek te gaan naar een moederclub om op die manier op een goedkope manier spelers te kunnen krijgen. Uiteindelijk waren er drie kandidaten uit de Favbet Liha, het hoogste niveau. Ondanks dat Dinamo Kiev een van de drie opties was, viel de keuze op FC Olexandriya. Uiteindelijk waren drie spelers bereid om een seizoen richting Pripyat te vertrekken. Vleugelaanvaller Maxym Kulish is zonder twijfel de grote ster van de drie en kan direct rekenen op een basisplaats. Aanvaller Maxym Falkovskyi is als backup gehaald en kan bovendien ook op beide vleugels spelen. De 16-jarige doelman Denys Fert zal zijn wedstrijden in het Onder 21-team gaan spelen.

De eerste selectie bestaat uiteindelijk uit 24 spelers, 3 doelmannen en 21 veldspelers. Daarmee is iedere positie in het veld minstens dubbelbezet, waarbij meerdere spelers op verschillende posities uit de voeten kunnen. Mocht er een blessuregolf komen is er bovendien ook niet direct paniek, omdat de selecties van Onder 21 en Onder 19 zijn versterkt in totaal 30 spelers.

Op een later moment zal de volledige A-selectie per linie voorgesteld worden (incl. stats), maar alvast worden er enkele spelers uitgelicht. Teams in de Druha Liha mogen slechts drie buitenlanders in de selectie hebben, waarbij maar één buitenlander in de basis mag staan. De keuze is daarbij gevallen op de Nigeriaanse verdediger Darlington Emmanuel, de Braziliaanse middenvelder Leonardo Montezello en de Nederlandse spits Casper Spaan. Emmanuel en Montezello zaten allebei zonder club, maar waren al eerder actief in Oekraïne. Spaan heeft transfervrij de overstap gemaakt van amateurclub Concordia uit de Nederlandse Tweede Klasse. De Nigeriaan Emmanuel zal normaal gesproken de buitenlander zijn die kan rekenen op een basisplaats.

De oudste speler in de selectie is de 36-jarige spits Sergiy Alaev. Hij is bovendien ook aangesteld als de aanvoerder van de ploeg. De jongste speler uit de selectie is liefst 21 jaar jonger, omdat verdediger Igor Melnyk pas 15 jaar is. Ondanks zijn jonge leeftijd lijkt hij wel af te stevenen op een basisplaats als compagnon van Emmanuel in het centrum van de defensie.

De voorbereiding
Omdat het avontuur in Pripyat eind mei al begon, terwijl de eerste officiële wedstrijd pas halverwege juli op het programma zou staan, was er volop de ruimte om veel, heel veel te oefenenen. Uiteindelijk zijn er in een tijdsbestek van bijna 2 maanden 18 vriendschappelijke wedstrijden gespeeld. Buiten de twee wedstrijden tegen de Onder 21 en Onder 19 om werden deze allemaal buitenshuis gespeeld, zodat het veld van het Avangard-stadion werd gespaard. Uiteindelijk werd er alleen verloren bij de Wit-Russische eredivisionist FC Slavia Mozyr en competitiegenoot Chayka PPB. De uitwedstrijd tegen competitiegenoot Dinaz werd wel gewonnen. 

De wedstrijden geven nog niet een heel goed beeld, omdat de selectie op een laat tijdstip pas compleet was. De ploeg kan wel direct vol aan de bak. De competitie wordt geopend met een uitwedstrijd tegen de titelfavoriet Veres-Rivne. Die ploeg speelde twee seizoenen geleden nog in de Favbet Liha, maar stapten toen terug naar de Druha Liha. Bij de bookmakers wordt FC Stroitel Pripyat voorspeld op een achtste plaats. Het lijkt zeker niet te hoeven vrezen voor degradatie, maar gezien de quoteringen lijkt promotie een heel moeilijk verhaal. 

Een week voordat de competitie begint, wacht echter eerst de eerste voorronde van de beker. Hierbij wacht een uitwedstrijd tegen Nikopol, dat speelt in de Druha Liha B en daarbij van een vergelijkbaar niveau is. Omdat de selectie pas op een laat moment compleet was en ook om het publiek welkom te heten, zal tussen die twee wedstrijden een oefenduel in eigen stadion worden gespeeld tegen Obolon-Brewer, dat actief is in de Persha Liha en daarmee een niveau hoger speelt.

oefen.jpg

@delichris @Marius @spaansetukker @Fantasy @Titan @Isco22 @ElPrincipito @RubenS2 @komodo25 @FlyD @TheRedOne @Krabby @Mordurette @Cicchio

Mocht iemand niet (meer) getagd willen worden, laat het weten en ik haal je er uiteraard uit

Edited by KeZZaaaa

Duidelijke samenvatting van de eerste paar maanden. Ben nu wel benieuwd naar de sterren van jouw nieuwe selectie!

Een immense club om een respectabel elftal bij elkaar te verzamelen, dus de beslissing om een moederclub te zoeken lijkt me een wijze keuze geweest te zijn. In de voorbereiding heb je heel goed kennis kunnen maken met alle nieuwelingen. Achttien wedstrijd, man! Misschien een tip om bijvoorbeeld een screentje van de oefenwedstrijden toe te voegen ter afwisseling van e tekst? Vind het persoonlijk altijd wel leuk om te zien tegen welke teams je zoal speelt.