Jump to content

[FM20] Op jacht naar succes

Recommended Posts

• Replies 427
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Introductie   Benfica, Porto en Sporting. Het Portugese voetbal kent drie traditieclubs waarvan de bekendheid veel verder reikt dan de eigen landsgrenzen. Door de jaren heen speelden ze zich

Na de kampioenenwedstrijd tegen Sporting was er weinig ruimte voor een feestje. Er lagen immers nog andere belangrijke wedstrijden in het verschiet: in Europa, en ook nog een bekerfinale. Zondag

Op het programma deze maand: een drieluik met Braga, én een absolute kraker tegen de vrienden uit Lissabon: SL Benfica. En alsof dat nog niet genoeg was deed de kalendermaker er nog drie competitiewed

Daar zitten toch een paar nederlagen bij die me onnodig lijken. En ook de remise tegen Belenenses moet pijn gedaan hebben. Desondanks nog netjes binnen de top-5, zoals je zelf al had voorspeld. 

JqmzUVC.jpg

ic1UbpM.jpg

Drie overwinningen in de laatste zes partijen leverden ons de verhoopte vijfde plaats op. Toch bleef het spannend op alle fronten tot op de allerlaatste speeldag.

M94jRon.jpg
Ook de twee laatste maanden waren een weerspiegeling van het seizoen

Zo begonnen wij als nummer vier aan de slotspeeldag. Om zeker te zijn van de vijfde plaats en het bijhorende ticket voor Europa Cup II waar we zo op aasden, dienden we echter slechter te doen dan Braga. Ik koos dan ook voor een minder sterke opstelling waardoor ook onze laatste wedstrijd verloren ging. Braga won wel, en de vijfde plaats was van ons!

Bovenaan moest er ook nog over de titel beslist worden. Sporting had de laatste weken de koppositie opgeëist maar verloor deze op speeldag 33. Een herkansing op de laatste speeldag bracht echter geen zoden aan de dijk. Benfica hield de drie punten thuis tegen Rio Ave en kon zich tot Portugees landskampioen kronen.

Twee weken later verloor het wel - enigszins verrassend - de finale van de Portuges beker tegen Vitoria Guimaraes. Daardoor valt de zesde in het eindklassement uit de boot voor Europees voetbal.

zgvX6Y9.jpg
De traditionale top drie stond weer bovenaan

De doelstelling om ons te kwalificeren voor het nieuwe Europese tornooi is bij deze dus bereikt, al hebben we ons op het einde zelfs nog wat moeten inhouden om er niet nog meer uit te halen.

delichris @Mordurette @mattihamstra @komodo25 @RubenS2  

@marcelkeuh @Niejo101 @Fantasy  @FM_Lesly 

Bedankt voor alle reacties!

Het was een wat hobbelig parcours afgelopen seizoen, en daar blik volgende update nog wel een keer wat dieper op terug, maar het belangrijkste is wel dat we gewoon onze doelstelling gehaald hebben. We hadden zelfs de luxe om niet meer voluit te moeten gaan de laatste wedstrijd.

Tijd om de kern nu eens grondig te analyseren en te bepalen wat we nodig hebben om volgend seizoen bepaalde ambities te kunnen stellen.

1 uur geleden zei Mordurette:

Ik snap het even niet... expres met een mindere opstelling spelen en blij zijn dat je vijfde bent geworden ipv vierde? Beide plekken geven toch recht op de ECII?

pnrpjMO_d.jpg?maxwidth=640&shape=thumb&f

Dit was het reglement bij aanvang van het seizoen. Plek vier gaf dus recht op EL maar ik geef de voorkeur aan Europa Cup II. Uiteindelijk kreeg de bekerwinnaar blijkbaar het ticket voor de EL en schoof ook de rest door.

6 uur geleden zei Marius:

pnrpjMO_d.jpg?maxwidth=640&shape=thumb&f

Dit was het reglement bij aanvang van het seizoen. Plek vier gaf dus recht op EL maar ik geef de voorkeur aan Europa Cup II. Uiteindelijk kreeg de bekerwinnaar blijkbaar het ticket voor de EL en schoof ook de rest door.

Duidelijk :classic_smile:

Dat riekt naar matchmixing ;) Nee, vooral een slimme keuze om je op de ECII te richten; de kans op een aantal succesvolle wedstrijden ligt daar natuurlijk hoger dan in de andere Europese competities.

JqmzUVC.jpg

ic1UbpM.jpg

Na het seizoen was het tijd om onze prestaties te analyseren en te evalueren. Met onze vijfde plaats in het eindklassement hadden we weliswaar onze ambities behaald maar eerlijkheidshalve moest ik bekennen dat ik niet over elke gedane transfer tevreden kon zijn.

RUIM VOLDOENDE

Luciano Vietto: De Argentijnse spits scoorde aan de lopende band afgelopen seizoen, niet alleen in de competitie maar ook in Europa. Op zijn eentje had hij met vijf doelpunten een enorme bijdrage in de kwalificatie voor de tweede ronde. In de terugronde kende hij een klein dipje in de competitie maar met 19 doelpunten kroonde hij zich tot Portugees topschutter. 

25rRsy1.jpg
Vietto bewees zijn waarde

Jon Gaztañaga kwam gratis over van AEL Limassol en deed dienst als stofzuiger op het middenveld. Dat deed hij ook met verve met een gemiddelde beoordeling in de media van 7.06 over 25 wedstrijden. Een doelpuntenmaker is hij niet, maar in Europa pikte hij er toch twee mee.

Rubén Peña kwam over van Villareal en nam plaats op de rechtsback, met de nodige aanvallende impulsen. Dat deed hij voortreffelijk - 7.24 over 25 wedstrijden - en richting het einde van de competitie mocht hij zich soms ook als rechterflankaanvaller uitleven aangezien hij van nature de ganse rechterflank aan kan.

Branimir Kalaica is nog erg jong maar kwam met de nodige verwachtingen over van Benfica als CV. Zijn debuut mag geslaagd genoemd worden in de NOS Liga met 7.01 over 22 wedstrijden. Europees ontbreekt het hem nog wat aan ervaring.

VOLDOENDE

Tropi deed het op het middenveld verre van slecht, maar uitermate positief opvallen deed hij ook niet (6.81 over 22 wedstrijden). Europees deed hij het iets beter (7.08 over 6 wedstrijden) en dus mag hij ook volgend seizoen nog tonen wat hij waard is.

Carlos Neva leek over een interessant profiel te beschikken aangezien hij zowat gans de linkerflank kan bestrijken. Hij startte als linkerflankaanvaller maar verloor zijn plaats aan Walterson. Toch pikte hij nog regelmatig zijn wedstrijdje mee, soms ook op de linksback door zijn flexibiliteit. Met een rating van 6.94 over 24 wedstrijden was het voldoende om volgend jaar nog zijn kans te krijgen.

De Noor Martin Samuelsen kwam van West Ham United, al was hij meer uitgeleend dan wat anders de laatste jaren. Hij zou de tijd krijgen om te ontwikkelen en ik hield mij ook aan mijn belofte in mijn ogen. Met 17 wedstrijden op de teller kon hij niet klagen, maar 1 doelpunt en 1 assist op dat aantal vind ik toch wat weinig als rechterflankaanvaller. Misschien tegen beter weten in, maar een definitief vertrek lijkt voorlopig nog niet aan de orde.

João Vigário is een twijfelgevalletje. Niet echt een basisspeler en 6.81 over 13 wedstrijden. In Europa deed hij het echter wel wat beter. De linksbackpositie is niet meteen de meest eenvoudige om in te vullen dus ik sluit niet uit dat hij volgend seizoen nog wel in de kern zit.

ONVOLDOENDE

Een eis van de Président is om een behoorlijk aantal Israëlische spelers aan te trekken. In het kader daarvan werd Beram Kayal met grote trom binnengehaald. De Israëlische international kon echter zelden overtuigen. Hij kwam slechts aan 17 wedstrijden, 1 doelpunt en 1 assist. Bijgevolg mag hij wat mij betreft andere oorden op zoeken.

Rafa Mir kwam slechts tijdelijk over aangezien hij gehuurd werd van Wolves. Hij kwam met heel wat adelbrieven en hoge verwachtingen maar kon die amper inlossen. Hij scoorde amper 5 keer in de 22 matchen die hij in actie kwam. Hij had wel eens een momentje van glorie tegen Porto en ook in de Champions League en daar bleef hij bij. Succes bij Wolves volgend seizoen zou ik toch durven zeggen.

Vier op tien transfers die slechts volledig geslaagd te noemen zijn en dat is waarschijnlijk te weinig richting volgend seizoen. Enkele interessante spelers stonden ondertussen dicht bij een deal maar transfers werden geblokkeerd door het bestuur omdat zij meer Israëliers wilden zien aangetrokken worden. Na een onderhoud met de Président liet hij deze eis uiteindelijk vallen.

cyyhIP1.jpg
De ambities op korte termijn en de aanpassing van de clubcultuur mbt Israëlische spelers

Ondanks de uitbreiding van het stadion dit seizoen kreeg ik tijdens datzelfde gesprek te horen dat de club een nieuw onderkomen gaat bouwen.

zZDZtYx.jpg
Nieuwe plannen

delichris @Mordurette @mattihamstra @komodo25 @RubenS2  

@marcelkeuh @Niejo101 @Fantasy  @FM_Lesly @Jotew @Titan

Bedankt voor alle reacties!

Ik begrijp dat sommige wat verbaasd zijn dat ik niet voluit ging, maar de nieuwe Europese beker zit al langer in mijn hoofd, en het seizoen draaide zo uit dat kwalificatie daarvoor ook binnen handbereik kwam te liggen dus heb ik me daar ook volledig op gefocust.

Na deze analyse kunnen we ons gaan richten op de ambities voor volgend seizoen en wat we nodig hebben om die te gaan verwezenlijken.

Een heldere blik op de gedane zaken op de transfermarkt! Het zal nog lastig worden om Israëlische spelers te vinden die je team direct kunnen versterken. Goed om te zien dat er een nieuw stadion komt, al blijft de vraag nu wel welke financiële druk dit gaat leggen op de club.

Een nieuw stadion is altijd lekker. Zeker ook omdat dit ook met ambitie te maken heeft. Hetzelfde succes als in het eerste seizoen zal nog wel even op zich laten wachten maar stap voor stap kan je daar wel naartoe gaan werken