Jump to content
Cicchio

[FM20] Wij zijn terug

Recommended Posts

243316143_bannerajax.jpg.41a9b84a79565f3bf80837683e1a5ee8.jpg

[1]

Nederland ontgroeien, Europa bestormen

Jullie hebben het de afgelopen seizoenen kunnen zien: Ajax is bezig om afstand te nemen van de rest van de Eredivisie. Dat gaat met vallen en opstaan, maar het fundament onder de club is steviger dan ooit. Nog nooit stonden de financiën van de Amsterdammers er zo goed voor als nu. En, of je dat nou leuk vindt of niet, geld is in het moderne voetbal de sleutel naar succes. Wat dat betreft is Ajax op de goede weg. Een weg die ik in Football Manager door ga trekken. Althans, dat is mijn bedoeling.

Zoals ik al zei is geld de basis voor succes in het hedendaagse voetbal. Dat geld is er in Amsterdam. Met een heel ruim transferbudget is het heel erg verleidelijk om met geld te smijten en de zakken van duurbetaalde zaakwaarnemers te vullen. Het is precies dát wat ik dus niet ga doen. Natuurlijk heeft Ajax flink in de buidel getast voor de transfers van Quincy Promes en Daley Blind, maar ergens moet er ook weer een plafond zijn. Toch?

In deze novelle ga ik jullie meenemen in mijn carrière bij Ajax in Football Manager 2020. Het wordt een live-novelle, wat simpelweg inhoudt dat ik nog moet beginnen met de game. Ik wil in die game mezelf wel wat restricties opleggen. Zo ligt de focus in eerste instantie op het opleiden van jong (super)talent. De jeugdopleiding is - en blijft - de levensader van Ajax. Aankopen mag, maar de transfersom mag niet hoger zijn dan €20 miljoen. Voor spelers jonger dan 20 jaar ligt het maximumbedrag op €5 miljoen.

Met dat in het achterhoofd wil ik er in de game voor zorgen dat de kloof tussen Ajax en de rest van de Eredivisie alleen nog maar groter wordt. En waar we uitlopen op de rest van voetballend Nederland, gaan we de elite in Europa bestormen. We hebben gezien dat het mogelijk is. Ajax stond in finale van de Europa League en op de drempel van de Champions League-finale. Het podium waar Ajax zich vaker moet gaan melden.

Leuke insteek, al heb je heb sowieso een schitterende jeugdopleiding om op terug te vallen. De zelf opgelegde restricties zouden dus voor niet al te veel problemen mogen zorgen denk ik. Succes alvast!

Mooie insteek inderdaad, zal soms lastig zijn als je elders pareltjes ziet maar met de talenten die nu rondlopen kan je ook nog even vooruit. 

Gepost (edited)

banner ajax.jpg

[2]

Klaar voor de start?

Heel eerlijk: ik heb al een aantal jaren geen Football Manager meer gespeeld. Af en toe wel een game begonnen, maar dan was het plezier al snel zoek. Ik heb op de iPad nog wel een leuke savegame gehad, maar dat was toch niet de échte FM-ervaring van ‘vroeger’. Op de iPad ramde ik er op een vrije dag een seizoen doorheen. Niet echt leuk. Toch is het altijd wel blijven kriebelen om ook in FM een carrière op te bouwen. Om er weer een beetje in te komen, heb ik dus gekozen voor Ajax. Veilig wellicht, maar wel met de bedoeling het spelplezier terug te vinden.

Ajax dus. Het is geen geheim dat de financiën er goed voorstaan. Maar dat interesseert me – op dit moment – nog niet zoveel. Waarom niet? Nou, de selectie is eigenlijk wel goed op orde. Alleen voor de linksbackpositie moet ik op zoek naar goede stand-in en opvolger voor Nicolas Tagliafico. We hebben met Lisandro Martinez, Daley Blind en Sergino Dest wel opties, maar ik ben op zoek naar een pure linksback. Daarnaast houd ik me uiteraard aanbevolen voor de welbekende buitenkansjes. De scouting laat ik vooral focussen op jong talent, want de spelers die nu in het scoutingbestand zitten had ik zelf ook nog wel kunnen bedenken: Gerard Deulofeu, Dominic Calvert-Lewin en Sead Kolasinac. Oh, en de halve Belgische competitie.

Op transfergebied is het dus nog rustig. Dat wil zeggen: op het gebied van spelers, want er zijn wel wat mutaties in de technische staf geweest. Ik heb een aantal oud-voetballers weten te strikken. En het zijn, al zeg ik het zelf, niet de minste namen. Marco van Basten is de opvolger van Michael Reiziger als assistent-manager, Dennis Bergkamp is toegevoegd aan de trainersstaf. John Heitinga maakt promotie en is nu ook trainer bij het eerste elftal. Zijn opvolger is niemand minder dan Finidi George. Daarnaast zijn er ook nog wat newgens toegevoegd aan de meer ondersteunende taken zoals sportwetenschappers en een (ver)huurmanager.

Ik ga jullie in deze novelle trouwens per maand door de game loodsen. Dat lijkt me het meest overzichtelijk. In de volgende update kunnen jullie dus een update verwachten over de maand juli. Daarin uiteraard wat transfernieuws, maar ook de eerste oefenwedstrijden en de strijd om de Johan Cruijff Schaal tegen PSV. O, en dan weet ik of tegen wie we in de derde voorronde van de Champions League spelen: Partizan Tirana of F91 Dudelange.

Citaat

Bedankt voor de reacties. Ik heb in het verleden hier ook nog wel wat novelles gehad, maar een lang leven waren die nooit beschoren. Ga m'n best doen dat dit keer wel te doen:classic_rolleyes:.

Edited by Cicchio
Er zat een afbeelding van geplakte tekst uit Word bij?

banner ajax.jpg

[3]

Juli: we zijn los

Dat gevoel dat een voetbalseizoen weer op het punt van beginnen staat is heerlijk. Stiekem hoop je dat jouw cluppie een paar goede voetballers weet te strikken en dat die klungelige linksback van vorig jaar snel verkocht is. Nu is dat laatste niet echt het geval bij Ajax. We hebben een prima selectie en verkopen van spelers is, zeker gelet op de financiën, geen noodzaak. Omdat ik met een update speel, is het wel zeker dat Hakim Ziyech aan het einde van dit seizoen gaat vertrekken. Gelukkig kunnen we nog een seizoen van hem genieten.

Oefenwedstrijden

In mijn enthousiasme voorafgaand aan de game dacht ik: laten we maar ‘laat’ in de voorbereiding beginnen, want dan hoeven we die ellenlange voorbereiding ook niet helemaal te doen. Daardoor stond ik echter op de eerste dag als manager van Ajax al voor de groep tijdens de halve finale van de ‘Vriendschappelijke Beker’. Een soort Amsterdam Tournament-light, want met Rotherham, Dinamo Zagreb en MSK Zilina was het deelnemersveld niet denderend. We wonnen met 2-0 van Rotherham en versloegen in de finale Dinamo Zagreb met 2-1.

Na dit eerste bekersucces, want zo zie ik het dan maar, speelden we in Nederland nog twee oefenpotjes. Op 18 juli wonnen we met 4-1 van Go Ahead Eagles en twee dagen later zetten we FC Eindhoven met 4-0 aan de kant. Omdat een grote groep spelers nog geniet van een vakantie, vanwege Africa Cup en Copa America, moeten we het nog wel stellen zonder aan aantal dragende spelers. Een groot deel van de spelers was voor het duel om de Johan Cruijff Schaal tegen PSV gelukkig weer beschikbaar. Na de strijd om de Johan Cruijff Schaal speelden we overigens nog een oefenpotje. OGC Nice werd met 0-1 verslagen.

Johan Cruijff Schaal

De eerste klap is een daalder waard, zeggen ze wel eens. Dat heb ik de spelers ook meegegeven voorafgaand aan het duel met PSV. En die boodschap kwam over, want we lieten PSV werkelijk waar alle hoeken van het veld zien. Eindstand? 4-1! Een meer dan terechte overwinning. Zeker als je kijkt naar de wedstrijdstatistieken. Het enige wat ik mijn spelers kwalijk kan nemen is dat we niet nog meer doelpunten hebben gemaakt.

3_uitslagen.png.53c1a75c62f7fe0a8d0a83b4ca9079ed.png

Transfers

Op het transfergebied is het, voor Ajax-begrippen, nog relatief rustig. Het enige wat ik heb gedaan is Kik Pierie naar Spanje gestuurd. Málaga, om precies te zijn. Ik vond het sneu voor die jongen om hem bij Jong Ajax te laten ballen en bij het eerste elftal is (nog) geen plek voor hem. Ik hoop dat hij in Spanje veel aan spelen toekomt en zich kan ontwikkelen. Ik heb Málaga wel gevraagd hem als vleugelverdediger te gebruiken. Misschien dat we op die manier in de toekomst wat meer ruimte op deze positie kunnen creëren.

Citaat

Bedankt opnieuw voor de reacties. Dat maakt het toch leuk om bezig te blijven met een novelle!

De eerste prijs is al weer binnen, mooie prestatie. Ben benieuwd wat er op transfergebied nog gaat gebeuren dit seizoen.

Lekker 1e prijs binnen! Kan je ook iets uit de doeken doen over je tactiek en spelopvatting? Des Ajax of juist iets verrassends?

Mooie start die je gemaakt hebt. Ook leuk om zien dat je gewoon vasthoudt aan het spelersmateriaal dat beschikbaar is. Dat moet meer dan voldoende zijn om mooie dingen neer te zetten.

Tip: tag je volgers bij een update (@ +username). Anders haken ze misschien wel af. Ik stond zelf ook al twee updates achter ondertussen :)

Goede resultaten hoor. Een tag is idd wel handig want ik miste de update nu ook bijna. 

Verre van mijn favoriete club, maar in FM20 wel een interessante. Daarnaast zijn de criteria die je er zelf aan hebt toegevoegd interessant, dus ik blijf het volgen :)

banner ajax.jpg

[4]

’t Is weer voorbij, die mooie transferzomer

Augustus is een maand die het seizoen kan maken of breken. Plaats je je wel voor de Champions League of moet je toch een treetje lager optreden in Europa? Weet je alle dragende spelers binnen boord te houden? Het zijn vragen die, zeker supporters van Ajax, bezighouden in augustus. Ik had mezelf voorgenomen om in ieder geval niemand van de topspelers te laten vertrekken. Goed, Hakim Ziyech gaat aan het einde van het seizoen, maar verder wil ik nog geen belangrijke spelers verkopen.

#RockyRick

Het goede nieuws is: dat is ook niet gebeurd. Er werd volop getrokken aan David Neres, Donny van de Beek en Nicolas Tagliafico, maar ook zij zijn dit seizoen te bewonderen in de Johan Cruijff Arena. Zij hebben met Rick van Drongelen wel een nieuwe teamgenoot gekregen. Van Drongelen komt voor iets minder dan €5 miljoen over van HSV. Een Nederlandse verdediger die al wat ervaring heeft in de Bundesliga en zowel links- als centraal in de verdediging uit de voeten kan. Waarom Van Drongelen? Scouts waren overtuigd van zijn kunnen en daar moet je dan maar op vertrouwen, toch?

Qua uitgaande transfers geen hele bijzondere dingen. Carel Eiting (Rayo Vallecano) en Lassina Traoré (Sporting Gijon) volgen Kik Pierie naar Spanje. Eiting en Traoré zijn net als Pierie voor één seizoen verhuurd. Voor Zakaria Labyad zit het avontuur in Amsterdam er na één seizoen alweer op. Hij vertrok voor een slordige €2,5 miljoen naar AZ. Door premies kan de transfersom nog oplopen tot €3 miljoen. Voor Labyad zag ik geen plek in de eerste selectie en gelukkig wilde AZ aan de vraagprijs voldoen.

Selectie staat

Zoals ik eerder al aan heb gegeven hoef ik niet zo heel veel te doen op de transfermarkt. De selectie van Ajax is gewoon goed op orde. Natuurlijk weet ik ook wel dat er een behoorlijke groep spelers klaar is voor een stapje richting de Europese top. De vraag is alleen of ze die stap met Ajax willen maken, of dat ze kiezen voor een uitdaging in een grote Europese competitie. Daar vraag stellen is ‘m beantwoorden natuurlijk, dus ik heb mijn scoutingapparaat op het hart gedrukt dat ze goed hun best moeten doen. Als we heel eerlijk zijn, gaan we spelers als Neres, Tagliafico en Van de Beek niet voor eeuwig aan ons kunnen binden. Da’s een utopie.

Citaat

Aangezien ik (nog) geen tactisch meesterbrein ben, heb ik het internet afgespeurd naar tactieken die goed bij de selectie passen en verschillende aspecten uit die tactieken gepakt. Het is een 4-2-3-1 geworden.

Het idee is wel om in ieder geval wel veel balbezit te hebben en zo veel mogelijk kansen te creëren. Maar dat wil iedereen... 

Citaat

Edited by Cicchio

Met van Drongelen een prima aankoop weten te strikken. Kan zich nog prima ontwikkelen, komt uit Nederland en is veelzijdig. Goed gehandeld!