Jump to content
Vilhena

Algemeen Discussietopic Tactieken

Recommended Posts

14 minuten geleden zei Dr. Bibber:

Eigenlijk niet. Ik verander tijdens de wedstrijd soms bij een achterstand alleen de spelopvatting qua aanvallen. Zou ik dat wel moeten doen? 

Als je tegen een 5-3-2 speelt, wordt er natuurlijk iets anders verwacht dan tegen een 4-4-2 of een 4-2-3-1. Daar probeer ik me altijd wel beetje naar aan te passen. Breder, smaller, manier van opbouwen. Anders ga je tegen een muur aanlopen.

Zelf merk ik dat het goed werkt om mijn vleugelspelers (AMR/AML of MR/ML) ook de backs van de tegenstanders te "man marken". Hierdoor hebben die minder ruimte om op te komen en eventuele voorzetten te geven. 

Iemand ervaring met een kick and rush systeem? Werkt dit in FM? Heb een selectie met mentaal, fysiek en verdedigend sterke stats. Technisch gezien minder. Maar heb geen idee of dit werkt. Mocht iemand tips hebben hoor ik het graag! Ook al is de tip: begin er maar niet aan... ;)

3 uur geleden zei Nesta:

Iemand ervaring met een kick and rush systeem? Werkt dit in FM? Heb een selectie met mentaal, fysiek en verdedigend sterke stats. Technisch gezien minder. Maar heb geen idee of dit werkt. Mocht iemand tips hebben hoor ik het graag! Ook al is de tip: begin er maar niet aan... ;)

Kun je je misschien meer focussen op een directe counter tactiek ;)

3 uur geleden zei Dr. Bibber:

Eigenlijk niet. Ik verander tijdens de wedstrijd soms bij een achterstand alleen de spelopvatting qua aanvallen. Zou ik dat wel moeten doen? 

Je hebt gelijk, daarom vroeg ik ook al in mijn post wat jullie eventueel nodig hebben om mij verder te kunnen helpen. 😁

Ik speel graag aanvallend, op balbezit en met hoge druk zodat ik de bal snel weer terug heb. Ik vind de vleugelspelers belangrijk en krijgen veel vrijheid om acties te maken en naar binnen te komen om ruimte te maken voor de aanvallende backs. Ik vind het alleen lastig dit logisch in een tactiek te verwerken zonder dat iedereen elkaar in de weg loopt of er grote onlogischheden inzitten. Hopelijk heb je hier wat aan. Bedankt alvast en als je meer nodig hebt let me know!

Je nummer tien verplaatsen naar de nummer zes positie zodat er achter de spits ruimte komt. Beide vleugelspelers naar binnen laten komen en je backs daar weer overheen laten stomen. Op het middenveld 1 spelmaker en 1 box to box. Redelijk directe passing, niet tekort en dan ben je een heel eind. Niet teveel instructies, die breidt je gedurende een seizoen uit naar hoe je spelers fucntioneren.

Hoe verminderen jullie het aantal tegengoals dat er komt na een voorzet van één van de flanken?

Heb mijn backs al teruggezet van WB(a) naar respectievelijk FB(S) en FB(AT) maar lijkt niet echt te helpen

Op 6-12-2019 om 17:18 zei r4vje:

Je nummer tien verplaatsen naar de nummer zes positie zodat er achter de spits ruimte komt. Beide vleugelspelers naar binnen laten komen en je backs daar weer overheen laten stomen. Op het middenveld 1 spelmaker en 1 box to box. Redelijk directe passing, niet tekort en dan ben je een heel eind. Niet teveel instructies, die breidt je gedurende een seizoen uit naar hoe je spelers fucntioneren.

cc5f8a6c06f4c627a0a5cde90e82f082.png

Zoiets? Alleen het passen snap ik nog niet helemaal, ik dacht juist dat bij balbezit korter passen op een laag tempo hoorde en directer juist bij een directe countertactiek, of heb ik het mis? 

Ik heb nu ook gekozen om links en rechts anders te doen omdat ik geen speler op rechts heb die naar binnen kan spelen. Rechts dus een echte vleugelspeler met een meer ondersteunende back, en links een naar binnen komende buitenspeler met een aanvallende back. Lijkt het ergens op of moet ik nog het een en ander aanpassen? 

5 minuten geleden zei Dr. Bibber:

cc5f8a6c06f4c627a0a5cde90e82f082.png

Zoiets? Alleen het passen snap ik nog niet helemaal, ik dacht juist dat bij balbezit korter passen op een laag tempo hoorde en directer juist bij een directe countertactiek, of heb ik het mis? 

Ik heb nu ook gekozen om links en rechts anders te doen omdat ik geen speler op rechts heb die naar binnen kan spelen. Rechts dus een echte vleugelspeler met een meer ondersteunende back, en links een naar binnen komende buitenspeler met een aanvallende back. Lijkt het ergens op of moet ik nog het een en ander aanpassen? 

De directheid van passing in combinatie met je tempo bepalen hoe snel de bal naar voren gaat. Zeer directe passing en een hoog tempo zorgt ervoor dat de bal linies over zal gaan slaan. Wil je dus meer tiki-taka voetbal dan zul je kortere passing met een lager tempo moeten instellen. Balbezit kun je dus op meerdere manieren tot uiting brengen in Football Manager.

6 minuten geleden zei r4vje:

De directheid van passing in combinatie met je tempo bepalen hoe snel de bal naar voren gaat. Zeer directe passing en een hoog tempo zorgt ervoor dat de bal linies over zal gaan slaan. Wil je dus meer tiki-taka voetbal dan zul je kortere passing met een lager tempo moeten instellen. Balbezit kun je dus op meerdere manieren tot uiting brengen in Football Manager.

Ah oke, dus dan kan ik gewoon voor een gemiddeld tempo met korte passing gaan dus? Omdat de spelers ook de kwaliteiten hebben om met een hoger tempo balbezit te houden? 

En de rest van de tactiek en rollen, daar nog opmerkingen over? :) 

Zojuist zei Dr. Bibber:

Rest ziet er op zich goed uit. Ik zou alleen de spits in zijn favoriete rol en taak neerzetten. Dan renderen ze vaak het beste in mijn optiek.

Zelfs als dit een Druk zettende spits is? Lijkt me zo'n kansloze rol, nog nooit mee gespeeld ook.

Ik ga het testen, thanks voor de hulp! 

23 minuten geleden zei Dr. Bibber:

Zelfs als dit een Druk zettende spits is? Lijkt me zo'n kansloze rol, nog nooit mee gespeeld ook.

Is juist een rol die je vaak ziet in succesvolle tactieken momenteel. 

1 uur geleden zei Dr. Bibber:

Ik speel volop met die rol en bij mij loopt Belotti met Torino keurig 1 op 1.

Momenteel net begonnen bij AZ en ik probeer vooral mezelf meer in tactieken te verdiepen. Dit is uiteindelijk wat er uit is gekomen om aanvallend te spelen met balbezit en vooral het snelle combinatiespel was de bedoeling. Ik merk echter dat ik verdedigend vaak uit positie sta en aanvallend is het ook nog niet wat ik er van hoopte. Hopelijk heeft iemand wat tips om me op de goede weg te helpen! :)

tactiek az.JPG

P.S. ik merk vooral dat Stengs en Idrissi nog niet helemaal uit de verf komen.

Edited by Koenbres

Waar moet ik op letten bij een LLM tactiek? Ik weet in ieder geval dat ik het simpel moet houden. 4-4-2 met kort passen en laag tempo? 

@Koenbres je wilt snel combinatiespel maar gebruikt wel geduld opbrengen? Daarmee ga je sowieso de boel vertragen omdat je spelers de bal rond spelen tot ze een opening zien/vinden. Verder zou ik ervoor kiezen om te beginnen met gebalanceerd in plaats van aanvallen. Veel instructies weghalen en per duel aan de hand van de dingen die je ziet instructies aan klikken. Nog een dingetje, met korter dekken kan de tegenstander ook jouw defensie uit elkaar trekken. Denk daar maar eens over na ;)

@Dr. Bibber simpel houden qua rollen en taken, niet teveel instructies en echt vanuit de basis werken. Wat bij mij in mijn LLM game goed hielp is veel over de flanken spelen en dan scoren vanuit een voorzet. Maar ik weet niet of je daar de spelers voor hebt.

@r4vje Bedankt voor de tips, klinkt allemaal best logisch haha, ik ga het proberen. Geduld opbrengen zat er vooral in omdat ik het heel irritant vind dat sommige spelers te snel schieten van hele stomme posities, vanaf de achterlijn in het zijnet bijvoorbeeld. Korter dekken omdat ze anders soms op 2 meter afstand maar gewoon staan toe te kijken, maar zou inderdaad best kunnen dat daar het probleem ligt.

Zou iemand mij kunnen helpen met onderstaande tactiek?
Het probleem is dat er gemiddeld veel kansen gecreëerd worden, maar ze bijna niet afgemaakt worden. Tegenstander heeft aan 1 á 2 kansen genoeg om een goal te maken wat maakt dat ik veel tegengoals krijg en daardoor redelijk veel punten verspeel.

8893.thumb.jpg.96bfef03a5f7fe34bff1aaf3547a5027.jpg

3 uur geleden zei Bennie:

Zou iemand mij kunnen helpen met onderstaande tactiek?
Het probleem is dat er gemiddeld veel kansen gecreëerd worden, maar ze bijna niet afgemaakt worden. Tegenstander heeft aan 1 á 2 kansen genoeg om een goal te maken wat maakt dat ik veel tegengoals krijg en daardoor redelijk veel punten verspeel.

8893.thumb.jpg.96bfef03a5f7fe34bff1aaf3547a5027.jpg

Maak van je nummer zes eens een verdedigende middenvelder en zet allebei je backs eens op gewoon een back ipv aanvallend. Misschien scheelt dat al wat? En eventueel je defensieve breedte op smal zetten. Dan maak je het de tegenstander ook moeilijker om te scoren, in ieder geval door het centrum.

17 uur geleden zei r4vje:

Maak van je nummer zes eens een verdedigende middenvelder en zet allebei je backs eens op gewoon een back ipv aanvallend. Misschien scheelt dat al wat? En eventueel je defensieve breedte op smal zetten. Dan maak je het de tegenstander ook moeilijker om te scoren, in ieder geval door het centrum.

Oke, dank je wel! Ik ga het meteen testen!

@Bennie het is wel heel aanvallend in balbezit volgens mij. Ik speel graag online tegen dat soort teams, die counter je helemaal scheel, hahaha. Heb je echt twee AVV's nodig? Maar er full backs van, met automatisch ipv ondersteunend. Dan lopen ze niet constant maar naar voren.

8 minuten geleden zei Bennie:

@r4vje @Satyr Verschillende wedstrijden nu gespeeld met jullie tips. Helaas is het niet verbeterd!

Begin eens met Belotti in zijn PF rol te zetten. Die gast liep bij mij 1 op 1 in mijn Torino save. Scoorde over de 50 goals in seizoen 1 in alle competities. Denk dat je toch nog veel meer met rollen en taken moet spelen dan je nu doet. Zelf speel ik nu zo:

fgIzdip.png

Edited by r4vje

Iemand al geëxperimenteerd met de Wide Target Man?

Bij Genk heb je met Paul Onuachu een ideale targetman, maar hem in de spits zetten doe ik liever niet.

Dacht aan zoiets:

-------------------------------AF(A)-----------------

Winger( S)-------------------------AM(S)------WTM(A)

----------------------BBM(S)----------CM(S)-

FB(s)------------ BPD(D)--------- CD(D)-------WB(A)

Zou zoiets werken?

5 uur geleden zei Jaspeeer123:

Iemand al geëxperimenteerd met de Wide Target Man?

Bij Genk heb je met Paul Onuachu een ideale targetman, maar hem in de spits zetten doe ik liever niet.

Dacht aan zoiets:

-------------------------------AF(A)-----------------

Winger( S)-------------------------AM(S)------WTM(A)

----------------------BBM(S)----------CM(S)-

FB(s)------------ BPD(D)--------- CD(D)-------WB(A)

Zou zoiets werken?

Wel erg aanvallend op de rechterflank.

12 uur geleden zei r4vje:

Wel erg aanvallend op de rechterflank.

Jup. Misschien de WB naar FB (s) en dan van de CM een Mezzala maken? 

Eventueel ook de AM naar een DM veranderen om het defensief wat stabieler te maken?