Jump to content
Sign in to follow this  
RicardoKaka8

Chelsea 4231

Recommended Posts

Goedenavond,

Eigenlijk voor het eerst sinds jaren een tactiek zelf gemaakt. Moet eerlijk zeggen dat ik er altijd moeite mee heb gehad, en geen tijd/zin had om het zelf te maken. Deze editie is die motivatie er wel, en na de voorbereiding (die prima verlopen is, vind ik) kwam ik wel dezelfde fouten tegen (met behulp van mijn assistent) waarbij ik jullie hulp kan gebruiken.

• Worstelen balbezit te houden op de helft van de tegenstander: ik had eerst het baltempo op 'hoger' staan, ik heb deze verlaagd om zo het probleem proberen op te lossen. Wanneer ik het nog verder verlaag ben ik bang dat het ten koste van de kansen gaat.
  • Verlies de bal veel in het centrale deel van defensieve zone: hierop had ik eerst voetballend uitverdedigen staan, echter heb ik dit weggehaald om het op te lossen echter is dit niet gelukt.

Ik probeer vanuit de organisatie te spelen, daarom kies ik ervoor om in de omschakeling in positie te blijven / te hergroeperen. Wanneer we de bal hebben wil ik op balbezit spelen om zo tot kansen te komen.

Ik hoor het graag! 

Schermafbeelding 2019-11-26 om 17.59.28.png

Schermafbeelding 2019-11-26 om 18.03.41.png

Een voorbereiding zegt natuurlijk niet alles. Zeker in je eerste seizoen. Veel spelers ontbreken dan nog, spelers moeten wedstrijd ritme op doen. Persoonlijk kies ik er daarom altijd voor lekker veel wedstrijden te spelen. Ook goed voor de tactische kennis. 

Als je op balbezit wilt spelen, wellicht een optie om te kiezen voor "Korte passing" in combinatie met "Hoge snelheid". Hierdoor ontstaat er een sneller combinatiespel. Dit werkt voor mij vooralsnog wel goed deze Football Manager.

Belangrijke vraag wellicht: hoe speel je je wedstrijden, zeker in de voorbereiding. Heb je de tijd genomen je wedstrijden te bekijken en daar op in te spelen? 

Hi Kavinos,

Bedankt voor je reactie.

Ik zal die aanpassing is proberen. In de voorbereiding heb ik op uitgebreide hoogtepunten gekeken. In de competitie hou ik hem op belangrijkste. Ik merk dat het best aardig gaat. Krijg nog steeds veel kansen tegen, en ik leid lomp balverlies, vaak bij de defensie. Naar mijn idee wachten ze te lang en verliezen ze de bal daardoor. 

Misschien is het een idee om de AMC te vervangen door een Verdedigende middenvelder die als spelmaker voor de defensie speelt? Dan zou je de middenvelder als Mezzala en Carrilero kunnen instellen (deze combi werkt bij wel lekker met fm). Dan kunnen centrale verdedigers via de verdedigende middenvelder opbouwen en sta je in de omschakeling ook iets compacter waardoor je hopelijk minder kansen tegen krijgt.

21 uur geleden zei RicardoKaka8:

Worstelen balbezit te houden op de helft van de tegenstander: ik had eerst het baltempo op 'hoger' staan, ik heb deze verlaagd om zo het probleem proberen op te lossen. Wanneer ik het nog verder verlaag ben ik bang dat het ten koste van de kansen gaat.

Denk dat dit vooral komt doordat je 'meer dieptepasses' hebt geselecteerd en eigenlijk alleen je spits hierop ingesteld staat met een aanvallende taak. Daar zal veelal de bal verloren gaan. Tevens ben ik bang dat je spits geïsoleerd staat omdat hij alleen ondersteunende rollen om zich heen heeft. Haal meer dieptepasses eens weg, geef je spits een iets teruggetrokken rol en zet 1 van je vleugelspitsen op aanvallen.

21 uur geleden zei RicardoKaka8:

Verlies de bal veel in het centrale deel van defensieve zone: hierop had ik eerst voetballend uitverdedigen staan, echter heb ik dit weggehaald om het op te lossen echter is dit niet gelukt.

Ik verwacht dat dit komt door je centrale verdedigers. Voetballende verdedigers proberen counters op te zetten en leggen meer risico in hun spel. Dit is niet in lijn met hoe je wilt spelen. In dit geval kun je beter met gewone CD's spelen. 

Wanneer we de bal hebben wil ik op balbezit spelen om zo tot kansen te komen

Dan zou ik ook beginnen met minder breed te spelen en daar meteen je passing op aan te passen. Daarnaast zou ik ook één van je vleugelaanvallers of de aanvallende rol geven of een compleet andere taak. In principe heb je nu twee man die naar binnen trekken en een spits die diep gaat. Afhankelijk van je overige instellingen lopen ze elkaar in hetzelfde gebied in de weg.

1. Kies voor je spitsenrol bijvoorbeeld meer voor een kaatser als valse 9 of complete spits

2. Vleugelaanvallers van rol wisselen of taak

3. Minder breed spelen, kortere passing in een hoger tempo

Ik denk dat je hiermee al wat progressie zal gaan boeken.

Edited by r4vje

Op 27-11-2019 om 18:25 zei RicardoKaka8:

Bedankt alledrie! Ik ga jullie feedback gebruiken en de komende dagen mee spelen. Ik laat het weten 😃

Ik ben erg benieuwd naar de wijzigingen die je hebt doorgevoerd en wat dit voor je verbeterd heeft! Wanneer je de tijd hebt, zou je ons dan een update willen geven?

Hi @Daniell

Ik ben ontslagen voor ik alle veranderingen daadwerkelijk heb kunnen doorvoeren. Ik ben een nieuwe savegame met Feyenoord gestart waarin ik de tactiek zelf hebt gemaakt met jullie suggesties meegenomen, en de eerste maanden uitgebreide hoogtepunten bekeken om het wat beter te kunnen analyseren. 

In de bijlage m'n tactiek met instructies. Ik merk dat het beter gaat (27 gespeeld, 53  goals 25 tegen met een winstpercentage van 51%) maar nog niet zoals het zou moeten. Ik zit nog een beetje met de rolverdeling op het middenveld wat niet fijn voelt, maar krijg ook nog veel tegengoals. Ik zou het erg waarderen als 

Schermafbeelding 2019-12-03 om 22.09.44.png

@Kavinos

Vooral in de omschakeling waarbij mijn backs niet meelopen, maar ik ben bang als ik ze defensiever zet ze aanvallend niks doen. Daarnaast scoren ze makkelijk van afstand, waarbij ik het idee heb (kijk wel 2D) dat mijn keepers niet vrijuit gaan. Daarnaast zijn diepe ballen ook altijd gevaarlijk. Wanneer ik m'n verdediging verder naar achter trek, moet het gehele team mee (lijkt mij), alleen dan is het vooruit druk zetten weer weg. 

Na het maken van de vorige post heb ik nog 2 wedstrijden tot de winterstop gespeeld. Zoals jullie zien 'domineer' ik wel, alleen soms lijkt het helemaal in te storten. Willem II staat overigens 2e & PSV 4e (kunnen na inhaal 2e komen) 

Schermafbeelding 2019-12-03 om 23.08.19.png

Schermafbeelding 2019-12-03 om 23.08.26.png

Edited by RicardoKaka8

Probeer je backs eens met een verdedigende taak in te zetten. Ze zijn dan sneller terug en voorkomen voorzetten.

Ik zet zelf altijd druk op de vleugelverdedigers van de tegenstander. Omdat mijn aanvallend ingestelde backs daar toch vaak zijn. 

Bij deze tactiek gebruik ik nooit 2 NBV's. Je kunt beter 1 NBV en 1 spelverdeler inzetten om het veld wat breder te houden. Mijn NBV tikt heel vaak de voorzet van de spelverdeler erin. Bij goede stats laat ik ze scherp voorzetten en krijg ik veelal de samenwerking zoals Ziyech en Promes deze momenteel hebben. Mijn spits is dan meestal alleen nog maar afleiding.