Jump to content
Fantasy

[IDS] The way up

Recommended Posts

1200190315_Eigenbanner.png.8085fd3a52bee632e1b6eded7004466c.png

01. Njarðvík

UMF Njarðvík is een IJslandse sportvereniging uit Njarðvík uit de gemeente Reykjanesbær. De voetbalvereniging speelt zijn thuiswedstrijden in een groen tenue, wat gebasseerd was op de shirts van een basketbalteam in de VS, de Boston Celtics. Door een financieel wankele positie wilde de club een tenue kiezen wat niemand anders had, zodat er geen uitshirts gemaakt hoefden te worden. De drie directeuren destijds waren fan van de Boston Celtics, dus toen werd er gekozen voor de kleur groen. In 2010 speelde de voetbalploeg in de 1. deild karla, maar degradeerde toen direct terug naar de 2. deild karla, de derde klasse. Afgelopen seizoen werd in de 2. deild karla het kampioenschap behaald, waardoor er weer op het tweede niveau van het land gevoetbald mocht gaan worden. We beginnen dit verhaal in 2019 met een manager zonder enige ervaring en nauwelijks trainingsdiploma's, dus we merken vanzelf waar dit schip gaat stranden. Laten we beginnen met IJsland veroveren en dan zien we wel weer verder. Verwacht geen grote lappen tekst, maar gewoon printscreens met een korte toelichting. De eerste drie seizoenen zullen we in vogelvlucht doornemen en daarna zal ik (twee)maandelijkse updates proberen te plaatsen. Mocht je ergens een screen van willen of meer willen weten, laat het dan gerust weten en dan kom ik er bij je op terug. Transfers zal ik niet zo veel aandacht aan besteden, de meeste (of laten we zeggen 'alle') voetballers kennen jullie toch niet, net als ik.

184441708_Ligabekerseizoen1.PNG.743d7ec4510f2a37272712a1e33002cf.PNG

Het seizoen in IJsland wordt jaarlijks afgetrapt met de zogenaamde Ligabeker, een toernooi waar niet tot nauwelijks prioriteit aan wordt gegeven door alle clubs en meer een veredelde oefenperiode is voor de ploegen van de 1. deild karla en Pepsi-deildin. Als laagvlieger in de 1. deild karla had ik geen hoge verwachtingen, wat ook wel bleek uit het feit dat we na vijf wedstrijden in de groepsfase waren uitgeschakeld. Geen succes dus, maar goed, wel alle spelers wedstrijdfit gekregen voor het komende seizoen waar het voornaamste doel was om ons te handhaven en degradatie af te wenden. 

1218059573_Eindstandseizoen1.PNG.fd225a599a79ff944a1e2ee14c5b05d5.PNG

Degradatie afwenden, dat was dus ons doel in de 1. deild karla. Missie geslaagd kunnen we wel zeggen. En hoe?! Met een schitterende reeks hebben we de grote favorieten Keflavík en Fjölnir achter ons weten te houden en de tweede plek op de ranglijst veiliggesteld, wat promotie naar het hoogste niveau van het land betekende. Heel eventjes mochten we zelfs dromen van Europees voetbal, gezien ons avontuur in de Visa Bikar karla. In de finale was Breiðablik hierin echter te sterk, waardoor zij het nieuwe Europese derde toernooi in mogen. Maar gezien het doel van het bereiken van de derde ronde hebben we ook hier de verwachtingen meer dan overtroffen. Het bestuur was ook dik tevreden, want een contractverlenging lag in het verschiet. De komende jaren zullen we dus ook nog actief zijn in Zuid/West-IJsland. To be continued...

872389064_Bekerseizoen1.PNG.edc3e5a4b1c797337e7a7d2b2862deb2.PNG

@Lazy @Richarð. @r4vje Let's go.

Edited by Fantasy

Hoe win je in hemelsnaam met 6-1 na verlenging? ;c

Leuk, fijn om je verrichtingen na al die jaren weer eens van wat dichterbij mee te maken, benieuwd hoe ver je komt!

Succes in Ijsland! Eerste seizoen prima prestaties.

Edited by Zorsky

686083727_Eigenbanner.png.9e0bd5b0d43e499ae62fd6f9fa870afe.png

02. Direct kampioen!

Na de toch wel enigszins onverwachte promotie van afgelopen seizoen mochten we in 2020 beginnen aan het avontuur in de Pepsi-deildin, het hoogste voetbalniveau van IJsland. Opnieuw was het doel om degradatie af te wenden en met enkele gerichte aankopen moest dit ook geen problemen gaan opleveren. Ik kreeg een budget van ongeveer €100.000,- om uit te geven aan nieuwe spelers, wat eigenlijk onverantwoord was gezien de maandelijkse inkomsten en uitgaven. Met de salarissen die op dit niveau komen kijken en de inkomsten uit tv-gelden etc. kan het bijna niet rendabel zijn, maar ik besloot de gok te wagen. Aan het begin van het seizoen hadden we al een negatief vermogen van -€209.500,- dus er was werk aan de winkel. Niet al te gekke salarissen geven en zoeken naar spelers die niet te veel hoeven te kosten. Op 15 mei 2020 sloot de transfermarkt voor het seizoen en op de valreep wisten we ons nog flink te versterken. Vanaf 2021/2022 zal ik wat meer screens van spelers ook plaatsen, aangezien we tot op heden nogal een handelshuis zijn qua komen en gaan van spelers. 

575464646_Transfers2.PNG.bce09e7c61beb1d836e3b059a919ea4a.PNG

Met deze jongens begonnen we het seizoen, met als traditionele opening de Ligabeker. De twee nederlagen waar we mee begonnen, deden ons begin april de das om. Uiteindelijk kwamen we één puntje te kort om door te stomen naar de K.O.-fase van dit oefentoernooi, Geen ramp, zoals gezegd ligt hier totaal geen prioriteit vanuit zowel mijzelf als vanuit het bestuur. Op naar het echte werk.

1251846143_Ligabekerseizoen2.PNG.b38ab76c498e0dfa08d712d3fedfb770.PNG

De VISA Bikar karla bijvoorbeeld, waar we dit jaar als doel hadden om minimaal de vierde ronde te bereiken. De winnaar van dit toernooi mag zich opmaken voor de voorronde van de nieuwe Conference League in Europa, maar voor het zo ver is maak ik mij nog geen illusies. In de derde ronde stroomden we pas in en hierin troffen we Þróttur Reykjavik, dus op bezoek richting de hoofdstad namen we de eerste horde en schoot Bordal (die van Rosenborg overkwam) ons in de slotminuut naar de volgende ronde. In de vierde ronde was helaas Breiðablik iets te sterk, wat ik vooraf ook wel verwachtte gezien het verschil in status, ervaring en kwaliteit. Al met al geen schande om daar van te verliezen. 

869688757_Bekerseizoen2.PNG.09d81d040171dcbee9b0035d76de58ad.PNG

En dan de Pepsi-deildin zelf, waar het uiteindelijk allemaal om draait. Dat wij de eerste zestien (!) wedstrijden ongeslagen zouden blijven met daarbij een recordaantal gelijke spelen had ik ook niet durven dromen, maar plots waren wij samen met Breiðablik verwikkeld in een titelstrijd. Waar wij dan ook totaal geen rekening mee hadden gehouden was de titel die na 22 wedstrijden was behaald. Breiðablik verspeelde flink wat punten aan het eind van het seizoen, waardoor wij uiteindelijk met slechts één nederlaag tegen Knattspyrnufélag Akureyrar en verder louter gelijke spelen en overwinningen op 43 punten kwamen én kampioen worden! Het seizoen in IJsland eindigt in september, dus over pak 'm beet een maand of tien mogen we ons gaan opmaken voor de voorrondes in de Champions League!

139946744_Eindstandseizoen2.PNG.0a071740a419eae1cae220705b2002bb.PNG

@Lazy @Richarð. @r4vje @RubenS2 @delichris @neva @Zorsky @Mordurette @Daniell @tdogg16 

Dank allemaal! Hierboven in vogelvlucht seizoen 2. Het komende seizoen doen we nog één keer in z'n geheel en daarna zullen wat kleinere periodieke updates volgen.

Edited by Fantasy

Een avontuur in IJsland, heerlijk! Best wel fan van de competitie daar. Je bent natuurlijk uitermate knap gestart met een onverwachte promotie en meteen een landstitel. Hopelijk overstijgt deze snelle groei de stabiliteit van de club niet en je stelselmatig blijven ontwikkelen.

X6NhyCb.png.5ca7fd9d9e76e0ec4f597b182048e000.png

Dank @r4vje voor deze banner.

03. Seizoen 3 - Deel 1

Update één van het seizoen 2021. Er was zo veel te bespreken, dat we het seizoen hebben opgesplitst. Of althans, de updates. We beginnen met de transfers. Slechts drie spelers haalden we binnen, maar dit waren wel gerichte aankopen om ons écht te versterken. Zo kwam Leifur Andri Leifsson over van HK, een uitstekende verdediger die zowel aan de linkerkant als centraal uit de voeten kan. Wie ook links achterin uitstekend mee kan, is Jørgen Solli. Deze linksback/linkshalf kwam over van het Noorse Jerv en mocht daar gratis vertrekken. Halverwege het seizoen wisten we ook nog een talentvolle doelman te strikken, welke ons werd aangeboden door zijn zaakwaarnemer. Als hij dit niet gedaan had, hadden wij Zsombor Senkó nooit op de radar gekregen en zo'n talentvolle speler gratis kunnen gebruiken; zeg daar maar eens nee tegen. Aan de andere kant vertrokken er nog heel wat spelers gratis en op uitleenbasis die voor het komende seizoen of überhaupt geen uitzicht hebben op speeltijd. 

Spoiler

Jørgen SolliSolli.PNG.e8f484b0ed1c9551860861774fa00596.PNG

Zsombor Senkó

Zsorko.PNG.415ebaa0d568a5025438f97286e8959b.PNG

1779559941_Transfers3.PNG.9cf87177a93aaaa1ad3e8ec9c3edeed8.PNG

Na de transfers mochten we ons opmaken voor de Ligabeker, waarover niet genoeg gezegd kan worden dat dit absoluut geen prioriteit heeft. Naar verloop van tijd zal dit ook steeds meer een toernooi gaan worden om de gehele selectie wedstrijdfit te krijgen. Voor nu vond ik dat wij met de aankopen die we hadden gedaan best eens een gooi konden doen naar de winst, dus hoewel het bestuur het alles behalve belangrijk vond, had ik stiekem wel mijn zinnen gezet op een prijs. Elke prijs is er één, niet waar?! En zo geschiedde. Na het overleven van de groepsfase, waarin we het ook niet slecht hadden getroffen met de loting, versloegen we in de kwartfinale FH en moesten daarna ook Stjarnan en Breiðablik het ontgelden. 

968962496_Ligabekerseizoen3groep.PNG.79cde4f69be41597ee889b934d7cc4a4.PNG

1338340713_Ligabekerseizoen3ko.PNG.16a4b233bd7f92c2f15161dff1fb7793.PNG

Door het kampioenschap van afgelopen jaar, mochten we aantreden voor de Deildabikar. Oftewel: de landskampioen tegen de bekerwinnaar. Stjarnan wist vorig seizoen de beker te winnen, dus was het Laugardalsvöllur het toneel voor de super cup. Lang leek het er op dat we op een verlenging afstevende, tot dat Stefán Birgir Jóhannesson van een meter of dertien besloot uit te halen en doel trof. Direct besloot Stjarnan nog een soort van slotoffensief te starten, maar in een vlijmscherpe counter werd het amper een minuut later zelfs 1-3 dankzij Bjarni Gunnarsson. Prijs twee van het seizoen werd zo behaald en het seizoen moest nog beginnen!

Prijs nummer drie volgde in augustus, vlak voordat het seizoen ten einde was. Na een vloeiend bekeravontuur werd in de finale FH verslagen. Hoewel er dit seizoen hier niet bepaald de prioriteit lag, is prijzen pakken toch wel iets dat nooit zal gaan wennen. Elk jaar blijven we hongerig naar meer succes en naarmate de tijd vordert zal ook het bestuur hier steeds meer in gaan eisen. 

Spoiler

Supercup.PNG.f5ccc98bbb1d61dfc57a0b0a617d5729.PNG

1142067429_VISABikar3.PNG.c09bbe8383dccec647405a4197c86510.PNG

Voor de Pepsi-deildin was de doelstelling in 2021 opnieuw 'gewoon' degradatie voorkomen. Ik had zelf echter een iets hogere doelstelling gesteld, maar dat we onze titel konden prolongeren had ik ook niet verwacht. Maar gezien het feit dat we de meeste doelpunten hebben gemaakt én de minste tegengoals hebben moeten slikken, is het ook niet raar dat je hoog eindigt. Zo mogen we volgend jaar opnieuw aantreden in de voorrondes van de Champions League, waarin we dit jaar mochten aantreden tegen Astana uit Kazachstan.

1839280399_Eindstand3.PNG.f1a6ee25e8c5d52a324a5cd1e2356216.PNG

Kazachstan werd het dus. De heenwedstrijd vond plaats in Astana, wat maar liefst 10 uur vliegen was en meer dan 7.500 km verder op ligt. Geen ideale voorbereiding dus, maar daar mogen we niet over klagen als we Europees actief willen gaan zijn. De heenwedstrijd eindigde in 2-1 voor de gastheren en dus moesten we thuis nog vol aan de bak om een overwinning uit het tweeluik te slepen. En laat dat maar aan Hjalti Sigurðsson over. Dankzij zijn twee treffers wisten we het tweeluik te winnen met 3-2 en mogen we in de volgende ronde aantreden tegen Gandzadar uit Armenië, opnieuw een tegenstander die niet bepaald om de hoek ligt. 

Spoiler

787881380_1evoorrondeCL.PNG.d1aacb38afcc288454bac4daf2464c8a.PNG

Het eerste duel vond opnieuw op verplaatsing plaats en in Armenië wisten we een uitstekende basis te leggen voor de return, gezien het feit dat wij zo veel sterker waren dan Gandzasar en dit ook wisten uit te drukken in doelpunten. Met een overwinning van maar liefst 6-0 (!) was de return in IJsland slechts een formaliteit. Dat de score ook 'thuis' (we spelen in het stadion van Fylkir, omdat onze eigen stadion niet aan de UEFA-eisen voldoet) niet hoger uit viel mag je gerust een wonder noemen. Maar liefst 5 keer troffen we de paal/lat, maar dankzij Krystian Wiktorowicz gingen we toch met de winst (7-0 agg.) aan de haal. In de volgende ronde treffen we Qarabag uit Azerbaidzjan. Qua reisafstand treffen we het niet echt met de tegenstanders kan je wel zeggen dus, maar wie weet wat wij kunnen presteren tegen hen.

Spoiler

1607652692_2evoorrondeCL.PNG.26998fc0e1f7b975e2ee1b708b852e1a.PNG

@Kavinos @germandutch @FlyD @r4vje @RubenS2 @Marius @delichris 

Bedankt allemaal weer. De volgende keer o.a. het vervolg van ons Europese avontuur!

Edited by Fantasy

Je bent echt wel in een mum van tijd ijzersterk geworden. Op nationaal vlak staat er zelfs geen maat meer op je en blaas je de concurrentie helemaal weg. Ook in Europa doe je het méér dan verdienstelijk. Qarabag zou je immers gerust als team van een hoger niveau kunnen inschatten. Benieuwd hoelang je nog kan meedraaien.

Twee jaar op rij kampioen worden en dat in je eerste én tweede jaar op het hoogste niveau. Keurig! De Ligabeker winnen is leuk, een leuke trofee voor een oefencampagne. De beker pakken dan wel weer prima.

Succes tegen Qarabag.

Edited by Mordurette

Hoppa, in drie seizoenen ligt IJsland al aan je voeten. Wordt dit een Journeyman, of ga je proberen Njardvik de CL te laten winnen?

X6NhyCb.png.aaebb85f9f7b3dff23d61b2d4dd2eac3.png

04 - Seizoen 3 - Deel 2

Na de eerdere overwinningen op Astana en Gandzasar stond nu een bezoek aan Qarabag uit Azerbaidzjan op de agenda. We begonnen met een duel in eigen huis, welke dankzij goals van Sigurður Grétar Benonýsson, Krystian Wiktorwicz en Hannes Bergman Bordal met 3-0 werd gewonnen. Op bezoek bij Qarabag moest de schade dus beperkt gehouden gaan worden, wat aardig lukte gezien het feit dat wij daar met 2-1 verloren en dus met een totaalscore van 2-4 agg. de laatste voorronde van het grote miljoenenbal wisten te bereiken. De loting koppelde ons aan Shakhtar Donetsk, normaal gesproken toch een maatje te groot. Maar goed, dat dacht ik op voorhand ook van Qarabag, dus wie weet zit er nóg een stuntje in!

Spoiler

1387132521_3evoorrondeCL.PNG.05f95ef9f2db4c4b6991ba6e9e199f9a.PNG

Bij een overwinning zouden we, naast deelname aan de Champions League, ook de nodige financiële beloningen ontvangen. De beloning voor deelname aan het grootste Europese voetbaltoernooi levert namelijk ook nog eens meer dan twaalf miljoen euro op, een bedrag waar IJslandse clubs alleen maar van kunnen dromen normaal gesproken. Bij verlies was er ook geen man overboord, want door het bereiken van de play-off ronde waren wij sowieso verzekerd van Europees voetbal, want dan stroomden we in in de groepsfase van de Europa League. Al snel bleek dat we ons geen illusies hoefden te maken, na een thuisnederlaag (0-2) die hoger had kunnen uitvallen dan de eindstand deed vermoeden. Op verplaatsing in Oekraïne waren de kaarten al redelijk geschud en eindigde het duel in 4-0 dankzij goals van o.a. Karin Benzema (oud-Real Madrid) en Henrikh Mkhitaryan (oud-Arsenal). Geen schande, we gaan met opgeheven hoofd terug naar IJsland om de loting van de Europa League te volgen die een dag later zou gaan plaatsvinden.

Spoiler

1904116200_4evoorrondeCL.PNG.1825d747b711cac96440706275321fc9.PNG

De loting koppelde ons aan FC Krasnodar (Rusland), FC Midtjylland (Denemarken) en OGC Nice (Frankrijk). Al met al zijn al deze ploegen een maatje te groot, maar deelname aan een Europese eindronde is al heel wat. Plus het feit dat we voor deelname aan de groepsfase ook nog eens €2.920.000,- ontvingen en wij daardoor direct uit de schulden zijn geraakt én een financiële reserve hebben kunnen opbouwen om verder te investeren. Dat maakt een hele hoop goed. 

2117759649_GroepsfaseEL.PNG.40d48903fcde4bde443672725509cbb3.PNG

1453370480_KwalificatieELmoney.PNG.9a4a35c73608a523a443c54bdbd581d9.PNG

De groepsfase begon met een bezoek aan Denemarken. Tegen FC Midtjylland konden we nog redelijk weerstand bieden, maar gingen we uiteindelijk toch met 3-1 ten onder. De vier daarop volgende duels wisten we geen enkele goal te produceren en kregen we er wel wat tegen, waardoor ook al deze wedstrijden verloren gingen. Het laatste duel werd nog wel spannend, op bezoek bij het Russische Krasnodar. Na een klein kwartier kwamen we hier zelfs op voorsprong, maar twee doelpunten van Russische makelij in de tweede helft deden ons toch de das om en dus ging zo ook het laatste duel in Europa verloren. Waar normaal eind september onze winterstop al begon, moesten we nu tot begin december door voetballen. Een winterbreak van pak 'm beet een maand ligt nu in het verschiet voordat we gaan beginnen aan het seizoen 2022. 

1553029229_ELwedstrijden1.PNG.59c8d9a1dbe3a2165c04ddfea5f33e2b.PNG

429211850_ELwedstrijden2.PNG.da353e28e22fcb91046e649bb82a362f.PNG

Mijn persoonlijke prestaties blijken ook in het buitenland niet onopgemerkt, want zo werd mijn naam in de wandelgangen al her en der genoemd. Het Deense AC Horsens deed mij zelfs een uitnodiging toekomen voor een sollicitatiegesprek, waarvoor ik toch vriendelijk heb bedankt. Voorlopig ben ik hier nog lang niet klaar en wil ik nog veel meer successen behalen met Njarðvik!

Sollicitatie.PNG.307763f8712110986dc47621c8c4b12f.PNG

@Marius @Richarð. @komodo25 @delichris @Mordurette @Kavinos @r4vje @FlyD

Allemaal bedankt weer voor het lezen en reageren.

@Niejo101

Voorlopig blijf ik nog wel even bij Njarðvik actief, maar ik sluit niets uit. Hoop wel de komende jaren steeds succesvoller te worden en Europees ook iets te kunnen gaan betekenen op het gebied van coëfficiënten en het gehele IJslandse voetbal. Daarna zien we wel weer verder, maar gok dat ik nog wel een jaar of 20 hier blijf zitten eerst voordat ik ga denken aan een nieuwe stap. 

Edited by Fantasy

Prima gepresteerd natuurlijk door de laatste CL voorronde te halen. Dat het daarna en in de EL toch wat te hoog gegrepen lijkt is volstrekt normaal. Het is een leerproces en je kan alleen maar stappen maken de volgende jaren.