Geplaatst 16 maart 20205 jr. Goedendag ! Na 4 jaar geen Fm meer te hebben gespeeld ben ik er met de beta weer ingekomen en inmiddels weer bekend met Fm. Dus ik dacht laat ik een blog/novelle beginnen met mijn favoriete Engelse club Bolton Wanderers! Geschiedenis De club werd in 1874 opgericht door dominee Thomas Ogden, het schoolhoofd van Christ Church, als Christ Church FC. Het was aanvankelijk geregeld vanuit de kerk met dezelfde naam in Egerton, maar na een geschil met de dominee werd de samenwerking stopgezet. De club veranderde haar naam naar Bolton Wanderers in 1877. Bolton was een van de twaalf oprichters van de Football League in 1888 en heeft sindsdien het grootste deel van haar tijd in de hoogste klassen gespendeerd. In 1894 haalde Bolton voor de eerste keer de finale van de FA Cup, maar er werd met 4-1 verloren van Notts County in Goodison Park. Tien jaar later werd opnieuw de finale gehaald. Op 23 april 1904 verloor Bolton de finale met 1-0 van lokale rivalen Manchester City. Op 28 april 1923 won de club de FA Cup, nadat West Ham United met 2-0 werd verslagen in Wembley. Het was de eerste keer dat de finale in Wembley werd gehouden. Deze wedstrijd, ook wel The White Horse Finael genoemd, werd bijgewoond door 127.000 supporters. Boltons centrumspits, David Jack, scoorde het eerste doelpunt ooit in het Wembley Stadion. Ook in 1926 en 1929 won Bolton de FA Cup. Van 1935 tot 1964 verbleef Bolton in de hoogste afdeling en de mooiste resultaten werden in de jaren vijftig behaald. Deze periode wordt door de supporters als een gouden tijdperk beschouwd. Gedurende de Tweede Wereldoorlog waren de meeste spelers actief op het oorlogsfront, wat zeer zeldzaam was bij topsporters en voetballers. In 1946 vielen bij de Burnden park Disaster 33 doden nadat er bij de herhaling van de 6e ronde van de FA cup te veel mensen werden toegelaten in het stadion. In 1958 behaalde Bolton Wanderers haar laatste grote succes met de winst in de FA Cup finale. Het won met 2-0 van Manchester United, na twee goals van Nat Lofthouse. De finale werd gespeeld in het Wembley Stadion, in het bijzijn van 100.000 toeschouwers. De laatste keer dat ze heel dicht bij het winnen van een trofee waren, was in 1995 en in 2004, waarbij ze de finale van de League Cup tweemaal verloren. Bolton zat in de 2e divisie toen de Premier league werd opgericht en promoveerde pas in 1995 naar de Premier league. In 1997 is Bolton verhuisd van Burnden park naar het splinternieuwe Reebok stadium en in dat zelfde seizoen degradeerde Bolton alweer. In het seizoen 1999-2000 behaalde Bolton onder Sam Allardyce de halve finales van de FA Cup, de Football League Cup en de play-offs, maar de club verloor respectievelijk van Aston Villa, Tranmere Rovers en Ipswich Town. Na het seizoen 2000-01 promoveerde Bolton naar de Premier League, nadat het de finale van de play-offs had gewonnen van Preston North End. Bolton eindigde in het seizoen 2003-04 op de achtste plaats, tot dan toe hun hoogste eindklassering in de Premier League. Het seizoen 2004-05 werd op de zesde plaats beëindigd en dit leverde de kwalificatie op voor de UEFA Cup, voor het eerst in de geschiedenis van de club. In die UEFA Cup behaalde Bolton een plaatsje bij de laatste 32 teams en werd uitgeschakeld door Olympique Marseille (2-1 heen en terug). Op 17 maart 2011 kreeg speler Fabrice Muamba een hartstilstand tijdens de FA Cup-wedstrijd tegen Tottenham Hotspur in het White Hart Lanestadion. Muamba was in kritieke toestand maar overleefde dit. Op 13 mei 2012 was de degradatie uit de Premier League een feit, nadat op de laatste speeldag met 2-2 werd gelijkgespeeld tegen Stoke City. In 2015 werd bekend dat de club een schuld had van 172.9 miljoen pond wat een transfer embargo opleverde en in 2016 degradeerde Bolton naar de League one om hier in het volgende seizoen weer uit te promoveren. In het nieuwe seizoen werd het embargo opgeheven en wist de club in een bloedstollende finale van 1-2 naar 3-2 te winnen van Nottingham Forest in de laatste 10 minuten wat lijfsbehoud betekende. In 2018/2019 werd bekend dat de club een belastingschuld had en kom in de laatste maanden van dat seizoen de spelers en staf niet betalen wat er voor zorgde dat er zelfs 2 wedstrijden niet gespeeld konden worden. Uiteindelijk eindigde Bolton op de 24ste en laatste plaats, waardoor degradatie naar de Football League One een feit was. In de zomer van 2019 is de club overgenomen na een periode van onzekerheid en de eerste wedstrijden van dit seizoen zijn gespeeld door jeugdspelers (!), ook begint de club met 12 punten in de min. Doel Mijn doel is om de club weer naar de top van het Engelse voetbal te brengen. Waarom Bolton Wanderers? In 2016 heb ik tijdens mijn trip naar Manchester een wedstrijd van Bolton bezocht waarna we om 1 uur snachts kachel zelfs bij de bus garage eindigde en we een dure taxi moesten bellen. Sindsdien volg ik de club actief. Het jaar erop ben ik bij de uitwedstrijd tegen Wolverhampton geweest in het uitvak ook een mooie ervaring. Credits naar @Rossi voor de banner.
Geplaatst 16 maart 20205 jr. Bolton, een pittige uitdaging maar zeker een hele interessante. Ik laat me graag verrassen door jouw resultaten, transfers en carrière. Heel veel succes!
Geplaatst 16 maart 20205 jr. Mooie uitdaging heb je daar gekozen! Aardig stadion ook wel. Veel succes bij Bolton!
Geplaatst 17 maart 20205 jr. Pittige uitdaging maar zeker een hele leuke! Succes alvast! Volgende keer misschien je tekst trouwens toch links uitlijnen? Ik weet niet wat ander vinden, maar zo'n grote blokken vind ik persoonlijk erg lastig om gecentreerd te lezen.
Geplaatst 18 maart 20205 jr. Veel succes met Bolton, een erg mooie club. Ben het idd eens met @Marius, dit leest niet erg fijn met zo’n groot stuk tekst.
Geplaatst 24 maart 20205 jr. Auteur Faciliteiten Spoiler De Faciliteiten zijn voor een League one club nog best goed dus daar zijn geen zorgen over nu. Financiën Spoiler Met deze schuld is er dus nauwelijks een Transfer/salaris budget. Doelstellingen Spoiler Doelstellingen die te doen moeten zijn. Moederclub Spoiler Hiermee kunnen we gratis huurspelers van Chelsea halen wat ruimte geeft in het budget. Allemaal bedankt voor de reacties!
Geplaatst 24 maart 20205 jr. Die schuld... ik wist dat het slecht ging met Bolton, maar dit is echt wel een pittige uitdaging! Wel mooi dat je gratis spelers kunt gaan huren van Chelsea, vaak niet de minste spelers en kost je helemaal niks! Hopelijk kunnen zij je helpen om te promoveren en weer in de Championship te spelen. Vanuit daar kan je weer stappen gaan zetten.
Geplaatst 24 maart 20205 jr. Succes met Bolton! Heb er zelf al een erg leuke game mee gehad in de Beta.