Jump to content
Vilhena

[FM19] Vilhena's carrières | Athletic Bilbao

Recommended Posts

Wederom een prima 1e seizoenshelft. Hopelijk kun je het gat gaan dichten naar de echte top. In de CL prima bezig 

Banner.png.4992b30309a4dcf3ebe275a8e7bf21a7.png

Met een goede eerste seizoenshelft achter de rug was het zaak om deze in januari voort te zetten. Champions League-voetbal halen is natuurlijk mooi meegenomen, maar voor mij geen must. Het doel met Athletic Bilbao is uiteraard op termijn wel kampioen worden en alle andere prijzen winnen, maar ik ben ook een erg realistische manager. Het is gewoon niet realistisch om op korte termijn al de top-3 aan te vallen. We mogen blij zijn als we vierde worden, maar worden we een keer vijfde, zesde of zevende dan vind ik dat ook prima. Zolang Europees voetbal maar veilig gesteld wordt, want dit is een mooie bron aan inkomsten. 

Mijn korte termijn-doelen zijn dan ook het realistisch spelen van het spel en talentontwikkeling. Ik merk in de scouting dat er in de leeftijdscategorie 20 t/m 29 jaar weinig spelers zijn die een meerwaarde voor Bilbao zouden kunnen zijn. Vandaar dat ik veel tijd en geld investeer in het uitbreiden van onze faciliteiten en het bekijken en goed trainen van jeugdspelers. Hierbij hoort ook de scouting in spelers van 16 jaar. Dit is de toekomst van onze club en is, zeker bij Athletic, essentieel. 

Wat ik me goed besef is dat er op het moment dat de oudgedienden (spelers die nu 29 jaar of ouder zijn) stoppen bij onze club er een enorme kloof in leeftijd komt. De selectie wordt op dat moment stevig verjongd en zal dan bestaan uit spelers van 26/27 jaar en daaronder spelers van 20/21 jaar. Iets om goed in de gaten te houden, maar ook mooi om dat proces zo goed mogelijk in de plannen en te doorlopen. Enfin, genoeg gezegd. Tijd voor een overzicht van de tweede seizoenshelft 2020/2021!

2137480255_bilbaomini.png.1cc8122e71406bd1430e7cf7ab1e0405.png Inkomende transfers winterstop 2020/2021

Aangezien we geen uitgaande transfers hebben deze winter, bespreken we alleen de inkomende transfers. 

Eigenlijk werden er alleen spelers voor de toekomst aangetrokken. Echter trekt de transfer Roberto Dulce wellicht uw aandacht door het prijskaartje van tien miljoen euro. Dulce is een zeer groot Frans-Baskisch talent en het was dan ook een wonder dat hij interesse had in een transfer naar Athletic. De reden waarom ik tien miljoen euro neergelegd heb voor hem is vooral het feit dat we genoeg budget beschikbaar hadden en ik denk dat deze centrale verdediger in de nabije toekomst al in ons eerste elftal kan spelen. Aangezien hij Frans-Baskisch is (wat niet vaak voor komt) vind ik het erg leuk om hem binnen te club te houden de komende jaren en je moet het dan ook echt zien als een speler die zichzelf terug gaat betalen door prestaties te leveren. Zo'n projectje hou ik wel van en neem dan ook graag het risico.

554739323_20-21Transfersinwinter.png.7b8889b9803ea7fb9940a068fff18fa5.png

2137480255_bilbaomini.png.1cc8122e71406bd1430e7cf7ab1e0405.png UEFA Champions League

Na een prima groepsfase was het hopen op wat geluk bij de loting van de eerste knock-out ronde. Helaas was de loting ons niet goed gezind en troffen we de Franse grootmacht Paris Saint-Germain. Ondanks de nederlaag in Parijs zag ik nog wel mogelijkheden voor de terugwedstrijd. Twee uitgoals zijn natuurlijk lekker en zolang we verdedigend goed stonden konden we gokken op de counter in San Mamés. Het strijdplan werkte aardig, echter kwamen we toch nog één doelpunt te kort. Erg jammer, maar ik kan m'n spelers niks anders dan complimenten geven voor het spel in dit tweeluik. 

1160094675_20-21clknock-out.png.1b3075d2a5873970723cfeb44fdffd35.png

2137480255_bilbaomini.png.1cc8122e71406bd1430e7cf7ab1e0405.png La Liga Santander

Zoals in de intro al gezegd was het zaak om de goede eerste seizoenshelft door te trekken. Dit lukte aardig in januari. Echter ging het vanaf februari helemaal mis en ontbrak het vooral aan scorend vermogen. Onze spits Kenan Kodro was aardig op dreef en eindigde de competitie met 18 goals uit 29 wedstrijden (21 uit 31 in alle competities), maar hij kon het duidelijk niet alleen. 

Uiteindelijk verloren we simpelweg te veel punten en was onze concurrent Sevilla goed op dreef. Dit resulteerde in een vijfde plek en plaatsing voor de groepsfase van de Europa League. Sevilla werd vierde en mag komend seizoen opdraven in de Champions League. Het is jammer, maar er is zeker geen man over boord. De jonge spelers hebben veel ervaring opgedaan en zich stormachtig ontwikkeld, dus komend seizoen verwacht ik veel van ze.

Kleine noot: Onze linksbuiten Ander Barrenetxea werd verkozen tot Speler Van Het Jaar in La Liga en mocht zich kronen tot assistkoning met 17 assists in dertig wedstrijden.

1680283163_20-21tweedeseizoenshelft.png.cf3de86cf2295605825fc3eca9d201de.png

Spoiler

678763538_20-21eindstand.png.cc102e74a55eeea961ef66210cf46072.png

2137480255_bilbaomini.png.1cc8122e71406bd1430e7cf7ab1e0405.png Athletic Bilbao B & onder 19

Net zoals de afgelopen seizoenen werd ons onder 19 elftal kampioen in de Spaanse Onder 19 Divisie 1 Groep 2. Met 106 doelpunten voor en twaalf doelpunten tegen kunnen we stellen dat we de absolute heerser zijn in die competitie en dat grote talenten zich wellicht niet optimaal kunnen ontwikkelen hier. Dit heeft mij doen besluiten om te stoppen met oudere aankopen voor Athletic B en sneller grote talenten door te schuiven naar onze B-ploeg. Hopelijk optimaliseert dit de ontwikkeling van onze talenten. 

Waar ik voor het seizoen riep blij te zijn met handhaving van onze B-ploeg op het tweede niveau van Spanje moest ik daar net na de winterstop al op terugkomen. Athletic B stond er dusdanig goed voor dat het kampioenschap zelfs in zicht was. Uiteraard kun je niet verwachten dat jonge spelers een heel seizoen een constant niveau halen en dus werden er wel veel onnodige punten gemorst (o.a. een verliespartij op eigen terrein tegen de hekkensluiter). 

Uiteindelijk kunnen we toch stellen dat het een enorm geslaagd seizoen is geweest en dat we erg tevreden mogen zijn met de derde (!) plaats. Alleen Villarreal en Leganés bleken beter en dit is absoluut geen schande. Met 79 doelpunten zijn we de meest scorende ploeg van de competitie geweest, echter is het aantal tegendoelpunten wel aan de hoge kant. Desalniettemin heeft dit seizoen in La Liga 1|2|3 ons veel gebracht. Zo hebben toptalenten zich maximaal kunnen ontwikkelen binnen onze club, doordat Athletic B op een hoog niveau actief is. Op de lange termijn levert dit weer meer aanwas voor ons eerste elftal op en dat is waar we erg blij van worden.

Benieuwd of we volgend seizoen net zo kunnen presteren met ons B-elftal, die in Jan Olde Riekerink een nieuwe assistent-coach heeft gevonden. De beste man maakt promotie vanaf de -19 ploeg. De vacature die hij achter liet wordt komend seizoen vervuld door good old Rob Penders. 

Spoiler

773246833_20-21eindstandb-elftal.png.91bc9922927fe08a73529f2b7412c57b.png

1102482739_20-21eindstandonder19.png.a513b1cb0c6d7147f117646c686e4b4c.png

Vanaf nu loop ik redelijk gelijk met de game en heb ik dus meer screenshots ter beschikking. Ik zal jullie vanaf komend seizoen dan ook meer screenshots van spelers, tactieken en andere bijzonderheden laten zien.

@komodo25 @Marius @FM_Lesly @Mordurette @petervoetbal Bedankt voor de reacties heren! 

@Michaelinho* Bedankt voor de like!

Zoals je zelf al zegt is het geen must om ieder jaar vierde te worden. Het gaat om de langere termijn visie, die ziet er echt zeer goed uit. Vooral om je B-ploeg op het 2e niveau gewoon even derde wordt en je jeugd ruimschoots kampioen is geworden. Chapeau!

Toch behoorlijk knap gedaan tegen PSG en erg knap van Barrenetxea dat ie Speler van het Jaar heeft gewonnen.

Een vijfde plek geeft helaas geen recht op CL voetbal, maar Europees ben je sowieso wel actief komend seizoen. Dat je B-team het zo goed doet in de Liga 123 is een groot compliment natuurlijk en een voorbode voor wat nog gaat komen.

Ben wel erg nieuwsgierig naar de stats van Dulce. Een Franse Bask kom je inderdaad sporadisch tegen en des te leuker hij nu bij Bilbao komt voetballen. Hopelijk een nieuwe cultheld die geboren is.

Een pessimist zou zeggen dat je een stap achteruit gezet hebben. Echter kan ik me wel vinden in je realistische aanpak. Beter rustig groeien dan een stap over te slaan die toch later weer in je gezicht ontploft. Ook wel benieuwd naar die Dulce!

Dit blijft toch een club met een geweldige filosofie en prachtige geschiedenis.

Ik probeer in mijn games ook steeds zoveel mogelijk die richting aan te houden.

Misschien is het nog wel eens tijd om eveneens een novelle op te starten.

Je mag me in elk geval al een mention geven.

Banner.png.35be5b9b2860e49c9de8b5535176b6d3.png

En zo staan we alweer aan de vooravond van voetbaljaargang 2021/2022. Athletic Bilbao trapt op 21 augustus het seizoen af bij Espanyol, maar voor we daar aan toe komen wil ik graag wat dingen met jullie bespreken. Aangezien ik nu redelijk gelijk loop met m'n game kan ik jullie meer laten zien met betrekking tot de selectie, talenten en tactiek. Dat is dan ook wat ik deze update ga doen.

345615732_Inkomendetransfers.png.35a820e1879649fc27cf2ad7afe065fe.png

We beginnen zoals altijd met de inkomende transfers. Net als vele andere jaren hebben we vooral de jeugdopleiding een kwaliteitsboost gegeven. De enige speler die het eerste elftal komt versterken is Ander Herrera. De middenvelder speelde al eerder voor onze club en wordt gehuurd van Paris Saint-Germain. Na het vertrek van vele oudere spelers was het nodig om toch nog de selectie wat meer in balans te krijgen. Ik hoop dit met deze transfer gedaan te hebben.

1965847751_Transfersinzomer.png.8923b211b90b37c940fb692238c173cd.png

Voor nu laat ik de screens van de gehaalde spelers nog even achterwegen, op het moment dat ze bijzonder goed presteren of debuteren bij het eerste elftal laat ik jullie zien hoe goed de spelers nou eigenlijk is.

746180236_Uitgaandetransfers.png.1d36ea880042a547dec149857ea48923.png

Naast dat er veel spelers richting onze jeugdopleiding kwamen gingen er ook veel spelers hun geluk beproeven bij andere clubs. Voor de ultieme talentontwikkeling heb ik uiteraard een plan opgesteld en verhuren is een onderdeel van dat plan. Ik bespreek dit later in de update. 

We hebben ook twee spelers definitief uitgezwaaid. Ander Capa en Íñigo Eguaras speelden beide drie seizoenen voor onze club en ze worden bedankt voor bewezen diensten. We worden voor respectievelijk 2,5 en 8 miljoen euro verkocht. De doorstroming van de jeugd is de grootste reden van het vertrek van het duo.

Als laatste hebben we ook afscheid genomen van de afvallers van het eerste elftal. Deze hebben in de screenshot hieronder een geel vierkantje achter hun naam gekregen, zodat het voor jullie overzichtelijk is wie de eerste selectie niet hebben gehaald.

Spoiler

691483646_Transfersuitzomer.png.879fa3e2dcb789508570eace384dfd85.png

Selectie.png.1a335ba6a76821fb6f75e18c4e78e18b.png

Na het sluiten van de transfermarkt werd duidelijk dat dit de selectie van Athletic Bilbao ging worden. Veel bekende namen, maar ook enkele nieuwelingen. Tijd om ze onder de loep te nemen.

Kleine noot: screenshots van de spelers zijn te vinden in de spoiler onder de screenshot van de selectie.

Roberto Dulce - Deze kennen jullie wellicht vanuit de vorige update. De beste man kwam voor tien miljoen euro over van Olympique Lyon en mocht zich de tweede seizoenshelft van vorig seizoen laten zien in Athletic B. Dit deed hij voortreffelijk en het was dan ook voor mij snel duidelijk dat hij dit seizoen een kans gaat krijgen in het eerste elftal. De Franse-Bask staat symbool voor het nieuwe Athletic en we mogen dan ook de komende seizoenen veel van hem verwachten.

Dani Vivian - Vivian speelde al enkele seizoenen in Athletic B, maar kreeg door de aanwezigheid van veel goede centrale verdedigers nog geen echte kans. Ik besloot hem mede door het vertrek van Capa (waardoor Yeray zich nu gaat richten op de rechtsback positie) een kans te geven en zijn concurrent Robin Le Normand, na twee seizoenen in het eerste elftal, te verhuren. Zijn potentieel ligt stukken lager dan die van Dulce en dus zal ik de laatstgenoemde waarschijnlijk meer speelminuten geven. Ondanks dat een is Dani Vivian een welkome versterking in ons eerste elftal.

Ricardo - Vorig seizoen schortte het aan goals en dus besloot ik om Asier Villalibre te verhuren. Hij voldeed niet aan mijn eisen en kon komend seizoen niet rekenen op veel minuten. De andere spits, Kenan Kodro, heeft wat mij betreft niet het niveau om voor Athletic te spelen, maar scoorde vorig seizoen toch erg veel doelpunten. Hij mocht zodoende bij de club blijven. Dit hield in dat er een spits toegevoegd moest worden aan de selectie. Ik heb besloten om dit binnen de selectie te houden en zal dus komend seizoen met Iñaki Williams in de spits spelen. Hierdoor kwam de weg vrij voor een rechtsbuiten en liet er nu net een erg groot talent op die positie rondlopen in ons B-elftal. Ricardo is de naam en hij moet samen met Dulce de nieuwe generatie vorm gaan geven.

Jon Cabo - Nu ik toch bezig was met talent inpassen vond ik dat Jon Cabo ook een kans verdiende. Qua niveau zat hij gelijk aan dat van onze back-up voor die positie, Kike Barja. Ik besloot Barja te verhuren en Cabo toe te voegen aan onze selectie. Met Ricardo als concurrent wordt het lastig voor hem om zich in de basis te spelen, maar hij kan zeker rekenen op voldoende minuten!

Het inpassen van Jon Cabo en Dani Vivian was, naast de hierboven genoemde redenen, ook goed voor de balans van het elftal. De 21-jarige Cabo en 22-jarige Vivian verkleinen zo het gat in leeftijd tussen de ''de gevestigde namen'' zoals Kepa en Merino (allemaal tussen de 25 en 27 jaar) en de grote talenten zoals Barrenetxea en Dulce (allemaal tussen de 17 en 20 jaar). De selectie blijft nu qua leeftijd goed in balans en bevat eigenlijk alle leeftijdscategorieën.

Selectie.png.43172b09f88165f1021b6b7558ba67c3.png

Spoiler

Roberto Dulce

2083868496_RobertoDulce.png.720f4431f7782559849f5eb93572027e.png

Dani Vivian

1585021995_DaniVivian.png.3762d254912829eab3e27a9db1321012.png

Ricardo

Ricardo.thumb.png.933b0600174e8da2b5ad495686012f54.png

Jon Cabo

342427526_JonCabo.thumb.png.0fab8ce794ce6db341385c0d233cd82a.png

Tactiek.png.393e94fa8523b2bfe648b66d81e11fe3.png

Nu jullie precies weten hoe de selectie eruit ziet is het tijd dat ik voor het eerst in deze novelle laat zien hoe ik speel. Ik ben absoluut geen meestertacticus, dus meestal zoek ik een tactiek op internet die het dichtst bij mijn filosofie ligt. Zo ook nu. Ik heb besloten om met Athletic 4-1-2-2-1 te spelen. Deze tactiek bevat ouderwetse wingers en een Frenkie de Jong-achtige nummer 6.

Waarom speel ik met echte buitenspelers? Omdat ik graag zie dat mijn centrale middenvelders vaak richting de 16-meter komen en zodoende in scoringspositie geraken. Door mijn buitenspelers met hun goede been aan de zijlijn te laten spelen zijn ze sneller geneigd om de actie buitenom te zoeken en dus ruimte te laten in het centrum. Hier moeten mijn middenvelders dan opduiken. 

Een favoriete opstelling heb ik niet, dus de namen laat ik uit de tactiek. Ik ben namelijk erg fan van een roulatiesysteem. En zeker met een redelijk aan elkaar gewaagde selectie zoals ik die nu heb is het fijn om door te wisselen.

Spoiler

tactiek.png.34d9a7cb22affc87556db3acf635b61b.png

1428395752_B-eftalenonder19.png.c19e8647e54b78e8eea398690ae914ce.png

Zoals al eerder in de update gemeld zou ik nog terugkomen op mijn talentontwikkelingsbeleid. Eigenlijk is de opzet vrij simpel. 

In mijn onder 19 ploeg laat ik 16/17 jarige, vaak nieuwe, spelers voetballen. Hier kunnen ze hun carrière een rustige start geven door vaak één (soms twee) wedstrijden per week te spelen. Daarnaast trainen de grote talenten al mee met het eerste elftal. 

In Athletic B spelen eigenlijk vrijwel alleen maar spelers tussen de 18 en 20 jaar. Uiteraard zijn er uitzonderingen. Deze uitzonderingen hebben natuurlijk iets te maken met het potentieel van de speler, maar eigenlijk vooral met de positie-bezetting. Ik wil elke positie dubbel bezet hebben aangezien Athletic B redelijk wat wedstrijden afwerkt.

Hoe kies ik welke talenten er in aanmerking komen voor een plek in Athletic B? Dat is ook vrij simpel. Op elke positie wil ik minimaal één toptalent hebben. Daarachter stal ik vaak een minder talent. Dit zorgt ervoor dat lang niet elke speler zijn potentieel gaat halen doordat de manager van het B-elftal vrijwel altijd het betere talent opstelt, maar dat vindt ik helemaal niet erg. Omdat ik weinig verkoop heb ik ook niet tientallen, goede talenten nodig. Ik ben al tevreden als er per seizoen één of twee toptalenten doorstromen naar ons eerste elftal. De grote talenten zullen veel spelen op een goed niveau en zich maximaal ontwikkelen.

Daarnaast laat ik andere grote talenten, die ik niet heb gekozen voor Athletic B, bij andere clubs in La Liga 1|2|3 spelen. Hierdoor spelen ze op hetzelfde niveau als mijn B-elftal en kunnen ook die spelers zich goed ontwikkelen. Toch merk ik dat de ontwikkeling bij die spelers iets achterblijft ten opzichte van de talenten die ik binnen de club houd. Dit zal waarschijnlijk komen door faciliteiten, kwaliteit trainers etc. 

Als laatste verhuur ik de 'mindere' talenten aan satellietclubs of andere clubs in de Segunda División, het derde niveau van Spanje. Deze spelers zitten vaak tussen Athletic B en het onder 19 elftal in qua niveau en potentieel en mogen laten zien dat ze het volgende seizoen wel in Athletic B thuishoren. 

Klinkt simpel toch? Hieronder screenshots van mijn B-eftal en onder 19.

Spoiler

Athletic B

1591503618_belftal.png.d8364713046fd2299eeae23b4e05d04c.png

Onder 19

2101677127_onder19.png.648af6b3c1df47a5c85b078a33bdd489.png

@Brattbakk @komodo25 @Marius @Mordurette @D.J. @FM_Lesly @petervoetbal @Michaelinho* Hartelijk dank allemaal voor de likes en reacties!

Je hebt je plannetjes in ieder geval goed uitgedokterd. En het klinkt ook logisch allemaal. Nu hopen dat het allemaal goed uitpakt. Met flink te roteren is dat in ieder geval niet altijd even voor de hand liggend, en dan spreek ik eigenlijk uit eigen ervaring.

De club ziet er echt heerlijk uit, alle selectie zijn meer dan goed. Ben benieuwd of je dit seizoen het gat wel aardig kan dichten!