Jump to content
germandutch

[FM20/LLM] Plymouth Argyle FC - The Pilgrims are coming

Recommended Posts

[FM20/LLM] Plymouth Argyle FC The Pilgrims are coming

bannerwujza.jpg

38966kes.jpg

Van mijn broer heb ik geleerd, dat je niet met een of twee tactieken een seizoen doorkomt.  In de 8ste divisie met Guernsey waren 3 tactieken voldoende, om het kampioenschap veilig te stellen. Alleen wij wonnen niet door de tactieken, maar door de spelers, want ik had toen al een paar snelle jongens die op dat lage niveau min of meer uitblonken. Bovendien kreeg ik tactisch advies van mijn broer. Datzelfde kunstje heb ik met Wrexham herhaald en toen heb ik gebruik gemaakt van minimaal 4 verschillende tactieken en natuurlijk de adviezen van mijn broer. Nu met Plymouth heb ik volgens mij al 6 verschillende tactieken gebruikt, want mijn basiselftal wijzigt van tijd tot tijd, er gaan spelers weg en komen nieuwe spelers bij en jonge talenten dienen zich aan en sommigen vallen af. De tactiek wordt bepaalt door de beschikbare spelers en je tactisch concept moet zodanig zijn, dat je het beste uit de spelers naar boven haalt. En tot nu toe ben ik daarin min of meer geslaagd. Sommige spelers worden steeds beter en sommige helaas niet. Maar ik kan geen speler beter maken, dat doen de andere spelers. Ik kan alleen ervoor zorgen dat de omstandigheden voor elke speler ideaal zijn en daarin renderen ze wel of niet.

390tkk2z.jpg

Ik heb een van mijn doelstellingen gehaald. Wij zijn zeker van promotie. En dat 13 wedstrijden voor het einde van de competitie. Niet slecht toch?

Spoiler

391njj1j.jpg

3922gkv3.jpg

39359kif.jpg

3946fjsd.jpg

3959fk02.jpg

396u3jli.jpg

397wlkhu.jpg

Wat ik mij afvraag is of een club, die momenteel op de 18de plaats in League One staat, beter is dan een club die een klasse lager zit maar wel op de eerste plaats?  Natuurlijk heeft Wimbledon betere spelers, maar of ze als team beter zijn? Ik weet het niet. We zullen het zien.

399oxkb0.jpg

Op zaterdag 22 februari spelen wij thuis tegen Cambridge United F.C., een professionele voetbalclub die uit komt in de Football League Two. De ploeg speelt daarvoor sinds het seizoen 2005/2006 in de Conference National en is ook bekend als Cambridge (waarbij het kleinere broertje Cambridge City voor het gemak over het hoofd wordt gezien).  

3988hjqm.jpg

Zoals altijd of beter gezegd meestal was het weer een bijzonder natte dag en misschien daardoor kregen wij de tent weer niet helemaal vol. Ondanks het feit dat wij vandaag het kampioenschap veilig konden stellen. Ik snap er niets van?  Maar goed, er waren 11.331 toeschouwers en wij konden op de steun van onze GREEN ARMY rekenen. Scheids was ene Darren Handley, net als ik een ‘opkomende ster’ – tenminste dat was de mening van AM Steven.  Omdat wij thuis spelen, heb ik gekozen voor een aanvallend 4-3-1-2, tenslotte wil je de fans iets bieden en dat kan alleen met aanvallend voetbal. Onze tegenstander, The U’S, kwamen in een defensief 5-1-3-2 VM VV het veld op en waren geenszins gewild, ons hier en heden kampioen te laten worden.

Wij begonnen zoals gebruikelijk met veel snelheid, veel pressing en The U’S probeerden ons tegen te houden. In de eerste 13 minuten lukte het ook, maar toen kwam de 14de minuut. ML Joel Grant kwam in balbezit, haalde de achterlijn en gaf een strakke voorzet in de box. Tweede spits Zak Rudden dook bij de tweede paal op en kopte de bal perfect in het doel. 1 : 0 en de openingstreffer was een feit.

Scheidsrechter Darren Handley mag dan wel een ‘opkomende ster’ zijn, maar hij was wel bijzonder pietluttig en floot voor elke kleinigheid. Ene Carruthers kreeg in de 16de minuut de gele kaart voor een harmloos schouderduwtje en in de 31ste minuut was het VC Eyoma die geel kreeg omdat hij ietwat ‘te mannelijk’ het duel aanging. In de 33ste minuut kreeg spits Smith geel voor een revanchefoul op Eyoma en drie minuten later was verdediger Taylor de gebeten hond, omdat hij Zak Rudden wegduwde. Puur voetbaltechnisch kun je zeggen, dat de scheids alle overtredingen onmiddellijk de kop indrukte en dat de gele kaarten ‘gegeven konden worden’ maar het hoefde niet. Bas Nijhuis en of Björn Kuipers zouden hier geen kaarten voor trekken maar gewoon door laten spelen. Alleen deze scheids was anders, te pietluttig, roomser dan de paus. Maar ja, ook daar kunnen wij mee leven. Zeker, omdat wij met 1 : 0 voorstaan.

Het duurde tot de 41ste minuut, toen ML Joel Grant wederom de achterlijn haalde en een voorzet op de aanstormende spits Telford speelde. Telford nam de bal volley en knalde hem in het doel. 2 : 0 en onze fans begonnen eindelijk te juichen.  De ruststand was dus 2 : 0 en iedereen was lichtelijk tevreden.

Het hele team speelde zeer redelijk tot goed en feitelijk kwam niemand voor een wissel in aanmerking. Maar iedereen wil spelen en zeker in een wedstrijd, waarin je kampioen kunt worden. En dus voelde ik mij wel min of meer verplicht, om alle drie wissels door te voeren. Alleen wie en wanneer was de vraag. Volgens het Zeister boekje wordt geadviseerd, dat je vanaf de 60ste minuut met 1 wissel, de volgende in de 70ste en de laatste in de 80ste minuut kunt toepassen.

Dat de pietluttige scheids in de 57ste minuut een doelpunt van Zak Rudden om een vermeende overtreding afkeurde, kan mij de pis niet lauw maken.  Ik voelde als het ware, dat wij deze wedstrijd niet meer uit handen zouden geven.

In de 67ste minuut haalde ik de goedspelende Rudden eraf, die het openingsdoelpunt had gescoord. Billy Clarke mocht zijn plek innemen. Drie minuten later kreeg MR Byron Moore een gele kaart, omdat hij zich iets te breed maakte bij het aannemen van de bal. Twee minuten later voerde ik de twee resterende wissels door, want in een kampioenswedstrijd geef je iedereen zo veel mogelijk speeltijd. VL Olsson en MC White mochten gaan douchen en Smith-Brown mocht als VL en Oakley-Boothe als MC invallen.

Scheids Handley bleef zijn lijn trouw en dus trok hij in de 80ste minuut de gele kaart voor Hannant, die ietwat te ruw een duel inging. VL Smith-Brown nam de vrije trap en speelde hem op de vrijstaande ML Joel Grant, de beste speler van het veld. Grant nam de bal vol op zijn pantoffel en schoot hem binnen. 3 : 0 en dat was het dan ook. De overwinning was ons zeker en voor Cambrigde was duidelijk, dat hier niets te halen valt.  En dat was ook het sein voor onze fans. THE GREEN ARMY werd definitief wakker en liet zich eindelijk horen, want blijkbaar hadden ze te horen gekregen, dat wij, gezien de momentele stand op de andere velden, de kampioen waren.

opening113ka8.jpg

Als je 10 minuten voor het einde met 3 : 0 voorstaat, dan moet je al heel stom zijn, als je deze voorsprong nog uit handen geeft. Vandaar dat wij probeerden de match gecontroleerd uit te spelen. In de 93ste en laatste minuut probeerd VR Riley de bal aan onze cornervlag in het spel te houden om tijd te rekken. De scheids trok zoals gebruikelijk weer een gele kaart en Riley was de dupe. Nadien floot hij af en begon ons publiek ook te fluiten. Hij vertrok razendsnel en ik kom hem niet een s bedanken voor zijn te pietluttig gefluit. Wel begon ik met mijn knuffelronde en ik was niet de enige. De hele staf en de directie doken ineens ook op het veld op om ‘onze kampioenen’ te feliciteren.

Spoiler

4008pkos.jpg

401ofj5u.jpg

402z4jdk.jpg

403cvkh5.jpg

@Vlonkie  @T10  @Netzwerk  @Daniell  @Nibbors  @Buffell  @Kavinos  @delichris  @True_Legend  @komodo25

Bedankt voor jullie reacties.

Edited by germandutch

bannerhfksf.jpg

404vlkrd.jpg

Niet slecht toch?  Weer een mededeling die pa in zijn plakboek kan plakken. Dit is weer zo een seizoen, waar alles blijkbaar meezit.

Maar ja, en toen kwam zaakwaarnemer Mino Raiola langs. Waarom en hoezo hij nu mijn zaakwaarnemer is?  Omdat die via pa broer MJ zo gek heeft gekregen om zijn clubje Bari ‘onder handen te nemen’. Mino is van mening dat MJ de juoste persoon is, om Bari vanuit de serie C terug te brengen naar serie A. Natuurlijk weet ik, dat ik in de voetbalwereld (nog) niets voorstel en  dat Mino mijn zaken alleen maar behartigt omdat pa dit van hem geeist heeft.

Het werd geen vrolijke ontmoeting, want ik kijk ook naar het nieuws en dat K*T virus, waarvoor mijn broer vanuit China min of meer is gevlucht, heeft nu ook Italië bereikt en in zijn greep.

1cvo5k5c.jpg

Mino was op de een of andere manier ten einde raad. MJ zat weliswaar nog in Bari om club en spelers te bekijken, maar stond klaar om elk moment weer te kunnen vertrekken. Want de Italiaanse voetbalbond en de overheid waren in paniek en wilden geen enkel risico nemen. Steeds meer steden, regio's en clubs werden als het ware ‘afgesloten van de buitenwereld om verspreiding van dat verrekte virus te voorkomen’.

Het onderhoud tussen Mino en TD Neil was kort maar krachtig en er werd afgesproken, dat ik tot het einde van het seizoen mijn best zou blijven doen en dat TD Neil mij niet tegen zou werken. Stiekem en in gedachten had ik Mino nog kortgeleden een ‘dikke pizzabakker’ genoemd, maar je kunt van hem zeggen en denken wat je wilt, hij is wel een ‘strijder’ en je wilt hem niet als tegenstander hebben.  

Op dinsdag 25 februari om 19.45 uur was Crawley thuis onze tegenstander. In september hadden wij hun uit al met 5 : 2 een rammeling gegeven, dus deze keer zal het niet zo makkelijk gaan, daar was ik van overtuigd.

405xikmc.jpg

4064ujz7.jpg

En ja hoor, zoals gebruikelijk werden wij geteisterd door motregen, desondanks waren toch 12.801 toeschouwers aanwezig en 36 fans van Crawley.  Scheidsrechter was ene Lee Collins en dat was geen onbekende voor ons.  Crawley Town of te wel THE RED DEVILS, zoals hun bijnaam luid, kwam in een voorzichtige 4-2-3-1 Breed opstelling het natte veld op en wij in een aanvallende 4-4-1-1 VV formatie.

Waarom ik voor deze formatie had gekozen? Eigenlijk simpel, om de scouts van onze komende drie tegenstanders niet wijzer te maken als ze al zijn. En weet u, wie onze drie komende tegenstanders zijn?  Nou dat zijn tegenstanders die ons behoorlijk want centen op zullen leveren, of wij nu winnen of verliezen. Het betreft namelijk AFC Wimbledon (momenteel 19de in League One), Chelsea (4de in de PL) en Aston Villa (16de in de PL). 

Enfin, het werd een zeer matige wedstrijd. Wij waren weliswaar de betere ploeg, op technisch terrein, maar fysiek de mindere. THE RED DEVILS waren sterker in de duels, maar gelukkig waren wij sneller en effectiever.  Het werd gewoon een ‘zakelijke overwinning’ en ofschoon het een wedstrijd zonder echte hoogtepunten was, waren onze fans tevreden want de punten bleven hier en wij mochten weer een overwinning bijschrijven.

Spoiler

40738kk2.jpg

408mrjp1.jpg

409bzjhp.jpg

@Vlonkie  @T10  @Netzwerk  @Daniell  @Nibbors  @Buffell  @Kavinos  @delichris  @True_Legend  @komodo25

Edited by germandutch

banner40j4m.jpg

Gisteravond heb ik nog twee uur met mijn broer zitten skypen.  Ok, in Italië werd het virus tot nu toe in het Noorden geconstateerd, maar de paniek is er niet minder om. En broer MJ is er totaal niet gerust op. Hij had net het gevoel dat hij in Bari, een schitterende badplaats, en bij de plaatselijke FC juist op zijn plaats was. Maar helaas, niet onder deze omstandigheden. Voor het eerst twijfelde MJ, zou hij nog blijven of terugkeren naar Tilburg? Welnu, ik kon hem niets adviseren. Het enige wat ik hem kon meegeven was dat hij geen onnodige risicos moet nemen. Voorlopig was in elk geval nog niet duidelijk, wat de Italiaanse voetbalbond en de overheid zou besluiten:  beperkte voortzetting van de competities of tijdelijke stopzetting?  Hoe dan ook, MJ wou mij op de hoogte houden van de verdere ontwikkelingen aldaar en van zijn beslissing.

412iok7f.jpg

411jqjns.jpg

Hier weer twee artikel voor het plakboek van pa. Mijn fans noemen mij een ‘briljante strateeg’, iets wat ik totaal niet ben en waar ik geen aanspraak op mag maken. Mijn broer heeft mij ooit op het juiste spoor gezet en mij wat tactieken en tactische tips verstrekt, waarmee ik goed ben gevaren en successen mee heb behaald. Hierop heb ik voortgeborduurd en geleidelijk aan meer ‘voetbalkennis’ verkregen door de cursussen die ik heb gevolgd en de les- en trainingsboeken die ik heb gelezen.  Tevens ben ik inmiddels geabonneerd op VI en lees hier regelmatig Nederlandse kranten.

Vanmorgen heb ik een column van Bert van Marwijk, momenteel werkeloze trainer, in de Telegraaf gelezen, waarin hij zijn bewondering uitte voor de visie van  Manchester City-manager Josep Guardiola en ook Atlético Madrid-trainer Diego Simeone, omdat je bij beide trainers ‘precies weet wat je krijgt’.  En schrijft hij verder:  “Wanneer die twee morgen een andere ploeg dan Manchester City of Atletico Madrid zouden trainen, zou je meteen de hand van de trainer terugzien in het spel van dat elftal. Het bewijst dat het coaches zijn met een heldere visie hoe ze willen spelen en daarnaast ook in staat zijn om met die visie hun ploeg te laten overtuigen”. Hij stelt dat het Guardiola en Simeone altijd lukt om de spelers precies te laten doen wat ze willen, ‘een eigenschap die het verschil maakt tussen een gewone trainer en een topcoach’.  “Veel coaches kunnen namelijk naar buiten toe prima verwoorden wat hun visie op voetbal is, maar in de praktijk zijn er maar weinig die het kunnen waarmaken op het veld”, gaat de 67-jarige oefenmeester verder. Hij is van mening dat het allemaal te maken heeft met communicatie. “Veel coaches zeggen onafhankelijk te zijn, maar in de praktijk is er een groot verschil tussen iets zeggen en ook iets daadwerkelijk kunnen uitvoeren. Want ik weet zeker dat ook Guardiola en Simeone daar mee te maken hebben nu de resultaten wat minder zijn.”

Van Marwijk stelt dat trainers geloofwaardig kunnen zijn door een duidelijke visie. Verder is het volgens de oefenmeester belangrijk om vast te stellen of spelers in staat zijn om uit te voeren wat een trainer wil. “Op het moment dat je je gaat aanpassen, en die eerdere spelprincipes overboord gooit, zullen de spelers denken: die trainer weet het niet meer. Je geloofwaardigheid staat dan onder druk. Dan kan alleen maar een ding je nog redden als coach: goede resultaten. Je zult met die aangepaste speelwijze je wedstrijden moeten winnen om geloofwaardig te blijven. En dat is maar voor weinigen weggelegd. En dat is precies waarom ik Guardiola en Simeone bewonder. Die doen nog steeds hetzelfde als in het begin. Die laten zich niet beïnvloeden.”

Ok, het mag zijn, dat hij in sommige dingen gelijk heeft, maar niet in alles. Laten wij wel wezen: hij noemt ze topcoaches en waarom zijn ze dat?  Omdat ze alleen met topspelers werken en in mijn opinie is niets eenvoudiger, dan met dergelijke spelers te werken, die alle technieken beheersen. Deze zogenaamde topcoaches zijn slechts zo goed omdat ze geweldige spelers ter beschikking hebben. Allicht, dat ze met deze topspelers en het feit dat je jaarlijks honderden miljoenen aan nieuwe spelers uitgeven, aanvallend voetbal kunnen spelen. Klopp hoort ook in dat rijtje thuis. Mourinho, die net als ik nooit op enig niveau gevoetbald heeft, is een zogenaamde ‘reactie-trainer’.  Is hij daarom minder dan de andere drie? Nee, zeer zeker niet, want dat bewijzen zijn prijzen. 

En ik?  Nou ik heb ook een hele duidelijk visie en wel ‘winnen’.  Ik ben dan weliswaar geen ‘voetbaldier’ en heb nog weinig ervaring als hoofdcoach, maar ik kan mijn visie wel overbrengen, want dat heb ik in mijn eerder leven beroepsmatig en op de universiteit geleerd. Met andere woorden:  al dat bewieroken en het ‘zien van de hand van de trainer’ wordt allemaal behoorlijk overdreven.  Wat je nodig hebt is een hoop mazzel en vooral goede spelers, want de spelers bepalen of je club wint of niet.

Ik zou haast zeggen: Laat van Marwijk eens naar zijn schoonzoon kijken. Mark van Bommel is over zijn eigen schaduw gestruikeld, niet over zijn voetbalkennis, maar over zijn gedrag.

Zo, dat moest ik even kwijt. Want laten wij wel wezen, als je deze toptrainers bij een nietig clubje met waardeloze tot gewone spelers laat werken, kunnen ze hun heldere visie overbrengen tot ze zwart zien. Als de spelers het niet uit kunnen voeren , houd het op.  En spelers beter maken zie ik ook bij hun niet gebeuren.  Zonder een behoorlijk portie mazzel kun je je niet onderscheiden. Vraag maar aan Gio van Bronckhorst. 

Enfin, je moet mij hier niet op afrekenen. Dit is mijn persoonlijke mening (en die stelt feitelijk niets voor).

Morgenochtend vertrekken wij naar Wimbledon voor de Halve Finale van de Leasing.com Trophy. In augustus hebben wij voor de Carabao Cup thuis met 3 : 1 en in juli een vriendschappelijke wedstrijd, eveneens thuis, met 2 : 1 van Wimbledon gewonnen.  In de twee voorgaande wedstrijden speelde Wimbledon zwaar defensief en als het ware met ‘poep in de broek’ dus schijthuizenvoetbal.

Tot mijn verbazing vertrokken wij niet naar Wimbledon maar naar Kingston upon Thames, een historisch stadje in Engeland en tegenwoordig de centrale wijk van het Londense bestuurlijk gebied Royal Borough of Kingston upon Thames, in het zuidwesten van de regio Groot-Londen. Want aldaar was nu gevestigd AFC Wimbledon, een professionele Engelse voetbalclub.

Spoiler

En hier de club-geschiedenis voor de liefhebbers:

De club werd in 2002 opgericht door fans van het oude Wimbledon FC nadat de club aankondigde naar Milton Keynes te verhuizen, ruim 100 kilometer buiten Londen. In 2003 vond de verhuizing daadwerkelijk plaats, en een jaar later veranderde de clubleiding de naam in Milton Keynes Dons FC. AFC Wimbledon wordt echter gezien als de echte opvolger van Wimbledon FC. Deze club speelt op enkele kilometers van Wimbledon, in Kingston, en bereikte na vijf promoties in negen jaar in 2011 het profvoetbal. Het doel van AFC Wimbledon is om in de toekomst terug te keren in Merton, het district van Groot-Londen waar Wimbledon onder valt. In oktober 2006 bereikte de club een overeenstemming met Milton Keynes Dons FC over de historie van Wimbledon FC. Milton Keynes zou niet meer claimen de voortzetting van Wimbledon FC te zijn en AFC zou voortaan door het leven gaan als de opvolger van Wimbledon FC. In augustus 2007 werden alle behaalde prijzen - inclusief de FA Cup van 1988 - aan het gemeentebestuur van Merton overhandigd. AFC Wimbledon is de eerste club in het Engelse betaalde voetbal die deze eeuw is opgericht. De club houdt het Engelse record van de meeste ongeslagen matchen: tussen 2003 en 2005 bleef de club 78 wedstrijden zonder nederlaag, gespreid over 3 seizoenen.

De allereerste wedstrijd van AFC Wimbledon op 10 juli 2002 werd door 4.657 fans gevolgd, grotendeels supporters van AFC. De wedstrijd ging met 4-0 verloren bij Sutton United FC. Deze tegenstander was niet willekeurig gekozen. Sutton United was namelijk in 1963 de tegenstander van Wimbledon FC in de FA Cup finale van de amateurs, een eindstrijd die gewonnen werd door Wimbledon. De eerste thuiswedstrijd van AFC Wimbledon in Kingston-upon-Thames, in het stadion Kingsmeadow, was op 21 augustus 2002 in de regionale competitie Combined Counties Football League Premier Division tegen Chipstead (1-2) voor 4.262 toeschouwers.

De club trok in de Isthmian League Premier Division ruim 2.600 toeschouwers gemiddeld en trok in de Conference South bijna 4.000 toeschouwers gemiddeld, ver boven het gemiddelde in deze klasse, het hoogste aantal van alle 44 club op dat niveau indertijd en zelfs nog hoger dan 8 Football League clubs.

De eerste twee seizoenen speelde de club in de Combined Counties League Premier Division. In het tweede seizoen promoveerde AFC Wimbledon (ongeslagen) naar de (inmiddels in 2 divisies verdeelde) Isthmian League First Division. Ook in de First Division werden ze kampioen (opnieuw ongeslagen) waardoor de club doorstootte naar de Isthmian League Premier Division. AFC eindigde als 4de en probeerde via de play-offs promotie naar de Conference South te bewerkstelligen. De ploeg verloor echter van Fisher Athletic FC. Een seizoen later eindigde AFC Wimbledon vijfde waardoor weer aan de play-offs kon worden deelgenomen. Weer ging het fout: Bromley FC was met 1-0 te sterk. In 2008 promoveerde AFC Wimbledon bij de derde poging wel. Met een derde plaats werden de play-offs bereikt. In de halve finale werd er thuis van AFC Hornchurch met 3-1 gewonnen. De finale was op 3 mei 2008 uit tegen Staines Town FC en werd met 1-2 gewonnen, waardoor AFC Wimbledon promoveerde naar de Conference South. De Conference South is het 6e niveau in Engeland en het 2e niveau in het amateurvoetbal.

In het seizoen 2008/2009 werd er weer een mijlpaal bereikt, door een 0-1-overwinning bij Maidstone United FC behaalde AFC Wimbledon voor het eerst het hoofdtoernooi van de FA Cup. Op het eigen Kingsmeadow was Wycombe Wanderers FC met 1-4 te sterk. Tot veler verbazing werd AFC Wimbledon op 25 april 2009 weer kampioen, de club won met 3-0 van St. Albans City FC en verzekerde zich zo van het kampioenschap en de promotie naar de Conference National.

Op 21 mei 2011 bereikte de club een mijlpaal door in de play-off finale Luton Town FC na het nemen van strafschoppen te verslaan (0-0, 4-3 na penalty's). Hierdoor promoveerde AFC Wimbledon 9 jaar na de heroprichting naar de Football League.

Op 2 december 2012 vond de eerste en onvermijdelijke confrontatie plaats tussen MK Dons en AFC Wimbledon. MK Dons won het beladen FA Cup-duel voor eigen publiek met 2-1. Pas in de uiterste slotfase kon MK Dons de winst veilig stellen tegen het 1 klasse lager spelende AFC Wimbledon.

In seizoen 2012/13 leek de club op degradatie af te stevenen, maar door een overwinning op de laatste speeldag kon de club het behoud verzekeren. Gedurende het seizoen 2013/2014 verbleef Wimbledon lange tijd in de middenmoot maar door een zwakke slotserie eindigde de club weer als 20e in de eindrangschikking.

Op 7 oktober 2014 boekte AFC Wimbledon een psychologisch enorm belangrijke overwinning door MK Dons voor de Football League Trophy uit met 2-3 te verslaan. Dit was de eerste overwinning op MK Dons, dat in het seizoen 2014/2015 1 klasse hoger speelt.

Op 5 januari 2015 kwam het tot een andere gedenkwaardige ontmoeting in de 3e ronde van de FA Cup. Voor een uitverkocht huis speelde Wimbledon tegen Liverpool FC dat dankzij twee goals van Steven Gerrard nipt met 1-2 wist te winnen, nadat Wimbledon eerder op gelijke hoogte was gekomen. In de slotfase miste Wimbledon enkele grote kansen op de gelijkmaker. De media in Engeland besteden in de aanloop naar dit duel ruime aandacht aan de historische FA Cup finale van 1988 tussen de twee clubs.

In het seizoen 2015/16 eindigde Wimbledon als 7e in de competitie, waarna het deel mocht nemen aan de play-offs voor promotie. Hierin kwam het in de finale tegenover Plymouth Argyle te staan. Wimbledon won deze wedstrijd met 2-0, waardoor het voor het eerst in de historie (als AFC) promoveert naar de Football League One. Deze play-off finale werd op 30 mei 2016 in het Wembley stadion gespeeld voor 57,956 toeschouwers. Omdat MK Dons hetzelfde seizoen degradeerde uit de Football League Championship naar de League One zullen de aartsrivalen elkaar in het seizoen 2016/2017 voor het eerst in competitieverband treffen.

In 2018 degradeerde Milton Keynes Dons uit de League 1 naar de League 2. AFC Wimbledon handhaafde zich ternauwernood in de League 1. In het 2018/2019 seizoen kwam AFC Wimbledon voor het eerst in een hogere divisie uit dan Milton Keynes.

Na tegenvallende resultaten aan de start van seizoen 2018/19, scheidden in november 2018 na meer dan zes jaar, de wegen van AFC Wimbledon en Manager Neil Ardley (en assistant-manager Neil Cox). Op 5 december 2018 werden oud Wimbledon FC spelers Wally Downes (manager) en Glyn Hodges (assistant-manager) aangesteld. Degradatie leek lange tijd onvermijdelijk, maar door een sterke reeks wedstrijden aan het eind van het seizoen wist de club zich op doelsaldo op het allerlaatste moment te handhaven. In hetzelfde seizoen wist Milton Keynes Dons te promoveren naar de League 1, waarmee de rivalen elkaar wederom zullen treffen in het seizoen 2019-2020.

Sinds de oprichting speelt AFC Wimbledon hun thuiswedstrijden in het Kingsmeadow stadion. Ze deelden dit stadion tot 2017 met de amateurclub Kingstonian FC. Het stadion is eigendom van Chelsea en wordt tevens gebruikt voor de wedstrijden van het vrouwen team van Chelsea. In 2018 werd bekend gemaakt dat een hondenren stadion in Merton (de wijk waar Wimbledon vandaan komt) omgebouwd werd tot een voetbalstadion. Dit nieuwe AFC Wimbledon stadion zal op ongeveer 200 meter afstand liggen van het stadion dat gebruikt werd door FC Wimbledon. Het stadion zal vanaf het seizoen 2019-2020 in gebruik worden genomen.

Kingsmeadow is een voetbalstadion in Kingston upon Thames, Engeland, dat plaats biedt aan 4.850 toeschouwers. De bespeler van het stadion is AFC Wimbledon dat speelt in de League One. Het stadion staat tegenwoordig te boek als The Cherry Red Records Stadium.

Tot 2018 deelde AFC Wimbledon het stadion met de amateurclub Kingstonian FC. Wimbledon verkocht echter het stadion aan Chelsea FC die het stadion wil gaan gebruiken voor hun amateurteams en vrouwenteam. Chelsea was niet bereid om Kingstonian nog langer op Kingsmeadow te laten spelen. AFC Wimbledon is bezig een nieuw stadion te bouwen en zal binnenkort Kingsmeadow gaan verlaten.

410vmke3.jpg

4133ojsh.jpg

Zoals haast altijd speelde het weer niet mee. Het was nat en winderig en er waren slechts 2059 toeschouwers, waarvan 166 die hard fans van ons. Scheidsrechter was ene Darren Bond en The Dons verschenen in een 5-3-2 VV  opstelling.  Met het oog op de komende 2 wedstrijden heb ik voor een 4-4-1-1 formatie gekozen, een tactiek dus, die ik niet tegen Chelsea zou spelen.  Of het een goede keus was, zal nog moeten blijken. Want laten wij niet vergeten, dat een aantal belangrijke spelers totaal vermoeid zijn en thuis zijn gebleven. En dan heb ik het over de VC Eyoma + Tanganga, VL Olsson, MC White + Mayor. Desondanks kon ik toch een zeer behoorlijk elftal op de been brengen.

En voor de derde keer in een paar maanden konden wij The Dons verrassen en hoe!  Op papier had Wimbledon natuurlijk het betere elftal, maar niet op het veld. Net zoals in de twee voorgaande edities speelden ze te afwachtend en met ‘poep in de broek’.  Wel nu, reeds in de 4de minuut lukte het MC Oakley-Boothe met een slimme steekpass ML Joel Grant te bedienen, die de bal uiterst kalm binnentikte. 0 : 1 en The Dons voelden al nattigheid.

In de 13de minuut was het spits Telford, die de bal snoeihard in het doel schoot. Tot aller verbazing keurde de scheids het doelpunt af, omdat hij iets ‘onreglementairs’ had waargenomen.

Deze m.i. foutieve beslissing van de scheids had voor ons zo een kleine 20 minuten negatieve gevolgen. Wij waren even van de rol. Vandaar dat ene Folivi in de 30ste minuut de gelijkmaker kon produceren. 1 : 1 en The Dons dachten, dat ze ons nu van het veld konden spelen. Maar ja, wij hebben spelers die als een hecht team kunnen fungeren en wij hadden MC Oakley-Boothe, die het op zijn heupen kreeg. Nog geen 2 minuten na de gelijkmaker was het MC Sarcevic, die met een slimme pass collega Oakley-Boothe bediende en die schoot de bal in het doel. 1 : 2 en voor ons zag de wereld gelijk weer anders uit.

Terwijl onze tegenstander bezig was om zijn defensie te herorganiseren, bleven wij aanvallend drukken. In de 41ste minuut lukte het VL Dasilve de achterlijn te halen en een strakke voorzet op, hoe kan het ook anders, MC Oakley-Boothe te spelen. Van een meter of 19 hamerde MC Oakley-Boothe de bal tussen de palen. 1 : 3 en de koppies van The Dons gingen hangen.  Ze waren nog niet bijgekomen van deze ramp, toen het ongeluk alweer toesloeg. De scheids gaf een penalty, nadat Telford d.m.v. de ‘Wörnsgreep’ in de box werd neergelegd.

MC Oakley-Boothe legde de bal op de stip, een korte aanloop, een schot ---- en de bal zat in het doel. 1 : 4 en een heuse hattrick van Oakley-Boothe.  Met 1 : 4 de rust in, kon het nog beter?

In de tweede helft gebeurde amper nog wat. Wimbledon probeerde met man en macht ons van hun doel af te houden en wij haalden het gas eraf en beperkten ons tot controle van de wedstrijd. Tot de 83ste minuut, want toen had ik eindelijk besloten, mijn wissels alsnog door  te voeren. Waarom zo laat? Omdat het hele team geweldig voetbalde en feitelijk niemand voor een wissel in aanmerking kon komen. MR Byron Moore haalde ik als eerste eraf en stuurde Edwards het veld op.  5 minuten later haalde ik VR Riley eraf en mocht Tafari Moore de match uitspelen. Net voordat ik de derde wissel door kon voeren, stortte AMC Billy Clarke naar de grond. Bij een sprint had hij blijkbaar zijn hamstring gescheurd. Conor Grant mocht voor hem invallen. 

De scheids liet welgeteld slechts  1 minuut naspelen en dat was het dan ook. Voor de derde keer hebben wij Wimbledon verslagen, ofschoon ze een  divisie hoger spelen. 

Spoiler

414bsk7n.jpg

415clkie.jpg

4162ekv4.jpg

Edited by germandutch

bannerw0k1k.jpg

4174zkz7.jpg

418onj7i.jpg

419ynk97.jpg

Streete is een goede speler met een zwakke conditie. Dus geef ik hem morgen vrijaf en hoop dat hij overmorgen weer present is.

420stkup.jpg

Dit wordt een jaar met allemaal hoogtepunten.

42181k75.jpg

422c6kue.jpg

424i0kym.jpg

En ja hoor, ergens had ik het gevoel, dat de voetbalbond ons gewoon belazerd en dat Chelsea voorgetrokken wordt. Waarom ik dat zeg?  Omdat wij bij alle ‘topwedstrijden’ tegen hoger gerangschikte clubs steeds maar 1 rustdag krijgen en de tegenstanders minimaal 2. Zo ook Chelsea. Met maar 1 rustdag voor de bekerfinale kunnen wij dus nu niet groots vieren en moet ‘een pint bier’ helaas volstaan.  Jammer, maar het is niet anders, we zullen ons feestje verplaatsen tot na de finale, mits er dan nog wat te feesten valt.

Ineens verscheen ook TD Neil, niet alleen om ons met de overwinning te feliciteren, maar vooral om ons mede te delen dat hij voor morgen, onze enige rustdag tot de finale, een besloten training had geregeld, om de scouts van Chelsea weg te houden. Ik vond alles best, want voor mij zelf had ik al besloten, dat wij morgen niet groots trainen maar rusten en dan alle pijntjes willen verhelpen en middels een groepsgesprek de juiste tactiek kiezen.

Trouwens morgen verwacht ik ook mijn ouders, broer MJ en mijn nieuwe zaakwaarnemer Mino Raiola. Ze komen om mij en het team ‘te steunen’. En morgenavond staat een familiegesprek op de rol, inclusief de aanwezigheid van Mino. Onderwerp is de situatie in Italië in het algemeen en het gevaar van het ‘coronavirus’ in het bijzonder. Moet MJ nog in Bari blijven of niet? Dus een heikel onderwerp.

Wat weet ik van de tegenstander? Niet veel, want tot kort geleden had ik totaal geen interesse in Chelsea, dus heb ik Wikipedia geraadpleegd en dat is het resultaat.

Spoiler

Chelsea FC is een Engelse professionele voetbalclub uit Londen. De club werd opgericht in 1905 en speelt in de Premier League. Tot dusver werd Chelsea zesmaal landskampioen, achtmaal wonnen ze de FA Cup, vijfmaal de League Cup, tweemaal de Europacup II, tweemaal de UEFA Europa League en eenmaal de UEFA Champions League. Chelsea slaagde er als een van de weinige Europese topclubs in om samen met Manchester United, Ajax, Juventus en Bayern München, alle drie de UEFA hoofdcompetities (Europacup I / UEFA Champions League, Europacup II, en UEFA Cup / UEFA Europa League) te winnen. Tevens is Chelsea de enige Europese club die titeldrager was van zowel de UEFA Champions League (seizoen 2011/12) als de UEFA Europa League (seizoen 2012/13) op hetzelfde moment.

Chelsea speelt zijn thuiswedstrijden in het Stamford Bridge stadion dat 41.841 plaatsen telt. Op 1 juli 2003 werd Chelsea door Ken Bates voor ongeveer 200 miljoen euro verkocht aan de Russische oligarch Roman Abramovitsj. Sinds deze overname hebben sommigen Chelsea de bijnaam "Chelski" gegeven. Abramovitsj zou tot nu toe ongeveer 1,5 miljard euro aan salarissen en transfersommen hebben uitgegeven.

Chelseas traditionele uitrusting bestaat uit een volledig blauw shirt en short, wat de club de bijnaam The Blues opleverde.

In juli 2019 werd oud-speler Frank Lampard aangesteld als hoofdcoach, nadat Sarri naar Juventus was vertrokken. Door de ingestelde transferban en het vertrek van de topspeler Eden Hazard werd er veel gebruik gemaakt van jeugdspelers, dit in tegenstelling tot voorgaande seizoenen.  

Wij mogen dus spelen in het Walhalla van het Engelse voetbal en wel in het Wembley Stadium (vaak kortweg "Wembley") is een stadion in de wijk Wembley in het noordwesten van Londen.

4266ek85.jpg

Spoiler

Het oorspronkelijke stadion werd geopend in 1923 en heette toen Empire Stadium. De twee architecten waren John Simpson en Maxwell Ayerton. Het ontwerp was zeer bekend vanwege de twee torens. Het stadion was de thuisbasis van het Engels voetbalelftal en werd gebruikt voor bekerfinales. Het was ook het decor van de finales van het WK voetbal 1966 en het EK 1996. Tevens vonden er popconcerten plaats, van onder andere Live Aid, Queen, Rolling Stones (twaalf keer), Tina Turner, Muse en Elton John.

Van 2000 tot 2007 werd het stadion verbouwd. Met een kostprijs van ongeveer 1 miljard euro was dit de duurste verbouwing ooit van een voetbalstadion. Sindsdien heeft het een capaciteit van 90.000, ongeveer 5000 meer dan het oude Wembley. Het is daarmee het grootste stadion van Europa dat overdekt kan worden. Ook werden er vele business-units gecreëerd. Bij gebruik voor popconcerten bedraagt de capaciteit 75.000. Doordat de verbouwing uitliep, moesten onder andere voor twee interlands en een aantal popconcerten een andere locatie gezocht worden. Wembley wordt nu, naast die popconcerten, vooral gebruikt voor thuiswedstrijden van het nationale elftal en de finales van de League en FA Cup. De finales van de play-offs voor promotie op het 2e, 3e, 4e en 5e niveau van het Engelse profvoetbal worden ook in het Wembley stadion gespeeld, net als de finale van de FA Vase, een bekercompetitie voor amateur elftallen.

Op 24 maart 2007 werd het nieuwe stadion in gebruik genomen met een wedstrijd tussen de jeugdelftallen van Engeland en Italië, onder leiding van de Nederlandse scheidsrechter Pieter Vink. (3-3). De 60.000 beschikbare kaarten waren binnen enkele uren uitverkocht; nog nooit waren er zoveel toeschouwers voor een wedstrijd tussen nationale jeugdteams aanwezig. Men wilde met deze wedstrijd de veiligheid van het nieuwe Wembley testen. Op 19 mei 2007 volgde de herneming van een zeer lange traditie; het nieuwe stadion vormde toen namelijk het decor voor de finale van de FA Cup 2006-2007. In 2008 werd deze traditie eveneens opgepakt bij de League Cup. In dat jaar werd het verbouwde Wembley voor het eerst ook weer het decor van de finale van deze competitie. Tijdens de verbouwing werd beide finales tijdelijk in Cardiff gespeeld.

Voor het stadion staat een standbeeld van Bobby Moore, de aanvoerder van het Engels voetbalelftal dat in 1966 wereldkampioen werd.

Volgens mij pa werd Engeland volledig ten onrechte toen wereldkampioen omdat de Russische lijnrechter Engeland toen een doelpunt cadeau deed, hetgeen totaal geen doelpunt was. Nu kan zoiets gelukkig niet meer, want we hebben hier de VAR en doellijntechnologie en worden alleen nog maar doelpunten toegekend, als de bal echt in het doel zit.

42586jmk.jpg

Nou, het werd een ‘besloten trainingsdag’, maar behalve wat spiertjes losschudden gebeurde weinig, want mijn jongens hadden totaal geen zin om zich onnodig af te peigeren. Dus lag de nadruk meer op het groepsgesprek en hebben wij unaniem besloten, pas op de wedstrijddag, dus morgenochtend om 11 uur, de definitieve tactiek en opstelling te kiezen. Nu had het totaal geen zin, omdat het merendeel van de spelers gewoon te vermoeid was.

Trouwens ons ‘familiegesprek’ inclusief Mino verliep niet optimaal. Mijn ouders stonden op het standpunt dat MJ geen enkel risico moest lopen en smeekten hem als het ware, voorlopig Italië te verlaten en thuis de ontwikkelingen af te wachten. Mino had geen stem in het geheel want de beslissing was puur en alleen aan MJ. Ik was het met MJ eens, voorlopig gewoon in Bari blijven en de verdere ontwikkelingen ter plekke afwachten.  Wel trainen met de selectie een indien nodig wedstrijden spelen en als het moet zonder publiek.

Waarom ik het met MJ eens was? Nou ik volg de hele situatie weliswaar op een afstandje, maar wij, mijn broer en ik, zijn geen domme jongens maar de Muller broers. Volgens mijn broer was het merendeel van alle slachtoffers (hoofdzakelijk in China) oudere mensen. In het ‘Nieuws’ werd gesproken van oudere personen, die al over een aangetaste gezondheid beschikten. Mogelijkerwijs raakten alleen deze personen in een ‘kritieke toestand’ en velen overleefden het helaas niet. Mijn broer, en dat vond ik ook, behoorde niet tot deze risicogroep en bij een eventuele besmetting, zou hij het met een mogelijk ‘griepje’ ervan af kunnen brengen. Maar hoe dan ook, wij spraken af, dat, mocht het te dicht bij hem komen, hij geen enkel risico moest nemen en onmiddellijk terug naar huis. Ook Mino kon zich erin vinden.

Het ereterras zat vol met ‘mijn fans’. Naast mijn ouders, broer en Mino, hebben ook Pepijn Lijnders, Jürgen Klopp, Pep Guardiola en de broers Le Tissier (FC Guernsey) plaats genomen. Dus steun zat en bovendien was onze GREEN ARMY ook van de partij. Maar liefst 17.294 man hoog. 

Jeetje, ik voelde toch wel ineens een verschrikkelijke spanning en ik had eventjes het gevoel, alsof ik plots een koortsaanval had. Op weg naar de dug-out en bij het zien van de volle tribunes werd het langzaam beter en kreeg ik uiteindelijk een lekker gevoel. Dit is zo een dag dat je denkt dat alles naar wens zal verlopen.

Een volle bak, 90.000 man, het kabaal was verschrikkelijk en als je dat voor het eerst meemaakt, heeft het je wel in zijn greep. ‘En nu nog winnen’ dacht ik maar bij het zien van de namen van de spelers van Chelsea ontstond de wens: hopelijk worden wij hier niet van het veld geveegd.

Scheidsrechter Paul Tierney is absoluut geen thuisfluiter, maar volgens onze TD wel iemand, die haast altijd een beetje teveel naar de grotere clubs wil overhellen, waardoor hij toch ietwat twijfelachtig overkomt. Dus van hem hoeven wij totaal niets te verwachten en in geval van twijfel zal hij voor het grote Chelsea kiezen.

Het weer was droog, bewolkt en stormachtig. En dat was ook de keuze van onze tactiek:  stormachtig Hau-Ruck voetbal, ertegenaan – erop – eroverheen en wel met de 5-2-3-0 tactiek, waarmee wij ook Everton hadden afgetroefd.

De grote favoriet Chelsea verscheen in de gebruikelijk 4-2-3-1 Breed formatie en deze keer kreeg ik wel gelijk een handje van coach Frank Lampard.  Tijdens de persconferentie had die mij compleet over het hoofd gezien, alleen maar om zich heen gekeken, alsof hij wilde zeggen: ‘wat moet die ballenjongen hier? Waar is hun manager?’

Ik vond hem bij de persconferentie nogal arrogant overkomen en dan te bedenken dat hij ook maar pas 2 jaar trainer is en ik inmiddels diep in mijn derde trainersjaar zit. Uiteraard heeft een vergelijking totaal geen zin, hij was een geweldige voetballer en zal ook wel de veel betere trainer zijn, maar hij gaf te kennen dat hij ons ‘niet voor vol neemt’ en dat kan ze wel eens pijn doen straks. Hoop ik en wens ik, maar is uiteraard niet realistisch.

Trouwens, in de kleedkamer hadden wij nog even een ‘klein probleem’, omdat 6 basisspelers niet wedstrijdfit  waren en weigerden, op de tribune of de wisselbank, plaats te nemen. Ze wilden spelen, hoe dan ook en mocht ik hun deze kans ontnemen? Nee dus. En dus heb ik, volledig tegen mijn geloof in, VC Streete, Tanganga, Eyoma, MC Oakley-Boothe en AML Joel Grant + AMR Byron Moore opgesteld. Okselfris of niet, wel op voorwaarde, dat ze om elke bal vechten en hun stinkende best doen.  

Enfin, voor mij werd deze match ‘het wonder van Wembley’ en niet alleen voor mij. Ik kan me voorstellen dat niemand van de 90.000 toeschouwers had verwacht, wat ze hier geboden kregen. Reeds in de 6de minuut lukte het VL Olsson, tijdens onze eerste corner, een strakke voorzet richting eerste paal te geven, die door ene VR Tomori finaal gemist werd en zodoende voor de voeten van VC Eyoma terechtkwam. Eyoma nam de bal volley en knalde hem als het ware in het doel. 0 : 1 en met mij wisten 90.000 toeschouwers niet wat ze zagen.  Plots stonden wij met 0 : 1 voor en werd het rumoerig in de dug-out naast ons vak. Lampard ging tekeer aan de zijlijn. Ik gaf hem een opgestoken duim en trok mij in onze dug-out terug. 

Trouwens ik dacht heel even dat ik de schreeuwende stem van mijn pa had vernomen vanaf de eretribune. Het zou mogelijk kunnen zijn, want hij is geen stilzitter of stille genieter, maar bij het kabaal om me heen zou het niet te horen mogen zijn. Wel hoorde ik heel duidelijk het gejuich van onze GREEN ARMY uit dik 17.000 kelen.

opening1srkmn.jpg

Lang konden wij van onze voorsprong niet genieten, want reeds in de 15de minuut was het spits Abraham, die de gelijkmaker binnenkopte. 1 : 1 en iedereen verwachte natuurlijk dat Chelsea ons nu van het veld veegde.  Nou, ik kan u verzekeren, het lukte ze niet. In elk geval niet in de eerste helft. 

In de 17de minuut kreeg MC White weliswaar een gele kaart, omdat hij zijn tanden liet zien in een duel met Jorginho, maar dat was het dan ook. Natuurlijk was Chelsea op alle fronten beter en had de betere spelers, maar ze deden te weinig, om het ons echt moeilijk te maken. En ze hadden moeite met ons harmonicaspel. Hun defensie liep zich het apelazarus om onze middenvelders van de bal te houden.

Wel besloot ik in de rust twee spelers te laten douchen, omdat die er volledig doorheen zaten en wel AML Joel Grant en AMR Byron Moore. Voor hun kwamen MC Sarcevic (AMLpositie) en spits Telford (AMR positie). Mijn opdracht voor de tweede helft was simpel:  maak het ze lastig, maar neem geen onnodige risico's en probeer naar voren te blijven spelen. 

En of u het geloofd of niet, ze creëerden ook in de tweede helft geen uitgelezen kansen, wel waren ze ons in alles de baas behalve in slimmigheden. Wij speelden elke bal naar voren en hun vaak eerst in de breedte, onnodig rond en hun eindpass was gelukkig steeds slecht. Bovendien was onze keeper Palmer op zijn best.

In de 56ste minuut haalde ik VC Streete eruit, die op zijn tandvlees liep, en bracht  Sawyer, 34jr en zo gretig als de pest.  Wel kreeg Olsson in de 65ste minuut een gele kaart en Mayor in de 82ste minuut.

Na 90 minuten stond het nog steeds  1 : 1 en ik had het gevoel, dat wij vandaag niet stuk konden. Omdat je in de verlenging nog een extra wissel mag toevoegen, haalde ik in de 91ste minuut MC Oakley-Boothe eraf, die niet meer verder kon, en bracht Conor Grant. Waarom wisselspeler Conor Grant in de 110de minuut eveneens een gele kaart kreeg, mag Joost weten. Wel was duidelijk, dat alleen mijn jongens gele kaarten kregen en dat alle overtredingen van Chelsea door de scheids met de mantel der liefde werden bedekt. Vandaar dat ik stiekem hoopte, dat iemand per vergissing hem van dichtbij een bal keihard ……… enfin, sorry, dat mag natuurlijk niet. Maar de gedachte op zich is niet slecht toch?

Na dik 120 minuten stond het nog steeds 1 : 1 en werd het tijd voor het nemen van penalty's. Jeetje en uiteraard vroeg ik me af, waarom wij niet op het nemen van penalty's hadden geoefend? Nou, geoefend of niet, toen ik mij tussen de spelers begaf, kwamen de penaltynemers vanzelf naar voren. White (16) onze vaste en beste penaltynemer mocht beginnen, dan Sarcevic (10), Telford (10), Sawyer (10), Olsson (9) en Mayor (9).  Wij waren er klaar voor. 

Tot mijn verbazing schoten White, Sarcevic en Telford de bal probleemloos in het doel en was Kepa Arrizabalaga kansloos. VC Sawyer schoot mis of beter gezegd Kepa pakte zijn slappe inzet. Daarentegen lukte het zowel Olsson alsook Mayor hun penalty binnen te schieten.  Mason Mount, die velen nog van Vitesse kennen, schoot mis en ook supertalent Christian Pulisic (ooit van Borussia Dortmund) lukte het niet, onze keeper Palmer te kloppen. En dus….

Of u het geloofd of niet, wij hebben met toch wel veel strontmazzel, de Carabao Cup gewonnen. Weliswaar of beter gezegd misschien volledig tegen de verhouding in maar dat komt natuurlijk ook omdat Chelsea het ons niet echt moeilijk heeft gemaakt en nu zitten ze op de gebakken peren.

Spoiler

427s0kae.jpg

4286sjr8.jpg

429p4j9d.jpg

Edited by germandutch

Wow winnen van Chelsea wie had dat verwacht. Als je City onder de 23 ook nog verslaat dan is het wel een heel mooi seizoen.

banneryek3e.jpg

430dqj0m.jpg

Na zo een bekerwinst voel jij je net een ‘grote jongen’ en geloof je dat je, misschien wel heel even, ook een topcoach bent. Feit is echter, dat de spelers het mogelijk hebben gemaakt en dat mijn aandeel daarin heel miniem is.

431kzk78.jpg

Nou, als ik eerlijk ben, ik had toch wel een groter bedrag verwacht. En ik vroeg me af, of Chelsea ook slechts dit bedrag heeft gehad of wel een grotere som.

432wijrx.jpg

Weer een artikel voor het plakboek van pa. Aan dit succes hebben maar liefst 24 spelers meegewerkt en gelukkig hebben ze allen hiervoor een medaille ontvangen.

4331xj7c.jpg

En hiermee is de sensatie compleet, Plymouth speelt komend seizoen in de Europa Cup. Maar helaas zonder mij. Uiteraard hebben pa en Mino geprobeerd mij alsnog over te halen, om nog een seizoen bij Plymouth te blijven. Jammer voor hun, mijn besluit stond en staat vast. Komend seizoen werk ik voor een andere club en het liefst minimaal een divisie hoger. De enige die mijn besluit begreep, was mijn broer.

434fhjax.jpg

De helft van het prijzengeld zijn wij al kwijt, want op dit niveau wordt niet alleen om prijzen maar hoofdzakelijk om geld gespeeld.

435n1jby.jpg

436epjg5.jpg

Dit wordt weer een maand om op de tanden te bijten. 8 wedstrijden, dus 2 per week en enkele spelers beginnen steeds meer in conditionele problemen te komen.

En nu begint ook de tijd van het bewieroken van spelers en van mij, de manager.

Spoiler

437qaksa.jpg

438rqkhk.jpg

439nkjmn.jpg

4401lkig.jpg

Op zondag, 1 maart, een dag na onze bekertriomf, werd het weer tijd om afscheid te nemen van mijn ouders, mijn broer en Mino Raiola. En ja hoor, toen kwam in het Nieuws de mededeling, dat de eerste besmette persoon met het coronavirus in mijn thuishaven was geconstateerd en in het Tweesteden-ziekenhuis verbleef. Jeetje, nu kwam het toch wel heel dichtbij. MJ was uit China min of meer gevlucht voor een mogelijke besmetting en via Tilburg naar Italië vertrokken en het virus was nu zowel in Italië alsook in Tilburg opgedoken.

MJ vloog naar Bari terug en mijn ouders naar Tilburg en Mino naar Schiphol. Mijn pa nam afscheid met de woorden: ‘Haltet den Nacken steif und bleibt vor allen Dingen gesund!” en daar wilden wij het mee doen.

Voor onze wedstrijd in de 5de Ronde van de FA Cup moeten wij op dinsdag 3 maart naar Birmingham.

Spoiler

Birmingham is een district met de officiële titel van city, in het stedelijk graafschap (metropolitan county) West Midlands. De stad is de op een na grootste van het land, en heeft 1.100.000 inwoners. In de hele metropool leven circa 2,6 miljoen mensen. Een plaats in district Birmingham is Sutton Coldfield.

Birmingham was het centrum van de Britse metaalindustrie en van de "Black Country", zo genoemd naar de rokende fabrieksschoorstenen die zich hier concentreerden ten tijde van de Industriële revolutie. Evenals andere steden in de regio, zoals Wolverhampton, Dudley en Coventry, is Birmingham tegenwoordig een centrum voor de dienstverlenende sector, met futuristische hoogbouwkantoren. Hoe het gebied er vroeger uitzag is nog een beetje te zien in het Black Country Museum, dat een aantal authentieke huizen en ambachtelijke bedrijfjes toont.

Birmingham wordt vaak Brum genoemd (afgeleid van de oude naam Brummagem), en de inwoners, die Engels met een karakteristiek dialect spreken, heten Brummies. Het is een van de meest multiculturele steden van het Verenigd Koninkrijk. Een groot deel van de bevolking komt uit het Caraïbische gebied, van het Indisch subcontinent of uit Ierland.

Volgens de volkstelling van 2001 behoort 29,7% van de inwoners tot een etnische minderheid. In Birmingham wonen na Jamaica de meeste rastafari's ter wereld, en in de stad vindt ook de op twee na grootste parade ter gelegenheid van St. Patrick's Day plaats, na die in Dublin en New York.

De stad wordt jaarlijks door miljoenen toeristen bezocht, en biedt na West End in Londen de beste gelegenheid van het land om inkopen te doen. Het ooit door reusachtige grauwe industriecomplexen gedomineerde stadsbeeld is in de laatste jaren aanzienlijk opgeknapt.

4442bk9b.jpg

Onze tegenstander in Birmingham is het grote Aston Villa FC, een Engelse voetbalclub uit Birmingham. De club werd in 1874 opgericht, en was in 1888 een van de oprichters van de Football League. Birmingham City is de andere voetbalclub uit Birmingham en tevens de grootste rivaal.

Spoiler

Nog voor de oprichting van de League wint de club zijn eerste prijs, de FA Cup in 1887. Zes jaar na oprichting van de League, wordt Aston Villa al kampioen, in 1894. In de twintig jaar daarna blijft Villa succesvol, met nog vijf keer het kampioenschap en vijf keer de FA Cup. Na de Eerste Wereldoorlog ging het minder, wat uiteindelijk resulteerde in degradatie in 1936. Maar in 1938 was Villa alweer terug op het hoogste niveau.

Na de Tweede Wereldoorlog was Aston Villa niet meer dan middelmatig. Weinig opvallende resultaten werden behaald, tot 1957. Toen werd verrassend de FA Cup gewonnen. Maar het succes was niet blijvend, twee jaar later volgde al degradatie, maar een jaar later alweer promotie. Maar de malaise hield aan. Er was te weinig geld en slecht management, waardoor in 1967 wederom degradatie volgde, en in 1969 zelfs degradatie naar de derde divisie.

Daarna ging de weg weer omhoog, en in 1974 was Aston Villa weer terug op het hoogste niveau. En in 1980 was het succes compleet, het landskampioenschap werd in 1981 onder trainer Ron Saunders behaald. Een jaar later won de ploeg (zonder Saunders, die ontslagen was) de finale van de Europacup I waarin Bayern München werd verslagen. Daarmee werd voorlopig de laatste grote prijs behaald. In de jaren negentig werd nog tweemaal de League Cup gewonnen. De laatste keer was in 1996, toen de ploeg onder leiding van trainer-coach Brian Little in de finale met 3-0 te sterk was voor Leeds United. De treffers kwamen op naam van Savo Milošević, Ian Taylor en Dwight Yorke. In de Premier League kon Villa echter nooit potten breken.

Sinds 2006 is de Amerikaan Randy Lerner eigenaar van de club. Maar hij laat zijn gezicht zelden zien en is niet geliefd bij de fans. Zeker niet nadat hij de club in 2014 weer in de verkoop had gezet.

In het seizoen 2015/16 degradeerde de club uit Birmingham voor het eerst uit de Premier League. Nadat ze vanaf de start van het seizoen in de onderste regionen van de ranglijst vertoefde, gaf Manchester United de club op zaterdag 16 april het laatste zetje richting het Championship. Op Old Trafford won United met 1-0, waardoor Villa uit de Premier League degradeerde. Villa versleet drie managers. Tim Sherwood begon aan het seizoen, maar hij moest in november al plaatsmaken voor Rémi Garde. De Fransman kreeg de ploeg ook niet aan de praat en sinds maart zat interim-coach Erik Black op de bank, eveneens zonder succes. Na drie jaar afwezigheid in de Premier League wist Aston Villa op 27 mei 2019 een terugkeer veilig te stellen door in de finale van de play-offs met 2-1 te winnen van Derby County.

Hun thuiswedstrijden spelen ze in het Villa Park, een voetbalstadion in Birmingham. Het stadion dateert uit 1897 en heet officieel Aston Lower Grounds. Villa Park heeft 43.300 zitplaatsen; er zijn weliswaar plannen het stadion uit te breiden naar 51.000 zitplaatsen, maar volgens de directeur moet er eerst geïnvesteerd worden in nieuwe spelers. Het veld is 105 meter lang en 69 meter breed.

44504k0d.jpg

441s1k6r.jpg

442fnkjk.jpg

443ojj0p.jpg

Zoals altijd was het regenachtig, nat en toch een uitverkocht huis. Inclusief onze 2.138 meegereisde fans waren er maar liefst 42.777 en de hele tent tot de laatste plaats gevuld. Scheidsrechter was ene Anthony Taylor uit de Elitegroep, dus op papier een van de beste scheidsrechters van het land. Nou ik ben benieuwd, want tijdens mijn periode in Guernsey en Engeland heb ik al veel slechte scheidsen meegemaakt. En of ze het willen horen of niet, mijn clubs werden heel er vaak benadeeld door scheidsen, die puur de grotere club voortrekken. Waarom dat zo is, mag Joost weten, maar leuk is anders. Deze gasten missen gewoon het fatsoen, om hun werk correct en onpartijdig uit te voeren. Enfin, ik hoop dat wij deze keer wel een onpartijdige scheids tegenkomen.

Wat onze tactiek voor deze belangrijke wedstrijd betreft, zo heb ik wederom voor een aanvallend 5-2-3-0 Breed gekozen. Waarom? Omdat wij nogal wat ‘te vermoeide, geschorste en geblesseerde spelers’ missen  en ik heel erg veel moest puzzelen, om überhaupt 11 spelers op te kunnen stellen en 7 wissels te noteren. Als ik, sorry dat ik het weer zeg,  Ten Hag was, dan zou ik het nu ‘jankend’ over crisis bij Plymouth hebben.

Maar in plaats daarvan heb ik samen met AM Steven alle spelers uit het Eerste en de O23 bij elkaar geroepen, die nog enigszins fit waren. Nou en dat was niet veel. Van het elftal waarmee wij de Carabao-Cup hebben gewonnen, was alleen keeper Palmer nog fit. Dus heb ik thuisgelaten de spelers Eyoma, Tanganga, Streete, Olsson, Dasilva, Sarcevic, Mayor, Oakley-Boothe, Byron Moore, Billy Clarke, Joel Grant en spits Telford.

Om überhaupt 11 spelers op te kunnen stellen moest ik de totaal niet wedstrijdfitte Zak Rudden, Hector-Ingram en McFadzean mee laten doen en de nog steeds licht geblesseerde Edwards. Voorts uit de O23 Patching als AMC en Randell als MC en James Morris en Idris Kadded als wissels oproepen. Tenslotte heb ik de ‘vermoeide’ Conor Grant als 7de wissel erbij gehaald, waardoor wij compleet waren.

De tegenstander kwam op in een ‘positief’ 4-2-3-1 Breed. Aan hun spelstijl was niets positief, tenminste niet in het begin. Want in de eerste minuut kreeg hun verdediger Mings al de gele kaart, omdat hij AML Hector-Ingram gelijk een doodschop verkocht. Toen dacht ik nog ‘eindelijk een scheids die correct fluit’, nou vergeet het maar. Vanaf dat moment floot hij alleen nog maar in het voordeel van de tegenstander. Hun positieve spelstijl had meer te maken net ‘poep in de broek’ dan want anders. Ze waren weliswaar individueel veel beter dan wij, maar met circusacts win je geen wedstrijd. Wij speelden als team, als een hecht team en niet ieder voor zich. Villa was lamlendig, speelde de bal tot vervelens toe rond en was besluiteloos. Maar ja, wij konden hun geen pijn doen en daar zorgde de scheids Anthony Taylor voor. Sorry dat ik het zeg, wat een K*T vent is dat.

Met zijn gele kaarten in de 24ste minuut (VC Aimson), 30ste minuut (Hector-Ingram) en 32ste minuut (VR Riley) maakte hij mijn jongens structureel onzeker. En toch lukte het Villa niet om de bal in ons doel te werken. Tot de 47ste en laatste minuut van de eerste helft. Toen vond de scheids het aan de tijd, het verloop van de wedstrijd definitief te beïnvloeden en hoe!

Tot aller verbazing floot hij, want hij had blijkbaar als enige een overtreding van VC Sawyer gezien en kreeg Villa een penalty. Spits Wesley nam de strafschop en schoot hem onhoudbaar binnen. 1 : 0 en dit was dan ook gelijk het rustresultaat.

Ik was zo teleurgesteld, dat ik niet in staat was om te reageren. Maar dat deed wel onze TD, die de scheids op weg naar de kleedkamer volledig verrot schold en of die nu wel of niet ook geel of rood kreeg, ik weet het niet.

In de tweede helft gebeurde niets meer en daar zorgde onze scheids weer voor. Zodra wij een aanval wilden opstarten floot hij ons af. Wij kregen niet de kans om op doel te schieten, wel 2 hoekschoppen, maar zodra de bal voorkwam floot hij al omdat ‘hij een overtreding’ had gezien. Wel getelt floot hij maar liefst 38 zogenaamde overtredingen van ons en dus is het logisch, dat Villa 72% balbezit had, want als wij de bal hadden, kregen wij een vrije trap tegen.  Ik heb al veel, nou ja veel, meegemaakt hier in Engeland, maar zoiets toch echt nog niet. En ik was niet de enige. Na afloop scholden niet alleen de 2.138 fans van ons de scheids uit, maar minimaal de helft van alle toeschouwers waren het overduidelijk niet eens met het partijdige gedrag van de scheids. En ook al is de TD niet mijn vriend, maar hij roerde zich wel en hij bleef de scheids maar uitschelden.

Tja, achteraf koop je daar allemaal niets voor. De FA Cup droom spatte uit elkaar en teleurgesteld dropen wij af. Gezien het wedstrijdverloop kon ik het niet opbrengen, de tegenstanders te feliciteren en ik was niet de enige, kan ik u vertellen.   

Spoiler

446l9khe.jpg

447znj7m.jpg

448m9kv2.jpg

Edited by germandutch

Gepost (edited)

bannerf6jn5.jpg

449bgjp3.jpg

Begrijpt u nu waarom ik zo kwaad was? Deze zogenaamde topscheidsrechter had niet alleen een slechte dag, zoals hij later verklaarde, maar heeft ons willens en wetens benadeeld en de tegenstander volledig in staat gesteld, om ons te verslaan. Vandaar ook dat hij van de bond een waardering van 3.2 kreeg.  Want niemand, met een gemiddelde van 8.13, zakt ineens naar 3.2 .  

Maar ja, het is wat het is. Ergens ben ik er niet rouwig om. Winnen en verliezen staat dicht bij elkaar en als ik eerlijk ben, Villa moet zich doodschamen, dat ze slechts met behulp van de scheids van ons hebben kunnen winnen. De beroepsopvatting van Villa en dan bedoel ik spelers en staf is in mijn ogen verwerpelijk. Maar ja, dat is mijn pakkie niet aan en het past niet bij mijn opvoeding. De Nederlandse lefcultuur en de Duitse Gründlichkeit begrijpen ze hier niet.

450h0j1s.jpg

Ik blijf erbij, dit is super SHIT dat je al voor 2 gele kaarten een schorsing krijgt. Dit is uiteraard heel erg vervelend van de clubs maar ook van de spelers, want de spelers in kwestie missen dan hun premie en krijgen nog een boete ook. Voetbal is van origine een mannensport, maar door dit gedoe maak je er een watjescultuur van.

Bovendien raakte Edwards tegen Villa geblesseerd en zal de komende wedstrijd niet kunnen spelen.

Trouwens, waar maak ik me druk om?  Mijn ouders knijpen hem thuis in Tilburg, omdat het coronavirus nu ook in Nederland en o.a. in Tilburg, de kop opsteekt. En mijn broer? Nou ik kan u verzekeren, die heeft het geluk niet aan zijn zijde. Weggevlucht voor het virus uit China, overgehaald door Raiola om Bari tijdelijk te trainen en nu behoort Italie ook al tot de crisishaard en komt MJ van het ene ellende in het andere. Waar eindigt het?  Hoelang zal het nog duren, totdat wij hier ook met het virus geconfronteerd worden?  Ik ben weliswaar geen doemdenker, maar prettig voel ik mij niet.

Op zaterdag 7 maart spelen wij thuis tegen Macclesfield Town FC , een Engelse voetbalclub uit Macclesfield, Cheshire.

Spoiler

De eerste voetbalclub werd midden negentiende eeuw opgericht en speelde volgens de rugby-regels, maar in 1874 nam de club de regels van de Football Association over. Tussen 1874 en 1940 was de club bekend onder verschillende namen waaronder Macclesfield Football and Athletic Club, Hallifield FC en Macclesfield FC. Nadat het competitievoetbal hervat werd na de Tweede Wereldoorlog werd de huidige naam aangenomen.

De club speelde jarenlang in regionale competities. In 1960 werd na vier voorrondes voor het eerst de eerste ronde van de FA Cup bereikt, maar daarin was Southport FC te sterk. In 1968 was de club medeoprichter van de Northern Premier League. Later ging de club naar de Football Conference waar in 1994 de titel behaald werd. Het stadion voldeed echter niet aan de eisen om te promoveren naar de Football League en de club bleef in de Conference. In 1997 werd de club opnieuw kampioen en omdat het stadion intussen verbeterd was, mocht Macclesfield Hereford United vervangen in de League. De club werd meteen vice-kampioen in de Football League Third Division (vierde klasse) en promoveerde meteen door naar de Football League Second Division (derde klasse).

Dit was echter te hoog gegrepen voor de club en Macclesfield werd laatste, waardoor het degradeerde naar de vierde klasse, die inmiddels League Two heet. Toen in het seizoen 2006-07 degradatie aanstonds leek, werd voormalig Engels international Paul Ince aangesteld als speler-trainer. Hoewel de club pas op de laatste dag zeker was, wist Ince, die zelf één wedstrijd speelde, degradatie uit de Football League te voorkomen.

In het seizoen 2011-2012 werd de club laatste in de League Two, waardoor het degradeerde naar de Conference National.

Op 5 januari 2013 versloeg Macclesfield de op dat moment koploper van de Football League Championship, Cardiff City, met 2-1 waardoor zij voor het eerst in de 139-jarige historie de 4e ronde van de FA Cup bereikte.

451mhkl5.jpg

Wij waren de favoriet en wij hebben nog iets goed te maken, nav van de teleurstellende match tegen Villa. Dus Macclesfield kan zich warm aankleden, want mijn jongens waren tot het uiterste gemotiveerd. Alleen het weer was minder want zoals altijd hier was het weer een verrekte natte zooi.

Scheids was ene Ross Joyce en er waren toch maar liefst 9.496 toeschouwers, waaronder 113 fans van de tegenstander. Ik had gekozen voor een aanvallend 4-4-1-1 en de tegenstander voor een defensief 5-4-1.

Reeds in de 13de minuut sloegen wij voor het eers toe. AMC Mayor verlengde een voorzet met het hoofd en kopte de bal door richting 1ste paal en ene Clarke probeerde de bal weg te koppen, maar hij kopte de bal op het hoofd van de naar binnenkomende MR Byron Moore en gelijk was het raak. Byron Moore kopte de bal onhoudbaar binnen. 1 : 0 en de openingstreffer was een feit.

Ik had verwacht dat de tegenstander na die doelpunt iets meer aanvallender ging spelen, maar dat was een vergissing. In plaats van aanvallender werd het alleen maar grover. Macclesfield pakte de botte bijl uit en ging veel harder de duels in en de scheids had alle handel vol aan deze felle speelwijze.

In de 22ste minuut was het MC Oakley-Boothe, die met een magnifieke steekpass MR Byron Moore vrij speelde die de bal onberispelijk binnenschoot. 2 : 0 en de tegenstander zag de bui al hangen. Vier minuten later kregen wij ook nog een penalty, nadat ene Cameron tegen onze spits Telford aan de noodrem trok. Byron Moore ontfermde zich over deze buitenkans en schoot de penalty feilloos binnen. 3 : 0 en zijn persoonlijke hattrick was compleet.  Nog geen half uur en de match was gespeeld. Voor Macclesfield was duidelijk, dat hier en nu niets te halen viel. Wij waren gewoon te sterk voor ze.

Met 3 : 0 gingen wij de rust in en ik mocht nadenken, wie ik in de tweede helft kon wisselen. Niemand speelde slecht, maar toch moet je een keuze maken. Mijn eerste wissel werd ML Joel Grant, die mocht gaan douchen  en VL McFadzean mocht in de tweede helft als ML opdraven. De twee laatste wissels voerd ik in de 62ste minuut door. Toen haalde ik VR Dasilva en spits Telford eruit. Tafari Moore en Taylor mochten hun posities overnemen.

Automatisch ging het gas eraf en mijn spelers beperkten zich tot het controleren van de wedstrijd. De tegenstander bleef alleen maar verdedigen en bleef grote moeite hebben met ons hoog druk zetten, waar ze allerminst makkelijk onderuit konden voetballen.  Tot de 69ste minuut, toen kreeg Byron Moore het weer op de heupen en hij haalde de achterlijn. Zijn voorzet was perfect op het hoofd van de oprukkende VC Streete, die de bal ijskoud in het doel kopte.  4 : 0 en dat was het dan. Het slot ging op de deur en voor de tegenstander was het over en sluiten. Zeker vanaf de 78ste minuut, toen McCourt door de scheids de rode kaart kreeg en mocht gaan douchen.  Op het veld gebeurde verder niets meer. Mijn jongens waren verzadigd, het publiek tevreden en de tegenstander blij, dat ze niet nog meer doelpunten om de oren kregen.  Onze GREEN ARMY was blijkbaar weggesukkeld, want je hoorde ze amper en het leek erop, dat ze deze overwinning gewoon als normaal beschouwden.

Spoiler

452enkcm.jpg

4535nkgv.jpg

454xjkg2.jpg

Edited by germandutch

Een heerlijke overwinning gepakt. Ook lekker gescoord en dat is wel fijn.

Gepost (edited)

banner1yjat.jpg

455bmkvn.jpg

Nou weer iets voor het plakboek van mijn ouwe. Maar om eerlijk te zijn, als iemand aanspraak mag maken op de titel  ‘briljante strateeg’  dan is dat mijn broer. Hij is de bedenker, ik ben slechts de uitvoerder.

456w7j2l.jpg

Ik heb beiden 4 dagen vrijaf gegeven. Winnen of verliezen is niet meer zo belangrijk, want we zijn feitelijk al kampioen.

459a9knt.jpg

Op woensdag 11 maart spelen wij om 19.45 uur in Bradford en wel tegen de plaatselijke trots The Bantams.

Bradford is een district met de officiële titel van city, in het Engelse graafschap West Yorkshire. De stad telt 293.717 inwoners.

458lejio.jpg

Onze tegenstander aldaar is Bradford City Association Football Club, een Engelse voetbalclub, opgericht in 1903 en uitkomend in de Football League Two. De club speelt zijn thuiswedstrijden in de Valley Parade en hun bijnaam luidt  The Bantams.

Spoiler

De club stond oorspronkelijk bekend als Manningham, een rugbyclub en een van de oprichters van de Northern Rugby Union. In het seizoen 1903/04 verruilden ze rugby voor voetbal. Ze werden meteen toegelaten tot de Football League, om zo voetbal bekender te maken in een regio waar rugby erg populair was. Ze werden zo toegelaten tot de Football League voordat ze een team hadden.

1910/1911 was een van de succesvolste seizoenen uit de geschiedenis van de club. De FA Cup werd gewonnen en een vijfde plaats werd behaald in de hoogste divisie. Sindsdien heeft de club minder succes. Tussen de jaren 40 en jaren 70 speelde de club in de onderste regionen van het Engelse voetbal.

Op 11 mei 1985 sloeg het noodlot toe. In een wedstrijd tegen Lincoln City, waarin de club promotie naar de tweede divisie vierde, voor het eerst sinds 1937, vatten de tribunes vlam. 56 mensen verloren bij deze ramp het leven, waarmee het een van de grootste tragedies in de geschiedenis van het voetbal is. Toch zijn veel mensen deze ramp vergeten, in tegenstelling tot het Heizeldrama of het drama op Hillsborough.

In mei 1999 promoveerde de club naar de Premier League en speelde daar vervolgens twee seizoenen, waarna het weer afzakte naar de derde divisie. In 2003 en 2004 stond de club op het randje van faillissement. In seizoen 2004/05 misten ze net de play-offs in de Football League One. Na seizoen 2006/07 degradeerde de club naar de League Two (vierde klasse). In het seizoen 2012/2013 haalde Bradford City de finale van de League Cup, die ze verloren van Swansea City. In de weg naar de finale schakelden ze onder meer Wigan Athletic, Arsenal - dat nota bene met hun sterkste elftal aantrad in de kwartfinale - en Aston Villa uit. Als kroon op het mooie seizoen wisten ze ook nog te promoveren, na een 7de stek in de competitie. In de Play-Off finale wonnen ze met 3-0 van Northampton Town.

Valley Parade, officieel het Coral Windows Stadium geheten, is een voetbalstadion in de Engelse stad Bradford (graafschap West Yorkshire). Het is de thuishaven van Bradford City AFC.

Het stadion werd gebouwd in 1886 en was vanaf dat moment tot 1903 de thuisbasis van Manningham F.C. een Engelse footballclub uit de Rugby League.

Het heeft een cappaciteit van 25.136 zitplaatsen verdeeld over vijf tribunes met enkel zitplaatsen: de Sunwin Stand, de Carlsberg Stand, de East Stand, de Pulse Family Stand en de TL Dallas Stand.

457axjyh.jpg

4602okqk.jpg

Bij nat winderig weer kwamen wij in de aanvallende 4-4-1-1 formatie het natte veld op. Onze tegenstander had gekozen voor een defensieve 4-4-2 opstelling. Scheidsrechter was ene Scott Oldham, waarvan TD Neil beweerde dat het een uitgesproken Plymouth-hater was en iemand, die in geval van twijfel te allen tijde voor de tegenstander zou kiezen. Er waren maar liefst 13.451 toeschouwers, waaronder 126 die hard fans van ons.

Nou het werd de wedstrijd van spits Telford en van de overdreven arrogante scheidsrechter, die ons inderdaad pijn wilde doen.  VC Eyoma zorgde achterin dat de deur dicht bleef en voorin was spits Telford niet te stoppen.  Bij het rustsignaal stond het 0 : 3 voor ons, nadat wij van de zeer partijdige scheids 5 gele en 1 rode kaart mochten ontvangen. Maar ook een terechte penalty en een hattrick van Telford,  waardoor de match uiteindelijk beslist werd.

Ook met 10 man konden wij de tegenstander in de tweede helft voldoende onder controle houden, waardoor ze niet meer gevaarlijk werden. Het was een match van ‘bloed, zweet en tranen’, een zakelijke overwinning en helaas een volkomen onterechte rode kaart. Mr. Harris was van plan een klacht over het gedoe van de scheids in te dienen, maar ons was duidelijk, dat men ons nooit in het gelijk zal stellen en dat er weer een schorsing en boete op ons stond te wachten.

Spoiler

461qnk5x.jpg

462twj21.jpg

463fyjh3.jpg

Edited by germandutch

Gepost (edited)

bannerqhkfr.jpg

Om te voorkomen dat u denkt dat ik een vervelende zeikert ben, die een hekel aan scheidsrechters heeft en hun ten onrechte van alles en nog wat beschuldigd, zie hier de waardering van onze wedstrijd. Welnu, voor onze match kreeg hij een lage waardering en wel 4.6. En deze lage waardering kreeg hij niet omdat hij zo geweldig goed gefloten heeft. Nee, hij heeft een ‘hele slechte prestatie geleverd’ en wij krijgen hier nog problemen mee, zonder dat wij er iets tegen kunnen doen.

464olktu.jpg

Enfin, ik heb telkens problemen met scheidsrechters, want in mijn beleving ‘zoeken ze ons’ en heb ik telkens het gevoel dat ze ons trachten te benadelen. Maar is dat wel zo?  Of verbeeld ik me dat alleen maar? Misschien hebben wij alleen maar met een matig niveau van de scheidsrechters te maken. Door alle technische hulpmiddelen en de VAR zien wij steeds meer zaken, die vroeger nooit bewust waar werden genomen, zegt mijn broer. En doordat wij nu alle handelingen van de scheidsen praktisch onder een vergrootglas leggen en achteraf kunnen beoordelen, zijn de heren in kwestie bang, dat ze fouten maken en juist daardoor maken ze fouten en werken ze op mijn zenuwen.

Maar ja, dit soort ‘problemen’ zijn niets tegen de zogenaamde ‘crisis’ waarmee  PSV en nu ook Ajax te maken hebben. Zodra een club een paar wedstrijden verliest, wordt er door de media onmiddellijk over een ‘crisis’ gesproken.

Feyenoord was de eerste in dit rijtje, die ermee te maken kreeg.  Jaap Stam, een ‘jonge’ trainer met  

verhoudingsgewijs ‘weinig ervaring’ sneuvelde, doordat Feyenoord enkele wedstrijden op rij verloor. Nadat Feyenoord echter de super ervaren en gelouterde coach Dick Advocaat binnenhaalde, krabbelden ze weer op en gaat nu alles ‘crescendo’.

PSV met de jonge en totaal onervaren coach Mark van Bommel, de kroonprins van de Nederlandse trainersgilde, won eerst alles en plots raakten ze in een dip en werd MvB, ondanks de hulp op de achtergrond van zijn schoonpapa Bert van Mourik, ontslagen. Of PSV wel of niet de juiste ‘schuldige’ heeft ontslagen, weet ik niet. Wel weet ik, dat er momenteel ‘rust’ heerst en dat ene Faber als interim-coach ze in de race om de 2de en of 3de plaats moet houden.

En dan Ajax.  Toen ze onder leiding van coach Ten Hag de halve finale van de CL haalden, was hij de koning onder de Nederlandse trainers en nadien pakten ze onder hem de ‘dubbel’ en kon Ten Hag niet meer stuk. De media ‘schreef’ hem al naar Bayern München en opperde mogelijkheden bij andere internationale topclubs. Maar ja, toen verloor Ajax in de CL en in de competitie enkele wedstrijden en plots repte de media over een ‘crisis’ bij Ajax en kwamen tactische tekortkomingen van Ten Hag aan het daglicht. Of de tactische tekortkomingen te wijten waren aan het feit, dat Schreuder, het tactische brein van de combo Ten Hag – Schreuder, naar Hoffenheim vertrok en of blessures en vormdip van enkele sterkhouders hieraan ten gronde liggen, kan ik niet zeggen. Wel is voor mij duidelijk, dat de trainersjob een pure ervaringsjob is.

MvBommel, Stam en ook Ten Hag zijn feitelijk nog jonge onervaren trainers, die blijkbaar wel of niet tegen druk kunnen. Druk, die door de media worden gecreëerd. Op het niveau waarop wij spelen valt ‘druk van buiten’ nog mee en zolang wij blijven winnen, wordt ik in Plymouth op handen gedragen.  Dat het ook anders kan, dat hebben Jürgen Klopp en Pep Guardiola nu ook gemerkt. Eerst waren ze de koningen en nu zijn ze de gebeten hond, omdat het niet meer loopt zoals ze hopen en willen.

Ik heb me de laatste tijd steeds afgevraagd, hoe het toch komt dat clubs ‘overjarige’ trainers binnenhalen, die hun moeten ‘redden’.  Nou, nu ik een beetje inzicht in het ‘voetbalwereldje’ heb gekregen, begrijp ik wat voor een waarde mensen spreek trainers als Dick Advocaat voor clubs kunnen hebben. Hij heeft als het ware al alles meegemaakt en is bestaan tegen druk en weet zich uit elke situatie te redden. Volgens mij wil hij niet de ‘beste manager/coach’ zijn, maar alleen het beste voor een club realiseren. En dat wil ik ook, of het mij ooit lukt, ik weet het niet maar blijf gewoon mijn best doen.

468r1jsn.jpg

Ik durf geen bezwaar meer in te dienen, want telkens als ik dat doe, wordt de schorsing verhoogd, omdat men ‘iets tegen ons heeft’ want de bond accepteert niet, dat je hun beslissing aanvecht. Enfin, hoe dan ook, het zijn en blijven in mijn ogen gewoon ‘zakkenwassers’.

469kajue.jpg

En ja hoor, dat kan er ook nog bij. In plaats dat ze hun slechte scheidsen eens beboeten, krijgen wij weer een boete omdat een lamme en halfblinde eikel onze wedstrijd verpeste.  Het is moeilijk voor mij om het gepruts van een hoop scheidsen te accepteren, maar je doet er niets tegen. Als je reageert en bezwaar uit, maak je het alleen nog erger.

Terwijl het coronavirus wereldwijd steeds verdere besmettingen veroorzaakt, moeten wij ons  klaarmaken voor de volgende wedstrijd  in en tegen Morecambe.

Spoiler

Morecambe is een civil parish in het bestuurlijke gebied Lancaster, in het Engelse graafschap Lancashire. De plaats telt 34.768 inwoners.

46534kde.jpg

Wetenswaardig is nog dat ene Peter J. Ratcliffe (1954), nefroloog en winnaar Nobelprijs voor Fysiologie of Geneeskunde aldaar is geboren.  En om wie hebben wij het hier:

Sir Peter John Ratcliffe FRS, (Morecambe, 14 mei 1954) is een Brits nefroloog en hoogleraar aan de Universiteit van Oxford. In 2019 kreeg hij samen met William Kaelin Jr. en Gregg L. Semenza de Nobelprijs voor Fysiologie of Geneeskunde voor hun ontdekkingen van hoe cellen voelen en zich aanpassen aan de beschikbaarheid van zuurstof. Ratcliffe ontdekte dat in alle cellen van het menselijk lichaam, en in alle dieren op aarde, zelfs die zonder hart of bloedvaten, er een systeem is dat de toevoer van zuurstof meet en regelt. Het is een enzymsysteem dat een eiwit zelf labelt met zuurstof – de hypoxie-induceerbare factoren (HIF).

46634ksv.jpg

Op zaterdag 14 maart om 15 uur mochten wij aantreden in en tegen Morecambe FC,  een Engelse betaaldvoetbalclub uit Morecambe, Lancashire. De club werd opgericht op 7 mei 1920.

Spoiler

Reeds 3 keer werd de 3de ronde van de FA Cup gehaald. In 1961/62 verloor Morecambe van Weymouth FC met 1-0. In 2000/01 met 0-3 van eersteklasser Ipswich Town in en 2 jaar later opnieuw tegen Ipswich met 4-0. League clubs die verslagen werden zijn Chester City in 1961/62, Cambridge United in 2000/01 en Chesterfield FC in 2002/03.

In 2006 maakte de club kans op promotie naar de Football League maar verloor in de eindronde van Hereford United. In 2007 was het wel raak, nadat in de halve finale van de eindronde York City werd uitgeschakeld won het in de finale van Exeter City voor 40.000 toeschouwers. Hun bijnaam luid: The Shrimps.

In 2010 verhuisde Morecambe van het verouderde Christie Park naar het nieuwe stadion, Globe Arena.

De Globe Arena is een voetbalstadion in Morecambe, Engeland, dat plaats biedt aan 6.476 toeschouwers. De bespeler van het stadion is Morecambe FC, dat speelt in de League Two. In 2010 verhuisde de club naar de Arena, nadat het afscheid had genomen van het verouderde Christie Park, waar het sinds 1921 had gespeeld.

467hjkc7.jpg

Van buiten leek het net een fabriek.

470cqkzh.jpg

Bij nat stormachtig weer en voor 2536 toeschouwers, waaronder 184 eigen fans, kwamen wij in de gebruikelijke ‘positieve’ zeg maar aanvallende 4-4-1-1 formatie op. Onze tegenstander The Shrimps voelden zich in dit weer weliswaar helemaal thuis, maar hadden toch voor een meer defensieve 4-1-4-1 opstelling gekozen.  Scheidsrechter was ene Michael Salisbury.

In de eerste 40 minuten was het nog een min of meer gelijkopgaande wedstrijd, maar toen liet mijn team zien, waartoe ze in staat waren.  Weliswaar gaf de scheids ‘zo maar’ in de 23ste minuut een gele kaart ‘ter waarschuwing’ aan VC Streete, maar wolgens mij was dat meer bedoeld voor mij, om mijn klachten over hem en zijn collega’s niet meer te uiten. Hoe dan ook, in de 41ste minuut kregen wij een hoekschop en ML Joel Grant gaf een strakke pass precies op het hoofd van VC Streete, die de bal onberispelijk binnen kopte. 0 : 1 en onze openingstreffer was een feit.  Slechts 2 minuten later, wederom uit een hoekschop nu vanaf rechts, die VR Riley naar binnen gaf, kreeg MC White de bal, die hem doorkopte en nu was het ML Joel Grant die de bal perfect in het doel kopte. 0 : 2 en ondanks het k*tweer ging voor ons de zon schijnen.

In de rust dacht ik over de mogelijke drie wissels na, maar ik kon geen besluit nemen, want hoe raar het ook mag klinken, wij hadden geen slechte spelers. Iedereen deed meer dan zijn best.

In de 50ste minuut, wederom uit een corner, die MR Byron Moore strak naar binnen gaf, was het weer VC Streete, die bij de eerste paal de bal perfect met zijn rechter voet raakte en  volley binnen sschoot. 0 : 3 en de koppies van The Shrimps gingen hangen.

Wat ik niet snap is, dat wij tot nu toe nog steeds geen last van een dip hebben? Zowar alle clubs, die al maanden bovenaan staan in hun divisie, hebben af en toe last van een vormdip en zakken even helemaal weg. Wij blijven echter winnen, maar niet omdat wij zo ‘geweldige spelers’ hebben? Blijkbaar is bij ons dus sprake van een heuse teamprestatie en een geweldige samenwerking onderling, anders kan het gewoon niet. Maar hoe dan ook, ik ben er blij mee.

VR Riley werd mijn eerste wissel vandaag. Voor hem kwam Tafari Moore en wel in de 60ste minuut 5 minuten later haalde ik uit voorzorg onze spits Telford eraf en mocht Taylor weer was speelminuten maken. En weer 5 minuten later mocht ook MR Byron Moore gaan douchen en kon Edwards opdraven.

Tien minuten later, in de 80ste minuut, was het invaller Taylor die, eveneens uit een corner, de bal met het hoofd verlengde en precies op de kruin van ML Joel Grant plaatste, die de bal ijskoud binnenkopte. 0 : 4 en de match was definitief gespeeld.  The Shrimps kwamen deze tegenslag niet meer te boven en wij konden de wedstrijd rustig uitspelen. 

Spoiler

471zijl6.jpg

472nsjbf.jpg

473vdkvv.jpg

Edited by germandutch