Jump to content
True_Legend

[FM20] Sport Lisboa e Benfica - O sonho de conquistar o futebol europeu ( Part II )

Recommended Posts

3LMIJBA.png

-1-

Nadat mijn vorige pogingen om een langdurig verhaal op poten te zetten mislukt zijn, deels door mijn eigen schuld. Ik heb namelijk een probleem gehad met mijn computer thuis en daarom zijn mijn spelletjes in de huidige editie van Football Manager volledig van de aardbol verdwenen. Maar dat betekent echter niet dat ik het ga opgeven want mijn favoriete club Sport Lisboa e Benfica moet gewoon naar ongekende hoogtes gebracht worden. Ik wil hen naar successen leiden die ze in Portugal nog nooit gezien hebben. Dit gaat niet over een nacht ijs en daarom moeten we ook het nodige voorbereidingswerk doen en dat gaat ons dan een enorm voordeel opleveren op middenlange tot lange termijn. Op sportief vlak is het talent zeker en vast aanwezig want de laatste twee seizoenen werd de jeugdopleiding van Benfica verkozen tot beste jeugdopleiding ter wereld. Maar dan komen we binnenkort nog op terug en dan gaan we het aanwezige talent eens van naderbij onderzoeken en de grootste talenten voorstellen en hun evolutie volgen ( tot ze zich in het eerste elftal als vaste waarden nestelen ). In de game zit ik al op het einde van het eerste seizoen en daarom zullen er in de eerste updates overzichten gepost worden zodat ik jullie de randinformatie kan bezorgen en ook een aantal argumenten kan voorleggen voor bepaalde beslissingen. De insteek zal dezelfde van de afgelopen topics zijn : een financiële basis maken zodat we op middenlange termijn een ( maandelijkse ) rentabele club kunnen opbouwen die voor alle hoofdprijzen vecht en zich stilaan een plek bij de absolute wereldtop kan toeëigenen. Eén ding staat alvast : de financiële basis zal voorrang krijgen op het sportieve gewin tot de basis voor gekke dingen beschikbaar is, dus indien ik een sportieve prijs mis omdat ik het financiële aspect niet wil "verkloten" om het zo te zeggen, dan is het maar zo ... Mijn filosofie staat vast en ik ga er aan vasthouden, ongeacht de mogelijke risico's

Maar nu de eerste uiteenzetting van mijn nieuwe novelle ... De technische staff die de eerste ploeg op dagelijkse basis zal bijstaan op de verschillende manieren, dus niet alleen de trainers maar ook de medische staff die ervoor zal zorgen dat de geblesseerde spelers sneller zullen terugkeren uit blessure, maar ook de sportwetenschappers die ervoor moeten zorgen dat de trainingen aangepast worden en bepaalde blessures voorkomen zullen worden. Een eerste analyse die ik altijd uitvoer is die van de kwaliteit van de trainingstaken. Indien een coach minder dan vier sterren heeft, dan heeft hij geen toekomst in mijn visie en betaal ik zonder problemen de ontslagpremie om plek te maken in mijn technische staff voor een meer ervaren lid. Ik kijk hierop op geen euro of twee omdat ik het niet als kosten zie, maar eerder als een investering die zichzelf op middenlange termijn via sportieve zaken of via uitgaande transfers sowieso gaat terugbetalen ... De eerste positie die openkwam en waarvoor ik de best man for the job wil hebben is die van assistent manager. Zejlko Buvac, de voormalige assistent van succescoach Jurgen Klopp, is de uitverkorene om mij bij te staan. Hij gaat mijn rechterhand zijn en zal een zeer belangrijke functie op zich nemen : tactische voorbereiding voor elke wedstrijd. De tactiek wordt bepaald door mijzelf, maar de tactische bespreking voor de partij zal door Zeljko worden geleid. Het is niet alleen zijn functie die belangrijk zal zijn, elke coach zal van extreem belang zijn voor ons sportief project en daarom willen we gewoon de beste namen aantrekken. "We behoren op dit ogenblik nog niet bij de absolute top, maar elke van de volgende namen die deel zullen uitmaken van onze coaching staff gaat ons op de goede weg helpen." Marcos Abad en Alex Brunner zullen onze twee goalkeeping coaches zijn terwijl Luis Arnau, Anthony Colbert en Gabriel Macaya verantwoordelijk zullen zijn voor de fysieke paraatheid van de hoofdkern.

Ook bij de veldcoaches kunnen we vanaf nu op heel wat ervaring rekenen en vooral mensen die reeds aan de slag zijn geweest bij de allerbeste clubs in Europa. "We mogen wel spreken van heel veel geluk dat we hen hebben kunnen overtuigen van de kwaliteit van ons sportieve project. De eerste naam die een handtekening zette onder een contract met Sport Lisboa e Benfica was de Nederlandse voormalige international Dennis Bergkamp. Drie dagen nadien meldden twee Italiaanse coaches zich samen in het Estádio da Luz. "We beginnen samen aan deze nieuwe etappe in onze carrière en we kijken er naar uit om met de talentvolle spelers van Benfica samen te werken," aldus Daniele Baldini en Attilio Lombardo. In de pers verschenen er al snel berichten dat de Portugese kampioenenploeg in buitenlandse ging terechtkomen, maar de Belgische hoofdcoach counterde deze "valse beschuldigingen" met een simpele statement: "De fans van deze club moeten zich geen zorgen maken over wie de spelers dagelijks begeleidt, over welke nationaliteit ze hebben. Het enige wat wij als technische staff heb kunnen garanderen is dat wij ons uiterste best zullen doen om alle spelers te doen opwaarderen en zo titels gaat doen winnen." En in de marge van deze korte persbabbel werd aangekondigd dat João Tralhão terugkeert naar de club om er deel uit te maken van de ploeg van Peter De Schryver. De laatste twee namen die we regelmatig zien verschijnen zijn die van Tom Eastwood die het nieuwe hoofd van de jeugdopleiding zal zijn en die van de zeer ervaren Ricky Sbragia, die een paar maanden later in Lissabon geland is ( nvdr. De schotse coach begon aan zijn opdracht bij Benfica in september ).

Financiële plaatje valt negatief uit

Het financiële plaatje van deze caroussel van veranderingen spreekt boekdelen. Van de negen coaches die bij mijn aankomst een contract hadden met Sport Lisboa e Benfica, heb ik er slechts één behouden. De ervaren Minervino Pietra heeft zich een zeer nuttige en goede coach gebleken op het verdedigende vlak. En dat is net één van mijn focuspunten voor het komende seizoen. De verdediging zal dat deel van de ploeg zijn waar we enorm veel beroep gaan doen op jonge talenten en afscheid gaan proberen te nemen van de oudere spelers. "NIet omdat ze geen sportief rendiment meer hebben, dat zeker en vast, maar vooral omdat hun financiële kostplaatje gewoon niet opkan tegen hun sportieve rendiment." Maar dat zijn analyses voor later en nu eerst een zeer snel overzicht van de volledige financiële inspanning om de bovenvermelde coachingstaff samen te stellen :

Oorspronkelijke loonkosten van de negen aanwezige coaches : 269.500 euro per maand

Nieuwe loonkosten van de dertien aangestelde coaches ( inclusief mijzelf ) 436.750 euro per maand

Een stijging van niet minder dan 38 % in loonkosten en dat betekent op jaarlijkse basis twee miljoen euro meer aan vaste kosten, maar zoals reeds voorheen gezegd. "Dit is een investering die we nu bereid zijn te maken om onze marge voor opwaardering van onze spelers zodat deze voor grote bedragen verkocht kunnen worden in de toekomst." Maar de stijging in de loonkosten is een vaste kost die op maandelijkse basis zal weerkeren, maar ook de ontslagpremies en aantrekkingspremies moeten in achting genomen worden: "Deze kosten hebben een eenmalig effect in de maand waarin ze gemaakt worden, maar we spreken hier toch over verschillende miljoenen euro en daarom moet het gepast opgevolgd worden onze mijn mening," aldus team manager Tiago Pinto die meer details gaf over het totale kostenplaatje. "Die gedetailleerde informatie zal ook terug te vinden in het officiële financiële verslag dat binnen een paar maanden zal worden bekendgemaakt door de club. Benfica heeft 1.6 miljoen euro uitgegeven om de contracten met verschillende coaches te laten ontbinden en bijna 1.1 miljoen euro om de contracten van verschillende coaches af te kopen ( nvdr. Drie coaches waren werkzaam bij andere clubs en daarom moesten Os Encarnados deze clausules afkopen. Alex Brunner en Luis Arnau hadden elk een afkoopsom van 500.000 euro en Marcos Abad bracht 89.000 euro op aan Leeds United ).

Spoiler

Een nieuw topic van mijn kant, maar dit is mijn laatste save game die ik in deze editie van Football Manager ben begonnen. In game zit ik al op het einde van het seizoen, maar ik wil het eerste seizoen natuurlijk niet verwaarlozen want er zijn belangrijke dingen gebeurd die een grote impact gaan hebben op het verloop en de evolutie van bepaalde zaken. Ik ga zoveel mogelijk informatie proberen mee te geven in mijn updates en hiervoor veel screens van de game gebruiken, maar indien jullie meer informatie willen zien of bepaalde screentjes willen zien, laat het dan gerust weten. 

Ik wil jullie alvast bedanken voor jullie feedback en jullie enthousiasme. Mijn bedoeling is zoals altijd jullie beter bekend te maken met het Portugese voetbal ( maar de novelle van @Marius heeft hier ook heel wat toe bijgedragen ) en vooral de enorme hoeveelheid talent die er in Seixal rondloopt. Bedankt alvast iedereen ! 

Wederom succes met Benfica. Hopelijk kan je het langer volhouden en blijft je computer heel.

Die Tim Eastwood heeft leuke stats als hoofd jeugdopleidingen, enkel had ik zelf gekozen voor iemand anders omdat ik persoonlijkheid belangrijker vind dan zijn stats.

Benfica en jou als manager: een gouden combinatie! Je filosofie is zoals altijd weer helemaal duidelijk, evenals je uiteenzettingen. Succes!

Succes, jammer van je vorige saves die verloren zijn gegaan! Tekst leest inderdaad lekker weg zoals hierboven al staat, misschien volgende keer bij voorkeur wel een tikkeltje groter, maar het is niet storend. 

aTTr71I.png

-2-

Het is echter niet alleen een goede coaching staff die moet samengesteld worden, maar ook de andere onderdelen moet van zeer nabij geanalyseerd worden en de nodige aanpassingen moeten doorgevoerd worden. De medische staff is net zo belangrijk omdat ze niet alleen de geblesseerde spelers gaan bijstaan tijdens hun recuperatieperiode, maar ook de sportwetenschappers gaan meer en meer aan belang winnen. "De expertise van het team onder leiding van Nuno Matias is uitgebreid om niet alleen de coaches bij te staan, maar ook om steeds de meer intense seizoenen van de verschillende ploegen in de best mogelijke omstandigheden voor te bereiden. De verbeteringen in de bestaande technologieën en de ontwikkeling van nieuwe technologieën stelt het team in staat om zich echt te concentreren om blessures te vermijden." Bepaalde spelers hebben in het verleden zware blessures opgelopen op training omwille van een gebrekkige begeleiding ofwel door simpelweg geen goede voorbereiding van het medische department. Met de huidige setup en hun missie binnen Sport Lisboa e Benfica gaan de twee Spaanse sportwetenschappers die werden aangetrokken, Rodrigo Burgos en Óscar Molina, van zeer nabij samenwerken met de andere onderdelen van de technische staff. "Hoe het precies zal verlopen weten we niet, maar we zijn ervan overtuigd dat we niet alleen op sportief vlak een voorbeeld in het Europese voetbal moeten worden, maar ook qua organisatie en medische begeleiding willen we een voorbeeldfunctie gaan invullen."  Maar het zijn niet alleen de sportwetenschappers die key positions gaan hebben, maar ook Telmo Firmino en zijn team gaan van extreem belang zijn. "Een fysiotherapeut is zeer belangrijk tijdens de recuperatie van geblesseerde spelers omdat onze opleiding ons verplicht om alles te weten over het menselijke lichaam en de beste manieren om bepaalde blessures aan te pakken," aldus Telmo Firmino, hoofd fysiotherapie van Benfica. De 43-jarige fysiotherapeut is al sinds 2004 aan het slag bij de Portugese topclub, maar zijn fascinatie en passie voro de club groeit elke dag. "Ik probeer mijn gevoel en ervaring over te dragen op mijn collega's en diegenen die reeds langere tijd met mij samenwerken ( nvdr. Hier duidt hij op Paulo Rebelo en Carlos Costa ) kunnen dit bevestigen.

De veeleisende wedstrijden en het steeds groeiende wedstrijdschema zorgt ervoor dat het medische department moet worden uitgebreid en er moeten meer fysiotherapeuten met de hoofdkern samenwerken. "De directie geeft ons hierin volledig de vrije hand en net zoals Peter met zijn coaching staff, kijk ik niet naar nationaliteiten, maar puur naar de kwaliteiten en ervaring van de professionals in kwestie. Persoonlijke relaties helpen ook om bepaalde mensen te overhalen om hier aan de slag te gaan. Zo heb ik Dave Galley een goede vijf jaar geleden leren kennen tijdens een evenement en het klikte meteen goed tussen ons. Een paar weken geleden heb ik hem opgebeld omdat we een klein probleem hadden met één van onze nieuwe spelers, Caio Lucas, die overgekomen is van de huidige werkgever van Dave Galley, Al Ain FC. We zijn aan de praat geraakt en ik weet niet meer hoe we over Benfica zijn beginnen praten, maar drie dagen later ging hij akkoord met ons contractvoorstel." Naast de Engelse fysiotherapeut heeft Telmo Firmino nog twee andere professionals uit zijn netwerk gecontacteerd en beiden zijn gisteren in Lissabon geland en vandaag al toegevoegd aan de medische staff. Vincent Marie en Jean-Georges Cellier zijn alvast enthousiast om aan de slag te gaan. 

Scoutingsstaff ondergaat veranderingen, maar basis blijft aanwezig

Het derde onderdeel van de technische staff van een voetbalploeg is op lange termijn misschien wel het belangrijkste team want het zijn immers de scouts die de toekomstige talenten kunnen ontdekken. "Benfica is een club die enorm veel geïnvesteerd heeft in de jeugopleiding tijdens de laatste jaren en we plukken daar nu de vruchten van en we gaan als club ook blijven investeren om zoveel mogelijk talenten te laten doorgroeien naar het eerste elftal, maar wij weten ook dat we de scouting niet kunnen verwaarlozen. Geen enkele club kan volledig rekenen op jeugdtalenten en niet alle posities kunnen / gaan opgevuld met voetballers uit de opleiding. Daarom proberen wij zoveel mogelijk wedstrijden bij te volgen en naast onze scouts die scouting doen voor de elftallen die uitkomen in de professionele competities, doen we vooral een beroep op onze lokale scouts. Tientallen mensen verspreid over Portugal volgend wekelijks tientallen wedstrijden om het jeugdvoetbal van het land op de voet te volgen," aldus Pedro Ferreira, chief scout van de Portugese landskampioen. De 37-jarige scout leidt het department sinds het vertrek van José Boto ( nvdr. De voormalige chief scout van Benfica is naar Shatkthar Donetsk vertrokken ) en hij kan nog altijd rekenen op meerendeel Portugese scouts. Francisco Oliveira is een zeer ervaren scout en de verantwoordelijke voor de Braziliaanse markt en samen met Jorge Gomes vormt hij de ruggengraat van het scoutingsapparaat van Os Encarnados. Op de vaderlandse markt worden de taken vooral uitgevoerd door Miguel Soares en Mauro Mouralinho terwijl Jean Paul en Joaquim Jorge Pinto zich meer op de Europese markt richten. "Iedereen voert scoutingswerk in Portugal uit en reizen dan ook wekelijks naar de vier uithoeken van het land om er bepaalde spelers of ploegen te bekijken en analyseren, maar sommigen volgen ook interessante spelers in andere Europese landen."

"De globalisatie van de sport en het feit dat er steeds meer en meer belang wordt gehecht aan opleiding, hebben wij als club besloten om scouts aan te trekken die kennis hebben van markten waar we tot nu toe geen kennis of voet aan de grond hadden. In dat opzicht hebben we Gonçalo Bexiga overgenomen van de Aspire Academy en zal hij onze scout voor het Midden-Oosten zijn en zal hij ook bepaalde opdrachten in Argentinië uitvoeren. Maar de Zuid-Amerikaanse markt is een onuitputbare bron van voetballend talent dat we een constante voet aan de grond. Antonio Mur zal daarom niet vanuit Seixal werken, maar vooral in Argentinië en Uruguay rondreizen. Hij heeft zijn contract eergisteren ondertekend en is meteen aan de slag gegaan. Hetzelfde geldt trouwens voor Hans Schrijver die Nederland en de Scandinavische landen zal afspeuren naar onbekende talenten," aldus technisch directeur en algemeen bestuurder van de SAD ( nvdr. SAD is een sportieve nameloze venootschap die de club beheert ), Rui Costa. De Portugese topclub lijkt zich op een zeer professionele manier voor te bereiden om de hegemonie in het Portugese voetbal over te nemen. Woorden die niet worden uitgesproken door team manager Tiago Pinto, maar het is duidelijk te lezen tussen de lijnen. "Wij proberen altijd beter en meer te doen, op alle vlakken willen wij een voorbeeld zijn voor de andere clubs en de scoutingscel is versterkt en vandaag hebben we ook het contract ondertekend met Álvaro Rincón, die samen me Nuno Cesário onder leiding van Nuno Maurício de data analyse activiteiten zullen uitvoeren."

Algemene Raad van Bestuur geeft carte blanche voor financiële plaatje

Nadat we in de vorige update enkel het loonplaatje van de coachingstaff hebben besproken, wil ik het hier toch ook even hebben over de totale uitgaven die gemaakt worden met de medische staff en scoutingsstafff. Domingos Soares de Oliveira, CEO van de Raad van de Bestuur en de Sportieve Anonieme Vennootschap Sport Lisboa e Benfica SAD verklaart de nummers. "Bij de start van dit seizoen hadden we voor het eerste elftal een totale loonkost van 580.500 euro per maand en met de vele veranderingen hebben we een stijging van 60 % in maandelijkse loonkosten, tot een bedrag van 928.000 euro per maand voor alle onderdelen van de technische staff van het eerste elftal." Er kan ook een niveau dieper gegaan worden en elk team van de staff heeft een serieuze cost increase, maar het is toch wel de coaching staff die uit de dans springt. "Het zou niet eerlijk zijn om hen het belangrijkste team te noemen, maar ze zijn het meest zichtbare onderdeel van een technische staff en daarom hebben zij ook een grotere koststijging. We verdubbelen bijna de loonkosten ( een stijging van 82 % ten opzichte van de oorspronkelijke situatie ), maar een simulatie op vijf jaar toont aan dat we hier dan zeker een return on investment gaan uithalen." Op het einde van het seizoen zal ook een analyse gemaakt worden en dan zal er ook beslist worden of alle aflopende contracten gaan hernieuwd worden of indien we afscheid gaan nemen van bepaalde mensen.

NFzxEcD.png

Er wordt duidelijk meer geld geïnvesteerd in elk department binnen de technische staff voor het eerste elftal

Spoiler

Eerst en vooral wil ik iedereen bedanken voor de eerste reacties, het is natuurlijk super om te zien dat er enthousiaste lezers ( als je dat na één update kan zeggen ) zijn voor dit topic over Benfica. De tweede update is een enorm lange tekst en ik weet dat het langer is dan het zou moeten zijn, maar ik wilde het toch vanuit de verschillende hoeken toelichten zodat de beslissingen in de toekomst ook duidelijk zullen zijn en indien meer achtergrondinformatie heeft. Ik zou ook graag de technische ploegen van de andere elftallen binnen de club toelichten omdat er daar toch ook serieuze investeringen hebben plaatsgevonden. Maar het gaat sowieso kortere updates worden. 

Ik zou jullie verder weer willen bedanken voor alle geposte reacties en mooie woorden. Deze doen mij enorm veel deugd, maar ik hoop vooral jullie enthousiasme te kunnen blijven behouden of nog aanscherpen met de toekomstige updates. Indien er zaken zijn die jullie willen zien, laat het mij gerust weten ! Bedankt jongens !

@komodo25 - @Mordurette - @TheRedOne - @Titan - @Marius - @ElPrincipito - @Krabby - @delichris

Wat een uitgebreide en interessante update! Hopelijk is dit de basis voor een stabiele club en een groei van de potentie in spelers. 

Dat is al met al een stevige investering in de facilitering van ondersteunend en coachend personeel. Een investering waarvan te hopen is dat deze zich op den duur dubbel en dwars terugverdient. Eén slim gescoute speler na een aantal jaar voor een megawinst kunnen doorverkopen, zoals we van Portugese clubs wel een beetje kennen, billijkt natuurlijk al de hogere kosten voor de technische staf. 

Mooi om te zien hoe jij de staff belangrijk maakt . Uitgebreide update maar zeer interessant 

De omkadering kan een erg belangrijke rol spelen in de ontwikkeling van een club. Ik denk dat weinigen onder ons meteen bij de start van een nieuwe save zo veel werk maken van het versterken van al deze nevenactiviteiten. Maar dat het zal lonen zal ongetwijfeld snel duidelijk worden.

wF77sgX.png

-3- 

De voorbereiding op het nieuwe seizoen is een zeer belangrijke fase omdat de spelersgroep niet alleen fysiek wordt klaargemaakt voor de officiële wedstrijden, maar er ook enorm veel tactisch werk wordt verricht met de nieuwkomers binnen de club. "Elke club voert transfers uit om de ploeg zo sterk mogelijk te maken en te kunnen vechten voor de doelstellingen die ze voor ogen hebben. Moeten we de tactiek aanpassen aan de versterkingen of moet ons transferbeleid bepaald worden op basis van de tactiek waarmee de spelers het veld worden opgestuurd ?" De meningen hierover zijn verdeeld en dat is daarom waarom er tijdens de voorbereiding verschillende oefenwedstrijden worden afgewerkt. "We kunnen een idee voor ogen hebben, maar als we tijdens de verschillende partijen zien dat het niet werkt, dan moeten we de tactiek gewoon aanpassen. IK heb één idee voor ogen en heb dit reeds met mijn staff bespreken en we zijn ervan overtuigd dat we met ons tactisch schema succes gaan hebben. Maar in voetbal mag er nooit nooit gezegd worden ! Dus we gaan de resultaten afwerken. De voorbereiding van Sport Lisboa e Benfica voor het aankomende seizoen kan in twee delen onderverdeeld worden: de oefenstage en de bijbehorende oefenwedstrijden in Kroatië en de resterende oefenwedstrijden. De Portugese landskampioen gaat dit jaar niet afreizen naar Zwitserland waar het de laatste jaren traditioneel gezien zich gedurende tien dagen op het nieuwe seizoen voorbereiden. Dit jaar is de keuze gevallen op Kroatië om er de oefenstage af te werken. "Split is zeker geen alledaagse keuze om ons voor te bereiden op het nieuwe seizoen, maar iedereen weet dat onze club een speciale band heeft Hajduk Split ( nvdr. In 1994 kwamen drie leden van de supportersgroep van Benfica, No Name Boys, om bij een verkeersongeluk tijdens de terugreis na een Europese ontmoeting tussen beide clubs ) en daarom wilden we meewerken aan de wens van onze kroatische vrienden om naar hun thuisstad af te reizen. Spijtiggenoeg was een ontmoeting tussen beide ploegen onmogelijk, maar alle trainingen worden afgewerkt in het Poljud sport complex en de wedstrijden zullen plaatsvinden in het Poljud stadion.

De trainingen in het lokale centrum verliepen goed en alle spelers trainden goed. "We kunnen niet meer vragen van onze spelers want tijdens alle oefensessies gaan ze er volledig voor en ze willen echt vooruitgang boeken. De jonge spelers die we hebben opgeroepen voor deze stage zijn opgetogen en grijpen elke kans met beide handen. Dit is wat we willen zien, spelers die bereid zijn om te zweten voor deze club ... Spelers die alles willen geven om te bewijzen dat zij hun plek in deze hoofdkern waard zijn. Ze beseffen ook maar al te goed dat ze geen basisplek kunnen opeisen of dat ze regelmatig vanuit de tribune zullen toekijken, maar wij geloven in hun kwaliteiten en in hun groeipotentieel." De tegenstanders van de drie oefenwedstrijden zij niet van het allerhoogste niveau, maar dat werd zo gepland om vertrouwen te geven aan de volledige spelerskern. De eerste tegenstander is Nogometni Klub Junak Sinij, een ploeg die in de derde klasse van het kroatische voetbal uitkomt en nadien wordt partij gegeven aan Nogometni Klub Rudeš en aan Hrvatski Nogometni Klub Šibenik. Alle topspelers waren mee afgereisd naar het balkanland en ze treinden allemaal gretig mee, maar verschillenden kregen rust zodat ze in alle rust en kalmte op de oefenwedstrijden tegen tegenstander op niveau konden voorbereiden. 

Nogometni Klub Junak Sinij - Sport Lisboa e Benfica ( 0 - 6 )

De "zwakste" tegenstander tijdens de oefenstage in de Balkan was een hapklare brok voor de eerste elf van Benfica. Het was een elftal met heel wat nieuwe gezichten, verschilende jeugdspelers kregen een kans, maar het was toch vooral uitkijken naar de eerste minuten van Raúl de Tomás, de Spaanse aanvaller die voor twintig miljoen overgenomen was van Real Madrid. RDT werd uitgespeeld op de nummer tien, achter de Braziliaanse aanvaller Pedro Henrique en dit leverde een aantal mooie combinaties op. De 23-jarige aanvaller van het tweede elftal bedankte met twee doelpunten voor het halfuur, maar de Spanjaard miste een strafschop. "Het veld lag er heel droog bij waardoor de bal is weggesprongen, spijtig dat ik niet wist te scoren, maar ik ben toch tevreden over de eerste minuten," aldus de Spaanse jeugdinternational. Het was echter het 18-jarige Portugese supertalent, Tiago Dantas, die de hoofdrol opeiste in deze eerste oefenwedstrijd. De centrale middenvelder en kapitein van het tweede elftal wist maar liefst drie assists uit te delen en ook nog zelf twee kansen te creëren.

Doelpuntenoverzicht SL Benfica : 15' Pedro Henrique ( 0-1 ) - 24' Pedro Henrique ( 0-2 ) - 33' Franco Cervi ( 0-3 ) - 46' Martin Chrien ( 0-4 ) - 47' Caio Lucas ( 0-5 ) - 88' Ferro ( 0-6 ) 

Nogometni Klub Rudeš - Sport Lisboa e Benfica ( 0 - 4 )

De tweede partij werd drie dagen later afgewerkt en er verschenen nieuwe namen aan de aftrap, verschillende onder hen waarschijnlijke basisspelers tijdens het komende seizoen. De Portugese internationals Rúben Dias, Pizzi en Rafa Silva zetten meteen de toon door er stevig in te vliegen, om het op zijn plat Vlaams te zeggen, maar het was de topschutter van het afgelopen seizoen die zijn kwaliteiten toonden en een gesel was voor het centrale duo van Rudeš , Uzelac en Kovacic, want meteen na het startsignaal wist hij een scherpe voorzet van één van de jeugspelers aan de tweede paal binnen te tikken. Diogo Nascimento, een 17-jarig talent, was niet onder de indruk van de eerste minuten in de hoofdmacht van Benfica en hij rondde een aanval op schitterende manier. "Het was een plaatsbal die gewoon goed viel. Ik had niet durven dromen dat ik tijdens mijn eerste wedstrijd meteen ging scoren, maar het belangrijkste is dat het team goed gespeeld heeft en een goed resultaat heeft neergezet. Rudeš was geen maat voor de Portugese landskampioen en onder een warme zomerzon ( ondanks het late startuur van de partij was het nog altijd boven de dertig graden ) haalden ze na de vroege dubbele voorsprong het ritme uit de partij. Seferovic kon zijn tweede doelpunt van de partij maken iets na het halfuur nadat hij vrij kon inkoppen na de zoveelste hoekschop in de partij. Het laatste wapenfeit van de partij was een schitterende vrije trap van Pizzi waarmee hij de eindscore op het bord neerzette.

Doelpuntenoverzicht SL Benfica : 4' Haris Seferovic ( 0-1 ) - 7' Diogo Nascimento ( 0-2 ) - 35' Haris Seferovic ( 0-3 ) - 59' Pizzi ( 0-4 )

Hrvatski Nogometni Klub Šibenik - Sport Lisboa e Benfica ( 0 - 3 )

De derde oefenwedstrijd en een derde keer hetzelfde spelbeeld : een zeer dominant Benfica met veel balbezit dat de tegenstander gemakkelijk op eigen helft terughoudt door zeer vroeg te storen en constant druk uit te oefenen op de tegenstander zodat deze niet zijn manier van spelen kan ontwikkelen. "Je ziet dat ondanks het gebruik van veel nieuwe gezichten er duidelijkheid is omtrent de taken die iedereen moet uitvoeren, dus op dat vlak mogen we zeer tevreden zijn. Er zijn ook zeker nog aspecten waar nog aan moeten gewerkt worden en daar zal mijn staff en ik werk van maken na onze terugkeer naar Portugal." De resultaten van deze drie oefenwedstrijden gaan ook wel voor een positief probleem zorgen binnen de kleedkamer, want nu lijkt de nood om transfers uit te voeren niet bestaande. De goede prestatie van een aantal jeugdspelers zorgen ervoor dat analyses voor versterkingen in de koelkast worden opgeborgen. "Dit betekent niet dat deze jeugdspelers vaste pionnen zullen worden, maar er zal zeker beroep hen gedaan worden."

Doelpuntenoverzicht SL Benfica : 9' Carlos Vinicius ( 0-1 ) - 45' Caio Lucas ( 0-2 ) - 82' Diogo Nascimento ( 0-3 ) 

Diepgaande sportieve analyse van de voorbereidingwedstrijden tijdens de oefenstage in Split

Zoals eerder gezegd hebben de oefenwedstrijden altijd verschillende doelstellingen: niet alleen dienen ze om de spelers wedstrijdritme te laten opdoen, maar vooral om te bepalen wie al dan wel of niet deel uitmaakt van de definitieve spelerskern. "We hebben verschillende openstaande dossiers na deze periode in Kroatië kunnen afsluiten en een beslissing genomen omtrent de toekomst van verschillende onder hen. Spijtiggenoeg kunnen we maar elf spelers per wedstrijd opstellen en soms moeten er moeilijke beslissingen genomen worden." Dit maakt ook deel uit van het groeiproces om naar de absolute top toe te groeien: harde beslissingen nemen die soms emotioneel moeilijk zijn, maar waarbij we trouw blijven aan de filosofie die we ons voorgelegd hebben. Er werden veel jeugdspelers mee naar Kroatië genomen en verschillende van de grote namen kwamen niet in actie tijdens de eerste drie partijen van het seizoen, dus een concreet beeld kan er zeker nog niet gemaakt worden, maar het geeft wel een duidelijke aanwijzing van de koers die er dit seizoen zal gevaren worden. "We willen meestrijden op verschillende fronten, zoweel op nationaal als op Europees vlak, en daarom moeten we een duidelijk beeld hebben van diegene spelers die op dit ogenlik het juiste profiel hebben om in de verschillende competities aan de aftrap te verschijnen."

De cijfers van de drie oefenwedstrijden in Kroatië liggen er helemaal niet om en tonen dat het ernst is voor de volledige technische structuur die het professionele voetbal van Sport Lisboa e Benfica begeleidt: Er werden niet minder dan 40 verschillende spelers gebruikt over de drie partijen heen. "De bedoeling was zoveel mogelijk spelers aan het werk te zien en dat hebben we hier dan ook bereikt. Een aantal jonge talenten zijn er duidelijk niet klaar voor, maar andere namen zullen regelmatig op het wedstrijdblad verschijnen." Dertien doelpunten werden gescoord, een gemiddelde van 4.3 doelpunten per partij. "Dat is natuurlijk een zeer mooi gemiddelde, maar we mogen natuurlijk niet vergeten dat we niet tegen topploegen hebben gespeeld. Het waren zeer bekwame tegenstanders, maar het niveauverschil was zeer duidelijk." Wat ook een positief teken is gebleken in Kroatië is het aantal spelers dat doelpunten wisten te scoren. "De tactiek die we hebben uitgetest maakt duidelijk dat we niet afhangen van een vlotscorende spits, maar dat elke speler op het terrein de weg naar het doel kan vinden. En we zijn nog niet halverwege de voorbereiding, dus ik verwacht dat aan de vooravond van de Supertaça Cândido de Oliveira dat iedereen met de pé quente staat ( nvdr. Pé quente is een uitdrukking in het Portugees dat warme voet betekent ofwel dat het vizier op doel goed afgesteld staat ). Tot dan kan er heel wat gebeuren en daarom werken we enkel met de spelers die hier aanwezig zijn, transfergeruchten deren ons helemaal niet."

Dit is het beeld dat we in de toekomst meer en meer bij Benfica gaan zien : een investering in de jeugd die ervoor gaat zorgen dat er steeds meer en meer jeugdspelers naar het eerste elftal gaan doorgroeien. Het komende seizoen zullen er heel wat talenten al minuten gaan mogen maken, maar er wordt heel wat verwacht van drie Portugese jeugdinternationals: Tiago Dantas is de huidige kapitein van Benfica B en hij geldt als één van de grootste talenten in Seixal. De centrale middenvelder gaat in de bekercompetities als vaste pion naar voren worden geschoven. Tomás Tavares zit in een andere situatie. De 19-jarige rechtsachter is de favoriet voor een plek in de verdediging omdat de vaste waarde, André Almeida, nog zeker tot september in de lappenmand ligt. Een derde naam die nu met stip genoteerd staat en dit is het resultaat van een zeer goede stage die hij heeft afgewerkt is die van Diogo Nascimento. De 17-jarige aanvallende middenvelder scoorde twee doelpunten in Kroatië en was verantwoordelijk voor tal van andere gevaarlijke situaties. "Hij is één van die twijfelgevallen. We weten niet echt goed in welk elftal hij dit seizoen gaat spelen."

G0Jvvm1.png

De jeugdopleiding van Sport Lisboa e Benfica is twee jaar op rij verkozen tot de beste opleiding ter wereld

Spoiler

Ik heb verschillende screentje geplakt onder de namen van bepaalde spelers ( vooral in de laatste paragraaf ) en ook onder de uitslagen kunnen jullie de wedstrijdfiches bekijken. In de toekomst zal ik ook proberen om de screens er op een andere manier in te verwerken.

De samenstelling van de technische staff ( en niet enkel van het eerste elftal ) is voor mij één van de belangrijkste taken die moeten plaatsvinden want je ondervindt er op middenlange termijn zoveel voordeel mee. Niet alleen gaan je jonge talenten zich beter ontwikkelen, maar ook het gaat je team aan reputatie helpen. Daarom zal ik jullie ook in de toekomstige updates, de technische teams van de andere elftallen voorstellen.  Inzake de stage, het waren drie zwakke tegenstanders, maar de uitslagen zijn hoopvol te noemen. 

Ik wil jullie verder weer heel erg bedanken voor alle mooie reacties en toffe woorden ! Indien jullie deze lappen tekst te lang vinden of indien er andere aspecten moeten veranderd worden, laat het mij gerust weten ! Bedankt iedereen 

@delichris - @ElPrincipito - @Titan - @Mordurette - @komodo25 - @Marius

Het op orde krijgen van de staf is inderdaad een groot goed, ik sta volledig achter die filosofie. Zeker met de talenten die je tot je beschikking hebt is het evident om hun die juiste begeleiding te geven. De eerste wedstrijden in de voorbereiding zijn prima verlopen; veel spelers aan het werk gezien en het beste moet nog gaan komen!

Lekkere uitslagen hoor en een goede staf is altijd fijn om mee te werken.

Gepost (edited)

Mooie uitgebreide update over de eerste oefenwedstrijden met een stukje historie erin . Veel valt er nog niet van te zeggen voor de leek door de vele wisselingen . Echter zal het voor jou wel duidelijk geven

Even een vraag aan jou en @Titan aangezien ik weet dat jullie tijd besteden aan de staff . Is een staflid met goede attributen maar weinig reputatie beter dan 1 die qua attributen ( Wat) minder is maar wel hogere reputatie heeft ? Zelf neig ik na het eerste en handel daar ook na . Toch twijfel ik wel hierover 

Edited by komodo25

OdQav72.png

-4-

Het is niet alleen het eerste elftal dat er toe doet, maar elke etappe in zijn carrière van een speler moet zorgvuldig gepland worden. "Op dit ogenblik wordt Benfica door velen omschreven als de beste jeugdopleiding ter wereld en alle waarheid op een stokje we moeten daarvoor niet twee jaar op een rij verkozen worden om te weten dat we een heel positieve fase doormaken. Hoe kunnen we dat doen ? Net zoals bij de eerste ploeg, maar ook het U23 elftal gaat een technische staff van het allerhoogste niveau krijgen," aldus algemeen bestuurder en technisch directeur, Rui Costa. De voormalige Portugese international gaf verder uitleg over hoe de club aan de slag was gegaan om de namen te bepalen voor de posities. "De criteria voor de verschillende plekken zijn gebaseerd op dezelfde eigenschappen. De coach in kwestie moet een specialist zijn in een bepaald trainingsoordeel en reeds de nodige ervaring kunnen voorleggen. We weten wel dat we geen namen kunnen aantrekken  voor ons Sub23 elftal met dezelfde reputatie als de coaches voor onze hoofdmacht." Er werd nog meer informatie verschaft over het aantal leden die deel gaan uitmaken van deze vernieuwde technische staff en het financiële plaatje, maar namen werden nog niet bekendgemaakt tijdens die persbabbel. Drie dagen nadien werd de eerste bevestiging van succesvolle contractonderhandelingen via de officiële Twitter account van Benfica bevestigd : "Nieuwe U23 coach heeft contract voor vijf seizoenen ondertekend @NorbertElgert : Herzlich Willkommen ! #LigaRevelacao #SLBenfica !" De volgende twee namen duurden ook niet lang om bekendgemaakt te worden: Frank Kaspari, landgenoot van de coach wordt zijn assistent, en de beenharde voormalige verdediger van Internazionale en Colombiaanse international, Iván Córdoba, gaat de spelers van het U23 bijstaan om hun verdedigende kwaliteiten te doen groeien en ervoor te zorgen dat het slot op de deur gaat.

De bekendste naam in de coachingstaff van het U23 team van Benfica zal ongetwijfeld die Joël Bats zijn. De 63-jarige Franse goalkeeping coach heeft al meer dan een kwarteeuw ervaring als coach en zo brengt hij naar de Benfica Campus een avontuur als keepertrainer van achttien jaar bij Olympique Lyonnais mee en ook een ervaring van vier seizoenen assistent manager bij Paris-Saint-Germain. "Het is een ongelooflijk feit dat wij een coach van zijn niveau en zijn ervaring kunnen overtuigen hebben om deel te maken van ons sportief proejct voor het Sub23 - elftal. Dit is een enorm teken van vertrouwen dat wij zelfs coaches van het allerhoogste niveau kunnen aantrekken." En de internationale bekendheid van de Portugese landskampioen en het succes van de jeugdopleiding overschrijdt de landsgrenzen want ook Dave Watson gaat zich voor een eerste keer in zijn twintigjarige carrière aan een avontuur buiten het Engelse voetbal wagen. "Het is natuurlijk een moeilijke beslissing om onze home zone achter te laten, maar het sportieve project binnen Benfica is heel ambitieus en ik wil er graag deel van uitmaken," aldus de 58-jarige Engelse coach. De laatste persoon die aan de technische staff van Norbert Elgert werd toegevoegd, is de Spaanse fitness coach José Mascarós. Hij heeft ervaring op het hoogste niveau in het Spaanse voetbal en de kennis die hij ondermeer bij Valencia, Getafe en Villareal heeft opgedaan wil hij nu toepassen om de aanstormende talenten van Os Encarnados te laten doorbreken.

7CAMP18.png

Alle concurrenten in deze competitie van de U23 worden overklast op niveau van kwaliteit van coaches 

Resultaten in oefenwedstrijden vallen tegen ondanks goede statistieken

Het team van Norbert Elgert heeft drie oefenwedstrijden afgewerkt vooraleer het aan de slag is gegaan in de competitie ( nvdr. Er is een aparte competitie in het Portugese voetbal waar enkel de Sub23 elftallen van de verschillende clubs aan deelnemen. Deze wordt de Liga Revelação genoemd ). "Als je hier toekomt en met nieuwe spelers en nieuwe collega's aan de slag gaat is er altijd een aanpassingsperiode nodig voor iedereen. Daarom zijn we er ook van overtuigd dat de vooruitgang die we geboekt hebben tijdens de voorbereiding ons vruchten gaan afwerpen tijdens het seizoen. Ik maak me helemaal geen zorgen omtrent het feit dat we geen van onze drie oefenpartijen hebben gewonnen. Het gelijkspel tegen Caldas Sport Clube, een ploeg die in het Campeonato Nacional de Seniores uitkomt, was een wedstrijd waarin Benfica domineerde maar het gewoon geen efficiëntie op de mat kon leggen. "Het is slechts het begin van het seizoen. De jongens speelden goed en we hebben dat ook duidelijk gemaakt. Verbeterpunten ? Die zijn er altijd en we eisen altijd meer van onze spelers. Enkel zo kunnen ze groeien." Tijdens de tweede oefenwedstrijd werd er afgereisd naar de Azoren, het eiland Terceira, en de gastheer kon al snel op voorsprong komen en ondanks de twee rode kaarten voor de bezoekers ( Renato Matos werd iets na het halfuur met een directe rode kaart van het veld gestuurd nadat hij veel te hard inkwam op Vitinha en Miguel Nóbrega kreeg een tweede gele kaart na een duwfout op Ragner ) kon Benfica toch een gelijkspel uit de brand slepen. 

De derde oefenwedstrijd tegen het tweede elftal van Marítimo was een ramp en de zware nederlaag ( 3-0 ) geeft het wedstrijdbeeld niet correct meer. "Als je de wedstrijdstatistieken bekijkt dan waren we gewoon de betere ploeg. Wie 66% balbezit heeft en meer doelpogingen heeft, moet hier als winnaar uitkomen ... Maar het gebrek aan efficiëntie heeft ons vandaag de das omgedaan. Dit is zeker een zeer goede les en vooral op tactisch vlak gaan we de nodige aanpassingen uitvoeren," aldus Norbert Elgert.

Spoiler

De eerste oefenwedstrijden waren natuurlijk niet tegen tegenstanders van niveau en met minder dan deze resultaten was ik zeker niet tevreden geweest. Maar we zijn goed begonnen aan het seizoen en de evolutie zal positief blijven, daar ben ik volledig van overtuigd. Omtrent de kwaliteiten van een coach, ik kijk eigenlijk nooit naar de reputatie, enkel naar de stats die hij nodig heeft om zijn job goed uit te voeren. Indien je club goede resultaten boekt, dan gaat de reputatie over de jaren heen toch sowieso stijgen ... Dus om kort te zijn : stats krijgen altijd voorrang voor mij op reputatie, een combinatie van beiden is natuurlijk de perfecte situatie

Verder wil ik jullie allemaal weer heel erg bedanken voor de reacties en de mooie woorden ! Deze doen zeer veel deugd en ik ben benieuwd naar jullie toekomstige reacties als we in de beslissende fases van het seizoen ! Bedankt iedereen 

@Titan - @delichris - @ElPrincipito - @komodo25 - @Marius - @Mordurette - @Krabby - @TheRedOne

Vorige update gemist blijkbaar maar de eerste resultaten in de oefenperiode liegen er alvast niet om. Voor de u23 wordt er ook weer kost noch moeite gespaard qua faciliteiten en omkadering. Dat de eerste resultaten dan even tegen vallen moet je dan maar even voor lief nemen. Op termijn komt dat vast wel goed. Aanpassingperiodes zijn nu eenmaal nodig, en soms zitten de wedstrijdomstandigheden ook gewoon niet helemaal mee.

De jeugdopleiding van Benfica is al gevreesd door concurrenten maar zal alleen maar sterker worden op deze manier! 

De jeugd heeft de toekomst, het klinkt cliché, maar wel een credo dat honderd procent van toepassing is op jouw aanpak bij Benfica. Die nieuwe stafleden zien er prima uit qua stats!