Jump to content
Daniell

[NOV - FM20] Tomislav Bizjak

Recommended Posts

bxD0stX.png

# 00 - EEN WEES MET EEN TOEKOMST

Tomislav is het enige kind van Slovan Bizjak en Elena Stojkovic. Vader Slovan overleed ten tijde van de Joegoslavische oorlogen, evenals een aantal van Slovan’s broers. Slovan was generaal in één van de Joegoslavische legers en ging keer op keer voorop in de strijd tegen de gebieden die zich van Joegoslavië wilden scheiden. Generaal Bizjak was een rasechte Serviër, een nationalist. Hij was ervan overtuigd dat Joegoslavië, Joegoslavië zou moeten blijven.

Moeder Elena was emotioneel gebroken door het verlies van haar partner en had daarnaast niet de financiën om Tomislav te onderhouden. Volgens de geruchten heeft ze een jaar na de dood van haar partner zelfmoord gepleegd. Tomislav heeft haar in ieder geval nooit weer gezien. Hij heeft op 21-jarige leeftijd een poging gedaan haar op te sporen maar kreeg al gauw te horen over de geruchten. Ze zou zich verhangen hebben aan een boom, vlakbij de plek waar haar partner een kogel door zijn hoofd geboord kreeg. Haar graf, en de officiële documenten van haar dood, heeft hij echter nooit gevonden.

Dragan had zijn jongere broer zien sterven. Slovan had Dragan gevraagd om Tomislav onder zijn hoede te nemen, vlak voordat het licht definitief uit ging. De generaal was ijzersterk en had zelfs aan een kogel in zijn hoofd niet genoeg om per direct het loodje te leggen. Dragan deed hem de belofte naar zijn zoon om te kijken. Toen bleek dat Elena de zorg niet kon opbrengen nam hij zijn neefje in huis. Een succes is dat echter nooit geworden. Dragan had een drankprobleem overgehouden aan alles wat hij tijdens de oorlog heeft gezien en leed daarnaast aan een posttraumatische stressstoornis. Tomislav werd veelvuldig gebruikt om zich op af te reageren. Niet veel later belande hij alsnog in een weeshuis te Belgrado.

De achtjarige Tomislav zocht zijn heil in de belangrijkste sport van het land; voetbal. Achter het weeshuis lag een voetbalveld. Althans, er stonden twee vervallen doelen tegen over elkaar met daartussen niet meer dan een zandbak. Het was het enige dat hem even aan iets anders kon doen denken. Wanneer hij op het veld stond, zag hij even niet zijn vader bebloed voor zich, met daarboven zijn moeder hangend aan een touw. Met een bal aan zijn voet dacht hij even niet aan de klappen die hij van Dragan kreeg maar droomde hij van een carrière bij een professionele voetbalclub. Hij zou tenslotte niet de eerste zijn, die door scouts uit een weeshuis geplukt zou worden. Regelmatig werden er wedstrijden georganiseerd tegen ‘teams’ van andere weeshuizen uit de stad. Met enige frequentie zouden daar scouts aanwezig zijn van zowel Rode Ster als Partizan. Tenminste, dat is wat de jongens voorgehouden werd. Hoop is tenslotte een sterke motivator! Zelf zag hij tijdens deze wedstrijden maar weinig mensen langs de kant staan.

Met zijn intelligentie was dan ook niets mis. Ondanks alles hoefde hij voor school maar weinig inspanning te doen. Zijn cijfers waren dan ook prima en tijdens de therapieën leek alles de goede kant op te gaan. Hij deed zijn klusjes zonder mokken, daar had Dragan immers wel voor gezorgd. Het weeshuis was zeer content met Tomislav. Een voorbeeld voor de anderen. Hij bleek daarnaast ook over een bovenmatig talent te beschikken, die hij week in – week uit in ‘de zandbak’ tentoonstelde. Met Tomislav zou uiteindelijk alles wel goed komen, daar waren ze het in het weeshuis unaniem over eens. Een wees met een verleden maar vooral ook een toekomst…

Rze0iUa.png

Links; ‘de zandbak’ achter het weeshuis | Rechts; Tomislav Bizjak met een aantal klasgenoten (Tomislav is de jongen rechts vooraan

Spoiler

Uitleg novelle

Een keer iets anders van mijn kant. 'Vroeger' schreef ik talloze verhalen. Sommigen op basis van Football Manager, sommige puur gebaseerd op fantasie. Het is lang geleden dat ik dit gedaan heb en ik moet eerlijk bekennen dat ik door @germandutch en @mattihamstra geïnspireerd ben om dit weer eens een kans te geven! Bedankt daarvoor mannen.

Schrijven is al sinds jaar en dag een enorme uitlaatklep voor me. De laatste jaren schreef ik vooral op een feitelijke manier over zaken in Football Manager. Nu wil ik weer eens een echt verhaal schrijven. Het zal dan ook even kunnen duren voordat jullie elementen uit Football Manager gaan zien. Het zal dan ook niet iedereen liggen om dit te volgend, of niet @Mordurette? :P 

Het verhaal gaat met name over de hoofdpersoon; Tomislav Bizjak. Echter zullen er ook andere personages belicht worden zoals familie, vrienden, collega's, vijanden, etc. Mijn eerste post is een soort inleiding in het verhaal, dat dus begint in het weeshuis waar hij zit op achtjarige leeftijd. Op dit moment heeft hij al heel wat meegemaakt. Zijn vader werd doodgeschoten tijdens de Joegoslavische oorlogen waarbij verschillende regionen onafhankelijk wilden worden. Zijn oom was daarbij aanwezig en beloofde de generaal om naar zijn zoon om te kijken. Tomislav's moeder kon het niet opbrengen hem in haar eentje op te voeden en zo kwam hij bij zijn oom Dragan in huis. Dragan heeft aan de oorlogen echter een posttraumatische stressstoornis overgehouden en raakte aan de alcohol. Dit resulteerde in het mishandelen van Tomislav. De hoofdpersoon is op die manier in het weeshuis beland, waar het verhaal dus begint. Regelmatig zullen er flashbacks zijn dus het zal allemaal nog wat duidelijker worden. 

De inleiding is misschien vrij lang. Ik zal proberen om de stukken behapbaar te houden!

Ik hoop jullie met dit verhaal te kunnen boeien en ik hoop dat jullie er evenveel leesplezier aan zullen beleven als dat ik ervaar tijdens het schrijven! 

Mijn Nordic Dominance novelle zal ook gewoon doorgaan, die duurt sowieso tot het eind van FM20! Als een verhaal niet aan jouw besteed is, kun je daar eens een kijkje nemen ;) 

Edited by Daniell

Ik moet zeggen ... Een heel heel goede opener ... De manier waarop je het beschrijft, ik heb er helemaal geen problemen mee om het mij voor te stellen ! Dit ga ik zeker blijven volgen, maar ik denk dat onze wees het wel eens ver gaat kunnen brengen 

Nou oké, ik zal je volgende stukje ook gaan lezen en daar vanuit ga zie ik wel verder ;)

Deze inleiding was uitstekend, dat had ik je al verteld.

Een echt verhaal ditmaal. Benieuwd na alvast een prima introductie! Maar zoals je zelf aangeeft, hou het behapbaar, want niet iedereen heeft altijd even veel tijd of is even gefocust wanneer ze hier "snel" iets willen lezen natuurlijk. Succes alvast. 

bxD0stX.png

# 01 - NIET OP DEZE DAG!

Tomislav's adem is de oorzaak van de wolkjes die hij ziet als hij wakker wordt. Hij merkt al gauw op dat zijn lichaam aan het rillen is. De kamer waarin hij in zijn eentje slaapt is werkelijk steenkoud. De centrale verwarming van het oude gebouw zal het wel weer eens begeven hebben. Een euvel dat de laatste weken steeds vaker voorkomt. Het is dan ook niet gek dat hij ruim voor de wekker wakker wordt. Het is hooguit een uur of zes en alles is nog donker. Het weeshuis is in stilte gehuld, wat vaak een teken van te vroeg ontwaken is. De gangen worden vanaf kwart voor zeven verlicht maar Tomislav ziet nog geen licht onder zijn kamerdeur door komen. Of zal de elektriciteit ook uitgevallen zijn?

Tijdens zijn zoektocht naar wat warme kleding voelt hij dat zijn spieren door de kou helemaal stijf geworden zijn. Lekker dan, moest dat nou precies vandaag gebeuren? dacht hij. Ivanka had gelijk, hij moest inderdaad zijn locker maar eens op gaan ruimen! Zijn verkleumde vingers vinden na een aantal verstreken minuten zijn favoriete trui. Een rode hoodie waarop Ivanka het logo van een voetbalclub geborduurd had. Het deed hem aan zijn vader denken, die vooraanstaand lid van ‘de oude garde’ was. Het oudste deel van de fanatieke aanhang van deze club. Op weg naar de andere kant van zijn kamer – om de gordijnen te openen – struikelt hij over zijn voetbalschoenen. Het is momenteel een chaos in zijn hoofd en dat is aan alles te zien!

Een scherpe pijn schiet door zijn enkel wanneer hij probeert op te krabbelen. Spontaan roept hij om hulp terwijl hij langzaam terugzakt naar de koude plavuizen vloer. Andrej komt met een ontbloot bovenlijf en verschrokken gezicht de kamer binnen gestormd. Hij had de stem van zijn beste vriend meteen herkend en was net als Tomislav zojuist ontwaakt. “Wat is er gebeurd Tommi?”, vroeg hij aan zijn maatje. “Mijn enkel,” antwoordde Tomislav betreurd, “hij is waarschijnlijk omgezwikt toen ik over mijn schoenen struikelde”. Andrej vraagt aarzelend of Tomislav vanmiddag wel mee kan doen maar wijzend naar zijn zwellende enkel is Tomislav daar nog niet zo zeker van.

Eenmaal beneden springen de lichten aan. Andrej heeft in de gauwigheid een trui van Tomislav binnenstebuiten aangetrokken. Daar kunnen ze beiden wel om lachen. In de keuken treffen ze Igor en Milos. Schijnbaar heeft het vroege ontwaken niets met de kou te maken maar zijn de jongens gewoon gespannen voor deze toch wel grote dag. Ontsteld kijken de jongens naar de enkel van Tomislav die inmiddels de gebeurtenis aan het uitleggen is. “Verdorie Tommi! Je gaat me niet vertellen dat je aan de kant blijft vanmiddag, niet op deze dag!”, zegt Milos haast boos. Tomislav is het eigenlijk wel met hem eens. Hij kan het team niet in de steek laten, niet vandaag..

Spoiler

@True_Legend @FM_Lesly @Vlonkie @Mordurette @mattihamstra @r4vje @Marius @komodo25 @Niejo101

Wow jongens, dat zijn toch wel reacties die ik (nog) niet verwacht had! Bedankt daarvoor! Ik heb namelijk zelf het gevoel dat ik er nog weer een beetje in moet komen. Tof dat jullie het leuk vinden en ik hoop dat ook dit stukje jullie kan bekoren.

Deze post bevat een hint naar de club die uiteindelijk ook in FM overgenomen gaat worden. Ik ben benieuwd of jullie daar alvast wat mee kunnen!

Je hebt me toch nog een keer laten lezen en ben nog steeds nieuwsgierig hoe je dit in FM gaat verwerken. De club weet ik al, maar ga daarover niks roepen :classic_happy:

Mooi vervolg inderdaad, en leuk dat je ons al laat raden naar de club. Al denk ik dat enkele het inderdaad al wel vermoeden. Het lijkt er in ieder geval op dat we een mooi avontuur tegemoet gaan.

bxD0stX.png

# 02 - DE UITGELEZEN KANS

Het is niet zo’n probleem om een gewone wedstrijd te missen. Al denkt Tomislav daar vaak anders over. Hij wil elke minuut meedoen en wordt al onrustig als hij een training moet overslaan. Om welke reden dan ook! Hoewel hij tegenwoordig wat gemakkelijker zijn verleden van zich af kan zetten is het nog steeds een zeer aangename uitlaatklep. Daarnaast houdt hij gewoon ontzettend veel van het spelletje. Niets is leuker dan zijn teamgenoten op de juiste plek te zetten, een perfecte steekpass te geven of eens flink op doel uit te halen. Het is ook één van de enige dingen in zijn leven wat hem energie geeft in plaats van dat het afneemt. Na een zware training of een stevige wedstrijd keert hij dan ook voldaan terug naar het weeshuis. Hij baalt heus als het niet mee gezeten heeft maar voldaan is hij altijd! Voetbal, in combinatie met de therapeutische sessies en de ontstane vriendschappen, hebben hem dan ook al een heel eind gebracht.

Vandaag kan hij zijn oudere teamgenoten echter niet laten zitten. Plaatsnemen op de bank is absoluut geen optie! Niet alleen om zijn team, natuurlijk draait het ook een beetje om Tomislav zelf. “Wanneer er een kans voor handen is, moet je die met beide handen aanpakken! Ook als je daar een ander mogelijk mee benadeeld. In deze wereld moet je alles zelf doen Tommi, niemand anders doet het voor je.” zei de generaal altijd. En gelijk had ‘ie, dat is in Tomislav’s verleden al een aantal keren gebleken. De kleine Bizjak is er ook gewoon klaar voor, hij wil meer dan die zandbak in de achtertuin. Tevens is het ook de enige mogelijkheid om het weeshuis vroegtijdig te verlaten. In de vier jaar die Tomislav intussen doorbracht onder de hoede van Ivanka, werden er slechts twee kinderen overgeplaatst naar een pleeggezin. De mensen in Servië zitten niet te wachten op wezen. Dat is negen van de tien keer uitschot en vaak belanden ze in het criminele circuit. Tomislav, zo intelligent als hij is, wist dat maar al te goed. Hij kreeg zelf al een aantal keren met de welbekende ronselaars te maken maar Tomislav heeft een ander doel.

Het jaarlijkse ‘U18 wezen toernooi’ in Belgrado is de uitgelezen kans. Jarenlang werd de jongens voorgehouden dat er scouts langs de lijn zouden staan tijdens de competitiewedstrijden. Tomislav had er in die vier jaar tijd nog nooit één gezien. Hier zullen ze echter wél aanwezig zijn, weet Tomislav. Het toernooi wordt om de beurt georganiseerd door de jeugdafdelingen van Partizan en Rode Ster. Het weeshuis had speciaal voor Tomislav om dispensatie gevraagd en kregen dit ook toegewezen. Tomislav is met zijn twaalf jaar eigenlijk te jong om mee te doen. Het toernooi is voor spelers in de leeftijdscategorie van veertien tot achttien jaar. De U14 teams van Partizan en Rode Ster doen ook mee, die keer op keer het toernooi op één van hun namen schreven. Vorig jaar waren er scouts van deze beide clubs en werden er zelfs wat jongens op proef genomen. Ook andere clubs uit Servië nemen vaak de moeite om toch even bij dit toernooi te komen kijken. De wezen zijn gemakkelijk binnen te halen omdat er geen ouders in het spel zijn. De weeshuizen zijn hier dan weer blij mee omdat ze zo hun jongens kunnen plaatsen bij een pleeggezin. Het is een win-win situatie, als er al een ruwe diamant ontdekt wordt. Tevens wordt er tijdens dit toernooi een hoop geld ingezameld, wat goed zou zijn voor de centrale verwarming bijvoorbeeld.

HOQt7nt.png

Spoiler

@True_Legend @FM_Lesly @Vlonkie @Mordurette @mattihamstra @r4vje @Marius @komodo25 @Niejo101 @T10 @ElMarcos @Kavinos

Bedankt voor jullie reacties weer!

Deze keer wordt er 'uitgelegd' wat jullie in de komende updates te wachten staat. We zijn inmiddels een jaar of vier verder en Tomislav blijkt een veelbelovend talent. Hij mag dan ook met zijn 12 jaar mee gaan doen aan een toernooi dat eigenlijk voor spelers tussen de 14 en 18 is. Zijn enkel heeft echter een flinke klap gehad en het is nog maar de vraag of hij überhaupt wel deel kan nemen aan de wedstrijden!

Hij is nog jong dus een herkansing kan natuurlijk later ook altijd. Vroeg of laat zal hij sowieso wel opgepikt worden neem ik aan. Of daar lijkt het toch op ...

Die jongen heeft de kans on zijn eigen toekomst te bepalen en hopelijk zijn nare verleden vaarwel te zeggen. Hoewel hij nog jong is en er vast en zeker nog kansen gaan komen zegt het ook al wel wat dat hij als 12 jarige al dispensatie krijgt

12 jaar is wel heel jong. Toch zou het mooi zijn als hij zich kan laten zien.