Geplaatst 11 december 20195 jr. Iedere club heeft zo zijn manieren om nieuwe spelers binnen te halen. Sommige teams kopen overal en nergens hun spelers en leggen daar bakken met geld voor neer, andere teams proberen weer op jonge leeftijd de spelers al te halen in de hoop dat ze doorbreken en uiteindelijk veel meer waard zullen worden. Maar er zijn natuurlijk ook teams die putten uit hun eigen jeugdteam. Zij staan dan ook vaak bekend vanwege hun goede jeugdopleiding, of ze doen dit uit pure noodzaak. In dit scenario zullen we te maken hebben met deze laatste manier van zaken doen. Ben jij de geschikte manager om de jeugd een kans te geven? Het doel Het doel is heel simpel: win de Champions League met een team dat in eerste instantie niet speelbaar is in Football Manager, omdat het zo laag speelt, zonder een enkele aankoop te doen. Je zult dus moeten roeien met de riemen die je vanuit je eigen jeugdopleiding aangereikt krijgt. Geheel op eigen kracht zul je de weg omhoog moeten vinden. Het huren of op proef nemen van spelers is ook niet toegestaan, je bent echt op je eigen jeugd aangewezen. Dit scenario heeft in het verleden een lichte verandering ondergaan. Waar voor eerst nadrukkelijk genoemd werd dat je met een Engelse club moet spelen, is die eis los gelaten. Die lijn trekken we met nu ook weer door. Je bent vrij om te gaan en staan waar je wilt. Je bepaalt zelf het land waarin je wil spelen: zowel grote als kleine landen hebben hun voor- en nadelen. In grote landen is de weg naar de landelijke top een lange, maar als je eenmaal aan de top bent, maakt je team ook meteen kans om de Champions League te winnen. Kleine landen hebben daarentegen een kortere weg naar de nationale top, maar de stap richting Europese successen is er een stuk lastiger. De keus is aan jou. De opzet Nu het doel bekend is, zul je je waarschijnlijk afvragen hoe je aan zo’n team komt dat in eerste instantie zo laag speelt, waardoor het niet speelbaar is in FM20. Dit doe je door een game te starten en een jaar op vakantie te gaan. Na een jaar degraderen er een paar teams uit de laagste divisie van het land dat je gekozen hebt, en daartegenover staan een paar teams die niet speelbaar waren die promoveren, waardoor ze wel speelbaar worden. Deze promovendi zijn je clubkeuzes voor dit scenario. Tip: wij raden je aan om het spel op te slaan net voor de promoties en degradaties in je gekozen land plaatsvinden. Zo kun je het spel een aantal keer laden en voorbij dat punt gaan. Er zullen iedere keer andere teams promoveren, waardoor je meer keuzes hebt! Om een beeld te krijgen van alle mogelijke teams kun je de editor opstarten en de competitie onder de laagste competitie in het spel opzoeken. Hoe hoger de reputatie van een team, hoe hoger de kans dat het team zal promoveren en hoe makkelijker het spel de eerste paar seizoenen zal zijn! De regels Er zijn een paar regels die vanzelf spreken. Sommige hiervan zijn al genoemd: Ga aan de slag bij een team dat in eerste instantie niet speelbaar is in een door jou gekozen land. Ingaande transfers, op welke manier dan ook, zijn verboden. De enige nieuwe spelers die je aan mag trekken, zijn de jeugdexponenten uit je eigen jeugdopleiding. Het is natuurlijk wel toegestaan om stafleden aan te trekken. Ontslag is ontslag. Je mag niet met een nieuwe manager bij de club aan de slag gaan waar je net ontslagen bent. Indien je ontslagen bent, heb je twee opties: je start een compleet nieuwe game of je gaat vakantie tot het einde van het seizoen en solliciteert bij een van de teams die op dat moment promoveert. Het gebruik van een Real Time Editor (zoals de in-game editor van SI) en andere cheatmethoden zijn natuurlijk uit den boze, maar dat lijkt duidelijk.Jaar in, jaar uit is dit het beeld bij inkomende transfers. Tips Het verleden heeft aangetoond dat dit geen gemakkelijk scenario is. Daarom wil ik je een aantal aanwijzingen geven die dit scenario makkelijker voor je moeten maken. Zeker in de eerste paar seizoenen waarin je misschien nog niet weet wat een goede strategie is. Aangezien je geen geld uit mag geven aan transfers, kun je al het geld stoppen in het uitbreiden van je jeugd- en trainingscomplex. Hierdoor zul je betere jeugdspelers krijgen die zich beter zullen gaan ontwikkelen. Verkoop niet te snel je spelers. Zeker de eerste paar jaar zul je het moeten hebben van de spelers die nu in het eerste elftal zitten. Verkoop dus alleen spelers als je er zeker van bent dat je de speler echt kunt vervangen, zonder in de problemen te komen. Verleng contracten op tijd. Zelfs een back-up kan nog nuttig zijn, aangezien je geen spelers aan mag trekken. Niets is vervelender dan een speler die transfervrij vertrekt, terwijl je hem later toch nog nodig blijkt te hebben. Voltijdcontracten zijn beter dan deeltijdcontracten. Spelers ontwikkelen zich met een voltijdcontract beter dan met een deeltijdcontract. Geef je grootste talenten daarom zo snel mogelijk een voltijdcontract (let wel op dat het financieel haalbaar is voor je club!), want dan ontwikkelen ze zich het snelste. Geef de jeugd een kans, zelfs als de assistent-manager er niets in ziet. Zeker op laag niveau zit de assistent-manager er geregeld naast. Een speler waarin de assistent-manager niets ziet, zou altijd nog uit kunnen groeien tot een redelijke back-up. En aangezien je geen spelers aan mag trekken, is het toch wel fijn om een redelijke back-up te hebben. Het organiseren van vele toernooien met daarin grote clubs in de voorbereiding is vaak erg lucratief. Het levert je een hoop geld op dat je kunt investeren in je jeugd- en trainingscomplex. Bedenk echter wel dat dit niet echt een realistische manier is om aan veel geld te komen. Niet echt een tip, maar wel iets leuks: Probeer je staf eens te vullen met allemaal oud-spelers van de club! Het volbrengen van dit scenario zal geen gemakkelijke taak worden. Degene die het lukt om op deze manier de Champions League te winnen, behoort echt tot de crème de la crème van de managers. Zonder uithoudingsvermogen zal het nooit lukken. Laat dus maar eens zien hoe goed je werkelijk bent als manager en neem deze uitdaging aan!
Geplaatst 13 december 20195 jr. Auteur Ik ben inmiddels gestart met deze challenge. Ik heb gekozen voor Duitsland en de keuze voor een team dat promoveerde van een niet-speelbare divisie naar de 3e bundesliga was beperkt. Het waren allemaal B-teams van profclubs behalve het voor mij onbekende 1.FC Schweinfurt 05. Na de keuze viel het mij alleszins mee toen ik me wat meer in de club verdiepte. Een stadion van 16.500 plaatsen, weliswaar maar 860 zitplaatsen, maar de potentie is er. Tevens een vrij goede jeugdaccomodatie, een redelijke jeugdopleiding en een redelijke jeugdwerving. De selectie is ook helemaal niet verkeerd voor een ploeg die volgens de bookmakers kansloos laatste gaat worden. Helaas passen de spelers niet helemaal bij de manier waarop ik wilde gaan spelen, dus dat wordt nog een uitdaging. De komende 2 seizoenen zal ik me nog geen illusies maken en proberen deze zo snel mogelijk door te klikken en zo wat talentvolle jongens uit de jeugd proberen klaar te stomen en meer te investeren in de jeugdopleiding. Ik zal proberen hier af en toe een update te plaatsen met resultaten en vooral de ontwikkeling van de talenten eruit te lichten.
Geplaatst 14 december 20195 jr. Krijg je geen problemen in Duitsland met leeftijdsbeperking? Dacht dat je daar geen spelers jonger dan 17 op kan stellen.
Geplaatst 14 december 20195 jr. Lijkt me een zeer lastige uitdaging. Mention me maar bij updates als je wilt.
Geplaatst 15 december 20195 jr. 19 uur geleden zei Jespresso: Krijg je geen problemen in Duitsland met leeftijdsbeperking? Dacht dat je daar geen spelers jonger dan 17 op kan stellen. Dit klopt.
Geplaatst 16 december 20195 jr. Auteur Dat het een flinke uitdaging ging worden wist ik, maar na een enorm lastig eerste seizoen zie ik nu al helemaal niet meer in hoe ik ooit de CL moet gaan winnen zonder aankopen Vooral in het begin van het seizoen erg zoekende geweest naar een juiste tactiek met dit spelersmateriaal. Dit bleek ook uit de resultaten en ik bivakkeerde zelfs even onder de degradatiestreep. Na een wedstrijd of 10 begon het iets beter te lopen en klom ik langzaam maar zeker naar een plek in de middenmoot mede via een reeks van 7 ongeslagen wedstrijden en een overwinning op de koploper. Seizoen uitspelen en volgend jaar spelen voor promotie dacht ik al, maar ineens was het team helemaal de weg kwijt. Wedstrijd na wedstrijd ging verloren en wat ik ook probeerde, het tij was niet te keren. De degradatiestreep kwam weer in zicht en de selectie en de media begonnen te morren. Gelukkig herstelde het team zich net op tijd en speelde ze zich 3 wedstrijden voor het einde veilig en gezien de laatste 2 wedstrijden tegen de nummer 1 en 3 nog over was dat maar goed ook. Eindstand: Spoiler De zomerstop maar gebruiken om toch weer een nieuwe tactiek te vinden die beter bij de selectie past, en uitvinden waarom ik zo ontzettend veel rode kaarten krijg. Dit heeft ons echt heel veel punten gekost afgelopen seizoen terwijl ik fel tackelen niet eens aan had staan. Qua selectie is het gelukt een aantal topspelers langer aan ons te binden en een aantal talenten voor 3 jaar vast te leggen. Hoe moeilijk het ook zal zijn, maar met deze selectie zal ik promotie af moeten dwingen, want de jeugd die ik heb is allemaal 15 of 16 jaar oud dus nog niet speelgerechtigd en kwalitatief ook niet zo goed dat ze ons kampioen gaan maken. Ik zal dus tactisch iets uit moeten vinden om het toch te gaan redden. Financieel sta ik er inmiddels erg slecht voor, dus geld voor verbetering van de jeugdopleiding zit er ook niet in. De jeugdinstroom is niet onaardig wat betreft de posities. De kwaliteiten zijn moeilijk in de schatten aangezien de directeur voetbalzaken ook maar 9 heeft voor het beoordelen van de potentie van de spelers. Jeugdexponenten: Spoiler Kortom een erg moeilijk verhaal op deze manier, maar ik geef nog niet op Zoals gevraagd een mention voor @RubenS2
Geplaatst 17 december 20195 jr. Zeer lastige start dus, zoals verwacht. Over het pakken van rode kaarten: als een speler 15 of meer heeft op agressiviteit is de kans op een rode kaart vrij groot, eender hoe je je tackelen instelt.
Geplaatst 4 januari 20205 jr. Ik zit in seizoen 6 met IR (Ijsland) en het gaat snel en goed. in het vierde seizoen heb ik kunnen spelen in de Europa league conference(voorrondes) . Mijn updates staan op sigames forum.
Geplaatst 5 januari 20205 jr. Auteur 17 uur geleden zei Olivierke: Ik zit in seizoen 6 met IR (Ijsland) en het gaat snel en goed. in het vierde seizoen heb ik kunnen spelen in de Europa league conference(voorrondes) . Mijn updates staan op sigames forum. Lekker bezig! Je gaat echt heel voorspoedig. Die CL winnen is binnenkort een eitje Ik sleep mezelf echt door het seizoen heen momenteel. Bijna op de helft van seizoen 2, maar lijk de opwaartse lijn wel eindelijk redelijk te pakken te hebben. Binnenkort kom ik weer met een update...
Geplaatst 11 januari 20205 jr. Eerste halfjaar met Dulwich Hamlet zit erop. Staan op een keurige 9e plaats met playoffs binnen handbereik. Doelstelling van het bestuur is linkerrijtje, dus voorlopig zitten we goed. Begin was erg matig, na de nederlaag tegen Whitehawk de tactiek omgegooid en een DM gebruikt om de verdediging te bolsteren. Sindsdien loopt het erg goed, sinds de nederlaag uit bij St. Albans zijn we ongeslagen. Dit zijn onze statistieken tot nu toe, Clunis en Faal dragen het team als AMR en AML (IF). Onze beste speler, Koroma, is net hevig geblesseerd geraakt en zal dit seizoen waarschijnlijk geen rol van betekenis meer spelen, waardoor Mohamed Mohamed of Tanny Abrahams, veel zwakkere middenvelders, zijn rol moeten invullen. Allassani wil al sinds september weg en zijn slechte mentals zorgen ervoor dat hij eigenlijk niet presteert zolang hij ongelukkig is, dus hij staat ondanks zijn kwaliteit alleen bij hoge uitzondering erin. Thomas Moss, de in Australië geboren Engelsman, zat in de jeugdintake voor ik hier aan de slag ging. Érg goede mentals voor een 17-jarige, maar zijn finishing laat hem in de steek, dus ik hoop dat hij daar de komende twee jaar op verbetert. Dat zal het verschil zijn tussen een toekomst bij ons of niet.
Geplaatst 12 januari 20205 jr. Eerste seizoen is afgerond, 'helaas' kwamen we net te kort om te promoveren; de halve finale van de play-offs is het eindstation. Na een uitstekende 4-0 zege bij Hampton & Richmond speelde Maidstone ons helemaal naar de galemiezen en sneuvelen we terecht met 3-0. Gelukkig maar, want bij promotie was deze save waarschijnlijk ten dode opgeschreven, no way dat we daar hadden kunnen overleven. Maidstone zou uiteindelijk Havant & Waterlooville met 2-4 verslaan om zo met Billericay mee te promoveren naar de VNL. Mijn collega's wisten mijn prestaties op waarde te schatten. Tweede seizoenshelft waren we wat wisselvalliger dan de eerste. Ik weet niet of dat komt omdat de AI grip kreeg op mijn tactiek of dat we gewoon wedstrijden hadden waar we kut speelden. Feit blijft dat de goede weg die we in 2017 hadden ingezet in het nieuwe jaar gewoon werd geprolongeerd. Mooie zesde plaats tot gevolg. Nyren Clunis was dit seizoen onze beste man, maar Tanashe 'Tanny' Abrahams verdient zeker een eervolle vermelding. Kwam als derde backup in het elftal nadat onze eerste keus al in augustus vertrok en Omar Koroma geblesseerd raakte, speelde sindsdien bijna alles en was erg constant. Aangezien we geen geweldige middenvelder in onze jeugdintake hebben gekregen denk ik dat hij ook volgend jaar nog volop wedstrijden gaat spelen, al zal hij als iedereen fit is wederom als invaller fungeren. Muhammadu Faal deed zijn naam met 16 goals en 9 assists geen eer aan. De inside forward/spits heeft voor de lagere divisies een ideale combinatie van snelheid en lengte die we volgend jaar hopelijk nóg effectiever gaan gebruiken. Dat Sanchez Ming alles speelde was veelzeggend voor de armoede op de backposities; een mateloos zwakke speler maar we hadden geen vervanger. Reise Allassani zette een vertrek uit zijn hoofd, waardoor ik hem weer op ging stellen. Het was geen onverdeeld succes, maar 14 goals na de winterstop is okay. Thomas Moss verdween hierdoor een beetje uit beeld maar heeft voor een 17-jarige alsnog een prima seizoen gedraaid. Joe Williams en Nicholas Inniss kregen af en toe wat minuutjes als invallers, en hoewel ze talent hebben is de verdeling van hun attributen echt dramatisch, waardoor ik me afvraag of ze ooit zelfs op dit niveau zullen kunnen presteren. David Courtney kwam vanuit de jeugdintake en mocht gelijk wat minuten maken. Hij heeft het geluk dat hij op een positie speelt waar we weinig keus hebben en waar hij ook de juiste basisstats voor heeft. Courtney zal volgend seizoen dan ook regelmatig mogen starten om aan het grote werk te ruiken. Over de jeugdintake gesproken: in FM-café postte ik al dat mijn HOYD dit een 'golden generation' vond. Oorspronkelijk deed ik daar wat fnuikend over, maar ik denk ondertussen toch vier spelers gevonden te hebben die op zijn minst goed genoeg zijn om minuten te maken komend seizoen. Meer kan je op dit niveau niet echt vragen. Brian Hewitt is een winger die wel wat sneller zou mogen zijn, maar verder de meeste basisstats wel heeft. Zal komend seizoen wat invalbeurtjes krijgen om te zien of hij effectief kan zijn. David Courtney, hierboven al genoemd, is qua potiëntele speeltijd de beste van zijn jaargang. Degelijke verdedigende stats, fysiek goed en mentaal kan het er ook nog mee door. Zal nog wel wat moeten ontwikkelen als hij Nathan Green uit de basis wil verdrijven, maar het begin is er. Emmanuel Gahadzikwa is een vreemd beestje. Heeft de mentale stats van een spelmaker, maar mist composure en balance om die rol echt effectief te kunnen spelen. Zal komend seizoen wel wat minuten krijgen, maar ik weet niet of dit een potentiële basisspeler is. George Canoville is meer een doorzetter dan een voetballer, maar ik hoop dat hij met een beetje training op zijn tackelen en koppen misschien toch een degelijke back-up kan worden. Als je lang bent heb je in de LLM-ligas meestal wel nut, dus daar houden we ons daar maar een beetje aan vast dan. Als laatste zal ik vermelden dat het ons naast de prestaties op het veld ook financieël voor de wind gaat. Ik kan me niet herinneren dat ik ooit zulke winsten heb geboekt in non-league zonder cup run, dus of ze nou in FM18 iets anders deden dan in voorgaande jaren of dat Dulwich Hamlet gewoon ongewoon veel fans trekt; het werkt als een trein. Daardoor hoef ik niet te beknibbelen op staf en kan ik er zelfs over nadenken om iets meer spelers een vast contract te geven volgend seizoen. Faciliteiten upgraden is nog niet verstandig; een groot deel van onze spelers traint maar één of twee keer in de week.
Geplaatst 17 april 20205 jr. In FM 15 en FM 16 dit geprobeerd, maar het is zó lastig. Misschien toch maar weer een poging wagen binnenkort. Is er nog een regel wat betreft de ervaring/diploma's van je manager, zoals bij The Journeyman?
Geplaatst 21 april 20205 jr. Iets meer dan twee weken geleden besloten om me hier maar weer eens aan te gaan wagen. Nadat ik in FM14 deze ooit heb weten te volbrengen met Perugia besloten om dit jaar bij een andere vervallen club in Italië aan de slag te gaan. Palermo promoveerde vanuit de Serie D dus dat was een mooie beginclub in mijn ogen. De faciliteiten waren eigenlijk al bovengemiddeld voor het niveau waardoor er vanaf de eerste lading jeugdspelers al prima bruikbaar materiaal tussen zat. Inmiddels zit ik al in het seizoen 2027/2028 waarin we voor het derde seizoen op rij uit mogen komen in de Serie A. Na in het derde seizoen gepromoveerd te zijn met een kampioenschap uit de Serie C/C(tweede seizoen promotie misgelopen in de finale van de play-offs. En twee seizoenen in de Serie B waarbij in het tweede seizoen een tweede plaats promotie betekende. Het eerste seizoen in de Serie A bleven we er met het nodige kunst en vliegwerk in waarna we in het tweede seizoen hier op konden voortborduren en met een dertiende plaats eigenlijk geen moment in de degradatiezorgen zijn gekomen. Dan voor de liefhebber wat spelers die momenteel de A-selectie vormen: Keepers: Spoiler Onderdeel van de tweede lichting en na een aantal jaar als tweede doelman die de nodige wedstrijden mocht spelen de afgelopen anderhalf jaar uitgegroeid tot de eerste man in het doel. Kwam een jaar na Guataduaro bij de club en heeft eigenlijk een beetje de pech dat hij daar achter zit. Heeft een paar jaar in het tweede vooral gespeeld en daarnaast af en toe mee mogen doen in het eerste. Niet helemaal overtuigd in die kansen die hij kreeg maar een prima tweede doelman. Minnone was onderdeel van de eerste lichting talenten en na het laten gaan van de toenmalige eerste doelman werd hij in 2022/2023 de eerste keuze. Dit is hij met tussendoor kansen voor Guataduaro en Franzini bijna vier seizoenen geweest maar inmiddels gewoon ingehaald door twee jongens met meer potentie. Verdedigers: Spoiler Rosario kwam in de tweede lichting de opleiding uit als rechtsbuiten met vooral veel snelheid en een goede voorzet. Aangezien ik graag zonder vleugels speelde en met hele aanvallende backs is hij meteen bij het eerste gekomen waar hij zich mocht gaan richten op een plek rechts achterin. Na de promotie naar de Serie B zijn kans gekregen als vaste rechtsachter en sindsdien een van de sterkhouders. Helaas wel wat blessuregevoelig. Onderdeel van de lichting 2025 en de enige centrale verdediger die eigenlijk altijd erin staat als hij beschikbaar is. Na een seizoen als back-up vorig jaar uitgegroeid tot een van onze beste spelers en een rots achterin. Aluigi is net als een groot deel onderdeel van de tweede lichting. Hierna pakte hij al vrij snel een basisplaats die hij vervolgens verloor en uiteindelijk na het laten vertrekken van de laatste originals en het spijtige vertrek van een jeugspeler weer terug wist te winnen. Kans is aanwezig dat hij in de loop van dit seizoen weer terug zal keren naar de bank als voornaamste back-up. Onderdeel van dezelfde lichting als Cosenza maar met een iets ander pad richting een basisplaats. Kwam de opleiding uit als rechtsbuiten die eventueel als spits of aanvallende middenvelder uit de voeten kon. Mijn eerste gedachte voor hem waren om hem als centrale middenvelder te gebruiken iets wat nu ook nog af en toe gebeurd voordat we hem naar zijn huidige plek hebben weten te scholen. Na twee seizoenen waarin hij af en toe mocht mee doen om zijn ontwikkeling te stimuleren is hij dit seizoen de eerste keuze linksachterin. De eerste back-up zowel links als rechts achterin. Bonalume was onderdeel van de eerste lichting en speelde de eerste jaren vooral rechtsachterin. Na het vertrek van onze toenmalige linksback kreeg hij een kans daar en werd Zavaglia zijn opvolger op rechts. Een solide speler die eigenlijk nooit door de ondergrens zakt maar ook niet de pieken van Karkach en Zavaglia heeft. Nog een jongen van de eerste lichting. Het spel vind hem een linksback maar voor mij is hij toch vooral een centrale verdediger die mits nodig ook op de zijkanten uit de voeten kan. Bij vlagen basisspeler geweest maar toch vooral een hele bruikbare back-up voor op de bank. Onderdeel van de lichting 2024 en heeft zijn eerste twee seizoenen bij de -18 en -20 gespendeerd. Twee seizoenen geleden zijn debuut voor het eerste gemaakt en vorig jaar aangesloten bij de A-selectie. Zal denk ik dit seizoen Aluigi uit de basis gaan verdringen en een duo gaan vormen met Cosenza. Middenveld: Spoiler Kwam in 2023 uit de jeugdopleiding en na een seizoen als back-up zijn kans gekregen als spelmaker en belangrijkste pion centraal op het middenveld. De motor van de ploeg en een van de eerste namen op het opstellingsformulier. Onderdeel van dezelfde lichting als Ferro alleen loopt Dario iets op hem voor. Na zijn eerste seizoen grotendeels bij de jeugd te hebben doorgebracht sloot hij richting het einde aan bij het eerste als onderdeel van de roulatie. Na het vertrek van de laatste van de originele spelers kreeg hij vorig seizoen een vaste basisplaats als een van de lopers naast Alessio en sindsdien eigenlijk niet meer uit de basis verdwenen. Onderdeel van de tweede lichting en na een seizoen in de luwte kreeg hij in 2023/2024 een kans op het middenveld. Sindsdien een van de spelers met de meeste minuten iets wat dit seizoen afhankelijk van de ontwikkeling van de jongens achter hem misschien iets minder zal worden. Kwam tegelijk met Dario de opleiding uit. Helaas voor hem echter niet meteen een duidelijk positie gekregen binnen ons systeem maar inmiddels onderdeel van het eerste als een van de optie aan de zijkant van het driemans-middenveld. Heeft nog wel wat werk nodig maar zit nog wel wat rek in. Uit de lichting 2023 en is dit seizoen pas echt overgeheveld naar de A-selectie. Kan in beide rollen uit de voeten en zal dan ook de nodige minuten maken bij schorsingen en blessures. Zelfde lichting als Marasco en heeft eigenlijk meer minuten al gemaakt dan eerste genoemde. Fysiek niet bijster goed en word daardoor nu ingehaald door wat andere jongens die zich hebben weten te ontwikkelen. De schakel tussen het middenveld en aanval en sinds vorig seizoen ook de aanvoerder van Palermo. Net als vele andere onderdeel van de lichting 2022 en na een rustige aanloop sinds het seizoen 2024/2025 de vaste keuze op deze positie. Kwam een jaar voor Di Gaudio de opleiding uit en profiteerde hiervan door een basisplaats te pakken. Daarna echter ingehaald door de meer talentvolle Di Gaudio en sindsdien vooral bij blessures in actie gekomen. Spitsen: Spoiler Onderdeel van de lichting 2024 en eigenlijk al sinds het seizoen erna een basisplaats. Speelt vooral als ondersteuning van een afmaker maar zou in die rol wel wat vaker zelf ook beslissend mogen zijn. In 97 wedstrijden tot nu toe goed voor slechts 27 doelpunten en 11 assists. Van de lichting 2025 en vanaf zijn komst een basisplaats. Heeft vooral moeten leren afmaken maar met 17 doelpunten vorig seizoen toch topscorer weten te worden. De jongste speler in de A-selectie en de belangrijkste vervanger voor zowel Lituri als Reale waarbij hij eigenlijk altijd als diepste van de twee in actie zal komen. Kwam binnen als linksbuiten maar voor ons prima geschikt als spits. Dan drie spelers die helaas niet langer bij Palermo spelen: Spoiler Het grote talent van de eerste lichting die ik met pijn in het hart in de zomer van 2024 naar Parma moest laten gaan om financieel orde op zaken te stellen. Bracht 11,5 miljoen op en daarnaast nog altijd recht op 50% van zijn volgende transfer. Waar de keuze om Cardelli te laten vertrekken volledig van mij af kwam was dit er eentje waar het bestuur besloot om het bod te accepteren in de winterse transferperiode van 2025. Leverde 13,75 miljoen op wat een prima bedrag was maar had hem graag langer gehouden. Een stommiteit van mijn kant waarbij ik vergeten was om de verkoopclausules te checken voor elke transferperiode betekende het vertrek van hem in de winter van 2026. Leverde slechts 4,9 miljoen op maar door snel onderhandelen wel ook nog eigenaar van 50% van zijn volgende transfersom. Als laatste nog 10 talenten die ofwel tegen het eerste aanzitten of die potentie hebben: Spoiler
Geplaatst 21 april 20205 jr. Mooie selectie hoor en nog genoeg jonge spelers achter de hand die eraan komen. Doorgroeien naar een stabiele Serie A ploeg lijkt aanstaande en plaatsen voor Europees voetbal lijkt me de komende jaren ook wel mogelijk. Valt me trouwens op dat het alleen maar Italianen zijn en er geen andere nationaliteiten zijn. Toeval?
Geplaatst 21 april 20205 jr. 4 minuten geleden zei Mordurette: Mooie selectie hoor en nog genoeg jonge spelers achter de hand die eraan komen. Doorgroeien naar een stabiele Serie A ploeg lijkt aanstaande en plaatsen voor Europees voetbal lijkt me de komende jaren ook wel mogelijk. Valt me trouwens op dat het alleen maar Italianen zijn en er geen andere nationaliteiten zijn. Toeval? Heb tot vorig jaar ook enkel Italianen als staf gehad. Karkach heeft ook nog de Marrokaansen nationaliteit maar verder inderdaad enkel Italianen.
Geplaatst 22 april 20205 jr. Gaaf, leuk team al zo wel hoor, zitten paar heerlijke spelertjes tussen.
Geplaatst 22 april 20205 jr. Wat een toffe challenge! Mooi om te zien dat uiteindelijk de resultaten beter worden. Zal wel een flink jarenplan worden om de CL te winnen, ben erg benieuwd.
Geplaatst 23 april 20205 jr. On 4/21/2020 at 5:36 PM, Jeroen. said: Iets meer dan twee weken geleden besloten om me hier maar weer eens aan te gaan wagen. Nadat ik in FM14 deze ooit heb weten te volbrengen met Perugia besloten om dit jaar bij een andere vervallen club in Italië aan de slag te gaan. Palermo promoveerde vanuit de Serie D dus dat was een mooie beginclub in mijn ogen. De faciliteiten waren eigenlijk al bovengemiddeld voor het niveau waardoor er vanaf de eerste lading jeugdspelers al prima bruikbaar materiaal tussen zat. Inmiddels zit ik al in het seizoen 2027/2028 waarin we voor het derde seizoen op rij uit mogen komen in de Serie A. Na in het derde seizoen gepromoveerd te zijn met een kampioenschap uit de Serie C/C(tweede seizoen promotie misgelopen in de finale van de play-offs. En twee seizoenen in de Serie B waarbij in het tweede seizoen een tweede plaats promotie betekende. Het eerste seizoen in de Serie A bleven we er met het nodige kunst en vliegwerk in waarna we in het tweede seizoen hier op konden voortborduren en met een dertiende plaats eigenlijk geen moment in de degradatiezorgen zijn gekomen. Dan voor de liefhebber wat spelers die momenteel de A-selectie vormen: Keepers: Reveal hidden contents Onderdeel van de tweede lichting en na een aantal jaar als tweede doelman die de nodige wedstrijden mocht spelen de afgelopen anderhalf jaar uitgegroeid tot de eerste man in het doel. Kwam een jaar na Guataduaro bij de club en heeft eigenlijk een beetje de pech dat hij daar achter zit. Heeft een paar jaar in het tweede vooral gespeeld en daarnaast af en toe mee mogen doen in het eerste. Niet helemaal overtuigd in die kansen die hij kreeg maar een prima tweede doelman. Minnone was onderdeel van de eerste lichting talenten en na het laten gaan van de toenmalige eerste doelman werd hij in 2022/2023 de eerste keuze. Dit is hij met tussendoor kansen voor Guataduaro en Franzini bijna vier seizoenen geweest maar inmiddels gewoon ingehaald door twee jongens met meer potentie. Verdedigers: Reveal hidden contents Rosario kwam in de tweede lichting de opleiding uit als rechtsbuiten met vooral veel snelheid en een goede voorzet. Aangezien ik graag zonder vleugels speelde en met hele aanvallende backs is hij meteen bij het eerste gekomen waar hij zich mocht gaan richten op een plek rechts achterin. Na de promotie naar de Serie B zijn kans gekregen als vaste rechtsachter en sindsdien een van de sterkhouders. Helaas wel wat blessuregevoelig. Onderdeel van de lichting 2025 en de enige centrale verdediger die eigenlijk altijd erin staat als hij beschikbaar is. Na een seizoen als back-up vorig jaar uitgegroeid tot een van onze beste spelers en een rots achterin. Aluigi is net als een groot deel onderdeel van de tweede lichting. Hierna pakte hij al vrij snel een basisplaats die hij vervolgens verloor en uiteindelijk na het laten vertrekken van de laatste originals en het spijtige vertrek van een jeugspeler weer terug wist te winnen. Kans is aanwezig dat hij in de loop van dit seizoen weer terug zal keren naar de bank als voornaamste back-up. Onderdeel van dezelfde lichting als Cosenza maar met een iets ander pad richting een basisplaats. Kwam de opleiding uit als rechtsbuiten die eventueel als spits of aanvallende middenvelder uit de voeten kon. Mijn eerste gedachte voor hem waren om hem als centrale middenvelder te gebruiken iets wat nu ook nog af en toe gebeurd voordat we hem naar zijn huidige plek hebben weten te scholen. Na twee seizoenen waarin hij af en toe mocht mee doen om zijn ontwikkeling te stimuleren is hij dit seizoen de eerste keuze linksachterin. De eerste back-up zowel links als rechts achterin. Bonalume was onderdeel van de eerste lichting en speelde de eerste jaren vooral rechtsachterin. Na het vertrek van onze toenmalige linksback kreeg hij een kans daar en werd Zavaglia zijn opvolger op rechts. Een solide speler die eigenlijk nooit door de ondergrens zakt maar ook niet de pieken van Karkach en Zavaglia heeft. Nog een jongen van de eerste lichting. Het spel vind hem een linksback maar voor mij is hij toch vooral een centrale verdediger die mits nodig ook op de zijkanten uit de voeten kan. Bij vlagen basisspeler geweest maar toch vooral een hele bruikbare back-up voor op de bank. Onderdeel van de lichting 2024 en heeft zijn eerste twee seizoenen bij de -18 en -20 gespendeerd. Twee seizoenen geleden zijn debuut voor het eerste gemaakt en vorig jaar aangesloten bij de A-selectie. Zal denk ik dit seizoen Aluigi uit de basis gaan verdringen en een duo gaan vormen met Cosenza. Middenveld: Reveal hidden contents Kwam in 2023 uit de jeugdopleiding en na een seizoen als back-up zijn kans gekregen als spelmaker en belangrijkste pion centraal op het middenveld. De motor van de ploeg en een van de eerste namen op het opstellingsformulier. Onderdeel van dezelfde lichting als Ferro alleen loopt Dario iets op hem voor. Na zijn eerste seizoen grotendeels bij de jeugd te hebben doorgebracht sloot hij richting het einde aan bij het eerste als onderdeel van de roulatie. Na het vertrek van de laatste van de originele spelers kreeg hij vorig seizoen een vaste basisplaats als een van de lopers naast Alessio en sindsdien eigenlijk niet meer uit de basis verdwenen. Onderdeel van de tweede lichting en na een seizoen in de luwte kreeg hij in 2023/2024 een kans op het middenveld. Sindsdien een van de spelers met de meeste minuten iets wat dit seizoen afhankelijk van de ontwikkeling van de jongens achter hem misschien iets minder zal worden. Kwam tegelijk met Dario de opleiding uit. Helaas voor hem echter niet meteen een duidelijk positie gekregen binnen ons systeem maar inmiddels onderdeel van het eerste als een van de optie aan de zijkant van het driemans-middenveld. Heeft nog wel wat werk nodig maar zit nog wel wat rek in. Uit de lichting 2023 en is dit seizoen pas echt overgeheveld naar de A-selectie. Kan in beide rollen uit de voeten en zal dan ook de nodige minuten maken bij schorsingen en blessures. Zelfde lichting als Marasco en heeft eigenlijk meer minuten al gemaakt dan eerste genoemde. Fysiek niet bijster goed en word daardoor nu ingehaald door wat andere jongens die zich hebben weten te ontwikkelen. De schakel tussen het middenveld en aanval en sinds vorig seizoen ook de aanvoerder van Palermo. Net als vele andere onderdeel van de lichting 2022 en na een rustige aanloop sinds het seizoen 2024/2025 de vaste keuze op deze positie. Kwam een jaar voor Di Gaudio de opleiding uit en profiteerde hiervan door een basisplaats te pakken. Daarna echter ingehaald door de meer talentvolle Di Gaudio en sindsdien vooral bij blessures in actie gekomen. Spitsen: Reveal hidden contents Onderdeel van de lichting 2024 en eigenlijk al sinds het seizoen erna een basisplaats. Speelt vooral als ondersteuning van een afmaker maar zou in die rol wel wat vaker zelf ook beslissend mogen zijn. In 97 wedstrijden tot nu toe goed voor slechts 27 doelpunten en 11 assists. Van de lichting 2025 en vanaf zijn komst een basisplaats. Heeft vooral moeten leren afmaken maar met 17 doelpunten vorig seizoen toch topscorer weten te worden. De jongste speler in de A-selectie en de belangrijkste vervanger voor zowel Lituri als Reale waarbij hij eigenlijk altijd als diepste van de twee in actie zal komen. Kwam binnen als linksbuiten maar voor ons prima geschikt als spits. Dan drie spelers die helaas niet langer bij Palermo spelen: Reveal hidden contents Het grote talent van de eerste lichting die ik met pijn in het hart in de zomer van 2024 naar Parma moest laten gaan om financieel orde op zaken te stellen. Bracht 11,5 miljoen op en daarnaast nog altijd recht op 50% van zijn volgende transfer. Waar de keuze om Cardelli te laten vertrekken volledig van mij af kwam was dit er eentje waar het bestuur besloot om het bod te accepteren in de winterse transferperiode van 2025. Leverde 13,75 miljoen op wat een prima bedrag was maar had hem graag langer gehouden. Een stommiteit van mijn kant waarbij ik vergeten was om de verkoopclausules te checken voor elke transferperiode betekende het vertrek van hem in de winter van 2026. Leverde slechts 4,9 miljoen op maar door snel onderhandelen wel ook nog eigenaar van 50% van zijn volgende transfersom. Als laatste nog 10 talenten die ofwel tegen het eerste aanzitten of die potentie hebben: Reveal hidden contents Getriggerd door deze post en ook aan de slag gegaan. Ik ben even benieuwd Jeroen: hoe lang duurde het voor je naar de Serie A gepromoveerd bent? En een moederclub als commerciële inkomstenbron, is dat verstandig? Ik ben in elk geval gisteren ook begonnen met Palermo, benieuwd wat het me gaat brengen!
Geplaatst 23 april 20205 jr. 1 uur geleden zei Rob1981: Getriggerd door deze post en ook aan de slag gegaan. Ik ben even benieuwd Jeroen: hoe lang duurde het voor je naar de Serie A gepromoveerd bent? En een moederclub als commerciële inkomstenbron, is dat verstandig? Ik ben in elk geval gisteren ook begonnen met Palermo, benieuwd wat het me gaat brengen! Ik heb eigenlijk nooit een moederclub gehad maar dat kan zeker geld opleveren. Ik heb 3 seizoenen in de Serie C gehad en 2 in de Serie B dus uiteindelijk 5 seizoenen over gedaan om Serie A te bereiken.
Geplaatst 24 april 20205 jr. Ook begonnen aan deze uitdaging in Frankrijk bij Sporting Club Courthézon. Eerste seizoen met moeite degradatie voorkomen. Tweede seizoen een redelijke middenmoter. Probleem is alleen dat ik geen enkele speler een part time contract aan kan bieden. Waardoor iedere 'goede' speler zomaar de deur uit kan lopen en ik moeilijk iets op kan bouwen. Hoe zijn jullie hiermee omgegaan? Of geen last van gehad. Twijfel of het zin heeft om door te gaan of dat ik beter opnieuw kan beginnen met een andere ploeg in een andere competitie. ik las op het SI forum al wel dat dit als bug wordt onderzocht.. maar om daar nou op te gaan wachten
Geplaatst 27 april 20205 jr. Table (13th) - Squad - No transfers - Manager profile Season review Terug op FM20, degenen die me hier nog herkennen zullen niet verbaasd zijn dat het met een youth academy challenge is. Na de vorige edities van FM in Engeland deze challenge gespeeld te hebben, nu in Portugal aanbeland. Een dodelijke competitie: moeilijk om te promoveren naar het 2e niveau en maar liefst 5 clubs degraderen. Heb gekozen voor EA Bragança, een Kaapverdische club die in de Portugese competities uitkomt. Denk oprecht dat dit seizoen het moeilijkste ooit in mijn hele FM-geschiedenis zal geweest zijn. De selectie moet zowat de slechtste zijn die ik ooit gemanaged heb en verschrikkelijk onevenwichtig: amper 2 verdedigers, 5 doelmannen en geen echte spits... Handig, wetende dat je geen transfers mag doen! Het niveau in de Portugese derde klasse is overigens vrij degelijk, zeker de B-teams van eersteklassers zijn enorm kwaliteitsvol: zo kwamen we dit seizoen uit tegen rechtsachter Maxi Pereira (ex-Porto) bij Vitoria Guimarães B. Het contrast met mijn 'sterspelers' kan niet groter zijn, kijk bijvoorbeeld maar naar mijn 5* wingers Davy & Alex Junior. On a positive note, de persoonlijkheden & determination van de selectie is redelijk belovend en zou een positieve invloed moeten zijn voor de instromende jeugdspelers toe. Mijn eerste seizoen zelf was, zoals verwacht, eentje van bloed, zweet en tranen. Het heeft ons 19 wedstrijden geduurd voor de de eerste keer uit de degradatiezone kwamen, dat zegt al veel. Is ook niet zo verrassend, wetende dat het erg moeilijk zou zijn met het beschikbare spelersmateriaal. Eerst met een soort vreemde, assymetrische 3-5-2-0 proberen spelen om nadien over te schakelen naar een iets meer evenwichtige 3-5-1-1, na de nodige maanden van (positie)training. We hebben ook verschillende wedstrijden met eigenlijk maar 1 échte verdediger gespeeld omdat onze jeugdspeler Furtado moeite had met de opeenvolging van matchen qua fitness. Uiteindelijk 13e geëindigd, net boven de degradatieplaatsen. Ik moet zeggen, elke wedstrijd die gewonnen werd heb ik gevierd als een CL-finale... Meest verdienstelijke spelers waren de hierboven genoemde Alex Junior, onze kapitein en met straatlengte voorsprong beste speler Tito en tot slot Paulo Gomes die de eer had onze spits te mogen zijn. 10 goals is een enorme prestatie als je naar zijn stats kijkt... Youth intake Spoiler Een broodnodige intake, op de keeper met een slechte persoonlijkheid na iedereen een contract aangeboden. Logisch, door onze veel te kleine selectie. Hoe dan ook is het moeilijk in te schatten hoe getalenteerd deze jongens echt zijn, ik denk dat elke jongen die tegen een bal kan trappen 5* PA zou krijgen in deze selectie... Zal volgend seizoen de jongens die het belangrijkste zijn gebleken wel uitlichten! Volgend seizoen Weer een seizoen net boven de degradatie eindigen is alles wat ik vraag, hopelijk iets sneller zekerheid dan nu... Het is alleszins al een enorme stap vooruit om met een iets uitgebalanceerdere kern aan het seizoen te mogen beginnen en wat verdedigers te hebben. Jammer genoeg geen echte linksachter, misschien moet ik nog maar even vasthouden aan mijn 3-mansverdediging...