Jump to content

[FM20/21] X-FM

neva
 Share

Recommended Posts

banner_xfm.thumb.png.8cad19c9c3327fc9a406c824df1b8838.png.b4d61136f19e35a90b365aa1c93495ef.png

X1.41 - Goals, goals, goals en de laatste wedstrijden voor het WK

De laatste maand voor de focus op het WK gaat. Oktober biedt een hoop wedstrijden; de ontknoping in de groepsfase van de European Nations League met Spanje, zónder Llonch en uiteraard op clubniveau een reeks wedstrijden in de Premier League en Champions League.

Laten we beginnen met Spanje. Een 1-1 gelijkspel in Polen in wedstrijd één leidde er toe dat er in Portugal gewonnen moest worden. Op een of andere manier lukte dat ook: 1-2, waarmee Spanje 12 punten haalde in de groep en Portugal 11.

Top, gauw verder, want de apotheose van dit toernooi maken wij niet meer mee en omdat Pol Llonch er niet bij was, verdient het ook geen verdere aandacht.

Spoiler

image.png.2e9eb6c8071fd4fb3c1eae485e2bdc56.png

image.png.84e3a1fc35fa3aa8c8d59a13b89f1764.png

City dus. Geen idee wat er is gebeurd, wellicht omdat iedereen (inclusief Clint Leemans) zich extra wil bewijzen zo vlak voor de WK-selecties bekend worden (op 2 november, de dag van de laatste clubwedstrijd; CL-groepswedstrijd 6), maar er vallen goals alsof het rijpe appelen zijn.

Maak je op voor een reeks spectaculaire duels, met meerdere spotlights voor onze Clint. Ronald Koeman, kijkt u alsjeblieft mee!?

De eerste wedstrijd van oktober levert liefst zeven treffers op. Het arme Crystal Palace lijkt op weg naar een monsternederlaag, maar na rust gaat de voet van het City gas af. De Bruyne opende vroeg de score, Ronaldo maakte nummer twee en uit een voorzet van Leemans verzorgde Laporte de derde. Leemans maakte zelf vanaf de stip nummer vier, waarna het na rust in een te laag tempo ging. Silva maakte de vijfde, maar in de tussentijd had Palace er ook al twee ingelegd. 

Met een goal, een assist en gewoon omdat ie supertof is, wordt Leemans uitgeroepen tot Man of the Match.

Spoiler

1.thumb.PNG.e2d89d52d6d98ab6d1432d56dee75c86.PNG

Het tweede duel, in de Carabao Cup, levert zelfs een goal meer op, maar de prestatie is een stuk minder. Tegen MK Dons, voorlaatste in de Championship, komt City al na zes minuten op achterstand. Uiteraard wordt de schade hersteld, maar drie tegengoals tegen zó'n ploeg, is gewoon erg matig. Uiteraard niets maar Clint Leemans iets aan kan doen hè, hem verwijt ik niks. 

De rest van het land ook niet trouwens, want na een benutte strafschop en een heerlijke steekpass waaruit Mbappé kan scoren, wordt Leemans wederom uitgeroepen tot Man of the Match.

Spoiler

2.thumb.PNG.0d2c7c288b21148f6f7be89b50712bdd.PNG

In het derde duel van deze maand scoren wij drie treffers. Burnley wordt door een hattrick van Leroy Sané aan de kant gezet. Overigens scheelde het niet veel of Sané was bij rust gewisseld. Met een 6,4 had hij het laagste cijfer van de ploeg, maar hij heeft zich redelijk hersteld. Overigens uiteraard te danken aan Clint Leemans, die twee van de drie doelpunten voorbereidde.

Spoiler

3.thumb.PNG.fd93d599114afbbce00aa20bc616bff8.PNG

Scoorden we in het derde duel drie keer, in het vierde duel scoren we vier keer. Shakhtar wordt simpel opzij gezet, ondanks de afwezigheid van Clint Leemans, die door zijn gele kaart in het vorige duel, nu vanaf de tribune moest toekijken. Twee treffers van de oude Ronaldo, één van Sané en een knullig eigen doelpunt maken dus een 4-0 eindstand en City heeft zich na 4 wedstrijden al verzekerd van de volgende ronde.

Spoiler

4.thumb.PNG.8974db7845c8a6d725295e8387509509.PNG

De vijfde wedstrijd van deze maand leverde ons vijf doelpunten op. Wat een toeval allemaal. Wel kregen we er wederom drie tegen, daar achterin gaat iets niet helemaal lekker. Het was overigens de dag van Leemans, want al na een paar minuutjes mocht hij vanaf elf meter aanleggen voor 0-1. Na de 0-2 van Mbappe en een tegengoal van Gonzalo Martinez, mocht Leemans het kunstje herhalen voor 1-3. Direct na rust werd het 2-3, maar tien minuten later liet Leemans zien het ook van 18 meter te kunnen; zijn vrije trap vond de linkerkruising: 2-4. Na wederom een tegentreffer bleef het lang spannend, maar op aangeven van onze Clint werd het via De Bruyne 3-5. Drie goals en een assist en dus weer een MotM-verkiezing.

Spoiler

5.thumb.PNG.41fa282636fbf0a2437d078beb2b13b6.PNG

Zouden we in wedstrijd zes dan zes keer scoren? Nee, (maar in wedstrijd zeven wel) dit zou zelfs voor FM te toevallig zijn.

Uit bij Lazio wordt er wel gewonnen. Geen assists of goals voor Leemans, maar wel weer een puike wedstrijd. Al gingen de spotlights vooral naar Haaland, die twee treffers maakte en zo een groot aandeel had in de 1-3 zege bij Lazio.

Spoiler

6.thumb.PNG.e359a71dedb7043092a85d44bb9de918.PNG

De laatste competitiewedstrijd van het kalenderjaar alweer. Er volgt op 2 november nog een CL-duel dat nergens om gaat en dat was het dan. En dus neem ik in gedachten al afscheid van Premier League voetbal met City en dat zonder Leemans, die niet helemaal fit uit het duel met Lazio kwam. Beetje jammer!

Frenkie de Jong blijkt een redelijke vervanger van Leemans, Haaland kan ook een prima strafschop nemen en heeft het flink op zijn heupen en in de slotseconde wil ook Ronaldo nog even scoren om te zorgen dat men hem niet vergeet: 6-2.

Spoiler

7.thumb.PNG.d832a768b9b4b203132d8b6c4b75c497.PNG

Een prachtige maand voor onze Leemans, voor City en voor iedereen die van doelpunten houdt. Hopelijk is het voldoende voor onze bondscoach, maar ik vrees het ergste.

Pol Llonch is overigens nog niet hersteld van zijn blessure, maar hij zal op 2 november wel opgeroepen kunnen worden voor het WK. Opvallend: geen voorselectie van 30 met 7 afvallers, maar gewoon direct, zonder trainingskamp of iets dergelijks, moeten de 23 namen ingevuld worden. 

Uiteraard gaan we nog wel het duel met Wolfsburg in de Champions League voorbij zien komen en uiteraard gaat Leemans daar zijn stinkende best doen, maar de echte focus gaat op het WK.

Gaat Leemans mee? Gaat Llonch nog een laatste poging doen om zich in de kijker van de Europese top te spelen?

Met andere woorden - wat gaat het experiment uiteindelijk teweegbrengen? Alles? Of niets?

-----------

Uiteraard wil ik iedereen weer bedanken voor het lezen, reageren en liken en mocht er iemand zijn die géén mention meer wil ontvangen, laat het even weten (in topic of via PM).

@Marius; Zeker jammer dat het richting het einde gaat, maar dat opent weer nieuwe deuren. Het FM-lab gaat nog niet dicht! Overigens zijn je woorden nu weer van toepassing; paar keer een masterclass maar defensief niet altijd wakker..

@Titan; Wellicht een beetje sterallures ja. Mag het? Tweevoudig topscorer van de Premier League :D 

Dat is Ronaldo nooit gelukt. Of Van Nistelrooij, Suárez en Agüero ook niet trouwens. En dat zijn spitsen ;c 

@komodo25; Llonch gaat in ieder geval mee naar het WK, dus theoretisch gezien kan het nog. Maar ik vrees het ergste.

@Tim'; Thanks ;c. Wellicht dat Koeman nú het licht ziet. Laatste kans...

@Nummerke10; Ah, er is altijd baas boven baas ;c 

@FMNOOB @Oldskool @Cyberize7x @Rossi @FlyD @spaansetukker @RicardoKaka8 @marcelkeuh @Srangaman@Titan@RubenS2 @Krabby @StanleyW @Fantasy @ElPrincipito @petervoetbal @komodo25 @Nummerke10 @Marius @Zorsky

@Tim'

banner_xfm.thumb.png.8cad19c9c3327fc9a406c824df1b8838.png.4ef469c3ba8713b8117bde2fb05efb32.png

X1.42 - Het WK en hetgeen dat we al lang wisten.

Met enig weemoed begin ik aan deze update. Het zal de laatste zijn waarin gevoetbald wordt.

Eigenlijk is dit vooral waar ik het voor gedaan heb, maar we weten de uitslag ook al. Clint Leemans kan fantastische cijfers overleggen, al jarenlang, maar kan niet opboksen tegen de eigenwijsheid van de mannen in Zeist. Zeker nu er geen voorselectie van 30 man is, kan ik nog geen lekkere inschatting maken of hij überhaupt een beetje in aanmerking kwam. Ook in de back-up save, waarin Koeman anderhalf jaar voor aanvang van het WK uit het spel heb verwijderd (hij werd opgevolgd door Wiljan Vloet), wist Leemans niet zijn verdiende haasje te scoren. Oké in die laatste versie waren zijn cijfers niet zo denderend als in de originele versie van de save, maar dat komt omdat ik het andere deel gesimuleerd heb (uiteraard wel met Leemans als basisspeler, maar hij werd doorgaans als eerste gewisseld door assistent Arteta).

Wat extra pijnlijk is, is het feit dat er echt hele matige spelers wel mee zijn. Davy Klaassen bijvoorbeeld, speelt zijn wedstrijden in de 2. Bundesliga. Of Marten de Roon, die vorig jaar bankzitter was bij Roma, dit jaar wel bijna alles speelde maar geen enkele keer de 90 minuten vol maakte. Of Karim Rekik, die liefst drie keer in actie kwam dit jaar, alle keren als invaller.

De selectie van Koeman:

image.thumb.png.c9249e2ca007fc53a283627d45573a28.png

De selectie van Vloet:

Spoiler

2055822311_WK-WiljanVloet.PNG.3c572f9a2001fa38df1c2d6f0c5d8236.PNG

Niet onverwachts, maar daarom niet minder zuur. "Gelukkig" hebben we Llonch nog. 

En Llonch start vrij aardig. In de eerste wedstrijd op de voorbereiding van het WK krijgt Oranje klop en vooral hun middenveld bakt er geen hol van (karma!). Llonch weet ook niet uit te blinken, maar hij scoort wel. Vanaf de stip laat ie zien hoe het moet, maar Frenkie de Jong heeft niet opgelet en faalt in zijn poging om vijf minuten later hetzelfde kunstje te herhalen. Via veteraan Busquets krijgt de score met 3-0 een zeer behoorlijk aanzien.

Spoiler

1.thumb.PNG.8f721b36740169102cd5b530894fc134.PNG

Verder werd er geoefend tegen Ecuador (4-1 winst, Llonch kreeg rust) en tegen Qatar.

Om alvast te wennen traden de Spanjaarden aan in Doha, tegen het WK-gastland. De bizarre weersomstandigheden zouden voor de Spanjaarden een kleine aanpassing moeten zijn (in tegenstelling tot de Scandinavische landen). Echter leek het er op dat de volledige defensie kortsluiting had. Ondanks twee benutte strafschoppen konden de Qatari echter niet stunten. Wie dat wel deed, was Pol Llonch. Met een fantastisch schot schoot hij na een kwartier de 2-2 binnen en in de slotfase stelde hij Munir in staat om Spanje op een 3-4 voorsprong te schieten. Hij werd dan ook verkozen tot Man of the Match. Scouts, letten jullie op!?

Spoiler

2.thumb.PNG.b95ffbafec13c8a03e47b5d691585055.PNG

3.thumb.PNG.5af3bcab97a707fa063a7c158e15a147.PNG

Het WK begint ook wel fantastisch voor Llonch. In het openingsduel tegen Jamaica geeft hij beide assists bij de goals van Núñez, nadat hij vroeg in het duel al een strafschop had benut. Ondanks zijn 9.0 wordt hij geen man of the match, maar gaat die verkiezing naar Núñez. 

In het matige duel met Nigeria wordt Llonch wél Man of the Match (na het benutten van een penalty), om tegen Brazilië (2-1 zege) rust te pakken.

Een bizar begin van het WK, want dat had ik nooit verwacht van Spanje.

Spoiler

4.thumb.PNG.67acecfec0c948acd23ef82d6e4d0311.PNG

5.thumb.PNG.93ada0ed2ad44000c93af3649f0b6c8f.PNG

6.thumb.PNG.d0b1a7d42f56b08b4855256eda9e3ab2.PNG

Waar Llonch toch wel een van de revelaties van de groepsfase bleek, werd vol verwachting uitgekeken naar de eerste K.O. ronde. Tegen Oekraïne, wat best een haalbare kaart moet zijn, schoot Llonch nog geen deuk in een pakje boter. Zo miste hij een strafschop en was het puur zijn assist (bij de 1-0) die er voor zorgde dat hij nog net een krappe voldoende kreeg. Gevalletje te vroeg gepiekt.

Spoiler

7.thumb.PNG.f15e1b57361a0de8a67f85bde9d2b4e8.PNG

In de kwartfinale wachtte Oranje weer. Nadat het in de voorbereiding 3-0 werd voor Spanje, hadden de mannen van Koeman nu wel een betere wedstrijd in de benen. Spanje had licht te overhand en zelfs Llonch speelde toch weer een fantastische pot voetbal. Echter was het, net als 'de WK-finale', Spanje dat er diep in de verlenging met de zege vandoor ging, dankzij een goal van een trage middenvelder. Koke scoorde met enig fortuin de enige goal in 120 minuten.

Spoiler

8.thumb.PNG.4444b481f63d5c3e87781359bd52e29f.PNG

In de halve finale wachtte Kroatië. Met Llonch als late invaller (toch een cap toegevoegd aan zijn totaal) werd er met de nodige pijn en moeite een finaleplaats afgedwongen. Mikel Oyarzabal, die er alleen maar bij zat omdat Isco in de voorbereiding geblesseerd uit viel, zorgde na goed werk van Sergi Roberto voor de enige treffer van de wedstrijd. 

Spoiler

9.thumb.PNG.23dc1d5da4bf8f60a79667e6d0d37aba.PNG

Een WK-finale dus voor Pol Llonch en de tegenstander in die finale is Brazilië. Inderdaad, de ploeg waar in de groepsfase met 2-1 van werd gewonnen. In een duel waarin beide ploegen stijf stonden van de spanning, maakte de nog steeds erg jonge Ansu Fati al vroeg 1-0. Nadat Marquinhos uit de kluts voor de gelijkmaker tekende, kon het echt alle kanten op.  En dan wordt de Spaanse manager op zijn vingers getikt door het lot. Twee keer te laat ingrijpen werd de Spaanse ploeg fataal in de finale. Op het moment dat Marcos Llorente namelijk zijn tweede gele kaart pakt, stond zijn vervangende wisselspeler nét klaar om in te vallen. En op het moment dat de wissel zich echt zou voltrekken (Odriozola voor Olmo om rechtsback te spelen; Saúl naar het middenveld) wist Neymar tegenover gelegenheidsrechtsback Saúl voor de 2-1 te tekenen. Een klap die de Spanjaarden niet meer te boven kwamen, mede doordat het middenveld van de Goddelijke Kanaries Pol Llonch onder controle hielden.

Een bitter einde zo.

Spoiler

10.thumb.PNG.58506758695b5aa9fffe471966cca1a4.PNG

En zo sluit ik deze update af met een raar gevoel. Blij dat we het experiment gaan voltooien, want na de transferperiode gaan we zien wat Llonch heeft veroorzaakt met zijn optredens op het WK. Maar ook teleurgesteld dat de uitslag niet is geworden waar ik op had gehoopt. Leemans had naar het WK moeten gaan en Llonch had de winnende moeten maken in de finale om een transfer naar Barcelona af te dwingen. Llonch maakt de winnende niet, maar kan het experiment nog wel een leuke twist geven door te doen wat ik van te voren gehoopt, maar niet verwacht had.

In de volgende update krijgen we de allerlaatste update van dít experiment. We kijken een klein stukje terug, we kijken vooruit (tot na de transferperiode) en misschien kunnen we nog mooi wat statistieken bekijken en vergelijken. De volgende update wordt dus de laatste update van dit hoofdstuk, maar nog lang niet van deze novelle.

Wederom wil ik iedereen bedanken, die door het experiment heen is blijven plakken, blijven lezen, blijven reageren en blijven liken en iedereen die er later is bijgekomen of die dit in het begin gedaan heeft. En dat ondanks de tempowisselingen (soms 3 updates in een week, soms 3 weken niks). Zonder jullie had ik dit experiment nooit op deze manier af kunnen maken.

@spaansetukker; Clint was zeker goed bezig, maar soms staat een uitslag van te voren al vast.

@Marius; Uw vrezen worden waarheid. Leemans had het zó verdiend. 

@Titan; Hopelijk kan ie nog Belg worden. Of Brit.

@Tim'; Hadden dit experiment ook een stuk korter kunnen doen inderdaad, geen nieuws weer ;c 

@Nummerke10; Tsja. Het zijn sukkels en ze liggen er lekker in de kwartfinale al uit met hun k*t middenveld ;c 

@komodo25; Helaas...

@FMNOOB @Oldskool @Cyberize7x @Rossi @FlyD @spaansetukker @RicardoKaka8 @marcelkeuh @Srangaman@Titan@RubenS2 @Krabby @StanleyW @Fantasy @ElPrincipito @petervoetbal @komodo25 @Nummerke10 @Marius @Zorsky

@Tim'

Een zeer bizar WK met een opvallende rol voor Llonch. Ik voel een cliffhanger aankomen als het ware ... En dat zou toch wat zijn. Het verhaal van Leemans kent een zeer ongelukkig einde, en maakt toch wel duidelijk dat FM op dit vlak dus wel een bepaalde limiet kent.

• 2 weeks later...

banner_xfm.thumb.png.8cad19c9c3327fc9a406c824df1b8838.png.8d62587c6e35c371025363dffd7d0800.png

X1.43 - De conclusie

Na 43 updates komt er een einde aan hoofdstuk 1. Het experiment 'Vriendjespolitiek' komt ten einde en de resultaten zijn duidelijk. Clint Leemans is géén international geworden, ondanks dat hij 13 prijzen met de club pakte in 3,5 jaar. Ook individueel was het niet verkeerd, alle drie de volledige seizoenen werd hij uitgeroepen tot speler van het jaar in de Premier League. Ook was hij tweemaal topscorer, werd hij eens derde in de strijd om de Europese Gouden Schoen en werd hij uitgeroepen tot beste middenvelder van de Champions League. O, hij was ook al een City-legende geworden in die korte tijd:

Biography.thumb.PNG.cb9cf8ac8ac4913466ab33d3488fdad2.PNG

Stats & History Leemans:

Spoiler

History.thumb.PNG.a6e48c076a89f7578b77e3f541f298cd.PNG

1768724603_ScreenAttributes.thumb.PNG.b43a698efeedc5afb621061e04ed1541.PNG

En dan Pol Llonch. Na een prima WK was hij verliezend finalist, 30 jaar (prima voor een defensieve middenvelder) en had hij een contract dat nog maar anderhalf jaar door liep. 

Spoiler

image.thumb.png.2cdcb91a70d7ed25449875664dcdb5d5.png

35 interlands en 14 doelpunten, dat is geen verkeerde statistiek voor een Spaanse middenvelder die nog in de eredivisie speelt. Maar was er interesse? Niet echt. 

image.thumb.png.af0db5ad7e14039b26f718cac01309a4.png

6 maanden later...

We skippen naar de volgende deadline. In september 2023 is de situatie zoals ik al had gevreesd. Llonch is géén basisspeler meer bij Willem II en is in de vier officiële duels dit seizoen slechts ingevallen.

De situatie van Leemans is nog minder prettig; de City-legende kwam afgelopen seizoen nog 2x in actie na het WK (1x invaller, 1x basis; geen goals en assists). Nu staat hij echter op de transferlijst en traint en speelt hij met de onder 23 mee.

Vijf miljoen moet hij kosten, maar er is geen interesse.

We maken nog één sprong van twee jaar..

.. waarmee we in september 2025 komen. De situatie is veranderd, want Pol Llonch en Clint Leemans spelen allebei bij een andere club. Voor een bedrag van liefst 1,1 miljoen euro verhuist 35-voudig Spaans international Pol Llonch van Willem II naar het grote Pogon Szczecin uit Polen, dat in 2021/22 één voorronde speelde om zich proberen te plaatsen voor de Europa Conference League, maar met 5-1 over twee wedstrijden kansloos gelaten werd door het grote Hajduk Split uit Kroatië.

Ook Leemans dartelt enigszins anoniem rond. Na nog een jaar City, waarin hij wonder boven wonder 1x inviel, maakte hij transfervrij de overstap naar HSV, dat wederom in de 2. Bundesliga uitkomt en waar Leemans geen onbetwiste basisspeler is. Overigens staat hij nog steeds op 0 interlands.

Wat een afgang.

----------

Iedereen die tijdens dit experiment heeft gereageerd, geliked, gelezen en/of op andere manieren heeft meegeleefd; bedankt! 

We maken op het forum een mooie hype van Leemans, heerlijk.. :D  

@FMNOOB; Inderdaad gaat dit niet helemaal goed in FM. Overigens heeft Llonch wel z'n transfer te pakken ;c 

@komodo25; Ik zou dit als bug kunnen rapporteren en de game kunnen uploaden op het SI-forum. Misschien doe ik dat nog wel een keer.

@Titan; Hoogtepunt van z'n carrière. Ik heb de jongens wel gouden jaren gegeven.

@Marius; Het zou er uiteindelijk niet beter op worden allemaal..

@Nummerke10; Het was een prachttransfer ;c 

@Tim'; Binnenkort meer info over het volgende experiment :) 

Eigenlijk stond er een 'vernietig je club'-experiment op het programma, ik wilde mijn favoriete PSV de afgrond in dirigeren, maar

omdat @FMNOOB momenteel met zo'n zelfde project bezig is met City (hoewel ik het iets subtieler zou doen :D) , denk ik eerst de voorkeur te geven aan een ander experiment. Ik heb alleen wat issues met de precieze uitwerking daarvan ;c 

Wordt vervolgt.

@Tim'

Edited by neva

Een beetje een zuur einde van dit experiment, maar het toont weldegelijk de gebreken van de AI aan. En dat was uiteindelijk toch een beetje de opzet.

Vond het wel heerlijk om deze te volgen. Leuke anekdote: onder invloed van deze heb ik zelfs Leemans gehaald in een save en hij was onbetwist basisspeler. In diezelfde save had ik ook Llonch rondlopen maar hem liet ik na twee seizoen gratis de deur uitwandelen.

Het experiment is natuurlijk wel geslaagd want er is een duidelijke uitkomst. Een middelmatige speler wordt dus ondanks topprestaties bij een grote club niet opgeroepen voor het nationale team en een matige speler die bij het nationale team wordt opgeroepen is hierdoor niet per se interessanter voor de Europese top. Ben benieuwd naar het volgende experiment.

• neva changed the title to [FM20/21] X-FM