Jump to content
germandutch

[FM20/LLM] Engeland - de geboorteplaats van het voetbal

Recommended Posts

BannerE82b295c00586c2a3.jpg

Ik ben Bennie Vos uit Rotterdam-West, een echt product uit het kakkers-milieu. 23 jaar en afgestudeerd.  Een  gepassioneerde  FM gamer. Sinds mijn 12de levensjaar speel ik FM. Destijds begon ik met FM2009. Ik kreeg dat game voor de kerst van mijn oom, sindsdien ben ik eraan verslaafd en elk jaar in november had ik maar een wens: telkens weer de nieuwste FMgame. Kreeg ik hem niet gelijk, dan hadden mijn ouders een probleem met me.

In de beginjaren avanceerde ik tot een wel of niet succesvolle manager van alle topclubs, maar sinds enkele jaren geeft mij het managen van LLM clubs veel meer voldoening.   En dan bedoel ik Engelse LLM clubs, omdat ik daar in de 6de divisie kan beginnen en omdat Engeland feitelijk het moederland van het voetbal is.

"Engeland is het moederland van het voetbal". Ik heb deze zin al eerder gehoord, maar nooit de juiste verklaring gevonden, waarom Engeland het moederland van het voetbal is?  Omdat ik nogal nieuwsgierig ben aangelegd en tijdens mijn universitaire studie heb geleerd, alles min of meer grondig te onderzoeken, heb ik getracht ook deze zaak tot de bodem uit te zoeken.

Eenvoudig gezegd waren de Engelsen de eersten die regels gaven aan het spel, de eerder heersende anarchie bevatten en clubs oprichtten. Hoewel in de pre-christelijke tijd in China een voetbalachtig spel werd gespeeld en in de middeleeuwen in Italië een soort rugbyvoetbal werd beoefend, werden in het midden van de 19e eeuw alleen in Engeland regels opgesteld die het spel geleidelijk zijn huidige vorm gaven.

Meer specifiek, het was in 1848 toen studenten van de universiteit van Oxford de eerste voetbalregels schreven die vanuit het perspectief van vandaag vreemd lijken (bijvoorbeeld een team van 15 tot 20 spelers). In 1857 werd de eerste echte voetbalclub ter wereld opgericht en wel Sheffield FC.  Deze club existeert nog steeds en wel in de 8ste divisie in Engeland.

Verder onderzoek mijnerzijds wees uit, dat er behalve Sheffield nog enkele ‘oude’clubs existeren en wel Hallam FC (1860), Cray Wanderers (1860), Worksop Town FC (1861) en Notts County FC (de enige professionele club uit 1862).  Alleen Notts County kwam ik in FM tegen en wel in de 5e divisie. De overige clubs zitten in de 8ste of lagere divisies. Trouwens ik vond ook iets heel geks over een club genaamd Maidenhead United Football Club. Deze club uit 1870 bespeelt al sedert 1871 hetzelfde veld en staat dus bekend als de club met het oudste veld.

Maar wat heb je aan deze informatie?  Feitelijk niets,alleen is het leuk om te weten. 

Ooit kreeg ik  tijdens het gamen het idee, om juist deze 6 oudste clubs, allen in UK, een keer te bezoeken. Ok, natuurlijk weet ik dat het een zotte wens is, maar tijdens mijn studiejaren leek het mij toch een leuk idee. Alleen had ik er geen tijd voor en de financiële middelen ontbraken.

Enkele maanden geleden, toen ik een verplicht bezoek aan mijn tandarts bracht, kreeg ik aldaar een extra uitgave van VI onder ogen. Weliswaar al een paar jaar oud, maar nog steeds leesbaar. Het ging over een ‘werkbezoek aan 92 stadions van profclubs in Engeland’ uitgevoerd door twee VI journalisten. Per ‘vergissing’ heb ik het tijdschrift toen meegenomen en op mijn kamertje wekenlang in alle rust bestudeerd. Ik vond het reuze interessant. 

Enkele weken nadien las ik iets soortgelijks in het AD over  ene John Panhuijsen uit Amsterdam,  die met een hele bijzondere missie bezig was. Al dertig jaar lang reist hij elke zaterdag en zondag door het voetballandschap om de thuis- én uitwedstrijden van alle amateurvoetbalclubs in NL een keer bijgewoond te hebben. In NL heb je in totaal iets van ca. 2400 amateurclubs.  En onze heer Panhuijsen maakte het zichzelf  niet makkelijk. Van Groningen naar Limburg, rijbewijs heeft hij niet, dus hij reist overal  heen met de trein.

En toen moest ik weer aan mijn wens van enkele jaren geleden denken. De serie in VI en het artikel in het AD zorgden ervoor, dat mijn wens op mijn  bucket list kwam te staan. En nog bovenaan ook.  

Zo’n kleine 4 weken geleden ben ik afgestudeerd en dus nu werkeloos. Doordat mijn ouders de geldkraan hebben dichtgedraaid, proberen zij mij te dwingen, om een vaste betrekking te zoeken. Ik was het van plan, maar er gebeurde iets, wat niemand had verwacht en wat ik niet aan de grote klok heb gehangen. Verleden week heb ik in de staatsloterij een ton gewonnen. Familie en kennissen weten het niet. Ik heb het aan niemand verteld. Mijn ouders hoef ik hiermee geen plezier te doen, want die zitten goed in de slappe was en die hebben mijn centen niet nodig.

En wat denkt u wat ik nu ga doen?  Juist, ja! Ik ga mijn wens in vervulling laten gaan.  Ik ga naar Engeland en ik ga de 6 clubs bezoeken.

Ik ga ze een voor een af.  Een beetje rondneuzen, naar verhalen luisteren, sfeer proeven, in de verenigingspub of kantine rondhangen en dat is het dan.  Niet opvallen, aanpassen en vooral observeren.  Een beetje info opdoen en bij thuiskomst misschien een novelle schrijven. Who knows?

Als ik weer terug ben kan ik altijd nog werk gaan zoeken, alhoewel mijn vader voor mij ongetwijfeld een stageplek wil en zal regelen.  

Enfin, mijn koffertje is gepakt, een krachtige laptop + FM20 zit al in de tas. Morgenochtend vertrek ik per  auto naar Calais, zo’n kleine 300km. Aldaar de veerpont op en naar Dover Folkestone.  Dan verder naar Londen,  55 km.

kaart1c195f6e48bc8b281.jpg

Met behulp van de ANWB routeplanner heb ik mijn af te leggen route precies gepland.  Eerst van Londen naar  Maidenhead (B), dan naar Nottingham (C),  de volgende plaats is Worksop (D), nadien naar Sheffield (Hallam, E), dan naar Dronfield (daar zit Sheffield, F) en terug naar Londen (Cray Wanderes A).   Voor de hele trip heb ik zo een kleine  2 weken ingepland.  Bovendien heb ik een lijstje gemaakt van goedkope B&B adresjes, zonder van te voren te boeken. Ik wil ze eerst ter plekke bekijken, want ik ben nogal kieskeurig en bovendien een kakker. Zeggen ze.  

1ec03f5e32b43e22d.jpg

Trouwens,  Football Manager 2020, mijn favoriete game, is een Engels product en ze zeggen dat een hoop Engelse clubs dit game o.a. gebruikt als bron voor het scouten van spelers.  Of het waar is weet ik niet, maar het past leuk in dit verhaal.

Nou ik verheug me al op deze trip en op de 6 clubs die ik ga bezoeken.  Om teleurstellingen te voorkomen heb ik bij al deze clubs per mail aangevraagd, of ik ze mag bezoeken en of ik een soort rondleiding krijg. Ze hebben allen toegestemd, omdat ze veronderstellen dat ik journalist ben die een column over hun club gaat schrijven. Als onze bondscoach Koeman een leugentje om bestwil mag doen, dan mag ik dat toch zeker ook.   

Engelanda0cabdc152fd9f8c.jpg

Edited by germandutch

Het mooiste land om voetbal te zien ... En de geschiedenis van een aantal clubs is echt fenomenaal ! Ben benieuwd alvast naar het vervolg ... Maar waarom heb je je tekst in drie verschillende lettertypes geschreven ?

3 uur geleden zei True_Legend:

Het mooiste land om voetbal te zien ... En de geschiedenis van een aantal clubs is echt fenomenaal ! Ben benieuwd alvast naar het vervolg ... Maar waarom heb je je tekst in drie verschillende lettertypes geschreven ?

Als ik het wist zou ik het zeggen. Ik weet het niet.  Ik werk met Word 2007 en te pas en te onpas gebeuren er rare dingen met de teksten en vooral met de lettergrootte en soms ook met de lettertypes. Maar het gekke is, aan de oorspronkelijke tekstversie thuis mankeert niets en als ik het dan overzet gaat het soms mis. Sorry.

BannerE6930700a6ffdb8b2.jpg

plaatsMaidenhead4abc68734d7e895d.jpg

Mijn eerste halte was dus Maidenhead, een plaats in het bestuurlijke gebied Windsor and Maidenhead, in het Engelse graafschap Berkshire. Maidenhead heeft ongeveer 60.000 inwoners. Net iets kleiner dan Spijkenisse. Maar wel op het eerste gezicht een leuke plaats met een prachtige brug. Imposant genoeg om een fotootje van te maken.

Het enige wat mij hier tegenvalt is dat kutverkeer. Aan linksrijden heb ik een hekel, omdat ik bij grote kruispunten, mits ik niet helemaal gefocust ben, al tweemaal de verkeerde weg ben ingeslagen. Nou en dan moet je de Engelsen eens zien en meemaken. Die gasten gaan gelijk tekeer als volslagen idioten, alsof ik het expres deed. Slaat nergens op. Soms denk ik dat niet alleen het voetbal hier geboren werd, maar ook de hooligans. 

371cdd8e80347e532.jpg

Maidenhead United Football Club is een semi-professionele voetbalclub. Ze zijn momenteel lid van de National League, het vijfde niveau van het Engelse voetbal, en spelen sinds 1871 op York Road, waardoor wij kunnen spreken van het 'oudste seniorenvoetbalveld dat continu door dezelfde club wordt gebruikt'.  En juist om die redenen wilde ik hun bezoeken.

yorkRoad54f4b6652e8d2908.jpg

Toen ik vroeg in de middag op de club arriveerde kreeg ik inderdaad eerst een rondleiding, volgens mij van de materiaalman en hij vertelde mij het een en ander over zijn club.

MaidenheadLogo2a2d21f334a1d710.jpg

De club speelde hun eerste thuiswedstrijd op Bond's Meadow, voordat ze naar York Road verhuisde in 1871, met de eerste wedstrijd op het nieuwe terrein gespeeld op 16 februari 1871 tegen Marlow. York Road was een cricketveld uit de late achttiende eeuw en wordt erkend als het "oudste seniorenvoetbalveld dat continu door dezelfde club wordt gebruikt". Het grondbezit werd gekocht in 1920. Het recordaantal van de club van 7.920 werd vastgesteld voor een kwartfinale van de FA Amateur Cup tegen Southall op 7 maart 1936, waarbij Maidenhead met 1-0 won.

201d2d1dfe674eb46.jpg

Zo ziet het veld er nu uit en ik zie geen verschil met de velden van de amateurclubs in Rotterdam. Behalve dat het een echt grasveld is.  In de kantine zaten een aantal ‘ouderen’ aan koffie en bier, die waarschijnlijk net een training hadden bijgewoond. 

veld1345a216b97d488b8.jpg

Terloops ving ik ook een glimp op van hun manager ene Alan Ernest Devonshire (geboren op 13 april 1956),  een Engelse voormalige profvoetballer die de huidige manager is van Maidenhead United. Hij was een middenvelder die speelde voor West Ham United, met wie hij de FA Cup won in 1980, en Watford, waar hij zijn carrière in 1992 beëindigde. Devonshire won acht caps voor Engeland tussen 1980 en 1983. Hij werd vervolgens manager bij Maidenhead United, Hampton & Richmond Borough en Braintree Town.

Devonshirea1715c2f707cb550.jpg

De sfeer in de kantine was gemoedelijk. Niet spectaculair, eerder een beetje saai en ik werd min of meer door de aanwezigen gewoon genegeerd. 

Nou, dus een slecht begin van mijn trip en gezien mijn achtergrond als kakker uit het beschermde Mathenesser kakkermilieu, vond ik wel dat ze hier behoorlijk ‘grof’ in de mond waren. In elke zin kwam minimaal 1 keer het ‘F-woord’ voor, gevolgd door een vloek. Dus laat ik het maar zo zeggen: op een zinnig gesprek kon ik niemand betrappen.  

4d84b367bf410cb36.jpg

Overnacht heb ik hier voor € 37 met ontbijt. Netjes, schoon en de prijs valt mee. Maar ik ben en blijf Nederlander, dus als het goedkoper kan, graag. Wel was voor mij duidelijk, dat ik het op een ietwat andere manier aan moest pakken, om toch echt wat contact met ‘clubmensen’ te krijgen. Tot nu toe leek mijn bezoek hier op een soort schoolreisje en dat was toch echt mijn bedoeling niet.

De volgende ochtend gaat het naar Nottingham.

Edited by germandutch

Wederom een vermakelijke update. Wat betreft je opmerking over het verkeer kan ik alleen maar amen zeggen.

5dc2b8ff22808-BannerE.jpg

Ok, afgezien van het feit dat het verkeer voor mij hier verschrikkelijk is, door dat verrekte links rijden, is het wel een leuk land om te bezoeken. Het mooiste is in elk geval het typisch Engels ontbijt en ik moet zeggen: ik hou ervan.

5dc2b94434c23-ontbijt.jpg

Tijdens mijn uitvoerig ontbijt kreeg ik een bruikbaar idee. In mijn bagage ben ik mijn uni-badge met mijn foto tegengekomen, die ik blijkbaar per vergissing had meegenomen. Volgens mij kwam mijn badge nu van pas. In mijn mails aan de clubs had ik vaagjes door laten schemeren dat ik journalist was en een column over de club wilde schrijven. Welnu, wie kent hier al Erasmus? Als de bondscoach de boel een beetje kan belazeren dan mag ik als pure FMgamer toch ook wel een beetje over de scheef gaan.

Enfin, na het weliswaar ietwat vette en machtige ontbijt, werd het tijd voor de trip naar Nottingham.

Volgens Wikipedia is Nottingham een unitary authority met de officiële titel van city, de provinciezetel van Nottinghamshire in Centraal-Engeland en een district, gelegen aan de rivier de Trent. De stad telt twee universiteiten, de Nottingham Trent University (een voormalig college, c.q. hogeschool) en de University of Nottingham. Nottingham is de thuisstad van de voetbalclubs Nottingham Forest en Notts County, de oudste professionele voetbalclub ter wereld. Sinds 15 december 2011 is Nottingham een UNESCO Literatuurstad. Het inwonersaantal werd in 2017 geschat op 329.209. Het hele stedelijke gebied telt meer dan 600.000 inwoners.

Nottingham is vooral bekend door de legende van Robin Hood die in en rond de stad zou hebben geleefd. Het huidige, 17e-eeuwse Nottingham Castle is gebouwd op de overblijfselen van een ouder kasteel dat een rol speelde in de legenden rondom Robin Hood. Het kasteel is te bezoeken en er vinden regelmatig exposities plaats.

Een interessante locatie in Nottingham is The Park, een upper middle-class woonwijk gelegen in een dal ten zuiden van het centrum van de stad. Het betreft een gebied van 150 hectare dat ooit deel uitmaakte van het hertenpark van Nottingham Castle. Het gebied is privé-eigendom van The Nottingham Park Estate, een coöperatie van bewoners van het gebied. The Park is sinds 1820 ontwikkeld, en bevat veel typisch victoriaanse gebouwen. De straten worden verlicht met ouderwetse gaslampen; het is het grootste gebied in de wereld dat nog op dergelijke wijze wordt verlicht.

5dc2b99ccb2ea-5.jpg

En ja hoor, ook hier moet je over een brug om de plaats binnen te komen. In eerste instantie dacht ik nog dat die plaats een beetje op Rotterdam lijkt, maar vergeet het maar. Het leek meer een beetje een treurige stad en beslist geen Rotterdam. Het bruist hier niet.

5dc2b9cf0cd3f-6.jpg

Alles wat ik over mijn volgend doel weet, heb ik uit Wikipedia gehaald en dat was niet weinig.

Notts County, die net als het veel grotere Newcastle United de bijnaam 'the Magpies' ('de Eksters') draagt, komt uit Nottingham, en wordt beschouwd als één van de pioniers van het spelen van voetbal met de regels zoals we die tegenwoordig kennen. Notts County F.C. schreef niet alleen geschiedenis als één van de oudste voetbalclubs ter wereld, maar ook doordat verdediger Ernest Greenhalgh speelde in 1872 in de eerste internationale wedstrijd ooit voor het team van Engeland, dat tegen het elftal van Schotland aantrad. Verder wist de club in 1891 voor het eerst de finale van de FA Cup te behalen. Daarin werd echter met 3-1 verloren van de Blackburn Rovers, hoewel ze datzelfde team een week eerder in een reguliere competitiewedstrijd met 7-1 van de mat hadden geveegd. 3 jaar later, in 1894, wist de club alsnog de FA Cup in de wacht te slepen door de Bolton Wanderers met 4-1 te verslaan. Daarmee schreef Notts County F.C. opnieuw geschiedenis, omdat het nooit eerder was voorgekomen dat een club die niet op het hoogste nationale niveau uitkwam de FA Cup had weten te winnen. 

5dc2ba9b33631-12.jpg

Toen ik bij de receptie van de club arriveerde, werd ik compleet verrast. Hoezo?  Nou ik stond net koud aan de balie toen iemand met uitgestrekte hand op me afkwam, mij de hand schudde en zich voorstelde als de manager van de club. Mike Mulvey.

5dc2bacf3fed7-7.jpg

Het was niet alleen mijn opgespelde badge van de Erasmus uni maar ook vooral het feit, dat ik, zoals gebruikelijk, als een kakker was gekleed. Netjes in het colbertje met een schoon overhemd. En niet zo als die sloddervossen die in de kantine van Maidenhead rondliepen. Mijn uiterlijk had gelijk iets formeel en maakte blijkbaar indruk.

Enfin bij een kop koffie vertelde mister Mike mij het een en ander over de club.

Notts County F.C. is een Engelse voetbalclub uit Nottingham, opgericht in 1862 en uitkomend in de National League. De club speelt zijn thuiswedstrijden, sinds 1910, op Meadow Lane. De club speelde 30 seizoenen in de eerste klasse en 37 seizoenen in de tweede klasse. Notts County kon degradatie niet voorkomen in het seizoen 2018/19, na 157 jaar is werelds oudste voetbalclub verdwenen uit het prof voetbal. En in het seizoen 2019/20 komt het uit in het Engelse National League. 

De club wordt gezien als een van de pioniers van het spel, en is de oudste professionele voetbalclub ter wereld. In 1888 was de club een van de oprichters van de Football League. Uit de begintijd stammen ook de grootste successen van de club.    

Veel nieuws was het niet, want het meeste was mij al bekend van Wikipedia. Maar interessant blijft het wel.

Toen dook een tweede heer op, eveneens netjes in het pak.  Mike ging als het ware gelijk in de houding staan en veranderde in een ‘werknemer’.

5dc2bb1b4d6fe-8.jpg

De heer in het nette pak was niemand minder dan de eigenaar van de club en wel ene heer Alan Hardy. Ook van hem kreeg ik een hand en na een korte woordenwisseling beloofde manager Mike dat zo ene David Kerslake zich om mij zou bekommeren en voor een rondleiding zou zorg dragen. Mike zelf volgde zijn baas naar diens kantoor.

5dc2bb678f0c7-9.jpg

En ja hoor. De assistent-manager David Kerslake had de opdracht mij rond te leiden. Tenminste dat dacht ik, maar ik kwam toch bedrogen uit.  Hij gaf mij kort de hand, vroeg waar ik vandaan kwam en dacht even na. ‘From Holland.’ Hij lachte zachtjes en vertelde mij dat hij geen tijd had en trainingen moest geven. Maar er was wel iemand  die beter geschikt was om mij rond te leiden en van voldoende clubinformatie kon voorzien. Hij klopte mij op de schouder, wees de receptioniste aan mij van een nieuwe kop koffie te voorzien en vertrok met de belofte, dat iemand anders zich om mij zou bekommeren.

Ik had mijn tweede koffie net op, toen een donkere speler verscheen. Hij stelde zich voor als Enzio Boldewijn.  Een jongen uit Almere (bouwjaar 17 november 1992) een Nederlandse voetballer die speelt als aanvaller. In het kort vertelde hij me dat hij op 6 augustus 2011 zijn debuut in het betaald voetbal had gemaakt, toen hij het met FC Utrecht het opnam tegen VVV-Venlo. In het seizoen 2012/13 kwam hij op huurbasis uit voor FC Den Bosch. Die club en ook FC Utrecht wilden niet met hem verder, waardoor hij vertrok naar Almere City. Op 15 mei 2016 tekende hij een contract voor twee jaar bij Crawley Town, actief in de League Two. In juli 2018 ging hij naar Notts County en sedertdien is hij hier de spits.

5dc2bbb11f968-10.jpg

Enzio keek even naar mijn badge en begon spontaan te lachen. “Dit is een universiteitsbadge van de Erasmus universiteit.”  Hoofdschuddend keek hij me aan. “Ze denken hier dat je van de Nederlandse pers bent. Maar wie ben je nou eigenlijk?”

“De naam is juist” Ik wees op het badge. “Bennie Vos uit Rotterdam” ik moest ook even lachen. “Nou ik ben een Football Manager gamer en hier om de 6 oudste clubs te bezoeken. Maar als ik zeg dat ik een FM fan ben lachen ze me uit en laten mij niet binnen. Vandaar de badge.”

Enzio sloeg zich lachend op de dijen en hij begon aan de rondleiding.

In een van de gangen van het clubgebouw hingen fotos van belangrijke personen uit het verleden van de club. Enzio wees op een van de fotos en gaf een korte toelichting:  “Ricardo Moniz” zei hij  “ken je hem?”

5dc2bc7115fd2-13.jpg

“Nou en of” ik lachte zachtjes. Als je zoals ik gepassioneerd FM gamer bent, dan ken je al je pappenheimers en deze heer was als manager of assistent bij een hoop clubs wereldwijd geweest in alle FM games.

Enzio vertelde, dat tijdens het seizoen 2014/15  de Nederlandse trainer-coach Ricardo Moniz aangesteld werd op 7 april 2015. Hij kreeg de taak om de oudste profclub ter wereld voor degradatie te behoeden uit de Engelse League One. "Alles draait nu om zelfvertrouwen", liet Moniz weten bij zijn aantreden bij Notts County, op zes wedstrijden voor het einde van de competitie.  De club stond op dat moment twee na laatste op de ranglijst, maar met één wedstrijd minder gespeeld dan de vier concurrenten. De club degradeerde echter alsnog naar de Engelse League Two op 3 mei 2015.

“Ik ken hem uit de games en van Excelsior. Volgens mij is hij een zichzelf gigantisch overschattende coach, die altijd open deuren intrapt en op de Tsjakka Ratelband manier denkt teams te kunnen motiveren. Excelsior dacht ook dat ze met hem de top van de Eredivisie konden beklimmen, maar helaas ze zijn onder zijn leiding gedegradeerd.”  

Alvorens de trainingen begonnen werd ik nog even in de gelegenheid gesteld, op het veld van de oudste professionele club op doel te schieten. Een kans die ik mij niet liet nemen. En ik scoorde. Uiteraard, want er stond geen keeper op doel en dan lukt het mij ook om te scoren.

5dc2bf258b1fc-14.jpg

Wij keken nog wat naar de trainingen en toen nam Enzio afscheid, want zijn coach wilde hem op het veld zien. Hij riep nog “Succes verder” en haastte zich naar het veld.

5dc2bcf2475c2-11.jpg

Inmiddels was het al laat in de namiddag en ik had honger. Op zich vond ik het een leuke dag, maar had totaal geen zin meer in een bezoek aan de kantine of de clubpub.  Eerst even goed eten, dan kijken naar een onderkomen voor de nacht, want morgen wil ik naar Worksop. 

Edited by germandutch

Ricardo Moniz ... Een paar jaar geleden in FM toch een heel goede coach om in je staff te hebben ! Weer een tof en goed geschreven stukje 

BannerE89a26ec472b0e606.jpg

Op het eerste en goedkoopste adresje van mijn lijst was het gelijk raak. De parking, het hotelletje met de hoogdravende naam Hotel Commodore en de receptie zag er netjes uit. Gratis WiFi, alleen het ontbijt was niet inbegrepen, maar de 1persoonskamer kostte dan ook maar € 26 per nacht. Nou, daar wou ik het wel voor doen.

15c39c0593df22d163.jpg

Ik boekte een eenpersoonskamer. En wat kreeg ik? Een armoedig kamertje met een ongeëvenaard vervallen eenpersoonsbedje. Het leek wel een kinderbedje. Ok, ik ben 187cm lang, maar dat bedje was meer geschikt voor, wat zou ik zeggen, zo een kereltje als die kleine Liam Kelly, waarmee Jaap Stam Feyenoord heeft opgezadeld. 

Toen ik bij de receptie vroeg om een kamer met een fatsoenlijk bed, kreeg ik te horen dat er nu niets beschikbaar was. Het was nemen of verlaten en ik had al betaald. Ook al zit ik even goed in de slappe was, maar ik ga geen geld verkwisten. Ik ben Nederlander en volgens mijn Belgische kennissen het prototype van een gierige Nederlander.

Bovendien waren er geen fatsoenlijke jaloezieën of gordijnen voor de ramen. Maar daarvoor had ik wel een raam met uitzicht op de hoofdweg. Als ik zeg dat de badkamer betere dagen heeft gekend, zou het een understatement zijn. Maar let wel: het ontbijt was prima, maar dat mag ook wel voor een extra tientje. Om eerlijk te zijn, ik heb behoorlijk toegeslagen en er een vette brunch van gemaakt. Met veel koffie en vruchtensap, want de dag is nog lang.

Mijn volgend doel was  Worksop Town F.C. (1861).  Alleen al het logo van deze club is het waard om er een bezoek aan te brengen.

16a626657e19b8c9b0.jpg

Wat of wie is Worksop Town FC feitelijk?

Volgens Wikipedia is Worksop Town F.C., te herkennen aan het logo met de tijgerkop waaraan ze hun logische bijnaam 'the Tigers' te danken hebben, is afkomstig uit het stadje Worksop. Hoewel de eerste gegevens van het bestaan van Worksop Town uit 1873 dateren, claimt de club zelf dat haar oprichting in 1861 heeft plaatsgevonden. Klaarblijkelijk is er ook genoeg aanleiding om dat aan te nemen, want laatstgenoemde jaar heeft men inderdaad erkend als oprichtingsjaar van deze voetbalclub, die overigens nooit echt grote successen heeft weten neer te zetten.

Noemenswaardig is echter wel het bekertoernooi van het seizoen 1907-1908, waarin de club het in wat overeenkomt met de hedendaagse derde ronde mocht opnemen tegen Chelsea. Er werd weliswaar met 9-1 verloren, maar het spectaculaire aan deze wedstrijd was voor Worksop Town F.C. het aantal toeschouwers, dat met 70.184 goed was voor een clubrecord dat vandaag de dag, zo’n 150 jaar(!) jater dus, nog altijd niet is verbroken.

En wat weet ik over de plaats Worksop? 

Het is de grootste stad in het Bassetlaw-district van Nottinghamshire. Worksop ligt aan de rivier de Ryton en bevindt zich aan de noordelijke rand van Sherwood Forest. Worksop ligt 31 km ten oosten-zuidoosten van Sheffield, met een bevolking van 41.820 inwoners. Het ligt dicht bij de grenzen van Nottinghamshire met South Yorkshire en Derbyshire.

Worksop is een forensenstad geworden vanwege de geografische ligging en de gemakkelijke toegang tot belangrijke snelwegen en spoorverbindingen.

Worksop staat bekend als de "Gateway to The Dukeries", vanwege de nu vier verouderde hertogelijke hoofdvestigingen die dicht bij elkaar lagen, ten zuiden van de stad. Deze vier hertogelijke locaties waren; Clumber House, Thoresby Hall, Welbeck Abbey en Worksop Manor. Andere huizen zoals Rufford Abbey en Hodsock Priory liggen ook op slechts een paar kilometer afstand. Worksop is verbonden met de Duitse stad Garbsen.

173782dbc2f35cb61e.jpg

Ze hadden dit natte land, nou ja land, zeg maar eiland, beter Waterland kunnen noemen, want hier is alles nat.

En dan de club Worksop Town Football Club, een Engelse voetbalclub gevestigd in Worksop, Nottinghamshire. Ze spelen momenteel in de Northern Premier League Division One South East. Ze hebben de bijnaam de Tijgers.

Toen ik arriveerde, uiteraard weer netjes gekleed, werd ik door vier deftige heren, nou ja ‘heren’ – thuis zouden we zeggen ‘deftige boeren’, in ontvangst genomen.  En wel de chairman himself Paul Williams, de Secretary Dave Crisp, de First Team Manager Kyle Jordan en de Worksop Town Women First Team Manager Rob Hardy. Ik kreeg van iedereen een krachtige handdruk en toen de Chairman constateerde dat ik niet vergezeld werd van een cameraman, was hij binnen 2 minuten vertrokken. En dat gold ook voor de Secretary, die het ineens druk had. En de First Team manager moest onmiddellijk weg, omdat die trainingen moest geven.

Blijkbaar hadden de heren fotoshots verwacht en dus moest ik het met de damesmanager doen. Hij gaf mij een rondleiding langs het veld en wat houten hutjes en bracht mij tot het clubgebouw. Het leek meer een oude schuur, hetgeen het ook ooit was geweest. Terloops vertelde hij me het een en ander, waarbij hij bijzonder trots was op het feit, dat Worksop op 13 april 2019 gekroond werd tot Northern Counties East League-kampioen, na Albion Sports met 0-4 te hebben verslaan.

De club speelt momenteel hun thuiswedstrijden op Sandy Lane van Handsworth Parramore - een terrein dat Worksop ooit zelf bezat, maar dat ze nu mogen huren.

Worksop speelde aanvankelijk op twee verschillende gronden op Netherton Road, voordat ze, samen met de cricketclub, in 1891 naar Bridge Meadow verhuisden, ook bekend als Newcastle Avenue. Dit had afzonderlijke cricket- en voetbalvelden, samen met een kwart mijlbaan. In 1901 trokken ze over de rivier de Ryton naar Central Avenue en bleven daar tot 1988, toen ze werden gedwongen te verhuizen om in Gainsborough te spelen. Ze keerden terug naar hun geboortestad in 1992 toen een nieuwe grond werd gebouwd op Sandy Lane. Ze verloren het eigendom van Sandy Lane in 2005 en moesten opnieuw elders delen voordat ze in 2011 naar Sandy Lane terugkeerden, dit keer als huurders van Worksop Parramore.  

Als ik hem goed had begrepen, was Worksop 2x failliet gegaan of hun geldschieters kwijtgeraakt en mogen ze nu, samen met een andere club, het terrein huren, hetgeen ooit van hun is geweest. Wel of niet voor de grap adviseerde hij mij de club te kopen. Voor 55K kon ik hem zo overnemen. Nou, ik dacht er het mijne van. Rotzooi koop ik niet, ook al zou ik het kunnen. 

18e283e7552f6c305f.jpg

Nou het was helemaal niets. Een leuke logo, links en rechts wat affiches maar totaal geen sfeer. En de kantine, voor zover je van een kantine kunt spreken, was leeg en onbemand. Armetierig. Vergane glorie, die met een wederopstanding bezig waren, alleen niet fanatiek.

Maar let wel: het enige wat leuk overkwam, was hun dameselftal. De dames druppelden een voor een binnen voor de training en poseerden spontaan voor een foto.

19af636fbdc90a008d.jpg

Om eerlijk te zijn, hier was gewoon alles teleurstellend. Het leefde niet en ik baalde al een beetje, want ergens had ik het gevoel in plaats van een geweldige belevenis mee te maken, met een triest k*t gevoel te worden opgezadeld.  

Ik wist dan ook niet hoe snel ik hier weg moest zijn. Bovendien had ik trek in een kop koffie en mijn maag begon te grommen. Al met al was het dus alweer een bijzonder teleurstellende ervaring en ik kon alleen maar hopen dat mijn volgend bezoek aan de club Hallam in Sheffield  aan mijn verwachtingen wel kon voldoen. 

Op advies van enkele dames van het damesteam bracht ik nog een snel bezoek aan The Ashley, waar vandaag voor 5 pond een verrukkelijk portie Fish & Chips werd geserveerd en bovendien waren bediening en gasten allen sport minded. Dus waarom niet.

20f45bae5f641c2da1.jpg

218d4ea540b0616af5.jpg

Edited by germandutch

Zo, ik ben ook even bij gelezen. Leuk verhaal tot nog toe! Doet me een beetje denken aan hoe de novelles opgezet werden in de CM tijd op dit forum dus je bent echt aan een klassieker bezig ;) 

Tip: Tag de mensen die al eens gereageerd hebben in je topic. Dan weten ze meteen dat je een nieuwe update geplaatst heb en komen ze niet te ver achter. Op die manier houd je de mensen geïnteresseerd in je verhaal en krijg je meer reacties! 

BannerE80a3df444ca31ce9.jpg

Als ik hier een berichtje over zou schrijven, dan zou het een bijzonder triest, saai k*t verhaal worden. Want als mijn trip hier verder zo verloopt in de lijn der verwachtingen, dan kan het alleen nog maar erger worden. Afgezien van de clubs, het zo geprezen land is ook maar, sorry dat ik het zeg, een shitland.  Linksverkeer, stuur aan de rechter kant, die geblondeerde gek en Trumpkloon die de dienst uitmaakt. Thuis heb ik geleerd dat ze vroeger in Duitsland riepen dat daar alles groter was, nou hier en dat k*t land zijn ze van mening dat alles beter is en daarom kiezen ze ook voor Brexit.

Nou wat ik hier constateer, is dat buiten de grote steden om het hier een ouwe teringzooi is. Je moet er maar van houden. Kleine oude huisjes, afgewisseld met grote landhuizen. Bekakte mensen, nog deels onvriendelijk ook. Je zou haast zeggen: ‘laat de Brexit a.u.b. doorgaan, dan zijn wij er vanaf’.  Maar ja, zo mag ik natuurlijk niet denken, dus laat ik maar het beste ervan maken. Voorlopig dan, totdat mijn trip erop zit en ik weer thuis ben.

Wedstrijden ga ik hier in elk geval niet bezoeken. Voor zover ik weet hebben alle clubs uit de hogere divisies knokploegen. Zogenaamde fans, meestal werkeloos, die de Hooligan uit willen hangen en elkaar het leven zuur maken. Volgens VI en diverse NL documentaires wordt hier na elke wedstrijd behoorlijk wat gevochten. Nou, van mij mogen ze, als ze mij maar met rust laten.

Ik ben een keer, een paar maanden geleden, met een studievriend naar een wedstrijd van Feyenoord geweest, volgens mij was dat tegen PEC. Die gast had kaartjes geritseld en wij kwamen om de een of andere reden in ‘vak S’ terecht. Nou ik heb het geweten. Weliswaar ben ik fan van Feyenoord, maar niet van die gasten uit vak S.  Een tiental van die semicriminelen heeft ons in de rust belaagd, bedreigd en ons de pilsjes en de broodjes frikandel weggenomen. Sedertdien ga ik niet meer naar wedstrijden maar kijk alleen nog op FOX sports.  

Mijn vierde doel is de Hallam Football Club uit 1860. Deze Club is gevestigd in Crosspool, Sheffield, South Yorkshire.

Tot Crosspool was het volgens mijn routeplanner maar zo’n kleine 30 km, dus dat was makkelijk te doen.  Onderweg, nou ja onderweg, ik was al in Sheffield, toen ik een restaurantje zag met een burgerreclame. Als fastfood fan heb ik af en toe een burger nodig, want Fish&Chips beginnen mij de keel uit te hangen. Dus stopte ik,  en, achteraf gezien, geen verkeerde keuze.

318e0b7ad4f78ca323.jpg

Na twee heerlijk vette burgers en wat behoorlijk gezouten friet, voelde ik me weer het mannetje. De kom met sla en de maïskolven roerde ik niet aan, want dat is volgens mijn oom geitenvoer en daar blijf ik vanaf.

Volgens mijn TomTom was 1,5 miles  van hier het Hostel Russell Scott  Sheffield.  Een bijzonder goedkoop adresje om te overnachten.

281ce2fc88d39159d6.jpg

Per nacht slechts 2 tientjes met gratis ontbijt en Free WiFi. Nou ik wist niet hoe snel ik moest boeken. Maar ja, toen ik ‘mijn kamer’ zag, schrok ik me wel de pleuris. Het was verdorie geen eenpersoonskamer maar een slaapzaal. Ineens kwam ik me voor als bezoeker van een jeugdherberg.  En ‘moeder overste’ of te wel de receptioniste of wat zij ook was, maakte mij erop attent, dat het zo'n mooie slaapzaal is voor zowel mannen als vrouwen. Bovendien was het personeel erg behulpzaam en zeer gastvrij. Morgen ochtend was Ontbijt beschikbaar en goede keukenfaciliteiten waar ik mijn eigen maaltijd kan bereiden .... wilt ik kosten besparen en genieten van de beste faciliteiten, dan is dit de plek voor mij.

Jeetje, waar zijn wij mee bezig? Ik ben niet hier om kok te spelen? En slapen? Pffffffffffff  nou ja, dat wordt vannacht geen oog dichtdoen en op mijn meubels letten. Hopelijk zit er geen snurker tussen.  Gelukkig voor mij was er wel een kamer, waar ik in alle rust mijn laptop kon raadplegen. Want ik wil wel weten waar ik hier terecht ben gekomen en vooral wat er met de club Hallam aan de hand is.   

Volgens Wikipedia was Crosspool een buitenwijk van de stad Sheffield, South Yorkshire, op 4 km ten westen van het stadscentrum. De buitenwijk valt binnen de Crookes-afdeling van de stad Sheffield. Het is een woonwijk uit de middenklasse in een verhoogde positie boven de valleien Porter en Rivelin en bevindt zich op ongeveer 200 meter boven zeeniveau. Crosspool ligt aan de A57-weg (Manchester Road) en is de laatste buitenwijk op die snelweg voordat de stadsgrens en het open landschap worden bereikt. In 2011 had Crosspool 6.703 inwoners.

27acdb348375e7cbc3.jpg

Tegenwoordig is Crosspool gecentreerd op het gebied rond de kruising van Manchester Road, Sandygate Road en Lydgate Lane, waar een selectie van winkels, afhaalrestaurants en een postkantoor is gevestigd dat sinds 2004 in een SPAR-winkel is gevestigd. De Crosspool Tavern, een café, bevindt zich ook in dit gebied. Andere openbare huizen in Crosspool zijn "The Sportsman" op Stephen Hill en "The Plough" op Sandygate. Een andere pub, het "Hallamshire Hotel" op Lydgate Lane, werd in de zomer van 2011 gesloopt en vervangen door vier huizen, twee appartementen en een vrijstaand garageblok. Er zijn vier scholen in Crosspool voor verschillende leeftijdsgroepen. Tapton School op Darwin Lane heeft meer dan 1600 leerlingen tussen de 11 en 18 jaar oud en is een gespecialiseerde hogeschool voor wetenschap en kunst.

de Lower School van King Edward VII School bevindt zich ook op Darwin Lane en stond tot 1969 bekend als Crosspool Secondary Modern School. Lydgate Junior School ligt aan Manchester Road en heeft ongeveer 480 leerlingen in de leeftijd van 7 tot 11. Terwijl Lydgate Infant School op Lydgate Lane heeft iets meer dan 300 leerlingen, het is gehuisvest in een monumentaal pand uit 1896, gebouwd door William John Hale.

Tapton Hall, een monumentaal pand is gelegen aan Shore Lane, het werd gebouwd in 1855 en was de thuisbasis van de industrieel Edward Vickers en de eigenaar van de snuifmolen George Wilson; vandaag is het een conferentie- en banketcentrum met een vergunning om bruiloften te houden. Een andere monumentale structuur is The Towers, een Schotse Baronial-fantasie op Sandygate Road.

De belangrijkste kerken in Crosspool zijn de kerk van St. Columba en de Stephen Hill Methodist Church, beide gelegen aan Manchester Road nabij het centrum van de buitenwijk. Vanwege de druk van de huidige projectontwikkelaars heeft Crosspool weinig open plekken voor recreatie achtergelaten, waarbij het kleine park / speelgebied aan de noordkant van Lydgate Lane is aangelegd op opnieuw geclaimd land toen een uitgebreide steengroeve werd opgevuld in de eerste helft van de 20e eeuw. Een prominente bezienswaardigheid, ook op Lydgate Lane, is de Crosspool-zender, officieel bekend als het zendstation Tapton Hill, dat op de plek van een overdekt reservoir staat en goed te zien is vanuit vele delen van Sheffield. De 57 meter hoge mast maakt gebruik van de verhoogde positie van Crosspool om tv-beelden en radiosignalen voor Sheffield te leveren via de "line of sight" -methode. Het particuliere Claremont Hospital bevindt zich op 401 Sandygate Road.

Jeetje, wat moet ik met al deze info?  Het enige interessante vond ik de opmerking over de snuifmolen, want toen ik dat las, moest ik gelijk aan de Rolling Stones denken. Over snuiven gesproken.

Maar goed, heel de geschiedenis over Crosspool interesseert mij geen zak, ik ben hier voor Hallam.  Wat weet mijn vriend de laptop over Hallam te vertellen?   Nou, daar gaan we.

2909b0446e74d17dca.jpg

Deze voetbalclub, afkomstig uit Sheffield, is slechts ietsjes ouder dan de Cray Wanderers. Wat meteen opvalt aan Hallam F.C. in de geschiedenisboeken, is dat deze in het volgens het Guiness Book of Records  oudste stadion ter wereld’ speelt. Nou ja, stadion, laten we daar maar stadionnetje van maken, want er is slechts plaats voor 1000 toeschouwers waarvan er 300 nat zouden worden als het zou regenen tijdens een wedstrijd. Ergens past dat ook wel bij een club dat de bijnaam 'the Countrymen' ('de Plattelanders') draagt.

Verder was het naar verluidt ook deze voetbalclub die in 1867 het allereerste bekertoernooi in het voetbal won, het toernooi om de Youdan Cup. Deze prijs was vernoemd naar de lokale voetbalgek en theatereigenaar Thomas Youdan, die dit toernooi organiseerde. Hoewel er in het lange bestaan van Hallam F.C. enkele prijzen werden gepakt, gebeurde dat nooit op een hoog niveau.

22708448fb4c4f466f.jpg

Hallam Football Club is gevestigd in Crosspool, Sheffield, South Yorkshire.  Dus zo een kleine 1,5 miles van hier. Ze spelen in de Northern Counties East League Division One, op niveau 10 van het Engelse voetbalcompetitiesysteem. Opgericht in 1860, is het de tweede alleen voor lokale rivalen Sheffield F.C. in de lijst van de oudste voetbalverenigingen ter wereld. Games tussen deze twee clubs staan bekend als de spelregels derby.

Ze hebben sinds hun oprichting gespeeld in hun Sandygate Road-huis in de buitenwijk Sheffield, met de grond officieel erkend door het Guinness Book of Records als "Het oudste voetbalveld ter wereld". Trouwens de bijnaam van deze club is The Countrymen.  Volgens mij een echte boerenvereniging.

In 1867 schreef de club geschiedenis door 's werelds eerste voetbaltoernooi ooit te winnen, de Youdan Cup. De club bezit nog steeds deze historische trofee. 

De Youdan Cup was een voetbalcompetitie gespeeld in Sheffield, Engeland. Voorafgaand aan de FA Cup met vier jaar, was het de eerste voetbalcompetitie ooit gehouden in Engeland.

En dan het ‘oudste stadion ter wereld’:

Sandygate is een voetbal- en cricketstadion in de voorstad Sheffield van Crosspool, South Yorkshire. Het is de thuisbasis van Hallam F.C. en Hallam C.C.

Voor het eerst geopend in 1804, Hallam F.C. speelt sinds 1860 op de grond. Sandygate is door het Guinness Book of Records erkend als de "oudste grond ter wereld". Op 26 december 1860 werd 's werelds eerste inter-club voetbalwedstrijd op de grond gespeeld, waarbij Hallam het opneemt tegen Sheffield F.C.

De voorzitter persoonlijk ontving mij en wel de heer Steve Basford.

349ab827e6b326576a.jpg

Hij was nog jarig ook en gezien zijn uiterlijk begrijpt u ook, waarom deze club de bijnaam The Countrymen draagt.

Om het verjaardagsfeestje niet te verpesten, mocht de manager, Stephen Whitehead, mij rondleiden. Toevallig had die ook nog zijn zoontje erbij en dus maakte ik van hun een foto. De manager dacht dat het foto voor een artikelserie was en nadat het jongetje mij had verteld dat de beker kopieën eigenlijk van de club Handsworth waren, waarvoor zijn pa voordien werkzaam was geweest, was het voor mij duidelijk: foto gaat in prullenmand. 

3594f96e822021aa15.jpg

De rondleiding was wel de moeite waard.  Maar de gehoopte sfeer kwam er ook hier niet bij me op.

2371747c74b974abfd.jpg

24422743b287dd6735.jpg

25c910daf355d8238b.jpg

26fb50607706ea7443.jpg

Afgezien van het veld, dat meer op een knollenveld dan op een voetbalveld leek, was hier wel alles netjes en zeer proper. Blijkbaar was deze boerenclub wel goed in schoonmaak en onderhoud en minder goed in prijzen winnen. Enfin, het werd een lange dag.  Na de rondleiding schoof ik aan in de kantine, waar het verjaardagsfeest in volle gang was. En ik was de enige, die alleen maar koffie en limo dronk. Alcohol was tot verbazing aller aan mij niet besteed, want ik moest nog rijden.

Trouwens, ik had een half uurtje naar de training van het 1ste elftal zitten kijken en dat was eerlijk gezegd niet om aan te zien.  Het niveau was bedroevend, ook al spelen ze slechts in de 10de divisie. Maar die gasten hier waren blijkbaar allen toppers in de DERDE HELFT of beter gezegd de ACHTERAF PARTIE. Want zuipen konden ze als de besten.

33e1f9e46a608c6a13.jpg

@True_Legend @Vlonkie @Chimpa @TheRedOne @ROEMM @Makalakalane @Daniell

Bedankt voor jullie reacties! Ik ben er erg blij mee! 

Edited by germandutch

Een telefoontje vanaf de parking van Hallam FC naar het Hostel Russell Scott  Sheffield was voldoende, om weer een slaapplaats voor de nacht te regelen. Gelukkig was ‘mijn bedje’ nog beschikbaar.  Volgens de TomTom waren op weg naar het Hostel verschillende restaurants en ik koos er een uit, die het dichts bij mijn route zat. En wel het Plough Inn Restaurant.  Aldaar een behoorlijke maar niet te dure maaltijd wegwerken en dan nog even een bezoekje brengen aan een echte pub, waar de lokale voetbalfans rondhangen, zoals men mij heeft verzekerd. Welnu we zullen zien, want tot nu toe had ik geen smeuïge voetbalverhalen gehoord en evenmin echte voetbalsfeer kunnen proeven.

36b537cc20dfbb41b9.jpg

Het restaurant Country house Plough Inn leek van buiten nergens op. Een beetje groot uitgevallen boerenhutje met wat houten tafels in het hofje en wat speelgoed voor de kids en dat was het dan ook. Van binnen viel het nog mee, een beetje huiskamersfeer en een vriendelijke bediening.

37165516a20bb7ff4a.jpg

Het eten zag er niet uit maar smaakte wel en de prijs was goed. Of beter gezegd: de prijs-kwaliteitverhouding was in evenwicht.  En dan op naar de volgende halte de Sportsman Inn Pub in Crosspool, waar zich alles af zou spelen.

30e38f356cc28d4d19.jpg

Deze pub zag er van buiten wel als een Country house uit en netjes van binnen. Maar het was meer restaurant dan een pub en al helemaal geen plek voor de locale voetbalaanhangers, meer voor de betere vreetzakken en bierliefhebbers. Over voetbal werd hier niet of amper gepraat en bovendien moest je van te voren nog een tafel reserveren ook.  Een colaatje en ik was weer op weg naar mijn ‘jeugdherberg’.

39fbb452845155ad1c.jpg

Ook als kind heb ik nog nooit in een stapelbed geslapen, want dat doen de kinderen van kakkers niet. Ik had en heb altijd thuis een eigen kamer gehad. Dus het was wel spannend, alhoewel, er waren twee snurkers in de zaal en dat was minder prettig.

4071974ea7bd46af47.jpg

Mijn ‘huiswerk’ mocht ik van de uitbater van dit hostel s avonds op dit kantoor maken.  Volgens mijn vriend, de laptop dus, was er geen logeermogelijkheid in de directe nabijheid van Dronfield, waar de oudste voetbalclub en mijn volgend doel gevestigd was.  Wel, eveneens zo’n kleine 15 km van Dronfield in Barlborough was een hotelletje The Renishaw, wel netjes zo te zien maar dubbel zo duur. Dus dan maar weer bijboeken in mijn jeugdherberg.

Na een bijzonder uitgebreid ontbijt, want ik heb een lange dag voor me, denk ik, maakte ik me op de weg naar Dronfield, zo een kleine 15km van hier.

Dronfield is een stad in het district North East Derbyshire van het graafschap Derbyshire in de regio East Midlands. Het bestaat uit de drie gemeenschappen Dronfield, Dronfield Woodhouse en Coal Aston. Het ligt in de vallei van de kleine rivier de Drone, en ligt tussen de stad Chesterfield en de stad Sheffield. Het Peak District National Park ligt drie mijl (4,8 km) naar het westen. De naam van de stad betekent open land vol drones (mannelijke bijen).

Het is bekend dat de stad bestond vóór het Domesday Book 1086 en heeft een 13e-eeuwse parochiekerk. In 1662 verleende Karel II de stad een markt, hoewel deze later stopte. De industriële geschiedenis van de stad omvat kolenwinning, de wolhandel, de productie van zeep en staal en engineering. Tegenwoordig zijn er nog steeds verschillende productiebedrijven in de stad actief.

De bevolking van Dronfield is in de naoorlogse jaren dramatisch toegenomen van 6.500 in 1945 tot de huidige omvang van iets meer dan 21.000.

Het voetbalveld ten noorden van de stad is momenteel de thuisbasis van Sheffield F.C., 's werelds oudste voetbalclub en mijn bezichtigingsdoel.

41c1b3033908b07c33.jpg

In de volgende update neem ik jullie mee naar de oudste voetbalclub van de wereld.

@True_Legend @Vlonkie @Chimpa @TheRedOne @ROEMM @Makalakalane @Daniell  Bedankt voor de reacties!

@rik1991 @Olivierke  Bedankt voor de likes!

Edited by germandutch

Hele lap tekst weer maar wel de moeite waard om te lezen. Ik moet alleen elke keer wel even een momentje zoeken om er de tijd voor te nemen! ;) 

Sheffield FC is een Engelse voetbalclub uit Sheffield. De club wordt door de FIFA erkend als oudste voetbalclub ter wereld.

42c99e4409c9130436.jpg

Hij stond al op mij te wachten. Jawel, de heer Rchard Tim, of te wel de voorzitter van de oudste voetbalclub ter wereld.  Volgens Wikipedia heeft deze voorzitter de op sterven na dood zijnde club weer tot bloei gebracht.

Voorzitter Rich 'heeft een ommekeer in het fortuin van de club bedacht sinds de overname in 1999. Op dat moment speelde Sheffield FC voor' één man en een hond 'in het spelonkelende Don Valley-stadion, zonder fans, geen geld en niet veel hoop het 150-jarig jubileum in 2007 te halen.

Een combinatie van passie voor de club en een slim zakelijk inzicht heeft Richard het lot van de oudste voetbalclub ter wereld doen veranderen. De club kan nu voor het eerst in haar geschiedenis - het BT Local Business Stadium in Dronfield - naar huis bellen, een trouwe schare fans en een steeds groter wordend leger van leden en supporters wereldwijd.

"We hebben een lange weg afgelegd, maar er is nog een lange weg te gaan", schrijft de voorzitter voor zijn blog. "We hebben grote plannen voor deze club, voor het 150-jarig bestaan in 2007 en daarna."

En wat hij met ‘lange weg’ bedoelde is het feit, dat je nu een ‘groeps- of individuele bezichtigingstour’ kunt boeken en dat hij of een van zijn vier medewerkers je dan een rondleiding geeft.  Er zat dus niets anders op en dus heb ik maar een complete rondleiding bij hem geboekt.  En daar gaan we dan.  Het was net een eenmans-schoolreisje langs een hoop schilderijen, foto's en posters in het clubgebouw, of te wel de min of meer tot museum omgebouwde schuur.

De rondleiding begon met wetenswaardigheden over voetbal en de club vanaf  1857.

66d837284a69a0457c.jpg

Het verhaal van 1857, Football Pioneers

Ter nagedachtenis van de pioniers van het voetbal, Nathaniel Creswick en William Prest, die op 24 oktober 1857 de eerste voetbalclub van de wereld oprichtten: Sheffield FC.

442a740b526f68d086.jpg

1857, The First Team of The World

Sheffield Football Club is opgericht op 24 oktober door de pioniers, Nathaniel Creswick en William Prest, die een community wilden bouwen voor het voetbalspel. Een spel voor jong en oud om in hun vrije tijd te spelen. De clubcommissie besluit een nieuwe set regels en wetten voor het voetbalspel te ontwikkelen.

43d391974cd81d13ba.jpg

1859, ‘Mob Football’    

Starting with the foundation of the club in 1857, the club’s committee studies the various rules and codes of ‘Mob Football’ which was often played at universities. After two years of experiments and debate they lay down their own set of standardised laws, which become the foundation of today’s modern game. Written by Nathaniel Creswick (left) and William Prest (right), the Rulebook of 1859 is the first official set of rules and laws for the game of football and defined the inventions of a corner kick, throw-in, free-kick, cross-bar and fouls.

45df9e3fbbe0b9926d.jpg\

1860, eerste inter-club spel

Op tweede kerstdag in 1860 speelt Sheffield FC de eerste inter-clubwedstrijd tegen Hallam FC op Sandygate Lane en wordt daarmee de eerste en oudste lokale derby in het wereldwijde voetbal. Sheffield FC won deze wedstrijd met 2-0. Deze erfenis heeft sindsdien geleefd, waarbij beide clubs elk jaar in een vriendschappelijke wedstrijd op amateurniveau met elkaar concurreren.

466e1312e2aa2b6337.jpg

1863, Engelse voetbalbond

Sheffield Club-leden spelen een belangrijke rol bij de vorming van de Engelse voetbalbond.

473a501693b2002111.jpg

1866, eerste interstedelijke wedstrijd

De club speelt zijn eerste intercity-wedstrijd met London City in Battersea Park. De aanblik van de Sheffield-spelers die de bal met hun hoofden 'slaan' vermindert de Londense spelers en fans tot lachbuien. Richting is geboren. (foto: kaart van Battersea Park). Verder reist de club dit jaar naar de eerste uitwedstrijd ooit in Nottingham.

48ff449e4b76193d74.jpg

1867, 's werelds eerste voetbaltoernooi

Het eerste voetbaltoernooi ter wereld, de ‘Youdan Cup’, werd gespeeld in 1867 onder Sheffield Rules.

494edef50d40c57b38.jpg

1872, eerste internationale wedstrijd

Sir Charles Clegg, ook bekend als de ‘Napoleon van het voetbal’, een regelmatig onderdeel van het Sheffield FC-teamblad en een van de grootste pioniers van de club, speelt in de eerste internationale wedstrijd tussen Engeland en Schotland. In 1890 wordt de beroemde zoon van Sheffield voorzitter van de FA.

50359e4a547bcf93ed.jpg

1878, de eerste wedstrijd gespeeld onder schijnwerpers

Op 14 oktober organiseert het Bramall Lane-terrein van Sheffield een wedstrijd tussen twee partijen getrokken door lokale spelers. Het was de eerste wedstrijd in de voetbalgeschiedenis die onder schijnwerpers werd gespeeld. Het experiment in nachtelijk voetbal was een groot succes, met ongeveer 20.000 mensen die de legendarische wedstrijd bijwoonden in Bramall Lane, nu de thuisbasis van Sheffield United FC.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

In de volgende update gaat de bezichtiging verder

@True_Legend  @Vlonkie  @Chimpa  @TheRedOne  @ROEMM  @Makalakalane  @Daniell bedankt voor de reacties.

@rik1991  @Olivierke bedankt voor de likes.

Edited by germandutch