Jump to content
Kavinos

[BETA] Libero Grande

Recommended Posts

Voor de echte kenners onder ons gaat er wellicht een belletje rinkelen met deze titel. Voor degene die het niet kennen. Libero Grande is een oude footie waarbij je als "Libero" speelde en zo een beetje een verdeel-heers spelletje kon creëren. Voor die tijd een enorm toffe game. Ik vond dit wel een mooie titel voor mijn Strikerless tactiek met een Libero. Helaas niet hetzelfde tactische vernuft als Nom, maar op gepaste afstand denk ik dat het best aardig gaat op tactisch gebied. Ben op driekwart van seizoen 1, maar wilde toch vast wat dingen posten. Beetje activiteit kan geen kwaad! Al met al wel leuk als je eerste projectje gelijk lijkt te slagen. Ondanks dat het de "BETA" betreft. 

zzg7zfu7.png

Meest gebruikte opstelling

Wat opvalt is dat de "Complete Wingback" op links (Tagliafico en Wijndal) echt absurd productief zijn. Zowel qua goals als assists is deze positie erg belangrijk gebleken. Ook de "Inverted Winger" (Neres, Trincao) haalde een prima rendement. Uiteindelijk leek het grootste probleem vooral dat dicht getimmerde defensief van de tegenstanders en de soms wat onnauwkeurige afwerking van de "Shadow Strikers" (Promes, Ziyech, Tadic) en het blijven motiveren van de spelers in de mindere wedstrijden.

Buiten de standaard instellingen heb ik er op sommige posities voor gekozen wat individuele instellingen per positie in te stellen. Denk hierbij aan "Shoot Less Often", "Take More Risk" en "Roam From Position" voor de aanvallende spelers. 

Prestaties tot nu toe

3gq6qhvw2waoq.png

3io9t9rr0f2.png

Spoiler

7uzg8j412lfti.png

https://www.dropbox.com/s/mi4u8gyfyshxzma/Libero Grande.fmf?dl=0

Edited by Kavinos

Ziet er leuk uit. Enig idee hoe deze tactiek het doet met een wat mindere ploeg?

Ook maar zes tegendoelpunten gewoon hè! Het ziet er allemaal zeer logisch uit. De CWB's zijn wel echt OP inderdaad dit jaar, met name aan het begin van de beta. Ziyech en Promes zijn nou ook niet echt 'afmakers' misschien dat daar het probleem ligt, wellicht kun je nóg meer scoren als je daar gericht op gaat inkopen volgend seizoen. Wel lekker als je plannetje meteen slaagt inderdaad. De mijne zijn nog steeds 'net niet' om het maar zo te zeggen.

Ben net zoals Ralph wel benieuwd of dit ook werkt bij een wat mindere ploeg. 

Zou je overigens niet overwegen om de DLP te vervangen voor een andere rol, zodat de Libero nog meer bepalend kan zijn in het verdelen van het spel?

3 minuten geleden zei r4vje:

Ziet er leuk uit. Enig idee hoe deze tactiek het doet met een wat mindere ploeg?

Zelf echt pas 1 seizoen pas gespeeld in heel deze FM, beetje druk. Met Ajax merk ik wel dat het tegen de echt grote jongens in Europa wat moeizamer loopt nog. Dit zou wellicht kleine graadmeter kunnen zijn.

4 minuten geleden zei Daniell:

Ziyech en Promes zijn nou ook niet echt 'afmakers' misschien dat daar het probleem ligt, wellicht kun je nóg meer scoren als je daar gericht op gaat inkopen volgend seizoen.

Klopt hoor. Ben misschien ook wat te kritisch ;)

Zojuist zei Daniell:

Zou je overigens niet overwegen om de DLP te vervangen voor een andere rol, zodat de Libero nog meer bepalend kan zijn in het verdelen van het spel?

De Libero en DLP werken op deze manier juist best goed samen. Libero stond eerst op "Attack", maar dat liet best veel ruimte tussen de twee andere VC's. Door hem op "Support" te zetten, is het in balbezit meer een DMC geworden dan bijna een volledige MC. Dit heeft de DLP ook goed gedaan. 

1 minuut geleden zei Kavinos:

Klopt hoor. Ben misschien ook wat te kritisch ;)

De Libero en DLP werken op deze manier juist best goed samen. Libero stond eerst op "Attack", maar dat liet best veel ruimte tussen de twee andere VC's. Door hem op "Support" te zetten, is het in balbezit meer een DMC geworden dan bijna een volledige MC. Dit heeft de DLP ook goed gedaan. 

Dat laatste wilde ik ook nog aangeven ja. Je mist een ondersteunende middenvelder. Eentje attack minded en eentje defense minded is niet altijd een gelukkige combi. Je Libero kan daar dus goed ondersteuning aan geven.

2 minuten geleden zei Kavinos:

Ik zeg ook niet dat het niet kan werken, ik heb geen idee zelfs want ik heb me nooit gewaagd aan een libero. Maar zoals je aan het begin van je openingspost aangeeft, is het toch een 'heerser/verdeler' waar een DLP ook een bal magneet is waar medespelers de bal inleveren. Neem je zo niet de eigenlijke bedoeling van een libero bij de rol weg? 

If it ain't broke, don't fix it maar het is wel de eerste gedachte die bij me op komt. Maar zoals r4vje zegt, kan het juist wel goed voor de balans wezen zo! Ik zal hem binnenkort wel een keer testen ;) 

3 minuten geleden zei Daniell:

Ik zeg ook niet dat het niet kan werken, ik heb geen idee zelfs want ik heb me nooit gewaagd aan een libero. Maar zoals je aan het begin van je openingspost aangeeft, is het toch een 'heerser/verdeler' waar een DLP ook een bal magneet is waar medespelers de bal inleveren. Neem je zo niet de eigenlijke bedoeling van een libero bij de rol weg? 

If it ain't broke, don't fix it maar het is wel de eerste gedachte die bij me op komt. Maar zoals r4vje zegt, kan het juist wel goed voor de balans wezen zo! Ik zal hem binnenkort wel een keer testen ;) 

Ik sta open voor alle feedback ;) Uiteindelijk ook 1 van de redenen om het te posten natuurlijk.

Het verdelen en heersen komt vooral door de stabiliteit in de ploeg. Aanspeelbaarheid om te verdelen en tegelijkertijd de stabiliteit te beheersen. Zo is het wellicht beter uitgelegd. Zeker met voetballende VC's als Blind, Martinez en soms Schuurs is dat goed uit te voeren. Je moet er geen Beugelsdijk neerzetten :D

Kom je definitief naar de Dark Side, Kevin? Dat gat tussen de AM's waar de Mezzala in speelt, dat is echt geil om te zien als het loopt.

Seizoen vanmorgen even afgemaakt. Voor de volledigheid.

tvy303ro07w.png

Spoiler

7rmjnh.png

w3i7iy.png

@Nom de Guerre Donny als Mezzala is genieten inderdaad. Zeker met mannen als Ziyech, Tadic en Promes daarvoor. Neres die bizar goed excelleert als "IW". Thanks voor de tip daarvoor ;)

Of ik helemaal over ben weet ik nog niet. Zit met een 4-4-2 Diamond Wide in mijn hoofd met Inverted Wingbacks. Daar ga ik eerst iets mee proberen in de volledige versie. 

Interessante tactiek. Wil zelf ook eens met een libero spelen, alleen zal ik nooit strikerless spelen. Kan hier echter wel wat aanknopingspunten vinden die ik kan gebruiken in het maken van een libero tactiek.

@Kavinos

nog verder gespeeld met deze tactiek? aanpassingen aan je tactiek gedaan?

Heb deze van jou opgepikt om met chelsea te testen.

Mijn eigen creatie is met 4 verdedigers en wil deze opzet wel eens proberen

Op 24-11-2019 om 23:02 zei RSCA_0606:

@Kavinos

nog verder gespeeld met deze tactiek? aanpassingen aan je tactiek gedaan?

Heb deze van jou opgepikt om met chelsea te testen.

Mijn eigen creatie is met 4 verdedigers en wil deze opzet wel eens proberen

De afgelopen 8-10 dagen bezig geweest met verbouwen en verhuizen, dus helaas weinig tijd gehad om te spelen. Ben benieuwd hoe het jouw zal vergaan met deze tactiek!

Ik heb het nu bijna een seizoen met deze tactiek gespeeld met Ajax. De Cl-finale verloren van City, maar in Nederland makkelijk alle prijzen gewonnen. De typische FM20 ik schiet tegen de zijnet aan en tegengoals zijn voor mijn gevoel de dingen waar mijn team het lastig mee heeft. Ik scoor wel vaak uit corners en inworpen.

Met het gebruik van instant result lijkt het erop dat mijn team beter presteert dan zonder :-D

24 minuten geleden zei FMNOOB:

Ik scoor wel vaak uit corners en inworpen.

Daar is ook goed over nagedacht ;)

Mooi om te lezen dat je ook een beestachtig seizoen achter de rug hebt. Dat gedoe met dat zijnet heb ik ook, zeker met de AMR. Die naar binnen snijdt en dan z'n actie soms te ver doorzet.

Sowieso is "Instant Result" wel enorm overpowered. 

Hallo Kavinos, ik zou hem graag eens testen maar de link werkt niet meer. Kun je hem nog eens uploaden? :)

Grtz

Ik had deze tacktiek ook voor de lol geprobeerd met de eerste MU-challenge. Volgens mij niet geschikt voor de mindere clubs want ik kreeg amper resultaat.;e

Op 3-12-2019 om 10:03 zei FMNOOB:

Ik had deze tacktiek ook voor de lol geprobeerd met de eerste MU-challenge. Volgens mij niet geschikt voor de mindere clubs want ik kreeg amper resultaat.;e

Zal zeker met kwaliteit te maken hebben, maar ook met de tijd om de tactiek eigen te maken. Ik speelde in mijn eerste en tweede seizoen veel oefenduels om ervoor te zorgen dat de spelers de tactiek onder de knie kregen.