Jump to content

[FM20/21] X-FM

Recommended Posts

Inhoudsopgave in spoiler:

Banner.png.8c4a069b72ca5173969d815ddeea66f4.png

X-FM

Ik hou van managen

We spelen allemaal met liefde het spelletje, sommigen al meer dan twintig jaar, anderen misschien nog maar net. Zelf speel ik het zo'n beetje sinds CM01-02, nadat ik eerder al kennis gemaakt had met 'Football World Manager', een spel dat op een illegale twilight cd stond (waar dan weer tientallen spellen op stonden die je kon installeren).

Nog eerder had ik met Competitie Manager 96-97 van Davilex al een beetje kennis gemaakt met managen, al was dat zeer basic en kon je de wedstrijden (flink) beïnvloeden door ze zelf te spelen (en zo alles met 20-0 te winnen).

Ik kreeg de smaak te pakken en heb vrijwel alles gespeeld of in ieder geval geprobeerd te spelen, van USM (of zoiets) tot de oude in DOS speelbare managers, eentje op volgens mij een Atari of iets dergelijks, een heel tof spel dat 442-manager heette (en maar 1 soundtrack had, You & Me song, schijtirritant) tot zelfs spelletjes welke verschrikkelijk slecht in elkaar zaten, zoals een basketbal manager en een hockey manager (veldhockey).

Wel succesvol waren/zijn Pro Cycling Manager en Eastside Hockey Manager (ijshockey, van Eidos, lijkt erg op CM0304 qua interface en wordt ook gemaakt door iemand die nauw betrokken is bij FM en dit als side-job erbij doet). Oftewel, ik hou van managen.

Wat ga ik doen?

Al een aantal keer eerder heb ik een verhaal geprobeerd te maken, maar ik hield het nooit zo lang vol. Spelen vond ik toch altijd leuker dan er over schrijven.

Nu begon het echter weer te kriebelen, maar wat voor game zou ik dan doen? Ik heb momenteel een erg leuke Journeyman Challenge lopen, maar zit al in seizoen 6, dus daar over schrijven vind ik niet leuk meer.

Eentje met mijn favoriete PSV? Liever niet, dit is relatief gemakkelijk en het forum staat vol met grote, knappere succesverhalen met kleinere / meer interessante teams.

Hoe kan je er dan bovenuit springen? Bijvoorbeeld door prachtige grafische updates te maken (en dat kan ik niet, zie banner). Ten tweede misschien wel door een echte ouderwetse verhaallijn erdoorheen te gooien, maar zóveel tijd heb ik nu ook niet.

Een bizarre challenge die je langs alle continenten en de meest obscure landen voert? Dat ga ik niet volhouden.

Daarom bedacht ik me om het compleet anders te gaan doen en te gaan experimenteren. Al jaren speel ik FM louter serieus, met het doel om te winnen. Maar misschien wil ik wel zien hoeveel ik kan verliezen.

We gaan experimenteren

Met andere woorden, hoe kan ik mijn favoriete club langzaam een hele pijnlijke dood in jagen zonder ontslagen te worden (degraderen, te dure contracten, verkeerde uitgaven, etc.)?

En hoeveel impact heeft een toptransfer op een matige speler? Met andere woorden; als ik Manchester City of Real Madrid ga managen en een matige eredivisiespeler koop en een basisplaats geef in alle wedstrijden en ook nog eens alle vrije trappen, corners en penalties laat nemen (voor goals, assists, hoge rating), krijgt hij dan een Oranjeverkiezing van Koeman?

En andersom natuurlijk ook, als ik van een kleine club een matige speler kies en nu oproep voor Spanje en hem elke keer een basisplaats geef, maakt hij dan een mooie transfer?

Deze zaken wil ik eens onderzoeken en ik weet nog niet exact hoe ik dit ga invullen. Wel weet ik dat het een stap is richting het onbekende, eentje waarvan ik denk dat ik niet de enige ben die er nieuwsgierig naar is.

Uiteraard, als jullie suggesties hebben zijn deze meer dan welkom.

Omdat dit uiteraard experimenten zijn en ik de titel kort en bondig wil houden (1. Om uit te nodigen om er op te klikken en 2. Omdat anders mijn banner nog lelijker wordt), heb ik besloten voor de titel ‘X-FM’.

Next up: Chapter X1 - Vriendjespolitiek

Edited by neva
Inhoudsopgave toegevoegd
  • Replies 416
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

X1.07 - Llonched like a rocket   De eerste interland van Pol Llonch leverde nog niet het gewenste resultaat op. Wat anderen ook al opmerkten, bij Llonch speel ik weinig wedstrijden waar ik w

Chapter X1.03 – Het echte werk..   Na de eerste twee oefenwedstrijden heb ik mijn assistent (hier nog Arteta) het restant laten simuleren. Dit leidde tot minder speeltijd voor Leemans, maar

Inhoudsopgave in spoiler:         X-FM   Ik hou van managen We spelen allemaal met liefde het spelletje, sommigen al meer dan twintig jaar, anderen missc

Posted Images

Haha leuk. Ik heb volgens mij nog eens een seizoen lang Dost (voordat ie ook echt goals ging maken) bij Real laten rondlopen om te kijken hoe hij het daar zou doen. Volgens mij viel het redelijk tegen... Ben benieuwd welke experimenten je gaat ontwikkelen.

Ik ben inderdaad benieuwd wat je plan is, Ik heb zelf ook eens een Nederlandse topclub laten degraderen naar de Tweede Divisie en vorig jaar met Manchester City gedegradeerd met een selectie die bestond uit amateurs. Of alleen slecht doen in de nationale competitie en alle andere competities wel willen winnen bijv. CL.

Banner.png.085ebdb73643c7283d1e2bf3151f0953.png

Chapter X1: Vriendjespolitiek

X1.01 – Lang Leve Llonch & Leemans

De eerste uitdaging welke ik ga doen is diegene waar ik zo’n beetje het minste werk aan heb. Dat klinkt lui, maar het is wel leuk in een verhaal als je redelijk snel komt tot het punt waar je wil komen. Daarnaast kan ik dan kijken of ik het zie zitten om alles bij te houden en of dit idee überhaupt aanslaat.

Vriendjespolitiek dus. Clint Leemans (23) is een jongen die vroeger als een redelijk talent te boek stond bij PSV. De middenvelder met een prachtige linkervoet brak echter nooit door in Eindhoven en na vele wedstrijden bij Jong PSV (waar hij aanvoerder was), vertrok hij naar PEC Zwolle. De Zwollenaren verhuren hem dit seizoen aan RKC.

Waarom Leemans? Ik wilde een jongen die niet te oud is maar ook niet zo jong dat hij nog als talent te boek staat. Daarnaast moet hij beschikken over een goede traptechniek, omdat ik ga proberen zijn match ratings te boosten door hem alle spelhervattingen te laten verzorgen. Leemans kan dat. Daarnaast wilde ik geen spits of centrale verdediger, omdat je dan naar mijn idee sneller door het ijs kan zakken.

Pol Llonch (27) is een Spaanse middenvelder die voor Willem II uitkomt. De door Hospitalet opgeleide middenvelder staat vooral bekend om zijn werklust en is een echte balveroverende middenvelder.

Waarom Llonch? Geen idee, ik wilde een jongen die de mensen kennen die het Nederlandse voetbal volgen, die niet zo jong is dat hij als groot talent te boek staat (maar ook niet 30+). Ook mocht deze jongen geen spits of centrale verdediger zijn en een historie bij een grote club hebben. Daarnaast moest hij uit een groot voetballand komen, één nationaliteit hebben en uiteraard onder geen beding in aanmerking komen voor een nationale selectie. Llonch was zomaar de eerste die me te binnen schoot.

We gaan de game beginnen op 1 juli 2019 en ik heb de intentie om deze uiterlijk tot het WK van (december) 2022 door te laten lopen. Ik heb de hoogste Spaanse competitie er in gezet als view-only en daarnaast heb ik de Engelse Premier League en de Nederlandse Eredivisie speelbaar gemaakt.

We spelen met een medium database.

Ik heb één manager aangemaakt (onder mijn eigen naam, even het makkelijkste) en de hoogste diploma en reputatie gegeven. Deze manager, ik dus, wordt vanaf 1 juli 2019 trainer van zowel Manchester City als het Spaanse nationale elftal.

De keuze is op City gevallen omdat ik geen zin heb om uitgebreid te managen. Ik download een goede 4231 tactiek van het internet en ga vooral spatiebalk-rammen. Met City kan je er dan eigenlijk al vanuit gaan dat je het redelijk goed zult doen richting de titel, wat de reputatie van Leemans aanzienlijk moet verhogen. Mocht het gebeuren dat ik toch word ontslagen, maak ik een nieuwe manager aan, want mijn eigen prestaties zijn nu niet relevant.

Overigens draai ik de game op de meest recente (match engine beta) patch, met de standaard database zonder wijzigingen (behalve de huur van Leemans geannuleerd om hem direct aan te kunnen trekken).

Screen game setup:

Spoiler

setup.thumb.JPG.371f0481ac9f1f48b6e983cb7982f71d.JPG

Screens Leemans (CA & ontwikkeling in andere game (sep-2025))

Spoiler

Leemans in de editor, heeft een CA van 113 en een PA van 127. Normaal gesproken zou hij, als hij zijn top behaald, een leuke 12e man zijn voor PSV/Ajax. Meer zal er nooit inzitten:

Leemans.thumb.JPG.b861ef1a0fe26976fc7b6f2672a5d058.JPG

In mijn andere game heeft Leemans zich als volgt ontwikkeld (september 2025):
Leemans-09-2025.thumb.JPG.1c126197a9635c808913cc0b23b8364b.JPG

LeemansHistory.thumb.JPG.c3e104045e4ad69d6060e7abb46b69b5.JPG

Screens Llonch (CA & ontwikkeling in andere game (sep-2025))

Spoiler

Ook Lonch heeft een laag CA en zou door zijn leeftijd niet echt meer moeten ontwikkelen. Komt al niet in aanmerking voor elke willekeurige basis uit de hoogste Spaanse Liga. Speelt echt een beetje op zijn top nu.

Llonch.thumb.JPG.49cdba84a168cb975c2b77660a7aa2f6.JPG

Llonch uit mijn andere game, in september 2025:

Llonch-09-2025.thumb.JPG.ee866f3e4e9139c26b0d2bf703a80243.JPG

LlonchHistory.thumb.JPG.b8fc74413ae53de01e8beb921a937ee3.JPG

@Marius; ik hoop dat ik het niet snel beu wordt ;)

@RubenS2; ik hoop het!

@Copywriter; mooi man, blij dat ik niet de enige gek ben ;)

@Nummerke10; spits is dan ook een cruciale positie. Ik ga voor een middenvelder :)

@FMNOOB; ik weet ook nog niet precies hoe ik het aan moet pakken. Om niet ontslagen te worden zal ik denk ik wel de beker moeten winnen en de Europese doelstelling moeten halen, als ik de competitie verpruts. We gaan het wel zien ;c

@Titan; dank u, ik hoop dat ik u kan vermaken

@Niejo101; thanks, misschien inspireer ik je nog wel eens tot iets nieuws ;)

@FlyD @Fantasy @Kavinos; bedankt voor de likes!

Edited by neva

image.png.277d06e6523426254954b81e8b589db2.png

Chapter X1.02 – De start

Zoals gezegd beginnen we de game met Manchester City op 1 juli om 09:00 uur. Een half uur later had ik Leemans al aangetrokken, al moet ik zeggen dat ik vraagtekens heb bij de medische staf. Hoe snel kunnen zij die keuring regelen en uitvoeren?

We betalen PEC Zwolle drie en een half miljoen euro, een bedrag dat verdubbelt wordt op het moment dat Leemans zijn eerste interland gaat spelen (en mijn experiment dus geslaagd is).

Leemans vroeg zelf een salaris van negen ton per jaar, maar daar heb ik zelf twee miljoen van gemaakt, voor de komende vier seizoenen. Om doelpunten aan te moedigen, krijgt hij maar liefst twee ton per gescoord doelpunt bonus.

Leemanscontract.thumb.JPG.9c404295188fa55fac371d50717f605b.JPG

Aangezien City mij verder toch niet boeit, hoef ik geen rekening te houden met de toekomst.

Om deze reden heb ik overigens ook Ibrahimovic aangetrokken, die voor wat kleingeld vanuit LA overkomt. Dit omdat ik zelf met Jesus en Aguero slechts twee echte spitsen heb. Ik speel maar met één spits, maar een beetje backup is wel fijn. Overigens kom ik hierdoor wel in de problemen met mijn registratie voor de Premier League (teveel niet in Engeland opgeleide spelers), maar daar heb ik David Silva voor verkocht, 22 miljoen naar Juventus (had een aflopend contract wat hij niet wilde verlengen. Op het middenveld kan ik hem nu niet meer kwijt en voor de flanken vind ik hem te traag).

Overigens ben ik ook zojuist gepresenteerd als bondscoach van Spanje, maar dat wordt pas vanaf augustus/september relevant.

Eerst de voorbereiding met City, welke ik zo laat als deze door de game is aangemaakt. Het enige dat ik wil is een fitte selectie, dat de jongens aan mijn tactiek wennen en dat Leemans lekker wat vertrouwen opdoet. Omdat er nog best wat spelers langer vakantie hebben zijn de uitslagen ook nog niet echt boeiend.

Wat wel boeiend is, is het debuut van Leemans. In de eerste oefenwedstrijd start hij direct in de basis en wordt hij na twee doelpunten (de 0-1 vanaf de stip en later nog een knal van 25 meter) en drie assists direct uitgeroepen tot man of the match, na een 0-12 overwinning:

Debuut.JPG.de497e9176ec31a4400416ec1d35c8cb.JPG

De tweede wedstrijd is slecht, tegen HSV. Niemand scoort boven de 7.50, behalve Clint Leemans, die dus ook in wedstrijd twee wordt uitgeroepen tot man of the match. Dat is een goede start.

Oefen2.JPG.8d120ba4791d5ec5a9e48609806c75f3.JPG

Zo sluiten we het eerste deel af op veelbelovende wijze. Volgende keer gaan we verder met onder andere zijn officiële debuut in de Community Shield tegen Liverpool.

-------------------------------------------------------

@Fantasy; bedankt :)

@FMNOOB; misschien inspireer ik je wel of behoed ik je voor een afgang ;) 

@Nummerke10; Ik heb besloten niet al te veel te betalen. Ik wil zijn reputatie en marktwaarde nu op een zo natuurlijk mogelijke manier boosten.

@Marius, @RubenS2; bedankt, ben zelf ook benieuwd!

@komodo25; Kan niet wachten op het wereldelftal van het jaar ;)

@Titan; En gewoon vanaf dag 1 al :D

@Niejo101; Llonch en Leemans klinkt haast romantisch..

@Copywriter; bedankt! Graag nu nog succes, pas bij de volgende uitdaging wil ik wel of geen succes ;c 

Ik wil wel even zeggen dat de mate van updaten (en dan de regelmaat) nog onbekend is voor mij. Ben hiermee begonnen, heb een zooi updates zo goed als klaar liggen en moet er nog een paar schrijven aan de hand van screens welke ik heb gemaakt, dus ingame loop ik wel iets voor. Echter werk ik ploegendiensten en heb ik het deze week erg druk. 

Ik zal mijn best doen om zo regelmatig mogelijk te updaten, maar het kan voorkomen dat het zomaar eens een kleine week stil blijft.

Edited by neva
  • neva changed the title to [FM20/21] X-FM