Jump to content
Sign in to follow this  
germandutch

[FMT20] Tianjin Teda - de nieuwe trots van China

Recommended Posts

Gepost (edited)

[FMT20]  Tianjin Teda  -  de nieuwe trots van China

tedabannerydjwx.jpg

Elke ochtend, zo omstreeks 6 uur, ga ik joggen. Gemiddeld een half uur tot drie kwartier loop ik als een gek hier door de omgeving. Meestal op straat in plaats van op de stoep. Waarom?  Omdat het op de stoep gewoon smerig is. In sommige straten liggen kinderplasjes en vooral veel snotklodders. Tianjin zou een van de meest leefbare steden in China zijn. Hoe verzinnen ze het? De straten hier, ofschoon niet bekend als achterstandswijk, zijn gewoon vies. Regelmatig drijven er luchtjes rond waar je eigenlijk de oorsprong niet van wilt weten. Bovendien zie ik hier veel dingen die kapot zijn of op het punt staan om kapot te gaan.

En het is altijd druk. Voor onze begrippen heel erg druk. De bushaltes zijn altijd giga druk, de bussen zitten steevast overvol. Taxi’s zijn moeilijk te krijgen, zeker als het slecht weer is,en files zijn er standaard.  

Alleen op dit tijdstip kun je in feite door een winkelcentra lopen, doe je dat op een later uur, zo tegen de middag, dan heeft het veel weg van een obstakelparkoers, waar fysiek contact niet geschuwd wordt. Als thuis iemand tegen je aanloopt dan denk je automatisch ‘zakkenroller’ en probeer je al je bezittingen met de handen te beschermen. Hier lopen ze vol tegen je aan omdat ze alleen maar oog hebben voor hun mobiele telefoon en nooit verder kijken dan hun neus lang is.

En dan de scooters!  Kutdingen zijn dat. Je schrikt je vaak het apelazarus.  De scooters hiero zijn veelal elektrisch. Je hoort ze niet aankomen en ze komen overal vandaan, gewoon op de weg zoals we gewend zijn, maar ook op de stoep, in een marktstraat of plotseling uit een woning.  Vaak krijg ik gewoon de neiging, er zo maar iemand van zijn scooter te slaan. Want die gasten rijden je gewoon omver als je niet snel opzij springt. Rijden kunnen ze allemaal niet, maar doen het wel. Gewoon verschrikkelijk.

Wat ik hier wel nuttig vind, dat zijn de straatvegers.  Wat bij ons thuis de gemeentelijke ‘bladblazers’ zijn, dat zijn hier de straatvegers. Veelal vrouwen, die overal alle wegen schoonvegen. Niet alleen in de stad, maar je vindt ze ook op lokale wegen in het niemandsland: de steentjes van de rand van de weg wegvegend. De kinderpis in de putjes vegen en de snotklodders achteraan. Volgens mij bestaat hun ondergrondse kanalisatie voor twee derde uit snot en de rest uit pis.

Enfin, bezems steken uit auto’s, zijn vastgebonden op scooters of komen uit driewielers. Warm weer, heet weer of regen: er wordt geveegd!

71hxjfq.jpg

Al met al, beleef je hier bij het joggen ook van alles en is elke stap die ik buiten het hotel zet een avontuurlijke. Wel merk ik dat ook ik mij weer aan mijn omgeving aanpas en agressieve neigingen krijg, daar moet ik dus weer aan werken. Want niet iedere Chinees is een kungfu vechter, de meesten hebben geen tijd voor die ongein en werken zich hier een beroerte om alleen maar te overleven.

Op woensdag 20 maart staat al weer de volgende tegenstander voor de deur en wel Jiangsu Suning Football Club, een Chinese voetbalclub uit Nanking. De club is opgericht in 1958 als amateurvereniging en ging in 1994 verder als professioneel voetbalteam.  Ze staan momenteel 3de en hebben een behoorlijk team met als ster Alex Teixeira Santos, wie kent hem niet. Het schijnt een razendsnel dribbelwonder te zijn, die ze in 2016 voor 50 miljoen Euro van Shaktar Donetsk hebben overgenomen.  

73b7jr6.jpg

748ek6c.jpg

In de media noemen ze me ‘spraakzaam’ omdat ik te allen tijde de vragen van de media beantwoord. Blijkbaar gaat het niet in hun perskoppie, dat het zo hoort. Tenslotte willen onze of de fans in het algemeen hier in China overal het fijne ervan weten en daar hebben ze volgens mij ook recht op. Dus geef ik netjes en fatsoenlijk antwoord op alle vragen.

Dat Jiangsu mogelijkerwijs de betere club is, dat zal wel. In elk geval is het wel de grotere club en hebben ze financieel meer in de pap te brokken. Of ze van ons kunnen winnen, moet ik eerst nog zien.

Maar wat ik niet snap is het feit, dat de pers schrijft dat wij moeten bewijzen, dat wij de degradatie kunnen ontlopen?  Wat is dit voor een gelul?  Wij vechten voor het kampioenschap. Klaar uit.

Enfin, misschien juist door de negatieve personzin kwamen er maar 14.113 toeschouwers en was ons stadion maar voor een kwart gevuld. De overheid eist dat wij voor het kampioenschap gaan en de rest heeft er blijkbaar geen vertrouwen in.

Hoe dan ook het was nat, regende en verhoudingsgewijs behoorlijk koud of te wel maar 12 graden. Beide ploegen kwamen in een 4-4-2 opstelling het veld op. Op het laatste moment had ik ipv 5-3-2 toch voor 4-4-2 gekozen, om aan god en de media te laten zien, dat wij niet de mindere zijn.

Wij begonnen goed, zeg maar, zeer goed.  Gas erop en vol ertegenaan. En binnen 10 minuten had Wagner al 2x de mogelijkheid, om ons aan de leiding te brengen. Maar wat doet die gast?  Hij loopt de verdediging eruit en alleen op de keeper af. Beide keren schiet hij gewoon de aanstormende keeper aan, waardoor wij niet meer dan een corner krijgen. Soms heb ik het gevoel, dat Sandro met oogkleppen oploopt. Een manier van spelen die hem ook bij Bayern München tegengewerkt heeft. Hij moet verdorie recht vooruit kijken bij een dribbel en niet alleen maar op de bal en naar beneden. Tijdens de trainingen zeg ik dat steeds tegen hem, maar in de wedstrijden is hij dat blijkbaar gelijk weer vergeten.

In de 12de minuut gaf MC Fernandez een prachtige pass achter de verdediging en als een speer liep Sandro Wagner erachteraan. Ik dacht dat wordt toch weer niets en ging in de dug-out zitten. Plots hoorde ik ons publiek juichen. En ja hoor, je houd het niet voor mogelijk, spits Wagner had de keeper gepasseerd met een prachtig schot van een meter of 20.  1 : 0  en een goed begin voor ons.

Als je denkt dat de scheidsrechters hier objectiever en  echt onpartijdig zijn, dan zit je toch heel erg mis. Ik heb het gevoel dat al die machtswellustelingen met hun fluitje een voorkeur voor bepaalde clubs hebben, want dat laten ze steeds zien ook. Deze scheids had duidelijk een voorkeur voor Jiangsu en dat stak die niet onder stoelen of banken. Hij floot voor zover mogelijk de meeste aanvallende acties van ons af en keurde twee doelpunten af, waarbij hij zich van de VAR totaal niets aantrok.

Wij hadden de tegenstander totaal in onze zak, tot de 78ste minuut. Ten onrechte kregen wij een vrije trap tegen en de duidelijk zichtbaar buitenspel staande Santini kreeg de bal op zijn hoofd en kopte hem binnen. Hij telde!  1 : 1 en ik belaagde onmiddellijk de 4de man, maar het haalde uiteraard niets uit. Bovendien kon die gast mij niet verstaan en mijn reactie was voor tolk en chauffeur Chang te snel geweest.  De scheids gaf ons nog wat gele kaarten en floot in de 91ste minuut af, omdat wij gevaarlijk op bleven komen.   

Achteraf durf ik te zeggen, dat wij de tegenstander weliswaar niet overklassen maar duidelijk de betere ploeg waren, alleen koop je daar niets voor. Het gelijke spel was voor ons toch wel teleurstellend te noemen en als mijn blikken hadden kunnen doden, dan was de scheids nu morsdood.

Spoiler

75sejwp.jpg

76kck6j.jpg

@Fantasy  @rik1991  @True_Legend  @Netzwerk  @T10  @Lazy  @delichris

Bedankt voor jullie reactie.

Edited by germandutch

Een gelijkspel die ik niet zag aankomen, maar het is in ieder geval geen nederlaag.

Gepost (edited)

tedabannere6khp.jpg

797ckoo.jpg

80hejj9.jpg

Zijn probleem is dat hij de back-up is van MC Fernandez en onze Argentijnse spelmaker is altijd topfit en verzorgd zijn lichaam goed. Dus zit Taoyu meestal op de bank en speelt slechts sporadisch als invaller. Hij is al 25jr en een lastpost in de kleedkamer. Maar dat geldt in wezen voor alle Chinese spelers, want de Buitenlanders krijgen een voorrangsbehandeling en spelen altijd omdat ze gewoon de betere spelers zijn.

81gekzy.jpg

Ik wil niet zeggen dat ik verrast ben, dat Sandro Wagner speler van de maand werd. Doordat Goiano geblesseerd is, is hij de afmaker van dienst en met zijn enorme lengte en kopkracht is hij vaak de baas in de box van de tegenstanders. Dus ik verwacht nog een hoop van hem.

826uj0y.jpg

Nou mooi voor mij, voor pa en een goed begin voor de club. Om eerlijk te zijn, het was geen ‘hard werken’ maar meer mazzel door de juiste tactiek te vinden en de juiste samenstelling van het team. 

83fskd5.jpg

84f5ke1.jpg

De transfer van Ren Hang is op  mijn verzoek doorgevoerd en ik ben tot nu toe zeer tevreden met deze Chinese verdediger, die een basisplaats bij mij heeft. Dus dat gelul van de directie is mij niet helemaal duidelijk.

En wat de onrust in de kleedkamer betreft: zolang er Buitenlanders worden binnengehaald, zullen die spelen want het zijn de betere spelers. De Chinezen zijn hierdoor uiteraard niet tevreden, maar dat is hun zaak. Mijn taak is ‘winnen’, anders wordt ik gewoon weggestuurd.

85ndkcj.jpg

De fans van de club zijn tevreden, maar niet bepalend. Ergens heb ik het gevoel, dat het totaal niets ter zake doet wat de fans willen, ze hebben niets in te brengen. Het bestuur en de overheid bepaalt alles en voor die telt alleen de plaats op de ranglijst om geen gezichtsverlies te lijden.   

7816k7c.jpg

Zo te zien wordt het een drukke maand met 6 topwedstrijden. Alhoewel topwedstrijden?  De 3de en de 6de match kun je zo noemen, want deze tegenstanders zijn geprognosticeerd als 4de en 1ste. De rest zijn modale tegenstanders. Het fijne is, ik weet helemaal niets van deze clubs en dus moeten wij per definitie van de eigen kracht uitgaan.  Alle persberichten, clubdocumentatie en mediaberichten in woord en beeld zijn in het Chinees. En deze taal is aan mij niet besteed. Ik snap er geen kloten van.

Ben benieuwd hoe de nieuwe trainersensatie Gio van Bronckhorst en Co hiermee om zullen gaan?

Maar voorlopig tellen voor mij alleen de komende wedstrijden en de trainingen roepen.  

Op woensdag 3 april om 19.30 uur is onze eerste tegenstander deze maand Henan Jianye Football Club (ook bekend als Henan Construction), een voetbalclub uit Zhengzhou. De club is opgericht op 27 augustus 1994. De clubkleuren zijn rood-blauw.

De club is de opvolger Henan FC dat in 1958 opgericht werd en in de amateurtijd speelde. In 1994 begon de club in de Jia League en promoveerde in 1996 naar de Super League. Een derde plaats in 2009 was de hoogste klassering. In 2012 degradeerde de club. Het keerde echter in 2014 weer terug op het hoogste niveau.

7721jm4.jpg

Voor slechts 13.875 toeschouwers, waarbij ik me afvraag of wij ooit een vol huis zullen hebben want blijkbaar spreekt deze club de voetballiefhebbers minder aan, kwamen wij in een aanvallende 4-4-2 formatie het veld op. Onze tegenstander verscheen eveneens in een 4-4-2 maar dan wel de voorzichtige variant.

Reeds in de 11de minuut was het kassa. Uit een corner kopte de door de directie in twijfel getrokken VC Ren Hang de bal terug op de inlopende ML Jiakang en deze kopte de bal fraai in het doel. 1 : 0 en de openingstreffer was een feit.  Maar helaas, dat was dan ook het enige doelpunt in de eerste helft. Weliswaar bleven wij aanvallen maar linkerspits Acheampong gaf niet thuis en MR Yuanjie had blijkbaar een snipperdag. Wij waren de betere ploeg maar dat was het dan ook.

In de 61ste minuut had ik genoeg van de ‘verstoppartij’ van Yuanjie en dus haalde ik hem eruit en stuurde Zhao Honglyue erin. Achteraf moet ik toegeven, per vergissing. Want Zhao is een VRL en geen MR en eigenlijk wilde ik Peng Rui, een echte MR, het veld insturen, maar die gasten lijken allen zo op elkaar en ik was maar weer de naam kwijt. Kan gebeuren en gelukkig had het geen negatieve gevolgen voor ons.

Pas in de 73ste minuut lukte het VR Yuefeng de achterlijn te halen en een strakke voorzet naar binnen te geven. Ene VR Wang Shangyuan probeerde de bal uit de gevarenzone te schieten, maar raakte de bal totaal niet, waardoor de bal voor de voeten van Sandro Wagner kwam en deze kans liet hij zich niet ontgaan. 2 : 0 en ik kon de overwinning weer ruiken.

Tolk Chang, die naast mij op de bank in de dug-out zat, moest van AM Chi aan mij vertellen, dat de speler die net de bal totaal gemist had, helemaal geen VR was. Volgens Chi was hij een AML en had drie jaar geleden nog voor Club Brugge gespeeld.  Dus waarom deze man VR moest spelen was Chi niet duidelijk. Maar wij waren tevreden, want wij stonden voor. En dat bleven wij ook, ofschoon de ingewisselde Zhao op de MR positie ook niets toevoegde.  Toen de scheids affloot waren wij de winnaar en alleen dat telde. Bovendien was het publiek tevreden en dan ben ik dat ook.

Spoiler

86sqkes.jpg

874hkoj.jpg

Bedankt voor jullie reacties.

Edited by germandutch

Gepost (edited)

tedabanner03jev.jpg

912tkxy.jpg

Voor onze komende wedstrijd moeten wij naar Langfang, een stad op prefectuurniveau in de provincie Hebei, die tot 1973 bekend stond als de prefectuur Tianjin. Het werd omgedoopt tot Langfang prefectuur nadat Tianjin een gemeente werd en uiteindelijk in 1988 werd opgewaardeerd tot een prefectuurniveau. Langfang ligt ongeveer halverwege tussen Beijing en Tianjin. Bij de volkstelling van 2010 was de bevolking van Langfang 4.358.839, van wie 868.066 woonden in het bebouwde (of metro) gebied gemaakt van de districten Guangyang en Anci; de totale oppervlakte is ongeveer 6.417,28 km2 (2.477,73 sq mi). Langfang grenst aan Baoding in het zuidwesten, Cangzhou in het zuiden (beide steden op prefectuurniveau Hebei), Beijing in het noorden en Tianjin in het oosten. Sanhe City en Dachang Hui County zijn nu samengevoegd met Beijing, zodat ze deel uitmaken van dezelfde bebouwde kom. Langfang is de kleinste stad op prefectuurniveau van de provincie Hebei per land.

883mkng.jpg

Onze tegenstander aldaar is Hebei China Fortune Football Club,  een professionele Chinese voetbalclub die onder licentie van de Chinese voetbalbond (CFA) deelneemt aan de Chinese Super League-divisie. Het team is gevestigd in Langfang, Hebei en hun thuisstadion is het Langfang-stadion met een capaciteit van 30.000 zitplaatsen. Hun huidige eigenaren zijn projectontwikkelaars China Fortune Land Development die de club op 27 januari 2015 hebben overgenomen. Volgens Forbes is Hebei het 7e meest waardevolle voetbalteam in China, met een teamwaarde van $ 90 miljoen en een geschatte omzet van $ 22 miljoen in 2015.

89gxk14.jpg

Spoiler

·         Voor de liefhebbers van clubgeschiedenis:

Hebei Zhongji werd op 28 mei 2010 opgericht door de Hebei voetbalbond en de Hebei Zhongji Group die beloofden drie miljoen yuan per seizoen te investeren voor de volgende vier campagnes. Ze registreerden zich om te spelen in China League Two, derde niveau van het Chinese voetbalcompetitiesysteem, als Hebei Yilin Shanzhuang om sponsorredenen in het competitie seizoen 2011. Ze konden niet doorgaan naar de Play-offs nadat ze op de 5e plaats in de groepsfase waren geëindigd. Op 17 oktober 2011 werd de samenwerkingsrelatie tussen Hebei FA en Hebei Zhongji Group beëindigd en kreeg Hebei Zhongji Group het volledige eigendom van de club, terwijl de spelers die eigendom waren van Hebei FA opgesplitst zijn in een nieuw team genaamd Hebei Youth. In het competitie-seizoen 2012 eindigde Hebei Zhongji op de 1e plaats in de Noord-groep met 18 overwinningen, 5 gelijke spelen en slechts 1 nederlaag, maar ze werden uitgeschakeld in de kwartfinales van de Play-offs door Hubei China-Kyle met de score op 1-1, verliezen op de uit-doelpunten regel. Op 16 augustus 2013 werd Guo Ruilong binnengehaald om het team te managen voor de rest van het competitie seizoen, maar tijdens zijn korte ambtstermijn bij de club leidde hij hen snel naar promotie nadat hij aan het einde van de campagne was geëindigd. Huang Yang werd binnengehaald om het team tijdens het laagseizoen te coachen, terwijl de club op 26 december 2013 aankondigde dat Uruguayaanse Nelson Agresta de eerste buitenlandse manager van de club zou zijn.

Op 27 januari 2015 veranderden ze de teamnaam in Hebei China Fortune nadat ze waren gekocht door China Fortune Land Development. De Servische manager Radomir Antić tekende op dezelfde dag een driejarig contract met de club. Ze veranderden de clubnaam in Hebei China Fortune F.C. in december 2015 na het winnen van promotie voor Chinese Super League in het seizoen 2015. De club heeft sindsdien zijn bod voor competitiesucces uitgebreid door internationale sterren zoals Gervinho en Ezequiel Lavezzi te landen. In augustus 2016 werd de Chileense Manuel Pellegrini manager van de club, als onderdeel van een groter plan voor Hebei China Fortune F.C. en Chinees voetbal om tegen het einde van het decennium een grote sprong voorwaarts te maken. Dit proces werd voortgezet met de benoeming van Chris Coleman op 10 juni 2018.

Hun thuiswedstrijden spelen ze in Langfang is een multifunctioneel stadion in Langfang. Het wordt momenteel vooral gebruikt voor voetbalwedstrijden en atletiekevenementen. Het stadion heeft een capaciteit van 30.040 mensen

90wljoh.jpg

Om eerlijk te zijn: deze club heeft alles!  Een giga trainingscomplex met een enorm fitnesscentrum en een clubaccommodatie om U tegen te zeggen.  Nürnberg was een geweldige club maar valt hierbij in het niet.  Dit is meer niveau Bayern München, dus een echte topclub qua ambiance. 

Hun uithangbord is Javier Mascherano, VM en hij was jarenlang succesvol actief bij Liverpool en Barcelona. Nu met al 34 jr is hij nog steeds de sterspeler van de club.

940jjdt.jpg

Ik weet nog niet veel van het Chinese voetbal, maar ondertussen ben ik er wel achter dat alle clubs hier in handen zijn van bedrijven, bedrijfsgroepen, concerns en of speeltjes zijn van de overheidsorganen. Hier draait alles om aanzien, dus winnen.  En vooral niet verliezen om gezichtsverlies te voorkomen.

Op zondag 7 april om 15.30 uur onder het toeziend oog van live-TV mochten wij in een aanvallende 4-4-2 opstelling het veld op. Onze tegenstander verscheen in een, zoals de TV presentator het noemde, positieve 4-2-3-1 VM AM Breed formatie. Een hele mond vol en op het veld veranderd het straks in puur verdedigen met voorzichtige counters.  Er waren maar liefst 16.387 toeschouwers en die wilden spektakel zien.  En spektakel wilden wij hun bieden.

Fernandez nam de aftrap en speelde de bal op MC Junmin, de zijn directe tegenstander op het verkeerde been zette en een lange pass achter de defensie van CFFC speelde. Acheampong reageerde onmiddellijk en was voor de defenders en de keeper aan de bal en schoot hem rustig binnen. 0 : 1 en de openingstreffer was een feit.

Een vermeend doelpunt van CFFC werd in de 25ste minuut wegens buitenspel door de VAR afgekeurd en ene Yuhao bleef maar protesteren, hetgeen hem in de 29ste minuut een gele kaart opleverde.

In de 35ste minuut kregen wij een penalty, nav een aangeschoten handsbal. Wagner nam de penalty en schoot hem zo slap in, dat de keeper de bal moeiteloos kon pakken.

7 minuten later verlengde VC Chenjie de bal uit een corner en kopte de bal precies voor de voeten van Acheampong, die hem ijskoud in het doel prikte. 0 : 2 en de overwinning leek dichtbij. Het gas ging eraf en mijn jongens wilden het rustsignaal zonder kleerscheuren halen. Maar ja, de concentratie bij ons achterin was ook even ver te zoeken. In de 47ste en laatste minuut van de eerste helft werden wij toch nog verrast. Uit een van de schaarse counters lukte het ene Hongbo de aansluitingstreffer te produceren. 1 : 2 en dat was ook de ruststand.

Wat de tweede helft betreft, er gebeurde niets meer. Tenminste, wat een verandering van het resultaat betreft.  Achteraf kan en mag ik zeggen dat wij de betere ploeg waren en maar liefst 7 uitgelezen kansen hadden, waarvan Acheampong er twee verzilverde en de statische Wagner 4 verprutste.  We begonnen goed, en het begin leek ook op spektakel maar na een halfuur was het gedaan met het spektakel. Het werd een zakelijke wedstrijd en een ‘Arbeitssieg’ om mijn pa te citeren.  Maar wat zou het?  De punten zijn binnen en we kunnen tevreden naar huis vertrekken.

Spoiler

92cyjdi.jpg

936skd0.jpg

Edited by germandutch

tedabannerr1jbu.jpg

98clk8h.jpg

Niet slecht toch? Laten we hopen dat er nog een paar wedstrijden bij komen.

Je wordt hier in China doodgegooid met satellietfoto’s. Op die foto’s lijkt alles zo ontzettend gaaf en netjes, maar als je het van dichtbij kunt bekijken, valt het tegen. Want minimaal de helft van China is inderdaad netjes en gaaf te noemen, maar de rest is nog in ‘opbouw’  en een grote puinhoop.

Nu Chang mij dagelijks hier rondrijd heb ik wat meer inzicht in het verkeer gekregen en kan het beter beoordelen.  Feit is, dat het land andere verkeerssituaties dan Nederland kent. Voor mij leek het op het eerste gezicht chaotisch, maar gaandeweg zie ik nu een patroon.

Chauffeur Chang benut als het ware iedere centimeter ruimte om in te halen. Is hij iets eerder dan een ander, dan mag hij voor.  De gunfactor is erg hoog. Bij een rotondeachtig kruispunt mag hij best tegen de stroom in de bocht naar links kort afsnijden als er een mogelijkheid is. De voetganger die diagonaal dit drierijen drukke kruispunt oversteekt, blijft gewoon in het midden even staan om een gaatje te vinden om zijn weg te vervolgen. In Tilburg niet, maar in Amsterdam of Rotterdam was die voetganger nu al herhaaldelijk overreden.

Is de baan van het tegemoetkomend verkeer één moment vrij dan mag Chang ook dat wegdeel gebruiken als hij maar even toetert en met zijn knipperlicht aangeef als hij de centimeter gevonden heeft om weer in te voegen als er een tegenligger verschijnt. Motoren, scooters, fietsen en wandelaars mogen vanzelfsprekend ook tegen de rijrichting in, overdag, maar ook als het donker is, het liefst zonder licht.

De vele grote luxe auto’s, maar ook de sjofele exemplaren en de taxi’s hebben geen deuken of beschadigingen, niemand steekt zijn middelvinger op, geen chauffeur moppert. Hij geeft en neemt. Het is het lot en dat accepteer je! Als voetganger wel opletten als je oversteekt. Het zebrapad is alleen bedoeld om de straat wat kleurrijker te maken. Je kunt er geen rechten aan ontlenen. En nu zult u ongetwijfeld begrijpen, waarom ik hier niet rij. Om hier als simpele Nederlander te willen rijden, moet je wel iets van de avontuurlijke onverzettelijkheid van Max Verstappen hebben. Vandaar dat ik mij hier laat rijden. 

101c1jyi.jpg

Mag ik het zeggen?  Jawel, ik mag het zeggen:  SHIT en nog grote shit ook.  Nu missen wij al 4 basisspelers!  Onze eerste keeper en MR Rong Hao zijn wij nog weken kwijt.

Enfin, over enkele dagen moeten wij in Jinan voetballen.

Jinan of Ji'nan (uitgesproken als [Djie Naan]) is een subprovinciale stad en de provinciehoofdstad van de Chinese provincie Shandong in het oosten van het land. De stad wordt al ten minste 4000 jaar bewoond.

Jinan is een technologiestad met veel universiteiten en instituten voor hoger onderwijs, met in totaal 200.000 studenten. Daarnaast zijn er ruim 200 onderzoekscentra en 10 nationale laboratoria. Jinan is de vierde stad in China op gebied van IT.  Dus zeg maar het Leiden van China, alleen dan vele malen groter dan het werkelijke Leiden.

97uwjmn.jpg

Onze tegenstander in Jinan is Shandong Luneng Taishan Football Club. De club is opgericht in 1988. De thuiswedstrijden worden gespeeld in het Shandong Stadium, dat plaats biedt aan 43.700 toeschouwers. De clubkleuren zijn rood-blauw.

Shandong Luneng is in China een van de meest succesvolle clubs. Niet alleen het eerste elftal, maar ook de jeugd wint prijzen. in 2005 waren de -15, -17 en -19 elftallen van de club kampioen in China. Sinds de oprichting van de Super League is het -15 team elk jaar nog kampioen geweest.  Hun bijnaam is  Real Madrid van China.    

95eajmh.jpg

Hun trainingsvelden, clubaccommodatie en stadion ziet er niet slecht uit. Dit is een communistisch land en toch draait alles om status.

96jkjto.jpg

Waarom die club zich het Real Madrid van China noemt mag Joost weten. Waarschijnlijk om de hele ambiance en niet wat de voetballers betreft. Want hun sterspelers zijn Marouane Fellaini en Graziano Pelle en dat waren en zijn geen technische balvirtuozen maar reuzen en kopspecialisten. Feyenoord zou blij zijn als ze Pelle terug hadden maar ook Fellaini zou in de kuip geen slecht figuur slaan.

Welnu, op vrijdag 12 april doken we in Jinan op en om 19.30 uur verschenen wij in een heel aanvallende 5-1-2-2 VM VV formatie. Waarom heel aanvallend?  Omdat wij onze eerste keeper Du Jia missen en ook de MR en ML posities niet bezet hebben. Als je achterin en op het middenveld niet optimaal bezet bent, dan kun je beter zo aanvallend mogelijk spelen en je spitsen het werk laten doen. Zeker, als je tegen het Real Madrid van China moet spelen.  Nou, wat onze tegenstander betreft, die kwam in een voorzichtig 4-4-2 op met een ver teruggetrokken Fellaini.  Als je aan deze reus iets wilt hebben, dan moet die wel meer naar voren spelen en in de box komen want zijn kracht is het aanvallend koppen en niet het verdedigend spelen.  Het was nogal winderig weer en er zaten maar liefst 31.989 toeschouwers.

Hun trainer liet zijn elftal in mijn ogen iets te schijterig spelen, zo a la Cocu, te voorzichtig en te langdradig. Ze hadden wel veel balbezit maar als je de bal achterin rond blijft spelen dan krijg je gehaaid de deksel op de neus. Als deze trainer Pelle en Fellaini voorin naast elkaar had laten spelen en ze met lange ballen voedde, dan hadden wij het kunnen schudden. Maar doordat ze langdradig de bal achterin heen en weer bleven spelen en Fellaini achterin hielden, hadden mijn jongens niets te klagen.  Wel werd net voor afloop van de eerste helft een doelpunt van ons door de VAR afgekeurd. Het was een millimeterkwestie en spits Wagner stond met een van zijn tenen buitenspel. Geen wonder, want volgens mij heeft hij de grootste voeten van allemaal.

Trouwens wat ‘grote voeten’ betreft, volgens mijn pa had ene Günter Netzer, ooit Spielmacher van de Mannschaft en Real Madrid, maar liefst schoenmaat 56 en lukte het niemand hem op een normale manier van de bal te krijgen. Bovendien scheen hij een geweldige traptechniek te hebben. Maar ja, met zulke voeten is dat niet verwonderlijk.

In de 56ste minuut haalde ik VM Kaimu eruit en stuurde MC Taoyu erin, om wat meer druk naar voren te maken. Het duurde maar liefst tot de 66ste minuut, totdat het VR Yuefeng eindelijk lukte, een zuivere breedtepass op MC Junmin te spelen.  Junmin controleerde de bal en in plaats van een pass naar een van zijn medespelers te spelen, begon hij aan een dribbel. Toen hij nog slechts enkele meters van de 16 verwijderd was, haalde hij vernietigend uit en schoot de bal onhoudbaar in het doel. Dat Junmin een goede techniek en trap had, wist ik, maar dat die tot zulke doelpunten in staat was, dat wist ik niet.  0 : 1 en ik had plots het gevoel dat de overwinning in de knip zat.

In de 82ste minuut haalde ik VR Yuefeng eruit, die op zijn tandvlees liep, en stuurde Wangsong het veld op met de order: geen risico meer. Resultaat is heilig.

Toen de scheids affloot liep ik samen met het team tevreden naar de kleedkamers.  De drie punten waren binnen en verdediger Ren Hang had weer laten zien, dat hij een goede verdediger was en de directie volledig fout zat. Hoe dan ook, het team en ik was tevreden en hij zelf ook.

Spoiler

9991kxu.jpg

10086k5l.jpg

@Fantasy @rik1991  @True_Legend  @Netzwerk  @T10  @Lazy  @delichris  @spaansetukker

Edited by germandutch

tedabannerxljkj.jpg

103t9j1o.jpg

De eerste 7 competitiewedstrijden hebben wij gewonnen en ik heb precies gedaan, waarvoor ze mij hebben gehaald. Nu is het te hopen, dat deze goede reeks langer aan blijft houden.

Onze komende thuiswedstrijd wordt een hele rare want wij spelen tegen onze plaatselijke concurrent Tianjin Tianhai FC, die hun thuiswedstrijden ook nog eens in hetzelfde stadion, hetgeen wij dus delen met hun, spelen.  Met andere woorden: het wordt dus een halve thuiswedstrijd voor ieder van ons.

Tianjin Tianhai FC is een Chinese voetbalclub uit Tianjin, mijn hometown tegenwoordig.

De club werd in 2006 opgericht als Hohhot Binhai FC uit Hohhot. In 2008 werd de naam Tianjin Songjiang FC en Songjiang de thuisplaats. In 2010 promoveerde de club naar de Jia League. In 2015 werd de club overgenomen en naar Tianjin verhuisd en werd en de naam Tianjin Quanjian. In 2016 werd de club kampioen in de Jia League waardoor het in 2017 in de Super League uitkomt. Nadat de geldschieter eind 2018 in opspraak raakte, werd de naam begin 2019 gewijzigd in Tianjin Tianhai.

102urk9u.jpg

Interessant is misschien nog, dat kort geleden bij hun speelde Axel Witsel, Belgische middenvelder en nu spelend voor Borussia Dortmund, en spits Anthony Modeste, Fransman nu bij FC Köln spelend. Nu hebben ze nog een stel Brazilianen en wat Koreanen, als ik het goed heb gelezen.

Enfin, op woensdag 17 april om 19.30 uur begon de match. Voor maar 35.617 toeschouwers.  Ik zeg maar, want als een match een derby is dan is het deze en aangezien wij in hetzelfde stadion spelen verwacht je toch een vol huis. Tja en wat hebben wij?  Het stadion is net half gevuld. Jammer, maar niets aan te doen.

Hoe dan ook wij hadden gekozen voor een heel aanvallend 5-1-2-2 VM VV en de tegenstander voor een positief 4-1-2-3 VM Breed.  Of zeg maar 5-3-2 tegen 4-1-4-1.  Voor begin van de wedstrijd stonden wij op de 1ste plaats en Tianhai op de 13de plaats.  Feitelijk zou het dus een makkie voor ons zijn.

Maar een makkie werd het niet. Beslist niet.  We begonnen zoals gebruikelijk goed, met veel tempo en pressing en in de 23ste minuut liepen wij in een counter. Leonardo maakte het eerste doelpunt en vanaf dat moment holden wij achter de feiten aan. In de 34ste minuut kreeg ene Joo-Hoon de gele kaart voor een soort karatetrap, waarvoor ze in Nederland dieprood geven. Hij schopte verdediger Ren Hang haast zowat doormidden.

En toen sloegen bij Ren Hang de zekeringen door. Hij trapte na en zag gelijk rood.  Dus speelden wij vanaf de 37ste minuut met een man minder. VR Yuefeng kwam 1 minuut later in balbezit en gaf een lange crosspass op Sandro Wagner. Je kunt van Wagner van alles zeggen, maar ondanks zijn matige techniek kan die wel een bal aannemen, controleren en gericht schieten. Hij schoot de bal zonder na te denken in het doel. De keeper kreeg niet eens de tijd om te reageren.  1 : 1 en het publiek ging als gekken te keer.

In de 41ste minuut kreeg VC Liu Yang nog een gele kaart, omdat de scheids wilde laten zien dat hij de baas op het veld was.  Enkele minuten later was rust.

Als ik eerlijk ben, in de tweede helft werd het van kwaad tot erger. Aan weerskanten werd het botte bijl uitgepakt en de scheids toonde aan, dat hij de match totaal niet aanvoelde en regelmatig foutieve beslissingen nam.

In de 74ste minuut was het ene Xiaobin, die al geel op zak had sinds de 55ste minuut en die Acheampong in de Wörnsgreep nam en vloerde. Ook hij kreeg zijn tweede gele en dus een rode kaart en mocht inrukken. Wij kregen uiteraard een penalty na dit vergrijp.

De penalty werd genomen door Sandro Wagner. Hij schoot hem onberispelijk binnen. 2 : 1 en de overwinning was binnen bereik.  Zonder problemen speelden wij de wedstrijd uit.  Het was een klotenwedstrijd en ook een pure Arbeitssieg.  Maar de punten blijven gelukkig hier.

Spoiler

1040ijw5.jpg

105dvjba.jpg

1073wko4.jpg

Als ik eerlijk ben, van mij had die alleen een waarschuwing gehad, maar met de boeteregelingen zijn de spelers zelfs gekomen. En dus krijgt hij zijn boete. Vervelend is wel, dat ik hem de komende wedstrijd niet op kan stellen.

108xnkfc.jpg

Op zaterdag 20 april om 15.30 uur spelen wij wederom thuis en nu tegen Wuhan Zall, een Chinese voetbalclub uit Wuhan, provincie Hubei.

In 2009 werd Wuhan Zall onder de naam Hubei Greenery opgericht. In 2011 werd gespeeld als Wuhan Zhongbo en in 2012 nam de club haar huidige naam aan. In 2012 eindigde de club tweede in de Jia League, waardoor de club promoveerde naar de Super League. In 2013 degradeerde de club weer terug. Wuhan Zall werd in 2018 kampioen van de Jia League en promoveerde andermaal naar het hoogste niveau.

106l6k5z.jpg

Op de match tegen Wuhan Zall kwamen maar 12.881 toeschouwers af. Geen vetpot dus. Bovendien is het logisch, dat ze de nieuwe wet zo snel mogelijk door willen hebben, want de meeste clubs redden het alleen nog maar met en door donaties van bedrijven en gemeentes.

Volgens de insiders en bookies moeten wij onze tegenstander makkelijk kunnen verslaan, vandaar dat ik voor een aanvallend 4-4-2 koos. Onze tegenstander verscheen in een 5-3-2 VV formatie.

Het werd geen geweldige wedstrijd ofschoon wij ook deze keer de betere ploeg waren en aanvallend de tegenstander behoorlijk onder druk zetten. Behalve rechterspits Weijum, die voor dit niveau gewoon tekort kwam, deed iedereen zijn best. Maar hoe dan ook, het waren mijn drie musketiers, die het hele team op sleeptouw namen en voor de overwinning zorgden. Wagner, Acheampong en Bastians toonden aan, dat ze hun salaris waard waren.

In de 29ste minuut kwamen wij aan de leiding door een terecht gegeven penalty, n.a.v. een handsbal, die Sandro Wagner ijskoud in het doel schoot. O.a. wisselde ik in de 62ste minuut onze zwakste speler Weijum en bracht als tweede spits Mao Haoyu. In de 88ste minuut was het juist deze wisselspeler die met een slimme steekpass Sandro Wagner alleen voor de keeper zette en ook deze kans liet Sandro zich niet ontgaan en tikte de bal in het doel. 2 : 0 en ook deze wedstrijd konden wij winnend afsluiten.

Spoiler

109cskqb.jpg

110n8kqx.jpg

@Fantasy  @rik1991  @True_Legend  @Netzwerk  @T10  @Lazy  @delichris  @spaansetukker

Edited by germandutch

tedabanner41kkn.jpg

Wij hebben weliswaar een behoorlijke selectie, maar helaas alleen kwantitatief. Kwalitatief is de helft het feitelijk niet waard en kan het noodzakelijke niveau niet aan. Onze scouting komt alleen maar met Koreanen en andere Buitenlanders aanzetten, ofschoon ik alleen nog maar Chinezen wil hebben. Volgens hen zijn er geen goede Chinezen, die betaalbaar en genegen zijn, om voor ons te voetballen.

De volgende wedstrijd is een uitwedstrijd in Shijiazhuang  "Het dorp met het stenen huis",  een stad in de noordoostelijke provincie Hebei, China, ongeveer 320 kilometer ten zuiden van Peking. Het is de hoofdstad van de provincie Hebei. De bevolking van de metropool bedroeg 10.163.788 bij de census van 2010, waarvan 2.604.930 in de eigenlijke stad en 3.833.606 in de agglomeratie.

Shijiazhuang is een jonge stad die pas in jaren 50 van 20e eeuw werd gesticht. In de jaren 70 werd het de hoofdstad van de provincie Hebei en sindsdien heeft het een snelle ontwikkeling doorgemaakt.

Shijiazhuang is een belangrijke industriële stad en is het economische centrum van Hebei. De belangrijkste industrieën zijn textiel, farmacie en chemische industrieën.

Onze tegenstander aldaar is Shijiazhuang Ever Bright Football Club, een Chinese professionele voetbalclub uit Shijiazhuang. De club werd in 2001 opgericht. In 2014 promoveerde Shijiazhuang Ever Bright naar de Super League. In 2016 degradeerde de club.

Dit is wel een club, die al vier keer van naam veranderde.  In 2011 was de naam van de club nog Fujian Smart Hero.  In 2013 noemden ze zich Shijiazhuang Yongchang Junhao.  In 2014 veranderde hun naam in Shijiazhuang Yongchang en vanaf 2015 is hun naam Shijiazhuang Ever Bright.

111vtj43.jpg

Hun thuiswedstrijden spelen ze in het Yutong International Sports Center te Shijiazhuang.

112azkxl.jpg

Op woensdag 24 april om 15.30  was het zover. Voor de 4e Ronde in de beker van China moesten wij hier aantreden. Wat ik bijzonder raar vond, was dat ik op het laatste moment te horen kreeg, dat ik maar 3 Buitenlanders mocht opstellen. Dus koos ik voor een aanvallend 4-4-2 met Sandro Wagner, Acheampong en Bastians.  De 15.158 toeschouwers zagen een slappe partij met als enige hoogtepunt het doelpunt van ML Acheapong in de 66ste minuut. Een match om snel te vergeten. Het enige positieve was dat wij de winnaar en een ronde verder waren.

Spoiler

1134uk4h.jpg

114xzkxv.jpg

1154rju5.jpg

116yrk1b.jpg

117myj5c.jpg

Voor onze volgende wedstrijd moeten wij naar Guangzhou ,in historische context vaak Kanton genoemd, is een stadsprefectuur en de provinciehoofdstad van de provincie Guangdong in het zuiden van China. Sinds 2005 is het een van de vijf nationale centrale steden.

Spoiler

In de stad Guangzhou wonen 14,5 miljoen inwoners. Inclusief voorsteden is het veruit de grootste metropool ter wereld. Op een gebied ter grootte van de helft van Nederland wonen 62 miljoen inwoners.  Het is als het ware een gigantisch mierennest.

De internationale naam van de stad was oorspronkelijk Canton, waaruit de Nederlandse naam "Kanton" is voortgekomen. Hiervan is ook de naam afgeleid voor de aldaar gesproken taal, het Kantonees.

De stad is een belangrijke havenstad. De haven is sinds 2006 de op 4 na grootste van de wereld. De Internationale luchthaven Guangzhou Baiyun is een van de belangrijkste luchthavens van China.

12310j5q.jpg

Guangzhou is van oudsher een van de belangrijkste Chinese havensteden. De Portugezen waren in 1514 de eerste Europeanen die Guangzhou bereikten via de zee. De Portugezen hadden het monopolie op de handel in China, totdat de Nederlanders arriveerden in de 17e eeuw. In 1728 opende de Verenigde Oost-Indische Compagnie een factorij in Guangzhou. In de periode dat het Kantonsysteem (1757-1842) fungeerde, waren de Dertien Factorijen in Guangzhou de enige plaats waar buitenlanders handel mochten drijven met China. Na de Eerste Opiumoorlog (1839-1842) werd Guangzhou een van de vijf havens die opengesteld werden voor buitenlandse handelaren.

1197nk0e.jpg

Guangzhou Evergrande Taobao Football Club is een Chinese voetbalclub uit Guangzhou. De club is opgericht in 1954. De thuiswedstrijden worden gespeeld in het Tianhestadion. Tot 1999 werd in het Yuexiushanstadion gespeeld. De clubkleuren zijn wit-rood. In 2011 werd de club voor het eerst landskampioen. Die prestatie werd vervolgens vijf keer op rij herhaald. In 2013 en 2015 won de club bovendien de AFC Champions League. De club is sinds 2010 in het bezit van de Evergrande Real Estate Group van de schatrijke vastgoedontwikkelaar Xu Diayin. In 2014 kocht de Alibaba Group de helft van de aandelen. Sindsdien heet de club officieel Guangzhou Evergrande Taobao, naar Alibaba's digitale marktplaats. Guangzhou Evergrande FC is momenteel de succesvolste voetbalclub van Azië.

120m1khr.jpg

Het Tianhestadion/Stadion is een multifunctioneel stadion in Guangzhou, provincie Guangdong, Volksrepubliek China. Het stadion wordt vooral gebruikt voor voetbalwedstrijden van Guangzhou Evergrande FC. Het stadion heeft 58.500 plaatsen en is gebouwd in 1987. In 1991 werd het stadion voor de finale van het wereldkampioenschap voetbal vrouwen officieel geopend. In 2010 werd hier van de voetbalcompetitie van de Aziatische Spelen gehouden. In 2012 werden hier wedstrijden in de AFC Champions League gehouden.

1184aj0b.jpg

Spoiler

Dit artikel kwam ik in VI tegen:

Het lijkt steeds waarschijnlijker dat David Neres deze maand nog vertrekt bij Ajax. De Chinese topclub Guangzhou Evergrande zou het bod op de Braziliaanse aanvaller hebben verhoogd van 30 naar 43 miljoen euro.

Dat meldt De Telegraaf donderdag. Volgens de krant wil Ajax wel meewerken aan een transfer van Neres naar China, mits er een akkoord wordt bereikt met het Mexicaanse Club América over de komst van diens opvolger Diego Lainez.

Die gasten blijven maar kopen. Alleen geloof ik niet dat Neres hier blijft spelen, als de nieuwe wet doorkomt.

121ftkw6.jpg

Volgens dit persbericht zijn wij kansloos tegen de grootste club van China. Het maakt mij niet uit of ze ons als underdog zien of niet. Feit is dat wij tot nu toe nog steeds ongeslagen zijn en dat willen wij blijven ook. Maar feit is ook, dat zij over de betere spelers beschikken en de duurste Brazilianen uit de hele league.  Dus met andere woorden: kwalitatief zijn ze in elk geval beter.  En wat doe je als iemand beter is of over betere spelers beschikt? Juist, ja, je probeert slimmer te zijn en slimmer zijn betekend op dit niveau dat je het alleen op tactisch gebied kunt bolwerken.

Spoiler

Volgens onze scouting speelt de tegenstander 4-2-1-3 VM Breed en dus kies ik voor een aanvallend 5-1-2-2 VM VV.  En voor de eerste keer verloochen ik mijn eigen regels om het sterkste team op te kunnen stellen, met uitzondering van spits Goiano.  VC Chenjie + VL Yuefeng + MC Junmin waren helaas niet okselfris en feitelijk niet in staat om meer dan 60 minuten te spelen. Normaliter stel ik geen spelers op die niet minimaal wedstrijdfit zijn. Nu maak ik deze uitzondering, omdat ik het gevoel heb dat wij niet opgewassen zijn tegen Guangzhou Evergrande. 

122rykgc.jpg

Ok, ik geef toe, ik heb wat poep in de broek, vandaar deze opstelling, waarmee ik hoop dat wij de eerste 60 minuten goed door zullen komen. Daarna zien we verder.

Het verbaasd mij, dat er slechts 39.396 toeschouwers aanwezig zijn om deze clash mee te beleven.

Van begin af aan ging het gas erop , maar niet alleen bij ons. Ook bij onze tegenstander, ofschoon wij met ons aanvallend Hau-Ruck voetbal meer dan voldoende pressing uitoefenden, om ze achterin vast te zetten.

En ja hoor, in de 21ste minuut lukte het VL Bastians een uittrap van de keeper op te vangen en na een korte sprint vanaf randje 16 snoeihard in het doel te schieten. Tot aller verbazing werd het doelpunt afgekeurd. Buitenspel!  Nou, je zou het in het uiterste geval ‘gelijke hoogte’ kunnen noemen, maar de VAR keurde het gewoon af. Op de een of andere manier had ik onmiddellijk het gevoel dat wij hier ‘genaaid’ werden en dat iemand in de VAR zat, die of een fan van Guangzhou of stekeblind was. Mijn protesten bij de 4de man hadden amper zin, want die gast verstond mij niet en Chang had blijkbaar geen zin om uit de dug-out te komen. Wel kreeg Bastians in de 22ste minuut de gele kaart omdat hij er net zo over dacht als ik en maar bleef protesteren, ofschoon de scheids er geen woord van kon verstaan.

In de 31ste minuut was het razendsnelle spits Elkeson die plots alleen voor de keeper opdook en de 1 : 0 binnenschoot. In Engeland hadden ze dit doelpunt wegens duidelijk zichtbaar buitenspel afgekeurd, maar hier niet. Blijkbaar golden voor onze tegenstander andere regels dan voor ons. Hoe dan ook, de scheids keurde het doelpunt goed en wij stonden 1 : 0 achter en nog tegen de verhouding in ook. Maar daar koop je niets voor.

Ren Hang bleef protesteren en kreeg  het aan de stok met en Linpeng, die teveel met zijn handen ‘praatte’ en een gele kaart kreeg.

In de 34ste minuut kregen wij een hoekschop, die door Bastians werd genomen.  Tot aller verbazing liep MC Taoyu er met zijn hoofd tegen de indraaiende bal en kopte hem onhoudbaar binnen.  1 : 1 en de gelijkmaker was een feit.

En ja hoor, nog geen minuut later werd de aftrap genomen en spits Elkeson was wederom het snelst vertrokken en weer stond hij randje buitenspel en was van gelijke hoogte geen sprake. Voor de tweede keer kwam hij alleen voor de keeper en schoot de bal binnen. Uiteraard keurde de VAR en de scheids het ‘buitenspeldoelpunt’ goed, waardoor Guangzhou op 2 : 1 kwam en weer de leiding nam. Onze aanvoerder VR Yuefeng nam er geen genoegen meer en wilde bij de scheids verhaal halen, maar ene Shihao duwde hem ruw weg, waarna de scheids ook deze speler een gele kaart gaf. Natuurlijk kreeg Yuefeng 2 minuten later ook een gele kaart, omdat hij de dader eveneens omverduwde.

Vier minuten later was het MC Junmin, die eerst een tegenstander op het verkeerde been zette en toen een slimme steekpass op de inlopende VM Fernandez  speelde. Fernandez treuzelde niet en schoot de bal keihard in het doel.  2 : 2 en de gelijkmaker was een feit.  Een minuut later, in de 44ste minuut, pakte VL Bastians zijn tegenstander de bal af en gaf een zuivere breedtepass in de voeten van MC Taoyu, die de bal volley nam en in het doel schoot. 2 : 3 en plots zag de wereld heel anders uit.  De scheids liet 3 minuten doorspelen, gezien het oponthoud in deze eerste helft.

Net als iedereen op het fluitsignaal zat te wachten voor de rust, was het MC Junmin die een heerlijk afgemeten voorzet perfect op het hoofd van de in de box naar binnenstormende VL Yuefeng plaatste.  Yuefeng kopte de bal rustig in het doel.  2 : 4.  De treffer telde uiteraard en de scheids floot voor de rust.

Geen van mijn spelers wilde gewisseld worden. Iedereen was op dreef en voelde, dat wij hier de punten mee konden nemen.  MC Junmin kon amper nog lopen maar was wel in staat, om de razendsnelle spits Elkeson in een rechtstreeks duel ietwat ruw van de bal te zetten.  Het leverde hem gelijk een gele kaart op.

Ik gaf Yingjie via Chang het seintje om warm te lopen want Junmin zakte steeds meer door de hoeven.  Het stond weliswaar 2 : 4 maar de match was nog lang niet gespeeld. Plots hadden wij het gevoel dat alles lukte en wij steeds meer domineerden.  In de 65ste minuut gaf VR Yuefeng een perfecte voorzet strak naar binnen, die Sandro Wagner per kop verlengde op de naast hem opduikende Acheampong en die kopte de bal zonder fratsen het doel in. 2 : 5 en de tegenstander voelde de bui al hangen.  Nog geen minuut later haalde ik Junmineruit en stuurde Yingjie het veld in.

Bij onze tegenstander gingen de kopjes hangen want inmiddels was het iedereen duidelijk, dat wij vandaag gewoon niet te kloppen waren.

En ja hoor, zelfs de formidabele keeper Gatito Fernandez, zat er volledig doorheen en zag het niet meer. Deze Paraguyaan, die in seizoen 2011/12 nog 13 wedstrijden als huurspeler voor FC Utrecht had gespeeld, maakte in de 87ste minuut nog een blunder van jewelste.  Hij had de bal, wilde hem met een lange bal naar zijn spits trappen, maar had blijkbaar MC Yingjie over het hoofd gezien. Toen de keeper de bal klaarlegde om te schieten, tikte Yingjie hem weg en in het lege doel. 2  : 6 en de keeper baalde en Yingjie was even de held van de dag.

In de 90ste minuut greep ik weer in en haalde twee spelers, die volledig op waren, eraf. VC Chenjie werd vervangen door Liu Yang en VL Bastians door Weijun. Dat wil zeggen, Acheampong nam de positie van Bastians over en Weijun werd 2de spits.  Mijn wissels waren op en enkele spelers ook, waaronder Yuefeng, maar die kon ik niet meer wisselen dus bleef hij staan.

De scheids floot af in de 95ste minuut en het publiek begon zich te roeren. Alle spelers kregen van hun een daverend applaus en ik begon aan mijn ‘knuffelronde’. 

Om eerlijk te zijn, dat was de beste match die wij tot nu toe hebben gespeeld en wel tegen de beste tegenstander, die wij tot nu toe hebben gehad.

Spoiler

1248tkc9.jpg

125vajut.jpg

Edited by germandutch

tedabanner1kjgm.jpg

Haast elke avond na het avondeten maak ik een korte wandeling. Zo’n halfuurtje tot een uur en dan het liefst door de zijstraatjes, want langs de hoofdstraat is het telkens veel te druk en daar heeft iedereen haast.

Je ziet overal wachtende mensen. Er wordt wat gewacht in China. Dat rustig afwachten staat in schril contrast met de haast op de weg.  En wat ik in de Chinese wijken of Chinatowns in Maleisië beleefde, zie ik ook hier. Overal waar wachtende mensen staan, zie je ook weer van die arrogante figuren die voordringen. Waarom ze dat doen? Omdat de meeste Chinezen hun mond niet open doen, mits de voordringende persoon geen Buitenlander is. Maar soms zeggen ze er wel wat van, dan schamen de voordringende Chinezen zich wel, want ze ervaren dat als gezichtsverlies. Volgens mij zijn ze zo hypocriet als ik weet niet wat.

Hoe dan ook, er wordt veel gewacht in China. Het straatbeeld laat veel wachtende mensen zien. Bij voorkeur in hun winkeltje. Iedereen die een huis met een benedenverdieping heeft, heeft ook een winkeltje. Een voorpui is er niet of hij staat 24 uur per dag open.

Men verkoopt alles: water, fruit, sigaretten, autobanden,…………. Al de eigenaren zitten gehurkt, op een krukje of op een stoel in of voor hun zaak. Ze wachten op de klant, de hele dag, van ’s morgens vroeg tot ’s avonds laat. Altijd met een mobieltje. Heel China heeft een mobieltje en er is overal bereik!

Als ik eerlijk ben, ik zie hier maar 3 soorten mensen. Je bent hier of ZZper en hebt een winkeltje, of je werkt voor een grootwinkelbedrijf/keten/concern of overheid, of je bent een armoedzaaier en steeds op zoek naar betaalde klusjes.

Tijdens mijn avondwandelingen zie ik in de zijstraatjes veel kruideniers en eettentjes. Chinezen lijken niet thuis te eten. Voor €3,- ben je klaar. Een eettentje is ook op zo’n benedenverdieping met zeer lage tafels en kinderkrukjes. Het menu is in het Chinees. Alleen de prijs kun je begrijpen, maar dan weet je nog niet wat je bestelt. Gelukkig weet Chang dat wel en anders op goed geluk. Avontuur gegarandeerd!

Uit nieuwsgierigheid ben ik met Chang al enkele keren in zo een eettentje geweest. Het eten was niet slecht maar wel heel erg goedkoop, omdat Chang de ‘onderhandeling’ deed. Maar sedert ik terloops heb vernomen dat er in Wuhan een besmettelijk dodelijk virus op de markt is geconstateerd, blijf ik uit de buurt van kraampjes, markten en eettentjes. Eten doe ik alleen nog in het hotel en als ik wat snacks wil hebben, dan koop ik die, alleen verpakt, in de supermarkt.

1312fjir.jpg

Ook dit artikel heb ik pa gestuurd voor zijn plakboek.

1305hkno.jpg

Ik ben tot nu toe niet ontevreden met de gang van zaken.

132n4jx9.jpg

Dit vind ik ook zo een gelul en ik heb er moeite mee. De Chinezen moeten voor alles regeltjes hebben. 'Tucht en orde moet heersen' - waar heb ik dat al eens gehoord of beter gezegd er ooit over gelezen. Juist ja, In mijn vaderland verleden eeuw.

1344akux.jpg

Niet slecht toch? 5 spelers in het elftal van de week. Nu maar hopen dat het voldoende motivatie geeft voor de komende wedstrijden.

136unk7w.jpg

Wat is dit voor een gelul? Wij zijn een voetbalclub en geen theater. De trainers moeten de spelers leren voetballen en geen stomme dingen in hun hoofd zetten. Dit is typisch China! Ze houden zich hoofdzakelijk stiekem met randverschijnselen bezig in plaats van dat te doen, dat ik hun heb opgedragen. K*T gasten.  Alleen al om die reden ben ik blij als het seizoen afgelopen is.

Spoiler

1350pjdx.jpg

Ze blijven maar zeuren over mijn aankoop Ren Hang. Verdorie die jongen is onze beste verdediger, bovendien is het een Chinees, dus waar zeuren ze over. Als we hem niet hadden zouden wij nu niet op de eerste plaats staan.

129e9koq.jpg

Dat worden weer een paar interessante wedstrijden deze maand. Wij zijn er klaar voor.

Spoiler

133z0j55.jpg

Als die jongen enigszins wedstrijdfit te krijgen is, zal hij toch moeten spelen en is het maar voor een half uur.

Voor de 5de ronde van de Chinese Beker spelen wij op woensdag 1 mei om 19.30 uur tegen Chongqing Lifan Football Club, een Chinese voetbalclub uit Chongqing. De club is opgericht op 19 augustus 2000. In 2003 werd Yunnan Hongta opgekocht en de teams werden samengevoegd. De thuiswedstrijden worden gespeeld in het Datianwan Stadium gespeeld, dat plaats biedt aan 32.000 toeschouwers. De clubkleuren zijn rood-blauw.  

128b4je3.jpg

Wie schetst mijn verbazing toen de hoofdcoach van de tegenstander plots voor mijn neus staat en mij in het Nederlands begroet?  Het was verdorie niemand minder dan de zoon van mijn idool JC.  Dus Jordi Cruijff in eigen persoon. Ons onderhoud was kort en krachtig. Jordi was bezig aan zijn laatste maanden bij Chongqing en  voor komend seizoen had hij de betrekking als bondscoach van het Ecuadoraans voetbalelftal aanvaard.

126bjj4e.jpg

Net toen ik onze kleedkamer op wilde zoeken, kwamen buiten wat fans van onze tegenstander langs. Bij het zien van deze fans krijg je toch de stille wens dat ook wij zo een fangroep krijgen. 

127klkso.jpg

Onze tegenstander kwam in een voorzichtige 4-2-1-3 VM Breed opstelling het veld op en ik had gekozen voor een aanvallende 4-4-2 formatie, temeer omdat wij vooral voorin sterk en achterin toch wel redelijk zwak zijn. Bovendien moest ik achterin wat wijzigingen aan brengen, omdat steeds meer spelers niet wedstrijdfit bleken te zijn.

De slechts aanwezige 10.998 toeschouwers kregen een spektakel geboden, dat ze zo snel niet zullen vergeten.

Wij knalden er vanaf het begin er vol in en reeds in de tweede minuut openden wij de score. Omdat wij heer een meester op het middenveld waren en voorin de reus Sandro Wagner hadden, die bovendien ook nog eens in topvorm verkeerde, wonnen wij uiteindelijk deze wedstrijd.

Weliswaar had Chongqing op papier de betere spelers, wonnen zij meer kopduels en tackles, waren succesvoller in de passing en hadden meer balbezit, maar wij waren effectiever. Balbezit om de bal eindeloos rond te spelen was zeker niet de bedoeling van papa Johan Cruijff.  Ze hadden 3 kansen en die hebben ze ook benut. Wij hadden er 7 en hebben 5 verzilverd.

Het essentiële verschil was dat wij de bal zo snel mogelijk naar voren spelen om onze spitsen te bedienen en met veel pressing de bal snel terugwinnen als wij hem kwijt zijn. Enfin, mijn jongens hebben gewonnen en wij zijn weer een ronde verder.

Spoiler

137ndjy8.jpg

138xfkm7.jpg

139z4jj9.jpg

@Fantasy  @rik1991  @True_Legend  @Netzwerk  @T10  @Lazy   @delichris  @spaansetukker

Edited by germandutch

tedabanner8ljgj.jpg

Voor onze volgende uitwedstrijd moeten wij naar Shenzhen,  een miljoenenstad en een stadsprefectuur in China, gelegen aan de grens met Hongkong in de provincie Guangdong, in het zuiden van China. Er wonen 11,4 miljoen mensen in Shenzhen, dat een van de snelst groeiende steden op aarde is. De stad is onderdeel van de agglomeratie rond Kanton, de Pearl River Delta. Met 62 miljoen inwoners de grootste metropool ter wereld.

1409njm3.jpg

Als je het China van de 21ste eeuw wilt zien, dan moet je naar Shenzhen.

Per bus zouden wij er zo’n kleine 23 uur over doen en per vliegtuig reduceren wij deze trip tot 11 uur. Niet alleen dat er zoveel Chinezen zijn, maar de afstanden en verschillen zijn ook enorm.

Spoiler

In de Noordelijke Song-dynastie kwamen de meeste voorouders van de Weitou naar Shenzhen. De voorouders van de Hakka kwamen aan het eind van de Ming en begin van de Qing-dynastie naar Shenzhen. De volkeren leefden vooral van de landbouw en visserij.

Begin 20e eeuw tot in de jaren tachtig van de 20e eeuw emigreerde een groot deel van de bevolking naar Hongkong, New York Chinatown en Nederland. Velen van hen stuurden geld naar hun jiaxiang waardoor er in verschillende dorpen en gehuchten een eigen dokterspost, school, verharde wegen, pailou en/of straatverlichting kwam . Enkele van de grootste emigrantendorpen zijn Dapengcheng en Caiwuwei.  Begin jaren zeventig van de 20e eeuw had Shenzhen 30.000 inwoners. De meerderheid was autochtoon en was van Weitou- of Hakka-afkomst. Er was toen een klein aantal vissersgehuchten van de Helao.

Begin jaren tachtig begon de grote immigratie van mensen van andere gebieden (Sichuan, Hunan, Siyi, Chaoshan, Hailufeng) naar Shenzhen. De authentieke dorpscultuur kreeg het hard te verduren.

In Shenzhen wonen nu 360.000 mensen die behoren tot de Chinese minderheden.

Door immigratie zijn de autochtone talen van Shenzhen minderheidstalen geworden. Voor de jaren tachtig waren Weitouhua, Guanbao-Kantonees, Bao'an-Hakka en Dapenghua de belangrijkste talen van de meerderheid van de bevolking. Tegenwoordig zijn Standaardmandarijns en in mindere mate Standaardkantonees de belangrijkste talen van Shenzhen. Allochtone talen, zoals Siyihua, Chaoshanhua, Haifenghua, Sichuanhua en Xiangyu worden ook gesproken sinds de immigratiegolf naar Shenzhen. De meerderheid van de lokale televisie (Shenzhen Media Group) en radiozenders van Shenzhen gebruiken Standaardmandarijn als voertaal.

Sinds de officiële verandering van het schrift naar Vereenvoudigd Chinees op het Chinese Vasteland, is ook in Shenzhen alleen het vereenvoudigde schrift in gebruik.

Shenzhen werd in 1979 gecreëerd als een Speciale Economische Zone (SEZ) aan de grens met Hongkong. Sindsdien is het plattelandsgebied uitgegroeid tot een belangrijke metropool, die momenteel de rijkste stad van China is en een van de grootste havens ter wereld heeft. Oorspronkelijk was de bedoeling investeringen uit Hongkong te ontvangen, maar vanaf eind jaren zeventig is er al meer dan US$30 miljard geïnvesteerd in Shenzhen.

Door de enorme economische groei werden er ook vele hoge gebouwen gebouwd. De piek werd bereikt in de jaren negentig toen er volgens het gezegde "iedere dag een wolkenkrabber werd gebouwd en iedere drie dagen een boulevard". Het hoogste gebouw in Shenzhen is het Ping An Finance Centre, met 600 meter hoogte het tweede hoogste gebouw in China en het vierde wereldwijd in 2017.

De haven van Shenzhen is de derde in grootte van de wereld. De gunstige ligging aan de monding van de Parelrivier en het schiereiland Kowloon hebben ervoor gezorgd dat de kustlijn van Shenzhen lang is en verdeeld in verschillende delen. Diepzee schepen kunnen in beschutte plaatsen worden gelost in de haven.

Shenzhen Bao'an International Airport is de luchthaven van Shenzhen en een van de vijf grote luchthavens in de Parelrivier delta. Bao'an wordt voornamelijk gebruikt door mensen uit Shenzhen en Hongkong voor bestemmingen op het vasteland van China, de internationale luchthaven van Hongkong, Hong Kong International Airport, wordt voornamelijk voor internationale vluchten gebruikt. Dit in verband met lagere kosten van vliegtickets.

Onze tegenstander aldaar is Shenzhen Football Club, een Chinese voetbalclub uit Shenzhen. De club is opgericht op 26 januari 1994. De thuiswedstrijden worden gespeeld in het Shenzhen Stadium gespeeld, dat plaats biedt aan 33.000 toeschouwers. De clubkleuren zijn blauw-wit. In 2011 degradeerde de club naar de Jia League. In 2018 promoveerde de club.

Ze spelen hun thuiswedstrijden in het Shenzhen stadium.

142d9jze.jpg

Spoiler

143b7kjq.jpg

Hoe is het toch mogelijk?  Dus niet alleen Ajax is in China zeer actief, nu ook nog Bayern.

144kujjv.jpg

Dat had ik niet verwacht. Ook Seedorf was hier al actief, maar heeft het niet gered.

141vnkj4.jpg

Op zondag 5 mei om 15.30 uur was het zover. Omdat de tegenstander voor een 4-1-2-3 VM Breed formatie had gekozen, besloot ik op het laatste moment tot aan zeer aanvallende 4-4-2 Breed opstelling, met Acheampong als AML en  Peng Rui als AMR. Wagner en de weer genezen Goiano waren de spitsen. Als vierde Buitenlander mocht MC Fernandez spelen, vandaar dat Bastians helaas een tribuneplaats kreeg.

Slechts 8959 toeschouwers waren aanwezig en dan te bedenken dat hier zo een kleine 11,4 miljoen mensen wonen. Duidelijk is dus dat voetbal nog lang niet de volkssport nr  1 is momenteel.

Enfin, duidelijk is, dat wij in het geheel gezien de betere ploeg waren. Ondanks dat de VAR onze twee eerste doelpunten afkeurde, wonnen wij uiteindelijk terecht met 1 : 3.  Het inzetten van de pas weer herstelde spits Goiano was een voltreffer. Met twee doelpunten was hij de MoM en ik was blij dat ik voor deze tactiek en voor het inzetten van Goiano had gekozen.

Spoiler

145c3krk.jpg

146anjcq.jpg

@Fantasy  @rik1991  @True_Legend  @Netzwerk  @T10  @Lazy  @delichris  @spaansetukker

Edited by germandutch

tedabanners1ks4.jpg

Toen Chang mij vanmorgen ophaalde om naar de club te rijden, overhandigde hij mij een doosje met mondkapjes. Ik dacht ‘het moet niet erger worden’ en wilde het doosje zo maar in mijn trainingstas stoppen, maar Chang weigerde te rijden, als ik het kapje niet omdeed. Enfin, dan maar met kapje.  Onderweg vertelde hij me dat hij familie in Wuhan had wonen, waar het virus was uitgebroken.

Vanwege de uitbraak van het nieuwe coronavirus is de stad Wuhan sinds gisteravond nagenoeg afgesloten van de buitenwereld. Honderden mensen zijn besmet en 17 mensen zijn door het virus overleden. Ook in nabijgelegen steden neemt de Chinese overheid maatregelen. Vluchten van of naar Wuhan zijn wel of niet tijdelijk niet meer mogelijk.

Gelukkig hebben wij al in en tegen Wuhan gespeeld en de returnwedstrijd is pas in september. Dan hoop ik toch dat alles weer normaal is hier in China. Voorts wist Chang te berichten, dat de grote winkelcentra, supermarkten en winkeltjes haast leeggekocht zijn. Voorlopig weet niemand, hoe zich deze situatie verder zal ontwikkelen en wat de oplossing zal zijn.

Nou, ik kan u verzekeren, leuk is anders. Ook hier raken de mensen langzaam in een soort paniektoestand en de angst heeft alles en iedereen in de greep.

Ook wist Chang te vertellen, dat het een groot voordeel ten opzichte van vorige virusuitbraken is, dat Chinezen tegenwoordig betalen met hun mobiel. Munten en papiergeld gebruiken ze nauwelijks nog, wat volgens hem nu een mooie bijkomstigheid is. Want hoe minder contact, hoe minder het virus zich verspreidt.

De Japanners lopen al jaren te pas en te onpas met mondkapjes rond, daar is dat heel normaal in het straatbeeld, tenminste dat heb ik, toen ik er een paar weken zat, persoonlijk meegemaakt. En hier?  Eergisteren geen mens, gisteren zo af en toe iemand die blijkbaar een kapje van zijn werk ophad. En of u het geloofd of niet, vandaag liep haast iedereen hier met een mondkapje rond. Ook op de club.

149tsjmy.jpg

3 spelers van ons, niet slecht toch? En 6 van de 11 zijn noch Chinezen ook, dus dat gaat ook al vooruit.

1502ujk0.jpg

Hier baal ik stevig van en ik heb er maar een woord voor:  Scheisse’.  Nu zijn het al 4 stamspelers die wij weken zullen moeten missen. Het zijn nog allen Chinezen ook en de beste Chinezen uit ons team. Hun vervangers zijn van minder niveau.  Tja, het is jammer en vervelend, maar niets aan te doen.

151uljbs.jpg

Tien dagen geleden hebben wij voor de beker al tegen het Chongqin van Jordi Cruijff met hun mooie fangroep gespeeld en gewonnen. En nu gaan we in herhaling.    

Jordi Cruijff had gekozen voor dezelfde tactiek dan 10 dagen geleden, dus voor een voorzichtig  4-2-1-3 VM Breed. Omdat ik hoe dan ook de twee spitsen Wagner + Goiano en de twee middenvelders Acheampong en Fernandez op wilde stellen, ging dat jammer genoeg ten koste van Bastians, die helaas op de tribune plaats moest nemen. Mijn keuze werd een aanvallend 4-4-2 Breed dus met 2 aanvallende AML + AMR om heel veel pressing uit te voeren op de achterhoede van de tegenstander.  MC Fernandez moest zowel met crosspasses de vleugelspitsen voeden en met lange ballen achter de verdediging de twee lopende spitsen bedienen.

Op papier een perfecte opstelling, maar ja, Jordi Cruijff beschikt wel over spits Fernandino. Deze ouwe Braziliaan was door onze beperkte achterhoede (zonder Bastians en Ren Hang) gewoon niet af te stoppen.  In de 10de minuut maakte Fernandino de 0 : 1 en terecht ook. Maar ja, wij hebben Acheampong en die kreeg het vandaag op zijn heupen. En niet te vergeten natuurlijk, Goiano, Wagner en Fernandez. Deze vier jongens lieten zien, waarom wij op de eerste plaats staan.

En vergeet ook niet onze keeper Shangkin. Hij was dan weliswaar niet de beste speler van het veld,

maar vandaag wel een sluitpost die ervoor zorgde, dat wij niet weggespeeld werden.  Al met al kan ik alleen maar zeggen, wij waren misschien niet het betere team, maar wel het effectievere.

Hoe dan ook, het werd wederom een geweldige wedstrijd en uiteindelijk wonnen wij weer met dezelfde cijfers als 10 dagen geleden. 

De 13.608 toeschouwers hadden een prachtige wedstrijd gezien en iedereen was tevreden, behalve Jordi Cruijff, want die had meer verwacht en kreeg helemaal niets.

Spoiler

1522rk4t.jpg

153o5k77.jpg

154t9kno.jpg

Edited by germandutch

tedabannertxj7u.jpg

160nikkd.jpg

1597vkee.jpg

161wyju0.jpg

Op zondag 19 mei spelen wij in Dalian.  Toen ons gezelschap in de bus naar het vliegveld stapte, had ik het gevoel met een stelletje Ninjas op stap te gaan. Met hun mondkapjes leken het geen voetballers. Maar ja, Ninjas zijn feitelijk Japanse krijgers en niemand stoorde zich aan onze outfit.

Het enige wat belangrijk was, het virus mag zich niet verder verspreiden.

Spoiler

1553wk4x.jpg

Per bus is het zo een kleine 800 km tot Dalian en per vliegtuig de helft. Dus stond ik erop, dat wij per vliegtuig de trip maken, want ik had geen zin om minimaal 8 uur in een bus te zitten en zeker niet in deze omstandigheden.

Dalian is een subprovinciale stad in de noordoostelijke provincie Liaoning van de Volksrepubliek China in het noordoosten van het land (Dongbei) en de noordelijkste ijsvrije stad van het land.

De prefectuur, waarbinnen de stad ligt, omvat het schiereiland Liaodong en bestaat naast Dalian ook uit de veel kleinere stad Lüshunkou (historisch Port Arthur of Ryojun genoemd). De stad ligt grofweg op het midden van het schiereiland ten westen van de Gele Zee en ten oosten van de Bohaizee op de landengte van het schiereiland. De prefectuur heeft een kustlijn van 1906 kilometer en omvat ook 260 eilanden en riffen. Het schiereiland ligt ten zuidwesten van de monding van de rivier de Yalu. De stad ligt aan de Dalianbaai, een van de subbaaien van de Koreabaai, waarin de Yalu uitmondt.

De stad telde bij de volkstelling van 2000 ongeveer 3,2 miljoen inwoners. In de prefectuur woonden in 2000 5.893.692 mensen op een oppervlakte van 13.238 km

156tpkre.jpg

De skyline van Dalian

In 1954 bracht Nikita Chroesjtsjov een bezoek aan Lüshun om de overdracht van de stad aan de Chinese autoriteiten te regelen en een jaar later ging de stad definitief over in Chinese handen. Na het vertrek van de Sovjets bouwde China de stad uit tot een belangrijk centrum voor de scheepsbouw. In de jaren 50 en 60 groeide de stad uit tot een centrum voor de zware industrie. In 1976 kwam een nieuwe haven voor olietankers gereed, met een pijpleiding vanaf de olievelden van Daqing, waarop de haven de grootste oliehaven van China werd. In 1981 werd de naam van de stad veranderd naar Dalian.

In de jaren 90 profiteerde de stad van het gemeentelijk beleid van burgemeester en provinciale partijfunctionaris Bo Xilai (de zoon van de belangrijke partijleider Bo Yibo), die onder andere fietsen uit de stad verbande, grote groene parken liet aanleggen en het stadsbeeld verbeterde. Ook liet hij veel van de Russische en Japanse historische gebouwen restaureren.

Wel was hij tevens verantwoordelijk voor veel leegstand van gebouwen (die vaak werden gebouwd met twijfelachtige leningen), overontwikkeling en corruptie. Xilai werd later Minister van Handel.

Dalian is de belangrijkste handelshaven van Noordoost-China. De haven is bezig zich te ontwikkelen tot een belangrijke haven voor internationale handel. Ook heeft de stad de grootste oliehaven van China en de op twee na grootste haven van China. Dalian is daardoor tevens een belangrijk centrum voor olieraffinage, dieseltechniek en de chemische industrie. De haven is tevens de belangrijkste marinehaven van China.

Vanwege haar positie heeft de stad veel voordelen verkregen van de Chinese overheid, waaronder sinds 1984 de titel van "open stad", waarmee het werd aangewezen als Speciale Economische Zone. Hierdoor heeft de stad toegang tot grote buitenlandse investeringsstromen.

Dalian wordt gezien als een "modelstad" voor stedelijke planning in China en wordt ook beschouwd als een van de groenste steden van China.

Onze tegenstander aldaar is Dalian Yifang,  een Chinese voetbalclub uit Dalian.

Spoiler

De club werd in 2009 opgericht door de Dalian Aerbin Group als Dalian Aerbin en begon op het derde niveau. Na twee kampioenschappen op rij speelde de club in 2012 voor het eerst op het hoogste niveau. Na twee opeenvolgende vijfde plaatsen degradeerde de club in 2014. In juli 2015 veranderde de club van eigendom en ging verder onder de huidige naam. In 2017 kon de club opnieuw promotie afdwingen naar de hoogste klasse.

157vgjeh.jpg

Dalian Sports Center Stadium is een multifunctioneel stadion in Dalian, de provincie Liaoning, China. Het wordt meestal gebruikt voor voetbalwedstrijden. Het stadion biedt plaats aan 61.000 toeschouwers. Het werd geopend in 2013. Dalian Yifang F.C. is de of een van de huurders.

158x5ktp.jpg

1623ujxw.jpg

Voor slechts 9.585 toeschouwers kwamen wij in een 4-4-2 of eigenlijk 4-2-4 formatie het veld op. Volgens de bookmakers waren wij de vaststaande winnaar en dus wil ik hier wel behoorlijk aanvallend spelen. Onze tegenstander verscheen in een 4-2-3-1 Breed opstelling met een beroemde coach, die hier gigantisch zijn zakken kwam vullen.  Ik heb het over de Spanjaard Rafa Benitez, een prijzenpakker per uitstek. Volgens Chang verdiende señor Benitez maar liefst € 1.157.000 per maand. Ik verdien hier al zo een schandalige € 59.000 bruto per maand en deze heer zo’n kleine 19,6 keer zoveel als ik.

Oeps zeg ik. En nog eens OEPS. Alleen al om die redenen was ik rancuneus genoeg om Wagner en Acheampong op weg naar het veld te verzoeken, vandaag er flink op los te scoren.

Het werd een goede wedstrijd met een aantal hoogtepunten en bij rust stond het 2 : 2. Wat de scheids betreft, die was gewoonweg verschrikkelijk. Ergens had ik het gevoel dat die man kleurenblind, slechts ziende, tevens ongeconcentreerd was en de match totaal niet aanvoelde. Hij was gewoon slecht.  In de eerste helft trok hij dan ook al 6 gele kaarten voor hele lichte overtredingen, mits je het überhaupt wel overtredingen kunt noemen. In Maleisië was iedereen en vooral ook ik ervan overtuigd, dat een derde mogelijkheid en wel het goksyndicaat het resultaat van de wedstrijden beïnvloedde.  En hier had ik soms of beter gezegd vaak dit gevoel ook. Hier bepaalt de overheid alles en mijns inziens ook min of meer de uitslagen van de wedstrijden. Zolang wij winnen, zal je me niet horen. Alhoewel, ik ben een slechte verliezer, maar ik kan nog minder tegen onrecht.

Na 95 minuten stond het 2 : 4 en waren wij de gelukkige winnaar. Onze tegenstander had 2 kansen in de eerste helft en die hebben ze nog afgemaakt ook. Wij hadden liefst 7 uitgelezen kansen maar slaagden er slechts in om er 4 te verzilveren.  Maar winst is winst en daar gaat het om. De 3 punten gaan met ons mee.

Spoiler

163tbkqo.jpg

164xekgt.jpg

@Fantasy  @rik1991  @True_Legend  @Netzwerk  @T10  @Lazy  @delichris  @spaansetukker  @Swaxie

Edited by germandutch

tedabanner7uj73.jpg

Nu begin ik hem toch wel te knijpen. Knijp ik hem of knijp ik hem? Ja, ik knijp hem. Godallemachtig wat een toestand hier. Ik weet gewoon niet wat ik moet doen. Verschrikkelijk is dat het steeds erger wordt en nog verschrikkelijker is, dat ik niet weet wat ik ertegen doen kan? Je voelt je zo hulpeloos. Wuhan is maar 1200 km van hier vandaan en de Chinezen zijn een volk dat voortdurend in beweging is.  Het  coronavirus is volgens Chang niet onder controle te krijgen en de overheid weet niet, hoe ze het moet bestrijden. Inmiddels zijn er 41 doden en 1300 besmette mensen. En van mijn vader heb ik vernomen, dat het virus ondertussen ook in Frankrijk is geconstateerd.

Inmiddels heeft de overheid besloten, steeds meer festiviteiten af te gelasten en het zal niet lang meer duren, totdat ze ook de voetbalwedstrijden afgelasten. Tenzij ze het virus tussentijds kunnen bestrijden en elimineren. Hoe dan ook, zonder mondkapje ga ik mijn hotelkamer niet meer verlaten.

Ook op de club en tijdens de trainingen zie je nu steeds meer mondkapjes en je kunt je afvragen, wanneer spelers ze bij wedstrijden zullen dragen?

Toen wij vanmorgen op de club kwamen, moest ik me samen met Chang gelijk naar de directiekamer.  Wel onverwacht maar ook weer niet zo onverwacht was de mededeling die onze clubpresident, in het bijzijn van de complete RVC, aan ons en de technische staf ten gehore bracht.

Vanaf vandaag, 20 mei tot en met 30 juni,  gaat de club min of meer op slot. Alle competities zijn stopgezet en worden pas per 7 juli hervat. Op 1 juli wordt iedereen weer op de club verwacht en tot die tijd hoopt de directie, uiteraard ook namens ons en de totale Chinese bevolking, dat het coronavirus dan onder controle is en geen kwaad meer kan.  

Nou ja, ergens had ik het wel verwacht. Want het besmettingsrisico wordt steeds groter.  TD Liu Chungmin gaf de mededelingen aan de spelers verder en Chang vertaalde ze in het Engels voor onze Buitenlandse spelers. Dus nam ik voorlopig afscheid van iedereen en ook van mijn adviseur Uli Stielike. Van hem vernam ik dat ze ook in Zuid-Korea helemaal in paniek zijn, omdat het virus daar ook is geconstateerd.

Spontan besloot ik, met behulp van Chang een vlucht naar Schiphol te boeken, om een paar weken in Tilburg te verblijven en misschien af en toe mijn broertje in Engeland te bezoeken.

vogelsvlksr.jpg

Bij het verlaten van de club viel mij de grote muurschildering op.  Wegvliegende vogels net als wij, om ons in veiligheid te brengen.  Wat de muurschildering werkelijk betekende, mag Joost weten. Ik vond ze leuk en ze had voor mij een soort mysterieus karakter.

Welnu, ik heb thuis snel het noodzakelijke en belangrijkste ingepakt en mijn kamer, ondanks mijn tijdelijk vertrek, gewoon aangehouden. De volgende ochtend heeft Chang mij opgehaald en naar het vliegveld gebracht. Overal had de overheid maatregelen genomen en vooral op het vliegveld. Je kon de hal niet zomaar binnenlopen, maar moest eerst een aantal checkpoints passeren, waaronder deze temperatuurmeter, die de lichaamstemperatuur van de mensen, die willen en nog kunnen vertrekken, meet.

165grjkw.jpg

Overal personeel met mondkapjes en het ene naar het andere onderzoek.

16638j99.jpg

Alle vluchten naar en van Wuhan zijn geblokkeerd en steeds meer vluchten binnen China worden afgelast. Er heerst paniek en niet zo een klein beetje ook.  Nadat ik zo’n kleine 2 uur alle mogelijke onderzoeken heb ondergaan, mag ik naar de vertrekhal en wacht op mij de vlucht naar Schiphol.

Nu maar hopen, dat dit K*Tvirus zo snel mogelijk tot het verleden behoort en de Chinezen en de rest van de wereld weer tot rust komt.   

@Fantasy  @rik1991  @True_Legend  @Netzwerk  @T10  @Lazy  @delichris  @spaansetukker  @Swaxie

Bedankt voor jullie reacties en nu maar hopen dat deze ramp gauw voorbij is.

Edited by germandutch