Jump to content

[FM20/LLM] Plymouth Argyle FC - The Pilgrims are coming

Recommended Posts

[FM20/LLM] Plymouth Argyle FC The Pilgrims are coming

Hansie MullerIs back again

Welnu, je kunt met recht zeggen ‘Hansie Muller is weer terug’. 

En terug ben ik en wel bij een nieuwe club. Ik dacht dat ik met twee kampioenschappen op zak makkelijk aan een nieuwe baan zou kunnen komen, maar niets ervan.  Ik heb mij een beroerte gesolliciteerd en werd overal min of meer te licht bevonden. Destijds ben ik makkelijker aan een baan gekomen met mijn biebpasje, dan nu met al mijn trainersdiploma’s.

Maar toch is het gelukt, weliswaar met behulp van de broers Matt en Mark Le Tissier, waarvoor ik hun eeuwig dankbaar zal zijn. Nou ja, eeuwig? Niet overdrijven hoor.

Feit is in elk geval dat Plymouth Argyle FC met mij in zee wilde gaan. Een grote stap werd het niet, want ze spelen in de 4e divisie of te wel in de Football League Two.  Hoe dan ook, voor mij is het in feite wel een hele stap, want ik moet het nu echt alleen gaan doen.

Broer Mark John is inderdaad naar Japan vertrokken, zonder zaakwaarnemer en zonder al contacten tot een club te hebben gelegd. Pa verklaarde hem voor gek, maar als MJ iets van plan is, dan kan niemand hem ervan afhouden. Mijn zegen heeft die en ik hoop dat die aldaar een club gaat vinden en gelukkig wordt. Alleen snap ik niet waarom mijn broer voordien nog 2 tattoo’s heeft laten zetten. Twee logo’s op zijn lijf. Een van FC Nürnberg en een van Felcra, de clubs waarmee hij kampioen werd.  Blijkbaar is onze ‘wereldreiziger’ vergeten dat ze het in Japan niet zo zeer op gasten met tattoo’s  hebben.

Enfin, genoeg over mijn broer, want voor mij gaat nu een hele nieuwe wereld open en begint het dus echt serieus te worden. In League Two worden de clubs al min of meer op heel zakelijke basis gerund. Je hoeft hier niet met een geïmproviseerde  ‘ik doe maar wat’ instelling aan te komen.  De belangen bij de clubs zijn groter. Hier lopen geen liefhebbers meer rond maar uitsluitend professionals, broodvoetballers dus.  

Uiteraard heb ik eerst Wikipedia geraadpleegd, om te zien wie en wat de plaats of stad Plymouth is en met wat voor een club ik te maken krijg. Plymouth was trouwens de enige club waar ik op gesprek mocht komen, dus veel keuze was er niet.

Het volgende ben ik te weten gekomen:

Plymouth is een unitary authority met de officiële titel van city, en het is een district in de Engelse regio South West England en telt 263.070 inwoners (midden 2017). De oppervlakte bedraagt 80 km2.  Het is een stad van het Britse graafschap Devon. Een belangrijke havenstad en een toeristische trekpleister. Ook is er een relatief grote universiteit.

Plymouth heeft een van de grootste en mooiste natuurlijke havens van de wereld, de Plymouth Sound. Vanuit deze haven vertrok op 16 september 1620 de Mayflower met aan boord onder anderen 40 dissenters. Deze om hun geloof vervolgde sectarische protestanten stichtten na aankomst in Amerika de Plymouth Colony.

In de Plymouth Sound ligt Drake's Island, waarvandaan Sir Francis Drake in 1577 vertrok voor zijn reis rond de wereld.

Zowel in de Tweede Wereldoorlog als nu is er een belangrijke marinebasis gevestigd, al zijn zowel basis als stadscentrum vernietigd door de Duitse Luftwaffe in 1941.

5dd266920fb6f-Plymouth.jpg

Ok, wat de grote baas in de hemel met mij ook van plan is, hij stuurt mij wel altijd naar plaatsen, die direct of indirect met water te maken hebben. Eerst Guernsey, toch wel een k*teilandje. Dan Wrexham in Wales, waar ze een eigen taaltje hebben. En nu een havenstad met weliswaar een mooie haven, maar toch.  Thuis in Tilburg hebben wij het Wilhelminakanaal, maar dat is het dan ook.

En dan de club:  de volledige naam van mijn nieuwe werkgever is Plymouth Argyle Football Club. De bijnaam van deze club is The Pilgrims (de Pelgrims). De club werd opgericht in 1886 en is gelegen in Plymouth, een grote stad in het zuidwesten van Engeland. Waar ze normaal Engels praten, wat ik gelukkig kan verstaan, spreken en ook lezen.

5dd266e3500b8-Opening1.jpg

Nou als ik eerlijk ben, hier stond niemand te juichen toen ik arriveerde en al helemaal geen fans voor de deur. Voorlopig kent niemand mij en de receptioniste dacht ook, dat ik een of andere waardeloze proefspeler was, die hier zijn kunsten wilde vertonen.  De dame schrok zich wel een hoedje toen ik haar duidelijk maakte, dat ik een afspraak met de nieuwe eigenaar Simon Hallett, een Amerikaanse zakenman, had. Plots was ze bijzonder vriendelijk en omdat ik een dik kwartier te vroeg was, trakteerde ze me nog op een kop koffie.

Ik had de koffie nog niet helemaal op, toen ze mij verzocht haar te volgen, want mister Simon Hallett himself stond al op de hoofdtribune van het stadion op mij te wachten.

5dd2672213f6f-SHalletteigenaar.jpg

Onze begroeting was kort en vriendelijk en nadat wij onze voorstelling achter de rug hadden, vertelde hij me nog het een en ander over de club. Voor mij niets nieuws, want ik had me van te voren goed ingelezen .

Plymouth Argyle werd een professionele club in 1903. De clubkleuren groen en wit zijn de kleuren van Devon. Sinds 2008 is Plymouth de grootste stad van Engeland, waarvan nog nooit een team in de hoogste klasse speelde, daarvoor was dat Kingston upon Hull.

De club speelt haar thuiswedstrijden hier in het Home Park. Dit stadion werd in de Tweede Wereldoorlog vrijwel volledig vernietigd door Duitse Bommenwerpers tijdens de aanval op Plymouth.

In het seizoen 2009/2010 werd de club op één na laatste in de Football League Championship waardoor het weer naar de Football League One degradeerde. Door financiële problemen werden 10 punten afgetrokken in het seizoen 2010/11. Hierdoor en mede door slechte sportieve prestaties eindigde Plymouth op de voorlaatste plaats, waardoor het degradeerde naar de League Two.

In het seizoen 2016/17 van de League Two eindigde Plymouth op een tweede plaats, waardoor ze promoveerden naar de League One. Plymouth had in dat seizoen 87 punten behaald net als Portsmouth FC, maar doordat Portsmouth een beter doelsaldo had pakte Plymouth het kampioenschap net niet.

In het seizoen 2018/19 degradeerde Plymouth na twee seizoenen in League One gespeeld te hebben weer terug naar de League Two. Leuk is nog te weten, dat het shirtnummer 12 niet wordt gebruikt door een speler, maar is toegekend aan de Green Army, de supporters die als 'twaalfde man' achter hun club staan.

Home Park is sinds 1901 de thuisbasis van de voetbalclub Plymouth Argyle. Het stadion beschikt over 19.500 zitplaatsen en het werd oorspronkelijk gebouwd in 1893. Het was de eerste jaren de thuishaven van het rugbyteam Plymouth and Devonport Albion, die het echter 1895 verliet. In 1901 verhuisde Argyle naar het stadion. Toen Argyle lid werd van de Football League werd de bestaande houten hoofdtribune door een grotere en modernere tribune vervangen en werd het veld omgeven door statribunes. In de Tweede Wereldoorlog raakte het stadion zwaar beschadigd. In 1952 werden een nieuwe hoofdtribune en lichtmasten gebouwd.

In 2001 werden de statribunes door nieuwe tribunes met zitplaatsen vervangen, waardoor het stadion zijn huidige capaciteit kreeg. De plannen om ook hoofdtribune te vervangen zijn wegens financiële problemen uitgesteld.

Om eerlijk te zijn, het stadion maakte wel indruk op mij en was niet te vergelijken met het onderkomen van Wrexham.

5dd2678412ac0-veld.jpg

volgende update:  start werkzaamheden bij PA FC

Edited by germandutch
  • Replies 209
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

[FM20/LLM] Plymouth Argyle FC The Pilgrims are coming   Wij moeten nog 3 competitiewedstrijden spelen en dan zit het erop. Dan is mijn tijd bij Plymouth afgelopen. Als u mij nu vraagt,

Succes met Plymouth. Het is een kleine, maar leuke club zo te zien.

[FM20/LLM] Plymouth Argyle FC The Pilgrims are coming   Hoe moet je reageren op het commentaar van een eikel, niet tegen zijn verlies kan?  Juist, niet dus.  Wij hebben tegen het

5dd3bbd4e7d19-Banner.jpg

5dd3bc02e9dd7-2.jpg

Gezien de hoogte van het salaris, heb ik onmiddellijk het eenjarige contract ondertekend. Het hoe en wat kon mij even niet schelen, want deze job is en blijft voor mij gewoon werk en geen roeping.

Probleem is alleen dat het contract niet voorziet in woongelegenheid en vervoer, want met zwart geld is niets en onder tafel gebeurt ook niets. Maar voor een ‘slimme Hollander’ mag dat geen probleem zijn. Voorlopig zal ik dus wat improviseren en misschien kan ik later met de een of anders sponsor van de club wat regelen.

5dd3bc6edad41-3a.jpg

'Mooi en aanvallend voetbal spelen' wil toch iedere club en dat wil ik ook. Alhoewel. Wat de wedstrijden van de twee voorgaande jaren betreft, van mijn clubs Guernsey en Wrexham, zo werd het voetbal steeds als mooi aanvallend gezien, mits we wonnen. En dat is en blijft uiteindelijk het enige dat telt: winnen. Als je wint vind iedereen het mooi, verlies je een paar keer dan is het gauw afgelopen.

5dd3bdebca2af-3b.jpg

De doelstellingen en eisen van de club waren niet mis, maar ook hier kon ik mij niet druk om maken.  Hoe zeggen ze hier ook weer:  ‘A goal without a plan is just a wish’.  Voorlopig is hun doel nog slechts een wens en ik moet er voor zorgen met het juiste plan het doel te realiseren. Duidelijk en helder wat wil ik meer. 

5dd3be92c885c-4.jpg

Ook hiermee was ik akkoord. Waarom ook niet?  Er zijn maar twee mogelijkheden, het lukt of het lukt niet.

De eigenaar, mister Hallett,  stelde mij aan mijn staf voor en mijn aanstaande rechter hand, AM Steven Schumacher (geen familie van oud-coureur Michael Schumacher) nam het van hem over.

5dd3bf058dfee-5.jpg

AM Steven Schumacher, pas verleden jaar gestopt als actieve voetballer, 34jr en geboren in Liverpool. Was tot voor kort trainer bij Bury en nu dus mijn assistent. Net iets ouder als ik, maar het klikte. Deze heer had dat wat ik nog mis en moet ontwikkelen namelijk ‘voetbalverstand’.  Van mij had hij nog nooit gehoord en van mijn broer, pa en ma evenmin.

Hoofd Jeugdopleiding was ene Phil Stokes, 29jr, en een voormalig jeugdcoach. Dus ook iemand van mijn generatie en een zeer ambitieus mannetje. Die volgens AM Steven goed met jeugdspelers overweg kon en zich overal kon aanpassen. Geen kwaaie dus.

5dd3bfa584c48-6.jpg

Het volgende en oudste staflid was de keeperstrainer Rhys Wilmot, 57jr en afkomstig uit Wales. Met hem klikte het eveneens gelijk en niet alleen omdat hij uit Wales kwam en ik een paar woorden Welsh tegen hem kon praten. Maar hij kende mijn naam en reputatie en was stiekem fan van Wrexham, ofschoon hij nooit voor hun had gespeeld. Zijn vrouw kwam uit die plaats.

5dd3bfec211b9-7.jpg

En dan de trainer en man die al meer dan 19 jaar bij Plymouth alle mogelijke taken had gehad en nu trainer van het eerste team was: Kevin Nancekivell, 47jr, een vakman en een ‘no nonsense man’.

5dd3c0621c219-8.jpg

De Technisch Directeur, die normaal gesproken onder de manager valt, draagt hier de titel Directeur voetbalzaken en luistert naar de naam Neil Dewsnip, 54jr, eveens afkomstig uit Liverpool en een kind van Everton. In het verleden was hij o.a. ook manager Onder18 van Engeland en dat is blijkbaar de reden, waarom hij rechtstreeks onder de directie en RVC valt. In elk geval ook een vakman pur sang en ik hoop nog veel van hem te leren.

5dd3c0b512155-9.jpg

Welnu, de kennismaking met de staf verliep vlekkeloos en in korte bewoordingen maakte ik duidelijk, wie en wat ik was en hoe ik wilde werken, zomede wat ik van hun verwachte.

Vanaf nu ben ik dus hier de baas, maar wel een toegankelijke. ‘Ik heb tegen de stafleden gezegd dat ze altijd bij me kunnen binnenvallen. In Engeland is dat niet gebruikelijk, vanwege het respect voor de manager. Maar ik hecht aan korte lijnen en direct contact.’  Hetzelfde zal ik ook tegen  de spelers vertellen.    

Zo doen wij Nederlandse trainers dat vaker in het buitenland. Al hoe wel, dat heeft mijn broer mij verteld en daar hou ik me aan.

Wars van traditionele hiërarchie halen wij drempels weg. In de twee jaar dat ik nu al in Engeland zit, heb ik geleerd dat ik drempels weg mag en kan halen, maar het niet in mijn hoofd moet halen, om de clubcultuur te veranderen. Want dan ga je sneller op je bek, dan je voor mogelijk houd. Tenminste, dat is volgens de media Frank de Boer bij Crystal Palace overkomen.

Voor zover ik weet heeft het Duitse Borussia Dortmund een geweldige supportersscharen die zich Die Gelbe Wand noemen en wij hebben hier de Green Army.  Bij mijn voorgaande twee werkgevers kon ik uitstekend met de fans overweg, dus ik hoop dat mij dat hier ook gaat lukken.

Volgende update:  kennismaking met de selectie

@Vlonkie   Bedankt voor de reactie.

Edited by germandutch

5dd6697117068-Banner.jpg

5dd6699f718c6-10.jpg

En dat is nu de plek waar ik regelmatig zal komen: de kleedkamer van de spelers.  Trouwens mijn werkkleding, die ik van de materiaalman heb ontvangen, kan mijn goedkeuring dragen. Ze past bij me. Jong, modern en innovatief. Net als ik, al zeg ik het zelf.

AM Steven stelde mij de selectiespelers een voor een voor.  Het waren 22 spelers.

5dd669f41db30-11.jpg

5dd66a1c4e892-11a.jpg

5dd66a472c8f5-11b.jpg

5dd66a7896841-11c.jpg

5dd671507b24c-11j.jpg

5dd6719548d89-11k.jpg

5dd66b1903bd7-11e.jpg

5dd66e3c3e255-11h.jpg

5dd66b5116a6d-11f.jpg

5dd66b976ffdc-11g.jpg

5dd670ee03c69-11i.jpg

Op het eerste gezicht een redelijke selectie.  Geprognosticeerd werden we vooraf als 6de en dat is een play-off plek. Halen wij dit, dan voldoen wij aan de eisen van de directie.  Een persoonlijke prognose durf ik niet af te geven, enerzijds omdat ik het nu zonder de hulp van mijn broer moet doen en anderzijds omdat ik totaal geen voorstelling heb waartoe dit team in staat is.

De afspraak is dat wij overmorgen een wedstrijd tegen ons O23 elftal spelen, waarbij ik samen met TD Neil en trainer Kevin vanaf de tribune ga zitten en match en spelers zal bekijken en beoordelen. Assistent Steven zal het team  in een 4-2-3-1 opstelling laten spelen. Niet mijn favoriete opstelling, want in de afgelopen twee jaren heb ik mijn teams, uiteraard in opdracht van mijn broer, in een 4-4-2 + 4-1-3-2 en of 4-5-1 formatie laten spelen, waarmee wij veel succes hadden. Maar nu zijn de tegenstanders weer beter en ik ken het team dwz hun manier van spelen nog niet.

De team- en spelersstatistieken die AM Steven aan mij overhandigde interesseren mij voorlopig helemaal niet. Want ik wil die gasten eerst zien trainen en spelen, en dan zal ik ernaar kijken.

Maar wel wil ik weten hoe de onderlinge verhoudingen liggen en hoe het met de kleedkamersfeer is.

5dd671e93d2b7-12.jpg

Nou, dat was duidelijk. Van enige samenhang was dus geen sprake. Mijn taak, om er iets aan te doen.

5dd6722be4842-13.jpg

Het valt toch wel mee. Voorlopig maak ik mij er niet druk over. 

Toen ik tijdens mijn voorstellingsspeech aangaf dat wij voor de play-offs zullen gaan, waren er een aantal spelers niet tevreden en toen ik aangaf dat wij dan maar voor de 3de plek en directe promotie moeten gaan, klapte het merendeel dicht en had ineens poep in de broek. Dus de gebruikelijke instelling, eerst een grote bek en giga overschatting en als je dan dienovereenkomstige eisen stelt, doen ze het in hun broek. Dan wordt het Haagse Bluf.

Volgende update: voorbereidingswedstrijden, definitieve selectie en tactiek

@Vlonkie  @T10 @Netzwerk @Daniell    Bedankt voor jullie reacties.

Edited by germandutch

5dd7a3ac31a84-Banner.jpg

5dd7a411a2041-14.jpg

Omdat wij slechts 22 spelers hebben en ik sowieso een voorstander van een moederclub ben, die je met een financiële bijdrage en maximaal 5 huurspelers uit de brand kunnen helpen, heb ik onmiddellijk een aanvraag ingediend die de directie accepteerde.

5dd7a4504e9ee-15.jpg

Met behulp van AM Steven heb ik snel een onderkomen gevonden en wel in een weliswaar 1ster hotelletje Travelodge Plymouth Roborough in de Tavistock Rd.  Niet veel bijzonders, maar schoon, netjes en wat belangrijk was met een parkeerplaats voor het hotel.

Het oefenpotje tegen het O23 team stelde in de eerste helft totaal niets voor en er was ook geen verschil tussen beide teams. Een vernedering was het evenmin, want in de eerste helft hadden wij gewoon mazzel dat de scheids ons reeds in de 8ste minuut een penalty toekende wegens aangeschoten hands. Ik vind het nog steeds belachelijk dat voor een aangeschoten hand, die niet naar de bal toegaat en aan het lichaam ligt, een penalty wordt gegeven. Enfin, wij kregen hem en MC Sarcevic schoot hem er in. 1 : 0 was de ruststand en daar mochten we nog blij mee zijn ook.

De eerste 45 minuten was het een k*t wedstrijd eerste klas en of men het nu wel of niet van mij had verwacht, ik greep in de rust in. Een blinde kon zien dat de 4-2-3-1 tactiek niet geschikt was voor ons team en of TD Neil het leuk vond of niet, ik gaf AM Steven opdracht naar 5-3-2  om te schakelen.  Met 3 VC, twee opkomende vleugelverdedigers, 1 VM, 2 MC en vooral met 2 spitsen.  De in de eerste helft bijzonder zwak spelende vleugelspitsen AMR Byron Moore + AML Joel Grant mochten gaan douchen en VC Sawyer en spits Zak Rudden mochten erin.      

Ondanks het feit dat ons O23 team volgens mij geen enkele speler herbergde, die op termijn in het eerste terecht zou komen, had onze achterhoede de grootste moeite met hun aanvallen. En waarom? Omdat wij achterin, al zeg ik het zelf, slakken hebben. Een bijzonder traag verdedigingscentrum.  Voorin daarentegen wel een snelle spits, die echter wel in zijn eentje geen potten kon breken.

Ik vroeg mij af, wat mijn broer in deze situatie zou doen? Bij 4-2-3-1 was de afstand tussen de trage verdediging en het middenveld te groot. Hoog verdedigen kunnen wij niet en als de middenvelders gaan zakken wordt de afstand naar de AMC en de vleugelspitsen te groot?

Vandaar dat ik voor drie VC koos en een VM plus 2 MC die een compact blok vormen. De vleugelbacks spelen meer naar voren en de 2 snelle spitsen mogen lopen waar ze willen, als ze maar in beweging blijven.

Het duurde even, voordat de spelers begrepen wat ik bedoelde, maar vanaf de 70ste minuut ging het eindelijk lopen. Tot de 88ste minuut maakten de spelers nog 3 doelpunten en met een einduitslag van 4 : 0 konden ze toch nog tevreden van het veld. Het was allerminst sprankelend, wat ze hadden laten zien, maar een begin was er.   

5dd7a4ca5e5c3-16.jpg

Volgende update: vervolg voorbereiding

@Vlonkie  @T10  @Netzwerk  @Daniell   Bedankt voor jullie reacties!

Edited by germandutch

5dd8e9ff885da-Banner.jpg

5dd8ea2a4b78d-17.jpg

Geen wonder dat het team voorlopig nog als los zand aan elkaar zit. TD Neil heeft maar liefst 11 nieuwe spelers moeten halen en de club is mede door de degradatie hun beste spelers kwijtgeraakt. En nu begrijp ik ook waarom ze mij hebben genomen. Van de broers Le Tissier hebben ze blijkbaar vernomen, dat ik in staat ben een team te reorganiseren en volledig opnieuw op te bouwen. Nou ja, wisten hun veel dat mij dat met de kennis van broer lukte. Wel mag ik inmiddels zeggen, dat de FA cursussen mij wel al een hoop in de goede richting gestuurd hebben en ik inmiddels toch wel het een en ander van het ‘spelletje’ weet. In elk geval weet ik dat je als  ‘manager’ toch wel behoorlijk afhankelijk bent van je spelersmateriaal.

‘Wat doe je als je een selectie ter beschikking krijgt, die volgens je eigen mening niet veel voorstelt?’  Simpel toch, zou broer MJ zeggen. Je kiest de beste 4 of 5 spelers, die de as van je toekomstig team moeten gaan vormen en daaromheen bouw je een tactische formatie, waarin de sterke punten van de spelers tot uiting komen.  Pfffffff…  jeetje, kan het nog mooier?  

De vraag is en blijft alleen:  waar baseer je dat op? Uitgaande van het feit dat ik (nog) niet over de juiste kennis beschikt om de specifieke sterke punten van een speler te kunnen bepalen? Op de spelers-rapporten?  De hoogte van hun salaris en of transferwaarde, die ergens genoteerd staan? Of gewoon op je eigen beoordeling? En dus ben ik begonnen tijdens de trainingen aantekeningen te maken. Niet om een boek vol te schrijven, maar gewoon om de sterke punten van de spelers, die mij opvallen, vast te houden.  Grof gezegd, zijn dat er maar twee. Fysiek en techniek.  Met fysiek bedoel ik snelheid en conditie cq uithoudingsvermogen. Want om dat te kunnen beoordelen hoef je geen wiskunde gestudeerd te hebben.       

En wat techniek betreft, hiermee bedoel ik voornamelijk het gemak waarmee een speler de bal kan aannemen en controleren. Plus passen en trappen. Dus feitelijk de simpele basis. En om eerlijk te zijn, die beheerste ik ook als pupil, want ik vond mij zelf goed ook al zagen mijn trainers, ouders en broer dat destijds anders. 

5dd8ea90e12e1-18.jpg

We hebben nog 6 oefenwedstrijden en dus voldoende tijd om een definitief team te kiezen. Ondertussen gaat TD Neil samen met de scoutingstaf naar proefspelers zoeken, hoofdzakelijk voor de defensieve posities, en naar een moederclub.

5dd8ead65761a-19.jpg

We zullen de opengevallen posities min of meer met proefspelers, voor zover beschikbaar, moeten invullen.

Onze volgende oefenpot spelen wij in en tegen St. Albans, een club uit de 6de divisie en als 16de geprognosticeerd. Al met al een tegenstander die wij makkelijk moeten kunnen hebben, maar toch was ik van plan ‘ietwat behoudend’ te spelen.

5dd8eb202a13d-20.jpg

Duidelijk is dat AM Steven een totaal andere kijk heeft wat betreft de opstelling. Slechts 2 posities komen overeen met de opstelling, die ik in gedachten heb. Als ik het zwart op wit bekijk, is alles in wezen vrij simpel: ik ben de baas en ik beslis over de opstelling en juist dat doe ik. De staf, mijn staf, dient mij te ondersteunen en ik beslis.  Dus spelen wij in een 5-3-2 formatie met aanvallende intenties en in mijn opstelling.

5dd8eb9059799-21.jpg

5dd8ebb5ea01c-22.jpg

Voor de geblesseerde VC Wootton speelde proefspeler Streete en in de tweede helft mochten ook de proefspelers Warren en Muscatt invallen. Alle proefspelers voldeden en mijn basisteam kreeg steeds meer gestalte. Achteraf kan en mag ik zeggen dat mijn opstelling de juiste was.  Alleen, het behaalde resultaat zegt natuurlijk helemaal niets, want de tegenstander was gewoon slap en van een twee klassen lager niveau.

Maar laten we wel wezen, als de club een goed draaiend team had, dan hadden ze mij niet gehaald. Ik mag dan wel in de LL divisies twee kampioenschappen en promoties hebben behaald, maar ik wordt overal zo een beetje gezien als een soort ‘great renovator’  ofschoon ik van mezelf vind dat ik nog selecties/teams saneer of renoveer. Alles wat ik probeer is een winnend team te formeren.  Voorlopig zijn wij er echter nog niet zo ver.

@Vlonkie  @T10  @Netzwerk  @Daniell  Bedankt voor de reacties.

Edited by germandutch

5dda3ea5249c7-Banner.jpg

In de laatste maanden van mijn verblijf hier in Engeland ben ik steeds meer begonnen Engelse kranten te lezen. De in mijn ogen ‘geblondeerde tweelingbroer van Trump’ haalde dagelijks alle voorpagina's en toen ‘Brexit’ mijn keel uit ging hangen, stapte ik over op het sportgedeelte van de kranten.  En ja hoor, op voetbalgebied kunnen ze er in Engeland iets van. En hoe! Ze insinueren, veronderstellen, beweren, suggereren en liegen er op los om hun lezerspercentage vast te houden en of te vergroten.

Voor het ‘Koeman leugentje om bestwil’ draait hier niemand zijn hand om, hier komen ze gelijk met zwaar geschut. Soms geniet ik ervan.  Vooral nu, want nu staan alle bladen weer vol met de ‘wederopstanding van Mourinho’.  Hij is terug, analist af en nu zal de top vijf  er in de PL ervan lusten.  En ja hoor, hij de man die riep ‘dat hij nooit bij Tottenham Hotspur aan de slag zou gaan’ is nu de nieuwe manager van de Spurs.  Heerlijk toch. Ik verheug me nu al op de persconferenties van deze man en zijn confrontaties met Pep Guardiola, Jürgen Klopp, Lampard, Emery en Solskjaer. Dat wordt genieten.

Je kunt veel over hem zeggen en of proberen hem belachelijk te maken zoals veel kranten dat hier doen, maar feit is en blijft dat José Mário dos Santos Mourinho Félix, kortweg Mourinho dus, een prijzenpakker bij uitstek is. In den beginne had ook ik een hekel aan hem, zonder feitelijk te weten waarom eigenlijk. Toen heb ik me uit verveling een beetje in hem verdiept, omdat ik erachter wilde komen hoe het mogelijk was, dat deze feitelijk ‘gemaakte trainer’ zoveel prijzen kon pakken en clubs kampioen kon maken.

Welnu, ik kwam erachter, dat ik in mijn doen en laten toch wel behoorlijk veel op hem lijk.  Ook ik ben een ‘gemaakte trainer’, want ik was nooit een profvoetballer, niet eens eentje met amateurstatus. Kom weliswaar uit een voetbalfamilie, maar had totaal geen affiniteit met voetbal.  Omdat thuis alles en altijd om voetbal draaide, heb ik mij daartegen verzet. Pas toen ik als werkeloze vakantieganger op Guernsey verbleef, ging de schakelaar plots om en werd ik tegen wil en dank ‘hoofdcoach’.  

Mourinho was, voor zover ik in ervaring bracht, ooit als tolk werkzaam voor Louis van Gaal bij Barcelona. Hij heeft zo het vak van trainer geleerd, door Louis over de schouder te kijken.  Mourinho is een typische ‘selfmade man’, die gedreven wordt door eerzucht.  Over voetbal en hoe dat volgens hem gespeeld moet worden hoef je Mourinho inmiddels niets meer te leren. Zijn overtuigingskracht, zelfvertrouwen en bravoure doen bovendien de rest.

Ongetwijfeld wist hij ook Tottenham Hotspur-voorzitter Daniel Levy te vertellen of wijs te maken, dat hij met de huidige selectie kampioen kan worden. Daar kun je van alles van vinden, misschien is het een tikje onrealistisch, maar als Mourinho dat zegt, dan gaat hij ervoor en ik ben zeker, dat het hem nog zal lukken ook. Want hij geloofd heilig in zijn kunnen en hij kan het nog overbrengen ook.

En ik, ik heb het ‘vak’ niet geleerd maar zie het als een manier om mijn inkomen te verwerven en met behulp en advies van mijn broer bleef ik overeind. Bovendien heb ik inmiddels FA cursussen gevolgd en ook de nodige diploma’s gehaald, waardoor ik nu geen ‘stroman’ meer nodig heb. Ook ik mag van mij zeggen dat ik een ‘selfmade man’ ben en over voldoende zelfvertrouwen en bravoure beschik, om mij staande te houden. En eerzuchtig ben ik ook.  Weliswaar kan en durf ik van te voren niet zeggen dat ik deze club kampioen kan maken, maar voor mij zelf ga ik altijd voor het hoogste, of ik het haal of niet. Waar ik met deze club zal eindigen weet ik niet. Zeker is alleen, dat ik mijn stinkende best zal doen en ondertussen vind ik het nog leuk ook.

Morgen spelen wij onze derde oefenpot in en tegen Callington Town, een ‘hele kleine tegenstander’, om onze jongens het gevoel te geven dat ze weer ‘meedoen’. De degradatiespook moet uit hun koppie en ze moeten weer in de ‘overwinningsmodus’ komen. Waar ik het vandaan haal weet ik niet, maar het lijkt wel een beetje op ‘Psychologie voor dummies’ of te wel een soort psychologie van de koude grond. Maar als het werkt, werkt het en 'mijn' spelers grijpen als het ware alles aan, wat hun beter zal maken of hun het gevoel geeft dat ze beter worden. 

Callington kwam in een 4-2-3-1 formatie opdraven en dus stuurde ik de jongens wederom in de 5-3-2 tactiek het veld op. Voor de eerste helft had ik hetzelfde basisteam klaargestoomd, hetgeen weer volledig afweek van de door AM Steven geadviseerde opstelling. Waardoor ik het gevoel kreeg, dat mijn AM er of nog minder verstand van had dan ik of mij op mijn bek wilde zien gaan.  Enfin, dat plezier gunde ik hem natuurlijk niet en gelukkig het team ook niet, want ze deden hun best.

Onze tegenstander stelde niet veel voor en dus konden onze jongens zich naar hartenlust uitleven op het veld.  

5dda4223bf4a6-23.jpg

5dda424be50c9-24.jpg

Geen slechte prestatie ook al was de tegenstander geen graadmeter. Het enige smetje was het feit, dat MC Cooper en ook spits Telford geblesseerd raakten. Telford zal driekwart van de voorbereiding missen, jammer, maar niets aan te doen.

Volgende update: vervolg voorbereiding.

@Vlonkie  @T10  @Netzwerk  @Daniell  @True_Legend  Bedankt voor de reacties.

Edited by germandutch

5ddbc6ca3b3f0-Banner.jpg

Tot mijn verbazing belde mijn broer mij op. Zoals u weet zit hij inmiddels in Japan, Tokio om precies te zijn. Maar een club had hij nog niet. Tenminste geen enkele club uit de hoogste divisie, de J1 League, was in hem geïnteresseerd. Reden: 2 kampioenschappen met tweede divisieclubs zijn onvoldoende om voor clubs uit de hoogste divisie interessant te zijn.

Ook de contacten met de Havenaars hebben tot nu toe niets gebracht. Wel vertelde mijn broer enthousiast over zijn kennismaking met prins Poldi of te wel Lukas Podolski, Thomas Vermaelen, Andres Iniesta en trainer Thorsten Fink, allen van Kobe. Nou het zei mij allemaal niets. Vervelend was, dat Mark John nergens aan de bak kon en twijfelde, of hij daar nog langer moest blijven.

Toen ik hem vertelde dat ik nu coach van Plymouth was en mijn eerste drie oefenwedstrijden allen had gewonnen door middel van een 5-2-3 tactiek, had mijn broer onmiddellijk een verhaal bij de hand. Hij vertelde me, dat de grote Louis van Gaal tijdens het WK14 Oranje achterin bijzonder zwak vond en daarom koos voor 5-3-2 in plaats van het gebruikelijke 4-3-3.  Met dit systeem werd Oranje derdes en sedertdien is de grote van Gaal in Nederland ‘onaantastbaar’. 

Natuurlijk was het een geweldige prestatie, maar dat kwam door de spelers Robben, van Persie en Sneijder. Juist Robben was degene die Oranje bij de hand nam en ondanks de ‘bange schijter tactiek’ van Louis van Gaal toch aanvallend de lijnen bleef uitzetten.

Nou het werd een lang gesprek en mijn broer eindigde met het advies: ‘als je het niet meer weet, kies voorlopig voor 5-3-2 totdat je betere spelers ter beschikking hebt.’  Ik wenste hem nog veel succes bij het vinden van een club en dat was het dan.

De volgende ochtend kreeg ik de volgende mededeling:

5ddbc71815236-25.jpg

Aston Villa was gewild ons een jaarlijkse bijdrage van € 54.316 te verstrekken en ze boden 4 huurspelers aan. The Spurs boden maar liefst € 105.944  en 8 mogelijke huurspelers, vandaar dat de keuze niet moeilijk was. Gezien de financiële bijdrage koos ik uiteraard voor de Spurs.

5ddbc74ee369e-26.jpg

Het eerste succes is binnen: Spurs als moederclub en een bijdrage van een ton per jaar. Lekker toch? 

Maar ja, toen kreeg ik het selectieadvies van AM Steven. Weer had hij voor 9 proefspelers gekozen en dus voor een op 9 posities totaal andere opstelling als die, die ik in mijn hoofd had. Ondanks mijn duidelijke uitleg, dat ik met een sterke as en een vaste basisopstelling wil spelen en uitsluitend niet fitte en ongemotiveerde spelers wens te vervangen, wilde hij blijkbaar mijn zienswijze niet accepteren. Jammer voor hem, rouleren doe ik niet. Als je wedstrijden met een aanvallende speelstijl wilt winnen, heb je een sterke as en vaste basis nodig. Automatismen en zo voort. Dit heb ik allemaal geleerd tijdens de cursussen van de FA.

Onze volgende oefenpot was tegen een buurtclubje en wel Elburton Villa, hier uit Plymouth. Omdat het op papier een kleine nietige tegenstander was , koos ik bij wijze van uitzondering voor een 4-3-3. Aangezien wij in deze opstelling slechts met 2 VC spelen, stelde ik de snelle proefspeler Streete en Sawyer op.

Nou ik kan niet zeggen dat het een doorslaggevend succes was. Bij rust stonden wij slechts met 0 : 3 voor en de hele prestatie was toch wel ‘mager’ te noemen. Gevoelsmatig zou ik zeggen: met deze tactiek kunnen wij geen bloempotten winnen. Op de een of andere manier deugde deze tactiek niet voor dit team. Vandaar dat ik weer 5-3-2 liet spelen. Linkerspits Clarke haalde ik eruit, want die dacht dat die, van welke afstand ook, alleen maar op doel moest schieten, maar niet wist waar het doel was. Alle ballen gingen de tribune in. VC Canavan kwam erin en gelijk begon het weer te lopen.

Rechterspits Zak Rudden functioneert het best in een tweespitsensysteem en de driemansachterhoede straalt zekerheid uit, temeer met de daarvoor spelende VM. De einduitslag was 0 : 8 en ik kon, ondanks de zwakke tegenstander, tevreden zijn.

5ddbc80274a2c-28.jpg

5ddbc83174dba-29.jpg

------------------------------------------

@Vlonkie  @T10  @Netzwerk  @Daniell  @True_Legend  @delichris   Bedankt voor de reacties.

Edited by germandutch
1 uur geleden zei Nibbors:

Wat heb ik een gloeiende hekel aan de Spurs, maar voor een team als deze is het wel een perfecte moederclub. Succes nog verder!

serieus?  Toch niet omdat ze Ajax van de finale afgehouden hebben ?  Maar troost je, straks in het echt wordt het gezellig bij de persconferenties en de confrontaties tussen Mourinho en Pep, Klopp, Emery en Lampard. 

2 uur geleden zei Nibbors:

Ben geen Ajax fan, maar het gedrag van de spelers als het tegen zit staat me niet aan (voorbeeld: Battle of the Bridge). Als Chelsea supporter heb je dan al snel een afkeer richting dat team. Ben wel benieuwd wat Mourinho daar gaat doen. 

Chelsea?  Ben net klaar met de Chelsea novelle van FM19. Een mooie ploeg met veel toekomst.

Mourinho - hem kennende gaat die straks in januari eerst eens goed inkopen en puur reactievoetbal spelen. In juni verdwijnt die of naar Spanje (Real Madrid) of naar PSG. 

5dddaf5e49462-Banner.jpg

Onze volgende oefenwedstrijd is min of meer een generale repetitie voor mijn functioneren bij deze club. Waarom? Omdat onze tegenstander de zesde uit de Sky Bet League 1 is en wel Coventry City.  Gelukkig heb ik nog een kleine week om het team op deze wedstrijd in te stellen en dan zal blijken, of wij met deze tactiek de competitie in kunnen.

Ook al kan ik momenteel niet op de hulp van mijn broer rekenen, maar inmiddels ben ik in staat, na ruim 2 jaar praktijkervaring en mijn deelname aan de FA cursussen, het team op de juiste manier te prepareren en voor de desbetreffende wedstrijdgerichte trainingen te kunnen kiezen.

Mijn doelstelling en de trainingen voor deze match zijn erop gericht, om zo snel mogelijk het doel van de tegenstander te bereiken. Bovendien zullen wij proberen zo compact mogelijk te staan en de onderlinge afstanden per lijn tot maximaal tien tot vijftien meter te beperken.

Een gelijkspel of hooguit een klein verlies zou acceptabel zijn. Nou ik ben benieuwd, tot wat wij in staat zijn.

5dddafb85bcb3-31.jpg

Nou dat is shit zeg. Net als de belangrijkste oefenpot voor de deur staat, moeten wij beide spitsen missen. Jammer, maar niets aan te doen. Nu moeten de back-ups het dan maar laten zien.

En toen was het eindelijk zover. Op 13 juli werden wij verwacht in St. Andrews, Birmingham, om tegen Conventry City te spelen. Onze tegenstander kwam in een 4-1-4-1 opstelling het veld op en wij uiteraard in de 5-3-2 formatie. Maar let wel: het lijkt in eerste instantie op een defensieve formatie en dat, ofschoon wij maar liefst met 7 aanvallend ingestelde spelers zullen spelen.   

5dddb020bd018-30.jpg

In de catacomben kwam een van de spelers van Coventry naar mij toe. Ik kende hem niet. Hij stelde zich netjes voor als Gervane Kastaneer, afkomstig uit Curaçao, die via Dordrecht, Ado, Eindhoven, Kaiserslautern en NAC bij Coventry terecht was gekomen. Na een korte kennismaking kregen wij het zijn dat mijn spelers het veld op moesten.

Achteraf durf ik te zeggen, dat de slechtste man op het veld de scheidsrechter was. Een typische thuisfluiter of zelfs nog een lid van Coventry, want deze eikel beoordeelde alles door een Coventry-bril en benadeelde ons dat het een ware lust was. Alleen niet voor ons. Bij rust stond het 0 : 0 en onze tegenstander speelde met poep in de broek. 

De helft van ons team had moeite met de harde tackles van Coventry  en eentje, proefspeler VC Streete, maakte zich schuldig aan giga ‘zelfoverschatting’.  In de 53ste minuut was hij dan ook de eerste speler die ik wisselde. Zijn vervanger Wootton voegde weinig toe. VM Edwards, MC Sarcevic en de spitsen Joel Grant en Taylor kregen geen bal tussen de palen, ondanks een 100% kans. Bovendien werd Taylor ook nog uit de wedstrijd geschopt, zonder dat de partijdige scheids ingreep.

5dddb09d7e8df-32.jpg

5dddb0cc947c2-32a.jpg

5dddb0f2de708-33.jpg

5dddb115cfed7-34.jpg

Weliswaar waren wij, tegen de verwachting in, de betere ploeg maar aan de uitslag was dat niet te zien. Enfin, onze staf was tevreden en ik kon alleen maar hopen, dat wij nog een paar goede en talentvolle spelers van de Spurs konden huren.    

Volgende update:  vervolg voorbereiding

@Vlonkie  @T10  @Netzwerk  @Daniell  @True_Legend  @delichris  @Nibbors  Bedankt voor jullie reacties.

Edited by germandutch