Jump to content
Vilhena

Algemeen Discussietopic Tactieken

Recommended Posts

@darrylFR1908 Als ik naar je tactiek kijk, springen er een paar dingen meteen in het oog:

• Je hebt drie spelmakers op het middenveld. Deze leggen risico in hun passes en eisen veelal de bal op. Hierdoor zal de bal veelal naar het centrale middenveld gespeeld worden. Tevens zit er geen diepgang in je middenveld. Hiervoor kun je bijvoorbeeld een box-to-box of mezzala gebruiken. Je defensieve middenvelder is tevens een zwervende speler, waardoor hij af en toe niet op zijn plek zal staan wanneer de tegenstander je overrompelt met een tegenaanval. 
  • De enige speler die met een aanvallende taak speelt is je spits. Om hem heen heeft iedereen een ondersteunende taak. Hierdoor is het verschil in mentaliteit tussen je spelers te groot. Je spits zal daarom veelal geïsoleerd staan.
  • Zorg voor iets meer balans en variatie in je spel. Geef één van de backs een ondersteunende of aanvallende taak, zodat hij vaker mee naar voren komt. Geef één van je middenvelders een aanvallende taak zodat hij vaker in de zestien van de tegenstander komt. Doe dit ook bij één van je vleugelspelers.
  • Je gebruikt héél veel instructies. Weet je wel wat deze allemaal doen? 
  • Je speelt 100% op balbezit. Je houdt liever de bal in de ploeg dan dat je gaat aanvallen. (voetballend uitverdedigen, korter passen, lager tempo, geduld opbrengen, blijf op positie)
  • Probeer het eens wat simpeler te houden en er langzaam steeds meer elementen aan toe te voegen. Zorg dat je eerst de rolverdeling goed krijgt. Kijk daarna eens wat er gebeurd als je instructies toevoegt, dan leer je meteen wat ze allemaal doen ;)

Op 22-11-2019 om 20:51 zei Daniell:

@darrylFR1908 Als ik naar je tactiek kijk, springen er een paar dingen meteen in het oog:

• Je hebt drie spelmakers op het middenveld. Deze leggen risico in hun passes en eisen veelal de bal op. Hierdoor zal de bal veelal naar het centrale middenveld gespeeld worden. Tevens zit er geen diepgang in je middenveld. Hiervoor kun je bijvoorbeeld een box-to-box of mezzala gebruiken. Je defensieve middenvelder is tevens een zwervende speler, waardoor hij af en toe niet op zijn plek zal staan wanneer de tegenstander je overrompelt met een tegenaanval. 
  • De enige speler die met een aanvallende taak speelt is je spits. Om hem heen heeft iedereen een ondersteunende taak. Hierdoor is het verschil in mentaliteit tussen je spelers te groot. Je spits zal daarom veelal geïsoleerd staan.
  • Zorg voor iets meer balans en variatie in je spel. Geef één van de backs een ondersteunende of aanvallende taak, zodat hij vaker mee naar voren komt. Geef één van je middenvelders een aanvallende taak zodat hij vaker in de zestien van de tegenstander komt. Doe dit ook bij één van je vleugelspelers.
  • Je gebruikt héél veel instructies. Weet je wel wat deze allemaal doen? 
  • Je speelt 100% op balbezit. Je houdt liever de bal in de ploeg dan dat je gaat aanvallen. (voetballend uitverdedigen, korter passen, lager tempo, geduld opbrengen, blijf op positie)
  • Probeer het eens wat simpeler te houden en er langzaam steeds meer elementen aan toe te voegen. Zorg dat je eerst de rolverdeling goed krijgt. Kijk daarna eens wat er gebeurd als je instructies toevoegt, dan leer je meteen wat ze allemaal doen ;)

bedankt ik ga het vandaag meteen ui testen sorry voor de late reactie

Ik ben na jaren weer actief op dit forum en speel voor het eerst sinds FM14 weer enthousiast Football Manager. Nu ben ik een game gestart met NAC. Ik merk dat ik nog erg moet wennen aan de tactische mogelijkheden die er zijn. Ik heb nu een aantal tactieken geprobeerd, maar echt stabiel is het nog niet. Hebben jullie tips of eventueel een tactiek "liggen" die ik kan/mag gebruiken? 

Het liefst iets redelijk aanvallends, ik vind dat ik met NAC wel wat aanvallend voetbal moet kunnen spelen. Momenteel creëer ik voldoende kansen, maar scoren gaat niet altijd vloeiend. Ook lijken mijn verdedigers soms te "slapen", ze komen in de beweging als hun tegenstander al in voorwaartse beweging is. Mogelijk een fout in mijn opstelling? Of is dat een bekend probleem bij deze editie?

Edited by STIPS.

Zijn er hier nog bepaalde tips m.b.t. LLM?

Ik heb een redelijk seizoen met Hereford achter de rug, 4-3-2-1 Wide, maar merk dat het voetballend nog niet al te best is. Nu valt er natuurlijk ook niet veel te verwachten met dit team, maar wil toch kijken wat mensen hier veel gebruiken.

Grotendeels wat ik gebruik is:

- Simpel houden, niet te veel persoonlijke aanwijzingen.

- Selecteren op resultaten en fysieke stats.

- Veel op counter spelen.

Toch merk ik dat ik op de counter speel, maar toch hoog druk moet zetten omdat ik in de overgang juist gevaarlijk ben. Niet zozeer op balbezit of counter. Als ik hoog druk zet verliest de tegenstander op eigen helft de bal, waar ik doelpunten uit krijg.

Verder nog tips?

Op 13-11-2019 om 23:58 zei rick_burgsted:

Ik heb ff een vraagje, 

Heeft iemand echt goede tips voor website's / youtube accounts waar ze echt dieper ingaan op de tactiek van fm20?

Ik maak wel altijd wel mijn eigen tactieken en het loopt altijd wel goed maar toch wil ik er meer over leren en doe ik meestal maar wat qua rollen. 

Iemand die mij wat tips kan geven:) 

Voor specifieke hulp met je tactiek, ben je in dit topic aan het goede adres. Er zijn best een hoop 'kenners' die je tips kunnen geven, zoals @Daniell ook al deed bij iemand anders. Maar er zijn meer goede FM'ers met een sterk tactische inslag hier actief.

Op YT weet ik het niet zo erg. Bustthenet is wel een bekend account. Ik zie zo snel bijvoorbeeld ook DEZE staan. Staar je niet te blind op FM20, want qua tactiek bouwen kun je in de basis ook nog prima artikelen of videos van oudere versies gebruiken. Rollen en taken zijn niet enorm veranderd, hooguit bijgeschaafd, bij mijn weten althans.

Qua sites denk ik aan FM Inside en FM Scout, allebei in het Engels.

Ik ga hier morgen eens reageren. Mijn arm is de rest van de dag nog volledig verdoofd wegens operatie eerder vandaag dus typen gaat een beetje lastig momenteel. Stel gerust je vragen en tag me even, dan kom ik er zo snel mogelijk op terug!

4 uur geleden zei Nibbors:

Ik heb een redelijk seizoen met Hereford achter de rug, 4-3-2-1 Wide, maar merk dat het voetballend nog niet al te best is. Nu valt er natuurlijk ook niet veel te verwachten met dit team, maar wil toch kijken wat mensen hier veel gebruiken.

Toch merk ik dat ik op de counter speel, maar toch hoog druk moet zetten omdat ik in de overgang juist gevaarlijk ben. Niet zozeer op balbezit of counter. Als ik hoog druk zet verliest de tegenstander op eigen helft de bal, waar ik doelpunten uit krijg.

Verder nog tips?

Zo min mogelijk instellingen gebruik en het vooral bij de basis houden in je tactiek. Heeft voornamelijk te maken met de beperkte kwaliteit die je spelers op LLM niveau hebben.

Op zoek naar een aanvallende tactiek 4-2-3-1 voor KAA Gent (België).

Momenteel zelf een tactiek gemaakt, maar deze loopt niet echt lekker.

Vooral veel schoten, maar weinig op doel + defensief heel wat goals tegen (meestal bij weinig schoten tegen).

Edited by Ruben VDS

3 minuten geleden zei Ruben VDS:

Op zoek naar een aanvallende tactiek 4-2-3-1 voor KAA Gent (België).

Momenteel zelf een tactiek gemaakt, maar deze loopt niet echt lekker.

Vooral veel schoten, maar weinig op doel + defensief heel wat goals tegen (meestal bij weinig schoten tegen).

Gooi je tactiek hier eens neer. Wellicht komen we met enige discussie tot een betere tactiek. 

21 minuten geleden zei tdogg16:

Gooi je tactiek hier eens neer. Wellicht komen we met enige discussie tot een betere tactiek. 

Thanks, zal ik vanavond voor kijken, nu nog op het werk. ;-)

Op 13-11-2019 om 23:58 zei rick_burgsted:

Ik heb ff een vraagje, 

Heeft iemand echt goede tips voor website's / youtube accounts waar ze echt dieper ingaan op de tactiek van fm20?

Ik maak wel altijd wel mijn eigen tactieken en het loopt altijd wel goed maar toch wil ik er meer over leren en doe ik meestal maar wat qua rollen. 

Iemand die mij wat tips kan geven:) 

Hallo, wat leuk dat je hier post!

@Hwb had je al gewezen op Bustthenet op Youtube. Dat is een hele goede aanbeveling. Rashidi weet heel veel over Football Manager en zijn video's zijn altijd heel informatief. Dat is er dus zeker één die je kunt gaan volgen. Scroll tevens eens door zijn oudere video's heen, daar kun je heel veel uithalen. Heel veel wat in FM18 en FM19 werkte doet het in FM20 nog steeds goed.

Verder kun je eens kijken op het SI forum. Het tactische gedeelte wel te verstaan. Ik zal hieronder wat interessante linkjes posten van dat forum. 

@Nom de Guerre strikerless.com staat ook vol met diepgaande artikelen, kun je ook heel veel inspiratie uithalen. Tevens kun je je vragen natuurlijk ook gewoon in dit topic kwijt!

https://community.sigames.com/topic/495482-quick-guide-videos-for-fm20/

https://community.sigames.com/topic/495115-tactic-and-strategy-guides/

https://community.sigames.com/topic/495113-other-interesting-articles-tactical-discussions/

In bovenstaande topic's staan heel veel linkjes naar interessante posts op het SI forum, daar ben je wel even zoet mee! ;) 

Op 24-11-2019 om 13:46 zei darrylFR1908:

bedankt ik ga het vandaag meteen ui testen sorry voor de late reactie

Ben benieuwd hoe het nu gaat, als je tijd hebt kun je dan een update geven?

Op 26-11-2019 om 15:59 zei STIPS.:

Ik ben na jaren weer actief op dit forum en speel voor het eerst sinds FM14 weer enthousiast Football Manager. Nu ben ik een game gestart met NAC. Ik merk dat ik nog erg moet wennen aan de tactische mogelijkheden die er zijn. Ik heb nu een aantal tactieken geprobeerd, maar echt stabiel is het nog niet. Hebben jullie tips of eventueel een tactiek "liggen" die ik kan/mag gebruiken? 

Het liefst iets redelijk aanvallends, ik vind dat ik met NAC wel wat aanvallend voetbal moet kunnen spelen. Momenteel creëer ik voldoende kansen, maar scoren gaat niet altijd vloeiend. Ook lijken mijn verdedigers soms te "slapen", ze komen in de beweging als hun tegenstander al in voorwaartse beweging is. Mogelijk een fout in mijn opstelling? Of is dat een bekend probleem bij deze editie?

Probeer zelf eens wat in elkaar te steken, zou ik zeggen. Daar leer je het meest van! Al je vragen en problemen waar je tegenaan loopt kun je hier posten, dan proberen we je zo goed mogelijk te helpen! In dit board staan ook de tactieken van Kavinos en Nom de Guerre, die zou je ook eens kunnen proberen. Daar worden leuke resultaten mee behaald!

Op 27-11-2019 om 11:31 zei Nibbors:

Verder nog tips?

Ik denk dat je aardig in de goede richting zit! Houdt het simpel, voor jezelf en voor je spelers. Voeg langzaam meer instructies toe en kijk wat dit doet, leer je meteen wat ze betekenen en waar ze effect op hebben. In LLM wil het ook weleens helpen om je op snelheid te focussen. Zorg dus voor snelle en sterke voorhoede spelers en speel bijvoorbeeld de lange bal (of counter inderdaad). Vaak kom je daar al een heel eind mee! Het helpt tevens als jouw spelers mentaal beter zijn dan je tegenstanders, vooral op laag niveau maakt dit echt het verschil. 

Op 29-11-2019 om 12:53 zei Daniell:

Hallo, wat leuk dat je hier post!

@Hwb had je al gewezen op Bustthenet op Youtube. Dat is een hele goede aanbeveling. Rashidi weet heel veel over Football Manager en zijn video's zijn altijd heel informatief. Dat is er dus zeker één die je kunt gaan volgen. Scroll tevens eens door zijn oudere video's heen, daar kun je heel veel uithalen. Heel veel wat in FM18 en FM19 werkte doet het in FM20 nog steeds goed.

Verder kun je eens kijken op het SI forum. Het tactische gedeelte wel te verstaan. Ik zal hieronder wat interessante linkjes posten van dat forum. 

@Nom de Guerre strikerless.com staat ook vol met diepgaande artikelen, kun je ook heel veel inspiratie uithalen. Tevens kun je je vragen natuurlijk ook gewoon in dit topic kwijt!

https://community.sigames.com/topic/495482-quick-guide-videos-for-fm20/

https://community.sigames.com/topic/495115-tactic-and-strategy-guides/

https://community.sigames.com/topic/495113-other-interesting-articles-tactical-discussions/

In bovenstaande topic's staan heel veel linkjes naar interessante posts op het SI forum, daar ben je wel even zoet mee! ;) 

Ben benieuwd hoe het nu gaat, als je tijd hebt kun je dan een update geven?

Probeer zelf eens wat in elkaar te steken, zou ik zeggen. Daar leer je het meest van! Al je vragen en problemen waar je tegenaan loopt kun je hier posten, dan proberen we je zo goed mogelijk te helpen! In dit board staan ook de tactieken van Kavinos en Nom de Guerre, die zou je ook eens kunnen proberen. Daar worden leuke resultaten mee behaald!

Ik denk dat je aardig in de goede richting zit! Houdt het simpel, voor jezelf en voor je spelers. Voeg langzaam meer instructies toe en kijk wat dit doet, leer je meteen wat ze betekenen en waar ze effect op hebben. In LLM wil het ook weleens helpen om je op snelheid te focussen. Zorg dus voor snelle en sterke voorhoede spelers en speel bijvoorbeeld de lange bal (of counter inderdaad). Vaak kom je daar al een heel eind mee! Het helpt tevens als jouw spelers mentaal beter zijn dan je tegenstanders, vooral op laag niveau maakt dit echt het verschil. 

Thanks voor je antwoord, en jij ook @Hwb!

Ik ga er binnenkort even naar kijken

Op 2-11-2019 om 13:38 zei Daniell:

Ligt het aan mij of komen er heel veel doelpunten vanaf de Box-to-Box middenvelders?

Rosario bij ook al zoiets, veel schoten vanuit de tweede lijn!

Wat voor een formatie/tactiek gebruiken jullie over het algemeen? Liep bij mij erg lekker met een 4-4-2 en 5-3-2.. Maar sinds de laatste update gaan het toch stuk minder. Wil ook nog een goede en erg aanvallende 4-2-3-1 maken maar krijg vaak de buitenspelers nog niet lekker aan het voetballen. 

Sinds de laatste update loopt mijn 4-3-3 ook langs geen kanten meer. Verdedigers weten niet meer hoe ze moeten verdedigen, blijven als een blok beton staan als de tegenstander een bal diep stuurt. En de aanvallers schieten alles net naast of netjes op de keeper... 

Ik heb het idee dat de lopende/dynamische spelers veel scoren. Ik heb daarom ook een tactiek gebouwd gebaseerd op het idee van een combinatie van passers en lopers. De lopers vertrekken dus van achteruit of vanaf de zijkanten. Vooralsnog werkt dit goed. En doordat de spelers van meer van achteruit komen (hun oorspronkelijke verdedigende positie) staat de defensie ook verdedigend goed. Ik speel overigens wel met Ajax. De eerste 2 tests tegen Benfica en PSV (JC schaal) met 3-0 gewonnen, terwijl de topspelers nog op vakantie waren. Good old Siem de Jong moest zelfs nog opdraven om de JC schaal binnen te halen met 2 goals. Tegen een Tsjechische middenmotor 6-0 gewonnen waar loper Dest zelfs een hattrick wist te maken. Leuk meegenomen is dat ik het 1e uur tegen Benfica (spelend met de wissels, hierna kwamen de jeugdspelers er in) en de gehele wedstrijd tegen PSV geen enkel schot op ons eigen goal tegen heb gekregen. Dus zorg er voor dat je spelers er komen en niet al staan kan ik als tip meegeven uit eigen ervaring.

Edited by Nesta

Iemand van de kenners die eens naar mijn tactiek wilt kijken? Ik krijg het toch niet helemaal zoals ik het in mijn hoofd had uitgetekend. Ik heb de instructies bewust zeer beperkt gehouden om te beginnen, om van een basis verder te werken. Maar als de basis al niet goed zit gaat dat natuurlijk niet....

Op de counter ben ik extreem kwetsbaar, mijn CV's weten precies niet waar ze moeten staan.

Aanvallend haal ik wel veel schoten op doel, maar veel uitgespeelde kansen of voorzetten op maat komen er niet.

Balbezit zit ook maar rond de 50% elke match.

Alvast bedankt!

formation.jpg

4141.fmf

Ik ben géén kenner, baseer de kennis die ik wel heb op FM18 én ken niet alle afgekorte rollen in het Nederlands (HM en ZS?), maar hierbij een paar dingen die ik zie:

- De spits staat denk ik vaak vrij geïsoleerd. Kies een rol die iets verder terug speelt (bv complete spits of valse spits).

- Vijf aanvallende taken is wat veel. Je kunt het laten werken, maar het maakt je kwetsbaar verdedigend.

- Sommige combinaties van instructies lijken (mij) niet logisch: Voetballend Uitverdedigen & Directer Spelen/Meer dieptepasses, Counter & Hogere Verdedigende Lijn, Aanspelen CV's & Counter. Je lijkt op twee gedachten te hinken; enerzijds veel pressie en voetballend combineren, anderzijds snel diepte zoeken en counteren. Zeker met een hoger tempo loop je dan een grotere kans op balverlies, wat je met veel druk, hogere defensie en aanvallend ingestelde spelers kwetsbaar maakt voor counters.

De afkortingen zijn Hangende middenvelder en Zwervende spelmaker.

Spits ga ik idd een iets teruggetrokken rol laten proberen, Complete spits ondersteunen.

De instructies, klopt wat je zegt! Raar genoeg heeft FM dit zelf standaard geselecteerd. Het idee erachter was een hoge defensieve lijn en hoge druk bij balverlies. Wanneer ik dan de bal herover hoog op het veld wil ik zo snel mogelijk richting doel gezien de tegenstander dan logischerwijs uit positie staat. Wanneer ik zelf moet opbouwen wil ik dat dit rustiger gebeurt met verzorgde passing. Dan hoeft dit niet meer de kortste weg naar doel te zijn. Opnieuw, dat is het idee :)

Dank voor de toevoeging van de rollen. Een zwervende spelmaker loopt vrij veel uit positie, een mezzala (zeker aanvallend) doet dat ook wel, waardoor er nogal een gat op je middenveld valt. Met een HM die vrij ver achteruit staat, heeft de tegenstander daar veel ruimte om aanvallen in te zetten. Opties die ik zie is om van de spelmaker een spelmaker voor de defensie te maken, of van de HM een spelmaker te maken en dan de spelmaker op de MC omvormen tot een speler die in staat is ballen te veroveren (bv een centrale middenvelder, carrillero of balveroverende middenvelder).

Edited by Hwb

Is er een tactiekenexpert die mij een beetje op weg kan helpen? Ik ben niet zo goed in het maken hiervan en probeer het meestal in het begin en als het niet werkt download ik er maar een. Ook nu weer heb ik een simpele 4-2-3-1 in elkaar gezet, maar dit is ongetwijfeld nog niet helemaal goed. Ik doe het wel redelijk qua resultaten, een 3e plaats met Man Utd (8w, 4g, 3v) na 15 speelrondes en in de Europa League 4 gewonnen en 2 gelijk. 

Toch scoor ik maar weinig terwijl ik wel veel schoten op doel heb en ben ik in sommige uitwedstrijden compleet kansloos en creeer ik amper iets tegen een middenmotor. Welke aanpassingen kan ik doen om het beter te laten draaien? Welke informatie hebben jullie eventueel nog nodig?

7b090ae96198f5a5bec66ae4b222e22c.png

Wat ik veel mis in dit soort topic is dat men aangeeft hoe men wil spelen. Welke filosofie gebruik je? Hoe wil je dat de spelers zich in het veld gedragen? Als we dat weten is het ook makkelijker antwoord te geven op de vragen die gesteld worden. Net als hierboven, ik kan wel tien dingen aangeven ter verandering maar ik weet niet hoe Dr.Bibber wil spelen met zijn team?

Bedankt HWB, ik ga het proberen. Had al wat liggen uitproberen met de rollen. Wat nu wel overwinningen geeft is een regista, dyn mid en mezalla op het middenveld en een hangende spits diep.

alleen lijkt het zo moeilijk om te scoren, maar dat kan ook aan fm liggen. Zeker de vleugelspitsen halen weinig goeie scores.

@r4vje  ik heb het hierboven aangegeven :)

@Dr. Bibber Ik denk dat je vooral met het probleem kamt dat er te weinig spelers zijn om de bal er daadwerkelijk in te schieten? Tevens speel ik graag met een hoger tempo, zeker als ik spelers heb met een goede passing. Dan speel de "kleintjes" ook makkelijker kapot. 

Pas je ook dingen aan tijdens een wedstrijd? Niet perse een rol van een speler, maar je manier van spelen. Breder/smaller, verder naar voren/achteren, hoger/lager tempo?

1 uur geleden zei Kavinos:

@Dr. Bibber Ik denk dat je vooral met het probleem kamt dat er te weinig spelers zijn om de bal er daadwerkelijk in te schieten? Tevens speel ik graag met een hoger tempo, zeker als ik spelers heb met een goede passing. Dan speel de "kleintjes" ook makkelijker kapot. 

Pas je ook dingen aan tijdens een wedstrijd? Niet perse een rol van een speler, maar je manier van spelen. Breder/smaller, verder naar voren/achteren, hoger/lager tempo?

Eigenlijk niet. Ik verander tijdens de wedstrijd soms bij een achterstand alleen de spelopvatting qua aanvallen. Zou ik dat wel moeten doen? 

4 uur geleden zei r4vje:

Wat ik veel mis in dit soort topic is dat men aangeeft hoe men wil spelen. Welke filosofie gebruik je? Hoe wil je dat de spelers zich in het veld gedragen? Als we dat weten is het ook makkelijker antwoord te geven op de vragen die gesteld worden. Net als hierboven, ik kan wel tien dingen aangeven ter verandering maar ik weet niet hoe Dr.Bibber wil spelen met zijn team?

Je hebt gelijk, daarom vroeg ik ook al in mijn post wat jullie eventueel nodig hebben om mij verder te kunnen helpen. 😁

Ik speel graag aanvallend, op balbezit en met hoge druk zodat ik de bal snel weer terug heb. Ik vind de vleugelspelers belangrijk en krijgen veel vrijheid om acties te maken en naar binnen te komen om ruimte te maken voor de aanvallende backs. Ik vind het alleen lastig dit logisch in een tactiek te verwerken zonder dat iedereen elkaar in de weg loopt of er grote onlogischheden inzitten. Hopelijk heb je hier wat aan. Bedankt alvast en als je meer nodig hebt let me know!

Edited by Dr. Bibber
Dubbele quote