Jump to content
LouisPSV

[NOV/FM20] Perseverancia

Recommended Posts

AbM5wWR.png

Luis ruimt de laatste pionnen van het veld op. Het einde van het schooljaar zit er weer op en dat betekend dat het seizoen er ook op zit bij Halcones UV, een voetbalclub gelinkt aan de Universidad Veracruzana gelegen in het warme Xalapa in Mexico. Vrijdag zal de laatste partij gespeeld worden en wordt het tijd voor de 24-jarige trainer om een nieuwe uitdaging te zoeken. Hij heeft een mooie periode erop zitten bij deze universitaire voetbalclub. Hij had wat moeite in het begin om de ploeg naar zijn hand te zetten vanwege zijn onervarenheid en leeftijd, maar al snel namen zijn leeftijdsgenoten hem serieus als hun trainer.

Na een snelle douche en een biertje in de kantine met de sportleraren is het tijd om naar huis te rijden. Een twee uur lang durende rit naar Veracruz in zijn oude Volkswagen Polo. Deze dagelijkse rit gebruikt Luis de laatste tijd vaak om te fantaseren over zijn toekomst na Halcones UV. Maar tijdens deze rit blijft het niet bij fantaseren, hij maakt namelijk een plan over hoe hij het gaat aanpakken om zo snel mogelijk een nieuwe club te vinden. Eenmaal thuis kust hij zijn moeder gedag en gaat hij direct naar boven om voetbal te kijken. Bezeten van voetbal kan je Luis wel noemen, hij mist namelijk niks en volgt bijna elke competitie op de voet. Ook maakt hij dagelijks aantekeningen van tactische observaties die hij doet bij voetbalclubs.

Vrijdag staat zijn laatste partij te wachten, dus het wordt nu tijd om actief op zoek te gaan naar clubs. Het hele internet struint Luis af op zoek naar clubs die een nieuwe manager zoeken. In het binnen en buitenland maakt hij een lijstje op van clubs waarvan hij heeft vernomen dat ze opzoek zijn naar een nieuwe trainer. Zo staat er onder andere de B-ploeg van Las Palmas, Club Atletico Sarmiento de Junín uit Argentinië en Venados uit de tweede divisie van Mexico op zijn lijstje. Nachten lang observeert hij wedstrijden van desbetreffende ploegen om zo een op maat gemaakte tactische samenvatting te maken. Hij begint met Venados, een ploeg uit Merída in Mexico dichtbij Cancún, hij schrijft al zijn observaties op. Het wisselgedrag, de positiewisselingen, hij ziet geen detail over het hoofd. Hij schrijft een e-mail naar de club met zijn hele tactische rapport en aanbevelingen voor de club, wat hij beter en anders zou doen en waarom zou hem nou juist als trainer zouden moeten nemen. Nu is het wachten op reactie.

Spoiler

Dit wordt een novelle voornamelijk geschreven uit tekst. Maar er zullen ook grafische updates bij komen wanneer ik wat verder ben.

Dit is een journeyman challenge waarin ik een Mexicaanse trainer volg in zijn pad naar succes. Echter verschilt mijn journeyman challenge doel een beetje dan die van de oude waarin je in elk continent moet veroveren. Luis heeft twee persoonlijke doelen die later in het verhaal naar voren gaan komen.

Ik ga deze challenge hardcore uitvoeren, dat betekend dat ik niet ga zoeken naar wonderkids, goed staff personeel`en tactieken buiten fm. Ik zal alles binnen FM houden en geen editors of tactieken downloaden. Dit is voor mij nogal een uitdaging omdat ik vaak geneigd ben om een tactiek te downloaden als iets niet loopt. Maar ik streef voor realisme dus zal ik het moeten doen met jullie adviezen.

Mocht je een vermelding willen hebben laat het dan weten dan zorg ik dat je een @ krijgt bij elke update.

Een goede journeyman is altijd tof om te volgen. Je schrijfstijl is erg prettig en ik ben dan ook benieuwd naar het vervolg. 

Aah heerlijk, je gaat het volledig binnen FM houden. Ik merk op Facebook en andere sites dat heel vaak wordt teruggegrepen op lijstjes van wonderkinderen, goedkope spelers etc. Zo jammer. Juist de spelers die je zelf ziet in het spel en later in het echt doorbreken, zorgen bij mij altijd voor een bepaald gevoel. Veel succes!

AbM5wWR.png

Luis is al vroeg op de club, het is vrijdag ochtend en hij heeft de opstelling al op het bord getekend met de nodige instructies. Het gaat niet echt ergens meer om, de ploeg van Luis kan bij een overwinning stijgen naar de derde plek op de ranglijst, maar de vierde plek is al verzekerd. Langzaamaan komen de spelers opdagen, de sfeer is amicaal. Niet alleen voor Luis is dit zijn laatste wedstrijd voor de universitaire ploeg, vele spelers gaan het proberen om het tot het betaalde voetbal te schoppen, of simpelweg naar een andere ploeg.

Tijdens de wedstrijd gedraagt Luis zich niet anders als andere wedstrijden. Hij zit meestal in de dug out en komt af en toe naar de zijlijn om wat instructies over te brengen. De wedstrijd eindigt uiteindelijk in een 2-2 gelijkspel. De ploeg eindigt op de vierde plek in de competitie. Na afloop wordt er flink wat gedronken in de kantine. Luis kijkt goed om zich heen en beseft zich dat dit waarschijnlijk de laatste keer is dat hij hier zal staan als trainer van deze ploeg. Terwijl hij naar de vitrine met vele nietszeggende trofeeën staart voelt Luis een hand op zijn schouder. Het is Felipe, de hoofd van de sportafdeling van de universiteit. Deze man gaf Luis het voordeel van de twijfel toen Luis hem een handgeschreven brief had gestuurd over wat er allemaal beter kon bij het voetbalteam. Hij kijkt hem knikkend en trots aan. “Dit was het dan, nu wordt het tijd om je droom achterna te gaan.”

Met een bos bloemen, een kleine vergoeding en een flinke slok op rijd Luis terug naar zijn huis. Na een tijdje ziet hij in zijn binnenspiegel een flikkerend rood-blauw licht en niet veel later wordt hij ingehaald door een verkeersagent die hem op de vluchtstrook staande houd. Waarom Luis zo hard rijd, is de vraag van de agent. “Ik heb nieuwe schoenen met een beetje zware zolen.” Antwoord hij bijdehand. De agent twijfelt niet en spreekt zijn collega toe: “Haal maar één auto versterking, we hebben een ventje die vanavond op het bureau mag gaan slapen.” Snel bedenkt Luis zich en geeft hij aan tot een oplossing te willen komen. Hij bied een deel van zijn laatste maandelijkse vergoeding aan die hij kreeg voor het trainen van het team. Na wat onderhandelen biedt Luis zijn volledige vergoeding aan en als hij dan ook nog die bos bloemen afstaat aan de collega mag hij weer door rijden. Luis denkt er niet te veel bij na, dit was namelijk niet de eerste keer.

Nadat Luis zijn roes heeft uitgeslapen is hij al snel weer bezig met mails met uitgebreide rapporten te sturen naar clubs over de hele wereld. Keer op keer wordt hij afgewezen of genegeerd, week in week uit. Na drie maanden overweegt hij om weer bij het restaurant van zijn oom Fidel in dienst te gaan als kok tot hij opeens een notificatie op zijn telefoon krijgt, Outlook. De mail is kort, maar krachtig. De voorzitter is geïnteresseerd in Luis zijn ideeën en wil graag telefonisch spreken, zo snel mogelijk.

Spoiler

@komodo25 Bij deze! Leuk dat je volgt!

@marcelkeuh Helemaal mee eens! Het is voor mij een soort cheats gebruiken als je lijstjes van spelers op gaat zoeken etc.

@ROEMM @Marius @Vlonkie @r4vje Bedankt voor de reactie hopelijk blijven jullie volgen! :D

Edited by LouisPSV

Ik leid dus af dat je drie maanden hebt lopen simuleren en er nu iets uit de bus komt ... Benieuwd wat in ieder geval!

Succes ermee! Mooi dat het binnen FM blijft, zelf gebruik ik nooit lijstjes of gedownloade tacktieken, dat geeft namelijk geen voldoening als je dan alsnog goed gaat presteren.

Leuke cliffhanger. Ik ben benieuwd welke club voorzitter het gesprek met je wil aangaan. 

AbM5wWR.png

Luis bedenkt zich niet twee maal en rent naar de plaatstelijke Oxxo (vergelijkbaar met een Primera) om beltegoed te halen. Hij Googled het tijdsverschil en besluit dat het nog niet te laat is om een belletje te plegen naar deze voorzitter.

Een vriendelijk klinkende man die zich voorstelt als Shahid neemt op. Shahid legt uit dat de club de laatste tijd niet naar behoren presteert en dat de huidige trainer de laan uit is gestuurd. Hij de hoop heeft opgegeven in steeds dezelfde soort trainer binnen te halen, vaak een Engelse oud speler van de club. Shahid vraagt geïnteresseerd naar Luis zijn visie over de situatie en er wordt ook veel over de tactiek van de laatste wedstrijden gesproken. Maar midden in het gesprek is Luis zijn beltegoed op. “Coño!” roept Luis op straat met zijn telefoon nog aan zijn oor. Wat zal die man wel niet denken, denkt Luis. Geld op zak heeft hij ook niet, wat betekend dat hij eerst geld moet gaan halen, dan beltegoed moet kopen en dan pas Shahid terug kan bellen. Hij besluit het toch maar te doen. Eenmaal thuis rent Luis snel de trap op naar zijn kamer om zijn geld te pakken tot hij een melding op zijn telefoon krijgt. Een mail van Shahid en er zit een bijlage bij. Luis opent de mail en klikt snel op de bijlage. Een vliegticket? Dit moet hij zijn moeder uit gaan leggen.

Spoiler

@TheRedOne Dankjewel!

@komodo25

@marcelkeuh Hahaha alleen heeft Luis geen lantaarnpaal geraakt :D

@Marius Correct!

@Netzwerk Helemaal mee eens! En in het echt kan je ook niet 10 jaar vooruit kijken om te zien welke spelers hun potentie gaan waarmaken.

@ROEMM Shahid ;)

@T10 Bedankt voor je reactie!

Edited by LouisPSV

Je maakt het spannender en spannender! Waar gaat hij uitkomen.. Shahid kun je ook nog niets uit afleiden. Carrière met een Egyptische club? Of toch meer richting Qatar? Vragen, vragen...

De naam lijkt inderdaad te linken aan Noord-Afrikaanse contreien maar misschien zet je ons wel gewoon op het verkeerde been.

Met Shahid kan je inderdaad meerdere kanten op, maar vermoed wel dat het een land in Centraal Europa of Afrika betreft, wat me ook tof lijkt als begin! 

Met die naam kun je verschillende kanten op.  Maar aangezien de vorige trainers vaak oud Engelse spelers zijn kan het zomaar eens dichterbij zijn . 

AbM5wWR.png

De familie moest met de pet rond om de busreis naar Mexico Stad en het tijdelijke verblijf (een hostel) voor Luis te kunnen betalen, maar eindelijk zit hij dan in het vliegtuig. Hij heeft nog nooit gevlogen en de meer dan 10 uur lang durende reis doet Luis ook geen oog dicht. Hij blijft zich maar mentaal voorbereiden, op elke vraag wil hij een antwoord klaar hebben liggen.

Eenmaal aangekomen in Londen loopt Luis door de douane. Hij komt aan bij de terminal en ziet een blanke man in de 30 die een bordje met zijn naam omhoog houd. Luis loopt op de man af en vraagt: “Kent u mij?” De man knikt en glimlacht, hij begeleid Luis buiten naar een Mercedes S-Klasse. Zijn koffers worden ingeladen en Luis stapt achterin. Hij ziet links van zich een glimlachende Shahid zitten. De chauffeur stapt in en brengt het duo naar Shahid’s huis. Daar wordt informeel gesproken over elkaars leven, cultuurverschillen en eten. Zo blijkt dat Shahid best veel gelijkenissen heeft met Luis, beide waren veelbelovende jeugd talenten in het voetbal, maar moesten beide stoppen door heftige blessures. Shahid kwam naar Engeland toen hij 10 was zonder ook maar enige kennis van het land en heeft zo zijn imperium opgebouwd. Luis ziet de man al snel als een voorbeeld voor zichzelf en de twee klikken goed.

Shahid weigert Luis naar zijn hostel te brengen en staat erop dat hij in de luxe logeerkamer verblijft. De volgende dag zouden ze vroeg opstaan en het trainingscomplex gaan bezoeken. Na een persoonlijke rondleiding belanden de twee in Shahid’s kantoor. Shahid is overtuigd van Luis zijn capaciteiten en bied hem een contract voor 8-maanden aan, met de clausule dat Luis geen compensatie ontvangt indien hij wordt ontslagen. Nadat Luis omrekent hoeveel peso’s hij nou eigenlijk verdient kan hij al helemaal niet meer weigeren. Shahid biedt aan om Luis de eerste paar weken in zijn huis onder te brengen en om mee te helpen bij het huren van een huis in de buurt. Eindelijk komt zijn droom waar, Luis gaat het betaalde voetbal in. In Engeland wel te verstaan!

Spoiler

@marcelkeuh @Marius @ROEMM @komodo25 @T10 @Niejo101

Toch iets dichterbij dan wat men hier had verwacht, we zitten namelijk in het Verenigd Koninkrijk. Ik ben benieuwd of sommigen al een idee hebben van welke club. Bedankt voor de reacties!

Ik heb een club in gedachten, maar dat is niet echt een logische start voor een volslagen onbekende trainer die nog niks bewezen heeft....

Had al een vermoeden met Engeland doordat er veel oud spelers er trainer zijn geworden . En daar ook best veel immigranten zijn natuurlijk.