Jump to content
Fantasy

[IDS] The way up

Recommended Posts

X6NhyCb.png.4d2e24c4f4186897756a29ed12a1e018.png

In de maanden mei en juni hebben we het nog redelijk rustig, met enkel en alleen wedstrijden in eigen land. Het is dus belangrijk om hier alvast een goede basis te leggen voor het komende seizoen, want vanaf juli beginnen de voorrondes voor Europees voetbal al en volgen de wedstrijden in de VISA Bikar karla zich in rap tempo op. De traditionele seizoensopener is natuurlijk de bekerwinnaar tegen de landskampioen, maar aangezien wij beide competities winnend hadden afgesloten, mochten we aantreden tegen Stjarnan. Zij zijn toch ook wel de grootste uitdager, samen met Valur, voor de prijzen in eigen land. De Deildabikar werd echter toch met speels gemak bijgeschreven in onze prijzenkast, na een simpele 3-0 overwinning. Al na acht minuten had Oliver Rimmen zijn goaltje te pakken na een flitsende actie van de rechterflank en een voorzet die precies op de voet van de Deense linksbuiten viel. Na een half uur mocht hij opnieuw aantreden voor een treffer, ditmaal vanaf de penaltystip. Sigunður Kristján Þorkelsson zette nog voor het rustsignaal de eindstand op het bord, waardoor er in de tweede helft wat gas terug gedaan kon worden. 

1113053828_1Deildabikar.png.96f3ccf46dece89d894b3b232dc4d42e.png

Op 15 mei 2023 was de transfermarkt in IJsland gesloten en de dag daarna stond het eerste competitieduel van de Pepsi-deildin op het programma. Hierin was ÍA de tegenstander en ik had gehoopt dat dit de opmaat zou zijn voor elke wedstrijd die we gingen spelen. Een simpele 1-4 overwinning was het resultaat en dit smaakte naar meer. Tegen Víkingur Reykjavik ging het echter voor het eerst mis, waar we ondanks een enorm veldoverwicht niet verder kwamen dan een 1-1 gelijkspel. Ook tegen Breiðablik wisten we het ijs niet te breken en bleven we met een gelijke stand over. Gelukkig werden de overige wedstrijden wel winnend afgesloten, met onder andere een mooie overwinning in de slotminuten tegen Valur. Voorlopig lijken we de zaakjes goed op orde te hebben, nu eens zien hoe we de drukke maanden tussen juli en september door gaan komen!

1861815062_2Wedstrijden.png.7a18df97980472e3ec68a06a26715094.png

Spoiler

182920153_3Stand.png.540396b3139fdaa603bb118f86b69c41.png

@Lazy @Richarð. @Marius @r4vje

Stjarnan ook goed uit de starten en zo blijft het enigszins spannend ... maar als je naar een eerder onderling resultaat kijkt, weet je natuurlijk hoe laat het is. Uitkijken naar de Europese wedstrijden. Hoe doen de andere IJslandse clubs het overigens ondertussen in Europa?

Weer een waslijst aan nieuwe spelers, blijft knap dat je je alleen richt op de Scandinavische markt. Als ik ergens een super Afrikaanse newgen zou tegenkomen zou ik hem alleen gehaald hebben :-D

In de competitie weer bovenaan, maar een misstap kan al fataal zijn met Stjarnan dicht achter je.

X6NhyCb.png.1884d42cddaedbfc9d1bb2ae4ac5f3c9.png

Na de meer dan uitstekende opening van het seizoen stond ons in juli 2023 een druk programma te wachten. Nog niet zo druk als augustus zal gaan worden (mits we de voorrondes van de Champions League doorkomen natuurlijk), maar met zeven wedstrijden binnen 24 dagen komt onze brede selectie eindelijk tot zijn recht. Hlynur Rúnarsson mocht zo nu en dan zijn opwachting maken in de spits en ook andere 'reserves' kregen flink wat minuten in hun benen. Dit alles resulteerde in het feit dat we nog altijd ongeslagen zijn in de Pepsi-deildin en nog op alle fronten actief zijn. Na een intens duel tegen Valur hebben we ook de halve finale van de VISA Bikar karla weten te bereiken, waar Afturelding op ons wacht. Met deze loting zijn we vrijwel zeker al geplaatst voor de finale, want het in het 1. deild karla uitkomende team mag normaal gesproken toch geen onoverkomelijke hobbel zijn op de weg naar nieuw eremetaal. In de Champions League voorronde werden we gekoppeld aan Steaua Boekarest, welke thuis met 2-0 werden verslagen en uit op 1-1 gehouden werden. In de tweede voorronde mochten we op bezoek in Finland bij VPS, wat nauwelijks tegenstand bood en met 1-4 ten onder ging in eigen huis. Over een week wacht de return. 

1353470143_1wedstrijden.png.a105c20b34440f50d60c48c239e09661.png

In de competitie begint Stjarnan steeds wat steken te laten vallen, dus het lijkt er op dat de titelstrijd een stuk minder spannend gaat zijn dan afgelopen jaar. ÍBK Keflavík doet het naar behoren en lijkt (ondanks meer verliespunten dan Stjarnan) 'the best of the rest' te worden. Als ik ook naar de kwaliteit van beide selecties kijk, dan heeft Keflavík het afgelopen winter een stuk beter gedaan op transfergebied dan de concurrenten. 

829694861_2stand.png.bfcf050c913d03ffa48e31be0e899958.png

@Richarð. @r4vje @Mordurette @Kelderklasse @delichris @oblomov @Lazy

Bedankt allemaal weer voor het lezen en reageren. In augustus zal er een stuk meer duidelijk worden over hoe de verhoudingen zijn binnen de competitie en of we ons plaatsen voor Europees voetbal!

@Marius Nog niet heel denderend, helaas. De nummers 2 t/m 4 van de Pepsi-deildin spelen in de Conference League en komen niet verder dan de eerste of tweede voorronde als ik het goed in de gaten gehouden heb..

Steau verslaan is een prima prestatie! Dat je vervolgens VPS loot is een heerlijke opsteker en dat blijkt ook uit het resultaat in Finland. In de competitie lijkt het ook gespeeld te zijn. Zoals je zegt is het verschil maar 2 punten met Keflavík, maar wel twee wedstrijden meer gespeeld. Mag niet meer fout gaan normaal gesproken.

Europees ook weer goed gestart, al begon het toch wel pittig met Steaua. Ik vraag me eigenlijk af of je zelf ook niet in staat zou zijn om best ver te komen in die Conference League. Maar je neemt er natuurlijk niet aan deel, en ook in de nabije toekomst zal dat waarschijnlijk niet gebeuren.

X6NhyCb.png.0bb43870b5ff9c16e585eb63c2a954ab.png

In de maand augustus 2023 stonden er, inclusief de Europese voorronde wedstrijden, negen duels op de planning en ik kan alvast verklappen dat we opnieuw ruim vijftien miljoen euro hebben mogen bijschrijven dankzij de overwinningen in de voorrondes van de Champions League. Na de overtuigende winst in Finland konden we thuis de klus klaren, wat ook gebeurde dankzij twee goals van Hlynur Rúnarsson. Afturelding stond vervolgens als tegenstander op het programma, en waar vooraf gedacht werd dat dat wel een makkelijk gewassen varkentje zou worden, bleek het nog een flinke kluif. Pas na verlenging wisten we de finale te bereiken, waarin een week of twee later Víkingur Reykjavik de tegenstander was. Met Víkingur kenden we minder moeite en wist Oliver Rimmen zijn doelpuntensaldo verder op te schroeven. 

In de derde voorronde van de Champions League kwam Dundalk uit de loting. De Ieren versloegen in de tweede ronde Qarabag, die wij ook ooit eens tegen waren gekomen in de voorronde van de Champions League. Twee degelijke 1-0 overwinningen zorgde er voor dat we weer verzekerd waren van Europees voetbal. Een tweeluik tegen het Kroatische Dinamo Zagreb moest uitwijzen of dit in de Europa League of in de Champions League zou zijn. Thuis wisten we een overwinning uit het vuur te slepen dankzij een rake strafschop van linksback Jørgen Solli in de slotminuut en op verplaatsing in Kroatië wisten we gelijk te spelen, waardoor we ons weer hebben verzekerd van zes wedstrijden op het allerhoogste Europese niveau. 

1577872712_1wedstrijden.png.42ff8283abd7b3aaa9158cead8124e9f.png

Spoiler

1042862861_2stand.png.ddc9ef318dc1b5d061c87054590361b3.png

De loting is zwaar, maar niet zo zwaar als vorig seizoen. Waar Ajax in Nederland ook een absolute grootmacht is, zie ik tegen een club als PSV zelfs kansen om het vuur hen aan de schenen te leggen en misschien zelfs een puntje weg te snoepen. Al met al doen we met de plaatsing voor de groepsfase in de Champions League ook weer goede zaken voor de coëfficiënten van IJsland, waar we op den duur ook nationaal met andere ploegen van moeten gaan profiteren. 

1160561609_4CLgroep.png.3676b904b208346028070805b9d1b3ae.png

Spoiler

1757603497_3CLgeld.png.00828ff0eea5635705de2f5687edaba0.png

@Richarð. @Mordurette @delichris @Marius @komodo25

Thanks weer voor het liken en reageren mannen. De volgende update bespreken we het slot van de competitie.

Edited by Fantasy

Super om alweer op het allerhoogste niveau te mogen acteren. Ook Dinamo was natuurlijk een behoorlijk forse tegenstander. De loting is in ieder geval weer prachtig met topwedstrijden tegen Napoli en vooral Real. Tegen PSV kan je inderdaad inzetten op een stunt.

Als je Dinamo weet te verslaan verdien je het ook om deel te nemen aan het miljoenenbal. Met Real Madrid heb je natuurlijk een hele mooie ploeg geloot.

Heerlijk hoor om weer de CL te halen . Poule is wel weer loodzwaar maar wie weet kun je verrassen . Benieuwd of de vedettes van Real zich kunnen aanpassen het weer in Ijsland 

X6NhyCb.png.c89ab55e1e66bb2ae0debd7db4660af4.png

We pakken direct door met de volgende maand: september. Nadat de groepsfase van de Champions League was bereikt en flink wat duels waren verplaatst door de wedstrijden in de voorrondes daarvan, was september een van de drukste maanden ooit. Zo speelden we tussen zondag 3 september en woensdag 20 september maar liefst zeven wedstrijden. Dat is dus gemiddeld om de anderhalve dag een duel. Ga er maar aan staan. Toch wisten we enigszins ongeschonden uit de strijd te komen met alleen twee gelijke spelen tegen KR en Breiðablik en dankzij een overwinning op de rivaal Grindavík konden we in eigen huis het kampioenschap niet meer ontgaan in de Pepsi-deildin. Tegen Real Madrid werd er vervolgens verloren, de Koninklijke had vrij weinig last van de IJslandse kou en sneed als een warm mes door de boter langs onze verdedigers. Icardi was aan Madrileense zijde de grote man met drie treffers. 

306121770_1wedstrijden.png.4a494d9f3859e9607892036c233cfaea.png

Spoiler

665285380_2stand.png.fe5404b67d4687d3f38099184922fcbc.png

Nu het IJslandse seizoen ten einde is, kunnen we weer de balans op maken als we naar de selectie kijken. Ondanks dat er nog vijf duels in de Champions League op de agenda staan, verwacht ik niet heel veel verschuivingen meer te krijgen in de statistieken. Onze spits Einarsson had een iets minder productief seizoen in vergelijking met vorig jaar, maar met veertien treffers heeft hij het toch niet slecht gedaan. Van deze veertien maakte hij er wel maar vijf in de Pepsi-deildin, dus dat is wel een aandachtspuntje voor komend seizoen. Misschien dat we de tactiek toch nog iets meer op de drie voorwaartsen moeten gaan afstemmen om hen nóg productiever te krijgen. Sæþór Olgeirsson (AMR) en Oliver Rimmen (AML) hadden namelijk ook wel een zeer bijzonder productief seizoen, dus als we alle goals nog iets meer kunnen verdelen zou het top zijn. Maar aan het eind van de rit maakt het natuurlijk geen fluit uit wie de doelpunten maakt, als ze maar gemaakt worden.

553690734_3teamstats.thumb.png.6ae71cb0f1f252aa38f3141120d900e8.png

@Richarð. @r4vje @Marius @Mordurette @komodo25 @oblomov

Knap om zo ongeschonden uit zo'n uitermate drukke periode te komen. Dat Real dan een maatje of twee te groot is in zo'n periode neem je er dan maar met de glimlach bij.

Je speelt aan een snel tempo. Heerlijk om te volgen! Benieuwd om te zien tot waar je het kan schoppen met deze ploeg.

Nog steeds lekker bezig man! Jammer van die 8-0 tegen Madrid, maar ik vind het al knap dat je uberhaupt in de CL staat met een IJslandse club ☺️

X6NhyCb.png.3231fb9163905e99d796663da1813586.png

Nu het reguliere seizoen is afgelopen, ging op 15 oktober 2023 de transfermarkt weer open. Gedurende het afgelopen seizoen wisten wij alvast weer wat versterkingen vast te leggen. Zo kwamen Anders Olsson (VMC) over van IF Brommapojkarna, Lasse Madsen (VMC/MC) over van Velje Boldklub en de linksback voor de toekomst Skúlli Eggert Marteinsson over van Breiðablik. Ik merk dat we steeds dieper in de buidel moeten tasten voor versterkingen, wat natuurlijk meer dan logisch is. We kijken naar een steeds hoger niveau van de spelers, dus die gaan dan ook meer kosten. In de volgende update zal ik wat nader in gaan op deze spelers én met nog wat nieuwe namen komen is mijn verwachting. 

1417846391_1Aankondigingtransfers.png.c5b12442717c4150463ebe0c97d9c4c5.png

Ondertussen wordt mijn naam ook buiten de Scandinavische grenzen steeds bekender. Zo kreeg ik in het begin van afgelopen jaar al een uitnodiging van o.a. Fortuna Sittard, die op dat moment achttiende stonden in de Keuken Kampioen Divisie. Nu kreeg ik aan het eind van 2023 een aanbieding van Pascal van Wijk, Algemeen Manager bij Vitesse. Het streelt mijn ego, maar ik ben hier nog lang niet klaar en zal voorlopig alle uitnodigingen voor sollicitaties afwijzen.

389828457_2Sollicitatie.png.83d7a79da330596acd7ee1ef91950b02.png

Het reguliere seizoen mocht dan al voorbij zijn medio oktober, maar toen begon de pret pas in de Champions League. Waar ik vooraf al aangaf kansen te zien tegen PSV, bleek dat ook gegrond. Waar we op bezoek in Eindhoven nog mazzelde met een gelijkspel, was de overwinning in eigen huis meer dan verdiend. We waren minstens net zo goed als de Eindhovenaren, misschien zelfs iets beter. Oliver Rimmen werd de matchwinner en zo pakten we onze eerste overwinning ooit in de groepsfase van het miljoenenbal. PSV verloor alle overige wedstrijden, net als wij, tegen Napoli en Real Madrid en zo mogen we na de winterstop verder voetballen in Europa, zij het een treetje lager. 

1208477266_3GroepsfaseCL.png.b4fdcc1be234e3f9a9a010606bc2d97e.png

Spoiler

1595773538_4StandCL.png.618f553633aa0971532d4592bac66c30.png

Door onze derde plek in groep E van de Champions League, mogen we begin 2024 aantreden in de Europa League. De loting koppelde ons aan Olympique Lyon. Die zijn normaal gesproken toch wel een maatje te groot naar mijn verwachting, maar wie weet kunnen we nog een stuntje realiseren. De wonderen zijn de wereld nog niet uit!

1962664330_5LotingEL.png.c612a22c7b93ec9f275d455030bf97ac.png

@Glenn08 @Richarð. @Lazy @komodo25 @Marius

Len, het was 0-6 i.p.v. 0-8, maar goed. We waren behoorlijk kansloos tegen de Koninklijke haha. Bedankt weer voor de mooie en leuke reacties allemaal. Volgend seizoen beginnen we weer met een update over de transfers gedurende de winterstop en zien we hoe het ons in de voorbereiding én in Europa vergaat. 

Toch wel een mooi parcours in de CL hoor! Prachtig om vier punten te pakken tegen PSV, maar ook tegen Napoli en Real nu bleef de schade beperkt. Dat je Europees overwintert is echt héél knap. Lyon klinkt inderdaad als een maatje te groot, maar je hebt niets te verliezen.

Wow wat ga je snel zeg. Onverslaanbaar in eigen land en vier punten gepakt in de CL en nu door naar de EL. Wat een heerlijk seizoen.

Winnen van PSV en gewoon Europees overwinteren :classic_love: (verwarde op mobiel de 8 met een 6 :P ) Mooie loting ook tegen Lyon, wie weet zit er een stuntje in!