Jump to content

[FM21] Engeland - de geboorteplaats van het voetbal

Recommended Posts

• Replies 759
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Ik ben Bennie Vos uit Rotterdam-West, een echt product uit het kakkers-milieu. 23 jaar en afgestudeerd.  Een  gepassioneerde  FM gamer. Sinds mijn 12de levensjaar speel ik FM. Destijds begon ik met FM

[FM20/LLM] Engeland - de geboorteplaats van het voetbal     Ok, afgezien van het feit dat het verkeer voor mij hier verschrikkelijk is, door dat verrekte links rijden, is het wel e

[FM20/LLM] Engeland - de geboorteplaats van het voetbal       Mijn eerste halte was dus Maidenhead, een plaats in het bestuurlijke gebied Windsor and Maidenhead, in het E

Posted Images

[FM20/LLM] Engeland - de geboorteplaats van het voetbal

BannerE80a3df444ca31ce9.jpg

5147b35d0cc9ebee2d.jpg

1885, introductie van professionaliteit

De achteruitgang van de top van het voetbal begon met de introductie van professionaliteit in juli 1885, waarbij de amateurs van Sheffield niet konden concurreren met professionele teams; verloor dat jaar zwaar aan Aston Villa, Nottingham Forest en Notts County. Na de legalisatie van professionaliteit, stelt Sheffield FC aan de FA voor om een beker exclusief voor amateurclubs te maken - namelijk de ‘FA Amateur Cup’. Helaas sterft William dit jaar, op 10 februari, op 52-jarige leeftijd aan een fatale aanval door een gescheurd bloedvat.

521cf126c139583169.jpg

1904, de historische overwinning van Sheffield

Sheffield FC viert hun beste uur door de Amateur Cup op te heffen. Het team won de finale tegen Ealing, 3-1, met een menigte van 6.000 supporters die de historische overwinning van Sheffield zagen.

53c5c38f76d0101b37.jpg

1905, eerste wereldkampioenschappen voetbal

'The Pilgrims', een representatief team van amateurs, tourt door de VS en Canada. Frederick Houghton Milnes, een getalenteerde en bekende amateur-speler uit Sheffield, was bij die eerste tour betrokken. Milnes maakte deel uit van het Sheffield FC-team dat in 1904 de FA Amateur Cup won en was vervolgens de ontroerende geest achter ‘The Pilgrims’. Er werd gemeld dat ‘The Pilgrims’ speciaal werden geselecteerd door de Amerikaanse president Theodore Roosevelt, die een campagne voerde om brutaliteit uit het Amerikaanse universiteitsvoetbal te elimineren door de populariteit van voetbal te vergroten. ‘The Pilgrims’ tour van 1905 is de eerste serieuze poging om het verenigingsvoetbal in dat land populair te maken.

548d4427bb4f9b07d4.jpg

1917 sterft Nathaniel Creswick

Op 86-jarige leeftijd sterft Nathaniel Creswick in de maand oktober, precies 60 jaar na zijn gave aan voetbal, de erfenis van 1857.

5513e94170219f1806.jpg

1946, FC Eindhoven - Sheffield FC

In juni 1946 reist Sheffield FC naar Europa om een vriendschappelijke wedstrijd te spelen tegen FC Eindhoven. Sheffield won met 3-0 van Eindhoven en een trofee van de ontmoeting is nog steeds in handen van de oudste club. Sinds hun eerste reis naar Nederland in 1894 speelde Sheffield FC een paar wedstrijden tegen Eindhoven. De wedstrijden tussen de twee steden werden georganiseerd via de Sheffield-Eindhoven-tak van de Anglo-Nederlandse Sportbond - opgericht om relaties tussen de twee landen te ontwikkelen door middel van sport - en de Sheffield en Hallamshire County FA.

567f3f73e5a2cac6c2.jpg

1949, Yorkshire League

De World's First Football Club sluit zich aan bij de 'Yorkshire League' in 1949 en bleef in die competitie totdat het samenging met de 'Midland League' om in 1982 de 'Northern Counties East League' te vormen. Tijdens hun 33-jarig verblijf in de 'Yorkshire League' ', hun enige divisietitel was de kroon van divisie twee in 1975-1976.

571965334503c75b2b.jpg

1957, The Club viert hun eeuwfeest

De Club viert hun eeuwfeest in de Cutlers Hall, bijgewoond door HRH The Duke of Edinburgh en Sir Stanley Rous. Verder was er een Centenary Celebration Concert met Lonnie Donegan georganiseerd om de inwoners van Sheffield te entertainen en te betrekken.

58c33a0b30960ceab8.jpg

1977, Wembley - Vaasfinale

Sheffield FC verschijnt voor de eerste keer op de heilige grasmat in Wembley in de FA Vase Final, met 1-1. De club verloor 2-1 van Billericay Town tijdens een herhaling in Nottingham.

59f2568b8c4112c896.jpg

1978, wint de Yorkshire League Cup

Een jaar later wint Sheffield FC de Yorkshire League Cup met een nadrukkelijke 4-1 overwinning op Maltby.

60900068c4dd44f8e9.jpg

1982, 125e verjaardag

Voor zijn 125e verjaardag houdt Sheffield Football Club een feestdiner en speelt een vriendschappelijke wedstrijd tegen Manchester United op Bramall Lane.

volgende update vervolg bezichtiging Sheffield

Edited by germandutch
6 uur geleden zei Daniell:

Het blijven interessante stukken om te lezen! Ben wel benieuwd waar je uiteindelijk zelf aan de slag gaat.

Als ik eerlijk ben: ik weet het niet.  Mijn doel was om zo laag mogelijk te beginnen en wel slechts met de kennis van een FMgamer en minder dan een zondagamateur. Dus met geen enkele trainerskennis. Of het lukt, ik weet het niet. Bovendien moet ik wachten tot iemand een data-update maakt, net als voor FM19, minimaal tot divisie 10 UK.  Maar eerst moet Chelsea af (FM19).

5dd11bd810888-BannerE.jpg

5dd11c073826f-61.jpg

2001, Sheffield FC heeft zijn eigen terrein!

Voor het eerst in haar geschiedenis heeft Sheffield FC zijn eigen terrein! De Coach and Horses-pub met een aangrenzend veld en land in Dronfield wordt gekocht om een stadion te ontwikkelen. De grond is nu ook bekend als de ‘Home of Football Stadium’.

5dd11c535e05b-62.jpg

2004, erkend door FIFA: Integrity, Respect and Community

Sheffield FC wordt erkend door de FIFA, naast Real Madrid, met een ‘Centennial Order of Merit’, voor diensten aan voetbal en geloofwaardig onderhoud van de waarden van de club: integriteit, respect en gemeenschap.

5dd11c8f8036b-63.jpg

2007, 150e verjaardag

De club viert zijn 150e verjaardag met een "Service to Football", bijgewoond door vele beroemde en gevierde heren uit de wereldwijde voetbalgemeenschap, die allemaal deze legendarische dag samen met Sheffield Football Club vieren. Onder andere Pele, Sepp Blatter en Sir Bobby Charlton namen deel aan het jubileumdiner in Sheffield.

5dd11cd555327-64.jpg

2010, stichting Sheffield voetbalclub

Om het erfgoed van Sheffield FC en de aard van het voetbal te behouden, opent de club in 2010 haar eigen stichting. De Sheffield FC Foundation zal nooit investeren in toekomstige spelers, maar in verschillende lokale en wereldwijde projecten om de echte waarden van de game te verspreiden: integriteit , Respect en gemeenschap.

5dd11d7688901-65.jpg

2012, Happy Birthday Football! 155e verjaardag

24 oktober: Happy Birthday Football! Ter ere van het 155-jarig bestaan van de club en ter nagedachtenis van de oprichters, Nathaniel Creswick en William Prest, viert de Sheffield FC Foundation de pioniersgeest van voetbal met fans, clubs en voetbalbonden van over de hele wereld. Dit evenement is nu 'Wereldvoetbaldag' geworden - een dag voor de wereldwijde voetbalgemeenschap om de pioniers en uitvinders van het spel te herinneren en te vieren.

5dd11e1a4cae9-pl_IRC.jpg

Voorzitter Rich bleef maar lullen. Over stichtingen, samenwerkingen en weet ik veel. Het meeste ging het ene oor in en het andere oor weer uit. Hij ratelde maar door en ik dacht dat voetbal een ‘simpel spelletje’ was. Toen had die het ineens over iets als een Club of Pioneers wereldwijd en toen werd ik weer wakker. Ineens was ik een en al oor.

In 2013 richtte Sheffield FC de Club of Pioneers op, een wereldwijd netwerk van de oudste voetbalclubs per land, met de bedoeling de pioniers van het voetbal in elk land te verenigen en zo het erfgoed van 'the beautiful game' te bewaren voor de toekomst.

5dd11e7d1d11c-67.jpg

Nou dat waren er een hoop zeg.

Enfin en toen was ik toe aan frisse lucht en gelukkig zette voorzitter Rich de rondleiding buiten voort.

5dd11ebf2adbe-68.jpg

5dd1214f58e49-69.jpg

Om eerlijk te zijn, na al die verhalen en ondanks de geweldige geschiedenis van deze club had ik me toch wat meer van het veld voorgesteld.  Een matig  veld en twee achteraf hobbelveldjes om te trainen en dat was het dan ook. Wel mocht ik nog een foto maken van het eerste team inclusief staf en wat grut of te wel het nageslacht.

5dd121042c168-70.jpg

Als u mij vraagt, maar dat doet u natuurlijk niet, echte voetbalsfeer heb ik niet geproefd. Meer had ik het gevoel zo een beetje aan een infotrip te hebben deelgenomen en wat wetenswaardigheden te hebben vernomen, waar ik feitelijk totaal niets mee kan. ‘Tuurlijk was het op de een of andere manier wel indrukwekkend, maar dat had ik ook kunnen hebben met een rondleiding op Varkenoord. Want als je geen enkele betrokkenheid voelt met het object of te wel de club, nou dan heb je er ook geen kloten aan. Je bent wat centen en vrije dagen kwijt en meer niet.

En natuurlijk niet vergeten, nog een nachtje in de ‘jeugdherberg’.   Morgenochtend vertrek ik dan weer richting Londen en breng een bezoek aan Cray Wanderers, de laatste van deze ouwe clubs en wel eentje uit 1860 en dan heb ik mijn buik vol van die ouwe troep.  Wel zal ik vanavond eens mijn ouwe lui bellen.

volgende update bezoek aan de laatste oude club Cray Wanderers

@True_Legend  @Vlonkie  @Chimpa  @TheRedOne  @ROEMM  @Makalakalane  @Daniell  @r4vje  @rik1991  @Olivierke

Bedankt voor jullie reacties!

Edited by germandutch

5dd25baf564aa-BannerE.jpg

Vanuit de auto, op de parking voor Hostel Russell Scott  Sheffield, heb ik naar huis gebeld. Mijn vader kreeg ik niet aan de lijn, die was niet thuis en zat weer bij een of andere medische vergadering, maar wel mijn moeder.  Mams was blij dat ik niets mankeerde, niet aan de drugs was, geen problemen met de politie had en dat ik me netjes had gedragen. De hele reutemeteut, u kent dat wel.

Mijn moeder is psychiater van beroep en nadat ze mij telefonisch weer volledig geprofileerd had, konden wij eindelijk een normaal gesprek voeren. Nadat ik had uitgelegd, dat ik nog een paar dagen in Engeland zou verblijven, kwam de aap uit de mouw. Mijn vader, hij is neurochirurg en o.a. net als mijn moeder verbonden aan het Erasmusziekenhuis, had een stageplaats voor mij geregeld en wel op de afdeling urologie in het Erasmusziekenhuis.

Ik dacht in eerste instantie dat ik mij verhoort had en in tweede instantie dat ik een hartstilstand kreeg.  “Is dat een geintje?”  Vroeg ik naar adem happend.

“Nee” mijn moeder was heel erg stellig. “En je zorgt maar dat je komend weekend weer thuis bent, want maandag moet je ’s morgens om 8 uur op je stageplaats zijn.”

Een stageplaats in het ziekenhuis?  WTF!  Wat is dat voor een shit? Dat moet ik eerst verwerken. En dus zei ik op alles JA en AMEN, wenste mijn moeder nog een fijne dag en zette het mobieltje uit.

Dat haat ik zo aan mijn vader. Als die lamzak iets in zijn bolle hoofd heeft zitten, dan zal en moet het gebeuren. Tegenspraak duld hij totaal niet. Hij weet verdomme dat ik geen dokter wil worden. Als ik bloed zie, ga ik al van mijn stokkie. De medische kant is niets voor mij.  Mijn moeder wilde oorspronkelijk dat ik in het bedrijfsleven terecht zou komen, maar onze dictator, mijn vader, was van mening dat ik in zijn voetstappen moest treden. En juist dat is iets wat ik pertinent niet wil.

5dd25c824e70d-81.jpg

De voorstelling dat ik gewapend met een scalpel een of andere arme sloeber te lijf moet gaan bezorgd mij gewoon al nachtmerries. Hier ben ik totaal niet geschikt voor en ‘mijn patiënten’ zou ik dat niet aan willen doen ook.

5dd25cde7626a-82.jpg

Hoe kun je nou kalm blijven als je gedwongen wordt iets totaal tegen je zin te doen? Het gaat hier niet om een eenmalige kwestie maar om mijn toekomst en die ligt niet in het ziekenhuis of in de medische wereld. Ik begin er koude rillingen van te krijgen.

Door het beroep van mijn ouders woonden wij tot mijn 17de 6 maanden per jaar in Boise/Idaho en de resterende 6 maanden in Rotterdam en wel in een herenhuis op de Mathenesserlaan. 

In Boise bezocht ik de Internationale School en ik moest van mijn ouders lid worden van een golfclub.  Maar omdat ik totaal geen zin in golf had, werd ik stiekem lid bij Real Soccer Club Boise. Ondanks mijn liefde voor het spel, was mijn talent te beperkt. Bovendien had mijn vader mij verboden lid te worden van een voetbalvereniging. Want de zoon van een chirurg hoort te golfen of te tennissen.

‘Ik kwam pas naar het voetbal toen ik de handtekening van mijn vader kon kopiëren. Mijn talent was zeer beperkt, ik was erg snel, maar de bal was niet mijn vriend.’ Gelukkig kwam toen FM2009 op mijn pad en kon ik mijn toevlucht zoeken in het managen van clubs, want helaas was ik ook als joystickvirtuoos mislukt en dus kon ik andere games vergeten.

Eenmaal terug in Rotterdam bezocht ik de Universiteit, want van mijn ouders, spreek vader, moest ik de medische kant op, dokter worden. Welnu ik begon inderdaad met een medische studie en behaalde de status van Doctorandus (afkorting: drs.). Een in Nederland voormalige titel voor de academische graad van master. De term wordt gereserveerd voor studenten die effectief aan een doctoraatsthesis werken. Het is een Latijnse term die letterlijk vertaald kan worden als "hij die (nog) doctor worden moet" . Nou en doctor wilde ik nou juist niet worden.  vandaar dat ik overschakelde op een vervolgstudie om meester in de rechten te worden.

Welnu, om eerlijk te zijn, ik weet even niet wat ik moet doen. Wat zou u doen? Als u min of meer gedwongen wordt om iets te doen wat u pertinent niet wilt doen? Ik ben geen held en zal het nooit worden ook, dus ergens ben ik een lafaard en lafaards lopen weg voor problemen. Of noemen het slim om niet naar huis terug te keren en nog wat vakantie in Engeland te vieren, waardoor de termijn voor aantreden van de stageplaats komt te vervallen. Volgens mij is dat de oplossing, een betere kan ik even niet bedenken. Dus nu eerst naar Cray Wanderers en dan zien we verder.

volgende update bezoek aan de 6de en laatste oude club

@True_Legend  @Vlonkie  @Chimpa  @TheRedOne  @ROEMM @Makalakalane  @Daniell  @r4vje  @rik1991 @Olivierke

Ik hoop dat jullie het blijven volgen, want na het reisverslag begint pas het echte avontuur.

Edited by germandutch

5dd3abb5c8196-BannerE.jpg

Volgens mijn recherche bevind zich de club Cray Wanderers in een stadswijk in Bromley in Groot-Londen.  En wel in Orpington, aan de zuidoostelijke rand van de stadsuitbreiding van Londen. Het wordt in het London Plan geïdentificeerd als een van de 35 belangrijkste centra in Groot-Londen. Het ligt in het historische graafschap Kent.

5dd3abfd9ab57-72.jpg

Een zeer drukke stadswijk en het was wel even zoeken naar de club.

Om ook van deze club weer de hele en zeer uitgebreide geschiedenis op te rafelen had ik geen zin. Dus beperk ik me tot hetgeen ik op hun website had gelezen. En dat was het volgende:

5dd3ac89c942a-80.jpg

Cray Wanderers FC werd gevormd in 1860. Het ontstond toen migrerende werknemers, die het spoorwegviaduct van Cray Valley bouwden, samenwerkten met dorpelingen uit St. Mary Cray voor een 'lunchpauze'. Deze vroege voetbalpioniers realiseerden zich weinig dat wat begon als een beetje plezier, 150 jaar later nog steeds sterk zou worden.

5dd3acfeab041-plaatjje4.jpg

Bijgenaamd de Wands, ze zijn gevestigd in de London Borough of Bromley en concurreren in de Bet Victor (Isthmian) Premier Division: het zevende niveau van het Engelse voetbal. Naast het eerste team hebben ze een team van minder dan 18 en jeugdteams. Ze spelen in verschillende competities in en rond de London Borough of Bromley.

5dd3aeb6dbedc-75.jpg

Leuk om met zo een aankondiging ontvangen te worden en nu nog de Chairman zoeken.

5dd3ad8b0ccdd-78.jpg

Chairman Gary Hillman, met wie ik feitelijk af had gesproken, kon mij niet verwelkomen want hij zat in het buitenland.

Afgelopen zaterdag werd  het 25 jarig dienstjubileum van Gary Hillman als Cray Wanderers-voorzitter gevierd, ook al was hij op 5.396 mijl afstand in Yokohama voor de Rugby Union World Cup-finale. Om Gary en de enorme dank en dankbaarheid van de hele club te herdenken, werd een presentatie van een prijs uitgereikt aan Gary's zonen, Billy, Jack en Charlie door CEO Sam Wright en de bezoekende (nep) reporter uit Holland mocht er een foto van maken. 

5dd3ae1047636-76.jpg

5dd3ae39bcb45-77.jpg

Aan beide foto's heb ik feitelijk niets, maar het past mooi in mijn (nep)rol als 'reporter van Holland' en bij mijn uni-badge. Wel kreeg ik van de heren een mooie rondleiding en werd getrakteerd op een kop koffie.

Hayes Lane is een voetbalstadion in Bromley, Groot-Londen, Engeland. Gelegen tussen het centrum van Bromley en Hayes, is het de thuisbasis van Bromley F.C., en ook gebruikt door Cray Wanderers en Crystal Palace Ladies.

De huidige capaciteit van de grond is 5.000, waarvan 1.300 zitplaatsen en 2.500 overdekt.

5dd3af7294ea6-73.jpg

5dd3af9ec62a4-74.jpg

Ook voor Bromley had ik voorgezorgd en een adresje voor te overnachten achter de hand. En wel Rose Guesthouse. De keuze was snel gemaakt. Slechts € 19 per nacht en wat ze aanboden was niet groots maar kon door de beugel. ‘Wij bieden kamers met gedeelde badkamers en ensuite kamers. Gratis Wi-Fi internet. Gratis parkeren op straat. Sky TV (alleen gratis kanalen). Alle kamers hebben een kleine kitchenette in de kamer: minikoelkast, magnetron, broodrooster, grill / oven en een waterkoker voor thee / koffie. We bieden self-catering faciliteiten in al onze kamers.’

Niet geweldig, maar toch netjes, dus wat wil ik meer. 

5dd3b04581772-Engeland.jpg

Zo, dat was het dan. Ik heb alle 6 clubs gezien, maar ben ik onder de indruk van wat ik heb gezien? Nee toch! Totaal niet. Om eerlijk te zijn, ik had mij er meer van voorgesteld. Maar wat wil ik?  Het gaat om voetbal, meer niet. En nu heb ik honger en dus ga ik op zoek naar een restaurant.

Trouwens wist u dat hier in Bromley bijvoorbeeld H.G. Wells (1866-1946), schrijver (o.a. The War of the Worlds) en ook  de Nederlandse acteur Barry Atsma (1972) zijn geboren? Ook heeft hier wijlen David Bowie (1947-2016), zanger, songwriter, acteur gewoond en woont hier nog steeds Billy Idol (1955), zanger, songwriter, acteur.  Nou ja, je koopt er niets voor maar het is misschien toch wel interessant om te weten.

5dd3b1041931d-83.jpg

Edited by germandutch

Er zaten toch een paar clubs tussen waar ik helemaal niets over wist! Ik ben ook heel benieuwd wat er nu gaat gebeuren, aangezien je reis er nu op zit. 

Tips: Ik zie dat je wat weinig reacties krijgt in vergelijking met andere novelles en ik kan me een voorstelling maken van een aantal zaken waaraan dat zou kunnen liggen. Je hoeft er niets mee te doen maar toch wil ik je er even op wijzen. Dit is opbouwende kritiek, niet om jouw of je novelle af te kraken!

• Je hoeft niet bovenaan elke post de titel te noteren
    Iedereen die op je novelle klikt om te lezen ziet daar de titel al voorbij komen, tevens staat het wat rommelig. Ook heb je de titel in de banner staan dus het daarboven typen is echt overbodig. 
  • Je gebruikt heel veel plaatjes
    Dit maakt je posts vrij lang. Mensen zijn tegenwoordig wat luier dan voorheen en hebben geen zin om zoveel te scrollen om de gewenste informatie binnen te krijgen. Het mag best wat minder! Probeer sommige plaatjes door tekst te vervangen. In deze update vond ik bijvoorbeeld het plaatje van de stad (foto 1), het plaatje van de welkomsttekst (foto 4), het plaatje van de chairman (foto 5), foto 7 en foto 9 helemaal niks aan je verhaal toevoegen. Zo had je beter de welkomsttekst in je tekst kunnen verwerken.
  • Centreer je plaatjes, geef ze een randje en maak ze wat kleiner
    Zelfde als bovenstaand. De grote plaatjes maken je berichten lang waardoor je moet scrollen. Door ze in het midden te zetten en een randje te geven oogt het allemaal net wat netter. Kortom; geef je plaatjes wat aandacht en zorg dat ze je tekst versterken, niet andersom ;)
  • Bekijk andere novelles en reageer daar!
    Lees eens wat andere topics door en haal daar inspiratie uit, hierdoor kun je heel snel je eigen novelles verbeteren. Laat je daar ook zien, deze mensen zullen dan sneller geneigd zijn om de moeite te nemen ook jouw novelles te gaan bekijken - en daarin te reageren. 
Edited by Daniell

Zit je reis er nu op? En ik kan er overheen gelezen hebben maar maak je op basis van deze reis een clubkeuze in FM?

@Daniell voor mij sla je de spijker op z'n kop. De insteek van deze novelle is heel interessant maar sommige updates zijn naar mijn mening te lang en ogen wat rommelig.

Op 20-11-2019 om 15:10 zei Daniell:

Er zaten toch een paar clubs tussen waar ik helemaal niets over wist! Ik ben ook heel benieuwd wat er nu gaat gebeuren, aangezien je reis er nu op zit. 

Tips: Ik zie dat je wat weinig reacties krijgt in vergelijking met andere novelles en ik kan me een voorstelling maken van een aantal zaken waaraan dat zou kunnen liggen. Je hoeft er niets mee te doen maar toch wil ik je er even op wijzen. Dit is opbouwende kritiek, niet om jouw of je novelle af te kraken!

• Je hoeft niet bovenaan elke post de titel te noteren
    Iedereen die op je novelle klikt om te lezen ziet daar de titel al voorbij komen, tevens staat het wat rommelig. Ook heb je de titel in de banner staan dus het daarboven typen is echt overbodig. 
  • Je gebruikt heel veel plaatjes
    Dit maakt je posts vrij lang. Mensen zijn tegenwoordig wat luier dan voorheen en hebben geen zin om zoveel te scrollen om de gewenste informatie binnen te krijgen. Het mag best wat minder! Probeer sommige plaatjes door tekst te vervangen. In deze update vond ik bijvoorbeeld het plaatje van de stad (foto 1), het plaatje van de welkomsttekst (foto 4), het plaatje van de chairman (foto 5), foto 7 en foto 9 helemaal niks aan je verhaal toevoegen. Zo had je beter de welkomsttekst in je tekst kunnen verwerken.
  • Centreer je plaatjes, geef ze een randje en maak ze wat kleiner
    Zelfde als bovenstaand. De grote plaatjes maken je berichten lang waardoor je moet scrollen. Door ze in het midden te zetten en een randje te geven oogt het allemaal net wat netter. Kortom; geef je plaatjes wat aandacht en zorg dat ze je tekst versterken, niet andersom ;)
  • Bekijk andere novelles en reageer daar!
    Lees eens wat andere topics door en haal daar inspiratie uit, hierdoor kun je heel snel je eigen novelles verbeteren. Laat je daar ook zien, deze mensen zullen dan sneller geneigd zijn om de moeite te nemen ook jouw novelles te gaan bekijken - en daarin te reageren. 

O.a. heb ik in april 2018 geschreven: Al jaren speel ik FM (voordien CM) en vind sinds kort het schrijven van novelles leuk, die meer zijn dan de opsomming van wedstrijdresultaten maar een weergave van de belevenissen van een aankomende trainer/manager.  In het spel start ik principieel altijd als werkeloze trainer die via sollicitatie bij een club terecht wil komen alsook in LLM waarbij ik altijd als een zondagamateur optreed en in de Engelse 6e divisie begin.

N.a.v. een data-update kon ik in FM19 met Guernsey in de 8ste divisie beginnen. Dit is mij bevallen en ik kreeg het idee om ooit nog lager, dus minimaal in de 11de divisie, te starten en wel met een personage die alleen maar over FMgamer kwaliteiten beschikt en het niet eens tot zondagamateur heeft gebracht.

Bovendien wilde ik erachter komen waarom Engeland de bakermat van het voetbal is en dus ben ik met deze novelle gestart.  Begonnen als een soort reisverslag en inkijk in de geschiedenis van het voetbal…. en omdat er nog steeds geen data-update is  ben ik nu aan het rekken en wacht op de database van Dan BHTFC  om met een club zo laag mogelijk te beginnen.   

Ik maak gebruik van ‘veel’ plaatjes ter ondersteuning van de teksten. Tot grafische hoogstandjes ben ik niet in staat, omdat ik als PCgebruiker het huis-tuin-keuken-niveau nooit ben ontstegen. Ik ben al blij dat ik screenshots kan maken.

In elk geval  bedankt voor je advies en ik zal proberen het e.e.a. te verbeteren zonder mijn eigen stijl geweld aan te doen.  Echter sommige aanpassingen, vooral op grafisch gebied, weet ik (nog) niet te realiseren. Mag ik je t.z.t. om hulp vragen?  

Op 21-11-2019 om 08:30 zei T10:

Zit je reis er nu op? En ik kan er overheen gelezen hebben maar maak je op basis van deze reis een clubkeuze in FM?

@Daniell voor mij sla je de spijker op z'n kop. De insteek van deze novelle is heel interessant maar sommige updates zijn naar mijn mening te lang en ogen wat rommelig.

De reis wel en de geschiedenislessen ook, maar het avontuur moet nog beginnen. Gezien het personage van deze novelle kan ik dus niet bij een LLM club in de 6de divisie beginnen, maar wacht op de toevoegingen om bij een amateurclub in Engeland aan de bak te kunnen komen.

Als ik eenmaal bezig ben, wil ik zoveel mogelijk kwijt en let ik niet meer op de lengte van de updates. Rommelig kan, ben ik altijd, maar nu moet ik rekken. Zal proberen jullie adviezen ter harte te nemen. 

4 uur geleden zei germandutch:

Mag ik je t.z.t. om hulp vragen?  

Zeker! Mijn PM-box staat voor je open ;) Het zijn ook tips hè, absoluut geen moeten of afbraak van wat je doet! Voor mij hoef je het niet aan te passen, ik lees je updates wel. Ik denk echter dat je meer lezers/reacties zou kunnen hebben als je hier wat aandacht aan besteed. Is misschien voor jezelf ook wat leuker.

5de4d0d4209b1-BannerE.jpg

Ik vond een goedkoop restaurantje met eveneens ‘goedkope menu’s’, die net zo smaakten als ze eruit zagen. Gewoon verschrikkelijk en niet meer voor herhaling vatbaar. Het cliënteel had het totaal niet over voetbal maar uitsluitend over Brexit en de manier waarop de ‘geblondeerde tweelingbroer van Trump’ zijn wil doordrukte.

Terloops keek ik in een op tafel liggende locale krant en zag, dat ze in Bromley een heel zooitje voetbalclubs hebben.  Een artikel trok mijn aandacht. Het betrof een rare club, met een bijzonder opvallend logo.

5de4d14f5ea20-plaatje3.jpg

Gothic F.C. was een Engelse voetbalclub, ooit gevestigd in Norwich. Ze waren lid van de Eastern Counties League tussen 1963 en 1978. De club bestond niet meer, wel de beweging en het feit, dat ze elk jaar samenkomen om een wedstrijd te spelen tegen een zustervereniging uit Brazilië.

5de4d1cb085b6-84.jpg

Gekken heb je overal, maar een match tussen Gotiek-fanaten trekt mij niet, hoe leuk of raar het ook moge zijn.  Want eerlijk gezegd, zit ik wel met een levensgroot probleem. Mijn moeder wil dat ik komend weekend terugkom en mijn vader eist dat ik maandagochtend op mijn stageplaats in het ziekenhuis verschijn. En ik? Ik heb hier totaal geen zin in.

Financieel kan ik het hier in Engeland nog een tijdje uitzingen, maar wil ik dat? Vakantie is leuk, alleen beschouw ik dit hier niet als vakantie. Want vakantie is voor mij zon, strand en leuke dingen beleven. Mijn trip hierheen was puur op nieuwsgierigheid gebaseerd en had een informatief kleurtje. Ik wilde weten hoezo Engeland de geboorteplaats van het voetbal was en dat wist ik nu. Ik heb de 6 oudste clubs bezocht en meer als een idee van een schoolreisje is er niet blijven hangen. 

Voetbalclubs hebben ze in elk geval zat in Engeland.  Als de heer Panhuijsen met zijn trektocht naar de clubs hier was begonnen, dan was die volgens mij Londen nooit uitgekomen, want je hebt hier op elke hoek, nou niet overdrijven zeg maar ‘haast op elke hoek’, een clubje.  Vandaar dat je nergens straatvoetbal ziet zoals bij ons.  Enfin, van voetbalclubs heb ik even mijn buik vol en wedstrijden hoef ik al helemaal niet te zien. 

Dus reed ik even wat planloos door de wijk Bromley en wat verder richting centrum, zonder enig idee waar ik nou eigenlijk heen wilde. Op een gegeven moment kwam ik langs een giga parkeerterrein en daar zette ik mijn auto neer. Een kop koffie, eventueel wat eten en eens goed nadenken, hoe ik met mijn problematische situatie om moest gaan en wat mijn volgende stappen zullen zijn. Dat was, wat ik voor ogen had.

5de4d2474239c-85.jpg

Waarom ik het deed, mag Joost weten, maar ik deed het gewoon.  Ik liep gewoon naar binnen, zoals ik dat al tientallen keren had gedaan in Rotterdam. Rechtstreeks door naar het restaurant alleen was het nu niet het Erasmus MC maar hier het plaatselijke Chelsea and Westminster Hospital.  In mijn nette kleren en met mijn duidelijk zichtbare badge leek ik net een stagiair of ‘geleende dokter in opleiding’.  Niemand stoorde zich aan mijn aanwezigheid en binnen een tiental seconden wist ik waar ik moest zijn.

Aan de linker kant van de balie hing een bord met de opschrift ‘medical staff  en de rest was voor de ‘visitors’. Zonder nadenken liep ik naar de linker kant en terwijl ik een kopje koffie pakte, kreeg ik van de cateringzuster een bord met het gerecht van de dag of te wel Fish & Chips. En of u het geloofd of niet, de vis zwom niet in azijn en de frietjes waren matig gezouten en lekker droog. 

De dame achter de balie keek kort naar mijn badge en bekommerde zich om de volgende klant in een witte doktersjas. Ik kletste er een hoop mayo op het bord, pakte nog een bakje met appelmoes en zocht een rustig plekje op.  Nou ja rustig.  De tafeltjes zowel in het gedeelte voor de ‘staff’ alsook voor de bezoekers waren goed gevuld en er was nog maar een plek vrij aan een tweepersoonstafel waar al een mijnheer aan de koffie zat en met zijn mobieltje bezig was. De heer had er geen bezwaar tegen, dat ik aan zijn tafel aanschoof. Hij knikte kort instemmend en maakte een uitnodigende handbeweging. Meer kon niet, want hij had het te druk met zijn mobieltje en bleef maar teksten in te toetsen.

Nadat ik mijn Fish & chips soldaat had gemaakt en nadenkend over mijn situatie eindelijk van mijn koffie kon  genieten, leek mijn tegenover klaar te zijn met berichtjes te versturen. Aan zijn teleurgesteld gezicht kon je aflezen dat zijn actie niet het gewenste resultaat had opgeleverd.  Hij maakte op mij de indruk van een zakenman, die op visite was geweest of nog moest zijn van een familielid of werknemer en blijkbaar met een zakelijk of privéprobleem zat, dat hij hier wilde oplossen.

Nou als dat zo was, dan was ik hier aan het goede adres want ik zat ook met een voor mij levensgroot probleem.   

Volgende update: vervolg ontmoeting met zakenman

@True_Legend  @Vlonkie  @Chimpa  @TheRedOne  @ROEMM  @Makalakalane  @Daniell  @r4vje  @rik1991  @Olivierke  @stef1978

Sorry, het blijft maar 'rekken' totdat de database er is.

Edited by germandutch
  • 1 month later...

banneremejry.jpg

Alvorens ik echter verder ga met deze novelle, wil ik eerst nog iets duidelijk maken.

Zoals gebruikelijk maak ik principieel geen gebruik van hulpmiddelen. Dat doe ik trouwens in geen enkele van mijn novellen. Ik probeer zo realistisch mogelijk te werk te gaan en gebruik dus geen filters, of lijstjes van goede LLM spelers, staf enz.  Knoeien met de ingame-editor is tevens aan mij niet besteed, want ik wil mijn eigen game niet verkrachten. Bovendien is mijn PC kennis te beperkt.

De enige afwijking is, dat ik nu wel een club kies, omdat een sollicitatie niet in het verhaal past. Gebruikelijk is het niet, omdat ik normaliter altijd als ‘werkeloze’ begin.  Wel maak ik gebruik van het uploaden van een Face pack + Skin + Logo pack, mits het mij lukt en mijn pc het aankan. En natuurlijk van een database.

Verleden jaar heb ik gebruik gemaakt van de database ‘Engeland to level 8’ van ene Dan BHTFC en ook voor FM20 wilde ik weer gebruikmaken van zijn nieuwe database ‘England to level 20’. Helaas is die nog niet beschikbaar wel tot level 10 en aangezien ik nogal ongeduldig van aard ben, kan ik niet langer wachten. Dus ik pak deze tot 10.

Ik ga dus verder met deze novelle en het personage Bennie Vos, hetgeen geen ex-voetballer is, evenmin iemand met een trainersopleiding. Hij heeft ooit als kind op straat en of pleintjes zitten ballen maar het niet eens tot het laagste niveau  ‘zondagsamateur’ geschopt. Zijn enige affiniteit met voetbal is het feit dat hij al jarenlang een FMgamer is.  De essentie van de novelle wordt dus:  kan een FMgamer met zijn puur theoretische kennis een club managen en uiteindelijk resultaten boeken?   

Ik heb ooit gelezen dat een hobbypiloot, die alleen PC vluchtsimulator kennis had, gedwongen werd om een Boeing 737 te vliegen/landen. Vandaar deze poging van mij om als FMgamer een club te runnen.

@Chimpa  @TheRedOne  @ROEMM  @Makalakalane  @Daniell  @r4vje  @rik1991  @Olivierke  @stef1978   @Vlonkie  @True_Legend

Hopelijk lukt het mij om een spannende voortzetting te maken en jullie te entertainen.  

Edited by germandutch

banneretxjmd.jpg

De zakenman of wat het ook was, keek naar mijn badge.  Wat hij zag, verbaasde hem blijkbaar ietwat en hij las het gewoon hard op:  drs. Bennie Vos   LLM’ en met ietwat moeite ontcijferde hij het onderaan staande: ‘Erasmus University Rotterdam’ en het handgeschreven logo ‘Erasmus’ zomede de tekst: ‘Make it happen.’  Hij krabde nadenkend aan zijn kin, keek mij aan en vroeg: ‘U bent geen dokter.  LLM – Lower League Management van de universiteitsclub Erasmus uit Rotterdam?’

8690jbf.jpg

Tja, wat moet ik hierop zeggen?  Moet ik hem vertellen dat ik noch het een noch het ander was? 

LLM staat feitelijk voor Master of Laws (afkorting: LLM of LL.M., Latijn: Legum Magister, vertaling: meester in de rechten). Dus een universitaire mastergraad in het bachelor-masterstelsel. De graad met toevoeging of Laws wordt gebruikt om aan te geven dat de drager ervan, dus ik,  aan een universiteit een eenjarige of, in mijn geval, tweejarige initiële masteropleiding heeft afgerond in de rechtsgeleerdheid. De dubbele 'L' is een afkorting van het Latijnse meervoud legum ("van de wetten"; Lat. lex, "wet"); In Latijnse afkortingen wordt de letter herhaald, indien het meervoud wordt bedoeld.

Om eventuele misverstanden te voorkomen, voor de Belgen ben ik een heuse ‘drs.  en voor mijn landgenoten een echte ‘LLM’. Dit heeft dus totaal niets met Lower League Management te maken maar alles met Master of Laws.

Dus ben ik nu drs. Bennie Vos LLM, kan het nog bekakter?  Jawel, dat kan. Maar ik heb de badge meegenomen, omdat het toch wel indruk maakt, ook al dacht mijn tegenover dat ik iets met voetbal te maken heb. Ik heb geen zin om hem uit te leggen, dat ik feitelijk een beetje een ‘blufferige kaaskop’ ben, die lollig wil zijn en anderen een beetje in de maling wil nemen. Dus zei ik niets, stond alleen op en gaf hem de hand met de woorden: ‘Bennie Vos’, drs en LLM liet ik weg en voegde toe: ‘Erasmus Rotterdam’.  Blijkbaar dacht ‘ie dat het een club was. Nou van mij mag ‘ie.

Hij gaf mij een slap handje, nat van de zenuwen, en stelde zich voor als:  Mark Harris, zakenman en eigenaar van de voetbalclub Holmesdale FC hier uit Bromley.

markharrisi2k99.jpg

Mister Harris was dus de eigenaar van een heuse voetbalclub en hij was hier, omdat zijn clubmanager een auto-ongeluk had gehad.  Het ongeluk was van dien aard, dat de manager voorlopig nog een tijdje hier moest blijven.  Wij raakten in gesprek en eindelijk had hij een luisterend oor voor zijn problemen gevonden, waardoor hij maar bleef praten en als het ware helemaal leeg liep. En ik? Ik kan misschien niet veel, maar ik kan wel goed luisteren.

Enfin, om het verhaal kort te maken, hij vertelde dat zijn club verleden seizoen helaas was gedegradeerd en nu in de 10de divisie terecht was gekomen. Ten gevolge van de degradatie en de hieruit ontstane interne ruzies waren niet alleen alle stafleden maar ook een groot aantal spelers met onbekende bestemming vertrokken. Mister Harris zat nu met een dure club, maar zonder staf en een beperkt aantal spelers.  En was ten einde raad.

Bovendien was hij ook eigenaar van de Abbey Wood Caravan & Motorhome Club, randje Londen. Het seizoen was net begonnen en de camping vergde al zijn aandacht, omdat hij, door het opstappen van staf en spelers nu personeel te kort kwam. Enkele spelers en stafleden hadden op oproepbasis voor hem gewerkt op zijn camping en waren dus vertrokken.

Welnu, al met al een triest verhaal en goede raad kon ik hem niet geven. Wel peuterde hij bij mij los, dat ik nog even in Londen en omgeving wilde verblijven om ‘vakantieredenen’.  Uiteindelijk nodigde hij mij uit hem morgen eens op de club Holmesdale FC te bezoeken. Omdat ik toch niets anders om handen had, accepteerde ik de uitnodiging. Bovendien bevond de club zich hier in het stadsdeel Bromley. Dus waarom niet?

De volgende ochtend reed ik naar de Oakley Road in Bromley om conform de afspraak met mr. Harris diens club Holmesdale FC een bezoekje te brengen.  10de divisie!  De club Hallam die ik onlangs had bezocht, speelde ook in een van de divisies van het 10de niveau en was een club om u tegen te zeggen. Ik was benieuwd wat ik bij Holmesdale FC zou aantreffen?

Randje Bromley moest ik ineens een secundair weggetje inslaan en ergens had ik het gevoel van de moderne tijd en een druk stadsdeel in de middeleeuwen terecht te komen. Nou ja zeg, daar gaan we dan.

92mnji3.jpg

Het door mr. Harris zo bewierookte clubje is dus blijkbaar gewoon een of ander achteraf clubje, zoals waarschijnlijk het merendeel van de clubjes van niveau 10.

89ipj7s.jpg

Toen ik het terrein opreed, kwam mij gelijk een persoon tegemoet, vergezeld van een waakhond. De man was de beheerder/materiaalman/bewaker van de club en trainingscomplex en wees mij de weg naar mr. Harris.

938rkho.jpg

Het clubhouse stelde niet veel voor, tenminste van de buitenkant. Druk was het ook niet, want de trainingen beginnen pas in de middaguren mits überhaupt.

9416k8m.jpg

Van binnen viel het mee. Er was zelfs een winkeltje, een fanshop om van alles en nog wat te kopen tijdens wedstrijden en trainingen. Blijkbaar had mr. Harris wat freelance hulpkrachten kunnen activeren, want ze waren bezig de vloer te vervangen of te repareren.

Mr. Harris ontving mij met een volle kan sterke, zwarte koffie en vertelde mij de geschiedenis van zijn club. Waarom hij als ex-speler van o.a. Crystal Palace zo aan Holmesdale FC was gehecht, werd mij niet duidelijk. Wel was duidelijk dat Holmesdale FC nog nooit een titel heeft gewonnen. Misschien was dat juist de trigger en droomde hij ervan om deze club ooit kampioen te maken. Voorlopig scheen het daar niet of nog niet naar uit te zien. Persoonlijk vond ik het de  Engelse club met het ‘lelijkste logo’ wat ik tot nu toe tegen was gekomen.  Wat vind  u ervan?

95xdkbp.jpg

Enfin, om het verhaal kort te maken, plots kwam de aap uit de mouw. Mark Harris vroeg mij op de man af of ik geïnteresseerd was om tijdelijk de vacature als interim manager van de club op  mij te willen nemen?  Voor een periode van 2, 3 of maximaal 4 weken, totdat manager Lee Root hersteld was.  Dit aanbod viel rauw op mijn dak!  Een beetje beschaamd lachend schudde ik het hoofd en probeerde hem duidelijk te maken, dat ik totaal niet over welke papieren dan ook beschikte, om überhaupt een club te mogen trainen laat staan om op de bank te zitten of als manager, in welke vorm dan ook, te mogen en kunnen fungeren. Vreemd genoeg interesseerden mijn afwijzende opmerkingen hem geen snars. Hij zag het in mij zitten. LLM was volgens hem mijn specialiteit en hij was overtuigd dat ik de juiste man in deze situatie was. In zijn ogen waren alle met het voetbalvirus besmette Nederlanders voetbaltactisch en technisch uitstekend ontwikkeld en in staat het beste uit een spelersgroep te halen. Mijn bezwaren veegde hij gewoon van tafel.

Natuurlijk was het een leuke mogelijkheid mijn verblijf hier in Engeland te verlengen, maar jeetje, ik had nog nooit leiding gegeven aan een groep mensen of een club. Tot nu toe ben ik nooit verder gekomen dan mijzelf te sturen en in de hand te houden. Zelfs als kind bij het voetbal op straat mocht ik nooit een team aanvoeren een werd altijd als een van de laatste gekozen, omdat ik er geen kloten van kon. Ik was weliswaar een hardloper maar beslist geen voetballer. Vandaar dat ik ooit mijn heil in het FMgamen zocht en vond.  

Om eerlijk te zijn, ik wees zijn aanbod niet al op voorhand af. Vroeg om bedenktijd. We kwamen overeen, dat ik morgenochtend om een uur of tien hem mijn beslissing zou mededelen. Omdat hij dan niet op de club was, wilde hij mij ontmoeten op zijn kantoor op de Abbey Wood Caravan & Motorhome Club, zijn camping dus. Toen ik weer in mijn hotel was, vroeg ik me af ‘waar ik toch mee bezig was’?  Om een club te willen runnen, ook al is het maar tijdelijk, hoor je in alle opzichten een lefgozer te zijn en dat ben ik nou helemaal niet. Wel een perfectionist, alles moet perfect geregeld zijn alvorens ik eraan begin en dat was het hier helemaal niet.

Ok, ik heb nog nooit een bedrijf of club gerunt, maar dat hoeft ook niet, dat was Harris zijn zaak.

Waarom ik hem niet heb verteld, dat ik geen trainer of wat dan ook van een voetbalclub ben en of was, weet ik niet. Had ik het namelijk wel gedaan, dan was ik ongetwijfeld nooit in deze situatie terecht gekomen. Soms doe ik spontaan dingen, die ik achteraf totaal niet begrijp en waar ik geen verklaring voor heb. Zoals nu.

Veronderstel,  ik ben zo stom en doe het, wat moet ik dan doen?  Een technische staf samenstellen. Trainers, fysio enzovoort. Een selectie bekijken en een tactiek bepalen. Oefenwedstrijden regelen voor zover nodig. Trainingen bepalen en wedstrijden laten spelen. Eventueel stafleden en spelers aantrekken. Behoorlijk wat, maar wel een zeer, zeer avontuurlijke opgave. De vraag is, of mijn kennis als verwoede FMspeler voldoende is, om dit avontuur aan te gaan?  Toen ik ging studeren, wist ik ook totaal niets inhoudelijks van de onderwerpen. Alles was theorie in den beginne en door bijscholing en wat stageplekken heb ik het uiteindelijk gehaald.

Nu heb ik wel een duidelijke handleiding, waaruit ik af kan leiden hoe ik alles moet aanpakken. Bijvoorbeeld The Lower League Management guide van FMInside en legio huilpguides op de sites FM Scout, Sports Interactive Community, Steam, FM Base, Managers United en wat dies meer zij.  Dus ik kan alles opzoeken en heb als het ware hulp zat.  In theorie wordt in feite alles voorgekauwd en ik moet het alleen in de praktijk omzetten. Net als mijn universitaire opleidingen. 

Ik ging eventjes op bed liggen en dacht er nog eens grondig over na, tenminste dat was mijn bedoeling, maar ik raakte al snel in dromenland en zag mij als de personificatie van een herboren versie van Jürgen Klopp.  Toen ik net als mijn idool echter na wederom een gewonnen wedstrijd als een gek het veld opstormde, schrok ik wakker en was ik weer terug in de realiteit. Weliswaar kletsnat, want het scheen een nogal heftige droom te zijn geweest, maar mijn maag verlangde naar een portie Fish and Chips. Dus nam ik een snelle douche en ging op zoek naar voedsel.      

@Chimpa  @TheRedOne  @ROEMM  @Makalakalane  @Daniell  @r4vje  @rik1991  @Olivierke  @stef1978  @Vlonkie

@True_Legend

Ik hoop dat jullie het verhaal blijven volgen.

Edited by germandutch

bannere8yknx.jpg

Behalve een portie Fish and Chips had ik ook nog een Guinness sixpack bij een supermarkt om de hoek op de kop kunnen tikken. Want fish moet zwemmen, alleen niet in zo een zwart vocht. Ok, ik ben net als de meeste Nederlanders gek op drop en een helder biertje sla ik ook niet af. Maar bier moet als bier smaken en er niet uitzien als drop en nog zo smaken ook.

97pakjt.jpg

Enfin, het werd een K*T avond, net als mijn verblijf hier in Engeland. Ik had er hoge verwachtingen van, maar ze zijn totaal niet uitgekomen.

En dan nu dat!  Uit heldere hemel het aanbod om een gammele club te managen. Ok, ik geef toe, ik zie mijzelf als expert in het managen van LL clubs en wel vanaf de 6de divisie opwaarts, maar wel in FM games. Ik heb ze allemaal al een keer gedaan en de meesten nog kampioen gemaakt ook. Maar dat zijn wel computerspelletjes en niets in real time en al zeker geen echte club.  Bovendien een voetballer was ik niet, want in mijn jeugdjaren was ik al totaal mislukt. Ik ben dan weliswaar geen voetballer, maar ook beslist geen domme jongen. Laten we wel wezen, voetbal is in wezen een simpel spel. En om een club te kunnen managen, hoef je geen voetballer te zijn. Wat je wel moet kunnen is delegeren, dingen over kunnen brengen. En je hebt een helikopterview nodig, je moet het geheel kunnen overzien.  Alleen betwijfel ik,  dat dit ook nodig is bij een club in de 10de divisie.

Maar goed, ik ben niet van plan om hier een maand als een soort manusje van alles rond te lopen. Wel wil ik hoe dan ook nog 1 of 2 weken hier wat rondreizen, zodat ik in elk geval de stageplek in het Erasmusziekenhuis misloop.

De volgende ochtend, na een stevig Engels ontbijt, was ik op weg naar de Federation Road, waar de Abbey Wood Caravan & Motorhome Club was gevestigd.     

88oukn2.jpg

Van een camping had ik feitelijk een andere voorstelling. Of beter gezegd mijn visie erop was totaal verouderd. Losse tenten stonden er amper. Wel veel caravans met voortentjes, motorhome's, chaletjes,  winkeltejs enzovoort. Een soort kleine stad in het bos.

Mister Harris zat in zijn bureau in het clubhouse met een kan zwarte koffie en was al druk bezig met zijn dagelijkse werkzaamheden.

Na 2 bakken koffie besloten wij tijdens een kleine rondleiding over het terrein ons gesprek al wandelend voort te zetten. Feitelijk was ik hier om hem mede te delen, dat ik zijn aanbod niet wenste aan te nemen. Daar kwam het echter niet van. Omdat ik nooit het verschijnsel  ‘kamperen’ mee had gemaakt, noch als kind noch later, vond ik het meer dan interessant wat ik hier allemaal te zien kreeg. 

87qdk22.jpg 

Toen ik dit woonmobiel zag, was ik gelijk verkocht. Dat kreng was van alle gemakken voorzien. Dit was ‘kamperen’ zonder tent, luchtbedje en zaklampje.  In het woonmobiel was een heus bed, een douche, een keuken en verlichting. En dus vroeg ik, of ik dat ding voor twee weken mocht huren?  Mr. Harris was blij verrast en had onmiddellijk een voorstel paraat. Ik mocht er gratis wonen, mits ik tijdelijk als interim manager van zijn club wilde fungeren en de voorbereiding van het eerste team voor mijn rekening wilde nemen.

Oeps!  Dat was niet mijn bedoeling, maar toch wel uitermate interessant. Voor het eerst in mijn leven kamperen en wel in een heus woonmobiel met enige luxe en een echte club tijdelijk ‘managen’ zonder enig diploma. Een avontuur, dat ik zo snel niet meer mee zal maken en waarmee ik bij vrienden en kennissen kon aankomen.

Was het echt zo een moeilijke opgave?  Nee toch!  Ik heb gisteravond nog de Lower League Management  guide van FMInside en de LLM Guide for Football Manager 2018 by Jamie doorgelezen en volgens deze handleidingen was het niet zo moeilijk als het leek.  Ze noemden mij niet voor niets een studiehoofd. Ik heb geleerd instructies te lezen, te begrijpen en uit te voeren. En ik heb de beste assistent, die ik me kan wensen:  mijn laptop. Alles wat ik voor deze job moet weten, maakt mijn laptop zichtbaar.  Dus waarom niet. Proberen kan ik het. Als het mislukt, heb ik pech gehad , meer niet. Mijn ouders zullen er niet wakker van liggen, wel van het feit, dat ik mijn stage niet heb aangetreden. 

Enfin, om het verhaal kort te maken, nadat ik mr. Harris nog een keer had duidelijk gemaakt dat ik geen enkel diploma heb  om überhaupt aan zijn wens te kunnen voldoen, deelde hij mede, dat hij dat met de bond zou regelen en dat ik namens hem mocht optreden.  En dus heb ik toegezegd. 

In zijn kantoor hebben wij gelijk de nodige administratieve kwesties afgehandeld en kreeg ik de sleutel van het woonmobiel en een welkomstpakket.  Dit gaat genieten worden, vooral ’s avonds, want ik heb een heel groot terras om heerlijk te ontspannen.

Nadat ik alle faciliteiten op de ‘camping’ op mijn gemak had bekeken vertrok ik met mr. Harris naar de voetbalclub. Het was zijn bedoeling om mijn aan de spelers en de medewerkers, onbezoldigde vrijwilligers, voor te stellen.  Toen wij arriveerden lagen de velden er stil, eenzaam en troosteloos erbij.  

908vjtb.jpg

In plaats van op de binnendruppelende spelers en medewerkers te wachten, mocht ik alvast mijn toekomstige ‘werkplek’ bekijken. Om eerlijk te zijn, voor zo een, sorry dat ik het zeg, K*T clubje zag de kleedkamer er wel heel netjes uit.

915dk2k.jpg

Nog geen half uur later stond alles wat momenteel aanwezig en beschikbaar was aan spelers en medewerkers op het veld en kon mr. Harris met zijn speech en mijn voorstelling beginnen. Hij gaf de aanwezige personen te kennen, dat hij een echte Nederlandse manager had aangetrokken en omschreef mij als een pure Johan Cruijff adept met de vaardigheden van Ten Hag. Zonder blikken of blozen stond ik erbij en vond het nog leuk ook, temeer omdat een groot aantal van de aanwezigen het blijkbaar nog geloofden ook.

Haha, jeetje, ze moesten eens weten?  Voorts maakte mr. Harris duidelijk, dat ik niet de momenteel in het ziekenhuis verblijvende manager Lee Roots definitief kwam vervangen, maar dat ik mij beschikbaar had gesteld als tijdelijke interim manager, totdat manager Lee weer present was. Hij hoopte, dat iedereen met mij prettig kon samenwerken, ondanks mijn nogal jonge leeftijd.  Nadien was het de beurt aan mij, om iedereen een handje te geven en wat praatjes te maken.    

96ykj7b.jpg

‘Interim manager van een echte voetbalclub!’  Het is te gek om waar te zijn. In plaats van een muis heb ik nu het hele draaiboek van de club in handen.

Nadat ik van de beheerder/beveiliger/materiaalman James een, wat hij noemde praktisch nieuw, clubtrainingspack had ontvangen, wees hij mij mijn werkplek aan. In een achteraf kamertje maar wel met Wifi aansluiting. Vanaf morgen zal ik dus hier elke middag mijn werkzaamheden beginnen. Alvorens ik met mr. Harris weer naar de camping reed, om mij daar te vestigen, brachten wij eerst nog een bezoek aan het ziekenhuis en maakte ik kennis met Lee Root, die ik tijdelijk moest vervangen.

98zgkge.jpg

Zo zag Root eruit, voordat hij het ongeluk kreeg. Nu lag die erbij als een mummie en ik had al gelijk twijfels, dat hij over twee weken weer kon lopen. Hij had geen bezwaar, dat ik zijn werk tijdelijk zal doen en stak zijn duim op. Praten kon die amper en wat hij brabbelde kon ik helaas niet verstaan. Nadat wij hem beterschap hadden gewenst, vertrokken wij naar de camping.

@True_Legend  @Vlonkie  @Chimpa  @TheRedOne  @ROEMM  @Makalakalane  @Daniell  @r4vje  @rik1991  @Olivierke 

@stef1978  @T10  @spaansetukker

Bedankt voor jullie reacties.

Edited by germandutch
  • germandutch changed the title to [FM21] Engeland - de geboorteplaats van het voetbal