Jump to content
Sign in to follow this  
Zeus

MU's Crisismanagement

Recommended Posts

In MU's Crisismanagement nemen we (inter)nationale voetbalclubs onder de loep waar het even niet zo soepel draait. In zulke tijden van sportieve crisis gaan clubs vaak op zoek naar een nieuwe trainer. Allemaal leuk en aardig natuurlijk, maar op Managers United weten wij zelf natuurlijk minstens zo goed wat er nodig is om een ploeg te laten functioneren. Tijd voor de meestertactici alhier om zich massaal te herenigen.

Het is in dit topic de bedoeling om, aan de hand van de gegeven voetbalclub, een opstelling en/of tactische uiteenzetting te posten over hoe een ploeg volgens jou zou moeten spelen. Hierop volgend is er ruimte voor een voetbalinhoudelijke, tactische discussie. Je post dient als volgend opgesteld te worden:

- Opstelling => Visueel gemaakt middels (bij voorkeur) de site van http://sharemytactics.com/

- Spelplan => Een korte (of lange, net wat je wil) uitleg van de tactiek en het idee erachter 

- Focus volgende transperiode* => Voor welke posities dient de club tijdens de volgende transferperiode versterking(en) te halen? 

*= optioneel. 

De eerste club die we behandelen is:

11.png

Ik zal ter voorbeeld aftrappen:

Manchester-United---Zeus-formation-tacti

Spelplan: Dynamisch voetbal in een 3-4-1-2. In balbezit gaan de vleugelmiddenvelders en Rashford de diepte in, waarbij James naar binnen kan snijden. Martial is een valse spits, zakt terug en bij voorzetten vanaf de vleugels komt hij ook de zestien in. Bruno Fernandes en Pogba versturen de dieptepasses en zetten aanvallen op en zijn beide gevaarlijk met hun afstandsschoten buiten de zestien. Fred (of McTominay) past op de winkel. Bij balbezit tegenstander zakt Wan-Bissaka terug, waardoor je weer met vier achterin komt te staan. De overige vier middenvelders vormen een horizontaal blok voor de laatste vier. Omschakeling kan met de snelheid op de vleugels en de twee snelle, behendige spitsen voorop een groot wapen zijn. 

Focus volgende transferperiode: Goed opbouwende, snelle centrale verdediger zou zeer welkom zijn. Een controleur op het middenveld met defensieve kwaliteiten. Meer opties voor op de vleugels.

Edited by Zeus

Cool idee Zeus!

Mijn visie:

2.png.52fd222fcb6d02d935fc89dde4fa9672.png

Spelplan:

Countertactiek a la Antonio Conte's Inter/Chelsea. Denk dat dit Man U ideaal is om een 3-5-2 formatie te spelen. Maguire was beestachtig goed op het WK en dat was mede omdat hij in een driemans-defensie speelde. Hij is goed in rugdekking en gaten dichtlopen, maar heeft moeite om met ruimte in zijn rug te spelen. Door hem centraal op te stellen met als opdracht de ruimte achter de twee andere centralen te dekken gebruik je hem in zijn kracht.

Voor de positie op links achterin zou ik een aankoop suggereren en dan kiezen voor Tyrone Mings van Aston Villa. Linksbenig, 26 jaar en Engels. Andere optie is Nathan Ake. Die zou wat mij betreft ook prima in die rol kunnen spelen bij United en is wel toe aan een stap hogerop dan Bournemouth.

Op de flanken twee snelle backs met Shaw en Wan-Bissaka (Dalot er nog achter). Twee backs met aanvallende impulsen en voldoende longen om de hele flank te bestrijken.

Middenveld: op de DM een aankoop omdat ik verwacht dat Pogba naar Real Madrid vertrekt komende zomer. Idealiter wordt hij 1 op 1 vervangen door Milinkovic-Savic. Ook een powerhouse middenvelder. Vermoed alleen dat hij niet te betalen is. In dat geval vertrouwen geven aan McTominay. Verder middenveld met Fred, de spelverdeler, en Fernandes de aanvallende en scorende middenvelder.

Voorin twee spitsen en momenteel zou ik kiezen voor Martial en Rashford. Idealiter zou ik Martial nog vervangen omdat ik die simpelweg niet goed genoeg vind. Is te vaak onzichtbaar en kan niet goed als aanspeelpunt fungeren. Rashford is met zijn snelheid en dynamiek ideaal als 2e spits. Kan in gaten duiken, kan kansen creëren en kan afronden. Mogelijke aankoop en in lijn met United's aankoopverleden: Calvert-Lewin van Everton. Heerlijke speler om naar te kijken. Is lang en sterk, maar tegelijkertijd zie ik die man ook onmogelijke ballen aannemen en goed verleggen. Zou samen met Rashford een ideaal koppel kunnen vormen.

Focus op de transfermarkt:

Linksbenige centrale verdediger, Fysieke middenvelder en Aanspeelpunt voor de spits.

5d523450db786ab470219ff04ef5df68.png

Spelplan:

Een moderne 4231 met een vrije rol voor zowel Bruno Fernandes als Pogba waardoor er meer dynamiek en voetballend vermogen in het team moet komen, je wil in principe hiermee je beste spelers laten excelleren. De rest spreekt in mijn ogen voor zich.

Focus op de transfermarkt:

In mijn ogen is er een gehele rebuild nodig voor dit team. Hierbij wel de vraag hoeveel budget zij ter beschikking hebben en daarom ook ervoor gekozen om DDG erbuiten te laten en een vraagteken te zetten bij de aanwezig van Pogba. Het bovenstaande team is dan ook het ideale scenario. Ik zie veel mensen Man Utd (her)bouwen als een defensief team en in mijn ogen moeten ze hier vanaf, zonder al te veel in detail te treden zouden ze vanaf achterin naar een veel aanvallender team moeten gaan. Om dit te realiseren zullen ze op zoeken moeten gaan naar 'koopjes' op de transfermarkt. Ziyech is hier één van. Verder vind ik dat ze moeten gaan voor Florentino Luís, of een ervaren kracht zoals Danilo Pereira omdat Fred als McTominay tekort komen. Sarr komt erbij als linksbenige en opbouwende verdediger. 

Leuk idee Zeus! Bekijk zelf vrijwel nooit United, dus kan hier weinig over zeggen, maar ben benieuwd waarom je Maguire eruit laat, in tegenstelling tot zowel Lazy als Sanel? Nogmaals, zelf geen idee, maar krijg toch altijd de indruk dat hij hun beste CV is vanuit de korte beelden die ik soms zie. @Zeus

Opstelling met huidige materiaal:

98d2b806c2b9b7efdf5daad6a01ac83f.png

Spelplan: 

In balbezit speelt Fred gewoon als pure controleur, twee benig en sterk in de passing. Pogba gewoon een hoop vrijheid en Bruno Fernandes als aanjager/dynamische middenvelder. Voorin veel dynamiek met positiewisselingen. Martial en Rashford kunnen veel van plek wisselen en Greenwood is gevaarlijk in de diepte en in de bal. James heb je voor pure diepgang dan nog achter de hand

Bij balbezit tegenstander moet de tegenstander naar rechts gedwongen worden, aangezien United daar verdedigend het sterkst is en de spelers met (imo) de meeste inzet lopen (Greenwood, AWB, Bruno Fernandes die erbij kan komen). Dus links op het veld vastzetten en de linkerkant een beetje vrijlaten. Vanaf daar gewoon gaan jagen op de bal

Transferperiode:

De Gea moet gaan vrezen voor zijn plek, nu Henderson toch wel een van de beste keepers van de Premier League is. Een nieuwe keeper is dus niet nodig; centrale verdedigers en een sterke(re) linksback zijn wel een must. Denk daar zelf aan Konaté (RB Leipzig) of een goedkopere optie in Onguene van RB Salzburg voor het centrum, en voor linksback zou Chilwell een dure optie zijn, anders is Grimaldo wellicht nog een idee.

Op het middenveld is ook wat breedte nodig, daar zou Szoboszlai als talent interessant zijn. Franck Kessié voor wat meer duelkracht is ook een optie.

Voorin is het heel mager natuurlijk; James is niet top en Martial is enorm wisselvallig. Rashford lijkt de kar nu alleen te moeten trekken. Mason Greenwood moet gewoon veel meer speeltijd krijgen, ook al is hij nog jong. Timo Werner is deze zomer voor 60 miljoen op te halen, daar moet serieus naar gekeken worden, al is de kans groot dat hij naar Liverpool vertrekt.

Tof idee Zeus!

@Sanel Je lijkt een andere keuze te moeten maken voor Ziyech in de plaats. Ajax heeft namelijk een akkoord bereikt met Chelsea. Lijkt me voor hem ook een betere ploeg om in te spelen. 

Wat mij betreft halen ze Nathan Aké en Lautaro Martinez en gaan ze spelen in een soort 5-3-2 / 3-5-2, hoe je het wil noemen:

De Gea

Lindelöf - Maguire - Aké

Wan Bisakka - Fred - Pogba - Bruno Fernandes - Shaw

Martinez - Rashford

En dan met Bruno als meest diepe middenvelder.

Even voor de duidelijkheid: de intentie was wel om je te focussen op de selectie die er nu ligt en daar wat van te maken. In focus volgende transferperiode kan je dan ingaan op spelers die volgens jou wenselijk zijn. Of je dan louter posities of specifieke namen noemt is aan jou.

Manchester-UnitedS-formation-tactics.png

Spelplan: 

Backs moeten veel loopvermogen hebben, regelmatig opkomen maar er verdedigend ook staan. Rashford en Martial mogen wat meer zwerven, ruimte maken voor de backs en van positie wisselen. Zo heeft Bruno Fernandes genoeg opties, want hij moet het spel gaan maken. Pogba in de Yaya Touré rol en Fred die zich vooral op de verdedigende taken focust. Ighalo hoeft weinig betrokken te zijn bij het spel en staat er als pure afmaker.

Transferperiode:

Cashen voor Pogba en geld uitgeven aan zijn vervanger, een linksback en een vleugelspeler. Ik zie in Tolisso een zeer goede vervanger voor Pogba en hij mag blijkbaar vertrekken bij Bayern. Als linksback heb je niet heel veel opties. Iemand met veel loopvermogen die hard werkt. Ik denk dat Tagliafico wel eens een goede kandidaat kan zijn. Sancho is de ideale kandidaat als vleugelspeler. Als die niet haalbaar is zou ik naar Bailey kijken. Een centrale verdediger kan een optie zijn, maar in plaats van tientallen miljoenen uit te geven aan een talent van Leipzig kun je net zo goed Tuanzebe de kans geven, wat ook een groot talent is.

612063645_ManUidee.png.1ebf39ecc2f0b561e76e0aa755c360f2.png

SPELPLAN:

United moet weer aan voetballen toekomen. Plan is dus op balbezit gebaseerd om de creatieve middenvelders zo goed mogelijk te laten renderen. Fred was sensationeel bij Shakhtar, lijkt me sterk dat hij niet kan combineren met Pogba en Fernandes. De buitenspelers moeten lekker het veld breed houden en zo min mogelijk de bal krijgen, zodat de 5 spelers die voorin het verschil kunnen maken deze mogelijkheid ook krijgen. Alle drie de aanvallers kunnen diepgestoken worden en hebben de snelheid en het scorend vermogen om hier iets mee te doen.

TRANSFERFOCUS:

Met een Chillwell zouden ze er een extra wapen bij krijgen, Pogba zal wel weg willen dus een andere middenvelder is ook wenselijk. Milinkovic-Savic, Van de Beek of Goretzka zou daar goed passen als ondersteuning van de spitsen die mogen zwerven. Centraal achterin zou er eventueel ook iets bij kunnen maar in principe zou Lindelöf ook een degelijke centrale verdediger moeten zijn. Volgens mij hebben ze ook wel wat leuks verhuurd.

Leuk idee @Zeus Mijn two cents... Uitgaande van de selectie die er nu staat, zou ik voor zoiets gaan. 

a582ee7c8b16cead7d83ccde8ed622db.png

Ik heb zelf het idee dat een speler als Shaw niet goed genoeg (meer) is voor Utd, terwijl Wan-Bissaka met zijn snelheid in een driemansverdediging prima als buitenste verdediger kan acteren á la Walker voor City. Links is een beetje een probleem, maar hey ho. Op termijn zou daar ook een snellere verdediger moeten komen. Matic mag de balans bewaken voor de achterhoede, waardoor Pogba en Fred meer aan voetballen kunnen toekomen en voor de aanvoer kunnen zorgen richting de voorwaartsen.

Met deze opstelling zou je best veel druk kunnen zetten naar voren toe, zodat je het gemis van echte vleugelverdedigers kunt compenseren. Het Leipzig van Nagelsmann doet dat met een soort van 4-2-2-2 en een soort van trapezium waarbij de vleugelspelers naar binnen knijpen om het centrum vast te zetten. Nou, dat kunnen de wingers van Utd ook, al zullen ze dan een iets ander arbeidsethos moeten laten zien, met name Martial.

Bovendien geeft het je een wapen om tegen ploegen als Liverpool en City te voetballen. Je wingers kunnen de backs opvangen, terwijl je aanvallende middenvelder hun verdeelstation op het middenveld opzoekt en onder druk zet. De spits moet zich dan niet kapot gaan rennen maar moet kijken wanneer die verdedigers onder druk gezet kunnen worden. Opbouwend gezien kun je met zo'n formatie ook lastiger vastgezet worden, zeker wanneer de wingers af en toe ook inzakken om een numeriek overwicht te krijgen.

Dit gaat tijd kosten en laten we eerlijk wezen, er zijn ook andere spelers nodig.

Pogba wil weg, dan laat die man gaan. Als je het slim aanpakt, kun je daar echt wel iets leuks voor terughalen. Ik las ergens dat Juventus hem wil hebben en dan Rabiot + Ramsey (en eventueel nog wat geld) richting Manchester wil sturen. Mwah. Dat is geen gekke transfer. Op de vleugels zou vers bloed ook leuk zijn. Ik ben zelf wel gecharmeerd van Traoré van Wolves, terwijl ik denk dat een Richarlison dit ook zou moeten kunnen. Barnes van Leicester vind ik ook een interessante optie op links. Of je die jongens kunt halen en betalen, dat is een tweede. Woodward zal de beurs wel niet trekken en alleen uit de verkoop van Pogba en Shaw ga je niet voldoende verdienen. Wellicht is scouten in het buitenland dan handiger. Een Neres is waarschijnlijk goedkoper dan die andere twee opties. Voor die positie op links achterin moet Utd in dit verhaal ook iets. Upamecano of Konaté van Leipzig wellicht, afhankelijk van de titelrace in Italië misschien Skriniar. Opnieuw centjes zijn wel een dingetje.

Op 11-2-2020 om 10:18 zei Rogier.:

Leuk idee Zeus! Bekijk zelf vrijwel nooit United, dus kan hier weinig over zeggen, maar ben benieuwd waarom je Maguire eruit laat, in tegenstelling tot zowel Lazy als Sanel? Nogmaals, zelf geen idee, maar krijg toch altijd de indruk dat hij hun beste CV is vanuit de korte beelden die ik soms zie. @Zeus

Beetje late reactie. In een systeem met drie centrale verdedigers moet je kunnen omgaan met meer ruimte. Daarnaast vaak zonedekking i.p.v. mandekking en een speelstijl meer gericht op de omschakeling waardoor snelheid ook belangrijker is. Dan kom ik al met al toch op centrale verdedigers die sneller, meer wendbaar en geschikter voor zonedekking zijn (of op zijn minst het omgaan met/verdedigen van grotere ruimtes). Maguire is mijns inziens echt een typisch Engelse mandekker. In een tweemanscentrum verdedigen in de eigen zestien. Veel meer moet je niet van hem vragen.

Tijd voor een nieuwe. Denk eraan: opstelling met het huidige materiaal. In focus transperiode kan je reppen over eventueel te halen spelers.

De nieuwe club die we gaan behandelen:

241.png

image.png.c0d09ba9c5d84894dff0002c806c9c6c.png

Speelplan

KAPPEN MET VIDAL. Zo, daar maar mee beginnen. Kan gewoon niet bij een club als Barcelona. Daarnaast zie ik gewoon wat meer verjonging wel zitten, met De Jong en Puig in de basis. Ook Fati gewoon erbij. Voorin zou ik Fati en Griezmann een klein beetje naar binnen laten komen, zodat Alba en Semedo de kans hebben om mee vooruit te gaan. De Jong zal zich dan wat meer terugtrekken voor de restverdediging, maar ook als spelbepaler. Rakitic is ongeschikt geworden. Messi uiteraard in een vrije rol, zwervende speler. Zou hem ietsje meer terugtrekken en niet als diepe 9 gebruiken, zodat hij ook gewoon de ruimte heeft om zijn acties te maken.

Transferperiode

Zou een beetje doorselecteren. Mensen die weg mogen zijn wat mij betreft Pique, Vidal, Rakitic, Turan en Suarez.

Achterin zou ik kiezen voor Upamecano als eerste aankoop. Ook lekker om die naast Lenglet te zetten voor een Frans tweetal. Daarnaast zal ik eens een kijkje nemen bij Manchester City. Wanneer die echt uit Europa geband worden, dan zou ik Kevin de Bruyne halen als aanvallende middenvelder. Aouar zou ik ook een zeer geschikte speler vinden. Een rechtsback is ook geen overbodige luxe, want zie het niet zo zitten in die Semedo. Zie niet meteen een heel geschikte optie zelf, maar zie ze wel aankloppen voor Sergino Dest. Kom je uit op iets als het volgende:

Fati - Messi - Griezmann

Aouar - De Jong - De Bruyne

Alba - Lenglet - Upamecano - Dest

Ter Stegen

Gepost (edited)

image.png.5d9da8c5d19203fa5b57d82049edea35.png

Speelplan

De Jong wordt nu daadwerkelijk wel betrokken bij de opbouw. Hij en Sergi Roberto kunnen dan afwisselend naast de verdediging komen, waarbij de ander naar binnen trekt om de aanvallers van de tegenstander te laten kiezen. Dan trekken ze vanzelf gaten en kun je prima opbouwen. Busquets daarbij voor de rust en de controle. Dit kun je ook omdraaien (afhankelijk van welke kant van de tegenstander positioneel verdedigend voorin zwakker is) door Semedo de rol van Alba te geven aan de rechterkant en De Jong links er naast te laten komen (dus Alba, Roberto & Semedo kunnen roulerend aan hun minuten komen).

Vervolgens heb je Alba die de linkerflank pakt, Messi die naar binnen trekt vanaf rechts en de spits (tja, Braithwaite beste optie in dit geval) halfbakken (wel binnen de rand van de 16 blijven) richting de kant waar Messi vandaan komt. Sergi Roberto sluit aan aan de rechterkant. Griezmann als schaduwspits achter Braithwaite die voor afspeelmogelijkheden zorgt rond de zogenoemde halfspaces aan de linkerkant van de 16. Vidal of Rakitic die zorgt dat er op de rand van de 16 ook aansluiting is, waarbij het gat daarachter ingevuld wordt door De Jong en Busquets. Verdedigend kun je een 4-3-3 formeren, waarbij je de tegenstander gewoon via de zijkanten te laten opbouwen (afhankelijk van de tegenstander wat optimaal is natuurlijk).

Transferperiode

Het liefst zie ik Alena op de plek van Vidal / Rakitic en Puig op de plek van Busquets, maar die eerste is nog verhuurd en voor die tweede is het nog wel net een tikkeltje te vroeg. Afscheid nemen van Vidal en Rakitic. Zou daarnaast voor op de aanvallendste plek op het middenveld nog een ander type speler halen. Misschien een beetje cliche, maar ik denk hierbij wel meteen aan Van de Beek. Zo'n speler mis je toch als je Vidal en Rakitic weg laat gaan. Daarnaast is nog een spelmaker met ervaring zeker geen overbodige luxe. Luis Alberto is geen misselijke keuze denk ik zo, doet het nu uitstekend bij Lazio natuurlijk, plus Spaans, 27 jaar en heeft al een korte periode bij Barcelona gehad.

Achter Pique moet natuurlijk nog een tweede verdediger komen. De naam die Mark noemt, of die andere Franse jongen (Konate) van Leipzig zijn natuurlijk 2 talentvolle jongens die volgend jaar gemakkelijk minuten zouden moeten kunnen maken in plaats van Pique (ik ga ervanuit dat je Garcia niet terug kan krijgen uit Manchester, dus die valt in ieder geval ook af). Vervolgens moet er ook nog op zijn minst een vleugelaanvaller met diepte bij. Ga voor het gemak er even vanuit dat Suarez volgend jaar het nog vol kan houden, want anders ga je qua transferbudget nat waarschijnlijk. Gekkenwerk om Neymar te halen, maar als je echt een goede speler wil moet je sowieso de portemonnee trekken op die plek. Zo niet, lijken mij Tete van Shakthar wel een goede optie (staat daar wel voornamelijk aan de rechterkant), of Neres of Promes halen ;c Als je een wat ervaren buitenspeler wil, zou ik eens bij Chelsea kijken. Willian proberen te halen zoals de transfergeruchten al maanden gonsen, of anders Pedro terughalen.

Griezmann - Suarez - Messi

Alena - Luis Alberto - De Jong

Alba - Lenglet - Upamecano - Roberto

Ter Stegen

Maar je kan natuurlijk aardig wat namen wisselen. Pique er weer bij, Semedo ipv Roberto, Firpo ipv Alba, Fati erbij voorin (of aankoop), etc.

Edit: helemaal het bestaan van Arthur vergeten in dit stuk ;c Luis Alberto is wat overdreven in dat geval, maar een type Van de Beek zou nog steeds niet misstaan. Overigens heb ik dat nu vrijwel achterwege gelaten, maar ik denk dat met name hoe Barcelona verdedigend staat interessant is om neer te zetten. Messi verdedigt namelijk niet mee en ik denk ook niet dat je van hem dat kan verwachten. Wordt natuurlijk lastiger voetballen zo. Eens kijken of ik daar later deze week nog op in kan gaan.

@007mark Denk je niet dat je met die namen nog steeds de nodige diepgang mist voorin? Busquets kan je namelijk wel op RCM zetten bijvoorbeeld, maar in de praktijk zal hij naast De Jong komen te spelen. Voorin ga je een beetje een trechter krijgen denk ik. Een tegenstander die het in het midden gewoon vastzet zou in principe moeiteloos die opstelling tegen kunnen houden, daar je niet echt iemand hebt die graag echt diep gaat (behalve Fati). Alles hangt en staat dan een beetje bij Alba en Semedo. Vind het zelf ook lastig om op te lossen. Griezmann is namelijk bijvoorbeeld ook eigenlijk zonde om ernaast te zetten, maarja..

Benieuwd naar hoe @Zeus het voor zich ziet.

Edited by Rogier.

Gepost (edited)

Zeus%27-Barca-formation-tactics.png

Spelplan

Barca moet op dit moment drie zaken doen: de defensie enigszins zien te fixen, weer terug aan het voetballen komen en meer offensieve troeven pogen te vinden dan enkel Messi. Dit elftal speelt redelijk hoog en leunt in de omschakeling bij balverlies op snelle CV's als Umtiti en Lenglet. Pique kan dit niet meer aan, hebben we al meerdere keren gezien. In voetballend opzicht heb je lopers op de flanken en échte voetballers in de as. De kern van dit elftal is het vernieuwde middenveld. De Jong speelt in zijn beste positie als LCM welke functioneert in een voortdurend omschakelend elftal. Hij is van ontzettend groot belang in defensief opzicht, zeker als Jordi Alba weg is. Hij kan de bal op komen halen en heeft vervolgens de ruimte om in te dribbelen, daar Jordi Alba en Griezmann in balbezit wat dieper staan (bij Ajax was dit hetzelfde, zij het dan met Tagliafico en Van de Beek). Arthur is de controleur. Arthur is misschien wel de beste passer van Barca, alleen is hij nooit fit. Eén van mijn eerste focuspunten zou dan ook zijn het optrainen van Arthur. Hij is echt een type Xavi en kan prima mee in het combinatievoetbal dat je wenst te zien bij Barca. Griezmann mag weer doen wat hij het beste kan (en eigenlijk altijd gedaan heeft): centraal spelen achter/met een spits en zijn weg vinden naar de zestien. Messi wil je uiteraard zo vaak als mogelijk aan de bal en speelt dus in zijn oude rol als valse spits. Ansu Fati en Braithwaite hebben een vrij simpele taak: diepte en bezetting in de zestien. Eigenlijk doen zij maar weinig mee in het spelletje.

Al met al een offensieve speelstijl, maar wél één die je in staat zou moeten brengen om verzorgder voetbal te spelen en meer spelers in hun meest geschikte positie te positioneren. Soms is het dan nog wat zoeken naar een juiste balans, maar die kan met de tijd komen, zoals je dat ook met het Ajax onder Ten Hag zag. Goede, intelligente voetballers kunnen dat ook vaak onderling goed afstemmen. Overigens zijn er eigenlijk sowieso veel overeenkomsten met het Ajax van vorig jaar en het elftal hierboven.

Focus volgende transferperiode

Gezocht moet worden naar een RCV, een opvolger van Pique. De vraag is in hoeverre Arthur zijn rol als RCM wekelijks kan spelen. Een Xavi-achtige controleur die met hem kan concurreren zou welkom zijn. Denk aan Fabian van Napoli. Een creatieve middenvelder en dus ook een concurrent voor Griezmann is ook welkom. Net als een rechtsback (afscheid nemen van Sergi Roberto), een spits (afscheid nemen van Suarez) en een vleugelspeler met zowel diepte/snelheid als voetballende kwaliteiten. Ja, het zijn veel gewenste transfers, maar Barca had dan ook allang moeten doorselecteren. 

Edited by Zeus