Jump to content

[FM20] Op jacht naar succes

Recommended Posts

• Replies 427
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Introductie   Benfica, Porto en Sporting. Het Portugese voetbal kent drie traditieclubs waarvan de bekendheid veel verder reikt dan de eigen landsgrenzen. Door de jaren heen speelden ze zich

Na de kampioenenwedstrijd tegen Sporting was er weinig ruimte voor een feestje. Er lagen immers nog andere belangrijke wedstrijden in het verschiet: in Europa, en ook nog een bekerfinale. Zondag

Op het programma deze maand: een drieluik met Braga, én een absolute kraker tegen de vrienden uit Lissabon: SL Benfica. En alsof dat nog niet genoeg was deed de kalendermaker er nog drie competitiewed

JqmzUVC.jpg

ic1UbpM.jpg

Al die transfers werden natuurlijk gedaan met bepaalde doelen voor ogen. Gelukkig zaten het bestuur en ikzelf vrijwel op dezelfde lijn. Het stemde me vooral tevreden dat er bij beide partijen het besef was dat we vorig seizoen echt wel overachievers waren. De club is in opbouw en we mogen dan ook geen stappen overslaan in het groeiproces.

npr7XsU.jpg
Het bestuur verwacht ook iets in de bekertornooien

Voor volgend seizoen zetten we dan ook vooral in op kwalificatie voor Europa Cup II. Ik ben immers van mening dat we in Europa nog weinig tot niets te zoeken hebben tegen topclubs en uit subtoppers uit de top vijf landen (Spanje, Engeland, Duitsland, Frankrijk en Italië). De Champions League dit seizoen is wel leuk, maar ik heb er weinig verwachtingen bij. Laat ons vooral proberen niet weg gespeeld te worden en volgend seizoen proberen deel te nemen aan het nieuwe tornooi dat meer op onze maat zou moeten zijn. 

pnrpjMO.jpg

Ook de nummer 2 mag nu rechtstreeks naar de groepsfase van het kampioenenbal

De Europese tickets voor de Portugese competitie werden overigens herverdeeld. Zo maakt de top drie nu kans om naar de Champions League te gaan. Voor ons wordt de 5e/6e plaats dus het doel. Iets wat zeker tot de mogelijkheden moet behoren.

8nG8ZPA.jpg
De media rekent ons net tot de subtop

Europees voetbal is sowieso een must om te blijven groeien natuurlijk. Zo legt de deelname aan de groepsfase van de Champions League ons immers ook al geen windeieren op sponsorvlak.

S7FdIy9.jpg
Extra inkomsten dankzij ons succes vorig jaar

Tijdens onze voorbereiding hebben we vooral gefocust op matchritme en het insijpelen van automatismen. Onze tegenstanders waren dus meestal van een lager niveau. In onze galawedstrijd behaalden we wel een degelijk resultaat tegen AS Monaco.

DR3vAN7.jpg
Ongeslagen tijdens de voorbereiding

@delichris @Mordurette @mattihamstra @komodo25 @RubenS2  

@marcelkeuh @Niejo101 @True_Legend @Fantasy @T10 @FlyD @FM_Lesly @Zorsky

Bedankt voor alle reacties!

Bij deze, de bijhorende ambities bij al de transfers. Zoals al opgemerkt werd, zijn onze aanwinsten niet van "CL-niveau", in die zin dat we niet van plan zijn om daarin hoge ogen te gooien. Een paar leuke wedstrijden spelen op dat niveau zal al voldoende zijn als het van mij afhangt. Laat ons maar rustig groeien zonder stappen over te slaan.

JqmzUVC.jpg

815gLuq.jpg

Vlak voor het sluiten van de transfermarkt heeft FC Famalicão nog een opvallende transfer afgesloten. Het gaat weliswaar om een tijdelijke overgang maar het toont toch opnieuw over welk soort netwerk de club beschikt en hoe groot de invloed van spelersmakelaar Jorge Mendes wel is. Rafa Mir, in dienst bij Wolverhampton Wanderers sinds 2018, speelt immers dit seizoen op uitleenbasis voor de club van Yannick Ferrera. Mir debuteerde onder Nuno Espirito Santo bij Valencia, die hem vervolgens ook naar Engeland haalde. Sinds zijn ontslag vorig jaar is het de vraag of de Spanjaard nog toekomst heeft bij Wolves. Een uitleenbeurt is dan ook alvast een oplossing op korte termijn.

NpRALm8.jpg

Ondertussen werd er ook geloot voor de Champions League. Daarbij kende FC Famalicão het nodige geluk, of misschien wel tegenslag. Als Portugees landskampioen werd de club immers onderverdeeld in pot 1. De combinatie van ploegen die daarna uit potten 2 en 3 kwam was eigenlijk onvoorstelbaar. De ploeg uit pot 4 werd tot slot misschien wel de zwaarste dobber. Achteraf werd er eigenlijk vooral over een Europa Leauge groep gepraat.

sveTpkP.jpg

Bij FC Famalicão waren ze dan zelf ook niet echt opgezet met deze loting. Trainer Ferrera reageerde teleurgesteld. Voor haar Europese debuut had de club immers gehoopt op enkele mooie affiches. Met Shaktar uit pot twee krijgt het zowat de meest onaantrekkelijke tegenstander. Uit pot 3 is AA Gent voor Ferrera wel een leuk weerzien met een ex-werkgever maar ook niet meer dan dat aangezien Leipzig uit pot 4 opnieuw geen gedroomde tegenstander is. Meer zelfs, de Duitsers waren bij uitstek de te vermijden tegenstander gezien hun sterkte. Voor FC Famalicão lijkt het dan ook een Europees debuut in mineur te zullen worden: tegenvallende namen én weinig garantie op sportief succes.

@marcelkeuh @Niejo101 @True_Legend @Fantasy @T10 @FlyD @FM_Lesly @Zorsky @germandutch

Mooi dat jullie de ambities best haalbaar vinden. Zelf wil ik ze eigenlijk absoluut niet gaan overtreffen. Ik heb écht mijn zitten gezet op deelname aan die Europa Cup II dus een vijfde plaats is eigenlijk het maximale dat we zouden mogen behalen. Als de traditionele top drie + Braga op niveau presteren zal dat op zich natuurlijk ook al een mooie klus worden.

De CL loting ondertussen valt erg tegen, maar we er natuurlijk wel het beste van proberen te maken. Ik neem aan dat we ons waarschijnlijk op de derde plaats zullen moeten richten.

Ik schat zo in dat je met AA Gent moet gaan uitmaken wie Europa League voetbal na de winter heeft, want Leipzig en Shaktar zijn normaal gesproken een maatje te groot. Aan de andere kant: je hebt vorig jaar gigantisch gesteund in eigen land, waarom dan niet dit jaar in Europa!

JqmzUVC.jpg

ic1UbpM.jpg

We zitten ondertussen in de helft van het seizoen en kunnen stellen dat we de verwachtingen kunnen inlossen. Zoals verwacht zijn we terug gevallen na ons unieke seizoen van vorig jaar maar gelukkig zijn er enkele hoogtepunten die de dieptepunten goed maken.

Beginnen deden we met een wedstrijd om de Portugese Super Cup. Absoluut niet belangrijk en eerder een veredeld oefenduel maar we maakten er wel een mooie strijd van samen met Benfica. We dolven het onderspit maar het resultaat kon me worst wezen.

xTakK0k.jpg

Spektakel in de Super Cup

In de eigen NOS Liga hebben we voor het eerst sinds mijn aanstelling kennis gemaakt met de nederlaag. Op speeldag vier gingen we op bezoek bij CD Nacional, promovendus en op dat moment dé verrassende leider. We waren gewaarschuwd aangezien we vorig seizoen een soortgelijke start kenden. Na 80 minuten stond het nog gelijk maar in de laatste tien minuten volgde nog een totale afstraffing.

9Itr3vo.jpg

Vijftien wedstrijden achter de rug

Uiteindelijk wonnen we wel meer dan de helft van de wedstrijden. Bij Sporting slikten we nog wel een tweede nederlaag maar daar tegenover stond wel een overwinning tegen Porto en een gelijkspel bij Benfica. Op deze manier staan we momenteel vijfde, wat perfect in lijn ligt met onze ambities.

JHvfxXU.jpg

Europa Cup II plekken voor plaats 5 en 6

De ligabeker was niet mijn prioriteit maar het bestuur wou wel graag naar de halve finale. Toch liet ik vooral wat jongens de gelegenheid om ook wat minuten te verzamelen. Globaal gezien was ik niet heel erg tevreden, maar de kwalificatie kwam niet in gevaar.

WeEPCeK.jpg

vFWfHtL.jpg

De halve finale van de ligabeker wordt bereikt

In de beker waren dezelfde ambities van kracht. In onze derde partij zat de loting echter niet helemaal mee en gingen we er uit tegen Sporting.

rwspUfs.jpg

Geen halve finales in de beker

En dan was er natuurlijk nog ons Europees debuut, in de Champions League nota bene. We begonnen met een valse noot in Oekraïne maar merkten wel dat het niveauverschil niet al te groot was. Vervolgens gaf een 3-0 zege tegen AA Gent ons het nodige vertrouwen. Een dubbel duel met RB Leipzig zou nu een echte waardemeter worden.

Thuis wonnen we verrassend genoeg met het kleinste verschil, een zege die ons in de verleiding bracht om te beginnen dromen. In Duitsland werden we echter opnieuw met de voetjes op de grond gezet.

Tegen Shakhtar werd het een beetje alles of niets. We vochten als leeuwen en hadden net dat tikkeltje geluk dat je soms nodig hebt. Dankzij een derde thuiszege mochten we dromen van de tweede ronde.

We hadden echter nog geen enkel punt gepakt op verplaatsing maar hoopten dat tegen AA Gent wel te doen. De Belgen bleken echter taaier dan gedacht. Dankzij een doelpunt in blessuretijd konden we er toch nog een gelijkspel uit slepen.

6PVprTS.jpg

Donetsk blijft achter met een wrang gevoel

Dat bleek uiteindelijk net voldoende om onszelf te trakteren op een vervolg aan ons Champions League avontuur. De loting bracht misschien niet helemaal waar we op gehoopt hadden.

JMfzKn6.jpg

Opnieuw niet de meest aantrekkelijke tegenstander

Een seizoenshelft waar we best tevreden mee kunnen zijn. Ook de meeste inkomende transfers bewezen hun waarde, al vochten Walterson en Goncalves zichzelf wel terug in de ploeg en verwezen ze nieuwelingen Neva en Samuelsen naar de bank in topwedstrijden. Rafa Mir had zijn aanpassingstijd nodig maar was ondertussen wel enkele keren belangrijk. Zo scoorde hij twee keer tegen Porto en ook een keertje tegen Donetsk in het kampioenenbal.

Ook het bestuur deelde mijn mening en besloot om de tafel te gaan zitten.

5wKMiK4.jpg

Het huwelijk wordt met twee jaar verlengd

@marcelkeuh @Niejo101 @Fantasy @T10 @FlyD @FM_Lesly @Zorsky 

De tegenvallende loting in de CL draaide uiteindelijk beter uit dan gedacht. We merken wel een enorm verschil tussen de uit- en thuiswedstrijden. Ternauwernood wisten we ons uiteindelijk te kwalificeren maar voor de volgende ronde koesteren we geen enkele ambitie. Het zal vooral zaak worden om geen blamage op te lopen.

In de competitie blijft het vizier gericht op de 5/6e plaats en het bijhorende ticket voor Europa Cup II.