Jump to content
Marius

[FM20] Op jacht naar succes

Recommended Posts

JqmzUVC.jpg

Introductie

Benfica, Porto en Sporting. Het Portugese voetbal kent drie traditieclubs waarvan de bekendheid veel verder reikt dan de eigen landsgrenzen. Door de jaren heen speelden ze zichzelf in de kijker in Europese bekerwedstrijden maar ook de Portugese prijzen verdelen ze gewoonlijk onder hun drietjes. Zo ging de Portugese landstitel nog maar twee keer naar een andere club dan de grote drie: naar Belenenses in 1946 en meer recent Boavista in 2000.

Toch is er nu een club die binnen afzienbare tijd deze hegemonie maar al te graag wil doorbreken. Futebol Clube de Famalicão begint als promovendus aan het seizoen 2019-2020 en speelt nog maar voor het zevende seizoen op het hoogste niveau. Tussen 1990 en 1994 kende het haar langste en meest succesvolle periode in de Primeira Divisão.

Sinds begin vorig seizoen is de club in handen van Quantum Pacific Group, geleid door de steenrijke Israëlische zakenman Idan Ofer. De groep is mede gekend door een participatie van 32% in Atlético Madrid. Bij Famalicão gaat het allemaal nog een stapje verder aangezien de club voor maar liefst 85% in handen is van het concern.

Het mag dan ook niet verbazen dat de plannen erg ambitieus zijn. Zo zijn er banden met spelersmakelaar Jorge Mendes - die ondere Ronaldo, Diego Costa en José Mourinho in zijn portefeuille zitten heeft -  en (officieuze) samenwerkingen met Atlético, Benfica, Wolverhampton en Valencia. 

Bij aanvang van het nieuwe seizoen kan de nieuwkomer op het hoogste niveau rekenen op een leger huurlingen van deze clubs maar is het nog wel op zoek naar een geschikte trainer om deze zeer ambitieuze club te leiden naar succes.

dpa-SportsLine-images_large_urn-newsml-d

Concept

Traditiegetrouw ben ik hier ook weer met een nieuw verhaal. Ditmaal zal ik kiezen voor twee soort updates. Enerzijds klassieke nieuwsberichten zoals hierboven, anderzijds updates "door de ogen van de trainer" waarbij ik iets dieper zal ingaan op tactiek, transfers, visie en allerlei inzichten.

Met deze game ga ik het in ieder geval een beetje op mij laten afkomen. Ik kwam al een tijdje terug voor het eerst in aanraking met het verhaal van Famalicão en besloot eigenlijk toen al om met deze club te starten in FM20. Naarmate de releasedatum dichterbij kwam werd ik alsnog in verleiding gebracht door enkele andere clubs maar uiteindelijk bleef ik bij mijn eerste keuze.

Een concrete doelstelling heb ik niet. Ik houd het algemeen bij een "jacht naar succes." Dit houdt eveneens in dat ik niet gebonden ben aan de club en even goed op een bepaald moment mijn avontuur ergens anders zal verder zetten.

En oh ja, zoals gewoonlijk start ik zonder transfers in de eerste transferperiode. Ik behoud namelijk graag enige voeling met de realiteit en wil het dan ook tot minstens aan de winterstop moeten rooien met enkel de spelers die ook irl bij de club aan het seizoen begonnen.

Laatst een heel stuk over deze club gelezen op voetbalzone en volgens mij heb jij datzelfde stuk gelezen. Qua nieuwe spelers  doen ze er elk jaar een schepje boven op

Zeer interessante keuze! Famalicao doet het in de realiteit ook prima wat mede te maken heeft met zoals je al aanhaalde de banden met Jorge Mendes (Wolves is een mooi voorbeeld) en de QP Group. Al hoop ik wel dat de club ongeveer hetzelfde DNA zal blijven behouden en eerder de weg inslaat van een Leipzig (eigen jeugd mits geld) dan een PSG, succes!

Hele interessante club met een boeiend verhaal. Je hebt een heel rijke eigenaar achter de hand. Ik wilde ook nog eens een save met hen spelen. Lijkt me leuk om die club volledig uit te bouwen. Je mag mij bij elke update wel taggen, ik wil je save graag helemaal volgen dit jaar!

Mooi dat je zonder transfers begint, dot doe ik ook vaak.

Staat de stadion renovatie overigens in FM ook al gepland? 

Portugese competitie is altijd enorm interessant, het gat met de traditionele top drie is best groot, maar ik laat me natuurlijk graag verrassen :classic_smile:

Succes in Portugal. Is wel een mooie competitie en je hebt een onbekende club uitgekozen en dat is ook altijd fijn. Ik volg je.

Veel succes bij deze club. Heb er al veel over gehoord, hoe ze het daar doen. Ben benieuwd of je die visie en lijn voort kan zetten!

JqmzUVC.jpg

815gLuq.jpg

Futebol Clube de Famalicão heeft bekend gemaakt dat het Yannick Ferrera heeft aangesteld als nieuwe trainer.

De 38-jarige Belg met Spaanse roots is een nobele onbekende in Portugal maar kan op jonge leeftijd toch al enkele adelbrieven voor leggen. Na een kortstondige carrière als profvoetballer was Ferrara jarenlang aan de slag in de jeugdwerking van RSC Anderlecht. In 2010 ging hij echter aan de slag als video-analyst bij AA Gent waar hij in Michel Preud'homme zijn leermeester vond. Ferrera volgde Preud'homme na diens ontslag immers naar de zandbak van Saudi-Arabië. 

Bij zijn terugkeer in 2012 volgde zijn eerste opdracht als hoofdtrainer. Ferrera slaagde met brio en hield Sporting Charleroi op het hoogste niveau. Via STVV kwam de jonge Ferrera bij topclub Standard Luik terecht. Daar won hij zijn eerste grote trofee toen de Rouches de beker veroverden. Nadien volgden nog passages bij KV Mechelen en Waasland-Beveren.

Op die manier heeft Ferrera op zijn 38 al zes jaar ervaring op het hoogste niveau. Een stap naar het buitenland was voor hem dan ook het logische gevolg: In de Belgische competitie vond ik niet meteen meer de gepaste uitdaging. Bij Famalicão daarentegen vind ik een uitdaging die mij op het lijf geschreven is. Ik ga dan ook met erg veel zin aan de slag.

9ouKKTi.jpg

@rik1991 @TheRedOne @mattihamstra @komodo25 @Netzwerk @r4vje @Prolics @Daniell @Mordurette @Vilhena @delichris @FM_Lesly

Bedankt voor alle reacties!

Mooi om te zien dat mijn clubkeuze jullie wel kan smaken! Hopelijk kan ik mijn eigen accenten leggen en er een succesverhaal van maken. 

Een geplande stadionuitbreiding lijkt in ieder geval niet in FM te zitten. Zo lijkt het erop dat we het voorlopig met een zeer beperkte capaciteit (ca. 5000 plaatsen) zullen moeten doen.

Zelf heb ik nog nooit een game gehad in Portugal dus ik ben zeker benieuwd. Ik zou in ieder geval ook wel verwachten dat de traditionele top drie er een stuk boven uit steekt.

Bij deze is ook de naam van de trainer bekend. Hopelijk kan ook deze jullie smaken!

Ferrera is natuurlijk een bekende naam in de voetballerij. Leuke keuze.

Het mooie van de Portugese competitie is dat er geen restricties zijn qua buitenlanders. Lekker Zuid-Amerikanen binnen halen!

Goed personage gekozen inderdaad. Portugal heeft inderdaad geen restricties met betrekking tot buitenlanders en je mag een selectie registreren van een man of 60. Hierdoor kun je alle kanten op. Het stadion is inderdaad wat klein en past niet helemaal bij de ambities van de club. Verder is de Liga NOS vrij competitief, buiten de traditionele top drie heb je ook nog te maken met Vitória en Braga. Boavista was voorheen ook een 'grootmacht' en lijkt langzaamaan terug te groeien naar de subtop.

Hahahahah het nieuwe speeltje van Jorge Mendes en zijn Israelische investeerder ... Ze hebben een heel goede kern dit jaar, maar ik ben benieuwd hoe je dit gaat opvangen op het einde van het seizoen als al die jonge talenten terugkeren naar hun club ... Op financieel vlak ga je een heel rustig seizoen tegemoet want met 1.5 miljoen euro kan je toch lekker wat inkopen ... Ga je zeker volgen, vooral omdat het in Portugal is 

JqmzUVC.jpg

ic1UbpM.jpg

Toen ik na zes maanden thuis zitten een telefoontje uit Portugal kreeg heb ik geen seconde getwijfeld. De ambities logen er overigens niet om, ook al ging het slechts om een promovendus.

ESyCl0A.jpg

De club wil meteen een plaatsje in het linkerrijtje veroveren en zodoende aan reputatie winnen. Daarvoor kreeg ik niet meteen een transferbudget ter beschikking maar er was wel al een waslijst aan versterkingen aangetrokken. Dat de belangrijskte slechts gehuurd werden moest ik er wel bij nemen.

4pW6t6t.jpg
Een greep uit de gehuurde spelers

Met het niveau zat het op het eerste zicht wel snor. Zo vielen mij gedurende mijn eerste weken in Portugal in elke linie wel enkele spelers op. Vooral onze doelman Vaná, centrale verdediger Miranda, linksback Tymon, spelmakers Racic en Ofori, en flankspelers Lameiras en Walterson sprongen er uit.

Tactisch greep ik naar een assymetrische variant. Ik wil immers graag verrassen en aanvallend chaos creëren door zo veel mogelijk spelers door elkaar te laten lopen. Ook de verdediging wordt heel erg betrokken in het spel. De CV's komen vaak in balbezit terwijl de backs naar binnen snijden waardoor zij het middenveld kunnen ondersteunen maar zich ook aanvallend kunnen uitleven.

IAEkP5I.jpg

Tijdens de voorbereiding leverde dat in ieder geval al enkele mooie resultaten op.

n8g3m6W.jpg
Vooral de overwinningen tegen Bordeaux en AS Roma waren verrassend

Toch stemde dat niet iedereen positief. De media ziet ons immers niet meteen verrassen en schuift ons als degradiekandidaat naar voren.

wURLlY1.jpg
De voorspelling van de bookies

@delichris @Mordurette @mattihamstra @Daniell @komodo25 @r4vje @RubenS2 @True_Legend @Niejo101
 @rik1991 @TheRedOne @Netzwerk @Prolics @Vilhena @FM_Lesly

Bedankt voor alle leuke reacties alweer!

Heel erg tof om te zien dat ook de trainerskeuze gesmaakt wordt. Met deze update geef ik jullie ook meteen inzicht in zijn leefwereld, en dat ben ik van plan vaker te doen.

Dit seizoen wordt sowieso wat aftasten. De traditionele top drie lijkt me behoorlijk stevig en een voorsprong op de rest van het lot. Dan heb je natuurlijk nog subtoppers zoals Braga en Guimaraes maar ik weet niet hoe snel we ons daarmee kunnen meten. De voorbereiding was meer dan goed te noemen, maar het zijn en blijven maar oefenwedstrijden natuurlijk.

Transferbudget was er overigens niet, al is er wel een enorm overschot op de salarisbalans. Zoals jullie kunnen zien en ook al aangaven zijn we voor een groot stuk afhankelijk van gehuurde spelers. En dat kan na dit seizoen wel eens negatief uitpakken maar aangezien ze er nu toch zitten wil ik er ook maar meteen gebruik van maken.

Inderdaad ... Het gevaar zit hem op het einde van het seizoen wanneer al die gehuurde spelers vertrekken ... Gaat Famalicão wel genoeg eigen talent hebben of tegen dan goede resultaten kan voorleggen van een geslaagd transferbeleid. Ik ben alvast benieuwd en de manier waarop je alles inkadert is gewoon top tot nu toe