Jump to content
Daniell

[FM19] Ambities van een fenomeen

Recommended Posts

p4xY9MV.png

Introductie

Football Manager 2019 is voor mij persoonlijk nog geen succes gebleken. Ik heb een aantal saves gespeeld maar geen van allen is écht blijven hangen. Eind november heb ik dan ook besloten om de spullen eens in de kast te leggen. De welbekende FM-dip heeft me goed te pakken gehad. Ergens vind ik het helemaal niet erg want er zijn genoeg andere dingen in deze mooie wereld!

Na de start van het huidige seizoen begon het toch weer te kriebelen. De aankondiging van FM20 heeft hierin ook een rol gespeeld, aangezien ik lekker wil warm draaien voor de aankomende editie. Ik vond het tijd voor nog één laatste poging om FM19 tot een succes om te dopen. So here we are!

Club

Zoals sommigen van jullie van me gewent zijn, heb ik een club gekozen die in alle opzichten goed bij mijn stijl van spelen past. De club is actief op het hoogste niveau maar is zeker geen hoogvlieger. De potentie is echter wel aanwezig, hetgeen waar ik mijn clubs op uit zoek. Tevens heeft de club aan het begin van vorig seizoen een zeer onverwachte transfer gedaan, die hun verhaal voor mij nog wat boeiender heeft gemaakt. Hier kom ik later op terug.

Ik speel het spel nu al zo’n twintig jaar maar in al die tijd heb ik nog nooit een leuke save in Spanje gehad. Tijd om daar eens verandering in te brengen, dacht ik. Na wat rondkijken kwam ik uiteindelijk uit bij Real Valladolid. Valladolid is een club met een rijke historie maar echt succesvol zijn ze nog nooit geweest. De clubkleuren zijn voor mij ook erg belangrijk aangezien deze in FM regelmatig in beeld komen.

Valladolid pakte in haar historie maar één noemenswaardige prijs. De Copa de la Liga werd gewonnen in het seizoen 1983/84. Dit bekertoernooi werd echter alleen in de begin jaren ‘80 georganiseerd en is daarna van het toneel verdwenen. Daarnaast werd Valladolid twee maal tweede in de Copa del Rey. Dit was in de seizoenen 1949/50 en 1988/89. In Europees opzicht mocht de club twee keer deelnemen aan de UEFA Cup in 84/85 en 97/98. Daarnaast nam het éénmaal deel aan de UEFA Cup winners’ Cup in 89/90. De hoogst behaalde positie in de competitie werd behaald in 1962, toen ze vierde werden.

In totaal bracht de club 43 seizoenen door op het hoogste niveau in Spanje. 35 seizoenen werden gespendeerd op het tweede niveau en tien seizoenen werden op het derde niveau doorgebracht. Valladolid is momenteel de dertiende club van Spanje op basis van behaalde punten, sinds de start van La Liga. De laatste jaren zijn ze vooral een yo-yo club en wisselen ze promoties af met degradaties. In het seizoen 2017/18 (het seizoen voorafgaand aan de start in FM19) promoveerden ze opnieuw naar het hoogste niveau.

El Fenomeno

Aan de start van het seizoen 2018/19 werd er een bijzondere transfer gerealiseerd. De hoeveelheid media aandacht dat hieraan gespendeerd werd, geeft wel aan hoe bijzonder deze transfer wel niet was. En het ging niet eens om een speler! Nee, Ronaldo Luís Nazário de Lima – je weet wel, de echte Ronaldo – had 51% van de aandelen gekocht en werd daarmee eigenaar van de club. Voor mij was dit het laatste zetje om inderdaad voor deze club te kiezen.

Ronaldo heeft aangegeven een betrokken eigenaar te zijn en mee te werken waar hij kan. Zo bemoeide hij zich al met de transfers, voorafgaand aan het afronden van de overname. Ook liet hij regelmatig zijn gezicht zien bij wedstrijden en lijkt hij zijn belofte dus na te komen.

Ronaldo kocht de club om zo’n beetje dezelfde redenen als waarom ik ze wil managen.

• De club is actief op het hoogste niveau na promotie via play-offs

• De club heeft een rijke historie

• De club heeft een vrij nieuw (1982) en groot stadion (26.500) – 11de stadion in La Liga

• Locatie: Valladolid is één van de grootste steden van Spanje en hoofdstad van de regio

• Locatie: Valladolid ligt dicht bij Madrid – het epicentrum van het Spaanse voetbal

• De club heeft een zeer loyale en actieve fanbase – het stadion zit nagenoeg altijd vol en er is een enorme wachtlijst voor de seizoenskaarten

Ambities van een fenomeen

Na zijn overname sprak Ronaldo over zijn ambities. Waar wil hij met de club heen en wat worden onze doelstellingen voor deze save? Hieronder een kort overzicht:

• Het hoofddoel is om ons in het vijfde seizoen te plaatsen voor CL-voetbal
    Ronaldo heeft aangegeven dat hij een hoop potentie bij de club ziet. Inmiddels wordt er hard gewerkt om de schulden kwijt te geraken. Ronaldo denkt met behulp van zijn verleden en reputatie betere spelers te kunnen aantrekken en zo elk jaar stappen te kunnen zetten.

• Infrastructuur verbeteren
    Ronaldo heeft aangegeven de infrastructuur van de club sterk te willen verbeteren. Er zijn plannen om het stadion uit te breiden, de faciliteiten worden verbeterd en de jeugdopleiding gaat op de schop.

• Conservatieve opstelling
    Er wordt niet zomaar met geld gesmeten. Spelers worden alleen gehaald als ze restwaarde kunnen overhouden, ofwel geld kunnen verdienen aan een toekomstige transfers.

• Samenwerkingen
    Ronaldo wil samenwerkingen opzetten met de clubs uit Madrid om spelers te kunnen huren. Daarnaast wil hij samenwerkingen met Braziliaanse clubs om de grootste talenten naar Spanje te kunnen halen. Samen sta je sterker dan alleen.

• Investeren in de jeugdopleiding

Ronaldo heeft aangegeven talenten een kans te willen geven. Er wordt vol ingezet op het opleiden van jeugdig talent in verband met de geringe financiële middelen van de club.

• Seizoen 1: Degradatie voorkomen

• Seizoen 2: Aansluiten bij de middenmoot

• Seizoen 3: Stabiele middenmoter

• Seizoen 4: Aansluiten bij de sub-top

• Seizoen 5: Gooi doen naar CL-voetbal (top 4)

Citaat

Na een afwezigheid van bijna een jaar weer terug op het forum met een nieuwe novelle. Als het goed is zal deze lopen totdat de volledige versie van FM20 is vrijgegeven. FM19 is voor mij persoonlijk nog geen succes geweest en met deze novelle wil ik daar verandering in brengen. 

In de volgende update maken we kennis met de manager en kijken we vluchtig naar de selectie en bepalen we onze basis tactiek. Ik hoop jullie en mezelf tot FM20 met deze novelle te vermaken! Feedback, reacties en likes worden vanzelfsprekend enorm gewaardeerd! 

Tevens wil ik aangeven dat ik wisselend zal updaten. Updates kunnen tekstueel en grafisch zijn maar ook de frequentie kan wisselen. Het kan maar zo zijn dat jullie twee updates op een dag voorgeschoteld krijgen. Echter kan het ook zo zijn dat er een paar dagen geen updates komen. Het gaat mij hier puur om het hebben van plezier en dit zal op momenten zijn dat ik er genoeg tijd voor heb! 

Welcome back!

Leuke clubkeuze. Mooi ook hoe je deze toelicht en beargumenteerd. De ambities gaan ruimschoots overtroffen worden gezien jouw ervaring als FM-speler vermoed ik, maar ik laat me graag verrassen. Succes in ieder geval.

Niet onmiddellijk een club die mij persoonlijk aanspreekt (ook al ben ik een groot Ronaldo-fan) benieuwd hoe je het er vanaf brengt!

p4xY9MV.png

N3bBo4g.png
---

@tdogg16 @Marius @Mordurette @Vlonkie @delichris @TheRedOne @Rossi @Lennert97 @Steels @petervoetbal @Karlo

---

Wauw! Wat een activiteit nog hier op het forum in deze fase van FM19. Bedankt voor jullie reacties, die ik zeer op prijs stel. Zoals aangegeven in de openingspost kan ik niets beloven qua frequentie, ik ben nou eenmaal gebonden aan zaken buiten FM, jullie kennen het wel. Wel is dit lekker om de boel weer een beetje in de vingers te krijgen want ik wil met FM20 toch écht wel eens een 'meester novelle' neer gaan zetten. 

Deze save zal in eerste instantie dus uit 5 seizoenen bestaan, waarbij kwalificeren voor de Champions League het uiteindelijke doel is. Als er daarna nog tijd over is, zal ik gewoon doorgaan tot FM20 er is. 

Nog een leuk feitje over de trainer:

Hij werd onlangs door de trouwe fanbase van Real Valladolid verkozen tot meest legendarische clubfiguur. Wie moet je anders als personage kiezen?!

Leuk stukje weer, ken hem zelf niet, maar een echte clubfiguur hoort inderdaad als manager te werken bij één van zijn favoriete teams.

Altijd mooi om een clublegende aan de slag te zien gaan als trainer. Dat geeft toch extra cachet aan het verhaal. Ambitieus overigens om er nog vijf seizoenen door te malen alvorens FM20 uit is ... benieuwd!